View Full Version : Halpisnastarenkaat henkilöautoon
Näitä halpoja nastarenkaita tuntuu olevan nykyään vaikka kuinka paljon erinäköisiä ja merkkisiä. On kiinalaista uutta kumia ja eurooppalaisia/aasialaisia pinnattuja. Onko kellään hyviä/huonoja kokemuksia jostain tietystä merkistä/mallista? Renkaan kokona 205/60R16. Autolla ajetaan 85% suhtkoht hyvin huollettua pääväylää.
Ite oon ostanu yhdet Master Nordic3 pinnatut ja ne oli tosi hyvän oloset hintalaatusuhteeltan. Uutena pito oli hyvä ja huonoimpaan renkaaseen meni 25g painoja peltivanteella. Auto vaan meni vaihtoon eikä tullut pitempiaikaisia kokemuksia kestävyydestä ja siitä kuinka nopeasti renkaan ikä alkaa vaikuttaa pitoon.
Volvonv70 ja carina ealla on pyörinyt jonku talven linglong nastakumit, ei ole pahaa sanottavaa hyvin on pitänyt ja kestänyt kukutusta
Muutaman talven, ja useamman satatuhatta km pk-seudulla Nokian Nordman sarjoihin uskallan suosituksen antaa, takavetoisella premium autolla.
Ovat siis Nokian tekeleitä, mutta edullisempia syystä johon en ota kantaa, ja mallit hiukan perässä ykköstuotteista kuvioltaan ja nastoitukseltaan.
Hyviä, edullisia ja kestäviä, äänimaailma tietyissä malleissa jopa miellyttävämpi kuin kärkituotteissa.
Muutaman talven, ja useamman satatuhatta km pk-seudulla Nokian Nordman sarjoihin uskallan suosituksen antaa, takavetoisella premium autolla.
Ovat siis Nokian tekeleitä, mutta edullisempia syystä johon en ota kantaa, ja mallit hiukan perässä ykköstuotteista kuvioltaan ja nastoitukseltaan.
Hyviä, edullisia ja kestäviä, äänimaailma tietyissä malleissa jopa miellyttävämpi kuin kärkituotteissa.
Täältä kans positiivinen arvio Nordmanille, joitakin vuosia sitten Renussa pyöri sellaiset alla ja nyt tälle talvelle tulee pitkästäaikaa sellaiset pyörimään pitkäkattoVolvon alle. (joka sorvannut loppuun useamman sarjan Bridgestoneja vailla valituksia)
Pärjää sivuteillä, sekä piloille suolatulla päätiellä. Jostain syystä näistä on positiivisemmat kokemukset kuin varsinaisista Nokialaisista joita ranchin autoihin ei tule??
tekniikkamies
11.10.2017, 12:25
Näitä halpoja nastarenkaita tuntuu olevan nykyään vaikka kuinka paljon erinäköisiä ja merkkisiä. On kiinalaista uutta kumia ja eurooppalaisia/aasialaisia pinnattuja. Onko kellään hyviä/huonoja kokemuksia jostain tietystä merkistä/mallista?
Kokemukset halpisrenkaista on jo vähän vanhoja talvirenkaiden osalta, mutta itse olen kokenut mielekkäämmäksi ostaa jotain sellaista rengaskokoa, jota jokatapauksessa pystyy jossain kulkupelissä hyödyntämään, eikä tavalliset henkilöauton renkaat ole kovin kalliita esim. Nokiana tai Continentalina.
Joissain renkaissa on onnistuttu aika hyvin laittamaan vierintävastusta kuriin. Nyt on kesä tullut ajeltua Hiluxilla Insa Saharoilla ja niin mielelläni palaan takaisin taas pikkaisen kalliimpiin renkaisiin.
Itse en ole kauhean innostunut esim. Ässä renkaista, jotka on pinnattuja. Rengastestit ei ole vielä ihan sikana innostanut halparenkaisiin, mutta jos joku osoittautuu hyväksi, niin kai sen hinta nostetaan aikaa myötn vastaamaan muita samantasoisia kilpailijoita?
