Kirjaudu sisään

View Full Version : Lohko- vai letkulämmitin?


Porvoon Hilma
02.10.2017, 18:41
Talvi lienee tulossa kun katselee ulos. Se tarkoittaa sitä, että joutuu istumaan perperi huurteessa vieläkin huurteisempaan kulkuneuvoon. Siis jos ei lämmittele. Kopperoon sain askarreltua lämmityspistorasian ja siihen perään lämmittimen, mutta nyt on onkelma: Moottoriakin pitäisi lämmitellä.

Vaihtoehtona olisi lähes mahdottomaan paikkaan sijoitetun lohkolämmittimelle varatun tulpan avaaminen ja lämmityselementin paikalleen ährääminen tai vaihtoehtoisesti neitseellisen alavesiletkun tärveleminen siihen asennettavalla letkulämmittimellä.

Tästä hieman vinoutuneesta ennakkoasetelmasta huolimatta tiedustelen: kumpaa tutkintalinjaa kannattaisi lähteä etenemään maksimaalisen mukavuuden aikaansaamiseksi?

kippo86
02.10.2017, 19:05
Vai vaihtoehto c: omalla kiertovesipumpulla varustettuun letkulämmittimeen, joka yleensä asemoidaan sisälämppärin letkuun. Tehoja 750w pariin kw... itellä ollu 1500w lämppäri, pysyy konepeltiki sulana :cool:

Ippe69
02.10.2017, 19:10
Tt-thermo tai vastaava letkulämmitin kiertovesipumpulla on minun vaihtoehto. Rivikutonen dieselkone lämpenee ~40 astetta tunnissa 1500W lämmittimellä. Miinuspuolena vakiotermostaatti, joka lämmittää koneen yli 50 asteiseksi. Omaani vaihdoin termostaatin, nyt lämpiäminen loppuu suunnilleen viidessä asteessa.

HeikkiH
02.10.2017, 19:33
Ääni täältäkin vaihtoehdolle C, TT-thermon lämmitin. Löytyy niitä muiltakin valmistajilta, mutta TT on suht edullinen, ja hyvin toiminu mitä se on pari talvea ollu käytössä.

https://www.tt-thermo.fi

Porvoon Hilma
02.10.2017, 19:43
Tt-thermo tai vastaava letkulämmitin kiertovesipumpulla on minun vaihtoehto. Rivikutonen dieselkone lämpenee ~40 astetta tunnissa 1500W lämmittimellä. Miinuspuolena vakiotermostaatti, joka lämmittää koneen yli 50 asteiseksi. Omaani vaihdoin termostaatin, nyt lämpiäminen loppuu suunnilleen viidessä asteessa.

Jaa. En ole tällaisesta kuullutkaan ja surffailin hiukan. Vaikuttaa siltä, että itse tuotteen (TT-Thermo) ajatus on hyvä, mutta laatu lähes ala-arvoista kuraa oheisen viestittelyn perusteella. Toimii hetken ja sitten pumppu jumittuu tai nesteet menee sähkötilaan ja vikavirtasuoja irrottaa laitteen verkosta. Liekö laatu parantunut?

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=157489

tekniikkamies
02.10.2017, 19:54
Tt-thermo tai vastaava letkulämmitin kiertovesipumpulla on minun vaihtoehto. Rivikutonen dieselkone lämpenee ~40 astetta tunnissa 1500W lämmittimellä. Miinuspuolena vakiotermostaatti, joka lämmittää koneen yli 50 asteiseksi. Omaani vaihdoin termostaatin, nyt lämpiäminen loppuu suunnilleen viidessä asteessa.

Viime talven kokemukset TT Thermon kanssa hyviä ja oli muistaakseni 1500 wattinen. Minun mielestä on hyvä asia, että auton lämppärin kennon saa kanssa vähän heräilemään, niin ei tarvi mitään sisätilan lämmittimiä.

petroman
02.10.2017, 19:59
Yhdessä kulkineessa oli tt-thermo ja enpä muita enää asentele. Lämpee koko nestetilavuus nopeesti.

