PDA

View Full Version : Kuorma-auton vanteen huono istuvuus


Hcet
29.10.2017, 10:35
Olisi tuollainen kevyt kuorma-auto missä on takana paripyörät.
Neljä vannetta kolmesta istuu hieman huonosti ja niissä on noin millin liikkumismahdollisuus. Tuollaisessahan muttereissa ei ole mitään kartiota vaan vanteen keskitys ja paikallaan pysyminen on ihan navan varasssa.
Kertaalleen oli ongelmaa että takapyörät ei pysy paikallaan talvikumien alle laiton jälkeen ja tämä tuli samassa yhteydessä huomattua, kiristystiukkuus ollut kanssa vähän rajalla.

Mitenkä tuon korjaisi halvalla vai riittäisikö vain hieman kovempi kirisitys?
Onko tuosta ylipäätään haittaa? Onko renkaiden huono pysyvyys johtunut vain liian pienestä kiristyksestä vai onko tuo klappi syypää :confused:

ImacInnes
29.10.2017, 11:03
Olisko joku joskus ajellut löysänä ja reijjät kulahtanut väljiksi? Onko reijissä selvä mittaero sen hyvin istuvan vanteen reikiin?
Saa vetää kyllä ihan tosi tiukkaan on pyörivää massa meiaa sen verta paljon. Keskitettyähän se kyllä olisi hyvä saada.

Minkäs merkkinen kuomuri.
Mulla on Ford Cargo ja siinä kyllä on kartiot pulteissa?

t. Ismo Ämmä

Hcet
29.10.2017, 11:51
Reikiä ei tullut mitattua, mutta kun vanteen pisti navalle ja raudalla vähän väänsi niin selkeä liike tuntui kolmessa vanteessa. Vanteissa ei kuitenkaan silmämääräisesti näkynyt mitään. Täytyy vielä katsoa tuota uudelleen kun pääsee takaisin paikanpäälle ja verrata kesävanteita...

Napahan tuossa on takana sellainen neljäsakarainen eli vanne on niiden neljän sakaran varassa ja mutterista pistin vielä kuvan liitteeksi.

Auto on VW LT 55

dodge3500
29.10.2017, 11:52
Kyllä ainakin isommissa kuorma-autoissa jos on ollu löysällä niin on tullu soikeet reijät
Niitten mutterit on tasasia
Ainoo toimiva korjaus on ollu ehjän vanteen vaihto

Hcet
29.10.2017, 13:10
Vanteen vaihto varmasti auttaisi, mutta mietin että olisiko tähän jotain harrastekäyttöön soveltuvaa pieläveteläistä. Ajoa ei kuitenkaan tule vuositasolla paljoa ja klappi ei ole iso, mutta ilmeisesti pienikin riittää se tuli käytännössä todettua :D

Jappi
29.10.2017, 13:37
Onko vanteissa kartio pultinreiässä? Voisi kokeilla kartioprikoilla vanteen takana jos vanteessa on kartioreiät. Toinen on sitten se riittävä kiristys...

poiu
29.10.2017, 14:06
Mulla saattas olla jossain pikku kartioita jouten... mutta ei varmaan enää lonksu jos vetää mutterit momenttiin...vai kui??

veikkaaja
29.10.2017, 14:35
Itellä on sisussa edessä ja trippelissä ainakin, oisko 4 per vanne sellasia kartioprikan tyylisiä.. Ja on suht uudet vanteet ainakin edessä..
Noista takapään paripyöristä en tiedä onko siellä, kun niitä ei oo ite tullu vaihdettua..

Hcet
29.10.2017, 19:59
Onko vanteissa kartio pultinreiässä? Voisi kokeilla kartioprikoilla vanteen takana jos vanteessa on kartioreiät. Toinen on sitten se riittävä kiristys...

Suorat pinnat on ei ole minkäänlaista kartiota.
Riittääkö se kiristys vaikka kuinka laittaisi jos mikään ei keskitä ja pidä vannetta paikallaan? Sitäkin tässä vähän haeskelin :confused: jos vanne pääsee muljaan edestaas niin kyllähän ne mutterit löystyy.

poiu
29.10.2017, 20:18
Mulla on tätä nykyä kaivurin alustana fl6 volvo -99 mallinen jossa takana taitaa olla jotkun rellun 19,5" vanteet. Ulommaisissa mutterin alla on vaan kartiot jotka uppoaa viisteeseen....mutterit vaan tiukkaan ja hyvin noi on ainakin pysyny matkassa :)

Navassa tietty hyvä keskitys....

