View Full Version : Jeep #11: WJ-99, 4,7L V8 Selec-Trac
WinChester
01.10.2017, 22:59
Kyllästyttyäni puolitoista vuotta sitten Jeeppeihin - tulihan niitä kuuden vuoden aikana jo kymmenen ropattuakin - kokeilin rakennella välillä paria turbo-Japsia. Ensin oli eksoottinen +500hp compound(tupla)turbo 4WD-Impreza ja sitten ihan perinteinen iäkkäämpi vakio takapotku MK3-Supra. Jatkuvaan kireän turbokoneen laukeamisen pelkoon, iäkkään auton osien saannin vaikeuteen, poikamiesmäisen ahtaisiin kinnereihin ja ennen kaikkea täydelliseen harrasteautottomuuteen kyllästyneenä päätin palata takaisin isojen karvanaamaäijien ja -autojen pariin. :cool:
Tuli sitten hankittua tommonen V8-WJ, jossa on tuttuun tyyliin "pientä laittoa". Ekaksi meni lerppu kuskin penkki remonttiin, kun kotiajomatkalla iski noidannuoli; ei sentään ihan yhtä paha kuin Imprezan ekoista kuppi-istuimista. Korkeussäädön yksi nivel oli ruostunut kiinni ja säätömoottori repinyt penkin rungon jo toistamiseen hajalle. Penkin runkoa oli nääs hitsailtu ennenkin, mutta kolarivaurion pelko osoittautui turhaksi nivelrikon paljastuttua. Lämpöä ja CRC:tä, niin vot olipa pian vetreä säätö. Nähtävästi vielä avauttaa hitsin, kun se ei osunut kaikesta tähtäilystä huolimatta ihan suoraan ja kiskot jäi vinoon. Nyt ei kuitenkaan enää heilu.
Autosta tulee tuonnempana myyntiin erinäisiä mulle turhia osia, kuten kuvassa nyt alla olevat 275/40-20 kesägumit. Näistä ja projektin etenemisestä myöhemmin lisää.
Mutta mitä siis Jeeppeihin ja maastureihin tulee, niin I'm back! :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207417
En ole ihan varma pitäisikö päätöksestä onnitella, vai esittää surunvalittelut :D
Mutta on se kuitenkin Jeep ja bensakasilla :cool:
Hyvä että harharetki vai mikä mielenhäiriö on ohi....! :D
WinChester
02.10.2017, 06:05
En ole ihan varma pitäisikö päätöksestä onnitella, vai esittää surunvalittelut :D
Mutta on se kuitenkin Jeep ja bensakasilla :cool:
Joo johan tässä yksi WJ tuli katsottua täysin tietoisena nostajavian mahdollisuudesta ollakin mäntävika, vaikkei sen aluksi uskonut osuvan omalle kohdalle. Mitä 4,7L vikoihin tulee, niin Nettiautossa näkyy olevan yksi päälle 400tkm ajettu eli kestää nämä kasassa kun hyvin pitää. Ja olihan mulla yksi XJ-90:n jonka pomminkestävän maineessa oleva 4.0L oli räjäytetty pitkän huonoilla öljyillä ajon ja motor-flush-käsittelyn jälkeen seurauksin kolme reikää lohkossa ja nokka-akseli poikki yhden nokan kahta puolen! :eek: Siitä olis oikein pitäny ottaa kuva todistuskappaleeksi, kun ei taatusti tule kelleen toista samanlaista vastaan.
Hyvä että harharetki vai mikä mielenhäiriö on ohi....! :D
Harharetki kyllä, mielenhäiriö ei. :D :p
Vilpertti
02.10.2017, 11:50
Ompa mahtavaa nähdä WinChester taas kirjoittelemassa Jeeppi-juttuja täällä. On tullut seurattua vuosikaudet näitä edellisiä projektikertomuksia ja osaltaan nämä jutut on olleet syyllisiä siihen, että tuossa pihalla Jeeppi möllöttää. Monet vinkit ja ideat on niistä saatu.
Kiitos ja onnea uuteen projetktiin!
WinChester
02.10.2017, 20:10
Ompa mahtavaa nähdä WinChester taas kirjoittelemassa Jeeppi-juttuja täällä. On tullut seurattua vuosikaudet näitä edellisiä projektikertomuksia ja osaltaan nämä jutut on olleet syyllisiä siihen, että tuossa pihalla Jeeppi möllöttää. Monet vinkit ja ideat on niistä saatu.
Kiitos ja onnea uuteen projetktiin!
Joo tängjuu vain ja kiva kuulla, että omista tekemisistä on ollut iloa ja harrasteen kipinää muillekin. :) Kieltämättä kiivaimpaan offirakenteluaikaan tuli kyyditettyä lukuisia korkeintaan metsäautoteihin tottuneita hemmoja, jotka meinasivat hypätä kyydistä ajaessani kunnon offiuraan - "... et kai sää tonne OIKEESTI meinaa ajaa... :eek:" - mutta hetken maltettuaan seurauksena oli, että myös heidän pihassaan oli XJ/ZJ korotettuna, isoilla renkailla, yms. offivarusteilla rakennettuna.
Tähän autoon kieltämättä on ajatus lähteä rakentamaan entisen tyylistä vakiosta vähän erikoisempaa tekniikkaa - ei tosin enää umpimetsään menoa silmälläpitäen - mutta tuumitaan nyt ensin vaihtoehtoja.
***********************************************
Kotimatkalla noidannuolen aikaansaanut rikkinäinen penkki tuli oikaistua ja sisustaan tein normiputsauksen vanhojen hajujen karkottamiseksi. En jaksanut enää ruveta ottamaan mattoja irti pesua varten, mutta laitoin muoveihin kiilloketta, tiivisteisiin silikonia ja nahkoihin hoitoainetta, kun olivat kipeästi sen tarpeessa.
Korvia kiusannut jurina oli tutkinnan tuloksena peräisin vasemmasta etunavasta, jossa laakeri on tiensä päässä, semmosta siis seuraavaksi tilaukseen...
veli-matti
03.10.2017, 03:41
Tähän autoon kieltämättä on ajatus lähteä rakentamaan entisen tyylistä vakiosta vähän erikoisempaa tekniikkaa - ei tosin enää umpimetsään menoa silmälläpitäen - mutta tuumitaan nyt ensin vaihtoehtoja.
***********************************************
saapas nähdä miten käy :D
WinChester
03.10.2017, 06:51
"En mää kö vähän vaan korotan"
Korotus ja isot maastorenkaat ei kyllä ollu mielessä. Tartteis säilyttää autotrailerin vetokyky ja mahdollisuus liikkua yleisillä teillä perheen kanssa ilman pelkoa tärykalvojen ja hampaanpaikkojen irtoamisesta... :p
WinChester
03.10.2017, 21:47
Etunapaa irrottaessa tietysti hankalimmassa paikassa olleen pultin 12-kulmanen kanta korkkas ja piti hitsata hylsy kiinni että sai irti. :mad: Ensin piti tuokin hitsata vahingossa pikku täpällä kiinni kääntöpäähän, jollon hylsystä irtos kaksi palaa eikä pultti inahtanutkaan. :mad::mad: Ellei tallista löydy edellisten autojen ylimääräseksi jääneitä pultteja joutuu nähtävästi hitsaamaan tohon tilalle mutterin, että saa takasin kiinni. Jos se sitten edes mahtuu kääntymään ja ellei niin sitten uutta. Sitä kuvitteli että tämä projekti lähtis helposti mutta vielä mitä! No, saapahan ainakin taas harrastaa. :D
Projekti lähti himmailuaikeista huolimatta vauhdilla muutenkin eteenpäin. Tilasin Backfältiltä rikkonaisen 247:n tilalle WJ:n 242-askin vaihdekeppeineen ja perään kuutoskoneisen takakardaanin, joihin tulee etupään inputakseli ja takayoke nykyisestä; eli ihan niin kuin Ameriikan ihmemaan pojat netissä neuvoivat. Samalla purkaamosta on tulossa myös tuplaristinivelinen etukardaani. Sille tarttis vielä keksiä jotain sopivaa käyttötarkoitusta... :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207443
Noita pultteja olis kyllä hyllyssä...
WinChester
04.10.2017, 06:47
Noita pultteja olis kyllä hyllyssä...
Muistelenko oikein että hinta oli jotain 15€/kpl? Sullahan oli muuten niitä sisäilmasuodattimen kehikoitakin ihmeen edullisesti, joten pitääpä katsoa puuttuuko se tästä kuten edellisestäkin WJ:stä niin vois käydä myös sen sulta.
Muistelenko oikein että hinta oli jotain 15€/kpl? Sullahan oli muuten niitä sisäilmasuodattimen kehikoitakin ihmeen edullisesti, joten pitääpä katsoa puuttuuko se tästä kuten edellisestäkin WJ:stä niin vois käydä myös sen sulta.
http://jamant.fi/fi/tuote/2470880-ruuvi-wj-jk-mop5012436aa
WinChester
04.10.2017, 08:04
http://jamant.fi/fi/tuote/2470880-ruuvi-wj-jk-mop5012436aa
Minkäs takia 1/2" hylsyllä avaaminen on "viimeinen kerta"? :confused: Mulla nimenomaan 13mm hylsyllä korkkas ja jäi fiilis että 1/2" olis ollu jämptimpi kuin 13mm, jolla oli klappia. Jouduin tosin lyömään sen hylsyn paikalleen ja saattoi mennä kulmat väärään kohtaan mm. ruosteen takia.
