PDA

View Full Version : Mitsubishi L200 4x4


Kasitonni
09.09.2017, 12:47
Morjesta. Ostin tuossa eilen 1997 vuosimallia olevan neliveto L200sen. Pohja ja pellit ruosteettomat ja yli 300tkm mittarissa. Tänään vähän katseltu öljyjä etuperästä, takaperästä ja vaihteistoista. Tietääkseni normivaihteistossa ja jakolaatikossa on eri öljyt? Alempi tarkistuspropu on varmaankin normilaatikon, jakovaihteiston öljyn tarkistuspropu varmaan ylempänä?
Onko jollain varmaa tietoa tästä? Otin kuvankim mutta vasta rekisteröidyin joten täytyy vielä vähän tutkiskella. :)
https://postimg.org/image/b2ilj6jt1/
Keltaisella ympyröity mun epäilys ehkä mahdollisesta jakolaatikon propusta.

hutikka
09.09.2017, 15:04
Ei näy kuva. Lootalla ja jakiksella on eri öljyt.

Bazeeba
09.09.2017, 17:04
Saman ikäisesessä pajerossa on jakolaatikon tarkistusroppu laatikon takapäässä kanta taaksepäin ja vaihdelaatikon roppu kuskinpuolella noin laatikon puolivälin paikkeilla.

hiluvitkutin
09.09.2017, 18:53
Päävaihteisto
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5355&pictureid=206768

Jakoaski
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5355&pictureid=206769

Micco
09.09.2017, 19:11
Onko tuon ikäisissäkin vielä tuo ns.heikompi laatikko?

hiluvitkutin
09.09.2017, 19:16
En tiijä. Mut kai ne suunnilleen nuin on.
Eiköpä melkein joka peliin käyne nuilla ohjeilla...😀

Kasitonni
09.09.2017, 19:48
Ooho tännehän on tullu vastauksia. :) Ehkä vähän liian hätäseen ruokatauolla tulin tänne kyselemään koska sehän oli aika helpossa paikassa ja löytyi jo, mutta silti kiitos selkeistä kuvista! Tulen taas kyselemään kun tarviin vastauksia.:D

Kasitonni
15.09.2017, 12:06
Seuraavaa kysymystä pukkaa. Ohjekirjassakin näistä vissiinkin mainitaan mutta mitä öljyä kannattaa laittaa L200 vaihdelaatikoihin ja etu- ja takaperään? Normi ja jakolaatikoihin samaa vai eri öljyä?

hutikka
16.09.2017, 07:53
Mulla ei ole suoraa vastausta mutta netissä on liki joka öljymerkillä öljytaulukko josta voit kattoa suositukset.
Tässä Mobilin:
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_mobil-lubricant-selector.aspx

Kasitonni
20.09.2017, 15:39
Seuraavaa kyssäriä pukkaa.. Moottori naputtaa, myyjä sanoi autoa ostettaessa että venttiilit täytyy säätää, ajattelin että vien oikeen liikkeeseen säädettäväksi. Tänään oli ja kuulemma ei tarvitse venttiileitä säätää että se on nyt vaan arvailua että mikä siellä naputtaa.. Täytyy vissiin johonkin taas viedä tutkittavaksi mutta onko täällä kenelläkään ideaa mikä voisi olla vikana?

Lerssinen
20.09.2017, 18:18
Ota videota käynnistä ja pukkaa juutuubiin, koita nauhoittaa kauempaa konehuoneesta ettei mene ääni sekameteliksi.. ?

jmk
20.09.2017, 18:30
varo ettei käy kuin mulla Scanian moottorin kanssa pyöräkuormaajassa, raskaankaluston asentaja kävi kuuntelemassa että suutin naputtaa. no vähän ihmettelin sitä kun ihan kun olisi kuulunut alakerrasta mut miten sitä vastaan väittää ammattimiehelle. Käski laittamaan 2 tahtiöljyä löpön sekaan se kuulemma helpottaa laitoin sit muutaman litran ja toden totta se naputus loppui tunnin päästä. Siinä oli vaan sellainen pieni kosmeettinen vaurio lohkossa, meinaan nyrkin mentävä reikä ja veivi kurkisti ulos...mutta yllätys ei ollut remonttimiehellä mitään osuutta asiaan vaikka ihan työkseen firman palveluksessa ja niiltä oli tilattu mies katsomaan

Kasitonni
20.09.2017, 18:55
Juu varovaisia ollaan.. Jos nyt tää ei tästä selviä niin täytyypi ottaa videota. Kuulin tarinaa että saattaa olla joku laakeri mutta tiiä sitten. Tutkitaan

Kasitonni
22.09.2017, 12:30
Alhaalla öljypohjan kohdalla kuuluu parhaiten naputus. Vähän epäilystä että alapään laakereista olisi joku mutta jos näin on niin pääsee aika helpolla..? Mutta jos jotain isompaa on männissä tms niin saa varmaan ruveta kattelemaan uutta moottoria koska auto on muuten mahtavassa kunnossa. Missäs hinnoissa näitten moottorit mahtaa olla? Täällä varmaan on joku asiasta tietävä?

kenni_
22.09.2017, 13:16
Muistaakseni tarkastettu 101kW makso ~2000e luokkaa ja kunnostettu jotain 4000e luokaa, kun kyselin tarjouksia 2015.


