View Full Version : w903 4x4 sprinterin etujousituksen korotus?
Onko kukaan perehtynyt tollasen w903 koppasen nelikko sprinterin etupään "jousitukseen"? Pohjauskumi on liki kiinni pohjausraudassa niin onko vaihtoehtona pohjauskumin leikkaaminen vai onko parempia ehdotuksia/kokemuksia? koetin ettiä löytyskö vaikka pidempiä iskareita mutta sekään ei oikein ole järkevä eikä niitä kyllä löydykkään. Oisko markkinoilla sitten kaarevampaa jousta etupäähän nykysen latin tilalle? Ei oikein Googlekaan osaa auttaa tai en osaa ettiä oikeilla sanoilla. Jelppiä?
Eiks nuo Saksanpajat tee sen korotuksen siten, että pudottavat koko etukelkkaa alemmas kaikkine jousineen ja tukivarsineen. Ei toki tuo etupalkin alle yhtään enempää ilmaa, mut mahdollistaa suurempien renkaiden laittamisen ja sitäkautta lisää maavaraa.
Meniskö tuonne nelivetosen W906:sen etulati?
En ole kyllä etes perehtyny onko tuossa uudemmassa samanlainen etupää.
Ne ainakin on nelikkona keulasta helkkarin korkeita
Homma selkiytyi ja etu iskareilla näissä korotus hoituu. 3-4cm on eri iskareiden pituusero. Latin vaihtoon en ees arvaa ruveta miettii. Konilta löytyy abaut 225€/kpl hintaan pisin versio.
Homma selkiytyi ja etu iskareilla näissä korotus hoituu. 3-4cm on eri iskareiden pituusero. Latin vaihtoon en ees arvaa ruveta miettii. Konilta löytyy abaut 225€/kpl hintaan pisin versio.
En ole ikinä kuullut tai nähnyt, enkä itsekään tehnyt yhtään korotusta tai madallusta iskareilla ja joitain satoja autoja tullu laiteltua vuosikymmenien aikana.
Voisko joku selittää mulle miten korotetaan iskareilla???
Ja mikä niiden iskareiden tehtävä autossa oikein on?
Ehjä uusi jousi, ja vaikkapa isommasta mallista (413/416).
Voisko joku selittää mulle miten korotetaan iskareilla???
Tuossa sulle korottava iskari, laitat lisää ilmanpainetta sinne niin auto nousee:
https://www.amazon.com/ACDelco-580-451-Original-Equipment-Absorber/dp/B00EDQ19EI
Otappa muuan kuva siitä nelivetomallin etujousituksesta.
Takavetosessa on edessä yksi lehtijousi poikittain. Miten lie nelivetosessa.
Tuossa sulle korottava iskari, laitat lisää ilmanpainetta sinne niin auto nousee:
https://www.amazon.com/ACDelco-580-451-Original-Equipment-Absorber/dp/B00EDQ19EI
Ai niin tollaset, onhan mullakin ollu joskus kultaisella 80-luvulla -64 Dartissa takana jotkut Marilyn Monroet, niihin kun laittoi tarpeeks ilmaa sai perän ylös ja ajettavuus muuttui aika tönköks, heitin ne sitten ystävämme Kareksen tapaa lainatakseni Kuubaan :D
Juu savolainen supermies oli lähellä iskeä tässä sessiossa. No Paikallinen Raskone auttoi ja asentajan kanssa keskustelu aiheesta ja vieressä taksimies komppas korjausehdotuksia. Eli EI kyllä millää iskareilla tätä hommaa tehdä ja se hemmetin -30 luvun hyväksi havaittu poikittainen jousi keulassa uusiksi menee. Alkuperäinen komposiittijousi joutaa jollekkin sukseks ja Vallillan takomolta uusi jäykempi/kaarevampi tilalle, mahdollisesti 2 latinen. Ovat melko haprasta tavaraa kuulemma komposiitti versiot ja halkeaa poikittais suunnassa eli jousen mukaisesti vittuilemati ja helposti. :D Nyt ei tieto lisännyt tuskaa vaan säästi puolella rahapussia.
En ole ikinä kuullut tai nähnyt, enkä itsekään tehnyt yhtään korotusta tai madallusta iskareilla ja joitain satoja autoja tullu laiteltua vuosikymmenien aikana.
