PDA

View Full Version : Renkaiden kuluminen


jomppe86
04.07.2017, 17:18
Tervehdys... mikä se aiheuttaa renkaan epätasaisen kulumisen... kuluu vähän sieltä ja täältä

hiluvitkutin
04.07.2017, 18:16
Väärät ohjauskulmat.
Väljät nivelet.

Sumsar
04.07.2017, 18:50
Aurauskulmasta kannattaa aloittaa

petr
04.07.2017, 18:56
"Sopiva" nappularenkaan pintakuvio....välillä tiehen ottaa paljon nappuloita ja välillä vähemmän....ne vähäiset nappulat kuluu nopeampaan kuin se laajempi rivi nappuloita. Mm enduropyörän nappularenkaat edessä kuluu lähes aina tuolleen...

ISE
04.07.2017, 19:02
nappulakuvio ei kestä asfaltilla pitkään,monasti ei vetävänakselin kumit menee hampaalle ensin.

Mika_T
04.07.2017, 19:30
Kyllä mulla hodarin bfg mt:t on kuluneet täysin tasaisesti ~50tkm matkalla.

kenni_
04.07.2017, 20:01
Rengaspaineet kannattaa kanssa kattoo.

Timo_L
04.07.2017, 20:21
Kyllä mulla hodarin bfg mt:t on kuluneet täysin tasaisesti ~50tkm matkalla.

Sama oli mulla BFG:n MT KM2:ssa ~50 000 ajokilometrin aikana. Täysin tasaisesti kului eikä käytännössä yhtään salmiakiksi.
Noh BFG:n mutikat nyt ei ole ihan kaikista karkeimmat nappularenkaat, mutta kuitenkin..

Bj Andy
04.07.2017, 20:32
Väärät ohjauskulmat.
Väljät nivelet.

Ja lisätään päälle laakerit, sekä runkovaurio renkaassa...ja toiset nappulakumit vaan kuluu miten sattuu ja toiset ei...

jomppe86
04.07.2017, 20:58
Joo eli autokatsastettu huomautuksetta.. kulmat oli kohillaan... huomasin että juuri nuissa kahdessa renkaassa jotka on kuluneet on tasapainoitus painoja enempi... tiiä sitte onko merkitystä... ja rengashan on insaturbo

-JoNe-
04.07.2017, 21:15
Ite ainakin huomannu että risukeuloissa kuluu helpommin portaalle eturenkaat verrattuna jäykkään akseliin.

turakki
04.07.2017, 21:37
[QUOTE=jomppe86;1351395]Joo eli autokatsastettu huomautuksetta.. kulmat oli kohillaan... huomasin että juuri nuissa kahdessa renkaassa jotka on kuluneet on tasapainoitus painoja enempi... tiiä sitte onko merkitystä... ja rengashan on insaturbo[/QUOTE

Noi insat on kyllä monella tutulla kulunut pykälälle hyvinkin nopeasti. Pinnattu rengas, rungot sekasarjaa. Ei toki uuden merkkirenkaan hintainenkaan.

Omista renkaista pahiten pykälälle meni vanha lapikas. Bf kesti, kunnes runko nitkahti. Yli 50 tkm kuitenkin.

jomppe86
05.07.2017, 21:57
Miten vittu voi terveesä renkaassa olla tommoset patit

tdi
05.07.2017, 22:51
Aussi foorumeilla epäilleet myös huonojen iskareiden aiheuttavan aallolle kulumista.

BJ-40/76
06.07.2017, 00:17
Miten vittu voi terveesä renkaassa olla tommoset patit

Mutta asiaan: olisko mahdollista että nuo patit johtuisi siitä, että renkaan runko olisi pettänyt/puhjennut siten, että renkaan ilmanpaine pääsee tuon pinnotuksen ja rungon väliin? ja kun tuo nappula on se, mikä lämpiää ajaessa, niin pinnoitus alkaisi irtoamaan siitä, ja silloinhan nuo nappulat on korkeammalla, joten kuluu nopeammin, ja sitten ennen puhkeamista näyttää paiseelta?

Ota venttiili irti; siis laske paine pois, ja jos patit laskee/muuttuu jopa kuopiksi, niin ilma oli väärässä välissä.

Noissa pinnoitetuissa renkaissa oli ainakin taannoin (Laajempaa kokemusta lähinnä henkilöauton renkaista) melkoista laatuvaihtelua; siis pahimmillaan renkaan leveys JA profiili muuttui pinnoituksessa!

Se, että pinnoitettavat rungot on mitä merkkiä/mallia sattuu olemaan, lienee aivan normaalia; ns. "paremmat pinnoittajat" kertoivat että rungot oli max 4? vuotta vanhoja, ja virheettömiä; joka heidän ilmoituksen mukaan tarkoitti sitä, että paikattua rengasta ei pinnoiteta. Ja kyllä sieltä sisältä löytyi toisinaan hienosti viimmeisteltyjä "koiranpaskan" päitä.
Mielestäni paljon vaarallisempaa oli se, että yhdessä ongelmatapauksessa ilmeni, että nokian hakkapeliitta- nastarengas oli pinnoitettu kesäpinnalle.

