PDA

View Full Version : Nopeusrajoitukset persiillään?


ImacInnes
01.06.2017, 21:48
Mikäs noissa nopesusrajoituksissa mättää kun ei kukaan niitä tunnu noudattavan?

Oman yrityksen perustamisen myötä rupesin ajamaan rajoitusten mukaan ja tuntuu että kaikki muuta ajavat ylinopeutta ja tuntuu että teen jotain väärin kun rajoituksia noudatan? Ajetaan ihan persiissä kiinni ja sitten ohitetaaan vihaisesti?

Tänään pääsin toteamaan että prankkaritkin ajavat n.10km ylinopeutta vaikka ei ole häly päällä?

Pitäisikö nostaa kaikkia nopeuksia kympillä, vai pitäiskö antaa kympin laillinen liukuma rajoituksiin?
Kummastuttaa vaan kun kulkuneuvolla kuin kulkuneuvolla rajoitukset näyttää olevan liian alhaiset?

Jotta sellasta on tultu ihmeteltyä.

t. Ismo Ämmä

veijon-esso
01.06.2017, 22:01
Näinhän se on. Pakko ajaa 5-10 yli tai oot mulkku tientukko ja eläkelläisetkin ohittaa pientareen kautta.

Helvetti ajoin motarilla alle rajotuksen ni kytät tuli tsekkaa tilanteen. Epäilyttävää käytöstä!

Mutis
01.06.2017, 22:14
Ainakin mun muistikuvan mukaan aina (vuodesta 2000) on ajettu rajoitus plus mittarivirhe nopeutta. Ennen se plus oli noin 10km/h. Nykyään kun mittarivirhe on helppo tarkistaa, niin esim. 100 alueella menee ihan hyvin virran mukana, kun vakkariin laittaa 106 tai 108, jolloin todellinen nopeus on aika tarkkaan 100km/h.

KoniJeep
01.06.2017, 23:01
täällä landella ajetaan 92-95Km/h olipahan rajoitus 80 tai sata... Itse ajan tarkistettua nopeutta noin 5Km/h yli, eli 85 ja 105.
Nää nusvottajat ei vissiin uskalla ajaa satasta??? Sitten ajetaan ylinopeutta paikoissa joissa rajoitus on laitettu 80Km/h esim. vaarallisen risteyksen takia!!!

Pauli
02.06.2017, 00:02
Helvetti ajoin motarilla alle rajotuksen ni kytät tuli tsekkaa tilanteen. Epäilyttävää käytöstä!

Mulle käyny sama pari kertaa. Ei saa käyttäytyä poikkeavasti, antaa kuulemma aihetta epäilykseen.

Hcet
02.06.2017, 05:08
Kyllä täälläpäin tuntuu asia olevan ihan toisinpäin. Aina saa ajella alinopeutta jonkun perässä ja monesti letkassa mennään 70kmh ja kyltissä lukee 100kmh. Myönnän että ainakin itseä tämä ottaa päähän, onko se pakko tulla sinne ajamaan kun vieressä menisi tie millä rajoitus on 60kmh...
Tulee vain turhia ohituksia, mitkä lisää onnettomuuksia. Pieni ylinopeus ei niinkään sitä lisää.

Omasta mielestäni kyllä rajoituksia saisi nostaa ja mieluusti samalla tuota liukumaa. Ei tarvitsisi jatkuvasti kytätä tuota nopeusmittaria vaan katse voisi olla siellä tiessä minne se kuuluukin. Vaikka auttaako tuokaan, kun joka toisella näyttää olevan se luuri kädessä ja ajamiseen keskittyminen jossain ihan muualla...

artsi777
02.06.2017, 05:57
Ja mittari virheet tekee sen että ajetaan 80 alueella 75 ja kun vastaan tulee kameratolppa ni pudotetaan varoiks 65 ettei vaa räpsy ja tolpan jälkeen taas nostetaan ja tätä haitariliikettä riittää läpi suomen

Timo_L
02.06.2017, 15:37
Mikäs noissa nopesusrajoituksissa mättää kun ei kukaan niitä tunnu noudattavan?

No ei se ainakaan Kehä I:llä päde, kun siellä nysvätään etenkin tolppien kohdalla 70km/h mittarin mukaan, vaikka rajoitus on 80km/h.


Oman yrityksen perustamisen myötä rupesin ajamaan rajoitusten mukaan ja tuntuu että kaikki muuta ajavat ylinopeutta ja tuntuu että teen jotain väärin kun rajoituksia noudatan? Ajetaan ihan persiissä kiinni ja sitten ohitetaaan vihaisesti?

Itse ajan sen 5-8km/h yli rajoituksen mittarin mukaan maantiellä/ motarilla kun olosuhteet sen sallii, jolloin todellinen nopeus on 3-6km/h yli rajoituksen.
Ja totta puhuen se jossainmäärin vituttaa, jos puolihiljaisessa liikenteessä hyvissä olosuhteissa ajetaan vaikka kehällä kahta kaistaa vierekkäin 70-75km/h todellista nopeutta ja muuten tyhjää baanaa edessä.
Vastaavasti jos on vilkkaampi liikenne niin sitten on, ja mennään sitä vauhtia kun pääsee :)

Kenenkään ei ole tietenkään pakko ajaa tasan rajoituksen mukaista nopeutta - eikä etenkään yli sen - mutta jos ajaa hitaammin kuin rajoitus niin muu liikenne olisi syytä huomioida: jos peräpeiliin ilmestyy joku niin olisi suotavaa ja kohteliasta väistää viereiselle kaistalle jos on useampi kaista samaan suuntaan ja on selvästi tukkona. Monissa maissa se on jopa ihan määräys ja laki.

Eri juttu sitten jos on vilkas liikenne niin sitten kaikkien olisi syytä ajaa liikennevirran mukaista nopeutta. Se aiheuttaa kaikkein vähiten ongelmia, vaaratilanteita, yms.
Tärkeintä olisi muun liikenteen ja kaikkien tiellä liikkujien huomioonottaminen, ja unohtaa minä-minä asenne ihan kokonaan.


Tänään pääsin toteamaan että prankkaritkin ajavat n.10km ylinopeutta vaikka ei ole häly päällä?

10km/h yli todellisen nopeuden, vai mittarinopeus? Aika usein kyllä näkee jopa poliisien ajavan yli rajoituksen todellista nopeutta. Se on aika erikoista.

Pitäisikö nostaa kaikkia nopeuksia kympillä, vai pitäiskö antaa kympin laillinen liukuma rajoituksiin?

On paikkoja joissa rajoituksia voisi nostaa 10-20km/h, ja on paikkoja missä rajoituksia voisi laskea. Nykyinen rangaistusasteikko on ihan hyvä.

Sen sijaan tarvittaisi rutkasti enemmän poliiseja näkyvästi tien päälle, ei ne kameratolpat liikennekuria paranna millään tavalla. Nykyisin oikeasti kypsyttää ajaa ainakin pääkaupunkiseudulla, kun liikenteessä urpoillaan ihan käsittämättömän paljon minä-minä asenteella.

ImacInnes
02.06.2017, 17:11
Joo, myönnettäkön että nykyjään täällä pääkaupunki liikentessä rajotusten mukaan ajaminen on stressaavaampaa kuin lievää ylinopeutta ajaminen, joten rupean varmaan ajelemaa kuin muutkin ja jos saan sakon ylinopeudesta niin kerron kyllä virkailijalle asiasta vaikka se ei mitään muutakkaan.

t. Ismo Ämmä

tekniikkamies
02.06.2017, 18:35
Oman yrityksen perustamisen myötä rupesin ajamaan rajoitusten mukaan ja tuntuu että kaikki muuta ajavat ylinopeutta ja tuntuu että teen jotain väärin kun rajoituksia noudatan? Ajetaan ihan persiissä kiinni ja sitten ohitetaaan vihaisesti?


