View Full Version : LJ 70 vaihteisto.
Tarjottiin ostaa mokomaa kampetta.
Seisonut parit vuodet ja pakki on jäänyt jumiin.
Onko lie kohtuuton vaiva, vai ihan korjattavissa oleva vika.
Turbo siinä on sökö, mutta vaihtoturbo tulee kauppaan mukaan.
Ja peltitöitäkin on tiedossa. Nää muut menettelee, mutta toi pakki vähän
arvelluttaa, kun ei ole kyseisen aiheen tietotaito oikein hallinnassa.
Tarjottiin ostaa mokomaa kampetta.
Seisonut parit vuodet ja pakki on jäänyt jumiin.
Onko lie kohtuuton vaiva, vai ihan korjattavissa oleva vika.
Turbo siinä on sökö, mutta vaihtoturbo tulee kauppaan mukaan.
Ja peltitöitäkin on tiedossa. Nää muut menettelee, mutta toi pakki vähän
arvelluttaa, kun ei ole kyseisen aiheen tietotaito oikein hallinnassa.
Mulla ois ehjä loota 150€ hintaan. privaa jos tarvetta. Veikkaisin et on ne pakin siirto himmelit saaneet kipiää,saattaa olla hammaspyörät vialliset. useimmiten hajoaa pelkkä välipyörä,jos jumissa ni saattaa olla vauriota ryhmäpyörästössäkin,jumitus viittais siihen. Toisaalta moinen vika on harvinainen et vika saattaa olla missä vaan. Arvaisin et on saanu väkivaltaa rajusti. Jos rasioiden räplääminen kiinnostaa ni aiheesta löytyy hyvät ohjeet ihan tehtaan toimesta,niillä kyllä pärjää. Lisäksi tarttee prässin n.10T,vetolevyn,pari sorvissa helposti tehtävää holkkia,ja joku perus ulosvetäjä tavallisten työkalujen lisäksi. Ite useita rasioita remontoineena väitän et ei oo vaikeeta ja on todellakin vaihto-ehto jonkun valmiiks loppuun ajetun laatikon hankinnalle,laakerit ja perus hilut on jossain alk, 300€ hankinta ja jos on enempi vauriota ni jostain varaosa loota ja siitä risteyttäen.
Viimein on laatikko saatu irti ja purettuakin. Vikakin pakin jumiin löytyi.
Vaihteensiirtäjän tangosta oli hauli pudonnut pois paikoiltaan. Oma ymmärrys
ei riitä tajuamaan miten ja miksi, niin ja miten saa sen takaisin niin ettei se
putoa uudelleen. Muuta havaittavaa vahinkoa en vielä ole huomannut.
Viimein on laatikko saatu irti ja purettuakin. Vikakin pakin jumiin löytyi.
Vaihteensiirtäjän tangosta oli hauli pudonnut pois paikoiltaan. Oma ymmärrys
ei riitä tajuamaan miten ja miksi, niin ja miten saa sen takaisin niin ettei se
putoa uudelleen. Muuta havaittavaa vahinkoa en vielä ole huomannut.
Ei pitäis olla mahdollista,keppi on liikkunut yli liikevaransa ja se ei oo mahdollista ilman vaurioita. vaikka irrottais kepin jalustoineen ja survois siitä reiästä mihin kepin nylon holkki vastaa ni ei silti pitäs olla mahdollista,vaikka murjois suoraan siirtäjän tankojen päästä ni ei taida sittenkään olla mahdollista. Joka tapauksessa sen välikappaleen joka on kepin ja siirtohaarukan tankojen päässä pitäis rajoittaa liike niin että kepistä vatkaamalla ei siirtohaarukoiden liike mee yli niin paljon että ryynit tippuis reijästä ulos. Tulis mielen että loota on ollu auki ja sillon tullu kasaus virhe,jos ei niin jotain vauriota pitäis olla et toi on mahdollista. Yks mikä kävi mielessä et olisko se nylon holkki vaihde kepin päässä rikkoutunut ja muhjuksi survoontuessaan päässyt putoamaan johki väliin niin et olis jotenkin vääränlainen liiike mahdollinen?? Sit siellä siirtäjän tangoissa (ei stringeissä..höhö:eek:)on sellasia U-sokkia jotka pudotessaan vois kenties aiheuttaa jotain??
yhessä RJ:n G52 päävaihteistossa kävi samalla tavalla, et pari kertaa keppi jumitti pakille. Jostain oli vissiin halennu laatikon kuorta sinne sekaan, koska sitten kun sillä ajamista jatkoi, muuttui öljyt sellaiseksi hopeatahnaksi, vaikka kaikki rattaat vaikutti olevan ehjät. Mitään eriskummallisia ääniäkään ei se laaatikko pitänyt. Kuhampahan jumitteli välillä pakkia päälle, ja lopulta siellä jäi muistaakseni kakkonen pesään kepin asennosta riippumatta.
Sitä laatikkoa ei ikinä tullut purettua edes mielenkiinnosta, vaan tilalle vaihettiin toinen.
Juu, laatikko on ollu joskus auki. Kyllä siinä tuli raavittua takaraivoa, pähkäillessä, miten toi voi olla mahdollista. Vaihdekepin juuresta, se kuppimainen prikka oli jauhautunut muruiksi, onko lie vaikuttanut vaihteensiirron liikeratoihin vauriota aiheuttaen. Olisko aikaisemmalta asentajalta mennyt yksi hauli väärään paikkaan ja irrotessaan jumittanut koko lootan. mitään vauriota en näin noviisin silmin sisuskaluista huomannut, haulikin oli kuin uusi. Tiedä häntä.
Katsoin parhaaksi viedä roippeet asiantuntevalle harrastajalle, saapi katsoa hän ja antaa lausunnon lootan kunnosta.
Ps: Mistä saa vinssin sokkatappeja.
Ps: Mistä saa vinssin sokkatappeja.
Pulttikaupasta, M5x60 kuusiokolopultti 12.9 lujuudella. Sitten kun nekin katkeilee, niin poraa reiän 8mm ja laittaa 8mm pultin.
No niin, nyt on laatikkohässäkkä kokonaisuutena vaihdettu -87 mallisesta. Ongelmat jatkuu. Neliveto ei mene päälle ja voimansiirron stefa vuotaa hiukan, vaikka on uusi, hiukan korroosio iskenyt pintaan. Ajaessa kuuluu hieman krahinaa, ilmeisesti juurikin laatikosta, pääasiassa vedättäessä ja moottorijarrutuksessa. Ja sitten hyvät asiat, lantikka meni, jopa pienin kehuin, läpi katsastuksesta.