Toisaalta kelit on päässyt menemään sellaiseksi, että oikein vimosen päälle hyviä renkaita tarvii vain harvoina päivinä. Siksi yritän, että yksi kierros oikein hyviä olisi käytettävissä ja käytettyjä talvirenkaita on tullut siirrettyä muihin käyttötarkoituksiin, jossa ne ei ole kauhean aktiivisessa ajossa.
Lerssinen
11.10.2017, 16:06
Rouvan ajopelissä on ollut jo pitkään kolmen sarjan systeemi, auton mukana kun tuli paskat nastarenkaat niin ostin peltivanteet ja niille uudet nastarenkaat.. Nyt uskaltaa surutta nakata näihin aikoihin ne paskemmat nastarenkaat alle asfalttia raapimaan ja sitten kun on lunta niin ne kalliimmat alle.
Vähän enempi vaivaa mutta eipä tuossa renkaiden vaihdossa kauaa saa menemään kun on pyssyt ja tunkit.
Hankin BFG g-forcet ja omiin korviin suorastaan hiljaiset verrattuna moniin muihin, Euromasterista hintakin oikein kohdallaan vuosi sitten.
tekniikkamies
11.10.2017, 17:16
Rouvan ajopelissä on ollut jo pitkään kolmen sarjan systeemi, auton mukana kun tuli paskat nastarenkaat niin ostin peltivanteet ja niille uudet nastarenkaat.. Nyt uskaltaa surutta nakata näihin aikoihin ne paskemmat nastarenkaat alle asfalttia raapimaan ja sitten kun on lunta niin ne kalliimmat alle.
Vähän enempi vaivaa mutta eipä tuossa renkaiden vaihdossa kauaa saa menemään kun on pyssyt ja tunkit.
Kuulostaa hyvältä systeemiltä, joskus menneessä elämässä koululaisia ja pyörätuoliasiakkaita kuskaillessa olisin kaivannut kaikista liukkaimmilla keleillä ne vimosen päälle hyväkuntoiset hitech renkaat.
Mitä noita rengastestejä lukee niin noi halpisrenkaat on yleensä siellä häntäpäässä. Onko turvallisuus sellainen juttu, jossa kannattaa säästää ?
tekniikkamies
11.10.2017, 17:39
Mitä noita rengastestejä lukee niin noi halpisrenkaat on yleensä siellä häntäpäässä. Onko turvallisuus sellainen juttu, jossa kannattaa säästää ?
Halpisrenkailla ei välttämättä tule mitään säästöä rahassa jos niillä kuluu enempi soppaa.
Lerssinen
11.10.2017, 21:25
Vähä absurdia läppää kun palstalla kumminkin suositaan jotain mutiaisia ja että "niillä pärjää kun ajelee ennakoiden" :D
Hessu888
11.10.2017, 21:34
Itse en ole kauhean innostunut esim. Ässä renkaista, jotka on pinnattuja.
Mulla oli 10v sitten uudet Ässät c-rungolla E38 Bemarissa ja pari talvea tuli ajettua eikä ollut mitään moitteen sijaa eikä yhtäkään vaaratilannetta vaikka kaasujalka oli suht raskas. Kokemukset oli sen verran hyvät että taidan ostaa semmoiset taas hlöautoon.
Ois hauska nähdä vertailu siitä, kuinka esim. 1, 2 ja 3 talvea ajettu Nokialainen pärjää uusia halpisrenkaita vastaan.
Nokian Hakka 7 ollu paras ratas.. (Ei ehken halvin mutten säästä talvi rattaisa vrt.kesätassut).. Jos jostain sais tuoreet samalaiset nii ai että.. Meni iha eri tavalla umpisessa ja sohjossa mettä teillä hlö autolla meni vaa kaikista nasta poikki vaikka pintaa ois ollu.. Nyt Goodyear ultragrip ice artic.. Paljaalla jäällä mahatava pito mutten kahlamisesta tiä vielä.. Ainakin agressiivinen kuvio.
tekniikkamies
11.10.2017, 22:40
Ois hauska nähdä vertailu siitä, kuinka esim. 1, 2 ja 3 talvea ajettu Nokialainen pärjää uusia halpisrenkaita vastaan.