Nykyään yhteensopivuus esim. defan johtosarjoihin isona plussana.

Ippe69
02.10.2017, 20:00
Jaa. En ole tällaisesta kuullutkaan ja surffailin hiukan. Vaikuttaa siltä, että itse tuotteen (TT-Thermo) ajatus on hyvä, mutta laatu lähes ala-arvoista kuraa oheisen viestittelyn perusteella. Toimii hetken ja sitten pumppu jumittuu tai nesteet menee sähkötilaan ja vikavirtasuoja irrottaa laitteen verkosta. Liekö laatu parantunut?

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=157489

Laatuongelmista olen kyllä minäkin lukenut, oma on kuitenki toiminut hyvin. Termostaatin vaihdon yhteydessä huomasin, että sähköpuolen kotelon liimaukseen ei ole käytetty liimaa ainakaan liikaa. Laitoin sen moottorisilikonin kanssa kasaan. Mulla on kyllä eri merkkinen, mutta kuvien perusteella identtinen tt-thermon kanssa, luultavasti tulevat samalta linjalta.
Jos asennus on konehuoneen ahtaudesta tms. johtuen kovin iso urakka, niin ehkä sitten joku muu. Meinaan että takuuseen kyllä saa uuden, mutta se ei paljoa lohduta jos sen vaihtamiseen menee päivä.
Calixilta ja/tai defalta saa myös tehokasta letkulämmitintä, mutta se vaatii erillisen kiertovesipumpun ja on sikäli monimutkaisempi.

turakki
02.10.2017, 20:41
Aikanaan Hj:hin laittelin alavesiletkulämppärin, kun oli halpa. Eipä siitä mitään oikeaa hyötyä ollut.
Sitten asentelin calixin pikkuletkuun tulevan lämppärin kokoluokkaa tonni tai puolitoista w. Ohjeen mukaan asennettuna pelasi ihan hyvin ilman kiertovesipumppuakin. Tuossahan ei taida olla muita vikaantuvia osia, kuin vastus. Tätä vaihtoehtoa voisin suositella., ei vaan ole kovin halpa.

Tollukka
03.10.2017, 11:07
Mulla on ollut hiluskissa 5-6 vuotta saksasta tilattu kiertovesipumpullinen malli, olikohan 2,1 Kw. Asensin ohjaamoon lämmityslaitteen kylkeen, niin ei maantiesuola tärvele. Hyvin on pelittänyt, reilun satkun taisi maksaa.

Porvoon Hilma
03.10.2017, 11:28
Mulla on ollut hiluskissa 5-6 vuotta saksasta tilattu kiertovesipumpullinen malli, olikohan 2,1 Kw. Asensin ohjaamoon lämmityslaitteen kylkeen, niin ei maantiesuola tärvele. Hyvin on pelittänyt, reilun satkun taisi maksaa.

Oliks vielä muistissa minkä merkkinen kun on noinkin hyvin toiminut?

Tollukka
03.10.2017, 13:50
Kiinalaisen näköisessä paketissa tuli, muuta tietoa ei merkistä ole. Lottoisin että asennus sisätiloihin jatkaa käyttöikää.

tekniikkamies
03.10.2017, 14:07
TT Thermon laadusta nettikirjoitusten perusteella huolestuneena tarkistin toimiiko oma kesän jälkeen ja en mitään outoa huomannut. Asentaisin sen nykyistä alemmaksi jos keksin helpon konstin.

Käyttänen laitetta kun oikeasti on kylmä.

Muistaakseni ohjeessa mainittiin, että pitää huolehtia jäähdytysnesteen puhtaudesta.

BJ-40/76
07.10.2017, 23:55
Jos letkulämmitin allavesiletkussa, niin neste kiertää jäähdyttimen läpi, ja riippuen että kumpaan suuntaan, riippuu letkulämppärin asennuspaikasta.

Ja termostaatti yleensä pyrkii estämään kierron jäähdyttimeen, jos nesteen lämpö on alle 90 astetta.

-> alavesiletku lienee se huonoin paikka?