Tälläi ne oli vastannu :

1. Käytetty perusmoottori ilman apu- ja lisälaitteita ajomäärällä 88000 km hintaan 3280.00 eur takuu 6 kuukautta, toimitusaika Sopimuksen mukaan


2. Käytetty perusmoottori ilman apu- ja lisälaitteita ajomäärällä 119000 km hintaan 2880.00 eur takuu 4 kuukautta, toimitusaika Sopimuksen mukaan


3. Käytetty perusmoottori ilman apu- ja lisälaitteita ajomäärällä 133000 km hintaan 2680.00 eur takuu 4 kuukautta, toimitusaika Sopimuksen mukaan


Kaikki käytetyt moottorimme ja vaihdelaatikot ovat koekäytetty ennen irroitusta. Perusmoottorit ovat avattu ja tarkastettu ala- ja yläkerran osalta jolloin päästään tarkastamaan kiertokanget / kampiakseli / laakeroinnit sekä venttiilikoneisto ja nokka-akselit. Nämä ovat takuutarkastettuja perusmoottoreita.

4. Kunnostettu perusmoottori ilman apu- ja lisälaitteita ajomäärällä km hintaan 3880.00 eur takuu 12 kuukautta, toimitusaika Sopimuksen mukaan


Alla listaus kunnostuksen työvaiheista.

Moottorin sylinteriryhmä (lohko) puretaan, puhdistetaan, tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan.
Sylinteriryhmä mitataan, hoonataan, tarvittaessa porataan, männät tarkastetaan / tarvittaessa uusitaan, männänrenkaat uusitaan.
Kampiakseli kiilloitetaan ja laakerit uusitaan, tarvittaessa koneistetaan.
Kiertokankien laakerit uusitaan, runkolaakerit uusitaan.
Sylinterikansi tarkastetaan ja koneistetaan, venttiilit koneistetaan ja testataan alipaineella.
Venttiilinojaimet tarkistetaan ja tarvittaessa uusitaan. Venttilinohjureiden kumit uusitaan.
Hydrauliset nostajat tarkistetaan / tarvittaessa uusitaan.
Nokka-akselit tarkastetaan, kiilloitetaan ja tarvittaessa uusitaan.
Nokka-akselin laakerit tarkistetaan ja tarvittaessa uusitaan.
Jakopäänosat ja vesipumppu uusitaan.
Kaikki tarvittavat tiivisteet ja ruuvit uusitaan.
Moottorin lohko maalataan.
Akselitiiviste päädyssä ja vaihdelaatikon päässä uusitaan.
Öljypumppu kunnostetaan, tarvittaessa uusitaan.
Öljypohjan tiiviste uusitaan.


Hehh, näköjään menny jo konkkaan toi pulju.. :D (varaosia.com)

Kasitonni
22.09.2017, 13:34
Kiitos laajasta vastauksesta! Hinnoissaan ovat näköjään nekin jos vertaa auton hintaan. Mutta toivon nyt että ei tarttis moottoria vaihtaa. Lisää kokemuksia on mukava kuulla!

kenni_
22.09.2017, 13:55
Joo, 114hv malleja on varmaan huomattavasti enemmän kun noita 136hv malleja.

Lerssinen
22.09.2017, 17:37
Ostit vissiin yksityiseltä etkä esim häkkijopparilta ?

Alakertavikainen myyty venttiilien säädöllä korjautuvana on kyllä kunnon kusetuspaskaa :mad:

Mika_T
22.09.2017, 20:43
Vähän epäilystä että alapään laakereista olisi joku mutta jos näin on niin pääsee aika helpolla..?


Tuskin pääsee.
Alakerran hiotut pinnat on sen verran herkkiä että viottuvat käytännössä heti jos/kun laakeri pettää.
eli todennäköisesti kampiakseli vaihtoon jos siellä on kiertokangen laakeri sökö ja moottoria on käytetty.

kenni_
22.09.2017, 20:57
Ajat sen mitä kestää, sitten kone vaihtoon. Niin määki aattelin tehdä kun toi oma auto täristää ja vähän huohottaa.

Kysäseppä piruuttas tuolta -> https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2263385

Kasitonni
23.09.2017, 08:21
Ajat sen mitä kestää, sitten kone vaihtoon. Niin määki aattelin tehdä kun toi oma auto täristää ja vähän huohottaa.