Takaveto tilataksissa tuppas menee kierros talvirenkaita yhden talven aikana joskin ne oli esim. Ässät.
Itellä taas renkaat kuluu hitaasti ja pito huononee vanhenemisen takia, jolloin renkaalle keksittävä muuta käyttöä. Hakkis LT:stä olen tehnyt "all terraineja" ottamalla nastat pois.
Mä näkisin, ettei sen Nokian renkaan tarvi olla vanha, nyt se on kerinnyt 9 versioon ja kysymysmerkiksi jää onko sopivaa kokoa omiin autoihin, jotka ei kauhean moderneja. On tylsää jos pitää ostella jotain isompia vanteita, että uudet renkaat käy.
Nokian renkaissa on tullut pysyttyä kun niistä on tähän saakka löytynyt itselle sopiva rengaskoko esim. 235/85/16.
tekniikkamies
11.10.2017, 22:43
Vähä absurdia läppää kun palstalla kumminkin suositaan jotain mutiaisia ja että "niillä pärjää kun ajelee ennakoiden" :D
Sitä mä ihmettelen, ehkä itellä ei vaan ole ollut kunnon mutiaisia, ainakin Insa Sahara on karkeusasteeltaan mutaluokkaa ja ei ole mitään jakoa Hakkis LT:lle talvella, paitsi nyt se on toiminut märässä maaseutu mutamömmössä kun on satanut paljon
Mie oon valinnut renkaat sieltä vertailujen puolivälistä.
Jättänyt kalleimmat ja halvimmat ostamatta ja ostellu Kumhoja ja Vikingejä. Ne on halvempia, mutta pärjää rengasesteissä ihan hyvin. Oon tykänny.
tekniikkamies
12.10.2017, 08:09
Mie oon valinnut renkaat sieltä vertailujen puolivälistä.
Jättänyt kalleimmat ja halvimmat ostamatta ja ostellu Kumhoja ja Vikingejä. Ne on halvempia, mutta pärjää rengasesteissä ihan hyvin. Oon tykänny.
Jos itsellä olis käytössä joku perus henkilöauto, niin ostaisin tollaset Hakkapeliitta 9:sit, ei hinta omasta mielestä mikään kauhia ole jos puhutaan jostain perusauton rengaskoosta:
https://www.rengas-online.com/rshop/Renkaat/Nokian/Hakkapeliitta-9/195-65-R15-95T-XL-bespiked/R-344463
-Captain-
12.10.2017, 08:50
Velipojan autossa kokeiltiin muutama vuosi sitten pinnattujen renkaiden kestoa kun kilometrejä tuli kohtalaisen paljon. Pitkää matkaa ajettaessa tuntuivat kuluvan nopeammin kuin ns.merkkirenkaat, tämä huomio sekä kesä että talvirenkailla. Lyhkäsessä ajossa kestää paremmin eli olisko renkaan lämpeäminen syy nopeampaan kulumiseen?
