View Full Version : Toyotan vaihteiston rallattelu...?
2.4D -91 runner. Kytkin ylhäällä ,tyhjäkäynnillä laatikko (kytkin) rallattaa, ääntää. loppuu kun kytkimen painaa pohjaan. Öljyt vaihdettu (GL5) Onko syytä kenties huolestua?
dodge3500
16.07.2017, 08:26
Painelaakeri vika
Ainakin mulla hj61 teki saman
hiluvitkutin
16.07.2017, 11:33
Ei vaikuta rallatteluun mut pitäskö olla gl4
joo, pitäis varmaan olla 4 ta mutta sattui olemaan gl5 ta niin pistin sitä. jos siitä ei haittaa ole...?
Painelaakeri vika
Ainakin mulla hj61 teki saman
Öö.. Eikös painelaakeri äännä just päinvastoin. Alkaa vikiseen sillon kun painaa kytkintä eikä kytkin ylhäällä...
Kyllä toi rallatus kuuluu laatikosta. Saattaa loppua kun vaihtaa jäykemmät öljyt. Mulla pitää l200 ihan samaa ääntä.
Loppuuko se myös kun nostaa kierroksia?
no jaa voisko olla kytkinakselin laakeri?
Kytkimen keskiö löystynyt ja jouset helisee.
Tolla runnerillas on luultavasti ajettu sen puol miljoonaa joten se vaikuttaa asiaan,ja lootaan (R150f) suositellaan GL4/5 öljyä. Voit kokeilla silleen et nostat hieman kierroksia(kytkin ylhäällä) ja jos rallatus vaimenee kierrosten noustessa ni vika ei ole vika vaan ominaisuus,jos rallatus ei vaimene vaan korkeintaan hieman muuttaa ääntä niin kytkin akselin laakeri on väljä,ja koska se on isohkon kokoinen ei se heti hajoa. Sitte ku keppiin alkaa tuntua ravistusta ja pykälät kangistamaan on loppu lähellä,ja meteli sen kun kasvaa. Oon jokusen lootan purkanu mut en oo nähny yhtään korkannutta joten yleistä ei hajoaminen ole.
Tolla runnerillas on luultavasti ajettu sen puol miljoonaa joten se vaikuttaa asiaan,ja lootaan (R150f) suositellaan GL4/5 öljyä. Voit kokeilla silleen et nostat hieman kierroksia(kytkin ylhäällä) ja jos rallatus vaimenee kierrosten noustessa ni vika ei ole vika vaan ominaisuus,jos rallatus ei vaimene vaan korkeintaan hieman muuttaa ääntä niin kytkin akselin laakeri on väljä,ja koska se on isohkon kokoinen ei se heti hajoa. Sitte ku keppiin alkaa tuntua ravistusta ja pykälät kangistamaan on loppu lähellä,ja meteli sen kun kasvaa. Oon jokusen lootan purkanu mut en oo nähny yhtään korkannutta joten yleistä ei hajoaminen ole.
Kiitos, puoli milliä on mittarissa ja ääni loppuu kun nostaa kierroksia edes vähän...
Kytkimen keskiö löystynyt ja jouset helisee.
Tää on se juttu. Joku päivä se levy sitte vaa laukee.
Käyny itelle ja lukemani mukaan käyny muillekin. Oisko ollu joku 70tkm kun alkoi Sachsin levy rallattamaan ja 90tkm oli mittarissa kun möin auton ja annoin kytkinpaketin kaupan päälle.
Samppa79
20.07.2017, 08:20
Runerissakin helisee myös kytkimen työsylinterin ja painelaakerin välillä oleva vipu, joka tulee laatikosta läpi, mikä lie hienolta nimeltään. Aiheuttaa kuvailemaasi ääntä ja resonoi ilkeästi tyhjäkäynnillä. Omalle kohdalle on sattunut kytkinakselin silmälaakerivika, joka oireilee niin että kabiinissa kuuluu jurnutusta, sen tuntee kyllä, ei ole pelkkä ääni. Kytkin on hajonnut veljeltä, se ei oireillut kuvailemallasi tavalla vaan keskiö repesi irti varoittamatta kesken ajon, keskiön jouset 2,4 diesel toyotissa helisee lähes aina.
