Kirjaudu sisään

View Full Version : Toyota J120 tärina 60-70 km/h


x raid
23.10.2017, 11:19
Tuohon meikäläisen LC120stä (2008 D4D automaatti) on ilmennyt sellainen ikävä ominaisuus että se alkaa värisemään ihan kun ajaisi tärinäraitoihin nopeuden ollessa n 65 km/h ja kierrosten 1200 rpm. Tärinä loppu heti kun päästää kaasun tai lisää vähän kaasua. Tänään olisi tarkoitus nostaa auto ylös ja tarkistaa kardaanit/ristikot yms.

Onko kukaan muu törmännyt samanlaiseen oireiluun?

kenni_
24.10.2017, 20:01
Tais olla jollain vastaavaa ongelmaa ja olikohan momentinmuuntimessa sillon vika tai turbiinissa. Mutta kato nyt ne ristikot eka.

x raid
24.10.2017, 21:56
Ristikot on nyt tarkistettu ja rasvattu. Paljastui että vasemman vetonivelen sisempi murros on väljä. Osaa ei löytynyt kun alkuperäisenä joten aika varattu ensviikolle. Toivottavasti tärinä lähtee silloin.

Viipo
25.10.2017, 06:10
Kannattaa kattoa laatikkoöljytkin. Huomasin ihan samanlaisen ominaisuuden Chevyssä (jatkuva neliveto, automaatti) kun oli laatikon lauhuttimen putki hankautunut puhki ja öljyt vajaalla. Joka vaihteella tasan tietyllä kierrostaajuudella täristi niinku ois tärinäraitaan ajanut. Lisäsin laatikkoon öljyä ja ongelma hävisi.

x raid
25.10.2017, 08:54
Laatikonöljyt ja -suodatin on vaihdettu. Tosin sen voisi kokeilla tehdä vielä uudelleen. Pajerossa tämmöinen huuhtelu auttoi. Tosin värina oli huomattavasti pienempi. Landcruiserin tärinä tuntuu aivan samalta kun ajaisi tiehen raavittuihin tärinäraitoihin, eli on suhteellisen voimakasta..

Aussi-palstalta löytyi pitkä rimpsu aiheesta http://www.pradopoint.com.au/archive/index.php/t-16208.html - mutta syyksi sielä veikkaillaan kyllä kaikkea moottorista pakoputkeen. Masentavinta on että sielä on tehty melkoisia remontteja eikä vika ole siitä huolimatta parantunut.

Suomessa tai Eurooppalaisilta palstoilta en kuitenkaan ole löytänyt mitään mainintaa moisesta ongelmasta.

Hessu888
25.10.2017, 20:39
Laatikonöljyt ja -suodatin on vaihdettu. Tosin sen voisi kokeilla tehdä vielä uudelleen. Pajerossa tämmöinen huuhtelu auttoi. Tosin värina oli huomattavasti pienempi. Landcruiserin tärinä tuntuu aivan samalta kun ajaisi tiehen raavittuihin tärinäraitoihin, eli on suhteellisen voimakasta..

Aussi-palstalta löytyi pitkä rimpsu aiheesta http://www.pradopoint.com.au/archive/index.php/t-16208.html - mutta syyksi sielä veikkaillaan kyllä kaikkea moottorista pakoputkeen. Masentavinta on että sielä on tehty melkoisia remontteja eikä vika ole siitä huolimatta parantunut.

Suomessa tai Eurooppalaisilta palstoilta en kuitenkaan ole löytänyt mitään mainintaa moisesta ongelmasta.

Saatan muistaa ihan väärinkin, mutta oiskohan slck:n puolella ollut joskus juttua että kuluneet moottorin/laatikon tukikumit voisi aiheuttaa 120:ssa tuollaista oiretta...

x raid
25.10.2017, 21:13
Kiitos, pitää yrittää kaivaa tuo keskustelu esiin.

Olen jatkanut tutkimuksia tänään ja tavannut tuota aussi-keskustelua uudelleen. Epäilyt alkavat pitkälti kääntyä momentinmuuntajaan ja erityisesti sen kytkimeen joka luistaessa kuulemma oireillee näin.

Epäilyksiä tukee että oireilua ei esiinny jos moottori on kylmä, tälloin kuulemma moottorin ohjausyksikkö estää turbiinin lukitsemisen(??) automaatin viitosvaihteella, myöskään vikaa ei esiiny lainkaan jos käyttää nelosvaihdetta.

Valitettavasti ajaminen nelosella on sikäli kurjaa että heti kun hellittää kaasua moottori siirtyy melko voimakkaaseen moottorijarrutukseen.

Täytyy yrittää kehittää joku konsti jolla voisi varmistua tästä, samaisessa keskustelussa neuvottiin kytkemään testeri kiinni ja tarkkailla siitä milloin ECU antaa käskyn lukita turbiini jos värinä alkaa tälloin on homma melko selvä. Pitää siis huomenna kääntyä paikallisen korjaamon puoleen.

Timo_L
26.10.2017, 00:35
Muuntimen lukkiutuminen on yleensä helppo huomata ainakin näissä neljä- ja viisiportaisissa automaateissa, pitäisi melkoisen selvästi tuntua milloin kuminauhamainen veto muuttuu "kiinteäksi" kuten manuaalissa - ja samalla yleensä kierrokset laskee n.150-250rpm verran hieman automaattilaatikosta riippuen.
Jos tässä tilanteessa alkaa täristys, niin on tosiaankin vahva merkki siitä että momentinmuuntimen lukko luistaa.

Eikö Toyotan laatikko muuten todellakaan lukitse muunninta OD- off asennossa kun on nelonen päällä ja ajetaan pintakaasulla/ tasakaasulla? Monissa laatikoissa ylivaihteen ollessa pois käytöstä loota lukitsee käytettävissä olevalla suurimmalla vaihteella.
Riittävän kylmällä moottorilla ja/ tai laatikon sisäisellä lämpötilalla muuntimen lukko on usein pois käytöstä, osassa laatikoista myös isoin vaihde.

_kekkula_
26.10.2017, 07:52
Muistelin että joskus oli puhetta jonkun kanssa vähän samalaisesta värinästä. Silloin vikana oli ali painevuoto vai letku irti.
Jaa että miksi?

J120 on erikoiset moottorin kumityynyt kun niihin menee alipaine letkut. Jäykistetäänkö niitä vai löysätäänkö niin sitä en tiedä.

Kuva selventämään:

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6979&pictureid=207989

Sakke25
02.10.2019, 09:11
Löytyiköhän tähän ratkasua vai vieläkö auto täräjää?