PDA

View Full Version : Perälautanostimen ”viritys”, rekkapekat kommentteja


lepoantti
04.10.2017, 14:37
Pitäisi saada 1000kg perälautanostimesta viriteltyä sellainen setti että saa nostettua n. 1300kg henkilöauton vaaterissa ylös ja ajettua konttiin. Lauta on n. 1500mm pitkä ja sitä pitää tietysti jatkaa jotta saa edes teoreettisesti auton perälaudalle nostoa varten.

Pitkillä ajosilloilla ei olisi kiinnostusta turata vaan vakaa aikomus viritellä perälautanostin siten että homma onnistuu, muutaman tällaisen nähnyt käytössä. Omat käyttökokemukset näistä erittäin vähäiset, siksi kaipailen autenttisia käyttökokemuksia näiden todellisesta nostokyvystä ja mahdollisesta virittelystä paineen nostolla ja muilla kikoilla. Jos ujostuttaa kirjoittaa niin paiskaa yyveellä puhelinnumero niin mielelläni soitan.

JaakkoM
04.10.2017, 14:55
Sylinteriä suurentamalla pääsee tavoitteeseen

SptV
04.10.2017, 17:01
Painetta nostamalla halkaisee vain lohkon

Sumsar
04.10.2017, 18:30
Jos sylinterin halkaisijaa ei voi muuttaa niin sitten muuttaa vipuvartta eli sylinterin kiinnityspisteitä. Tosin sylinterin iskun pitää sitten vastaavasti kasvaa..

jmk
04.10.2017, 18:43
tai sit vaan vaihtaa tehokkaamman perälaudan tilalle. etenkin jos pitää jatkaa lippaa

Heguli
05.10.2017, 05:21
Se itse takalaitanostin on mitoitettu tuhannelle kilolle. Sen pituutta kun lisäät ja nostat 30% enempi niin johan on rauta kovilla. Helpompaa & turvallisempaa olisi vaihtaa koko takalaitanostinjärjestelmä isompaan malliin.

Ippe69
05.10.2017, 06:28
Nostimen maksimi nostokyky on yleensä mitattu puolimetriä kopin reunasta. Auton painopiste on varmaan 1,5-2 metrin päässä. Eli melkoisesti pitää virittää, että auto nousee.

Swoop
05.10.2017, 06:58
Nostimen maksimi nostokyky on yleensä mitattu puolimetriä kopin reunasta. Auton painopiste on varmaan 1,5-2 metrin päässä. Eli melkoisesti pitää virittää, että auto nousee.

Just näin. Itellä työautossa 1500kg lauta ja sillä viety 1500kg kassakaappi. Iha juuresta jakso nostaa joo mut ei siinä ite kyydissä tarvinnut olla. Toikin melko pitkä lauta mut ei se kyllä päästä enää montaa sataa nosta. Sit jos on vielä rautalauta eikä alumiini niin kannattaa varmistua ettei ole hirveän laho.

Nimim. Yhden mädän laudan keskeltä nitkauttanut:D

lepoantti
05.10.2017, 14:58
Juu, kyllä faktat nostimen ominaisuuksista on selvillä, sekin että nostokyky ilmoitetaan 500, 700 tai 1000mm laudan etureunasta vähän mallista ja valmistajasta riippuen. Tietenkin koko pömpelin vaihto tehokkaampaan on teoreettisesti hieno ratkaisu, se tosin maksaa ja siinä on lajinsa verran tekemistä. Kun autossa on valmiina se mikä on niin sen käyttö olisi vaivattominta, sikäli jos siitä saa muokattua järkevästi riittävän tehokkaan em. käyttötarkoitukseen.

Tältä palstalta on löytynyt yleensä ennakkoluulotonta pellepeloton luovuutta mekaaniseen ongelmanratkaisuun, sellaista toivon edelleen. Monessakin tekeleessä on kyetty ylittämään mekaniikan, fysiikan lakien ja materiaalien kestävyydet. Joskus hyvin, usein hyvin huonosti😁😁

Joka tapauksessa tähän on tulossa vinssi jolla halvaantunut auto saadaan tarvittaessa kyytiin. Kontin peräreiän vahvistaminen ja sopivasti vinotuettuna potentiaalinen vaihtoehto, siitä sitten vaijerit yläkulmien kautta perälautaan kiinni niin saa vinssillä apuja. Hi liftillä keventäminen ja paljon muutakin käynyt ajatuksissa. Mitä muuta, heitelkää hullujakin ajatuksia. Ensi kevääseen asti kun hämmentää niin kyllä joku ratkaisu löytyy, tai on pakko löytyä. Nyt on koppiauto ajettu varikolle talvisäilöön.

hiluvitkutin
05.10.2017, 15:15
Mienkä jos jatkaa lautaa ja se ois sitte ajosiltana

turakki
05.10.2017, 16:18
Mienkä jos jatkaa lautaa ja se ois sitte ajosiltana

Tätä linjaa kehittäisin. Tosin jatkamatta itse lautaa. Jotain taitettavaa/kiinnitettävää ajosiltaa jatkoksi.

