PDA

View Full Version : 4runner laahaa/jarruttaa neliveto päällä!


Marriuzi
16.09.2017, 14:51
Joo elikkäs 4runner toimii ongelmitta takavedolla mut nelivedon kun kytkee päälle nii suoraan ajettaessa tuntuu et jarru ois päällä koko ajan ja paikallaan käännettäessä vielä pahempi. Melkeimpä auto ei ees liiku mihinkään.:eek: en oo nyt uskaltanu käyttää nelivetoo tuon ongelman alettua enkä käytäkään kun selviää vika ja korjaa sen. Veikkaisin et etuperä/jakolaatikko on jotenki jumissa mut jos tietäjät tietää ja osaa auttaa nii olisin enemmän kun kiitollinen! Toivottavasti saitte selkoo ongelman kuvauksesta!:)

- Marko

-MaTTi-
16.09.2017, 14:57
Olisko eri perävälitykset? Joku vaihtanu minkä lie perän toiseen päähän tai sit sulla on ihan erikokoiset renkaat etu- ja taka-akselin kesken.

ISE
16.09.2017, 14:59
juuri näin toimii vanha 4wd pitävällä pinnalla.

Timo_L
16.09.2017, 17:46
juuri näin toimii vanha 4wd pitävällä pinnalla.

No ei toimi noin. Kiinteä nelikko menee suoraan ihan normaalisti vaikka kuivalla asvaltilla, kääntyessä sitten jurnuttaa vastaan jos kuivalla tai muuten kohtuu pitävällä runttaa menemään.


Veikkaisin ihan samaa kuin Matti, että joku on vaihtanut väärät perävälitykset toiseen päähän, tai sitten toisessa päässä on renkaat eri halkaisijaa kuin toisessa.

Viipo
16.09.2017, 22:55
ajaa märällä hiekalla suoraan ja kattoo, jättääkö jompi kumpi akseli merkkejä. esim näyttääkö toisen akselin renkaat pyörivän nopeammin kuin toisen ja jääkö jommalta kummalta akselilta syvemmät urat hiekkaan?

Mitkä lie orkkis bensarunnerin välitykset, dieselissähän on 4.56

toyota4x4
17.09.2017, 03:38
ajaa märällä hiekalla suoraan ja kattoo, jättääkö jompi kumpi akseli merkkejä. esim näyttääkö toisen akselin renkaat pyörivän nopeammin kuin toisen ja jääkö jommalta kummalta akselilta syvemmät urat hiekkaan?

Mitkä lie orkkis bensarunnerin välitykset, dieselissähän on 4.56

3.0td oli 4.1 ja 4.3 välitystä

savustin
17.09.2017, 07:40
Tekstissä maininta "Tuon ongelman alettua"mulla teki hiluksi ihan samaa aikoinaan, En koskaan perehtynyt siihen kun muuten toimi ainoastaan jyrkissä käännöksissä ohjas suoraan.

Marriuzi
17.09.2017, 14:54
Kiitoksia vastauksista! Unohtu mainita et runneri on 3.0 bensa manuaali.
Joo eli viime talvena en huomannu mitään erikoista neliveto päällä kun joitain kertoja ajeli.Voihan olla et talvella ei ehkä niin huomaakaan ku on liukkaampaa. Peristä en tiiä onko joku edellinen omistaja joskus vaihtanu eriperän, mulla ollessa en oo tehny mitää muutoksia ennen enkä jälkeen. Renkaat on joka kulmassa 33/12,5/15! Eli ei voi johtua renkaista.

Mietin tuossa myös että kardaanien ristinivelissähän näyttäs olevan rasvanipat! Voiko lisätä rasvaa vai onko vaan koristeena!😁 Ne kardaanithan on kaksosasia et tanko on toisen sisässä, niin lisäsin rasvaa vähän ja huomasin et se tanko rupes liikkuu ulos päin.:eek: Teinkö nyt väärin et lisäsin rasvaa!? Voisiko laahaus/ jarrutus johtua siitä kun se tanko työnty ulos edessä ja takana, eli käytännössä kardaani piteni!?!? Nyt kun muistelen et sen jälkeen vika ois tullu!:confused:

Tojo4wd
17.09.2017, 15:27
Onhan renkaat edessä ja takana samaa merkkiä.
On meinaan isojakin eroja halkaisijassa eri merkkien kesken vaikka sama kokomerkintä.

savustin
17.09.2017, 19:52
Kurkkaseppa ne kartaanin nivelet ettei joku olis jumissa,Samontei etuperän pinionin laakeri jottei ole mutteri pyörinyt auki.Sen kartaanin liun ei pitäisi liikkua mihinkään päin kun rasvaa eli jotain on kyllä vialla.

Mika_T
17.09.2017, 20:07
No kyllähän se liuku ulos tulee jos siellä on liikaa vaseliinia.

Ne kardaanien ristikot pitää rasvata säännöllisesti. Liukuun vain "hyppysellinen" vaseliinia kerrallaan, muutaman kerran vuodessa.

Marriuzi
17.09.2017, 20:22
Onhan renkaat edessä ja takana samaa merkkiä.
On meinaan isojakin eroja halkaisijassa eri merkkien kesken vaikka sama kokomerkintä.

Joo on renkaat samaa merkkiä!😊

Marriuzi
17.09.2017, 20:38
Täytyy tässä joku päivä vielä perehtyä tuohon asiaan enemmän ja tutkia niitä niveliä/kardaaneja. Tosiaan tuskin ne nipat siellä turhaa on.:D se tanko työnty ulos noin 10mm.

Rölli
17.09.2017, 21:05
No kyllähän se liuku ulos tulee jos siellä on liikaa vaseliinia.

Ne kardaanien ristikot pitää rasvata säännöllisesti. Liukuun vain "hyppysellinen" vaseliinia kerrallaan, muutaman kerran vuodessa.

Työntääkö se liuku akselin pois edestä vai miten sillä muka ois tilaa tulla enemmän ulos???

Noi ristikot kannattaa tarkistaa niin et nappaa toisen pään kardaanista irti. Eipä tuntunut omassakaan klappia yhtään karpaasi paikoillaan mut irti kun otti niin ristikko oli ihan valmis.