View Full Version : Transporter T4 SYNCRO
Eli tuollainen pitkämallinen portteri lähti jatkojalostukseen. Väriksi tuli tietysti mattamusta( on muuten supermattamusta). Puskurit, kahvat ja vanteet tulee kiiltävän mustaksi. Autoa korotetaan lievästi ja asennetaan maastorenkaat. Vinssit tulee eteen ja tavaratilan etuseinään jotta voi vinssata asioita kyytiin ja samalla toimii vinssinä taaksepäin. Lumiaura on myös suunnitteilla.
Multa löytyis tuohon siistit ja melkein uudet 16 tuuman aluvanteet musta/kromi
No nyt on rojekti,mielenkiinnolla seurataan. Onks toi lyhyt vai pitkä?Leimapeli?
Eli just leimattu pitkä malli. Mahtuu kyytiin moottorikelkka ja mönkijä. Renkaat uudet Mudterrain 215/75/15. Takapäässä toleranssi 5 milliä ja edessä 10 milliä.
Onko lukollinen taka akseli ? Itellä jahti autona t4 syncro bussipätkä.
Itellä oli n. 50mm korotettu lyhyt 102hp T4 syncro ja renkaina 235/60-17 8" leveillä vanteilla. ET vanteissa muistaakseni 35. Takana uudet HD-jouset. Edessä mahtu pyörimään, takaa joutu hieman puskuria muotoilemaan. Takaperän alla 30cm maavara, oli mukava ajella kaivosteitä.
Saattaa muutes löytyä vielä jostain valmiit korotuspalat takajousien väliin... kun korotat niin kato että takavetareiden kulmat ei mene liian jyrkäksi, ite laskin takaperää 15mm niin sai taas nivelille elintilaa.
Taka-akselilla on ilmeisesti lukko, en ole kerinny vielä tekemään ruopimistestiä. Kun oli nosturilla niin ainakin näkyi menevän sähköjohdot takaperään. Itsellä oli joskus vähän vanhempi T4 ja siinä takalukko kytkettiin hytistä sähköllä. Olisikohan tuo uudempi sitten automaattinen, kertokoon joku jos tietää. Oman auton korotus jäi takapäähän kun etupään vääntösauvajousien säätömutterit on aivan jäässä. viikko niitä on lioteltu kun ei viitti pilleilläkään lämmittää kun tankki on parin sentin päässä. Talvirenkaiksi tulossa 235 leveet nastarenkaat 16 tuuman vanteilla.
Jos keskellä kojelautaa vedettävä hantaakki löytyy lukkoperästä eli ei ole auutomaattinen . Itsellä korotuksissa varsinkin etupään jarruttavaksi tekijäksi osoittautui sisempien veto akselikumien kesto = liian jyrkkä kulma rupesi hankaamaan puhki jo metalli kuoren.
Jos keskellä kojelautaa vedettävä hantaakki löytyy lukkoperästä eli ei ole auutomaattinen . Itsellä korotuksissa varsinkin etupään jarruttavaksi tekijäksi osoittautui sisempien veto akselikumien kesto = liian jyrkkä kulma rupesi hankaamaan puhki jo metalli kuoren.
Nois t4:sissa on perusvika etuvetosissaki noi sisemmät vet.kumit. ne mitkä on prässätty siihe peltiin kestää mut ne mitkä tulee niillä "metallisilla nippusiteillä" repee aina siit juuresta. Eli niis paremmissa ei ole sisäpään siteessä saumaa.
Mulla tulossa 205/80/16 talvipyörät. Takana vähän jäykemmät jouset ja etupäätä kirrattu. Mulla on käsitys, että pakuna olis vakiona korkeampi, kuin bussi ? ,osaako joku kertoa faktaa ?
Tavaratilan vinssin asennus aloitettu. Superwinch 9000 asennettaan korotetulle alustalle jonka vetotuki otetaan väliseinän läpi penkkien runkoihin. Vinssin alle tulee "kevyt" invertteri (jatkuva teho 5 KW). Karjarauta hankittu johon tulee etupään vinssi.
Ruusulehto
09.11.2017, 21:42
Parin millin peltiä lämpösuojaksi tankin eteen ja pienellä liekillä ajan kanssa lämmittää niin irtoo. Tai sitten reilusti kärpänkusta ja paineilma talttaa mutteriin ja taas pyörii
Suunitelmien muutos: autoon tulee paineilmalla säädettävä alustan korkeuden säätö.