Porvoon Hilma
12.10.2017, 13:33
Sitä mä ihmettelen, ehkä itellä ei vaan ole ollut kunnon mutiaisia, ainakin Insa Sahara on karkeusasteeltaan mutaluokkaa ja ei ole mitään jakoa Hakkis LT:lle talvella, paitsi nyt se on toiminut märässä maaseutu mutamömmössä kun on satanut paljon
Saharoilla oon suhannut pari talvea ja niillä pärjää etelässä kunhan ei sivutieltä jäiseen risteykseen tultaessa päästä ihan kaikkia hevosvoimia valloilleen ja joudu sivuluisuun. Kevytperäinen takavetoinen kun haluaa edetä laajalla rintamalla :)
Mutta siltikin kunnon talvirenkaat on oikea valinta. Halparenkaista ei oo kokemusta, mutta joillakin keskustelupalstoilla on kyseenalaistettu uusien nastarenkaiden toimivuus. Osa ollut joidenkin mielestä heikompia kuin kitkat :eek:
tekniikkamies
12.10.2017, 14:34
Saharoilla oon suhannut pari talvea ja niillä pärjää etelässä kunhan ei sivutieltä jäiseen risteykseen tultaessa päästä ihan kaikkia hevosvoimia valloilleen ja joudu sivuluisuun. Kevytperäinen takavetoinen kun haluaa edetä laajalla rintamalla :)
Mutta siltikin kunnon talvirenkaat on oikea valinta. Halparenkaista ei oo kokemusta, mutta joillakin keskustelupalstoilla on kyseenalaistettu uusien nastarenkaiden toimivuus. Osa ollut joidenkin mielestä heikompia kuin kitkat :eek:
Saharoista (ilman nastoja) kokemus on siinä mielessä ristiriitainen, että tänäänkin ne mutaisessa hylätyn viljankuivaamon ympäristössä pelasivat hitaassa ajossa upeasti kun peräkärryä vetelin. Mutta kun on ollut lunta, testailuni on jäänyt vähiin koska eteneminen on vaikuttanut normaalia huonommalta. Yhdessä välissä huristelin vähän aikaa, että Saharat oli pelkästään takana.
Itsellä ei ole ollut kuin yhdet kitkat, mutta jotain viimosen päälle hyviä kitkoja vois ajatella jos olis joku moderni auto. Silti pahimmat kelit menisin mieluiten mahdollisimman hyvillä nastarenkailla.
Hakkapeliitta LT2 on tehnyt tasaista suoritusta, sitä terästäisin lisäämällä nastoja, vaan ei onnistune. Yleispätevä rengas ja LT:t ei itsellä pahemmin kulu, vaan niiden pito huonenee vaikka pintaa vaikka kuinka.
Kukin tyylillään. En oo osannu nastoja kaivata aikoihin, Misukan kitkoilla ajeltu henkilö-toitsua, pito ja kulutuskestävyys mainio. Talvirengaskulut 10 tkm/kausi ajolla jää alle 100€/vuosi.
FJ:ssä ollu Duratracit aina kesät/talvet. Hyvä yleisrengas, tykkään. Välillä miettiny Hakkapeliittoja nastoilla kun niitäkin saa 315/70R17 koossa nykyään, mut pari pikku lipsua talvessa ei kuitenkaan ole riittänyt motivoimaan hommaamaan toisia vanteita ja paria tonnia renkaisiin paria kuukautta varten. Ajaishan niillä toki sit sen seuraavat 10 vuotta... mut aika kovat koppurat jo sit taas. Mieluummin vaihtelee noita nykyisiä uusiin kun on 5 mm kuluneet.
tekniikkamies
13.10.2017, 09:29
Välillä miettiny Hakkapeliittoja nastoilla kun niitäkin saa 315/70R17 koossa nykyään, mut pari pikku lipsua talvessa ei kuitenkaan ole riittänyt motivoimaan hommaamaan toisia vanteita ja paria tonnia renkaisiin paria kuukautta varten. Ajaishan niillä toki sit sen seuraavat 10 vuotta... mut aika kovat koppurat jo sit taas. Mieluummin vaihtelee noita nykyisiä uusiin kun on 5 mm kuluneet.
Noin levee ei mahdollisesti olis katukäytössä ihan pitävin mahdollinen. 235/85/16 tuntuu sekin, että tämä on ilmeisesti tarkoitettu johonkin 3000 kg painavaan autoon. Ei tarvi kovinkaan montaa talvea ajaa kun huomaa, ettei pito ole uuden veroinen. Mä olen ratkaissut asiaa niin päin, että ottanut nastat pois ja kesäkäyttöön. Nykyset on niin vähän kuluneet ja tarvista on maantielläkin fiksulle kesärenkaalle, että voi olla joku muu vaihtoehto tarpeen.