Kyllä mä katon nopeusrajoituksen liikennemerkistä ja tähän asti se on tarkoittanut maximia sallittua nopeutta. Omat autot ei ole olleet kovin hyviä kilpa-autoja, joten mielekkäältä ei tunnu merkittävät ylinopeudet.

Jos ajan alinopeutta, järjestän tarvittaessa ohitusmahdollisuuden. Erityisesti hälytysajoneuvoille annan tietä.

On sitä nuorempana tullut kaahailua kokeiltua, mutta nykyisin olen siinä käsityksessä, että harva ohittelija on hoitamassa jotain kiireellisiä ja isoja keissejä, joiden hoitamiseen ohittelusta on apua. Jos joku hoitaa hälytysajoneuvojen lisäksi yhteiskunnallisesti tärkeitä tehtäviä, tuskin niitä autolla kaahailemalla hoidetaan.

Eli jos Suomessa joku kaahaa Audilla tai Bemarillaan ja itse ei anna kaahailijalle tilaa tai ole mukana kilpa-ajossa, tuskin siitä minkään maan rauhanneuvottelut kariutuu tai tärkeä keksintö jää syntymättä.

Mikäli ylinopeushurjastelija on joku rekkakuski, taksikuski tai bussikuski, ehkä moista tapaa ei ole tarpeen tukea.

Mielestäni tulevaisuudessa voidaan kehittää järjestelmä, joka tunnistaa oikeasti kiireelliset ajotehtävät ja jouduttaa ambulanssien, paloautojen, poliisin kulkemista.

perkei
02.06.2017, 18:55
Joo en mie kyllä ymmärrä mikä vitun liukuma? :D
Suurin sallittu nopeus on suurin sallittu nopeus, ja se lukee siellä liikennemerkissä. Näin ollen 10km/h alle sen liikennemerkin lukeman on sallittu nopeus, mutta 5km/h yli sen ei ole sallittu nopeus. Aivan saatanan yksinkertaista ja helppo noudattaa.
Toivoisin lisää poliiseja liikenteeseen, liikenteenvalvontaan ja varsinkin tähän aggressiivisten perseessäroikkujien ja kilipääohittelijoiden valvontaan. Tolpat ei mitenkään voi korvata oikeita poliiseja.

Hcet
02.06.2017, 20:32
Joo en mie kyllä ymmärrä mikä vitun liukuma? :D
Suurin sallittu nopeus on suurin sallittu nopeus, ja se lukee siellä liikennemerkissä. Näin ollen 10km/h alle sen liikennemerkin lukeman on sallittu nopeus, mutta 5km/h yli sen ei ole sallittu nopeus. Aivan saatanan yksinkertaista ja helppo noudattaa.
Toivoisin lisää poliiseja liikenteeseen, liikenteenvalvontaan ja varsinkin tähän aggressiivisten perseessäroikkujien ja kilipääohittelijoiden valvontaan. Tolpat ei mitenkään voi korvata oikeita poliiseja.

Periaatteessa näin, mutta mitäs jos et satu sairaaloisesti kyttäämään nopeusmittaria ja suoralla lentokentän levysellä tiellä se nopeus onkin 86kmh sen sallitun 80kmh sijaan.
Kortti suoraan pois??

tekniikkamies
02.06.2017, 20:41
Periaatteessa näin, mutta mitäs jos et satu sairaaloisesti kyttäämään nopeusmittaria ja suoralla lentokentän levysellä tiellä se nopeus onkin 86kmh sen sallitun 80kmh sijaan.
Kortti suoraan pois??

Jos ne on kovin helposti nykyisin sakottamassa, niin asia kai on ratkaistava jotenkin, ettei ajoneuvo kulje vahingossa sakotusvauhtia. Jos jollakulla onkin oikea kiire tai aikataulupaine, niin ainakin poliisin toimesta tapahtuva pysäyttäminen sotkee tiukan aikataulun.

Mielestäni oman haasteensa muodostaa, että varsinkin pimeässä ei ihan joka tilanteessa vierailla tiellä ole ihan varma nopeusrajoituksesta.

Hcet
02.06.2017, 21:04
Mielestäni oman haasteensa muodostaa, että varsinkin pimeässä ei ihan joka tilanteessa vierailla tiellä ole ihan varma nopeusrajoituksesta.

Eikä vain pimeällä, oudolla tiellä jää äkkiä se kyltti huomaamatta jonkin puskan takaa, tai menemään ohi kun kyttäilet nopeutta,kameroita,poliisia. Sitten onkin äkkiä 20kmh ylitystä ja nykyisella sakotuksella maksettavaksi tuleva summa on suhteeton nähden tehtyyn "rikokseen"

Ylinopeudella harvoin voittaa mitään ja jos voittaakin niin pitää matkaa olla sitten useampi 100km ja siinäkin sitten vaikuttaa jo enemmän se tauon/taukojen pituus. Nuo nopeusrajoitukset ja niiden valvominen on vaan nykyään mennyt rahastuksen puolelle ja liikenneturvallisuuden parantaminen ei ole enää pääasia.
Kyllä se pitäisi olla poliisi kuka sakottaa ja sekin järkeä käyttäen.

perkei
03.06.2017, 06:29
nopeusrajoitukset ja niiden valvominen on vaan nykyään mennyt rahastuksen puolelle ja liikenneturvallisuuden parantaminen ei ole enää pääasia.
Kyllä se pitäisi olla poliisi kuka sakottaa ja sekin järkeä käyttäen.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Poliisista on valjastettu rahastuslaitos, eikä se pysty täyttämään enää tarkoitustaan, eli (mm.) yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoa ja rikosten ennaltaehkäisyä, saati sitten niiden selvittämistä.
Tätä ennakoi aikanaan mm. Liikkuvan Poliisin lakkauttaminen. Nykymuodossaan poliisin resurssit kuluvat tavallaan pienen vähemmistön aiheuttamien ongelmien hoitoon; huumerikollisuus, talousrikollisuus, vastaanottokeskuksien järjestyksenvalvonta, jne, eli on kallistuttu enemmän sinne oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen puolelle.
Tavallinen pieni kansalainen on unohdettu (ei siis poliisin vaan päättäjien toimesta), poliisin resurssit riittää ehkä just täsmäiskemään ilmoitusten perusteella siihen yhteen 160km/h-kaahariin, mutta ne kaikki vähän vähemmän ylinopeutta ajavat saa ahdistella nopeusrajoituksia noudattavien autojen takapuskureita ihan rauhassa.

Sitä en oikein ymmärrä, että nopeusrajoitusten mukaan olisi jotenkin hankala ajaa ja että nopeusmittaria ja kameroita pitäisi kytätä hysteerisesti. En koe mitään vaikeutta tai hysteriaa, ehkä se hysteerinen tunne tulee juuri siitä että ajetaan ylinopeutta, jolloin sillä on jotain merkitystä missä se kamera sijaitsee, kun sitten siihen pitää huomata hidastaa? Rajoitusten mukaan ajaessa kameroista ei tarvitse välittää ollenkaan ja jää aikaa huomata esim. se liikennemerkki joka osoittaa mikä rajoitus kulloinkin on voimassa. ;)
Sitäpaitsi en usko hetkeäkään etteikö nykyisissä autoissa olisi vakionopeudensäädintä, kun mulla on ikivanhassa Nissaninraadossakin sellainen. Mutta kai se vakkari on nykyautoissa samalla tavalla rikki kuin suuntavilkut ja ajovalotkin.