Minkäs takia 1/2" hylsyllä avaaminen on "viimeinen kerta"? :confused: Mulla nimenomaan 13mm hylsyllä korkkas ja jäi fiilis että 1/2" olis ollu jämptimpi kuin 13mm, jolla oli klappia. Jouduin tosin lyömään sen hylsyn paikalleen ja saattoi mennä kulmat väärään kohtaan mm. ruosteen takia.
Uusi pultti on 13mm, ja jos se avataan 1/2":lla nyt, niin milläs sen ens kerralla avaat (joo, hitsaamalla hylsy tai mutteri siihen joo, mutta onko se silloinkin viimeinen kerta, ei välttämättä, mun ohjeet on ohjeita, itse korjaat itselles, niin korjaat mun puolesta miten haluat ;) )...
Se kanta ruostuessaan käytännössä ohenee, jolloin käy niin että 13mm hylsy sutasee tyhjää, se 1/2" (12.7mm) on tiukempi silloin siihen ja aukeaa sillä, mutta seuraavalla kerralla se 1/2" myös sutasee ja avaaminen haastavampaa...
WinChester
04.10.2017, 08:37
Uusi pultti on 13mm, ja jos se avataan 1/2":lla nyt, niin milläs sen ens kerralla avaat (joo, hitsaamalla hylsy tai mutteri siihen joo, mutta onko se silloinkin viimeinen kerta, ei välttämättä, mun ohjeet on ohjeita, itse korjaat itselles, niin korjaat mun puolesta miten haluat ;) )...
Joo ei tää ollu kritiikkiä, kun ajattelin että pultti nimenomaan on 1/2" eikä 13mm, kun sopi vähän huonosti. No, uusi hylsy pitää ainakin ostaa ja kun edellisen kerran juuri tuolla pultilla sitä hyllystä hain, niin Mätänetin monikulmahylsy ei sitten käynytkään, vaan piti hakea kunnon ammattikaupasta. Enpä sitten edes yritäkään hakea 1/2":sta, joten otetaan neuvosta vaarin. :)
Joo ei tää ollu kritiikkiä
No harm done ;)
WinChester
05.10.2017, 20:15
Vetarin mutteri oli niin tiukassa, että piti käyttää se amiksella ja ampua isolla pulttipyssyllä irti. Muutenkin levyn, navan ja vetarin irroittaminen oli melkoista ähellystä katkenneinen pultteineen, moskalla hakkaamisineen yms. lämpötyökalujen käyttämisineen. Tässä jo vetarin paikalleen asetusta edellisistä asennuksista säilyneen muovisen asennustyökalun kanssa. ;)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207482
Uusi napa paikallaan ja koska yksi pultinkanta korkkasi, ostin uuden 12.9 kuusiokolopultin joka tässä kuparirasvalla terästettynä. Sittenpä ne muutkin korkkasi kiristäessä, joten ei kun kaupasta pussillinen uusia... Kumpiakohan tuonne kannattaisi muuten laittaa, 10.9 vai 12.9 ja lieneekö edes väliä kun ovat kovia? Molempia on prikkoineen nyt varalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207483
Matkahuollosta tuli kauppareissulla mukaan tälläinen WJ:ssä kohtuullisen harvinainen omituisuus. :D Kardaanit ja 242WJ-jakolaatikko on vielä purkamatta...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207484
WinChester
06.10.2017, 17:52
Tuo edellisten kuvien napa onkin todellisuudessa XJ/ZJ:n napa. Lienee ollut auton mukana virheellisesti jo jonkin aikaa ja jäänyt huomaamatta, kun ei ole koitettu vaihtaa. Nyt poikkeuksellisesti otti sen verta päähän, että kävin South West Tradesta kovalla hinnalla uuden ja tyrkkäsin paikalleen. Samalla laitoin 10.9 kovuuksiset normaalikantaiset pultit kuparirasvan kanssa, niin saa seuraava vaihtaja ne irti helpommin.
Ymmärrettävästi orkkispulteissa on sellaiset kannat, että tumpelot ei pääse niitä vahingossa aukomaan esim. jarruremppaa tehdessään ja saa aikaiseksi vaaraa navan irtoamiselle vauhdissa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207491
WinChester
07.10.2017, 22:20
Tänään pääsin kunnolla koeajolle ja hyvinhän tämä pelittää. Laakeri lakkasi vollaamasta, vaikka etuperän ilmeinen aiempi virheshimmaus pitää pientä ääntä moottorijarrutuksessa. Mukamas viallinen NP247-jakolaatikkokin tuntuu toimivan oikein, eikä jäpitä edes hiekalla, joten vain pikkupuolen potkiminen pois päältä on vikana; sitä missään tiellä tartte.
Kuskin blend door ongelma ratkesi myös. Purin simahtaneen säätömoottorikotelon, pyöräytin moottoria ja annoin sille virtaa suoraan akkulaturilla, niin sehän heräsi toimimaan! Ei kun kasaan ja paikalleen, niin nyt tulee lämmintä ilmaa kuskille ja läppä reagoi asetusarvoon kuten pitää. :D Samalla selvisi että recirc-door toimii, vaikka sekä siihen että kuskin lämppäriin tulee edelleen vikakoodi liian suuresta liikeradasta yms. :confused: No, ihan sama, kunhan toimii. :)
Tiedossa on pientä huoltohommaa suodattimien, nesteiden ym. pikkuosien vaihdossa ja vaikka tuo jakoaski onkin sellaisenaan nyt toimiva, niin ajatus on kyllä laittaa NP242WJ-loota tuonne tilalle jossain sopivassa välissä.
WinChester
11.10.2017, 15:18
Seuraavaksi ruvetaan tekemään 247 => 242 swappia ottamalla viallinen 247 irti ja laittamalla tilalle tämä 242 varustettuna edellisen sisäänmenoakselilla.
"Uudessa" 242-jakiksessa kaikki paikat on kuivia eli ei ole vuotanut mistään. Ketju ja vaihdevipu on kummatkin tiukat, sanosko jopa uuden tuntuiset, joten tähän tarttee vain laittaa uudet öljyt kun sisäänmenoakseli on vaihdettu. :) Tuo takakardaanin lähdön haitarikumi on ollut hyllyssä melkosen monta vuotta ja löysi nyt paikkansa uudelleen. Jäi varmaan ZJ:n vastaavasta remontista yli, kun ei jostain syystä sopinut paikalleen.
Takakardaanit on kokonaisena melko samanpituisia, oikealla kuutoskoneisen ja vasemmalla V8:n. Molemmat yoket siis irrotetaan, vaihdetaan keskenään ja paikalleen laitetaan kasin yoke kuutosen kardaanilla että mahtuu 242:n ja perän väliin. Kunhan saan 247:n irti niin selviää paremmin, missä laatikoiden pituusero ilmenee.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207578
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207579
Oliko sulla jotain erikoisempaakin ajatusta kun tohon select-traciin päädyit vai sattuiko se vaan kohdalle?
WinChester
11.10.2017, 21:38
Oliko sulla jotain erikoisempaakin ajatusta kun tohon select-traciin päädyit vai sattuiko se vaan kohdalle?
Emmää enää offilaitetta jaksa rakentaa, mutta seuraava offirakentelija saa tästä kyllä hyvän aihion. 242:n toiminnalliset edut on paremmat kuin 247:n ja onhan tämä mielenkiintoinen, tuttu ja jopa helppo rakenteluvaihtoehto, joka sattui myös sopivasti kohdalle. :)
Oliko sulla jotain erikoisempaakin ajatusta kun tohon select-traciin päädyit vai sattuiko se vaan kohdalle?
Siinä on myös pelkkä takaveto ja muitakin vaihtoehtoja... ;)
Kuin pelkät nopea- ja hidas 4-veto. :p
http://i9.aijaa.com/t/00792/9495971.t.jpg (http://aijaa.com/xpnkUG)
WinChester
12.10.2017, 12:04
247 jakolaatikko heilahti pois paikoiltaan. Tai no ei se nyt ihan kyllä niin mennyt, kun neljä tuntia vierähti ennen kuin loota oli lattialla. Ainakin se päälle kaksi tuntia meni ennekuin ensimmäinenkään kehämutteri oli irti, kun joutui purkamaan tavaraa edestä, kuten jakotason (kuvassa rako lootien välissä) etupuolella kolmella pultilla kiinnitetty vaihdevaijerin korvake. Viimeinen ylämutteri irtosi vain piiitkällä räikkävarrella, jossa oli kaksi niveltä, kaksi pientä ja kaksi pitkää jatkovartta; oli sen verta ahdasta ja ylin mutteri pahassa paikassa, koska...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207590
... toisin kuin ZJ:ssä on WJ:ssä jakolaatikko käännetty hieman vinoon, kuten vaihdelaatikon päästä näkyy.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207591
Laatikoiden pituuseroa on jotain 3cm, mutta en taida irrotella yokeja ennen kuin saan lootan paikalleen, niin saa tarkan sovitteen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207592
Etupäissä ei sitten eroa olekaan kuin inputakselien pituus ja vaihdekaavion anturi, jota 247:ssa ei ole ollenkaan. Ja mihinkä sitä tartteekaan, kun lattiakaavio ne kuitenkin kertoo.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207593
Emmää enää offilaitetta jaksa rakentaa, mutta seuraava offirakentelija saa tästä kyllä hyvän aihion. 242:n toiminnalliset edut on paremmat kuin 247:n ja onhan tämä mielenkiintoinen, tuttu ja jopa helppo rakenteluvaihtoehto, joka sattui myös sopivasti kohdalle. :)
Ok. Aattelin että onko tossa 242 jotain superuber hyvää/huonoa verrattuna muihin ottaen huomioon että se on aika harvinainen. Ittellä on kanssa 242 ja sopii mun filosofiaan että kuski päättää milloin on mikäkin vetotapa käytössä.
Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä.
WinChester
13.10.2017, 17:45
Ok. Aattelin että onko tossa 242 jotain superuber hyvää/huonoa verrattuna muihin ottaen huomioon että se on aika harvinainen. Ittellä on kanssa 242 ja sopii mun filosofiaan että kuski päättää milloin on mikäkin vetotapa käytössä.
Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä.
No sillä pelkällä harvinaisuudella ei tee kyllä ihan mitään. Pitää olla toiminnallisia etuja, kun kyllä tähän pari kokonaista päivää saa varata. Aina tulee jotain ylläreitä yms. ellei näitä ihan työkseen tee.
Liukasta on kaikilla muilla alustoilla paitsi kuivalla ja sulalla asfaltilla. Pyöräytin XJ:n kerran melkein ympäri asfaltilla, kun jalka vähän varomattomasti kaasulla läksin kääntämään liikennevaloristeyksestä vesisateella. Ennen jakiksen irtiottoa testasin tätä WJ:llä hiekalla, jollon lyhyellä pätkällä ei etupää kerennyt ollenkaan mukaan takapään sutiessa. Ei tuo ihmevisko taida olla kyllä kunnossakaan, kun laatikosta tuli metallihiluista ruskeaa öljyä pihalle. Lootalla on nähtävästi ajettu viimeset kilsat ennen mulle tuloa kuivana.
WinChester
13.10.2017, 17:56
Tommonen ikävyys on irrotettava sisäänmenoakselista, eikä oikein onnistu tavallisilla pihdeillä reikien puuttuessa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207778
Mutta kun niitä muokkaa vähän rälläkällä, niin nuo pari pykälää helpottaa elämää.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207779
Kun on saatu etupään ulostuloyoken mutteri irti - siinä tarvitsi aimo annoksen mielikuvitusta, kun yoke on paitsi pyöreä niin myös kartio - niin ulosvetäjän jäädessä pieneksi tarvitaan yoken irrottamiseksi edelleenkin pientä mielikuvitusta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207780
Tässä pientä huuhtelua tuoreella talliin jääneellä Dexron II -öljypullon lopulla ja akkukoneella pyörittämällä, video (https://youtu.be/E89nI64wIBg).
Ja sama pelkkänä kuvana.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207781
WinChester
14.10.2017, 06:46
Rikkoutunut 247-aski aukesi lopulta vasta takapään purkamisen jälkeen. Niinhän se ohjeessa kerrotaan, mutta edellinen vastaava 249-loota purkautui kyllä etukautta.
Vaihteensiirrin oli jauhautunut puruksi, jota imusihti oli täynnä. Tästä tarvitaan 242:sta varten sisäänmenoakseli, joten otetaan se pois paikaltaan ja ruvetaan purkamaan 242:sta. 247:n vian selvittelyt ja mahdolliset korjaukset kerkee tekemään myöhemmin. Ketju on ainakin tiukka ja muita vaurioita ei toistaiseksi näy.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207783
WinChester
15.10.2017, 18:49
Ja sitten 242:n purkuun. Ensin lohko halki ja se lähtee helposti ilman mitään kummallisuuksia toisin kuin viallinen 247.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207836
Öljysihdissä on vain yksi metallihile, tämä on hyvä alku.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207837
Myös ketju on hyvässä kunnossa...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207838
...eikä sisuskaluissa muutenkaan ole mitään omituista.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207839
Seuravaksi sokkatappi on saatava pois ja se onnistuu esim. 3.5-4mm poralla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207840
Jos hyvin käy, niin sokka lähtee melkein ehjänä irti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207841
Ja sitten vaihdeakseli (vai mikä tuo nyt on nimeltään) lähtee irti kaikkine hiluineen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207842
Jälkimmäinen siirtäjä irti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207843
Tässä 242n lyhyt kuutoskoneen vaihdelaatikkoon sopiva sisäänmenoakseli ja planeetta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207844
Etulohko puhtaaksi porauslastuista yms.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207845
Vasemmalla 242:n lyhyt kuutoskoneen perään tuleva sisäänmenoakseli ja oikealla 247:n vastaava, joka siis laitetaan edellisen paikalle. Pientä hiontaa 1000:lla paperilla, jotta pienet skraadet saa pois koneistetusta pinnasta, eikä jää vuotamaan etupään stefasta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207846
Sokkatappi meni sen verta ohkaseksi poratessa, että piti tehdä uusi hiomalla ø5mm putkisokasta sopivan paksuinen ja pituinen, että varmasti kestää. Sokka vain akkuporakoneeseen ja rälläkkään lamellilaikka. Oikealla alkuperäinen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207847
Siellä lepää.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207848
Sitten loput osat paikalleen tai siis ne pitää laittaa jo ennen sokkatappia. Nuo pienet muovihilut on muuten melkosen herkkiä tippumaan mitä ihmeellisempiin paikkoihin. Lopuksi tiivistepintaan massat ja puoliskot kiinni.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207849
Kaikki paikat on esikiristetty ja silikonit saa nyt kuivua huomiseen ennen viimeiseen momenttiin vetämistä. Sen jälkeen loota on valmis paikalleen asennettavaksi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207850
Ok. Aattelin että onko tossa 242 jotain superuber hyvää/huonoa verrattuna muihin ottaen huomioon että se on aika harvinainen. Ittellä on kanssa 242 ja sopii mun filosofiaan että kuski päättää milloin on mikäkin vetotapa käytössä.
Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä.
Huonoa on esim. 231, 249 ja 247 jakiksiin verrattuna monimutkaisempi ja osin heikompi rakenne (paitsi 242HD:ssa pääakselin ja ketjun osalta), samoin kuin selkeästi huonompi jatkuvan nelihedon toiminta (242 täysin avoin vs. 249 ja 247 visko/ gerotor).
Mut onhan se sitten taas vastaavasti 242:ssa mukava, kun saa pelkän takavedon, ja kiinteän nopean nelikon.
WinChester
16.10.2017, 12:27
Huonoa on esim. 231, 249 ja 247 jakiksiin verrattuna monimutkaisempi ja osin heikompi rakenne (paitsi 242HD:ssa pääakselin ja ketjun osalta), samoin kuin selkeästi huonompi jatkuvan nelihedon toiminta (242 täysin avoin vs. 249 ja 247 visko/ gerotor).
Mut onhan se sitten taas vastaavasti 242:ssa mukava, kun saa pelkän takavedon, ja kiinteän nopean nelikon.
Mietin ennen swappia tuota 242:n "heikkoutta" vs. 247 ja kuten Ameriikan pojat ovat todenneet on se varsin marginaalinen eli jalkapaunoissa väännönkesto suurinpiirtein 1500 vs. 1800, siis n. 17%, ja loota kestää myös V8 moottorisen WJ:n perässä hyvin; varsinkin jos/kun ei ole tehokkaampi Overland -malli. NV242HD tietysti omaa luokkaansa ja kestää jotain 1900.
Toinen vielä olennaisempi juttu on kulutuskestävyys. Visko / gerotor -lootissa on sikakallis, ennen pitkää varmuudella hajoava ja kokonaisena pakettina vaihdettava kitkalukko, jota ei 242:ssa ole ollenkaan. 247:ssa on tehtaalta lähtiessään ollut väärät öljyt (ATF +4 MS-9602) ja niitä ei ole vaihdettu huonoimmin huolletuissa ehkä jopa koskaan saati riittävän usein oikeisiin. 249:n viskon särkee öljynvaihtohuollosta täysin riippumatta nopeasti väärällä rengastuksella eikä sitä oikeallakaan saa kestämään kuin ehkä 200-250tkm. Sen sijaan 242:n on noihin verrattuna normaalia huonommallakin saati oikealla huollolla "ikuinen"; varsinkin jos ajelee pelkällä takavedolla.
Liukkaalla jos tarttee raskasta kärriä vetää, niin 247/249 sutii takapäällään ja etupään kiinni ottaessaankin takapää sutii edelleen. 242 vetää joka nurkasta heti, jos niin haluaa. No joo, tulihan taas vuodatusta. :D:p:o
En sillä heikkoudella niinkään tarkoittanut väännön kestoa, vaan sitä rakenteen momimutkaisuutta, mikä tuo lisää liikkuvia osa ja sitä kautta heikompi/ herkemmin hajoava rakenne.
Mutta siitäkin huolimatta 242:tkin on hämmästyttävän hyviä kestämään. Tahtovat vaan olla vittumaisia vaihtaa moodista toiseen, paitsi WJ:ssä tai kaapelikäyttöön muutettuna XJ/ZJ:ssä. XJ/ZJ nivelistöllä ihan perseestä vaihtaa :D
WinChester
16.10.2017, 20:16
Joo ekan WJ:n ku hommasin niin ihmettelin miten helposti alueet vaihtuu XJ/ZJ:hin verrattuna. :eek: Tosin 247:n vipuvarsi on tuplasti pidempi (enemmän momenttivartta) kuin 242:n, jossa on vielä kaksi asentoa/aluetta enemmän.