Henkilöauton renkaisiin on joihinkin laitettu aika suuri nastamäärä. Hakkapeliitta SUV 9:siä on jossain määrin huonosti edustettuna perinteisissä rengaskoissa, joskin 265/70/17 löytyy. Voisi arvella, että se menisi tavallisessa japsipickupissa, joskin kulut pompsahtaa jos vanteet vaihdettava 17 tuumaisiin ja rengaskaan ei mikään edullinen ole.
https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6419440322377
Toisaalta jos vanteet tarvii muutenkin, pyöränkulmat kohdillaan ja on tuottavaa ajoa....
Noin levee ei mahdollisesti olis katukäytössä ihan pitävin mahdollinen. 235/85/16 tuntuu sekin, että tämä on ilmeisesti tarkoitettu johonkin 3000 kg painavaan autoon. Ei tarvi kovinkaan montaa talvea ajaa kun huomaa, ettei pito ole uuden veroinen. Mä olen ratkaissut asiaa niin päin, että ottanut nastat pois ja kesäkäyttöön. Nykyset on niin vähän kuluneet ja tarvista on maantielläkin fiksulle kesärenkaalle, että voi olla joku muu vaihtoehto tarpeen.
Henkilöauton renkaisiin on joihinkin laitettu aika suuri nastamäärä. Hakkapeliitta SUV 9:siä on jossain määrin huonosti edustettuna perinteisissä rengaskoissa, joskin 265/70/17 löytyy. Voisi arvella, että se menisi tavallisessa japsipickupissa, joskin kulut pompsahtaa jos vanteet vaihdettava 17 tuumaisiin ja rengaskaan ei mikään edullinen ole.
https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6419440322377
Toisaalta jos vanteet tarvii muutenkin, pyöränkulmat kohdillaan ja on tuottavaa ajoa....
Eipä oo kyllä leveys haitannut mitenkään, päinvastaisia fiiliksiä, oikein passelilta tuntunut tuo koko tähän kulkineeseen kesät/talvet. Ei pysty kyl pienempiä ees miettimään.
235/85 on kyl niin kapee ja jäykkärunkoinen (10-kankainen) sirkkelinterä, että en tiedä minkä alle ne sopis. Kantavuutta 1400 kg/rengas, joten Hiluxiin aika överit ja isommassa pickupissa turhan ujon kokoiset.
Käykää Venäjältä ostamassa/laittakaa alle niin saapi laaturenkaat Kiinalaisten hinnalla..
Käykää Venäjältä ostamassa/laittakaa alle niin saapi laaturenkaat Kiinalaisten hinnalla..
Mulle ainakin tulee niin paljon matkakustannuksia Venäjän reissusta että saa uudet hakkapeliitat paikallisesta varmaan halvemmalla :D
tekniikkamies
13.10.2017, 20:31
Eipä oo kyllä leveys haitannut mitenkään, päinvastaisia fiiliksiä, oikein passelilta tuntunut tuo koko tähän kulkineeseen kesät/talvet. Ei pysty kyl pienempiä ees miettimään.
235/85 on kyl niin kapee ja jäykkärunkoinen (10-kankainen) sirkkelinterä, että en tiedä minkä alle ne sopis. Kantavuutta 1400 kg/rengas, joten Hiluxiin aika överit ja isommassa pickupissa turhan ujon kokoiset.
Tuo koko tuli käyttöön alunperin sillä logiikalla mikä oli isoin 6" tuumaa leveelle vakiovanteelle laitettavissa oleva ja mahtuu vielä autoon helposti. Yhdet vanteet tuli Nissan pickupista, eikä ne vaikuta leveemmältä, joten 235 leveys maksimi.
LT ja LT2:nen on tosiaan tuossa koossa aika jäykkiä, LT2 pyörii siedettävän kevyesti. Jäykkyys on perävaunukäyttöä ajatellen jopa plussaa, vaikka mukavuus ja hiekkatiemöykkyjen näkökulmasta pehmeempi olis parempi.
Velttorenkaisilla autoilla - ei siis omilla - perävaunua vetäessä pitkällä kuormalla on yllättävän helposti tullut vaaputus vastaan jollain 2500 kilon kokonaispainon kärryllä.
Jos joskus hommaan henkilöauton, siihen tulee pehmeemmät renkaat.