Ja uskoisin, että maasturin renkaissa on juurikin tuo "ikäongelma-" siis noita isompia, normaalikantavuudella olevia, renkaita käytetään vuosikausia tehdasuutena, siis pinta ei lopu ennen kuin 10? vuoden kohdalla?

Ja sitten kun ne käy prosessin läpi, ja ajetaan harrastekäytössä pinta puoleen, niin renkaalla on ikää enemmän kuin rippikouluikäisellä?

Ja noissa "nappularenkaissa" on vielä se ongelma, että niiden runko voi olla ns. katurengas, ja siihen kun "liimataan" 30 milliä korkeita nappuloita, niin renkaan runko joutuu elämään aivan eri tavalla, kuin rungon valmistaja on suunnitellut.... ja siis tämän kaikki suunnitellun käyttöijän jälkeen.

pikku-pepe
06.07.2017, 06:53
Eipä tuossa ole mitään ihmeellistä..

Noita pinnoitettuja renkaita kun ostelee niin yhtään ei tiedä mitä saa, siellä voi hyvin olla runkovikaisia romuja seassa :D

Siellä ei paljoa renkaita katsella kun makaroonit vetää naama hymyssä remmiä renkaan pintaan ja nauravat paskasesti päälle kun saavat renkaan raatoja maailmalle.

jomppe86
06.07.2017, 07:39
Näitä patteja ei löytyny kuin yhdestä kohtaa rengasta... iskareissa oli katsastuksessa arvot 68 ja 62% en usko oikeen iskareihin... mitään remonttia ei ole tarttenu laakereihin,niveliin tehä katsastuksien välillä ja leima tuli huomautuksetta... eipä tartte enää ostaa insan renkaita...

2,4TD
06.07.2017, 15:55
Noissa nappularenkaissa huomannut samaa omassa risukeulassa, myöskin etupäässä kuluvat huomattavasti nopeammin kuin takana vaikka ei nelikko päällä ajele. Jossakin vaiheessa tuli välillä siirrettyä takaa eteen ja päinvastoin noita että pikkuisen tasaisemmin kuluisi. Nivelet, iskarit ja suuntaukset ok.
Noissa halpis pinnoitetuissa tuo ero vielä korostuu, on koitettu myös eri ilmanpaineilla. Jos on pääosin asfalttiajoa niin ei tunnu olevan järkeä pitää alla.

Jappi
06.07.2017, 21:03
"Traktori"kuvio. Ei tarvita mitään muuta syytä. Eli kuvion eläminen ja osuminen tiehen, paljon tiellä ajavat traktorikuskit käyttää palakuviota tai kääntää pyörimissuunnan toisinpäin.

Ippe69
06.07.2017, 22:26
Sama oli mulla BFG:n MT KM2:ssa ~50 000 ajokilometrin aikana. Täysin tasaisesti kului eikä käytännössä yhtään salmiakiksi.
Noh BFG:n mutikat nyt ei ole ihan kaikista karkeimmat nappularenkaat, mutta kuitenkin..
Mulla taas jo kolme sarjaa MT KM2:sia kulunut pykältäen. Ja kahdessa eri autossa. En tidä sitten ratkaiseeko rengaspaine vai mikä. Kaikilla niillä on kyllä ajettu kymmeniä tuhansia, ettei ne ihan hetkessä kulu.

hiluvitkutin
06.07.2017, 22:34
"Traktori"kuvio. Ei tarvita mitään muuta syytä. Eli kuvion eläminen ja osuminen tiehen, paljon tiellä ajavat traktorikuskit käyttää palakuviota tai kääntää pyörimissuunnan toisinpäin.

Miks mulla kuluu tasasesti?
Väärät kulmat!

Samppa79
06.07.2017, 23:10
Mulla on kaikki rengas sarjat kuluneet juuri noin, riippumatta auton ja renkaan merkistä. Jotkut kuluu nopeammin pykälille ja jotkut sitten käyttöikänsä lopussa. Näyttää normaalilta.

Nikuzai
07.07.2017, 17:18
"Traktori"kuvio. Ei tarvita mitään muuta syytä. Eli kuvion eläminen ja osuminen tiehen, paljon tiellä ajavat traktorikuskit käyttää palakuviota tai kääntää pyörimissuunnan toisinpäin.

Miks mulla kuluu tasasesti?
Väärät kulmat!


Itellä belaruksessa ajo 90% maantietä ja renkaat kuluu tasaisesti

Tosin takana taitaa olla tällä hetkellä karvan alle 4bar ja edessä vähintään 4 yleensä 5 :D

Rungot loppuu ennen kuin lavat renkaista


Mutta kun bead;i alko repeemään etusesta irti piti jättää paine 2,8 bar;iin ja rengas kulu silmin nähtävästi 42km matkalla maantietä.
Taisin mittailla, et 2cm lähti lavan päästä keskeltä rengasta ja lavat kulu vinoiksi

Jappi
08.07.2017, 02:52
Miks mulla kuluu tasasesti?
Väärät kulmat!

Emt, jäykkä aksuli? Risukeulassa kaikki kulmat on jiirissä tehtaan mukaan ja syö rengasta, selitä se? Traktori syö renkaita vaikka slobo on kulmat päättänyt sopivaksi, ei oo aurauksesta vaikka on ainoa säädettävä kulma?