Kysäseppä piruuttas tuolta -> https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2263385

Näin itsekkin ajattelin jos tilanne siltä näyttää. Täytyy ens viikolla vähän avata moottoria ja kattoa mikä meininki. Kiitos linkistä ja vinkistä :)

Ja lerssinen kyllä näin taisi käydä, tuli vähän hätäseen ostettua mutta eipä tuo niin kaduta kun ei näitä L200sia varmaan tämän kuntoisina kauheesti ole.

Kasitonni
24.09.2017, 16:55
Tommosen https://youtu.be/Wizl0zQvaqs löysin juutuupista ja voisin sanoa naputuksen olevan aika samanlainen kuin videolla, videolla kuuluu ehkä vielä vähän terävämmin. En kyllä noita kommentteja oikein ymmärrä.

kenni_
24.09.2017, 19:54
Eipä kyllä mun korvaa kuullosta mitenkään kovin pahalta.
Onhan se vähän ylimääränen ääni 4d56:seen. Kuullostaa kyllä enemmän venttiilin ääneltä. ehkä.

Okei kyselin vähän, niin meinattiin että voi olla soikee mäntä, tolkuton venavälys, keinun rulla tai sit se laakeri.
Eli ehkä puristusten mittaus eka ja sit venakoppa auki.
Tai sitten voi olla myös suuttimessa vika... Että ehkä joku noista :D

Kasitonni
24.09.2017, 21:02
Isäntä oli tuon kanssa viime viikolla yhessä huoltofirmassa ja ei oo kuulemma venttiileissä vika. Kiitos sulle tosi paljon jos oikeen kyselit! Tietoa ei oo koskaan liikaa näistä :)

Aiheesta sivuten itehän oon vasta tulokas täällä ja kattelin mm. sun profiilia niin äijähän on kunnon veteraani jos jo vuodesta 2004 oot täällä toimittanut :D

kenni_
25.09.2017, 08:15
No enpä nyt veteraanista tiedä.. Kiinnostaa vaan itteekin kun on samallainen laitos itelläkin, eikä sekään oo ihan täydessä tikissä.

Kasitonni
25.09.2017, 21:52
https://s26.postimg.org/knfnqzkqh/Mitsu_L200.jpg
Jokos nyt kuva näkyy? Tommonen rässi siis kyseessä.:D

Kasitonni
01.10.2017, 22:24
Osaako joku kertoa yksinkertaisesti/selkeästi :D mimmosia säädöksiä on että miten äärivaloja saa laittaa? Astinlaudoissa on 3 oranssia per sivu mutta saako esim etupuskurin sivuun pistää oranssit? Saako eteen pistää valkoisia tai taakse punaisia/kuinka paljon? Netistä näitä lueskellut olen mutta onko täällä oikein tietäjää. :D

Edit. Entäpä huoltoauton kriteerit? Kiinteä kompressori vai? Onko paljonkin eroa verotuksessa?

JoneHJ
02.10.2017, 23:04
Hiukan on MUTUtietoa autosta. Kone tehty jossain itäsuomessapäin ollessaan lähiaikoina, ehkä vuodensisällä. Kansi ja turbo ainakin uusia. Alakerran laakerit tarkistettu tuon naputuksen tähden ja ei kuulemma mitään vikaa löytynyt. Naputtanut kuitenkin jonkunaikaa niin melkeinpä ettisin vikaa yläpäästä. Laatikko on jostain pajerosta kotoisin.
Ja korostan sanaa MUTU

Kasitonni
03.10.2017, 15:12
Perhana tää maailma on pieni. :D Huoltokirjasta huomasin kanssa että Joensuussa päin ollut. Ostin kuitenkin sieltä Säkylän nurkista missä näköjään itekki asustelet. Kerro ihmeessä kaikki mitä autosta tiedät jos vain suinkin jaksat vaikka sähköpostilla hitassikuski@outlook.com tai täällä. Katselinkin että kansi on varmaan vaihdettu. Kun sanoit että "kone tehty" niin meinaatko koneremonttia vai onko kokonaan kone vaihdettu vai vain kansi ja turbo? Mielelläni kuulisin lisää. Vikaa ei oo edelleenkään löytynyt elikkä olisko se kovaa ajoa vaan, kai 300tkm ajetussa moottorissa jotain kulumisen aiheuttamaa naputusta voi olla?

JoneHJ
03.10.2017, 16:12
En tuosta tosiaan sen enempiä tiedä. Ilmeisesti se vanha kone on korjattu melko perusteellisesti.

Kasitonni
03.10.2017, 17:25
En tuosta tosiaan sen enempiä tiedä. Ilmeisesti se vanha kone on korjattu melko perusteellisesti.

Onko muuten pommi? Olisitko ostanut jos olisit ollu mun paikalla? :D

Edit. Aika paljon oon tentannut ja kysellyt foorumin alkuhuumassa kun vasta kun rupesin tutustumaan foorumiin niin rupes löytymään aiheita esim just tuosta huolto-auton varusteista yms yms. :D että pahoittelen jos aiheutin harmaita hiuksia taitaa kyselyikä olla päällä.