PDA

View Full Version : MAALI


JaHa
05.11.2005, 17:52
Pitäis maalata auto ja maali vaihtoehtoja ois tikkurilan Temadure 20 tai Temadure HB50. onko kokemuksia noista maaleista kumpi ois parempaa vai oisko jotain perempia maaleja vielä?

05.11.2005, 18:20
riippuu maalattavasta autosta bbg delfliit toimii maastureissa hyvin

Note! This message was posted anonymously!

offbros
05.11.2005, 18:25
Paras maali maasturiin on panssarikatto maali sopivan matta ja kestää kolhuja. menee läpi bilteman ruiskusta kun ostaa isoimman suuttimen.

JiiPee
05.11.2005, 21:21
Ne Temadur-maalit on kumpikin uretaanimaaleja ja numero kertoo kiiltoasteen noususta: mitä suurempi numero, sen kiiltävämpää pintaa. Kumpikin on ruosteenestopigmentoituja. Jos haluaa mahdollisimman mattaa, on näistä puolihimmeä 20 parempi valinta. Itse maalasin pohjapanssarit ja jäähdytinten suojaverkon kiiltävällä Temadur 90:llä, että lähtee savet ja itikat helpommin pesussa irti.

Ainakin se Temadur 90 kestää pohjapanssarissa hyvin. Kyllä se rikki menee terävää kiveä vasten auton painolla hangaten, mutta naarmu on pieni eikä pienet kolhut rikkoudu pinnasta kiveäkään vasten.

Nokian kivissä osin teräspinnalle ja osin vain pohjamaaliin asti kolhittu kynnyskotelo on ollut monta kuukautta suojattuna "tilapäisesti" yhdellä pyyhkäisyllä Temadur 90:stä, eikä minkäänlaisia korroosion tai maalin rikkoutumisen merkkejä ole näkyvissä. Aion maalata sillä korin väriin sävytetyllä 90:llä muutkin paikkamaalaukset, kun kerran orggismaali tuntuu sen päälle vetämisen kestävän ja kiiltoaste on hyvin lähelle sama.

Panssarimaali on varmasti hyvää, mutta sen mitä näitä uretaanimaaleja ja Panssarimaalia olen ainakin erilaisten teräsrakenteiden maaleina vertaillut, niin iskun ja hankauksen kestoa haettaessa uretaanimaali ilman muuta. Epoksimaalit on myös hyviä kuluskestoltaan.

Urtsimaali tarvitsee yleensä tietynlaisen 2-komponenttisen pohjamaalinsa, joten vanhan pinnan päällemaalaustilanteessa kannattaa ensin selvittää pienellä koemaalauksella, kestääkö vanha maali 2-komponenttista uretaanimaalia. Muistaakseni kumpikin ehdotetuista maaleista käy yksikerrosmaalaukseenkin, eli 2-komp. pohjaa ei tarvitse laittaa alle, kunhan pinta tulee riittävän paksuksi. Levitysvälineestä ja kohteesta riippuen 1-3 kertaa maalaten pitäisi riittää, tai kerran 2-komp. pohja ja päälle 1-2 kerrosta uretaanimaalia. Säälle ja kulutukselle rasitettavan maasturin pintaan laittaisin ainakin kaksi kerrosta urtsimaalia. Siveltimellä tai telalla levittäen on käytännössä ainakin pakko tehdä toinen maalaus, koska muuten kalvo jää jostakin liian ohueksi (tela jättää ohuen pinnan, suti raitoja). Liian paksu kertakalvokaan ei ole hyvä, koska maalista poistuu kuitenkin liuotinta kaasuuntumalla ja paksu kerros tarkoittaa enemmän haihtuvaa liuotinta. Haihtuva liuotin tekee maaliin aina pienenpieniä kuplia ja huokosia ja jos niitä on paljon tai isompia, vuotavat ne veden teräksen lähelle tai pintaan asti - kohtuus kalvopaksuudessa on siis paikallaan.

Vanhaa Temadur-pintaa uudelleen maalattaessa paras tarttuvuus saadaan himmentämällä vanha pinta hiekkapaperilla hiomalla, karkeus vaikka 180 tai 240. Temadur on hiontaystävällistä maalia, sillä se pölyyntyy hiomapaperissa, eikä tartu kiinni semmoiseksi paperin tukkivaksi kitiksi, kuten jotkin maalit tekevät.

Vaikka Temadurit on 2-komponenttisia, ei niiden kanssa ole mikään kiire, koska työaika on kuitenkin useita tunteja. Suurin osa kovettumisesta tapahtuu tuoteselosteen kertomassa ajassa "kosketuskuiva" kertaa kaksi tai jos on kerrottu, niin minimi päällemaalausajassa, mutta lopullinen kovuus saavutetaan 20 asteen lämpötilassa yleensä viikossa.

http://www.tikkurila.fi/pdf/metallituoteselosteet/Temadur+20+.pdf
http://www.tikkurila.fi/pdf/metallituoteselosteet/Temadur+HB+50+.pdf
http://www.tikkurila.fi/pdf/metallituoteselosteet/Temadur+90+.pdf

Pieniä paikkamaalieriä on helppo sekoittaa kun hommaa vaikka apteekista sopivan lääkeruiskun ja tekee seokset sen avulla mitaten. Sekoittaminen olisi syytä tehdä tarkasti, eli semmoinen 10ml lääkeruisku kannattaa hankkia kovetteen annosteluun muutenkin. Kannattaa sekoittaa seosta sitten tarpeeksi pitkään, ettei jää suhde epätasaiseksi. Jos maalia tarvitsee ohentaa, kannattaa se tehdä ainakin osin jo kovetetta lisättäessä, koska silloin kovete sekoittuu maaliin helpommin. Temadurien kovete on sitten myrkyllistä, eli ei kannata isommin nuuskia tai muutenkaan saada sitä omaan konehuoneeseen.

Temadurien kiiltoasteeseen saattaa vaikuttaa väärän ohenteen käyttäminen. Välineet voi pestä halvalla tinnerillä, mutta virallinen ja arvokkaan tuntuinen ohenne on suositeltavaa ohentamiseen pinnan kiiltoasteen säilyttämiseksi tuotenumeron mukaisena. Mineraalitärpätit tai muut 1-komponenttisten alkydimaalien "lakkabensiinit" ei käy edes välineiden pesuun.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on