Voisko joku selittää mulle miten korotetaan iskareilla???
Ja mikä niiden iskareiden tehtävä autossa oikein on?
Nii ekaks olin olevinani kärryillä tuosta jousen pituuden ideasta mutta ei se vaan sillee mennykkää kuten mulle kerrottiin. Mutta miksi hitossa märssy käyttää tota T-fordien ideaa keulan jousituksena? Vai eikö niille ole vieläkään kerrottu tehtaalla et esim. Macpherson tyyppinen jousituskin on keksitty jo TAI et kierrejousi ylipäätään on jo keksitty.
samaa periaatetta käyttävät vielä seuraavassa korimallissakin näytti olleen joku vihreä muovi kaistale
Kaippa ne on muutaman satatonnia ajanu testiä ennen sprintterin julkistamista ja todenneet ko. ratkaisun toimivaksi.
Mutta edeleen miten ovat saaneet etupään voimansiirron ja poikittaisen lehtijousen mahtumaan sinne.
Moottorin öljypohjakin on saatu mahtumaan sinne.
Kaippa ne on muutaman satatonnia ajanu testiä ennen sprintterin julkistamista ja todenneet ko. ratkaisun toimivaksi.
Mutta edeleen miten ovat saaneet etupään voimansiirron ja poikittaisen lehtijousen mahtumaan sinne.
Moottorin öljypohjakin on saatu mahtumaan sinne.
Pitänee napata kuva tän päivän aikana.
Mutta edeleen miten ovat saaneet etupään voimansiirron ja poikittaisen lehtijousen mahtumaan sinne.
Moottorin öljypohjakin on saatu mahtumaan sinne.
Tuo poikittainen lati on työnnetty etupalkin sisälle, ni se ei tavallaan vie siellä tilaa.
Juuri tuossa eilen huomasin kaverin tallilla ollessa kun siellä oli yksi 960- sarjan loppupään erillisjousitettu Volvo, että niissäkin on takakelkassa yksi poikittainen lehtijousi. Ja siis nimenomaan noissa monivarsituennalla/ erillisjousituksella olevissa.
Kuuleman mukaan mm. myös XC90:ssä on sama systeemi käytössä. Taitaa olla myös vielä C7- sarjan Corvettekin sellaisella.. ainakin C6 on.
Mutta miksi hitossa märssy käyttää tota T-fordien ideaa keulan jousituksena? Vai eikö niille ole vieläkään kerrottu tehtaalla et esim. Macpherson tyyppinen jousituskin on keksitty jo
Onko Sprinterissä kahdella päällekkäisellä kolmiovarrella ("double wishbone") vai tavallaan McPherson- tyyppinen (sehän voidaan toteuttaa pelkällä iskarillakin, vaikka jousi olisi muualla)?
Päällekkäisillä kolmiovarsilla saa paremman jousitusgeometrian kuin mitä McPherson-tyyppisellä jousituksella. Jälkimmäinen on keksitty ihan vain yksinkertaistamaan rakennetta ja laskemaan kuluja :D Jos parasta alustan toimintaa haetaan erillisjousitetussa, niin se on sitten joko monivarsituenta missä on tankoja vähän joka suuntaan, tai sitten tuo double wishbone.
Alaalla perus kolmio alatukivarsi. Yläällä navassa neljällä kiinni oleva iskari joka yläpäästä perinteisesti korinläpI kii. Eli ylätukivarsi ikäänkuin puuttuu.
Tollanen. Se poikittais lati tulee ton pohjausraudan alle kii.
Siellä ne kaikki majailee. Lati on ton runko palkin sisällä tosiaan.
Pauli hoi..... pohjaisko tossa iskarit samantien jos pidemmät laittaisi? Vai nostaisko ne keulaan ylöspäin? Ite epäilen et pohjausvaara olis melkoinen.
Iskunvaimennin ei nosta maavaraa.
Iskunvaimennin ei nosta maavaraa.
Näin yleensä mutta onko sulla tästä etupää rakenteesta tietoa vai oliko tollei yleinen mielipide?
Näin yleensä mutta onko sulla tästä etupää rakenteesta tietoa vai oliko tollei yleinen mielipide?