Viipo
29.10.2017, 20:43
Suorat pinnat on ei ole minkäänlaista kartiota.
Riittääkö se kiristys vaikka kuinka laittaisi jos mikään ei keskitä ja pidä vannetta paikallaan? Sitäkin tässä vähän haeskelin :confused: jos vanne pääsee muljaan edestaas niin kyllähän ne mutterit löystyy.

nimenomaan mutterit on löysällä, jos vanne elää. Ei sen ole tarkoituskaan kantaa navasta, vaan se vanteen ja sen taakse tulevan navan pinnan välinen kitka sen pitää paikoillaan.

4WD
29.10.2017, 20:53
Olisiko pyöränpultin heloista apua? Ellei sellaisia löydy valmiina niin sorvauttaa sellaiset jossain.

http://shop.narko.fi/fi/node/53366

PutKari
29.10.2017, 20:59
Mersus on ainakin kartio prikat ollu jo makkara sodasta lähtien.....

Swoop
29.10.2017, 21:10
Navat ja vanteethan on kanssa putsattu kaikesta ruostepaskasta sun muusta ryönästä?

Hcet
30.10.2017, 07:49
nimenomaan mutterit on löysällä, jos vanne elää. Ei sen ole tarkoituskaan kantaa navasta, vaan se vanteen ja sen taakse tulevan navan pinnan välinen kitka sen pitää paikoillaan.

Ei se pelkästään tuon kitkan varassa voi olla, ainakaan ikinä en ole sellaista ratkaisua nähnyt. Eihän se vanne liiku kiristettynä, mutta kaksi tonnia kuormaa ja epätasainen tie niin voimat on vähän toiset mitä käsin saa aikaan. Tuon klapin olen koittanut mutterit irroitettuna eihän sitä kiristettynä kukaan liikuta.

Aikaisemmissa kommenteissa jo meinattiin että vanteiden uusiminen olisi ainoa toimiva ratkaisu.

Kartioprikka ehdotuksia on tullut, mutta mistä tuollaisia löytyisi ja taitaa olla suorapintaisen vanteen kanssa aika toivotonta?


Olisiko pyöränpultin heloista apua? Ellei sellaisia löydy valmiina niin sorvauttaa sellaiset jossain.

http://shop.narko.fi/fi/node/53366

Tämä vaikuttaa pätevältä ratkaisulta. Tappaisi tuon liikkumisen mahdollisuuden aikahyvin.

Yksi on sitten tietenkin tehdä vannetöitä koska kesärenkailla ei ollut murhetta. Noita vaan ei käsin väännellä :D

Viipo
30.10.2017, 19:44
Ei se pelkästään tuon kitkan varassa voi olla, ainakaan ikinä en ole sellaista ratkaisua nähnyt.


Usko pois, kyllä se vaan on, tai ainakin tulisi olla. Napaan se vain keskittyy, ettei pystyheittoa jäisi niin paljon kun mutterit laitetaan kiinni.
Kuorma-autolla ei tartte edes ajaa hyvin pitkää matkaa mutterit löysällä luottaen siihen että ne pysyy navan varassa, niin jo on kulunut vanteista pinnapultin reiät soikeiksi, navasta pinnapultit ja itse napa keskeltä. Eritoten on saattanu hieroutua laikukkaaksi se pinta, jota vasten sen vanteen pitäisi kiristyä, ja saa olla ainakin alkuun jatkuvasti kiristämässä muttereita.

22mm harvempikierteiset mutterit saapi olla reilu 800Nm ja tiheämpikierteiset semmosen 650Nm.

Hcet
30.10.2017, 22:19
Usko pois, kyllä se vaan on, tai ainakin tulisi olla. Napaan se vain keskittyy, ettei pystyheittoa jäisi niin paljon kun mutterit laitetaan kiinni.
Kuorma-autolla ei tartte edes ajaa hyvin pitkää matkaa mutterit löysällä luottaen siihen että ne pysyy navan varassa, niin jo on kulunut vanteista pinnapultin reiät soikeiksi, navasta pinnapultit ja itse napa keskeltä. Eritoten on saattanu hieroutua laikukkaaksi se pinta, jota vasten sen vanteen pitäisi kiristyä, ja saa olla ainakin alkuun jatkuvasti kiristämässä muttereita.

22mm harvempikierteiset mutterit saapi olla reilu 800Nm ja tiheämpikierteiset semmosen 650Nm.

Eli murheeni on turha. Vedän vain kunnolla kiinni ja toimii?
Noi on 18mm tiheämpikierteisellä mutterilla niin varmaan vähempikin riittää?

kivinen
31.10.2017, 08:30
Kuulostaa siltä, että nuo vanteet on jo pilalla. Ei kovin hyvä tapa kiinnittää vanteita, jos ei tue keskiöön, mutta Volkkari...