jomppe86
24.07.2017, 20:20
mulla rallattaa kans... on kytkin paketti vaihettu ja ei muuttunu... öljyt vaihettu ei muuttunu.... yhdelle tutulle oli kans samaan vikaan vaihdettu kaikki laakerit vaihdelaatikkoon ei muuttunu.... luultavasti hampaat kulunu
jomppe86
24.07.2017, 20:21
tyhjäkäyntiä pikkusen isommalle ;D
mulla rallattaa kans... on kytkin paketti vaihettu ja ei muuttunu... öljyt vaihettu ei muuttunu.... yhdelle tutulle oli kans samaan vikaan vaihdettu kaikki laakerit vaihdelaatikkoon ei muuttunu.... luultavasti hampaat kulunu
En usko et on hampaat kulun niin paljo,oon nähny loppuun ajettuja laatikoita mut niistä loppuu yleensä laakerit,ei hammaspyörät. Kytkin akselin laakeri ensimmäisenä,ja/jos huonoilla öljyillä ajettu paljon ni ryhmäpyörästön laakerit. Pakki vaihteen välipyöriäkin on lohkeillut,kaikki kiinteistö huoltoautoissa. Jotkut apinat roikkuu vaihdekepissä niin että siirto haarukan kyljet kuluvat kololle,hammaspeikko vierailee yleensä vasta kun laakerit korkkaa,ja sit ei ehjää osaa juuri löydy. Kytkimiä on rikkoontuneita ollu poltettuja,loppuun ajettuja ja sellasia joista on dampperin jouset poikki,en muista et niistä olis paloja pudonnu mihkään tai et olis sen kummemmin helissy,kiinni ottaessa voi napista hiukan tai tarttuma kohdassa ravistaa hieman,välttämättä ei oireile mitenkään. Yhden QH merkin kytkimen nähny missä keskiö revenny irti,muutenkin paskoja kytkimiä. Rallattava ääni johtuu yleensä koneen luontaisesta pyörintä nopeuden vaihtelusta,jolloin laatikon pääakseli hakkaa välyksensä verran,Toyotista kun puhutaan ni esim. G sarjalaiset vähemmän ku R sarjalaiset. Moottorissahan on yks puristus tahti joka kierroksella joten jos katsoisit vaikka vauhtipyörää hidastetulla kuvalla huomaisit että pyörintä hidastuu aina kun puristus lähestyy ja nopeutuu kun männän päällä nalli napsahtaa,laatikon pääakseli hammaspyöräkavereineen ei ehdi mukaan ja antaa pienen loksahduksen jokaisesta poorista ja hammasvälistä,kierroksilla tämä rallatus tasoittuu,jos pyörivää massaa olis enemmän ni ei tarvittas niin paljon kierroksia mut muista syistä massaa ei voi lisätä ominaisuuksien huonontumatta. Myös kytkinlevyn jouset vaimentavat tätä vaihtelua niinkuin hihnapyörän kumidampperikin. (dampperi=vaimennin) Bensa koneissa ei esiinny niin paljon rallatusta kun mekaaniset häviöt on pienemmät niinkuin puristuksetkin,ja pyörivät massat. Helpoin tapa hiljentää rallatusta on nostaa tyhjäkäyntiä,eri asia on jos autossa on jotain varsinaista vikaa.
Runerissakin helisee myös kytkimen työsylinterin ja painelaakerin välillä oleva vipu, joka tulee laatikosta läpi, mikä lie hienolta nimeltään. Aiheuttaa kuvailemaasi ääntä ja resonoi ilkeästi tyhjäkäynnillä. Omalle kohdalle on sattunut kytkinakselin silmälaakerivika, joka oireilee niin että kabiinissa kuuluu jurnutusta, sen tuntee kyllä, ei ole pelkkä ääni. Kytkin on hajonnut veljeltä, se ei oireillut kuvailemallasi tavalla vaan keskiö repesi irti varoittamatta kesken ajon, keskiön jouset 2,4 diesel toyotissa helisee lähes aina.