Vinssi ja invertteri asennettu. Oli pakko laittaa "puskuri"akku takatilaan. Invertterin syöttöjohdot 120 neliöö:Sellaisia akunkenkiä ei olekaan että sais suoraan akulta vedettyä.
temmi_hoo
01.12.2017, 07:07
Laita semmoset akun kengät, mihin saa ruuvilla kiinni putkikaapelikenkiä[1]. Kaapelin päähän sitten puristelet semmoset hyvänlaiset kengät oikeenlaisilla pihdeillä[2] ilman juottamisia[3] tai muuta raneilua ja paat päälle paksun liimakutistesukan[4].
Noi pihdit on röyhkeen hintasia eli käytännössä tuskin tätä projektia varten moisia ostat ni parempi ehkä kysellä kenen luo voit mennä puristamaan. Suurimmalla osalla sähkäreistä ei ole noin isoja vaan loppuu kyky 50mm^2 tai 75mm^2. Hitsihuolloilla luulis olevan.
[1]: https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/KE120CU12
[2]: https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/HA210853
[3]: https://hackaday.com/2017/02/09/good-in-a-pinch-the-physics-of-crimped-connections/
[4]: https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Categories/Tiivistystarvikkeet/%22LIIMA%20kutistemuoviputket%22/%2230cm%20pätkät%22
Olen tehnyt itse kaapelikenkiä ja jatkoliittimiä kupariputkesta. Jos ei ole noita puristuspihtejä saatavilla, niin hydrauliletku prässillä, tai sitten vaikka pistepuikolla kiristämällä. Liitokset olen yleensä tinannut. Parin millin reikä sopivaan kohtaan, niin tina kulkeutuu varmasti joka paikkaan. Jotkut sanovat, että kaapeli menee poikki tinaamisen takia. Minä olen tinannut viimeiset 25 vuotta, ei ole vielä yksikään katkennut. Muutan tapojani, jos alkaa katkeilemaan. ;)
Samsonite
01.12.2017, 15:20
Jos ei oo pihtejä niin puristaa ruuvipenkissä sopivan pultin kanssa. Tulee niinqu sillai c mallinen poikkileikkuu, hyvin on kestänyt.
temmi_hoo
01.12.2017, 20:07
Noissa ilman pihtiä tai oikeestaan ilman leukaa puristamisissa on semmonen ikävä ongelma, että se ei oikeestaan purista kunnolla. Painetta tulee vaan yheltä suunnalta jollon liitos ei ole hirveen hyvä. Puristusliitokseen pitäis tulla joka suunnasta voimaa niin, että metallit kylmähitsautuu toisiinsa. Sankari toki askartelee omat kuuskulmaleukansa ruustukissa puristukseen ja tekee siinä.
Siitä tinaamisesta, se puristusliitoksen perustelty hyvyys juotosliitokseen verrattuna tietty tapahtuu vaan oikein tehdyssä puristusliitoksessa. Tuolleen sivulta puristamalla tai ruustukissa tai jossain muuten muotoillussa varmasti kannattaa tinata.
Jos päädyt tinaamaan laita säästelemättä juoksutetta ja putsaa se juotosliitos kunnolla juoksutteesta ja muusta kuonasta isopropanolilla ja hammasharjalla ennen kutistesukkaa. Koita välttää tinan imeytymistä sinne kaapeliin jotta pysyy joustavana.
Eli just leimattu pitkä malli. Mahtuu kyytiin moottorikelkka ja mönkijä. Renkaat uudet Mudterrain 215/75/15. Takapäässä toleranssi 5 milliä ja edessä 10 milliä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=79964&d=1500174356
Minkä levyset ja millä et- luvulla nuo vanteet on?
Lerssinen
30.03.2018, 20:44
https://www.youtube.com/watch?v=6KRVwHFIOA4
? :D
7 tuumaa levee ja et 30. Tuo videon portteri ei liity tähän autoon mitenkään:D
Miten ylös uskaltaa nostaa perää ja keulaa, että ei vetarit ole jokapäiväistä kulutus tavaraa? Mitta vaikka vanteen keskiöstä pyöränkaaren yläreunaan. Mikä todelline halkaisia on nuille 215/75r15 mutikoilla?