Ippe69
05.10.2017, 16:31
Itse en alkaisi ainakaan ensimmäiseksi muokkaamaan perälautaa isommin. Kokeilisin hommata mahdollisimman pitkät rampit perälaudan jatkoksi. Rampit perälautaan kiinni siten, että ei pääse tippumaan mutta ei kiinteäksikään. Pienempikin perälauta pysyy kyllä ylhäällä vähän isommallakin painolla vaikkei jaksa sitä nostaa. Rampeille/perälaudalle normaalikorkuinen henkilöauto nousee kohtalaisen helpolla. Ongelam tulee kun etupää on jo kopissa ja auto meinaa pohjasta osua kopin ja perälaudan kulmaan. Silloin perälaudan voi jo oikaista ja ajaa auto sisälle. Jos auto ei meinaa nousta, niin aluksi voi ajaa rampeille ja siinä välissä nostaa perälaudan jos se vielä nousee kun suurin osa painosta on rampeilla.
Aikanaan autohommissa kun olin, tuli siirrettyä muutamaan kertaan omaa 4wd hiacea. Se nousi aika helposti melko lyhyillä rampeilla ilman kikkailuja.

lepoantti
05.10.2017, 16:31
Ei tietenkään lautaa ole tarkoitus jatkaa yhtenäisenä lentotukialuksen kokoisena laattana!! Mahdollisimman kevyet ajosiltamalliset jatkot, ja näissäkin täytyy hyödyntää teleskooppirakennetta ettei pituus kasva liikaa. Tarvittaessa voi vaikka koko nykyisen teräslaudan pilkkoa että saa kiloja pois, jättää sen verran vanhaa kuin rakenne vaatii.

Tämä ippen mainitsemaa metodia kans pohdittiin, jos olis kyse normaalista henkilöautosta tai maasturista niin onglmaa ei olisi tai se olisi paljon helpompi ratkaista. Eka postaus oli vähän harhaanjohtava, kuskattavat vermeet rata-autoja joissa maavara määritelty minimissään 50mm. kun tähän pyritään etenkin keulan osalta niin sitä purkamatta ei loivallekkaan rampille ajeta, spoileri/splitteri ottaa ekana vastaan.

Ippe69
05.10.2017, 16:48
Löytyhän siitä kuvakin. Tuossa on siis vain irtorampit, eikä perälautaa ole muokattu mitenkään. Kokeileppa vaikka lainata jostain vähän pdemmät rampit. Luulen että henkilöautokin nousee aika helposti tuolla systeemillä. Eikä tarvi perälautaan muuta kuin uran tms. ettei rampit pääse tippumaan. Ja irtorampit on helppo nakata koppiin kun auto on kyydissä.

Ippe69
05.10.2017, 16:51
Ehditkin laittamaan tuon lisäyksen sillävälin kun kirjotin. Rata auto voi olla melko hankala tapaus. Keula sinänsä ei, jos sen ajaa rampille kun perälauta on maassa, mutta mahasta jää kyllä herkästi kiinni.

lepoantti
05.10.2017, 17:16
Ehditkin laittamaan tuon lisäyksen sillävälin kun kirjotin. Rata auto voi olla melko hankala tapaus. Keula sinänsä ei, jos sen ajaa rampille kun perälauta on maassa, mutta mahasta jää kyllä herkästi kiinni.

Juu, ei ole helmojenkaan alla liikaa ilmaa. Kun etupäätä saa ujutettua koppiin niin kyllä taakka laudan päällä helpottaa, mutta sitten tullaan tilanteeseen että missä vaiheessa lauta jaksaa kääntää kuorman vaateriin että ei helmoista jää kiinni. Siksi tämä vaaterissanosto kiinnostaa.