Katotaan nyt miten swappi toimii. Loota on jo paikallaan, mutta vaijerin kiinnike sopii vain 247:aan, joten nyt joutuu joko metsästämään 242:lle käypäisen tai modaamaan vanhasta, jossa vaijerin reikä on parisen tuumaa pielessä. Vipuvarsihässäkkä olisi mennyt pelkällä säädöllä. :mad: Muutamat viimeset hilut alle, takakardaanin yoken ja vaihdekepin vaihto niin sit pääsee jo kojiksille! :D
Mulla on ZJ:ssä nyt vaijerikäyttö, ja se on noin mljoona kertaa parempi kuin se jonkun juutanan insinöörin idea kehittää se maailman monimutkaisin nivelistö jakiksen moodeja vaihtamaan :D
Edit: Kuinka pitkä muuten on 247:n input gear kasikoneen perässä? Ja onko hakua onko sama 23-spoorinen jako kuin XJ/ZJ/TJ- 23-spoorinen? Tietäisi taas vähän miettiä tulevaisuuden optioita Muutamassa jutussa.. :p
WinChester
17.10.2017, 11:34
Mulla on ZJ:ssä nyt vaijerikäyttö, ja se on noin mljoona kertaa parempi kuin se jonkun juutanan insinöörin idea kehittää se maailman monimutkaisin nivelistö jakiksen moodeja vaihtamaan :D
Kyl se vipuvekotin ihan hyvin toimii, kun vain osaa käyttää...! ;):p:D
Edit: Kuinka pitkä muuten on 247:n input gear kasikoneen perässä? Ja onko hakua onko sama 23-spoorinen jako kuin XJ/ZJ/TJ- 23-spoorinen? Tietäisi taas vähän miettiä tulevaisuuden optioita Muutamassa jutussa.. :p
Jaa-a hyvä kysymys. En pysty enää mittaan, kun on paikallaan, mutta kattos tuolta, kun jotain yhteensopivuutta on ainakin poorien suhteen: https://www.allstategear.com/NP242-Input-Shafts-s/2452.htm
Kyl se vipuvekotin ihan hyvin toimii, kun vain osaa käyttää...! ;):p:D
Ei se toimi, kun se koko hässäkkä on aivan päin helvettiä suunniteltu ja ihan turhaan noin monimutkaiseksi. 231:n, 249:n kanssa toimii auttavasti, 242:n kanssa on ihan perseestä.
Vaijerikäyttö on kaikista järkevin, tajusivat sentään WJ:hin tehdä oikein :cool:
KoniJeep
17.10.2017, 13:28
Ei se toimi, kun se koko hässäkkä on aivan päin helvettiä suunniteltu ja ihan turhaan noin monimutkaiseksi. 231:n, 249:n kanssa toimii auttavasti, 242:n kanssa on ihan perseestä.
Vaijerikäyttö on kaikista järkevin, tajusivat sentään WJ:hin tehdä oikein :cool:
Millanen lie ollut KJ mallissa? Toimi erinomaisesti.
WinChester
17.10.2017, 17:35
Kyllä se jos kunnossa on niin toimii sen mitä tarvii. Vivut taipuu ja liitokset kuluu paljolla ja/tai väärällä käytöllä ja huonolla rasvauksella herkästi, joten huonon yksilön löydettyään joutuu vaihtamaan kaikki uusiksi ja vaijerihan on silloin varma ratkaisu. Jos harvoin tarvii muuta kuin esim 4WD asentoa, niin kyllä se 4LO tipahtaa päälle helposti.
Millanen lie ollut KJ mallissa? Toimi erinomaisesti.
Vaijerilla tietääkseni kaikissa KJ:ssa.
Kyllä se jos kunnossa on niin toimii sen mitä tarvii. Vivut taipuu ja liitokset kuluu paljolla ja/tai väärällä käytöllä ja huonolla rasvauksella herkästi, joten huonon yksilön löydettyään joutuu vaihtamaan kaikki uusiksi ja vaijerihan on silloin varma ratkaisu. Jos harvoin tarvii muuta kuin esim 4WD asentoa, niin kyllä se 4LO tipahtaa päälle helposti.
Huonoksi yksilöksi lasketaan varmaan myös tehdasuusi auto? ;) Nimerkillä sellaisestakin on kokemusta 90- luvun puolivälistä kun faijalla oli '95 mallin XJ 242:lla. Ei toiminut silloinkaan niin hyvin kuin pitäisi, ja senkin kanssa sai taistella nelivedon ja takavedon välillä että toimii kunnolla.
Toi systeemi nyt vaan on paska, kääntää sitä asiaa miten päin tahansa.. :D
Kyllä sillä toki saa kunnossa ollessaan useimmiten kaikki moodit päälle ja pois kun vähän kikkailee (mm. ihan normaalia että jo uutena piti painaa jarrua/ kaasua, tai ottaa pakkia että suostui tippumaan nelivedolta takavedolle), mutta ihan vain yksinkertaisellakin nivelistöllä homma toimii paljon paremmin ja tarkemmin. Kun tuohon monivartiseen nivelistöön lisää vielä 242:n luontaisen ominaisuuden moodien välisten vaihtojen jumimisesta ihan uudesta asti, niin vaihtotapahtuma on kaikkea muuta kuin se mitä sen pitäisi olla..
Jos välttämättä haluaa mekaanisen nivelen eikä vaijeria, niin Jeep olisi voinut hoitaa asian vaikka näin. Vaijerikäyttö vielä parempi.
https://www.cherokeeforum.com/attachments/f10/311925d1501221292-hd-231-tc-shift-linkage-boostwerks-20151115_122506.jpg
WinChester
18.10.2017, 03:44
Äläs ny hermostu. ;) Vipuongelma johtuu siitä, että vipuvoimanvälitys toisin kuin vaijeri kärsii voimansiirtolinjan elämisestä koriin nähden - samoin kun tekee Jenkkien manuaalivaihteet ja siitä jälkiarkkina mm. Hurstille - ja juuri siitä syystä joutuu kikkailemaan; sitä tarkoitin osata käyttää sitä "oikein". Mulla on ollu kaheksan ajokuntoista Jeeppiä vipuvarsilla, niistä neljä 242:lla, ja kaikista on menny alueet suht helposti päälle. WJ on sitten omaa luokkaansa.
Odotan kovasti että pääsen ajaan 242:lla WJ:llä paitsi tästä niin siitäkin syystä, että ei tule montaa vastaan V8:lla. :D Saan vielä 242:n oman vaijerikorvakon Backfältiltä, niin tulee vaijeri varmasti oikeaan kulmaan. Mutta eiköhän tää vipu/vaijeri problematiikka ja mielipide-ero tullut jo käsiteltyä. ;)
WinChester
20.10.2017, 16:02
Takakardaanin yoke vaihtui ja 247:n vaihdevaijerin korvakkoon piti porata sopiva toinen reikä 242:ta varten, kun jälkikäteen purkaamosta kysytty pelti (kuvan ylempi) ei käynytkään. Mahtaa olla jostain KJ:stä tms.
Vaihdekeppi pitää vielä vaihtaa mutta ensituntuman perusteella kaikki jakiksen pykälät menee hyvin päälle auton ollessa paikallaan myös 247:n vaihdekepillä. Voimaa vain joutuu käyttämään reippaasti enemmän kuin 247:ssa. Eikä tuo ole mikään ihme, kun lootassa oleva vipu on n. puolet lyhyempi (2 1/8" vs. 4 1/8"), jotta kaikki 242:n viisi pykälää toimii samalla vaihdekepin liikevaralla kuin 247:n kolme.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207911
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207928
WinChester
21.10.2017, 11:17
Seuraavaksi vaihdekepin kimppuun ja ensin vanhaa pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207937
Keppi irti ja paikat puhdistettu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207940
Valmista tuli ja koeajo meni kuten piti. Saattaa olla Suomen ainoa V8 WJ Selec-Trackilla, mutta varmuudella ainakin tuorein valmistunut. :)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207942
On vain tuorein valmistunut...
WinChester
21.10.2017, 14:43
On vain tuorein valmistunut...
No on on kato ku täähän valmistu vasta tänä aamuna, niin pitäähän sillä heti päästä kehumaan, ettei vaan kukaan kerkee keuliin! :p:D
Kun tuohon monivartiseen nivelistöön lisää vielä 242:n luontaisen ominaisuuden moodien välisten vaihtojen jumimisesta ihan uudesta asti, niin vaihtotapahtuma on kaikkea muuta kuin se mitä sen pitäisi olla..
Mites toi jumiminen näkyy? Keppi jää jumiin vai moodi ei vaan kytkeydy? Meinaan kun viime talvena jäin jumiin ja eri moodeja kokeilin nii en huomannut mitään eroa, edelleen se yksi pyörä suti...
No on on kato ku täähän valmistu vasta tänä aamuna, niin pitäähän sillä heti päästä kehumaan, ettei vaan kukaan kerkee keuliin! :p:D
Onnittelut, jos on limited malli muutoin niin on todella harvinainen. Käyttökokemuksia ootellessa....