Niin joo ja vastauksena aloittajan kysymykseen: ei nopeusrajoitukset ole perseellään, niiden ja muun liikenneturvallisuuden valvonta on perseellään.
Edit: niin ja unohtui sanoa just se tärkein: ASENTEET ON PERSEELLÄÄN.

Porvoon Hilma
03.06.2017, 07:06
Nopeusrajoitukset on joillekin meistä vaikeita. Ei siksi, että autolla olisi vaikeaa pitää haluttua nopeutta niinkuin teknisesti, vaan siksi että ajatukset ovat jo lähtökohtaisesti vääriä.

Otetaanpa esimerkki.

Ajelet tyhjää tietä sallittua nopeutta. Hetken päästä taustapeilisssä alkaa häämöttää ajoneuvo. Se lähestyy. Lähestyy koko ajan kunnes on saavuttanut kriittisen perseessäroikkumispisteen, johon lähes kaikki takaa tulevat autoilijat päätyvät, koska he eivät halua sopeuttaa omaa käyttäytymistään muiden mukaiseksi. No tilanne jatkuu jonkin aikaa ja jos et itse ala sopeuttamaan käyttäytymistä eli muuttamaan tilannetta turvallisempaan suuntaan eli nostamalla nopeuttasi reiluun ylinopeuteen tai poistumaan pysäkille, niin homma jatkuu tällaisena kunnes takanatulijan hermo pettää ja tapahtuu persemulkkuohitus ylämäessä keltaisen viivan kohdalla. Voit melkein kuulla ohittajan otsasuonten pullistelun ja Trumppimaisen ylimielisen murmutuksen auton kiitäessä ohitsesi.

Rauhoitut ja jatkat ajeluasi verenpaine kohonneena kunnes taakse ilmestyy taas joku Mursukalevi ajoneuvossaan. Sama toistuu hetken päästä. Tälle ilmiölle ei näytä voivan mitään. Olenkin harkinnut verenpainelääkkeiden vaikutuksen tehostamista taustapeilin irrotuksella.:)

Tilanne on joskus päättynyt toisinkin eli tuon perseroikkumisvaiheen jälkeen seuraa ns. järkiintymisvaihe eli takanatulija huomaa trumppiutensa, alentaa hieman nopeuttaan ja alkaa pitämään kunnollista välimatkaa. Takanatulija huomaa kohta miten mukavaa ja stressitöntä matkanteko voikaan olla kun saa ajella ihan omaan tahtiinsa kun ei ole kukaan häiritsemässä.

Kyse on siis asenteestasi. Siis juurikin sen tyypin asenteesta, joka aamuisin katsoo takaisin sieltä peilistä. Mieti sitä hetki. Mieti myös hetki ennenkuin alat kirjoittamaan mitään alinopeuksista.

MiKo
03.06.2017, 07:53
En tiiä onko muut huomannu, mutta ajappa tietyömaan kohalla rajoituksen mukaan niin kylläpä on mahtava jono kohta perässä. Mutta mullapa onki pokkaa, kiihytetään sitten työmaan jälkeen normaalinopeuteen ja todetaan, että puskurissa tietyömaan roikkunu mersu* jäi johonki kauas.. 🙄

*voi myös olla se perheenäidin xc90 Volvo tai joku amerikkalaisen näköinen tila-auto

Luoppis
03.06.2017, 09:14
Työmaarajoitukset kokee kovaa inflaatiota, kun niitä alkaa olemaan Suomen tiet väärällään.

Itteä ei toi perseessä roikkuminen kiinnosta tuon taivaallista, kun ei mulla ole koskaan takamatkustajia kyydissä. Mutta moottoritiellä näkee monesti miten sokeita iso osa kuskeista on, kun se hitaammin omaa kaistaa kulkeva ajoneuvo huomataan vasta jollain alle 25 metrin etäisyydellä ja sitten onkin jo kiire vasemmalle kaistalle.

Peltitolpat helvettiin ja oikeata valvontaa ja tarvittaessa huomautuksia siitä oikeasta riskikäyttäytymisestä.

Fruehauf-CJ
03.06.2017, 10:46
Tieliikenteessä suhteellisuudentajun puuttuminen nopeuksissa syljettää aina.
Piha-alueella tai Kolmenkympin alueella esimerkiksi tietyömaalla kympin tai kahden ylinopeus osaa olla todella yllättävä asia johon muut tien käyttäjät eivät ehkä pysty varautumaan, mutta moottoritiellä jossa lähtökohtaisesti ei ole risteävää liikennettä ja liikennöinti tapahtuu samaan suuntaan. On mielestäni parin kympin nopeuseroilla pieni merkitys.

Jotta niuhottamiselta vältyttäisiin ei pitäisi lainlaatijankaan toimesta tasapäistään asioita jotka eivät ole samallatapaa moitittavia.

Työmaarajoituksien inflaatioon on varmasti vaikuttanut niiden käyttö tieosuuksilla silloin kun tietöitä ei tehdä. Kyltit vaan unohdetaan paikalleen.
Toiseen ääripäähän olen tutustunut Saksassa, autobahnilta oli kuorittu pinta pois uuden tieltä ja tie muistutti kynnettyä perunapeltoa ainakin kun siihen heilahti maantienopeutta. Tietyö ei ollut käynnissä, ketään ei ollut paikalla ja koneita ei ollut tiellä. Paikalla oli siis nopeus rajoitus, suomalaisittain moottoritienopeutta (oliskohan rajoitus taas poistettu kun asfaltti olisi kunnostettu)

Nikuzai
03.06.2017, 12:08
Itteä raskaalla liikkuessa ja muutenkin vituttaa se, että ne nopeusrajoituskyltit pitää tilkkiä sinne risteykseen, mutta sitten se tienumero (ei merkitystä enää navig. aikaan) kyllä laitetaan omaan tolppaansa 200m ristyksen jälkeen

Sit välillä on ihan mielivaltaisesti alennettuja nopeuksia, jossain keskellä ei *ttu mitään on 60kmh;n pätkä jossa kamera, ainoo mikä sen alennuksen aiheuttaa on 30m päässä tiestä aidan takana oleva talo ja ohituskaistallinen risteys josta hyvä näkyväisyys ainakin 3km molempiin suuntiin


Ite laskettelin kajaaniin menemään ja huitaisin 60 alueesta suurinta sallittua, kun nostin kaasun risteyksen vuoksi, ettei kukaan ole tunkemassa eteen kolmion takaa kuvitellessaan ehtivänsä.
Takaisin tullessa sit onneksi muistinkin hidastaa kunnolla kun oli siviilit kuvailemassa :)


Kamera tolpille hidastamiseen on syynä varoitukset, kolmas varoitus on sakko vaikka ei vielä sakolle ois kertaakaan ajanutkaan vaan sen 4km yli sallitun
Eikä ne kamerat oikeita ylinopeuksia valvo, ne jotka ajaa tarkoituksella yli sallitun vaihtaa kaistaa, kamerat on vaan niille jotka keskittyy ajamiseen ja unohtaa nopeuden kyttäämisen siinä kamera notkossa


Sit samaa mieltä noista tietyörajotuksista, ne kokee nopeesti inflaation ja lakkaa kiinnostamasta jos 80 alueella alkaa 50 rajoitus 10km ennen sitä korjauskulkuetta
Ruottissa oli rullaava nopeusrajoitus, kun korjauskolonna kulki koko ajan, niin nopeusrajoitus autokin kulki kokoajan



Itellä ei kyllä muuten ole ongelmia rajoituksia noudattaa, mutta kiireempiä en 80 alueella todellista 82 nopeudessa ala väistelemään

Luoppis
03.06.2017, 14:02
nopeusrajoituskyltit pitää tilkkiä sinne risteykseen, mutta sitten se tienumero (ei merkitystä enää navig. aikaan) kyllä laitetaan omaan tolppaansa 200m ristyksen jälkeen

Herrat siirrättelee pikkukylillä noita 60-70 rajoituskylttejä millon mihinkin ja ne tienumerot jää sinne missä ne on joskus alunperin olleet.