Jos kuorkissa olisi ilmapussit niin saisi perän alas, vaan kun on rautajouset. Koppi on 9m pitkä ja siihen ohjaamo niin kuorkin eturenkaiden ajo korokkeiden päälle ei niin hyödytä kuin lyhyemmän akselivälin autossa. Ja muutenkin homma saisi pysyä yksinkertaisena, se on aika syvältä jos joutuu toisen autokuorman tuomaan tarvikkeita purkua ja lastausta varten. Puhumattakaan ajasta ja toimenpiteen monimutkaisuudesta.

jmk
05.10.2017, 17:49
nettikoneessa on yks Renault joka on kyseiseen hommaan tehty ei ollu linkkiä laitaa mut hintaa oli jotain 160 tonnia löytyy helposti☺

kivinen
05.10.2017, 17:50
Tee minkälainen lauta huvittaa, jotta auto mahtuu kerralla sen kyytiin. Sitten laudan sivuille kaksi tai mielummin neljä pitkää hydraulisylinteriä, jotka nostaa laudan ylös. Hydrauliikan voi ottaa perälaudan koneikosta, yksittäin tai kaksittain ohjattuna?

Jos tuon keksinnön tekee niin, että keskiosan saa vaikka pultattua pois niin teillähän on siltanosturi aina siellä missä kuorkki. Alle menoa varten jotkut (tekniset?) tuet, ettei romahda niskaan.

Onko riittävän ennakkoluulotonta pellepeloton luovuutta? ;)

lepoantti
05.10.2017, 18:08
Tee minkälainen lauta huvittaa, jotta auto mahtuu kerralla sen kyytiin. Sitten laudan sivuille kaksi tai mielummin neljä pitkää hydraulisylinteriä, jotka nostaa laudan ylös. Hydrauliikan voi ottaa perälaudan koneikosta, yksittäin tai kaksittain ohjattuna?

Jos tuon keksinnön tekee niin, että keskiosan saa vaikka pultattua pois niin teillähän on siltanosturi aina siellä missä kuorkki. Alle menoa varten jotkut (tekniset?) tuet, ettei romahda niskaan.

Onko riittävän ennakkoluulotonta pellepeloton luovuutta? ;)

On ihan hyvää settiä. Kahdella apunostosylinterillä tätäkin kuutioitu, ajosiltamallisena ainakin osa perälautaa juurikin huolto mahdollisuuden takia.

hutikka
05.10.2017, 21:07
Semmoset hiabin tai vastaavan tukijalat sinne laudan päähän tai jotain. Mikä on kontin lattian korkeus maasta eli nostettava matka tasamaalla?

Samppahj
05.10.2017, 21:15
En haluais olla ilonpilaaja, mutta jos halutaan simppeli ratkaisu ja toimiva, niin kannattais olla lähtökohtana edes nostin, joka jaksais nostaa sen auton verran. Jos asentelee ramppeja lisäsylintereitä tai muita rakenteita, niin ne pitäis sitte mahtua kaapin ovien ja laudan väliin tai jos on lippamallinen, niin pitäis laidan kuitenkin tiivistää kaappi. Ei sekään hääviä ole, niinku aiemmin mainitsit, että pitää olla kärrykuormallinen irtosylkkyjä ja ramppeja tai tunkkia mukana, että saa auton purettua ja lastattua.

Onko kukaan perehtyny miten toimii ne joskus jenkkisarjoissa näkyneet autonkuskauskärryt, joissa on tuon kaltainen systeemi, eli auto nostetaan vaaterissa kyytiin, mutta ei ole perinteinen perälautanostin. Eli tällanen https://www.google.fi/search?client=tablet-android-samsung&biw=1024&bih=768&tbm=isch&sa=1&ei=XoXWWfyNLMuB6ATTt5-IDA&q=lifter+car+trailer&oq=lifter+car+trailer&gs_l=mobile-gws-img.3...59323.67822.0.68373.32.30.1.0.0.0.432.5560 .1j16j7j3j1.28.0....0...1.1j4.64.mobile-gws-img..13.12.3159.3..0j35i39k1j0i67k1j0i30k1j0i19k1j 0i5i10i30i19k1j0i30i19k1j0i8i30i19k1.182.ikLUfvcCD mc#imgrc=Ic0Nx4oU_JhbhM:

Kaapin takaporttiin kiskot ja kaapin sisälle sylkyt ja ketjuveto hissille ja nykysen nostimen hydrauliikka käyttämään?

Ja vielä video https://youtu.be/pnyBbyeBT5o

hiluvitkutin
05.10.2017, 21:21
Ritari ässä!
KITT:kin oli matala😉

Topi1982
06.10.2017, 09:42
Kippi kaapin etureunaan ja akseli taakse.
Ei jiä mahastaan kinni, kun ei oo kulmaa rampin ja kopin välissä.
Vaatinee aika pitkät ajosillat, ettei spoileri ota kiinni?