Mietipä mikä on iskunvaimentimen rakenne ja tarkoitus. Se vaimentaa heilahduksia, ei kanna kuormaa. Ne paineilmaiskarit on sitten eri juttu. Rintteri myös pihassa, tosin 2wd mutta samantyyppinen paskakärrynjousietupää siinäkin on
Jos ja kun siellä nyt on erillinen jousi niin ei ne iskunvaimentajat nosta sitä keulaa yhtään.
Jousi kantaa painon. Ei vaimentajat.
Tuo etupään rakenne on vaa aika ihmeellinen. Iskari on ikäänku ylätukivarsi myös. Se poikkilati hässäkkä on iha hinnan sisällä et sellanen 2 latinen sinne tulee ton komposiitti hässäkän tilalle.
mettäsika
08.09.2017, 07:52
mun mielestä tolla rakenteella on ainut vaihtoehto koko etukelkan korotus , jos yrittää jousella korottaa ei tapahdy muuta kun pyörien kulmat menee vituilleen ja tulee vielä jäykempi etupää .
ei muutakun korotus paloja väsäilemään sinne etukelkkaan
Jousi vaikuttaa suoraan alatukivarteen, joten edelleenkään ei iskarilla oo vaikutusta korkeuteen vaikka pyöräntuentana toimiikin. Jousi, komposiittinenkin, voi olla väsynyt ja rautainen jos olis niin välillä on latin päästä pala katkennut (joskus tukivarren sisältä/ei nää).
Tossa purkuohjeita: http://www.mercedes.gen.in/mercedes-sprinter-front-spring-replacement/
Seuraavan korinen 906 on nelivetosena jo huomattavasti korkeampi, taitaa olla ainakin 100 mm takavetoa korkeampi etukelkka jo tehtaalta.
Tosta puuhaat sitten vielä pikkupuolen Sprintteriin: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/sprinter-4x4-w903-auch-w901-untersetzungsgetriebe-neu-oberaigner/713251263-223-13501
Jousi vaikuttaa suoraan alatukivarteen, joten edelleenkään ei iskarilla oo vaikutusta korkeuteen vaikka pyöräntuentana toimiikin. Jousi, komposiittinenkin, voi olla väsynyt ja rautainen jos olis niin välillä on latin päästä pala katkennut (joskus tukivarren sisältä/ei nää).
Tossa purkuohjeita: http://www.mercedes.gen.in/mercedes-sprinter-front-spring-replacement/
Seuraavan korinen 906 on nelivetosena jo huomattavasti korkeampi, taitaa olla ainakin 100 mm takavetoa korkeampi etukelkka jo tehtaalta.
Tosta puuhaat sitten vielä pikkupuolen Sprintteriin: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/sprinter-4x4-w903-auch-w901-untersetzungsgetriebe-neu-oberaigner/713251263-223-13501
Alennusvaihteet on tässä alunperin. Se oli yks vaatimus ku tällästä etin ja puolvuotta siinä menikin et löyty. pitää tallentaa toi purkuohje :)
mun mielestä tolla rakenteella on ainut vaihtoehto koko etukelkan korotus , jos yrittää jousella korottaa ei tapahdy muuta kun pyörien kulmat menee vituilleen ja tulee vielä jäykempi etupää .
ei muutakun korotus paloja väsäilemään sinne etukelkkaan
Tota ei tarvii saaha yhtää korkeammalle korottaen vaan etupään pohjauskumi on 1.5cm päässä vastakappaleestaan. Etukelkan korotus ei tätä ongelmaa muuta ollenkaan vaan toivottavasti toi jousen vaihto "palauttaa" keulan alkuperäiseen korkeuteen.
Jos olis jossai vastaava peli ni vois käydä kattoo et onko kaikissa näissä noin lähellä pohjauskumi? Vähän on kyllä keula alaalla mutta ei silleensä ole nyökällää.
Finnhopper
08.09.2017, 11:43
Mulla on vastaava pihassa. Yritän tänään muistaa mulkaista kun pääsen töistä kotia.
Mulla on vastaava pihassa. Yritän tänään muistaa mulkaista kun pääsen töistä kotia.
Hienoa.
Finnhopper
08.09.2017, 15:30
Aika samalla tavalla makaa omakin.
Aika samalla tavalla makaa omakin.
Tätä miä vähä pelkäänkin sillä nii paljoa ei oo keula mulla alempana mut vois olla enemmän tota sisäänjoustoa. Ihan en arvaa lyhentää pohjauskumia kuitenkaan.