WinChester
21.10.2017, 20:59
Mites toi jumiminen näkyy? Keppi jää jumiin vai moodi ei vaan kytkeydy? Meinaan kun viime talvena jäin jumiin ja eri moodeja kokeilin nii en huomannut mitään eroa, edelleen se yksi pyörä suti...
Keppi liikkuu mutta moodi ei kytkeydy. Esim. etuveto ei tule päälle, kun yrittää kytkeä 2WD => 4WD tai 4WD asennosta etuveto ei putoa pois päältä kun pitäisi saada 2WD.
Onnittelut, jos on limited malli muutoin niin on todella harvinainen. Käyttökokemuksia ootellessa....
Joo kiitoksia, on se Limited.
Ei tuossa ole sen kummempia käyttökokemuksia tiedossa kuin mitä vastaava XJ/ZJ. Ainoastaan pykälien päällemeno on helpompaa, kun korin ja voimansiirron keskinäinen vääntely ei vaikuta vaihtotapahtumaan. Se mitä lootan sisällä tapahtuu tai ei tapahdu pysyy ennallaan. Jos on liikaa vetoa tai jarrutusta, niin kuvassa näkyvän taemman (planeetasta kauimman) siirtohaarukan varressa olevat kaksi jousta ampuvat rattaat päälle sitten, kun sopivan pieni veto/pyörintäero saavutetaan, vaikka keppi olisikin jo kohdallaan.
Kun rikkonaisella 247:lla ei etupäähän saanut eloa hiekalla, niin nyt sutii heti joka nurkasta, kun laittaa paikaltaan lapun lattiaan 4 Full Timella.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=207842
WinChester
03.11.2017, 10:34
Öljynpainemittari näytti varsin levottomia lukemia, ihan kuin teki edellisessäkin WJ:ssä, eli virta päällä motti sammuksissa oli jo melkein 3bar ja käynnissä sitten vähän enemmän. Kun näissä 4,7L moteissa on ollu laakerivaurioita, niin pitihän se oikea öljynpaine sitten selvittää hetimiten. Ohjearvot lämpimänä on 4PSI/0,3bar tyhjäkäynnillä ja 25-80PSI/1,7-5,5bar @ 3000RPM.
Ensialkuun jo tuo paineanturi oli NIIN hankalassa paikassa (moottorin etupäässä suodattimen yläpuolella), että piti kaivaa laatikoista vuosia sitten tehty oma irrotustyökalu ja tehdä siihen pieni modaus että sen sai paikalleen. Nyt viimestään ristin käteni etten hävittäny hitsauskonetta pulloineen, kun möin viime kesänä kaiken autokaluston pois ja hävitin muutenkin autotallista mm. ison pylväsporan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208018
Sitten Mätätenistä mekaaninen painemittari, jonka liitin edellytti pitkää 11mm hylsyä ja siihen reilua modausta, että saattoi kuvitella saavansa sen paikalleen. No, eipä se sinne tietenkään sitten mennyt, kun jäykkä muoviputki ei mahdu pyörimään. Ei kun uutta ideaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208146
Rasvarässin metalliputkesta rälläköity 85mm pätkä, siihen ja mekaanisen mittarin liittimeen R1/8 kierre NPT 1/8-27:n tilalle, väliin 90° mutka hytikkaliikkeestä sekä kierreliimaa ja putkiteippiä niin VOT! Osien ja hyvävelikoneistustyön hinta koneistamossa oli yhteensä 6.5€! :eek: Ai mitenniin kitupiikki! :p:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208147
Siellä on murkula paikallaan anturin lähdössä ja mittari konehuoneessa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208164
Tässä video (https://youtu.be/ltZnhl3Gz1M)lopputuloksesta (valitettavasti en saa käännettyä sitä Tuubissa oikein päin), jossa mittari ampui tappiin jo tyhjäkäynnillä eli kylmänä on painetta ihan kunnioitettava 5,6bar/80PSI ja orkkis paineanturi on siis sökö. Ei kun uutta tilaukseen. :D
Ja suosittelen laittamaan heti orkkis anturin, tarvikeantureita saat laittaa kolme ennenkuin alkaa toimimaan... Vink vink, löytyy orkkiksia hyllystä...
Tuossa: http://jamant.fi/fi/tuote/2468551-oljynpaineanturi-wj-tj-xj-kj-cro56028807ab
WinChester
03.11.2017, 12:34
Joo kieltämättä netissä on stooria noista tarvikeantureista ettei ne toimi kunnolla ja että vain Mopen oma toimii ... :confused:
No, tarttee kuitenkin vaihtaa lootaan öljyt ja suotimet sun muuta jobia ensin, kun toi auto tosta mihinkään vielä liiku. Jos se yks tyyppivikanen venakoneiston levy on sieltä sökönä, niin hommaa samalla sit vaikka jonkun miedon shift-kitin, kun se tulee melkein samalla hintaa.
WinChester
03.11.2017, 16:21
Jäi vaivaamaan tuo puuttumaton tyhjäkäynti ja mahdollisesti "väärä" öljynpainelukema; minä kun en usko mitään varmaksi ennen kun näen. Otin uusintamittauksen sähköinen anturi kiinnitettynä, jolloin ECU piti koneen normaalisti käynnissä. Turha huoli, paineet 5,6bar/80PSI@600RPM, joten sepä se sitten siitä. Uusintavideo. (https://youtu.be/ELtx00Ygy0o)
Sitten lootaöljynvaihtoon.
WinChester
05.11.2017, 19:41
Vaihteiston venttiilikoneisto irti. Tämän piti olla kevyt osa, mutta suoralla kädellä auton alla ahtaassa irtiottaessa saa olla tukeva ote ja puhdas alusta ettei putoa likaiselle lattialle viimestä pulttia irrottaessa. Liekö voimat huvennu mutta painaa rutosti enemmän kuin esim. ZJn 42REn vastaava. :eek:
Tyyppivikainen etualalla näkyvä venttiililevy on ehjä ja ruuvit kireellä eli toistaiseksi ei ole ongelmia tiedossa. Katellaan josko tähän laittas jonkun Trans Go:n sarjan, joko SK 45RFE tai 45RFE-HD2 kun niissä on tuon levyn paksumpi versio valmiina. Pelkkä paksu levy maksaa melkein saman kuin miedompi SK, joten hintsusti ripeemmät vaihdot ja vaihteistoon lisää elinaikaa saisi samalla hintaa. Oiskohan kellään kokemuksia noista satseista? Ameriikan saiteilla puhutaan pelkästään HD2:sta mutta vähän vierastan ajatusta juottaa lootan ulkopuolelle mitään irtonaisia vastuksia...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208225
WinChester
06.11.2017, 11:55
Tilasin varmuudeksi miedomman SK 45RFE (http://www.transgo.com/products.php?category_id=63&parent_id=29&product_id=95) satsin, kun on vähän edullisempi ja tulee kaikki hilut laatikon sisään. Olkoon kyse kuinka tahansa simppelistä vastuksesta, niin Suomen tiesuola sun muu moska hapettamassa tekniikkaan vaikuttavia suojaamattomia sähkölaitteita ei ole luotettavuutta lisäävä tekijä. Venttiililevy (vai mikä accumulator plate se onkaan) tulee vahvemmaksi, joten riski sen rikkoutumisesta poistuu kokonaan ja vaihteiden vaihdoista tulee vähän ripeemmät eli loota lämpenee ja kuluu vähemmän.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208225
Heh, mulla on samanlainen pöydällä, tosin valkoisella liitinrungolla!!
WinChester
06.11.2017, 18:02
Heh, mulla on samanlainen pöydällä, tosin valkoisella liitinrungolla!!
Lienee faceliftistä tai sitten solenoidikoppa (vai mikä se nyt onkaan) vaihdettu...?
Miten noista muuten hajoo se accumulator plate? Kuulemma on liian lyhyet kierteet ruuveissa => ei pysy kiinni => pelti löystyy => tulee halkeemat ruuvien kohdalle kun on liian ohut se pelti => jouset pomppaa irti ja loota sekoo, vai miten?
Lienee faceliftistä tai sitten solenoidikoppa (vai mikä se nyt onkaan) vaihdettu...?
Miten noista muuten hajoo se accumulator plate? Kuulemma on liian lyhyet kierteet ruuveissa => ei pysy kiinni => pelti löystyy => tulee halkeemat ruuvien kohdalle kun on liian ohut se pelti => jouset pomppaa irti ja loota sekoo, vai miten?Uudemman malin laatikko, eli tuo on -05 KJ...
En muista nyt, joku juttu siinäkin oli, mutta ei ole mulla koskaan tullut vastaan moinen...
Miten noista muuten hajoo se accumulator plate? Kuulemma on liian lyhyet kierteet ruuveissa => ei pysy kiinni => pelti löystyy => tulee halkeemat ruuvien kohdalle kun on liian ohut se pelti => jouset pomppaa irti ja loota sekoo, vai miten?
Mulla toi porsi. Yksinkertaisesti ruuvi irtoaa ja jousi vääntää pellin mutkalle. Vaihteisto menee limp modeen eli hissukseen pääsee kotio.