Luoppis
06.10.2017, 20:03
Missä vaiheessa tulee helpommaksi ja halvemmaksi hankkia vaihtolava-auto?

jmk
06.10.2017, 20:17
Totta voihan siinäkin käyttää umpikaappia, tosin tuo 8m kontti jos sellaista tarvii rajoittaa pikkusen vaihtolava auto vaihtoehtoja ainakin 2-akselisissa

lepoantti
06.10.2017, 20:46
Missä vaiheessa tulee helpommaksi ja halvemmaksi hankkia vaihtolava-auto?

Kuljetusta varten on olemassa hyvä traileri ja veturiksi hj45, tämäkin ihan ok paketti jolla liikuttu jonkin verran. Kynsille iskee majoitus ja kuljetuskapasiteetti, ja työkalut ym. tavarat vailla suojaa lavalla. Vaihtolavuria ei tule, siinä ei ole muuta hyvää kuin lastaus. Kaikki tavarat taivasalla, ei mahdollisuutta punkata. Olisi ihan sama ajaa pikkarilla tässä tapauksessa

Tuollainen pitkän pullan kuljetukseen tarkoitettu pullakoppiauto 9x2.45x2.21m ( p, l, k )kopilla ostettiin siksi että siinä saa yhdistettyä monta asiaa, ja tämä tuli sopivasti vastaan. Tällaiseen koppiautoon saa tehtyä kaikki halutut fasiliteetit helpoimmalla. Mutta tässäkin vielä mietittävää, tiedä vaikka täytyy kahta autoa kuskata. Se taas muuttaisi tilannetta toisi erilaista mietittävää.... Bussiakin harkittiin mutta sellaisen tekemisessä aikalailla rojektia, ajatus on ensisijaisesti harrastaa autoilua eikä kuljetuskaluston rakentamista. Tästä perälautajutusta ei tehdä liian vaikeaa, jollakin yksinkertaisella tavalla ja suht järkevillä jutuilla auto kangetaan koppiin ja.

Tässä tuubipätkässä alussa mustansavun heebot käyttää takatuuppari bussia, lastaus ja purku pitkillä rampeilla
https://m.youtube.com/watch?v=SRpg0qeIs4o
Meidän kopissa lavanpohja oli muistaakseni n.1200mm tontista, videon vermeessä se on enemmän. Luisumesessä ei etupuskuria paikallaan joten se helpottaa. Etupuskurispoilerisplitteripaketti saadaan kyllä tarvittaessa irti muutamassa minuutissa, ja ehkä siihen joutuu nöyrtymään jotta lastaus onnistuu riittävän helposti.

Swoop
06.10.2017, 20:52
Eli hulluna ideana siellä auton kuljetus osastossa pitäis olla vaijeri käyttöisen vaihtolavan vermeet. En kyl tosiaankaan tiedä miten moinen toteutettais edes teoriassa. :D:D

jmk
06.10.2017, 20:58
Joku hinuri tyylinen liukulava systeemi

pee
06.10.2017, 21:27
Eikö tuo toinen vastaus ole kaikkein helpoin, ja edullinenkin.

Eli vahvemmat sylinterit.


Mikä lauta sulla siinä on ?

lepoantti
07.10.2017, 05:34
Zepron valmistama se taisi olla, ehkä....tosiaan kun kuljetin ajettu talviparkkiin ja muutamista muista syistä johtuen sitä ei ole käyty edes enempää tutkimassa saati tehty pieniä käytännön kokeita. Heti kun olosuhteet antaa myöten niin on tarkoitus käydä tekemässä kokeiluja nostelemalla siviiliauton keulaa. Siitä pääse jo heti kartalle tilanteesta, ja sen vakavuudesta.

Tutulla porukalla tehty mistä lie takatuppari kirjastoautosta kuljetin, tähän asennettu perälautanostin. Sitä en tiedä etttä minkä kokoinen lauta se on mutta pienellä paineennostolla ne saivat sen nostamaan kilpurin vaaterissa ylös. Tämä ollut käytössä ainakin reilun 10 vuotta.

Viipo
07.10.2017, 07:30
se perälaudan ilmoitettu nostoteho on 50-80cm sieltä laudan tyvestä. Siitä voi sitten kuutioida, miten paljon sitä nostotehoa pitäs olla jos matka kolminkertaistetaan painopisteen keskelle ja painoa vielä lisätään jonkin verran.