Vinssipedin rakentelua etupäähän. Materiaalina Bronto henkilönostimen puomivärkkiä. Vähän kuin jousiterästä eikä tarvi kiinanteräiiä reikää koittaa:D
Vinssipedin materiaali ilmeisesti STRENX 900 MC. Samalla hitsaantui karjaraudan kiinnikkeet.
Projekti etenee hitaasti mutta varmasti. Ei taida montaa T4 Transporteria olla jossa on vinssi edessä ja takana. Takavinssiin tulee takaovien kohdalle irroitettava rauta jossa liukukita eli voi vinssata myös sivulle.
Takaperässä on sähköllä ohjattu alipainekytkin joka muuttaa viskon kiinteäksi ainakin pakilla. Sähkökytkin asennettu ohjaamoon. Autoon on myös nelipyöräketjut.
Karvapöpö
17.12.2019, 07:44
Tosi nätisti istuu vinssi! Tykkään. :)
Moikka!
Kiitos vielä näistä viesteistä, on toimnut inspiraationa omaankin projektiin.
Vielä tuosta alipainekytkimestä niin
mikä se on (löytyykö kaupasta jollain nimellä) ja miten käytännössä teit tuon sähkökytkimen asennuksen ohjaamoon?
T. Oma neliveto ei toiminut pakilla ja ratkaisua hakemassa
Alipainekytkin on siis alkuperäisvaruste. Sitä ohjataan sähköventtiilillä ilmeisesti vaihdelaatikon kautta. Sulakkeilta sähkö ja oma katkaisin kojelautaan niin saa päälle kun haluaa.
Alipainekytkin on siis alkuperäisvaruste. Sitä ohjataan sähköventtiilillä ilmeisesti vaihdelaatikon kautta. Sulakkeilta sähkö ja oma katkaisin kojelautaan niin saa päälle kun haluaa.
Eikös sitä venttiiliä ohjata peruutusvalokytkimeltä? Ja sillä alipaineella lukitaan takaperän mekanismi joka sallii takapyörien pyöriä etupyöriä nopeammin, joka peruuttaessa estäisi voiman siirtymisen takapyörillekin..? Visko siellä on mukana aina, ei sen käyttöä kytketä alipaineella mitenkään...
Kiitos vastauksista.
On tuossa omassakin tuo alipaine kytkin alkuperäisvarusteena mutta jossain on vikaa kun neliveto ei toimi taaksepäin. Lieneekö vika tuossa kytkimessä tai jossain muualla. Siksi aloin miettimään että tuohon asentaisi katkaisimen ja unohtaisi "automaatit", oli sitten kiinni pakkivalosta tai jostain muusta.
"Jos epäilyttää niin vedä siihen johto" - toimii joka paikkaan.
Ilmeisesti nelivedon puuttuminen taaksepäin on aika yleinen vika kun asiaa interwebistä tutki, monella se oli "hävinnyt käytöstä" aika nopeasti.
Olen tässä etsiskellyt ja ei tuota alipainekytkintä tunnu kyllä varaosana löytyvän...
Päivitystä tähän omaan niin Googlen mukaan rele olis yleinen vika nelivedon puuttumiseen taaksepäin, se tuli vaihdettua ja testattua että ohjausvirtakin tulee kun laittaa pakin päälle ja lisäksi laitoin tuon kytkimenkin varmuuden vuoksi. Mutta mutta, ei ole silti nelkkua pakilla vieläkään... melkein tuo kokkare vaikuttaisi sökölle. Erikoisella tuntuu jos sitä ei voisi erikseen vaihtaa...
konttikaira
31.03.2021, 21:54
Ota magneettiventiililtä takaperään menevä letku irti perän puolelta, auto käyntiin pakkipäälle --> letkussa pitää tuntua alipaine. Jos alipainetta ei ole tarkasta virrottuko venttiili jos virrottuu tarkasta alipaine enne magneettiventtiiliä.
Jos alipaine menee perälle saakka pakki päällä eikä neliveto kytkeydy tarkasta alipaine kellon huohotus letku---> minulla vika oli lopulta tukkeessa olevassa huohottimessa.
Huohotin letku löytyy siitä varsinaisen alipaineletkun vierestä ja menee puoli metriä eteenpäin kotelon sisään--> letku kartanolle ja paineilmalla puhtaaks
Onko minkä kokoinen vinssi keulille? Onko muussa kiinni kuin etupalkissa joka on kiinni 4 M8 pultilla?