Miksipä ei siis voisi ostaa vaikka MB 609 kartioprikkoja? En muista minkä kokoiselle pultille ne on, mutta esim. Raskoneelta saa, jos on sopivat. Maksaa pari euroa kappale. Sitten vedät seevausterällä vanteisiin vastaavat kartiot, niin sittenhän se keskittää taas pultteihin. Yhdet keskiön puolelle ja yhdet muttereiden alle.

Hcet
31.10.2017, 09:54
Kuulostaa siltä, että nuo vanteet on jo pilalla. Ei kovin hyvä tapa kiinnittää vanteita, jos ei tue keskiöön, mutta Volkkari...

Miksipä ei siis voisi ostaa vaikka MB 609 kartioprikkoja? En muista minkä kokoiselle pultille ne on, mutta esim. Raskoneelta saa, jos on sopivat. Maksaa pari euroa kappale. Sitten vedät seevausterällä vanteisiin vastaavat kartiot, niin sittenhän se keskittää taas pultteihin. Yhdet keskiön puolelle ja yhdet muttereiden alle.

Onko mersussa 18mm pultti? Sillä varmasti pysyisi.
Maailmalta noita saisi vielä lähes ilmaiseksi ei tosin ole mersun prikka.
https://m.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/1866306

kivinen
31.10.2017, 13:14
Mitä väliä mistä autosta se prikka on? Jos kerran löysit oikean koon, niin siitä tilaten...

Hcet
31.10.2017, 15:32
Mitä väliä mistä autosta se prikka on? Jos kerran löysit oikean koon, niin siitä tilaten...

Ei sillä väliä ole kuhan totesin ;)

Jucifer
01.11.2017, 19:17
Ihan perusasioista lähtien: paripyörävanteet täytyis aina jälkikiristää. Jos jälkikiristyksessä mutterit pyörii jatkuvasti niin vika todnäk on vanteissa, pinnapulteissa taikka navassa itsessään. Jos kierteet on ehjät eikä venyneet niin silloin mitä varmemmin vanteissa, mutta jos oot rullannut pitkiä matkoja löysillä muttereilla niin aina mahdollista että vanteet on nakertaneet navankin piloille.

En muista vanhassa lättänässä/sprintterissä nähneeni suoria vanteita, vaan kaikissa paripyörävanteissa pultinrei'issä on ollut kartio. Nämä siis yleensä 15" ja käytetään irtokartion kanssa. Uudemmissa craftereissa ja sprinttereissä sitten 16" ja suorat tasot vanteissa, mutteri melkolailla vastaava kun vanhemmissakin.

Kiristystiukkuudesta en osaa kertoa sen tarkemmin, mutta itse olen tollaset ampunut ½"-karan IngersollRand/wurth -pulttipyssyllä ja täysillä tehoilla, linjapainekin on lähempänä kymmentä. Kansankielessä taitaa olla jotain 1000nm.

Kaikki otepinnat puhtaiksi, navoille ja vanteen keskirei'ille teräsharjaa, mutterit tiukkaan ja vielä lopuksi voi kurkata että vanteet osuvat toisiinsa koko otepinnan matkalta.

Tälleen mä oon noita paskalotjia tehnyt nyt kahdenkin viikon sisään parikymmentä eikä ongelmia.

T: Rengasapina

Nuhapumppu
01.11.2017, 20:12
Paripyörä rintterissä jossa suoravanne ilman kartiota,240nm taakse ja 180nm eteen,ja jälkikiristys. Minkäikäinen LT kyseessä,vanhemmissa(80luvun) on suorat vanteet ilman rikkoja ja kiristystiukkuus 340nm ja ovat uutenaan olleet jo vähän väljät navalle,ja eipä ole kertaakaan irronnut.

Hcet
01.11.2017, 21:39
Paripyörä rintterissä jossa suoravanne ilman kartiota,240nm taakse ja 180nm eteen,ja jälkikiristys. Minkäikäinen LT kyseessä,vanhemmissa(80luvun) on suorat vanteet ilman rikkoja ja kiristystiukkuus 340nm ja ovat uutenaan olleet jo vähän väljät navalle,ja eipä ole kertaakaan irronnut.

94 vuotinen eli sitä ekaa koria eli juurikin 80-luvun lotjake.
Ja tosiaan on suorat vanteet ja ei ole prikkoja mikä monia tuntui ihmetyttävän.
Hyvä tietää että ovat vähän löysät uutena kun vähän tässä hakenut syytä ja seurausta että ei sama toistuisi. Jos vanteet tosiaan alkujaankin löysät niin tästä päästään (toivottavasti) vain isommalla kiristystiukkuudella ja putsaamisella. Vähän täytyy varmistusta saada meinaan on kiinnitys aikalailla poikkeava henkilöautosta :rolleyes:

Löysillä kiinnityksillä ajettu vajaa 15km kun huomattu eli toivottavasti mitään ei ole hajonnut. Huomenna menen katselemaan tuota näillä ohjeilla.