Epäilisin, että 2000kg lauta olisi parempi vaihtoehto... Esim. 1500kg focolifti ei kyllä jaksa nostaa 1300kg FIN-lavaa, jos sen asemoi ihan laudan huulille. (~1.5m lauta). Paineita ruuvaamalla ehkä?

jmk
07.10.2017, 10:02
Pikkasen kyllä ihmetyttää jos kerran kyseessä on iso kuormaauto niin tonnin lippa perässä? jos kontti on kerran noin iso,vai onko kyseessä joku kevyt kuormuri jolla on kuskattu terveisiä mutta ei purkaamossa taida paljoa maksaa tehokkaammatkaan lipat kannattaa kysyä

lepoantti
07.10.2017, 16:38
Pikkasen kyllä ihmetyttää jos kerran kyseessä on iso kuormaauto niin tonnin lippa perässä? jos kontti on kerran noin iso,vai onko kyseessä joku kevyt kuormuri jolla on kuskattu terveisiä mutta ei purkaamossa taida paljoa maksaa tehokkaammatkaan lipat kannattaa kysyä

Auto on volvon fl612, omamassa 8000kg ja kokonaismassa 12000 eli 4000kg kantavuudella. Terveisiä, pyykkiä, kukkia ja ilmaa kai tällä on kuljetettu. Koppi on kyllä aika huljakan kokoinen tälle alustalle, akseliväli on onneksi ihan järkevä.

Ippe69
08.10.2017, 10:36
Jäi vielä mieleen pyörimään tämä juttu... Edelleen suosittelen kokeilemaan pitkiä ramppeja ensimmäisenä. Mutta jos se ei onnistu, niin yllä ehdotettu lavasysteemi tuntuis toimivalta ja yksinkertaiselta. Eli auton kokoinen lava, jonka etupäässä koukku vaijeria varten. Lastauksessa lavan etureuna perälaudan päällä ja lauta alhaalla, että saa kilpurin helposti lavalle. Sitten perälauta ylös, se kyllä jaksaa nostaa kun lavan toinen pää on maassa. Kuorkin kopin etureunaan vinssi, jolla sitten nykäiset koko homman kyytiin. Purkua varten perälaudan takapäähän pylpyrä, sitä kautta vaijeri lavan etureunaan ja nykäiset lavan ulos. Helppo käyttää ja suhteellisen edullinen toteuttaa, ainaki paperilla.

lepoantti
08.10.2017, 12:20
Hyvä että rosessori pyörii! Illalla pojan kanssa kaivettiin suhdeviivotin, paperia ja sakset, tehtiin mallinnusta vanhanliiton tyyliin. Perälauta korotettuna ja kahden metrin rampit jatkeeksi päästiin 4.2m pituuteen, huipputeknisen mallinnuksen mukaan helmat raapii lavaan. Sama homma 5.2m rampeilla. Tässä mallinnuksessa mittatarkkuus sellainen että 1:1 kokeilussa voisi vaikka onnistua😄😄

Tämä kotitarve vaihtolava on ihan potentiaalinen vaihtoehto, jos vielä lisäisi kelkkaan rullia tai renkaita ja jotkut kiskot/ohjurit niin homma helpottautuisi huomattavasti.

Ehkä 1. vaihtoehtona on kuitenkin että auttaa vinssillä laudan nostossa, kopin yläkulmista narut lautaan kiinni niin saa vetoa yölspäin. Mutta tämä kaikki vielä pelkkää spekulointia ja ideoiden keräämistä, jos vaikka ensiviikolla olisi mahdollisuus tehdä oikeita kokeiluja perälaudan kanssa.

kivinen
09.10.2017, 07:26
Ehkä 1. vaihtoehtona on kuitenkin että auttaa vinssillä laudan nostossa, kopin yläkulmista narut lautaan kiinni niin saa vetoa yölspäin.

Sen varmaan tiesitkin, että kopin kulmat ei ihan sellaisenaan kestä vetoa. Joku metallikehikko siihenkin tueksi.

Ei kovin ihmeellistä kolausta tarvitse, kun koko koppi purkautuu kuin korttitalo.

lepoantti
09.10.2017, 12:32
Sen varmaan tiesitkin, että kopin kulmat ei ihan sellaisenaan kestä vetoa. Joku metallikehikko siihenkin tueksi.

Ei kovin ihmeellistä kolausta tarvitse, kun koko koppi purkautuu kuin korttitalo.

juu, tietenkin pitää tehdä rhs-kehikko riittävillä tuennoilla, sellainen jotta kestää.

Lerssinen
09.10.2017, 17:16
Tekee taittuvat lisärampit siihen perälautaan niinkuin laveteissa..

http://www.konetori.com/ilmoitus_kuvat/20161212173217347.jpg

On tuettuna maahan niin ei tartte sylintereillä nostella.