-MaTTi-
03.06.2017, 23:01
Mikäs noissa nopesusrajoituksissa mättää kun ei kukaan niitä tunnu noudattavan?

Oman yrityksen perustamisen myötä rupesin ajamaan rajoitusten mukaan ja tuntuu että kaikki muuta ajavat ylinopeutta ja tuntuu että teen jotain väärin kun rajoituksia noudatan? Ajetaan ihan persiissä kiinni ja sitten ohitetaaan vihaisesti?

Tänään pääsin toteamaan että prankkaritkin ajavat n.10km ylinopeutta vaikka ei ole häly päällä?

Näyttääk sun mittari oikein? Ja millä välin tätä tapahtuu?

Tuusulanväylällä ajaa yli puolet porukasta selvää alinopeutta, n. 90 km/h todellista, osa ajaa lähes sataa (sama rajoitus kesät talvet) ja osa hieman yli. Harvoin kukaan ajaa selkeää ylinopeutta.

45:lla, Tuusulanväylältä siis pohjoiseen, lähes poikkeuksetta junnataan just just 80:iä, työliikenneaikaan letkassa alle tämän. Kameroiden kohdalla humppaa ja jostain syystä Hyrylään päin ajellessa moni unohtaa Rusutjärven risteyksen jälkeen kiihdyttää takaisin 80:iin, mennään usein 70:iä tämä n. 2 km.

Ite oon ollu huomaavinani että tahti senkun hyytyy, lähes aina tulee joku perä edellä vastaan jos ajat omaan tahtiin n. 85 km/h 80-alueella. Satasen alueella suurin osa ajaa 100 mittarinopeutta eli 92-95 km/h. Usein tyytyväisenä törryytellään rekan takana 85-90:iä, ohittamiseen lähdön kynnys tuntuu olevan keskimäärin hyvin korkealla, mopoautostakaan ei päästä ohi vaikka tilaisuuksia olis koko ajan.

Autojen nopeusmittarit pitäis jollain direktiivillä säätää näyttämään oikein, mikä lie euroautojen suunnittelussa on vinksallaan kun laitetaan mittarit näyttämään yli selvästi. Esim. Toyotan jenkeissä myytävät mallit näyttää n. 0-2%:n tarkkuudella oikein, vastaavissa euromalleissa on 7-8% liikaa. Niihin ees niin isoja renkaita sovi alle että mittarin sais näyttämään oikein.
No, onneksi on GPS.

Ja vielä loppuun; nopeusrajoitukset ei aina ole kovinkaan mielekkäitä, perustellaan jotakin 60-aluetta milloin tien kunnolla, milloin liikennemäärällä tai pienen sivutien risteyksellä, vaikka tie olisi käytännössä ihan ok, liikennettä ei ole ja risteyksessä tuskin kukaan koskaan kulkee. 100 olis luonteva vauhti, mut junnaa sit 60:iä kun herrat on niin päättäny. Samoin jopa parin-kolmen kilsan suoralla ja leveällä varalaskupaikalla voi olla 70 km/h rajoitus vain jonkin yhteneväisyyden vuoksi ko. tien ennestään alennetulle nopeusrajoitukselle. Joskus sai ajaa sataa, nyt 70. 120 olis kesäaikaan luonteva ja turvallinen, mut kortti lähtee ja syyte päälle jos tavataan itse teosta.

Ja vielä yks ongelma mikä vaivaa itteeni tuntemattomilla teillä, etenkin jos kameroita, nopeusrajoitusmerkkejä pihtaillaan. Risteyksen jälkeen yleensä on, mut sit ei välttämättä kymmeniin kilometreihin. Joskus pitkällä reissulla voi olla että joku lappu joskus menee ohi eikä tallennu mieleen, sit kameran kohdalla saa arpoa että saakoha nyt varmasti ajaa sataa kun en muista muuta nähneeni vai jarrutanko 80:iin. Pakko jarruttaa kun ei oo varma, samannäköisellä tiellä kun voi olla jompi kumpi kesäaikaan ilman selvää syytä.

-MaTTi-
03.06.2017, 23:11
Kamera tolpille hidastamiseen on syynä varoitukset, kolmas varoitus on sakko vaikka ei vielä sakolle ois kertaakaan ajanutkaan vaan sen 4km yli sallitun
Varoitus? Kirjallista huomautustako meinaat? Ei pidä paikkaansa tuo väittämä, ne ei kerry minnekkään, niitä saa ottaa vaikka joka päivä ilman että haittaa mitään. Ja kirje menee auton haltijalle eikä kuskia tarvitse selvittää vaikka tulis väärälle henkilölle huomautus.

Ja jos lappu tulee 4 km/h ylityksestä, niin todellinen on ollut 7 km/h yli, josta vähennetty 3 km/h tekninen toleranssi. Eli keskivertoauton mittarinopeus on yli 90 km/h jos tollasen huomautuksen 80-alueella saa. Suotta polkee todellisen vauhdin alle sallitun.

perkei
04.06.2017, 06:35
Väärin ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja on viimekädessä vastuussa sakosta.

Nii että esim. Santander tai Osuuspankki? No ilmankos ei rajoitusten noudattaminen kiinnosta. :D

JiiPee
04.06.2017, 08:22
Työmaarajoitukset kokee kovaa inflaatiota, kun niitä alkaa olemaan Suomen tiet väärällään.

Työmaarajoitukset on minun mielestä asiallisia, kun töitä tehdään tai tie jää normaalia heikompaan kuntoon useamman päivän projektissa. Ne on laitettu niin työntekijöiden kuin tiellä liikkuvienkin turvaksi. Niiden inflaatiota ruokkivia puutteita ja virheitä tosin näkee ihan liikaa.

Esimerkiksi työpäivän päättyessä on jätetty voimaan alennettu nopeus, vaikka sille ei ole mitään järjellistä perustetta. Kaapelien asentajat on poistuneet koneineen tieltä viikonlopun viettoon, missään ei ole koneita näkyvissä, eikä kaivantoja, päällyste on ihan koskematon ja ehjä, mutta se 30km/h merkki on koko viikonlopun siellä tien penkalla :confused:

Tai kaivinkone on töissä viemärityömaalla ja 30km/h rajoitus alkaa työmaan kohdalla. Rajoituksen loppua ei näy missään, kun ei ole laitettu loppumerkkiä. Tai loppuuhan se seuraavalla nopeusrajoitusmerkillä, joka on jossakin monen kilometrin päässä :confused:

JiiPee
04.06.2017, 08:25
Väärin ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja on viimekädessä vastuussa sakosta.Nii että esim. Santander tai Osuuspankki? No ilmankos ei rajoitusten noudattaminen kiinnosta. :D

Niin, eikös ainakin peltipoliisi-selfiet tule rekisteriin merkitylle omistajalle? Tiedä sitten onko tulkinnassa joku tolkku, jos omistajana on rahoitusyhtiö.

Tulee ajeltua rajoitusten mukaan, eikä se ole ollenkaan vaikeaa. Mittarivirheet on tiedossa (omassa nolla, emännän autossa +5).

perkei
04.06.2017, 08:29
Ei mulla ole kyl tietoa suuntaan tai toiseen. Jotenkin haltija tuntui loogisemmalta, mutta siis en tiedä oikeasti asiasta mitään.

Heguli
04.06.2017, 09:18
Rajoitusten mukaan sen 3-4 kilsaa yläkanttiin kun ajaa niin sujuvasti menee liikenne. Jos joku ajaa kasikympin alueella vaikka 75 niin haitanneeko tuo, säästö ajassa on olematon jos matka on esim. 10 kilsaa. Tuntuu ihmisillä olevan nykyään tien päällä kauhea kiirus, maltti on valttia ja turvallisuus ennen kaikkea.

Nikuzai
04.06.2017, 10:05
Rajoitusten mukaan sen 3-4 kilsaa yläkanttiin kun ajaa niin sujuvasti menee liikenne. Jos joku ajaa kasikympin alueella vaikka 75 niin haitanneeko tuo, säästö ajassa on olematon jos matka on esim. 10 kilsaa. Tuntuu ihmisillä olevan nykyään tien päällä kauhea kiirus, maltti on valttia ja turvallisuus ennen kaikkea.


Ei se haittaakkaan, mutta 99% niistä perkeleistä nostaa nopeuden suoran auetessa siihen 83Kmh jolloin ohittaminen isommalla autolla on mahdotonta eikä henkilöautollakaan helppoa tai laillista

Ja unohtaa ei saa, että se rekka voi olla menossa 2 nollaa kauemmas kuin toi 10Km


Sitä en oo vielä päässy kokeilemaan mitä jotkut sanoo, että vilkku vasemalle ja keskiviivalle, niin marssinopeus nousee siihen 84;jään
Siinähän tosin saattais onnistua ohitus kun se hidastelija vilkasee mittariaan ja jarruttaa niin samalla hetkellä puikkasee ohi :D

-Captain-
04.06.2017, 10:13
Niin, eikös ainakin peltipoliisi-selfiet tule rekisteriin merkitylle omistajalle? Tiedä sitten onko tulkinnassa joku tolkku, jos omistajana on rahoitusyhtiö.

Kyllähän nuo maksut aina menee haltijalle jos ajoneuvolla sellainen on, haltija kun on ajoneuvon käyttäjä joka maksaa myös verot ja vakuutukset ensisijaisesti :)

Ja haltija voi poistaa itsensä haltijan ominaisuudesta ilmoittamatta omistajalle siitä...

Nikuzai
04.06.2017, 10:17
Varoitus? Kirjallista huomautustako meinaat? Ei pidä paikkaansa tuo väittämä, ne ei kerry minnekkään, niitä saa ottaa vaikka joka päivä ilman että haittaa mitään. Ja kirje menee auton haltijalle eikä kuskia tarvitse selvittää vaikka tulis väärälle henkilölle huomautus.

Ja jos lappu tulee 4 km/h ylityksestä, niin todellinen on ollut 7 km/h yli, josta vähennetty 3 km/h tekninen toleranssi. Eli keskivertoauton mittarinopeus on yli 90 km/h jos tollasen huomautuksen 80-alueella saa. Suotta polkee todellisen vauhdin alle sallitun.

Juuri tota kirjallista huomautusta meinaan, ei ole moista tullut, kun tolpalla ei viitti arpoa oliko se ny 80 tai 100 vai olikohan tässä ny 60, kun metsää on tien ympärillä, joten nopeus pois vaan


Muutamakin on sanonu, että ensin pari kirjallista ja sitten sakko tullut
Vaan onko lie niissä, et on pari kirjallista otettu ja sitten ratsiaan ajettu

-MaTTi-
04.06.2017, 14:19
Ja kirje menee auton haltijalle eikä kuskia tarvitse selvittää vaikka tulis väärälle henkilölle huomautus.


Väärin ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja on viimekädessä vastuussa sakosta.
Huomautuksesta nyt kyse eikä sakoista. Mä oon meidän kaikkien autojen omistaja, vaimo haltija pikkutoitsussa. Mun ajamat huomautukset tulee hänen nimellä. Erikseen mainittu näissä lapuissa että ei tartte tehdä mitään vaikka et olisikaan ollu kuljettaja etkä siis syyllinen tapahtumaan.

-MaTTi-
04.06.2017, 14:31
Tulee ajeltua rajoitusten mukaan, eikä se ole ollenkaan vaikeaa. Mittarivirheet on tiedossa (omassa nolla, emännän autossa +5).
Ei olekaan, mut entäpä kun jono alkaa sahata 65-80 km/h 80-alueella? Ohi jos lähdet niin vauhdilla pitää mennä, etenkin jos taaempaa lähtee liikkeelle.

Mikäs siinä jos sais itekseen olla menossa, mut kanssatötöilijät sotkee pakan. Etenkään pitkällä matkalla ei jaksa jäähä junnaamaan jonon päähän.

JiiPee
04.06.2017, 18:43
Ei olekaan, mut entäpä kun jono alkaa sahata 65-80 km/h 80-alueella? Ohi jos lähdet niin vauhdilla pitää mennä, etenkin jos taaempaa lähtee liikkeelle.

Mikäs siinä jos sais itekseen olla menossa, mut kanssatötöilijät sotkee pakan. Etenkään pitkällä matkalla ei jaksa jäähä junnaamaan jonon päähän.

Johtuuko se jonon haitariliike persiillän olevista nopeusrajoituksista vai siitä, että jonon ensimmäinen ajaa sen rajoituksen mukaan (mittarivirhe huomioitu, eli todellinen=rajoitus)?

jmk
04.06.2017, 18:55
Taitaa olla ihan sama mitä niissä nopeusrajoitus lätkissä lukee, aina siellä toiset ajaa yli ja toiset alinopeutta ja vaikka kaikki ajaisivat samaa nopeutta esim.100km rajoituksella ja risteysalueet on 80km rajoituksella ja näitä sattuu olemaan muutaman km välein niin haitariliike on valmis

iroc
04.06.2017, 19:47
Taitaa olla ihan sama mitä niissä nopeusrajoitus lätkissä lukee, aina siellä toiset ajaa yli ja toiset alinopeutta ja vaikka kaikki ajaisivat samaa nopeutta esim.100km rajoituksella ja risteysalueet on 80km rajoituksella ja näitä sattuu olemaan muutaman km välein niin haitariliike on valmis
Nyky käytännöllä juurikin näin, riippumatta montako kaistaa on.
Tähän olisi ihan helppo ratkaisu. Ne matelijat jotka kiihdyttää esteen poistuttua noin tunnin viiveellä, pysyvät oikealla kaistalla ja ne jotka haluaa kotiin vielä saman vuorokauden aikana, ajavat vasenta kaistaa. Helppoa ja toimivaa, jos vain näin toimittas.

Joku sanoi tuolla aikaisemmin, että jos ajaa 82km/h kahdeksan kympin alueella, niin ei anna tietä ohittelijoille. Minkäköhän takia? Jos pysyttäisiin siellä oikealla kaistalla jonon mukaisessa nopeudessa, niin kaistanvaihdot ja muut yllättävät tilanteet sujuisivat paljon helpommin. Ja jos on vahingossa väärällä kaistalla "liittymä tulossa" niin nyt tuo edellä ajava oikeuksistaan kiinni pitelevä idiootti estää pääsyn sinne oikealle kaistalle ja ainoa vaihtoehto on hidastaa ja etsiä sopiva rako, jolloin sahausliike taas alkaa.

Itse pyrin ajamaan oikean puoleista kaistaa "ohitukset pois lukien" ja annan hätähousujen ajella sitä vasenta. Mutta surullisen usein näkee näitä oikeuksiensa puolustelijoita ajamassa vasenta kaistaa nenä pystyssä ja aiheuttavat toimillaan aivan yhtä paljon vaaraa ja haittaa, kuin ne ylinopeutta ajavatkin.

savikontero
04.06.2017, 20:25
Nyky käytännöllä juurikin näin, riippumatta montako kaistaa on.
Tähän olisi ihan helppo ratkaisu. Ne matelijat jotka kiihdyttää esteen poistuttua noin tunnin viiveellä, pysyvät oikealla kaistalla ja ne jotka haluaa kotiin vielä saman vuorokauden aikana, ajavat vasenta kaistaa. Helppoa ja toimivaa, jos vain näin toimittas.

Joku sanoi tuolla aikaisemmin, että jos ajaa 82km/h kahdeksan kympin alueella, niin ei anna tietä ohittelijoille. Minkäköhän takia? Jos pysyttäisiin siellä oikealla kaistalla jonon mukaisessa nopeudessa, niin kaistanvaihdot ja muut yllättävät tilanteet sujuisivat paljon helpommin. Ja jos on vahingossa väärällä kaistalla "liittymä tulossa" niin nyt tuo edellä ajava oikeuksistaan kiinni pitelevä idiootti estää pääsyn sinne oikealle kaistalle ja ainoa vaihtoehto on hidastaa ja etsiä sopiva rako, jolloin sahausliike taas alkaa.

Itse pyrin ajamaan oikean puoleista kaistaa "ohitukset pois lukien" ja annan hätähousujen ajella sitä vasenta. Mutta surullisen usein näkee näitä oikeuksiensa puolustelijoita ajamassa vasenta kaistaa nenä pystyssä ja aiheuttavat toimillaan aivan yhtä paljon vaaraa ja haittaa, kuin ne ylinopeutta ajavatkin.

Ei vastaantulevien kaistaa saa ajaa.. täällä maalla on soratiellä kolme uraa joista 1 yhteinen.. väistä siinä sitte oikealle ni oot ojassa.
Joo ei ne rajotukset niin paljoo vituta ku se että ajetaan varuiks 15 alle sallitun nimim. Vasta ajoin 65kmh 100 rajotuksilla jonku perässä..

iroc
04.06.2017, 20:34
Ei vastaantulevien kaistaa saa ajaa.. täällä maalla on soratiellä kolme uraa joista 1 yhteinen.. väistä siinä sitte oikealle ni oot ojassa.
Joo ei ne rajotukset niin paljoo vituta ku se että ajetaan varuiks 15 alle sallitun nimim. Vasta ajoin 65kmh 100 rajotuksilla jonku perässä..
Tarkoitin lähinnä näitä nelikaistaisten teiden sankareita, täällä pääkaupunkiseudulla niitä löytyy.;)

savikontero
04.06.2017, 21:11
Tarkoitin lähinnä näitä nelikaistaisten teiden sankareita, täällä pääkaupunkiseudulla niitä löytyy.;)

Tiesin :) rekkaa ajellessa käyny "joskus" sielläki eli tiedän mistä puhut kun kehällä saa seisoa jarrulla kameroiden lähellä vaikka tod nopeus valmiiks alle sallitun

tekniikkamies
05.06.2017, 11:17
Näyttääk sun mittari oikein? Ja millä välin tätä tapahtuu?
Ite oon ollu huomaavinani että tahti senkun hyytyy, lähes aina tulee joku perä edellä vastaan jos ajat omaan tahtiin n. 85 km/h 80-alueella. Satasen alueella suurin osa ajaa 100 mittarinopeutta eli 92-95 km/h. Usein tyytyväisenä törryytellään rekan takana 85-90:iä, ohittamiseen lähdön kynnys tuntuu olevan keskimäärin hyvin korkealla, mopoautostakaan ei päästä ohi vaikka tilaisuuksia olis koko ajan.


Itse kokeilin huvikseni kaupunkireissussa pärjäänkö liikennevalokiihdytyksessä huoltoautoa muistuttavalla Hiluxilla edes mopoautolle ja tällä kertaa vaivaisesti päihitin sen.

Nykyisin mulla ei ole henkilöautoa ollenkaan ja jos lähden johonkin kauemmaksi, niin ajoneuvo tuskin on kovin vauhdikas. Mielestäni satasen rajoituksesta on aika vähän hyötyä koska on niin paljon ajoneuvoja, jotka ei saa ajaa satasta.

Moottoritiellä onnistuu vauhdikkaampi eteneminen paremmin. Sellaista jos ajelisin melkeen joka päivä, hommaisin nopeamman auton.

Nykyisen tapaiset mopoautot korvaisin jollakin muulla ja ottaisin mukaan idea, että liikenteessä on turvallisempaa jos ajoneuvot menee samaa vauhtia.

Pajares
05.06.2017, 15:06
En mää ainakaan syytä sitä jonon ekaa köhnääjää vaan niitä kahta kolmea jotka jää roikkumaan sen perseeseen,Sit niitä alkaakin äkkiä kertymään ja parin kymmenen auton jonoa on vittumainen lähteä ihan perältä tiputtelemaan.


Sitten hitaasti ajeleville sellainen vinkki että kun ohituskaista alkaa,Niin jatka edelleen sitä körryyttelyä:D.Monesti tulee sellainen efekti "Nyt se sai vauhtia allensa,Eipä tarviikkaan ohittaa.Kunnes se ohitus kaista loppuu,Niin taas ajellaan kymmpi kaks alle sallitun".

Luzzuki
05.06.2017, 19:47
Joo, mut jos se jonon eka on joku kermaperse herranterttu mopoautollas poppikone kybällä näpytellen kännykää kaistan keskellä ja takana kaks rekkaa ja niiden takana kilometrin jono ja sen verran vastaan tulevaa liikennettä ettei kukaan pääse ohi. Just joku päivä olin semmoses jonos muutaman kymmenen kilometrii.

ImacInnes
05.06.2017, 23:34
Ainakin kaikissa nopeusnäytöissä näyttää mittari samaa kuin näytöt ja työmatkalla on kaksi näyttöä.
Välillä Malmi Tussula on tullut seurailtua ja näyttää samalta tuolla mökki reissuillakin olevan meininki.

Näyttääk sun mittari oikein? Ja millä välin tätä tapahtuu?

-MaTTi-
05.06.2017, 23:47
Johtuuko se jonon haitariliike persiillän olevista nopeusrajoituksista vai siitä, että jonon ensimmäinen ajaa sen rajoituksen mukaan (mittarivirhe huomioitu, eli todellinen=rajoitus)?
Ei johdu. Se jonon eka tosi harvoin ajaa tasaista suurinta sallittua, se puutuu mäkiin, hiljentää kameran kohdalla jne.

Nuo mopoautot on kyllä melkoinen vitsaus ja hermojen koetin.

tekniikkamies
06.06.2017, 00:33
Itsellä on reittejen ja aikataulujen suunnittelua helpottanut iPad, joka ei ole ajaessa somen käyttöä varten, vaan karttana ja navigaattorina. Joskus taksihommissa ei ollut tällaista ja epävarmuus navigaattorin kanssa lisäsi stressiä.

Nyt jos haluan mennä johonkin, katson etukäteen iPad:istä minne olen menossa, ehkä mihinkä pysäköin. Joskus vanhanaikaiseen navigaattoriin kirjoitti osoitteen ja oli vähän kuin herran haltuun onko reitti järkevä ja paikka oikea.

Ajaminen voi olla hupiakin, mutta jos kyse on jostain kuljetustehtävästä, joka sisältää muutakin, työn sujuvuuden kannalta moni muu asia merkitsee enemmän ja voi olla tärkeämpää homman kannattavuuden kannalta. Esimerkiksi taksista mieleen jäi, ettei kaahailusta ole hyötyä, vaan esimerkiksi luotettavasta maineesta ja hyvästä palvelusta asiakkaiden keskuudessa. Siihen kuuluu aikataulujen pitäminen ja hyvin suunnitellut aikataulut vähentää stressiä.

Liikennettä voi parantaa poistamalla mopoautot ainakin teiltä, jossa on 80 tai enemmän nopeusrajoitukset ja tekemällä järjestelmä, jossa auto tunnistaa nopeusrajoitukset ja osaa mennä oikeaa nopeutta. Ratkaista pitäisi myös mitä tehdä jos ihmiset ei keskity ajamiseen, vaan räpläilee jotain älylaitteita.

Luoppis
06.06.2017, 11:51
Nykyisen tapaiset mopoautot korvaisin jollakin muulla

Olis ainakin uutena ostettuna rahallisesti yks ja sama vaikka annettais sitten vaikka noin 16-vuotiaille oikeus ajaa jollain Nissan Micran kokoluokan autolla missä maksimissaan 1 litran moottori. Siihen vaan sitten joku pykälä, että jos tötöilee niin kaikki ajo-oikeudet pois 3 vuodeksi. Eikä mitään nopeudenrajoittimia sun muuta tuubaa.

Aina tulee olemaan tiellä autoja, jotka ajaa eri nopeuksilla. Tuntuu vaan monelta puuttuvan se joustaminen ja jos tulee sitä kuminauhaefektiä ja turvavälit on jo valmiiksi heitetty romukoppaan, niin soppa on enemmän kuin valmis. Lyhyellä turvavälillä ajavat joutuu painamaan aina enemmän jarrua ja pudottamaan nopeutta enemmän, kuin olisi tarpeellista. Näin syntyy ketjureaktio, missä jonon hännällä tapahtuu jopa täysi pysähtyminen.

tekniikkamies
06.06.2017, 13:20
[QUOTE=Luoppis;1349291]Olis ainakin uutena ostettuna rahallisesti yks ja sama vaikka annettais sitten vaikka noin 16-vuotiaille oikeus ajaa jollain Nissan Micran kokoluokan autolla missä maksimissaan 1 litran moottori. Siihen vaan sitten joku pykälä, että jos tötöilee niin kaikki ajo-oikeudet pois 3 vuodeksi. Eikä mitään nopeudenrajoittimia sun muuta tuubaa.]

En tiedä oonko vieraantunut nykyvanhempien ja nuorten taloustilanteesta, mutta itsellä olis tuntunut aika ufolta ajatukselta, että 16 vuotiaana olis voinu hankkia mitään uusia autoja. Omassa nuoruudessa varteenotettavaa oli hankkia tarvikkeita vaikka kärryyn, jota voi hinata pyörällä tai mopolla kaatopaikalta.

Itse näkisin, että tulevaisuudessa voi olla älykkäämpi auto, jolla on helpompi ajaa sekä nuoren, että vanhan kuljettajan.

Olen toisaalta vähän epäileväisellä kannalla onko nyky-yhteiskunnassa paljonkin niin merkittäviä posteja tarjolla alle 18 vuotiaille, että sinne olisi tärkeä kiiruhtaa mopoautolla. Omassa nuoruudessa oli toisaalta niin, että kun ajokortit tuli ja jotkut karmeat paskat saatu hankittua alle, oli monilla intoa ajaa todella kovaa vähillä taidoilla.

Krisse
07.06.2017, 19:50
Sitä en oikein ymmärrä, että nopeusrajoitusten mukaan olisi jotenkin hankala ajaa ja että nopeusmittaria ja kameroita pitäisi kytätä hysteerisesti.
Minäkään en tätä tajua.

Useimmat meistä kai yleensä ajavat (jos liikennetilanne antaa myöten) sellaista nopeutta minkä luulevat vielä alittavan virkavallan puuttumiskynnyksen. Pentti Perusjuntti ajaa niin että viisari on just siinä kaheksassakympissä, ja Mirva Autominkki haluaa posottaa 95 taulussa jolloin todellista nopeutta on 90 ja 'tutka-alennuksen' jälkeen tuomio tulee 87:sta - jos tulee. Molemmat keskittyvät ajamaan suurinta mielestään hyväksyttävää nopeutta ja Mirvaa vituttaa Pentin junnaaminen.

Nyt jos laitetaan tolppia joka niemen notkoon ja otetaan käyttöön nollatoleranssi niin eihän tossa muutu mikään muu kuin ajonopeus.

Pentti pudottaa vauhtia varmuuden vuoksi vielä parilla-kolmella ja Mirva joutuu pudottamaan vähän enemmän. Taas molemmat keskittyvät ajamaan suurinta mielestään hyväksyttyä nopeutta ja Mirvaa vituttaa Pentin junnaaminen.

Ihan sama mitä rajoituksia tien poskeen laitetaan, mitkä on toleranssit ja paljonko on valvontaa, aina tulee olemaan erikseen automiehet ja lätynkääntäjät.

Luoppis
07.06.2017, 20:50
En tiedä oonko vieraantunut nykyvanhempien ja nuorten taloustilanteesta, mutta itsellä olis tuntunut aika ufolta ajatukselta, että 16 vuotiaana olis voinu hankkia mitään uusia autoja.


Uusi mopoauto voi maksaa yli 17 000 euroa pahimmillaan. Halvimmatkin on kai jotain kymppitonnin luokkaa. Siihen päälle vakuutukset n. 2000 euroa vuodessa kaskoineen päivineen. Jos jonkun Dacian tai Hyundain saa kymppitonnilla ja käytettynä vielä vähemmällä, ei ole pahakaan laskutoimitus, että kumpi oikeasti kannattaisi hankkia. Toki sitten alkaa liikennevakuutukset kummasti kallistumaan noissa ajoneuvoluokissa...

Sehän on nyt tietty täys fakta, että yksikään 15 vuotias ei itse tienaamillaan rahoilla tuollaista kinneriä osta. Mutta kuulemma vanhemmat ottaa jopa lainoja ostaakseen noita kopperoita penskoilleen. Saahan sillä Micralla/Getzillä kelattua vaikka sen 150 mittariin ja lopputuloksen sen mukaan, mutta ainakaan se lopputulos ei toivottavasti ole se, että rekka ajoi kinnerin takaa päin murskaksi.

artsi777
07.06.2017, 21:02
Nuo mopoautojen vakuutukset on kyllä jo aika pilvissä, tuttu osti tuollaisen ja 2200e halvin vakuutus tarjous 1000e omavastuulla, tietysti paikkakuntakohtainen hinta mutta Helsingissä mistä kävi sen hakemassa ni vakuutus 4000e vuosi? Voi olla mutta melko kohtuuttomalta kuulostaa...

tekniikkamies
07.06.2017, 21:23
Uusi mopoauto voi maksaa yli 17 000 euroa pahimmillaan. Halvimmatkin on kai jotain kymppitonnin luokkaa. Siihen päälle vakuutukset n. 2000 euroa vuodessa kaskoineen päivineen. Jos jonkun Dacian tai Hyundain saa kymppitonnilla ja käytettynä vielä vähemmällä, ei ole pahakaan laskutoimitus, että kumpi oikeasti kannattaisi hankkia. Toki sitten alkaa liikennevakuutukset kummasti kallistumaan noissa ajoneuvoluokissa...

Sehän on nyt tietty täys fakta, että yksikään 15 vuotias ei itse tienaamillaan rahoilla tuollaista kinneriä osta. Mutta kuulemma vanhemmat ottaa jopa lainoja ostaakseen noita kopperoita penskoilleen. Saahan sillä Micralla/Getzillä kelattua vaikka sen 150 mittariin ja lopputuloksen sen mukaan, mutta ainakaan se lopputulos ei toivottavasti ole se, että rekka ajoi kinnerin takaa päin murskaksi.

Uuden mopoauton hinta on niin paljon, että tuolla rahalla jo nuori kouluttautuisi pitkälle ja jos 18 vuotiaana saa normaalin ajokortin, kannattaisi panoksia hyödyntää silloin.

Kun muistelen ajokortin hankinta ikää, silloin omassa kaveriporukassa Micra tai Getzi ei olis ollut suosittu, vaan olisi väkisinkin pitänyt saada joku rouhean tuntuinen vehje, mutta halpa...

Yksi nuorisovillitys on edelleen voimissa koska ennen tuli harrastetallilla maalattua autot mattamustaksi jollain Ferrexillä - niin tein minäkin - nyt näkyy nuorisolla jotain mattamustia Väyrysiä. Oikeastaan Väyrynenhän on melko järkevän tuntuinen nuorisorassi.

iroc
07.06.2017, 22:11
Väyrynenhän on melko järkevän tuntuinen nuorisorassi.
Kuis niin? Väyrynenhän on surullisen kuuluisa ruostumisestaan. Ja ruostetta saa paljon halvemmalla kilohinnalla hankittua, vaikka jonkin muunkin merkkisenä, kuin MB. :)

Heguli
08.06.2017, 04:52
Nuo mopoautojen vakuutukset on kyllä jo aika pilvissä, tuttu osti tuollaisen ja 2200e halvin vakuutus tarjous 1000e omavastuulla, tietysti paikkakuntakohtainen hinta mutta Helsingissä mistä kävi sen hakemassa ni vakuutus 4000e vuosi? Voi olla mutta melko kohtuuttomalta kuulostaa...

Mopoautoille sattuu paljon kolareita ja korjaaminen on käsittääkseni kallista, minkä takia vakuutusmaksut on pilvissä. Paljon niitä silti näkee liikenteessä, jossain on ylimääräistä rahaa ja paljon :)

artsi777
08.06.2017, 06:28
Mopoautoille sattuu paljon kolareita ja korjaaminen on käsittääkseni kallista, minkä takia vakuutusmaksut on pilvissä. Paljon niitä silti näkee liikenteessä, jossain on ylimääräistä rahaa ja paljon :)

Varmasti kalliita korjata ja lunastukseen menee helpolla, paljon niitä liikkuu eli hinta ei pelota, harvalla 15veellää kuitenkaan löytyy iteltä moisia vakuutus summia :D

-MaTTi-
08.06.2017, 20:07
Mopoautoille sattuu paljon kolareita ja korjaaminen on käsittääkseni kallista, minkä takia vakuutusmaksut on pilvissä.
Joo, kuuleman mukaan hätäsimmät veitikat ajelee nuita lunariin useemman vuodessa. Ja osien hinnat on jotain käsittämätöntä, kuten myös uuden ostohinta suhteessa siihen mitä sillä saa. Miks kasa huonekaluputkea, muovipaneeleita ja 2-pyttynen 4kW diissel maksaa autoverottomana enemmän mitä sisäänajettu uudehko iso mersu:
https://m.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-e250-cdi-7g-tronic-elegance-navi-led-xenon-el-sd-neuss/241106586.html?ref=srp

Mutis
09.06.2017, 09:08
Mitä mautot maksaa ulkomailla?

JiiPee
13.07.2017, 04:42
Meidän taajamassa on ollut tämän kesän hommissa yksi kaapeliporukka, joka kaivaa teiden vierille paksua sähkökaapelia ilmajohtoja korvaamaan. Porukka siirtää työmaansa mukana 30km/h rajoitusmerkkejä sitä mukaa, kun homma etenee. Ei siinä mitään, ajatus on oikea ja saavat hitaamman alueen työmaansa kohdalle. Tällä porukalla on myös nopeusrajoituksen entiseksi palauttava merkki siellä, missä työmaa-alue loppuu - pointsit siitä heille.

Porukan merkkivastaava ei vaan ole huomioinut alueella olevia kiinteitä nopeusrajoitusmerkkejä, jotka kumoavat sen heidän siirrettävän 30km/h rajoituksen keskellä työmaa-aluetta. Ovat nyt taajaman rajalla, ulospäin menossa. "Taajama loppuu"-merkin jälkeen on n. 20m päässä kiinteä 50km/h merkki, joka nyt salliikin ajaa työmaan loppu osuus 50km/h. Eilen olivat peittäneet sitten sen 50km/h merkin, ehkä ajatuksena saada oma 30km/h rajoitusalue jatkumaan koko työmaan matkalle. Ei mennyt ihan kuin Strömsössä, koska se "taajama loppuu"-merkki sallii työmaan alueelle nyt 80km/h nopeuden... :confused:

Mutis
13.07.2017, 13:56
Miksei työmailla käytetä jonkinlaisia hidasteita?

Luoppis
15.07.2017, 10:00
Tämän kesän uusi keksintö on käyttää tietyömailla saattoautoja. Yhden semmoisen työmaan olen jo kohdannut.

jmk
15.07.2017, 10:07
On saattoautot ollut jo ainakin viimekesänä pikimiesten turvana. Ainakin porvoo-mäntsälä välillä jonoteltiin pitkin viime kesää. Vaikutti hyvältä systeemiltä,siellä joutui jonottamaan juppivehkeet samassa jonossa😀😀😀

khager
18.07.2017, 11:37
Ei ole terkoitus toimia liikennepoliisina. Tässä esimerkki sujuvasta liikenteestä, jos kaikki ajaisivat näin jonoja ei syntyisi.

https://youtu.be/_krgoA9Skm8

sama auto hetkeä myöhemmin.

https://youtu.be/3Y_dE5ciDQ0

Turvallista matkaa.

Bj Andy
18.07.2017, 16:23
Jokainen painaa kaasua omista syistään...:D

Jos on kiire, anna mennä, jos taas ei niin menkööt muut ohi...

Tähän astinen työhistoria milloin minkäkin tien tukkeena on kasvattanu laput silmille mitä muiden kohellukseen tulee. Jos joku ajaa ohi niin hyvä ia jos taas hiillostaa persiissä niin se ja sama...

Mutta tuo saattoautotivoli oli kyllä semmoinen kokemus että kerran jälkeen tuli etittyä jo korvaava reitti...:D:D

Ja joo persiillään ovat. Nelikaistaisilla voisi kesällä olla 120 ja motarilla 140 ihan helposti. Autokanta alkaa olla jo, vaikkakin vanhaa niin siltikin jo pääosin 2000 lukuista ja nuo 120 rajoitukset on kuplavolkkari ja 100A ajalta peräisin.

Porvoon Hilma
22.07.2017, 06:48
Tänään Hilman kanssa metsäkeikalle. Saattaa olla että pääsen nauttimaan liikennekulttuurista ja ihastuttamaan kanssa-autolijoita etenkin kun ajelen takaisin lava täynnä puuta :D.

Nopeusmittarin neula väpättää jonkin verran eikä ihan tarkan vauhdin pitäminen aina onnistu mutta parhaamme yritämme :)

Edit: matka onnistui mainiosti. Koko 280 km meni hienosti. Pisarana iin päällä oli pitkä matka toodellaaa pitkillä turvaväleillä kauas taaksepäin. Kyllä sitä osataan kun vain halutaan.