Paa googleen tuo "accumulator plate jeep" niin antaa kuvia miten ne saattaa vääntyillä. Ei oo ainoastaan wjn ongelma
WinChester
06.11.2017, 20:25
Mulla toi porsi. Yksinkertaisesti ruuvi irtoaa ja jousi vääntää pellin mutkalle. Vaihteisto menee limp modeen eli hissukseen pääsee kotio.
Paa googleen tuo "accumulator plate jeep" niin antaa kuvia miten ne saattaa vääntyillä. Ei oo ainoastaan wjn ongelma
En tolla haulla kyllä löytäny kuvia, mutta vika on selkee. Mites korjasit omas?
Tommoinen löyty. Ei wjstä mutta samanlaista jälkeä.
Transgon sarjalla korjasin, samaan tyyliin kuin itsekin oot tekemässä. Mallia en muista mutta on se useamman vuoden kestänyt.
^-Siis tuo jousi/mäntäsydeemi vai miksikä sitä kutsutaan....? :p
WinChester
07.11.2017, 08:48
Tommoinen löyty. Ei wjstä mutta samanlaista jälkeä.
Transgon sarjalla korjasin, samaan tyyliin kuin itsekin oot tekemässä. Mallia en muista mutta on se useamman vuoden kestänyt.
Auts, onpa pahan näkönen ja ei ihme että meni limp modeen. Et muista satsia mutta miten hyvin se toimii, vaihtaa terävämmin yms? Oliko se pikkuventtiilin korkki/plugi liian paksu ja jouduit käyttämään alkuperäistä ja ohjeissa/piirustuksissa joku prikka, jota ei edes ollu koko satsissa? Tälläsiä "vikoja" lukenu sarjoja USAssa asentaneiden huomanneen. Miten helposti sait vanhan pikkuventtiilin pois venttiilirungosta?
^-Siis tuo jousi/mäntäsydeemi vai miksikä sitä kutsutaan....? :p
Accumulator plate on tuo levy nimeltään ja valve body koko hässäkkä.
Jos ruuvit irtoo tolleen reunalta, niin eihän se orkkispaksuinen levy kestä. Liimaa ruuveihin tms. olisi ratkaisu varsinaiseen ongelmaan, mutta saahan sillä paksummalla levyllä enemmän myyntiä ja pakko vaihtaa, jos/kun vanha on vääntynyt sököksi. :D Samalla menee shif-kit. Kyllä USAn poika osaa suunnitella ja kasata vehkeet niin, että tulee lisää takuuajan jälkeistä aftermarkettia! :D
Auts, onpa pahan näkönen ja ei ihme että meni limp modeen. Et muista satsia mutta miten hyvin se toimii, vaihtaa terävämmin yms? Oliko se pikkuventtiilin korkki/plugi liian paksu ja jouduit käyttämään alkuperäistä ja ohjeissa/piirustuksissa joku prikka, jota ei edes ollu koko satsissa? Tälläsiä "vikoja" lukenu sarjoja USAssa asentaneiden huomanneen. Miten helposti sait vanhan pikkuventtiilin pois venttiilirungosta?
Siitä on jo yli kuusi vuotta kun tuon tein niin ei ihan tarkkaan muista. Se mielikuva mikä mulla on niin se sarja oli ihan bolt on eli ei mitään erikoista ongelmaa tahi puutteita.
Tää päivityssatsi oli mulla enempi viankorjaus joten vertailu ennen ja jälkeen on vähän puutteelista mutta kuvailisin sitä sanalla jouhevampi eli vaihtaa paremmin ja varsinkin lämä tiskiin tilanteissa ei ole semmoisen kaoottisen kierroskoneen tuntuinen enää. Eroa ei ole kuin yöllä ja päivällä mutta parempaan suuntaan.
Jos ruuvit irtoo tolleen reunalta, niin eihän se orkkispaksuinen levy kestä. Liimaa ruuveihin tms. olisi ratkaisu varsinaiseen ongelmaan, mutta saahan sillä paksummalla levyllä enemmän myyntiä ja pakko vaihtaa, jos/kun vanha on vääntynyt sököksi. :D Samalla menee shif-kit. Kyllä USAn poika osaa suunnitella ja kasata vehkeet niin, että tulee lisää takuuajan jälkeistä aftermarkettia! :D
Jenkeillä on aina kiire rahan tekoon eli tuntuu että tässä kohtaa on joko oikaistu testauksissa tahi tuotannon laadunvarmistuksessa. Veikkaan että paljon on jouduttu tekeen takuuseen näitä korjauksia. Samatenhan nuo oikaisut aina aukoo ovia transgon kaltaisille virityspajoille jotka sitten tekee nuo hienosäädöt kohdilleen.
WinChester
07.11.2017, 13:54
Siitä on jo yli kuusi vuotta kun tuon tein niin ei ihan tarkkaan muista. Se mielikuva mikä mulla on niin se sarja oli ihan bolt on eli ei mitään erikoista ongelmaa tahi puutteita.
Jaa siitä on NIIN kauan! :eek: Sinänsä mielenkiintoista, kun mulla oli sillon vasta eka Jeeppi.
Sun satsin täytynee sitten olla toi sama kun mikä mulle tulossa. HD2-versio lootan ulkopuolelle juotettavine vastuksineen mahtoi tulla myöhemmin ja olisi varmaan jäänyt mieleen erikoisena myös vakiota ilmeisen paljon terhakkaampana toimintana.
Ainakin ZJ:ssä ja WJ:ssä pelkkä "shift correction kit"- tyyppinen ratkaisu noissa 4xRE- sarjan laatikoissa parantaa toimintaa oleellisesti. Luulisin, että niin käy myös 545RFE:ssä :)
Aika jännä, että 545:ssä joutuu juottelemaan HD- kiteissä jotain vastuksiakin johtosarjaan.. ilmeisesti siellä joudutaan jotenkin huijaamaan älyä että laatikko saadaan tekemään mitä pitää mekaanisten muutosten jälkeen tai niiden lisäksi? Tuo homma tosin voitaisiin varmaan tehdä myös softamuutoksella, mutta siinä toki on ongelma että custom- softa + ohjelmointilaite maksaa useita satasia, vastus maksaa 20 senttiä ja vähän omaa työaikaa :D Jos toimii vastuksella, niin mikäpä siinä :cool:
WinChester
09.11.2017, 14:58
Ainakin ZJ:ssä ja WJ:ssä pelkkä "shift correction kit"- tyyppinen ratkaisu noissa 4xRE- sarjan laatikoissa parantaa toimintaa oleellisesti. Luulisin, että niin käy myös 545RFE:ssä :)
Aika jännä, että 545:ssä joutuu juottelemaan HD- kiteissä jotain vastuksiakin johtosarjaan.. ilmeisesti siellä joudutaan jotenkin huijaamaan älyä että laatikko saadaan tekemään mitä pitää mekaanisten muutosten jälkeen tai niiden lisäksi? Tuo homma tosin voitaisiin varmaan tehdä myös softamuutoksella, mutta siinä toki on ongelma että custom- softa + ohjelmointilaite maksaa useita satasia, vastus maksaa 20 senttiä ja vähän omaa työaikaa :D Jos toimii vastuksella, niin mikäpä siinä :cool:
Tarkennuksena, mulla on 45RFE, faceliftissa on sitten se vitonen lisää ja shift-kitit toimii näissä:
Fits 1999-2011 3.7L - 4.7L - 5.7L . 45RFE, 545RFE and 68RFE
Myyntipuheet toiminnan muutoksesta / parantumisesta on tämmöset...
Addresses 2-3 Neutral, Drainback, Limp mode, Torque Converter Clutch slide bang and TCC slip codes.
NOTE: SK 45RFE and 45RFE-HD2 do not make firm or performance type shifts. Both kits produce a "quicker shift" which is the transition time from the release and or apply of the present gear to the next gear.
...ja HD-satsissa tämä lisäys:
NOTICE: This kit contains an electrical part "Resistor" which is not compatible with aftermarket engine programmers that modify the transmission hydraulic pressure. This Resistor cannot be utilized in 2005 and up vehicles either.
WinChester
19.11.2017, 17:14
Transgon miedoin shift kit SK 45RFE. Ei tartte vaihtaa kaikkia, vaan pelkän venakoneiston osat riittää eli levy, prikka, tiivisteet jousineen ja venttiili + plugi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208605
Näistäkin jokunen ruuvi kaipasi pientä kiristystä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208607
Koneisto ja osien vaihto-ohje valmiina.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208612
Parempien tiivisteiden lisäksi vain näillä kahdella osalla (pussissa) on merkitystä vaihtotapahtuman paranemiseen. Uusi venttiili (oikealla) on hieman vanhaa pidempi ja sen kiinnitysplugissa (vasemmalla) oleva ura on leveämpi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208613
Kaikkien mäntien tiivisteet on jo vaihdettuna ja vasemmanpuoleisimman jousen oikealla puolella uusi switch valve plugeineen paikallaan. Vanhan venttiilin irrottaminen oli pienimuotoinen operaatio, kun ei lähtenyt kovin helposti; oli melko syvällä. Kun kiinnityslevyn laittoi kiinni kahdella ruuvilla löysästi niin että jouset ei tippuneet paikoiltaan ja koputti koko koneistoa pöytää vasten jotain parikymmentä kertaa, niin sitten pulpahti ulos etutasosta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208626
Kierteistä öljyt pois jarruputsilla ja sitten tippa kierreliimaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208627
Lopuksi ruuvit hurjaan 4,5Nm momenttiin :eek:, niin se vähäinenkin riski ruuvien irtoamiseen ja levyn vääntymiseen on estetty. Koneisto on nyt valmis asennettavaksi takaisin laatikkoon.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208628
WinChester
20.11.2017, 11:06
Laatikon öljypohjaan tuli kaikkien edellistenkin Jeeppien tapaan roppu, jolloin seuraavat öljynvaihdot ei ole niin sottaisia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208636
WinChester
22.11.2017, 13:05
Mehut meni lootaan, kaikkiaan 8L, ja jäi vielä vajaaksi. Laitan täydennyksenä Mag1:n Chrysler-version PSF:ää, kun datasheetin mukaan se käy myös ATF+4 (MS-9606):n jatkoksi. :eek: Säästyy turhan pullon ostolta. :D
Öljynpaineanturin hommasin laiskuuttani paikallisesta putiikista (SWT) ja kyllähän se vähän pieleen näyttää, kun jotain 55-60PSI vain on 80:n sijaan kylmänä. Oikea paine kuitenkin on tiedossa, joten eipä haittaa, ja lämpimänä näyttää kuitenkin reilusti eli 3bar/40PSI@idle.
