View Full Version : Defen ohjaus tehostimeen potkua
Defe sai alleen 35" renkaat ja nyt tuntuu ohjaus hiukan kankealta joten voiman puute vaivaa. Onko jollain kokemusta millä keinolla saa ohjaus tehoa lisää kohtalaisen helposti esim pumpun paineen nostoa 10-20bar:illa
Herero 4x4 ja Gwyn Lewis tekevät molemmat hydraulisylinterillä toteutettuja tehostajia jotka korjaavat ongelman. Nämä säilyttävät siis alkuperäisen simpukan mutta ottavat sen hydraulilähdöistä voimansa joten ei pitäisi tuottaa ongelmia katulaillisuudenkaan suhteen.
Kyllä hydro asist on myös vaihto ehto mutta ohjaus tehostajan pumpun paine on aika vaatimaton 70bar ajattelin nostaa sen 100bar tienoille
Paineen nostossa tulee muita ongelmia,MM. öljyn kuumeneminen,hihna rasittuu ja luistaa. Apusylkän kanssa saattaa tuotto loppua,eli pienillä kierroksilla ratti tulee jäykäksi kun litkua ei tuu riittävästi,silti laittaisin ite sen apusylkän ehkä kuitenkin,hinapyörää sorvaamalla eli pumpun kierroksia nostamalla tietty tuottoo saa lisää.
Nosta sitä painetta. Ei se öljy kuumene kuin rajaa vasten kurmuttaesa. Luulisi että normiajeluihin riittäisi tuo pilkkuinen varon kiristys.
Ei tuo 12.5 levee munkki kumminkaan mikään jättirengas ole.
Tarkista kumminkin ensin ettei se hihna luista.
Vakio pumppu 60bar ja se tulee 330rpm ja ei muutu vaikka antaa 1000kierrosta lisää taitaa olla venttiili auki.
Jos siinä on säädettävä varo niin kiristä sitä hieman. Ehkä joku 80 bar alkuunsa.
Onko tuo lamelli vai hammasrataspumppu?
Vakio paineen säätö venttiili on rakennettu siten että jousi painaa pientä kuulaa ja toisessa päässä isokuula topparina. isokuula on tod näköisesti laitettu sinne jäähdyttämällä ja on tiukasti paikalla joten jousen esijännitys on tehty kun kuula on asennettu
Modi mallissa isokuula on poistettu jonka jälkeen sisälle tehty jenka m9x1mm ja sinne sopiva ruuvin pätkä jossa taltta pää. jousi painetta voidaan lisätä kiertämällä ruuvia 1-kierros 1mm. tällä konstilla painetta voidaan nostaa halutulle tasolle kunnes pumpun kapasiteetti tulee vastaan 100-120bar paikkeilla uskoisin.
Vakio venttiilin katkaisin sopivasta kohtaan ja tein pehmoisemmasta raudasta päädyn johon jenka tehty. Vakio venttiili on valu terästä ja turhan hankalaa koittaa tehdä sisä jenkaa sinne. kuulan poistaminen isokuula alaspäin ja pillillä pääty punahehkuun vesisanko alle ja pian kuula on sangossa . Tässä lämmitys operaatiossa sisällä ollut jousi sai siipeen ja siksi olisi tarve vielä yhdelle vakio paineen säätö venttiilille josta saisin jousen tähän testiin.
Hienoa pioneerityötä!
Noita jousia luulisi löytvän ihan koneosaliikkeistä. Mallin mukaan vaan etsimään.
Milläs tuo kasautuu siihen pumpun runkoon tms.
Tuo venttiili on pumpun sisällä kelluu siellä kanavassa venttiilin päässä tulppa josta öljy lähtee letkua pitkin tehostajalle
Minkä koneen pumppu tuo on? Mulla ainakin 300tdi hihna tuntuu helposti luistavan. Veto hihnan selkäpuollella ja aivan tasainen hihnapyörä. Pitäisi ottaa hihnapyörä iriti ja koneistaa siihen karhennusta.
tämä on 80-90luvun 200tdi discoveryn tainnut joissain defeissäkin ollu tälläisia pumppu v-hihna siimapyörällä
Nyt on jousta päästy kiristelemään ja saatu seuraavia mittaus tuloksia
Vakio säädössä 60bar
-0.30mm 70bar
-0.50mm 75bar
-0.80mm 75bar
Eli vaatii muitakin muutoksia jos tällä pumpulla yrittää päästä 100bar tienoille