Kytkin haarukan ei pitäs hirveesti helistä jos painelaakerin päässä oleva teräs lanka himmeli on paikallaan,se kun naittaa sen käpälän laakeriin kiinni,myöskin käpälässä oleva toinen lankahimmeli pitää käpälää paikallaan tapissa,jonka varassa se sielä keikkuu,jos jotain helinää kuuluu ni vois epäillä näiden pidikkeiden olevan rikki tai puuttuvan kokonaan,myös vois epäillä paine asetelmasta olevan kieli poikki. Silmä laakerivika ei yleensä oireile pahasti kun se laakeri nalkkaa kiinni ja syö kytkin akselin pään kun pyörii akselin ja laakerin koolin välistä,aika yleistä. Pienellä välyksellä ei oo merkitystä silmälaakerin päässä kytkinakselia kun toisessa päässä on ulkohalkaisijaltaan 83mm kuula laakeri C3 jossa on välys jo uutena. Joitain kytkinlevyjä on sellasia joissa on kumit dampperin jousten ympärillä,sellasen ei luulis rapisevan,en oo muutenkaan huomannu et ne jouset olis siellä kolossaan irti mitenkään yleisesti,yhden kytkimen ajoin itse paskaksi niin et dampperin jouset oli poikki,ei oireillut muuten kuin tarttuma kohdassa vienosti ravistaen.
jomppe86
25.07.2017, 07:14
En usko et on hampaat kulun niin paljo,oon nähny loppuun ajettuja laatikoita mut niistä loppuu yleensä laakerit,ei hammaspyörät. Kytkin akselin laakeri ensimmäisenä,ja/jos huonoilla öljyillä ajettu paljon ni ryhmäpyörästön laakerit. Pakki vaihteen välipyöriäkin on lohkeillut,kaikki kiinteistö huoltoautoissa. Jotkut apinat roikkuu vaihdekepissä niin että siirto haarukan kyljet kuluvat kololle,hammaspeikko vierailee yleensä vasta kun laakerit korkkaa,ja sit ei ehjää osaa juuri löydy. Kytkimiä on rikkoontuneita ollu poltettuja,loppuun ajettuja ja sellasia joista on dampperin jouset poikki,en muista et niistä olis paloja pudonnu mihkään tai et olis sen kummemmin helissy,kiinni ottaessa voi napista hiukan tai tarttuma kohdassa ravistaa hieman,välttämättä ei oireile mitenkään. Yhden QH merkin kytkimen nähny missä keskiö revenny irti,muutenkin paskoja kytkimiä. Rallattava ääni johtuu yleensä koneen luontaisesta pyörintä nopeuden vaihtelusta,jolloin laatikon pääakseli hakkaa välyksensä verran,Toyotista kun puhutaan ni esim. G sarjalaiset vähemmän ku R sarjalaiset. Moottorissahan on yks puristus tahti joka kierroksella joten jos katsoisit vaikka vauhtipyörää hidastetulla kuvalla huomaisit että pyörintä hidastuu aina kun puristus lähestyy ja nopeutuu kun männän päällä nalli napsahtaa,laatikon pääakseli hammaspyöräkavereineen ei ehdi mukaan ja antaa pienen loksahduksen jokaisesta poorista ja hammasvälistä,kierroksilla tämä rallatus tasoittuu,jos pyörivää massaa olis enemmän ni ei tarvittas niin paljon kierroksia mut muista syistä massaa ei voi lisätä ominaisuuksien huonontumatta. Myös kytkinlevyn jouset vaimentavat tätä vaihtelua niinkuin hihnapyörän kumidampperikin. (dampperi=vaimennin) Bensa koneissa ei esiinny niin paljon rallatusta kun mekaaniset häviöt on pienemmät niinkuin puristuksetkin,ja pyörivät massat. Helpoin tapa hiljentää rallatusta on nostaa tyhjäkäyntiä,eri asia on jos autossa on jotain varsinaista vikaa.
Tätä juuri tarkoitin... eli hammastuksessa pientä välystä.... eli jos laatikon saa toisestäpäästä jumiin ja pääsis toisesta päästä pyöritteleen edestakasin niin huomataan pieni välys...ja jos oikeen muistan niin kovalla pakkasella tätä ääntä ei kuulu kun on öljyt jäykkänä
Tätä juuri tarkoitin... eli hammastuksessa pientä välystä.... eli jos laatikon saa toisestäpäästä jumiin ja pääsis toisesta päästä pyöritteleen edestakasin niin huomataan pieni välys...ja jos oikeen muistan niin kovalla pakkasella tätä ääntä ei kuulu kun on öljyt jäykkänä
Joo ja ei,kulumaakin varmaan on,joitain millin tuhannes osia,ne ei aiheuta yhtään mitään mutta hammastukseen on alunperin jätetty välys toiminnallisista syistä. Hammaspyörät on karkaistu erittäin koviksi ja siksi eivät kulu,jos vasaralla kopautat hammaspyörää kädessäsi niin siitä irtoaa paloja,normaali ajossa tai pikku rääkkäämisessä paloja ei irtoa.