Samalla selvisi, mistä moottorin alakerran nakutukseksi ensin epäilty kalkatus tuli. Kuskin puolen lokarin vierestä yksi saastemokkula-letkuhässäkkäpurkki säksätti samaan tahtiin moottorin kanssa ja syke tuntuu selvästi sormilla kiinni pitäessä. Käyttöautossa sama ääni on enempi kellon tikitys, mutta V8:n tyhjäkäynti on hitaampi.
Shift kitin toimivuutta ei ehtinyt vielä kunnon liikenteessä tsekkaamaan, kun auto on seisonnassa. Kannattaa muuten homman tehtyään varmistaa että laatikon sähköt on takaisin kiinni. Muuten ei starttia vääntäessä tapahdu sitten ihan mitään, ei edes sitä tympeää naksahdusta. ;)
WinChester
28.11.2017, 18:22
Nyt on hommattu 245/75-16 General Grabber AT2 gummit, joten matkanteko onnistuu vähän huonommallakin alustalla ja kelillä. Eihän tämä mikään offari ole eikä siitä sellaista tule mutta vanteet ja auto muutenkin on jo sen verran karun näköiset että vandaalit kiertää kaukaa. Samalla meni isot 20" alut myyntiin (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1364738#post1364738).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=208909
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602396/Turtle-Headlight-Restorer-Kit-ajovalojen-kirkastaja
Ja siitä seuraava projekti :D
WinChester
29.11.2017, 07:26
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602396/Turtle-Headlight-Restorer-Kit-ajovalojen-kirkastaja
Ja siitä seuraava projekti :D
Kävi kyllä mielessä, mutta kumma kyllä auto kuuluu leimatun tollasenaan. Aikaa seuraavaan leimaan on vielä puolisen vuotta.
Lähinnä sen oman ajomukavuuden takia pisti silmään.
WinChester
30.11.2017, 08:49
Lähinnä sen oman ajomukavuuden takia pisti silmään.
Sopivat lisärit kun jostain löytyy, niin rupee näkemään. Autolle kun ei ole toistaiseksi mitään ajotarvetta, niin ehtiihän tuota.
Nyt kun kaikki isoimmat alakautta tehtävät hommat on valmiita, niin rupeen seuraavaksi suojaamaan koteloita ja pohjaa. Pysyy vaatteet puhtaampana. :D
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602396/Turtle-Headlight-Restorer-Kit-ajovalojen-kirkastaja
Ja siitä seuraava projekti :D
Muutaman euron kalliimpi vaihtoehto, mutta vesihionta esim 400-600-1200-2000 ja perään http://www.motonet.fi/fi/tuote/6000679/CAR-REP-2-Komponenttinen-lakka-kirkas-500-ml
Taatusti kestävämpi lopputulos, ja todettu toimivaksi. Kumpikin keino on tullut käytännössä kokeiltua.
Ajomukavuuden lisäksi myös auton yleisilme kohenee.
Team Felix
01.12.2017, 00:45
Itse vedin Phillipsin ajovalojen kirkastussarjalla pari vuotta sitten wj:n valot ja alkavat vasta nyt sumentua. Sitä ennen olis kans tosi karmeat!
WinChester
01.12.2017, 04:01
Muutaman euron kalliimpi vaihtoehto, mutta vesihionta esim 400-600-1200-2000 ja perään http://www.motonet.fi/fi/tuote/6000679/CAR-REP-2-Komponenttinen-lakka-kirkas-500-ml
Montako arkkia kutakin karkeutta tarttee hommata kahteen lamppuun? Karkeinta varmaan yksi, hienointa muutama ja väliltä pari...?
Meneekö 2-komponenttilakan suutin jo ekasta käytöstä tukkoon, vai voiko sen putsata niin, että saa käytettyä purkin loppuun pätkissä, kuten 1-komponenttistakin?
veijon-esso
01.12.2017, 10:07
Meneekö 2-komponenttilakan suutin jo ekasta käytöstä tukkoon, vai voiko sen putsata niin, että saa käytettyä purkin loppuun pätkissä, kuten 1-komponenttistakin?
Motonetin tuotekuvauksesta:
"Car-Rep 2K -maali on aina käyttövalmis, niin monta kertaa kuin on tarpeen ja sen säilyvyysaika on useita vuosia."
Riittää yks arkki per karkeus. Minä vedin hiomatahnalla lopuksi.
Edit. Tuossapa linkki aiheesta:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=136560
WinChester
01.12.2017, 14:06
Motonetin tuotekuvauksesta:
"Car-Rep 2K -maali on aina käyttövalmis, niin monta kertaa kuin on tarpeen ja sen säilyvyysaika on useita vuosia."
Tuon luulis kestävän lampuissa kiinni paremmin kuin mikään muu kirkaste ja kun joku rassi kuitenkin tulee tarviimaan saman käsittelyn, niin ei mene vajaa purkkikaan hukkaan. :)
Riittää yks arkki per karkeus. Minä vedin hiomatahnalla lopuksi.
Edit. Tuossapa linkki aiheesta:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=136560
Olipas hyvää jälkeä! Sulla tosin ei tainnu olla niin pahasti mattana mitä mulla.
Ei ollu mattana, mutta syvää kiveniskemää oli pinta täynnä
WinChester
02.12.2017, 22:07
Ei saanu vielä massoja pohjiin, kun piti yllättäen ruveta hitsailuhommiin. :eek: Helmakoteloiden muovien alla olevat takanurkat oli hapertunu puhki. Uutta peltiä ja kotelomassat päälle kuivumaan. Huomenna sitten pintaan mustaa kiveniskumassaa.
WinChester
06.12.2017, 14:18
Massat on laitettu pohjaan ja koteloihin. Kun Motonetistä ei enää saa Tectylin koteloainetta ja vanha Tectylin letku ei käy Dinitrolin purkkiin, porasin Dinitrolin suuttimeen sopivan reiän, johon Tectylin letku menee ja saa aineet koteloihin. Outoa ettei letkua saa Motonetistä, joten laitoin sinne kyselyä.
Sitten etulamppujen kimppuun. Aluksi kokeiltu 600 karkeus oli aivan liian hienoa, joten 400:sta ostamaan. Käytetyt karkeudet oli 400-600-1000-1500-2000.
Alkutilanne.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=209044
Karkeus 400. Isommat kolhut pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=209045
Karkeus 600
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=209046
Karkeus 1000. Pientä vaikutelmaa kirkastumisesta jo havaittavissa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=209047
Karkeus 1500. Paranee.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=209052
Karkeus 2000. Onhan tossa vielä sameutta. Jaksas enää hommata hiontalaikkaa ja tahnaa, kun käsihiontaan meni jo 2h. Pitää putsata toi vielä hyvin ja laittaa johonkin kohtaan koepala lakkaa päälle; jos se sillä kirkastuis. Jos ei niin sit kai pakko laittaa tahnat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=209053
Alkuhan oli tällänen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=209044
Hiontatahnalla loput. Pinnasta tulee ihan uutta vastaava.
Ja koneella niin ei tarvi tyhjää leikkiä.
Fruehauf-CJ
06.12.2017, 17:35
Kunnollinen 2k kirkaslakka pintaan. Älä mainosta katsastuksessa! :D
Muovia saa hioa aika syvälle, että ajovalon paljastamat halkeamat saisi poistettua kokonaan eli tulisi uuden veroinen.
Lakka kestää saman kuin maalipinta. Ei sumene. Kirkasteesta ei käyttö kokemusta.
WinChester
06.12.2017, 17:47
Joo tossa yks kaveri oli jo tulossa hiomatahnan kanssa kylään, kun kehui tehneensä homman ennenkin. Löysin myös vuosia käyttämättömänä tallissa maanneen lampaankarvalaikan, niin ei tarvii kun tahnaa. Meneekö yhdellä karkeudella (millä), vai useammalla?
Miksi siitä ei pidä / saa sanoa leimalla?
Toi Mätänetin 2k-lakka on vain aika hidasta kuivumaan. Pintakuivuus tulee +20°C:ssa vasta tunnissa! :eek: Mulla on tallissa +5°C ja pölyä roikkuu ilmassa heti, kun avaa nosto-oven, joten taitaa jäädä ens kesään lakkaukset...
