View Full Version : Napalukkojen vaikutus polttoaineen kulutukseen
jomppe86
03.05.2017, 18:00
Eli runnerissani on ""kiinteät navat""? Eli niissä ei ole sitä väännettävää lukkoa.... ajattelin että laittaisin manuaali navat... vaikuttaakohan se polttoaineem kulutukseen... voi tarjota lukkoja mikäli on ylimääräsiä jääny
Käytännössä ei mainittavaa muutosta polttoaine kulutukseen, voi jopa alkaa kuluttamaan enemmän.
jomppe86
03.05.2017, 18:30
Ajattelin vaan kun tällähetkellä vetarit pyörii mukana ja perä myös... jos laitan napalukot niin perähän ei pyöri joka taas vaikuttaa polttoaineenkulutukseen.. tiiä sitten... kuitenkaan kyse ei ole automaatti navoista vaan tämä ADD perä
jomppe86
03.05.2017, 18:31
Joskus hj:ssä ainakin huomas heti kun pyöräytti navat auki.. huilas keveämmin
jomppe86
03.05.2017, 18:34
Add katkasee toisen vetarin, mutta kun rengas pyörii niin pyörii myös molemmat vetarit
jomppe86
03.05.2017, 18:53
En kyllä käsitä miten se voi enempi alkaa kuluttaa jos manuaalinavoilla ajaa free asennossa...
Ei se perä pyöri mukana ku takaveto on kytkettynä. ADD katkaisee pidemmän vetarin, jolloin ainoastaan vetarit ja pienet tasauspyörät pyörii.
Juu ei kyllä manuaalinapalukot auki ollessaan kulutusta lisää, mutta ei se välttämättä juuri vähenekkään.
Minulla on Jeepeissä (kiinteät etunavat) huomannut etukardaanin ja sisemmät etuvetarit irrottamalla kulutuksessa alle litran verran satkulla eroa.
No Hj:ssä on isot perät niin siinä saattaa vähän enemmän eroa ollakkin. Mutta oman kokemuksen perusteella kestää ristikot ym.paremmassa kunnossa jos ne pyörii koko ajan. Eli saattaa mennä aika yksiin kokonais kuluissa.
jomppe86
03.05.2017, 19:37
Säätäs se kuitenkin etu perän laakereita...
jomppe86
03.05.2017, 19:44
Olen kuullu juttua että laakerit ei sais kunnolla voitelua takavetopäällä ajettaessa... jos laittaa ne napalukot vapaa asentoon niin vetarit ei pyöri mukana joka ehkäisis tätä ongelmaa
Toisaalta, vetarit pyörii joutavaa ilman kuormaa ja voideltuna, niin mikäpä niitä laakereita kuluttais? Dodgessa on vastaava järjestely etuakselissa, reilu puol miljoona ajettuna en ole huomannu pikkurattaiden laakereissa vikaa.
jomppe86
03.05.2017, 19:55
Dotsi onkin tehty kestämään
HDJ:llä olen kesäajat ajanut keskilukko päällä ja napalukot auki.
Sen olen huomannut että kulkee keveämmin tasamaalla.
Suurin ero on kuitenkin voimansiirron äänissä, varsinkin vedätyksessä voimansiirto on hiljaisempi kun pelkkä takapää vetää, vaikka etupää pyöriikin mukana muttei välitä voimaa = vähemmän kitkaa.
Viime syksynä ajoin muutaman tonnin ilman etukardaaniakin. Silloin tuli ~litran kulutuksen tippuminen, ja heti huomattava parannus auton huilaamiseen. Pelkät napalukot auki mutta etupään pyöriessä mukana en ole kummostakaan kulutuksen laskua havainnut. Varmaan muutama desi/satku.
Miinuksena ehkä se ettei suuntavakavuus ole niin hyvä kuin jatkuvalla nelikolla ajaessa. Hieman haeskelee noilla mudterraneilla jotka ei varmaan maantieajoon ole tehtykkään.
Tuosta olen itekkin kuullu että 4-runnerin etuperästä väljistyy etuvetarien lähdöt.
Napalukoilla tuon voi välttää kun vetarit ei pyörisi mukana kokoaikaa.
Ehkä siinä joku pieni ero kulutuksessa on. En ole itse mittailemalla havainnut. Ruisereissa olen yleensä pitänyt navat kiinni kutakuinkin koko talven. Ennen tuli pitempiä siivuja maantietä, niin silloin availin. Kesällä taas yleensä auki.
Jos olisi kiinteät laipat, en taitaisi päätäni vaivata.
Eli runnerissani on ""kiinteät navat""? Eli niissä ei ole sitä väännettävää lukkoa.... ajattelin että laittaisin manuaali navat... vaikuttaakohan se polttoaineem kulutukseen... voi tarjota lukkoja mikäli on ylimääräsiä jääny
Tein ko. modauksen omaan Runneriin joskus reilu 10 vuotta sitten. Olin huomaavinani n. 2-3 desin kulutussäästön 3.0TD:ssa. Paras puoli on että näin sai helposti lyhyen takavedon, kiva kikkailla kärryn kanssa ilman vastaan haraavaa keskilukkoa. Ja etuperän poskilaakerit (vai mitä ne vetaria tukevat on) oli jo niin horot tossa vaiheessa etten yhtään enempää niitä halunnu väljistää.
110 Hiluxin napikset käy heittämällä.
Umpilaipat muuten lojuu vieläkin tallin lattialla, saa ken haluaa.
Juurikin se apparinpuolen poskilaipan neulalaakeri on kovilla, kun se rullaa kokoajan. itellä kanssa kahdessa eri perässä se on antanu varmaan sentin sentin klappia puolen miljoonan ajokilometrin jälkeen. Perässä on pysyny ihme kyllä öljyt sisällä.
Napikset varmaan vähentäs sen kulumista, mutta ite oilin sen verran mukavuudenhaluinen, etten vittiny napiksia lähtee kääntelemään lumihangessa, kun nelivedon sai kytkettyä hytistä.
No ainakin noissa meikäläisen rotiskoissa on huomannut aika selkeänkin eron, kun käy aika-ajoin vääntelemässä noita napalukkoja auki-asentoon..
Eli ensimmäinen on nuo voimansiirron äänet.. Vaikka tuossa HoJossa -ja Hiluksissakin- on ihan kohtalaisen timmit etukardaanit, niin se rolinan määrä napalukot kytkettynä takaveto päällä ajettaessa on aika selkeä. Napalukot kun vääntää auki, niin loppuu ne ylimääräiset rollotukset.
Sitten on se toinen juttu, eli kulutus. Hieman vajaan litran verran on kulutusero HJssa napalukot kytkettynä, verrattuna siihen, että ne on käynyt avaamassa.. Eli saa sillä pientä säästöä polttoainepuolellekin, kun irrottaa navat etuperän romuista.
Hiluxissa en ole kulutuksia mittaillut, mutta luulisin sen löpöpumpun vievän kaikessa tehottomuudessaan jo hieman reilun litran satkulle, jos napalukot pitää kiinni-asennossa.
Niin, en tiiä voiko hoojiitä tai hiluksia verrata runneriin, kun ei siellä runnerissakaan etuperä eikä kardaani pyöri takavedolla. Runnerissa kojelaudan nappulasta painaminen vasta sitä auton kiertämistä ja napiksien pyörittelyä.
Miten helvetin huonossa kunnossa voimalinjan pitää olla, että pelkkä takaveto päällä ajaessa huomaa eron jos etupäässä pyörii kaikki rojut vs. pelkät renkaat? En nyt vaan ymmärrä..
Miten helvetin huonossa kunnossa voimalinjan pitää olla, että pelkkä takaveto päällä ajaessa huomaa eron jos etupäässä pyörii kaikki rojut vs. pelkät renkaat? En nyt vaan ymmärrä..
x 2
Eron varmaankin huomaa vasta kun autoa on korotettu tarpeeksi ja esim. kardaanin liuku väljä ja kulmat muutenkin ei niin optimaaliset. Omassa bertassa pystynyt tähän asti ajamaan ihan normaalisti lujaa pitkällä nelikolla tai takavedolla napalukot kytkettynä. Nyt on kuitenkin liuku niin väljä että pitää ikävää "jurnutusta" lujassa vauhdissa. Pidemmälle siirtymälle kytken mielellään napalukot auki. Kumma kun ei ihan 40 vuotta kestänyt liuku:D
Yleensä kaikki normaali kulumasta johtuvat väljät tuo ikäviä efektejä. Esim. HDJ-80 jatkuvalla nelivedolla liikkeelle lähdössä aina ikävä klonksahdus kun vetolinja "tahdistuu". Part time kitillä ei olisi sitä ongelmaa. Muutenkin kun on 6" korotusta keulassa, kaasua sopivasti höllätessä etukardaani? resonoi. Optimaalista kulmaa ei saada kardaanille/ristikoille tai vaatisi vakionopeusnivelen. Kaikkihan on korjattavissa jos vaan on lyödä taalaa tiskiin, yleensä nämä jurnutuksen on vaan hyväksyttävä, niin kauan kun eivät vaikuta osien kestävyyteen.
No mutta silloinhan voimalinjassa on vikaa.. eikö ne kannattaisi fiksata? Ei se kovin hyvää tee nelivedolla ajaessakaan jos kauheasti on siellä täällä väljiä :eek:
Toki noi etuakselin kardaani- ja casterkulmien fiksaus on vähän persiistä, vaatii usein joko napojen kääntöä ja/ tai tuplaristikollisen kardaanin.
Samppa79
05.05.2017, 20:46
Napalukkojen asennus ei varmasti huononna tilannetta. Itsekkin sitä suunnittelin runneriin mutta jäi tekemättä. On niistä muutakin etua kuin se että kulutus pienenee, kuten Matti jo vihjaili.
Niin, en tiiä voiko hoojiitä tai hiluksia verrata runneriin, kun ei siellä runnerissakaan etuperä eikä kardaani pyöri takavedolla. Runnerissa kojelaudan nappulasta painaminen vasta sitä auton kiertämistä ja napiksien pyörittelyä.
Kyllä ainakin hiluxia voi tai oikeastaan täytyy verrata runneriin.
Lainauksia Wikipediasta:
Teknisesti ensimmäisen sukupolven 4Runner perustui lavamalli Toyota Hiluxiin. Moottorit ja vaihteisto olivat samat, samoin runko ja akselit.
Mallivuodelle 1990 4Runnerissa esiteltiin huomattavat muutokset
Tekniikkapuolella ei muutoksia ollut tapahtunut. Moottorit ja vaihteistot olivat yhteiset Hiluxin kanssa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_4Runner
englanninkielisessä versiossa hieman laajemmin aiheesta: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_4Runner