Tuosta citymaasturista (audi A3 quatro) paloi letkulämmitin ensimmäisellä koillismaan reissulla; ei etelän jäähdytysnesteet kestäneet -40 c pakkasia...

laitoin tuon 1500w? tt-thermon? tuohon alkuperäisen lämppärin paikalle, siis oliko öljynjäähdyttimen? kiertoon.

Hyvin toimi ainakin vielä viimme talvena, sisätilan lämmitin 1800w? defa, yleensä puoliteholla....
Mutta kun lähtee liiketeeseen, niin kovallakin pakkasella 2 tunnin lämmityksellä kone ja sisätilat lämpimät; ainoastaan ikkunat pitää rapata.

Noita vokkelon koneita on myös säteilylämmittimellä, siis öljypohjaa lämmittää n. 250w vastus.... siis aivan hyvä idea, mutta ajastaan jälkeen jäänyt: -70 luvulla olisi ollut kova sana, kun öljyt oli mineraaliöljyj, ja 30 asteen pakkasessa ei saanut törpöstä ulos....

MiKo
08.10.2017, 07:20
Itellä hyviä kokemuksia tt-thermosta. En etes miettis mitään tehotonta säteily- tai perinteistä letkulämmitintä.
Kun nuita juttuja hajonneista lukee niin aika moni on asennettu väärin. Ei mikään veteen tarkoitettu vastus kestä, että se käy kuivana.

Arpe
08.10.2017, 10:05
Itellä hyviä kokemuksia tt-thermosta. En etes miettis mitään tehotonta säteily- tai perinteistä letkulämmitintä.
Kun nuita juttuja hajonneista lukee niin aika moni on asennettu väärin. Ei mikään veteen tarkoitettu vastus kestä, että se käy kuivana.

Ja jos perinteisellä lämmityslaitteelle varustettuun autoon laittaa tuon lämppärinletkun väliin, pitää muistaa jättää lämmityslaite kuumalle, jos lämmönsäätöhana on lämppärin letkussa. Ottaa muuten kuumat hetkessä..

Timo_L
08.10.2017, 11:10
Täytyy kyllä laittaa vakavasti harkintaan tuollainen TT-Thermo Jeeppiin, kun ei siinä ole lohkolämppäriä enkä sellaista oikein haluakaan.

Jeepissä vielä se hyvä puoli, kun vesi kiertää aina lämppärinkennon kautta niin ei tarvii ihmetellä. Taitaa jopa olla konehuoneessa tilaakin sille aparaatille ihan kelvollisessa paikassa :cool:

Porvoon Hilma
08.10.2017, 16:51
Ja jos perinteisellä lämmityslaitteelle varustettuun autoon laittaa tuon lämppärinletkun väliin, pitää muistaa jättää lämmityslaite kuumalle, jos lämmönsäätöhana on lämppärin letkussa. Ottaa muuten kuumat hetkessä..

Hyvä huomio.

Jos sen lämmittimen asentaa kopinlämmittimen kiertoon ja kennolle menevä vesihana on kiinni, niin eihän se kuuma vesi kierrä minnekään vaan sutii siinä paikallaan. Tuossa lienee kuitenkin termostaatti, joka katkaisee lämmityksen?

Vikaantumisen ymmärrän hyvin silloin kun on asennettu vesitilan yläpuolelle jolloin vastus kuumenee poikki, mutta osa vioista oli sellaisia, jotka menee vaan surkean laadun tai suunnitteluvirheen piiriin. Tällainen vika on jäähdytysnesteen päätyminen sähkökytkentäkoteloon.

Missään ei ole viestejä siitä että laatuongelmat olisi korjattu. Ei kauheesti hotsita upottaa viikonlopun tunteja asentamiseen ja sitten taas poistamiseen ja uudelleenasentamiseen ties kuinka monta kertaa. Kivaahan se puuhaamine on mutta on sitä parempaakin puuhaa.:)

Onko tietoa mistä vuodesta lähtien on tullut toimivaa kamaa markkinoille?

tekniikkamies
08.10.2017, 17:34
Missään ei ole viestejä siitä että laatuongelmat olisi korjattu. Ei kauheesti hotsita upottaa viikonlopun tunteja asentamiseen ja sitten taas poistamiseen ja uudelleenasentamiseen ties kuinka monta kertaa. Kivaahan se puuhaamine on mutta on sitä parempaakin puuhaa.:)

Itsestä tuntuu, että muut vaihtoehdot ei ole helpompia, toki tällainen härveli saisi mahdollisimman toimiva olla. Omassa autossa se on toistaiseksi vähän ylempänä kuin haluisin, mutta muuten paikka oli hyvä juuri helpon asennettavuuden kannalta.

Ippe69
08.10.2017, 21:29
Hyvä huomio.

Jos sen lämmittimen asentaa kopinlämmittimen kiertoon ja kennolle menevä vesihana on kiinni, niin eihän se kuuma vesi kierrä minnekään vaan sutii siinä paikallaan. Tuossa lienee kuitenkin termostaatti, joka katkaisee lämmityksen?

On kaksikin termostaattia, toinen ilmeisesti vain varmuuden vuoksi. Pumppu jää silti pyörimään, mutta sen pitäisi kestää se. Tosin silloin kun tuota lämmitintä tarvii, niin lämppärin hana ei ole käytännössä koskaan täysin kiinni.
Tuo ongelma on lähinnä -90 luvun autoissa ja sitä vanhemmissa. Uudemmissa yleensä neste kiertää kennossa kokoajan ja lämmönsäätö tapahtuu ilmaläppien säädöllä, eli kaikki ilma ei kulje kennon läpi.

tekniikkamies
09.10.2017, 11:25
On kaksikin termostaattia, toinen ilmeisesti vain varmuuden vuoksi. Pumppu jää silti pyörimään, mutta sen pitäisi kestää se. Tosin silloin kun tuota lämmitintä tarvii, niin lämppärin hana ei ole käytännössä koskaan täysin kiinni.

On mulle käynyt muistaakseni niinkin, että kennon lämmönsäätimen olen unohtanut laittaa täysin auki, muttei siitä mitään ihmeempää seurannut. Itse tarvin tätä vehjettä kun on oikeasti kylmä tai haluan saada lasit nopeammin sulaksi.

Toisessa autossa oli ylimääräinen lämppärin kenno sisällä ja varmaankin sellaisessa autossa hyödyntäisin ylimääräistä kennoa niin, että auton oman lämmittimen hana ei vaikuta.

sisua45
12.10.2017, 18:46
Vuosia sitten tein lohkolämmittimestä letkulämmittimen.

Pätkä putkea, päät tukkoon, lämmitin sisälle, ja sopivat liittimet. Oli veljen kuorma-autossa vuosia käytössä, kun sen tehdas tekoinen letkulämmitin hajosi. Molemmat 1500 W tehoisia

Porvoon Hilma
12.10.2017, 20:23
Vuosia sitten tein lohkolämmittimestä letkulämmittimen.

Pätkä putkea, päät tukkoon, lämmitin sisälle, ja sopivat liittimet. Oli veljen kuorma-autossa vuosia käytössä, kun sen tehdas tekoinen letkulämmitin hajosi. Molemmat 1500 W tehoisia

Melko paljon on puhtia pikkuisessa laatikossa:) pumppua sulla ei taida olla tuossa.

Porvoon Hilma
12.10.2017, 20:27
Lämmityselementti lähti liikenteeseen etäisen maan kauppiaan hyllyltä. Saa nähdä mitä sieltä tulee, härvelin päällä lukee VVKB eli ei ihan tuntematon autonpolttaja.

sisua45
17.10.2017, 06:25
Melko paljon on puhtia pikkuisessa laatikossa:) pumppua sulla ei taida olla tuossa.

Ei ole pumppua, niinkuin ei ole tehdas tekoisissa letkulämppäreissä. Neste kiertää ihan hyvin vapaalla kierrolla, tietysti se on tapauskohtaista. Melkein tuhannen kilon valurauta möykky lämpeni tuolla kyllä.