Fruehauf-CJ
06.12.2017, 17:51
Mielestäni ajovalojen pinnoitus on kielletty. Lakkaus on kuulemma pinnoitusta kun taas vahailut ei ole.
Fruehauf-CJ
06.12.2017, 17:56
Niin, siis tämä kiilloitus on sallittua vaikka ei ehkä tuo pitkä aikaista ratkaisua.
Kuka niistä tietää, pääasia että on kirkas. Nythän nuo on ihan sameet vieläkin. Ei muuta kuin konetta kehiin. Ite vetäsin Neonin umpiot taannoin, vaahtomuovilaikka myllytyskoneeseen ja siihen Autoglymin Paint Renovatoria, parin minuutin hiomisella tuli ihan paskoista ihan hyvät. Tai no hyvät valot ne ei oo ollu ees uutena. 😝
Komppaan MaTTia, hyvä vaha riittää pinnaks, ja helpompi uusia kuin lakka.
WinChester
07.12.2017, 19:39
No niin, tässä jälki 2500 hiomatahnalla kiillotuksen jälkeen. :D Kokeilin tota ennen ihan pelkällä kuivalla lampaankarvalaikalla ja melkein tuli puhtaaksi jo sillä. Nähtävästi hiontapölyä 2000:lla hionnan jälkeen oli vielä pinnassa. Ei toi nyt ihan priima ole, mutta on paljon lähtökohtaa parempi.
Lakkaa näihin ei sitten ainakaan uskalla laittaa, kun Hämeenlinnan tunnetusti tiukat katsurit sen kuitenkin huomaa tunnetuin seurauksin. Laitan katsurin kiusaksi kirkasta kenkälankkia, niin voi sanoo ettei varmaan ole lakattu! :p
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=209060
WinChester
09.12.2017, 17:05
Liikkuuhan se maastossakin ja kuraantuu kuten kuuluu. :) Nyt kun shift kitti on paikallaan, niin pääsi vähän koittamaan toimintaa. Koneessa on ruutia liikuttaa sitä ripeästi ja reippaanpuoleisella kaasulla ainakin kakkonen vaihtuu tömäkästi. Tämä tietysti mikään drag race ole, mutta RST-putkien soundi on semmonen kun pitää. :D
Tässä pikku videopätkä Punkalta: https://youtu.be/yTs8El3jjuA
Paljos muuten jouduit kärsimään tuosta uudesta jakolaatikosta?
Kun mulla on visko jumissa tuossa omassa ZJ:n 249:ssä niin mietin tilalle 231:stä. Joutuukohan siinäkin tuon inputin vaihtamaan?
WinChester
11.12.2017, 09:49
Paljos muuten jouduit kärsimään tuosta uudesta jakolaatikosta?
Kun mulla on visko jumissa tuossa omassa ZJ:n 249:ssä niin mietin tilalle 231:stä. Joutuukohan siinäkin tuon inputin vaihtamaan?
Sain sen edullisesti purkaamosta, kun loota oli palautunut heille jo kahdesti sopimattomana. Syyhän on 247- ja 242-askien inputakselien pituusero, mutta eihän sen korjaustoimia tiedä kun harrastajat. :D Ajattelin että haluavat vain pian eroon siitä ja tein tarjouksen harrastajahinnalla + mukaan muitakin osia, niin saivat ison kaupan. Normihinta purkaamossa on 800€ ja vaihdekepillä 100€.
Timo_L osaisi sanoa tarkemmin, mitä akseleita 231ssä on, mutta jos sulla on viskoa lukuunottamatta ehjät lootat, niin ei tuo ole kummanen homma vaihtaa.
Sain sen edullisesti purkaamosta, kun loota oli palautunut heille jo kahdesti sopimattomana. Syyhän on 247- ja 242-askien inputakselien pituusero, mutta eihän sen korjaustoimia tiedä kun harrastajat. :D Ajattelin että haluavat vain pian eroon siitä ja tein tarjouksen harrastajahinnalla + mukaan muitakin osia, niin saivat ison kaupan. Normihinta purkaamossa on 800€ ja vaihdekepillä 100€.
Timo_L osaisi sanoa tarkemmin, mitä akseleita 231ssä on, mutta jos sulla on viskoa lukuunottamatta ehjät lootat, niin ei tuo ole kummanen homma vaihtaa.
Aivan.. siis syy tähän vaihdon mietintään oli se että jos saisi halvemmalla kuin tuon viskon.. Mutta kuulostaa siltä että kalliimmaksi tulee.
Kyllä mä tuon 249 kanssa pärjään jos se visko vaan toimis.
WinChester
12.12.2017, 12:07
Aivan.. siis syy tähän vaihdon mietintään oli se että jos saisi halvemmalla kuin tuon viskon.. Mutta kuulostaa siltä että kalliimmaksi tulee.
Kyllä mä tuon 249 kanssa pärjään jos se visko vaan toimis.
Niin tuo hinta oli WJ:n lootalle. ZJ\XJ:n 242/231 pitäs olla halvempi kun ne on vanhempia ja harrastehinnallakaan loota ja keppi ei saa maksaa kun max 400€.
Team Felix
13.12.2017, 00:31
No niin, tässä jälki 2500 hiomatahnalla kiillotuksen jälkeen. :D Kokeilin tota ennen ihan pelkällä kuivalla lampaankarvalaikalla ja melkein tuli puhtaaksi jo sillä. Nähtävästi hiontapölyä 2000:lla hionnan jälkeen oli vielä pinnassa. Ei toi nyt ihan priima ole, mutta on paljon lähtökohtaa parempi.
Lakkaa näihin ei sitten ainakaan uskalla laittaa, kun Hämeenlinnan tunnetusti tiukat katsurit sen kuitenkin huomaa tunnetuin seurauksin. Laitan katsurin kiusaksi kirkasta kenkälankkia, niin voi sanoo ettei varmaan ole lakattu! :p
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=209060
On kirkkautta kerrakseen. Mulla ei puoltoista vuotta sitten olleet ihan noin pahat kuin sulla mutta mä en ihan noin ankarasti jaksanut jynssätä. Muistaakseni Philipsin setti, missä "all inclusive" ja vartti per umpio.
Eikös näihin ole ihan olemassa olevaa muovin kirkastukseen tarkoitettua ainetta joka ei ole lakkaa eikä vahaa.
WinChester
13.12.2017, 07:33
Eikös näihin ole ihan olemassa olevaa muovin kirkastukseen tarkoitettua ainetta joka ei ole lakkaa eikä vahaa.
Enpä tiedä mutta tolla mennään nyt, kun tuli kuntoon ja pysyykin, koska ei tule paljoa kilsoja toisin kuin käyttiksellä. Samalla meni varalamput myyntiin, mutta senhän jo tiesitkin. Suotta sää niitä hienoja omaas laitat, mutta kukin tyylillään. :)
metsuri91
15.01.2018, 22:10
Onkos sulla vielä tuo kutoskoneisen sisäänmenoakseli jäljellä?
Mulla ois yks 249 jakis palasina mistä rosvosin alkuperäisen sisäänmenoakselin 242 jakolaatikkoswappiin. Kävisköhän tuo sun akseli ZJ:n lootien perään, jos innoistuisin kasaamaan tuon ylimääräisen laatikon.
242 loota tuli XJ:stä ja siinä oli tuo AW4 perässä ollut lyhyttä lyhyempi sisäänmenoakseli, mikä ei minun tietämyksen mukaan ole tarpeeksi pitkä esim 42RE lootan perseeseen?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7972&pictureid=209979
Lisää kuvia:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=7972&pictureid=209980
WinChester
16.01.2018, 00:01
Onkos sulla vielä tuo kutoskoneisen sisäänmenoakseli jäljellä?
Mulla ois yks 249 jakis palasina mistä rosvosin alkuperäisen sisäänmenoakselin 242 jakolaatikkoswappiin. Kävisköhän tuo sun akseli ZJ:n lootien perään, jos innoistuisin kasaamaan tuon ylimääräisen laatikon.
242 loota tuli XJ:stä ja siinä oli tuo AW4 perässä ollut lyhyttä lyhyempi sisäänmenoakseli, mikä ei minun tietämyksen mukaan ole tarpeeksi pitkä esim 42RE lootan perseeseen?
Pitäs käydä eli katsopa seuraavasta topiikista ja ota yhteyttä yv:nä tai mieluummin soita. Esim. huomenna olen aika hyvin kotona eli saa tulla käymäänkin.
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153005
WinChester
12.05.2018, 10:47
Pitkästä aikaa pientä askartelua: SA-kaupasta 2017 syksyllä 14€:lla ostettu ITKK:n säilytyslaatikko lyheni päädyistään ja siitä oiva tyyliin sopiva työkalu-/tarvikeloota konttiin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=212595
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8380&pictureid=212596
WinChester
28.05.2018, 10:57
Tämä on nyt sitten myytävänä. Jotain uutta projektia on seuraavaksi hakusessa.
No, ei sulla autot vanhene....! :D
-Paljonko on hinta...? :cool:
WinChester
29.05.2018, 05:41
No, ei sulla autot vanhene....! :D
-Paljonko on hinta...? :cool:
Tuolta löytyy: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=155802
WinChester
01.06.2018, 10:50
Uusi omistaja löytyi. Mitähän sitä sitten seuraavaksi... :confused::confused::confused: