PDA

View Full Version : Toyotan ajonesto.


ärjy
26.04.2017, 12:11
Olis tämmönen 1,8 2004 t25 avensis, pystyykö tuossa vaihtamaan käytetyn ecun jos vaihtaa samalla kaikki muutkin ajonestoon liittyvät osat? Marmori väitti et ei onnistuisi kun uudella boxilla 998€ ja heillä koodaamalla +400€..

kenppi
26.04.2017, 18:56
Uskoisin että onnistuu, kunhan avaimet ja kenties ajoneston antennin vaihtaa luovuttaja-autosta. Jos jotain joutuu koodaamaan niin "uusi" ecu pitää ehkä opettaa muille ohjainlaitteille, tai vanhat avaimet uudelle ohjainlaitteelle.

Suzukiin jos vaihtaa käytetyn ecun, pitää avaimet koodata ja syöttää muistaakseni varaosa auton valmistenumerosta 7 merkkiä ohjainlaitteelle. Tuurilla voi toimia pelkästään avaimet koodaamalla.

bj45lava
26.04.2017, 18:58
Pitäis käydä, jos on kaikki romut toisesta.

Muutamaan muuhun merkkiin ei saa edes käytettyä boksia koodattua ollenkaan, jos ajonestokamat ei oo saman valmistenumeron vehkeestä.

ärjy
26.04.2017, 19:36
Kiitoksia.
Pitää tilata tuo paketti ja kokeilla, avaimiin pystyy pelkät sirut vaihtamaan joten sen puitteissa helppo homma.. Ihme lämpimänä nykimistä metsästänyt jo puoli vuotta, saman koodin antaa aina. Sytytyshäiriö 4-sylinterissä.. Uutta osaa jo repullinen ja ei asetu.. Jospa se ois tuossa boksissa..

bj45lava
26.04.2017, 20:40
Joo originaalin avaimen säilyttäminen on hyvä, jonkin verran noita siruja näperrelty ristiin, kun ei yllättäen avaimen jyrsintänumerot aina täsmää olemassaoleviin.

bj45lava
26.04.2017, 20:43
Nykimisestä tuli mieleen myös suuttimet, yhteen maximaan laitoin fortet tankkiin ja 200km ajoa ja nykimiset tiessään pysyvästi, toinen olis kokeilla ilman tankin korkkia jos huohotus tukossa.

On vaan meilläkin tehdyistä ecun vaihdoista 99% ollut vääriä diagnooseja, paitsi mopar ja fiat tuotteissa.

ZAU
26.04.2017, 20:57
Korjauta se oma ecu.Ford focus samaa vikaa ja boxin korjauksella tulee kuntoon.

ärjy
27.04.2017, 07:00
Nykimisestä tuli mieleen myös suuttimet, yhteen maximaan laitoin fortet tankkiin ja 200km ajoa ja nykimiset tiessään pysyvästi, toinen olis kokeilla ilman tankin korkkia jos huohotus tukossa.

On vaan meilläkin tehdyistä ecun vaihdoista 99% ollut vääriä diagnooseja, paitsi mopar ja fiat tuotteissa.

Oon just pari tankillista ajanut forten aineet sisässä ja ei auttanut.. Oire on kyllä ihan sama ku jumisi suutinta, mut vaihdettiin ristiin 3:sen ja 4:sen suuttimet. Vika säilyi nelosessa..

ärjy
27.04.2017, 07:02
Nykimisestä tuli mieleen myös suuttimet, yhteen maximaan laitoin fortet tankkiin ja 200km ajoa ja nykimiset tiessään pysyvästi, toinen olis kokeilla ilman tankin korkkia jos huohotus tukossa.

On vaan meilläkin tehdyistä ecun vaihdoista 99% ollut vääriä diagnooseja, paitsi mopar ja fiat tuotteissa.

Ilman korkkiakin olen ajellut, ja kokeillut välistä et suhahtaako ajon päätteeksi.. Ei vaikutusta ollut niilläkään..

ärjy
27.04.2017, 07:03
Korjauta se oma ecu.Ford focus samaa vikaa ja boxin korjauksella tulee kuntoon.

Paikallinen paja joka korjaa niitä tuumasi et onnistumis % on aika huono.. Pitänneekö paikkaansa sitten..

ärjy
27.04.2017, 07:04
Joo originaalin avaimen säilyttäminen on hyvä, jonkin verran noita siruja näperrelty ristiin, kun ei yllättäen avaimen jyrsintänumerot aina täsmää olemassaoleviin.

Öö.. Lukeeko se esto vielä muutakin kuin tuota sirua?

-MaTTi-
28.04.2017, 00:05
Ei tarvii siruja vaihtaa, vanhan avaimen saa opetettua uusiks tietynlaisella jumpalla Techstreamin avulla tai jopa ilman. Et tarvii muuta kuin sen toisen ECUn.

ärjy
01.05.2017, 13:54
Ei tarvii siruja vaihtaa, vanhan avaimen saa opetettua uusiks tietynlaisella jumpalla Techstreamin avulla tai jopa ilman. Et tarvii muuta kuin sen toisen ECUn.

Mites tämä käytännössä tapahtuisi? Entinen boksi irti ja uusi paikalleen ja sitten erinnäisiä toimia? Oon kyl ihan käsi näiden moottorin ohjauksien kanssa, taas alkoi se nykiminen. Rauhoittui sen jälkeen ku moottorin valo syttyi..

-MaTTi-
01.05.2017, 15:10
Mites tämä käytännössä tapahtuisi? Entinen boksi irti ja uusi paikalleen ja sitten erinnäisiä toimia?
Youtubessa on monenlaista videoo, esim. tämä: https://youtu.be/QocuEYNE6KM
Luettavassa muodossa esim. täällä: http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=102810

ärjy
01.05.2017, 15:18
Youtubessa on monenlaista videoo, esim. tämä: https://youtu.be/QocuEYNE6KM
Luettavassa muodossa esim. täällä: http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=102810

Kiitoksia. !Enpä ole tuubista älynnyt etsiäkkään!!

ärjy
03.05.2017, 15:06
Vaihdoin vielä sen paljon parjatun imusarjan tiivisteen tänään, pitää sen vaikutus kokeilla..

ärjy
05.05.2017, 15:29
Vaihdoin vielä sen paljon parjatun imusarjan tiivisteen tänään, pitää sen vaikutus kokeilla..

Tuon vaihto ei vaikuttanut siihen lämpimänä nykimiseen, taas töistä tullessa teki sen. Nyt se alkoi välittömästi starttauksesta, valo syttyi ja kierrokset muutaman kerran heitti..
Pitää se boksi hommata ja kokeilla sillä et asettuuko..

khager
06.05.2017, 09:45
Oletko mitannu lämpötila-antureita. Oireilee samalla tavalla. Jos antaa väärää lukemaa vaikuttaa suoraan seokseen.

-MaTTi-
06.05.2017, 10:13
Kannattais kattoo Techstreamilla muutkin datat mitä koneessa pyörii. Näkis mm. seoksen korjaukset ja anturitiedot.

ärjy
07.05.2017, 18:34
Mulla onki haku päällä kuka täällä joensuun seudulla osaisi tehdå moisen operaation, itsellä tuo datan lukeminen menee ohi.. Ei vaan osaa.. Ei varmaan ole mittailtu antureita, pitäskö vain mutuna vaihtaa uusi ja kokeilla.. Mittaristoa koskeva anturi on kunnossa kun viisari toimii oikein.. Korjaamolla se on jo seisonut tonnin edestä ja vika ole muuttunut mihinkään..

Nikuzai
07.05.2017, 19:12
Onko egr kuin täynnä skeidaa? jos sieltä lentelee nokea tai muuta sontaa ja jättää venttiiliä auki

ärjy
07.05.2017, 19:36
Itellä tuo egr kans käyny mielessä mut ku se vikakoodi on vaan aina sytytyshäiriö nelosessa? Luulis sillon jos egr temppuisi et olis aina eri pytyissä? Jotain mustaa oli siellä kaasuläpällä kyllä, jos hankailis ne puhtaaksi.. Uskaltaako tässä kääntää käsin sitä läpää? Vaijerilla menee ihan normaalisti polkimelta asti?

ärjy
07.05.2017, 19:37
Oletko mitannu lämpötila-antureita. Oireilee samalla tavalla. Jos antaa väärää lukemaa vaikuttaa suoraan seokseen.

Mites toi anturien mittaus menee? Ihan rautalankamallilla kiitos ;)

-MaTTi-
07.05.2017, 20:15
Mulla onki haku päällä kuka täällä joensuun seudulla osaisi tehdå moisen operaation, itsellä tuo datan lukeminen menee ohi.. Ei vaan osaa.. Ei varmaan ole mittailtu antureita, pitäskö vain mutuna vaihtaa uusi ja kokeilla.. Mittaristoa koskeva anturi on kunnossa kun viisari toimii oikein.. Korjaamolla se on jo seisonut tonnin edestä ja vika ole muuttunut mihinkään..
Vie paikalliselle Toyotalle. Turhaa syytää rahaa nyrkkipajojen kokeiluihin.
Jos tee-se-ite touhu kiinnostaa niin tilaa Kiinasta OBD-johto ja toi ohjelma: http://m.uobdii.com/wholesale/cheap-mini-vci-v930002-single-cable-for-toyota.html
Tolla saat vikakooditkin nollattua ja näät kaiken datan mitä auto pitää sisällään.

Turha testailla antureita yleismittarilla tai kokeilla vaihtaa summan mutikassa.

ärjy
08.05.2017, 06:47
Vie paikalliselle Toyotalle. Turhaa syytää rahaa nyrkkipajojen kokeiluihin.
Jos tee-se-ite touhu kiinnostaa niin tilaa Kiinasta OBD-johto ja toi ohjelma: http://m.uobdii.com/wholesale/cheap-mini-vci-v930002-single-cable-for-toyota.html
Tolla saat vikakooditkin nollattua ja näät kaiken datan mitä auto pitää sisällään.

Turha testailla antureita yleismittarilla tai kokeilla vaihtaa summan mutikassa.

Toyotalle olenkin jo kantanut reilun tonnin ja vika on pysynyt samana, siksi rupesin itse jäljittämään sitä ku eivät löytäneet sitä ja mutuna oisivat vaihtaneet osia..

PH75
08.05.2017, 07:42
Turha testailla antureita yleismittarilla tai kokeilla vaihtaa summan mutikassa.

Ainakin esim. lambda-anturin pystyi helposti ja nopeasti testaamaan yleismittarilla. kun ei siihen hätään ollut obd-mittaria käsillä. Parinpäivän päästä kiinasta saapunut reilun kympin obd2-testeri antoi saman lambda-anturi vika tuloksen.

-MaTTi-
08.05.2017, 08:19
Toyotalle olenkin jo kantanut reilun tonnin ja vika on pysynyt samana, siksi rupesin itse jäljittämään sitä ku eivät löytäneet sitä ja mutuna oisivat vaihtaneet osia..

Ok sitten. Oliskohan tästä apuja, ei oo Avensiksen vaan Celican, mut tuskinpa juuri eroo muuten kuin ehkä ECUn pinneistä: http://www.testroete.com/car/Toyota/celica/repair%20information/repair%20manual/05%20-%20Diagnostics/21.pdf

Saattais pidemmällä guugletuksella löytyä mallikohtainenkin pruju.

hami
08.05.2017, 14:12
Kiitoksia.
Pitää tilata tuo paketti ja kokeilla, avaimiin pystyy pelkät sirut vaihtamaan joten sen puitteissa helppo homma.. Ihme lämpimänä nykimistä metsästänyt jo puoli vuotta, saman koodin antaa aina. Sytytyshäiriö 4-sylinterissä.. Uutta osaa jo repullinen ja ei asetu.. Jospa se ois tuossa boksissa..

Yks vanhempi avensis,-00? nykiminen korjaantu ko alako tankkaahan 98 bensaa

ärjy
11.05.2017, 20:03
Yks vanhempi avensis,-00? nykiminen korjaantu ko alako tankkaahan 98 bensaa

Täs ei vaikutusta laadulla.. Jo neljäs 98 tankillinen menossa.. Pistin injectror cleaneriä viimeisimpään nii ihan ku ois pikkusen helpottanu..

kenppi
12.05.2017, 16:20
Kokeile käyttää suuttimia ja suutintukkia ultraäänipesurissa. Lähtee oikeasti osat puhtaaksi. :)

Arpe
13.05.2017, 21:04
Itellä tuo egr kans käyny mielessä mut ku se vikakoodi on vaan aina sytytyshäiriö nelosessa? Luulis sillon jos egr temppuisi et olis aina eri pytyissä? Jotain mustaa oli siellä kaasuläpällä kyllä

Hiluxissa EGR tukkii eniten nelospyttyä,sit hieman vähemmän kolmosta, varsin vähän kakkosta ja ykköstä ei oikeestaan ollenkaan, johtuen imusarjan muodosta. Ilmakanava tulee imusarjan takapäähän lähimmäs nelospyttyä.

Kuin lie tuos anjoviksessä??

-MaTTi-
13.05.2017, 21:36
Eipä taida VVT-i:ssä olla koko EGR:ää.

ärjy
18.05.2017, 09:17
Taitaa sittenkin kallistua jumivien suuttimien puolelle tämä vika, oon nyt pari tankkia ajanut injector cleanerit tankissa ja viimeiseen 300km ei ole enää nykinyt eikä sytyttänyt valoa..

ärjy
25.06.2017, 19:03
Pysyi pitkään se nykytys poissa mut nyt taas rupes, semmonen jäi nyt kaaliin et se nykiminen tulee vain tasakaasulla ajaessa. Jos koko ajan kiihdyttää ja löysää nii ei nyi, vasta tasakaasulla alkaa.. Ja tossa oli pitkä kuiva jakso välissä, tänään vasta sateessa ajoin pitkilleen. Vikakoodit ku katsoi nii missfireä löytyi taas koodina.. Voikohan joku kampuran asentotunnistin esim. Tehdä tuommoista häröä?

Jappi
26.06.2017, 20:31
Misfire on yleensä puolien, sytkäjohtojen tai tulppien vika. Tosin en tiedä jos on sitten joku merkkikohtainen logiikkaero vikakoodeissa.

Tossavainen
26.06.2017, 21:26
Pysyi pitkään se nykytys poissa mut nyt taas rupes, semmonen jäi nyt kaaliin et se nykiminen tulee vain tasakaasulla ajaessa. Jos koko ajan kiihdyttää ja löysää nii ei nyi, vasta tasakaasulla alkaa.. Ja tossa oli pitkä kuiva jakso välissä, tänään vasta sateessa ajoin pitkilleen. Vikakoodit ku katsoi nii missfireä löytyi taas koodina.. Voikohan joku kampuran asentotunnistin esim. Tehdä tuommoista häröä?

Mitäs kaikkea tuolle nyt todellisuudessa on tehty? Täytyis katella vähän mitä arvoja mikäkin anturi antaa. Sais helpommin suuntaa hakea vikaa..

Antaako vikakoodin aina samalle sylinterille? Jos, onko suuttimia tai puolia kokeiltu vaihtaa ristiin, siirtyykö vika? Tulpat nyt varmaan ensimmäisenä uusittu?
Mitä kaikkea ne nyt siellä toyotalla on tehnyt?

vellihousu
26.06.2017, 22:12
Eikös toi karstaantuminen aiheuta "misfireä"? Nää vvt-i koneethan tykkää kovasti öljystä.
Ainakin lexuksen kanssa ollut amerikan maalla onkelmia ton karstaantumisen kanssa, josta sitten ilmaantuu tota misfireä.
Monessa uudemmassa autossa imuventtiilit karstottuu kun bensa ei huuhtele niitä, sen takia mitkään bensan sekaan työnnettävät litkut ei sitä karstaa poista. Näin mulle on esson baarissa isot pojat kertonu.

estate
27.06.2017, 08:31
Toimisko vanha sumupullosta vettä imusarjaan moottorin käydessä konsti tuommosessa öljypolttimessa? Kaasarikoneista ainakin lähtee karstat tehokkaasti kun "juottaa" koneelle vettä. Liikaa ei parane lorauttaa ettei mee kanget mutkalle. Mää tosin oon kyllä aina korjannu tojotat ottamalla laput irti ja soitto niekeripojille niin katoaa se vikapesä pihasta.

ärjy
28.06.2017, 18:44
Mitäs kaikkea tuolle nyt todellisuudessa on tehty? Täytyis katella vähän mitä arvoja mikäkin anturi antaa. Sais helpommin suuntaa hakea vikaa..

Antaako vikakoodin aina samalle sylinterille? Jos, onko suuttimia tai puolia kokeiltu vaihtaa ristiin, siirtyykö vika? Tulpat nyt varmaan ensimmäisenä uusittu?
Mitä kaikkea ne nyt siellä toyotalla on tehnyt?

Pysyy aina nelossylinterillä se koodi, siihen on vaihdettu kolmosen suutin. Ei vaikutusta.
Puolat on vaihdettu neloseen kaksi kertaa, kolmannella kerralla pistin nippon densot joka reikään. Ei vaikutusta.
Paineet on mitattu joka pytyltä, arvot on kuulemma niin hyvät kun vain voi olla.
Johtosarjat on käyty läpi eculta puolille, ei vikaa.
Aina tulee se sama vikakoodi p1315 mikä on kuulemma 4sylinterin sytytyshäiriö..
Ps:tulpat on vaihdettu ja polttoainepaineet tarkistettu, ei niissäkään ollut sanomista.
Tuo koodi on myös itse ecun vikakoodi, pitäsköhän vielä kokeilla uudella boksilla.

ärjy
16.07.2017, 21:11
Iltoja.
Mites tuo ajonesto hässäkkä, onko se virtalukolla oleva antenni kytköksissä siihen immo releeseen? Meinaan et jos mulla on nyt uudet hilut toisesta autosta niin voinko jättää sen entisen antennin siihen virtalukkoon jos vaihdan sen pelkän releen? Ja tietty ne sirut avaimiin ja sen ecun..

-MaTTi-
16.07.2017, 22:41
Saat opetettua uuden/käytetyn ECU-boxin tottelemaan vanhaa avainta yms. ajonestoon liittyvää.

ärjy
17.07.2017, 09:16
Saat opetettua uuden/käytetyn ECU-boxin tottelemaan vanhaa avainta yms. ajonestoon liittyvää.

No hitto, kaikki asiantuntijat toyotalla ja muualla väittää että se on kertapolttoinen ecu.
Siksi tilasin koko paketin. Se video minkä aiemmin laitoit vaihdosta, siinäkin oli uusi ecu käytössä.. Mitenkähän se toimisi?

ärjy
18.07.2017, 11:34
Luin illalla tuon tekstiversion ecun vaihdosta läpi, ainoa kompastuskivi on että ei ole tuota ohjelmaa millä kävisi vin koodin muuttamassa. Toimisikohan se ilman sen vaihtoa?

-MaTTi-
18.07.2017, 12:17
Toimii. Omassa Toitsussa oli kans eri VINillä purkki kiinni.

-MaTTi-
18.07.2017, 12:20
No hitto, kaikki asiantuntijat toyotalla ja muualla väittää että se on kertapolttoinen ecu.
Siksi tilasin koko paketin. Se video minkä aiemmin laitoit vaihdosta, siinäkin oli uusi ecu käytössä.. Mitenkähän se toimisi?
Joo, kertapolttoinen, mut ajonesto ei kuulu siihen puoleen.

ärjy
18.07.2017, 12:23
Joo, kertapolttoinen, mut ajonesto ei kuulu siihen puoleen.

Eli siis vaihdan tuon ecun ja sit se paperi klemmari 30min. Kiinni sinne obd porttiin? Vai pitääkö jollain ohjelmalla kikkailla?

-MaTTi-
18.07.2017, 12:31
Pärjäät sillä klemmarilla. Ei oo tosin omakohtaista kokemusta, mut lukenu niin monesta eri yhteydestä.

ärjy
18.07.2017, 12:36
Minäpä testaan kunhan tuo sade ja ukkonen loppuu, tiaisen talli meinaan. Raportoin sit tänne miten meni😁

-MaTTi-
18.07.2017, 12:37
👍 Helppo näiden kans on pelailla. ...yleensä.

ärjy
18.07.2017, 12:53
👍 Helppo näiden kans on pelailla. ...yleensä.

Näin se on itelläkin tähän asti mennyt, tän pirulaisen kanssa vaan alkaa hermo käryymään.. Tosissaan puol vuotta jo etitty sitä vikaa tästä toitsun ja muiden korjaajien kanssa.. Mut jospa se nyt tällä asettuisi..

ärjy
18.07.2017, 16:49
Kyllä se hyväksyi sen uuden ecun sillä paperiklipsi kikalla, meinas vaan happi loppua ku ei saanu ovia aukoa sen 30min. Aikana😂 pitää lähtee ajamaan kone kuumaksi et vieläkö nykii..

ärjy
18.07.2017, 18:03
Kävin reilun sata kilsaa ajelemassa ja pysähtelin tupakkitauolle aina 20km välein.. Ei ruvennut nykimään.. Joko se vika oli ecussa tai sit vaan on se hetki kuunkierrossa että ei nyi😂
Käytin entisestä ecusta kannen auki ja ei siellä silmämääräisesti ollut palaneita kohtia yms..
Pitää vaan toivoa et se vika oli siinä.. Ainii, tyhjäkäynti on parempi tällä uudella boksilla jostain syystä.

-MaTTi-
18.07.2017, 23:53
Hyvä homma. Toivotaan et pätkimiset on historiaa.

ärjy
21.07.2017, 15:57
Taas aloitti sen nykimisen, pysyi muutaman päivän poissa se vika.. Koodia ei antanut mut samanlainen nykiminen. Voikohan mikähän anturi tekisi moista oiretta? Ja taas kylmänä ei mitään mut kuumana sit alkaa ku on parkissa ollut jonkun aikaa😤

kivinen
21.07.2017, 16:35
Kahdessa VVT-i autossa on tullut vastaan sellainen ominaisuus, että polttaa öljyä niin paljon, että lambda karstoittuu ja tulee ihan ihme vikakoodeja. Lambdaa ei tietenkään herjaa. Päästöt on pielessä ja jonkin verran nykii lämpimänä. Ei varmaan mahdottomuus enemmän ajetuissa?

Kaikkein yleisin nykimisen syy on kuitenkin ollut MAF:in hajoaminen. Tämän olen oikeastaan varmistanut koittamalla toisesta autosta ehjää.

Tietty kovaan nykimiseen voisi epäillä TPS:ia, niitä ei ole kyllä kovin montaa rikkinäistä tullut vastaan.

ärjy
21.07.2017, 17:08
Kahdessa VVT-i autossa on tullut vastaan sellainen ominaisuus, että polttaa öljyä niin paljon, että lambda karstoittuu ja tulee ihan ihme vikakoodeja. Lambdaa ei tietenkään herjaa. Päästöt on pielessä ja jonkin verran nykii lämpimänä. Ei varmaan mahdottomuus enemmän ajetuissa?

Kaikkein yleisin nykimisen syy on kuitenkin ollut MAF:in hajoaminen. Tämän olen oikeastaan varmistanut koittamalla toisesta autosta ehjää.

Tietty kovaan nykimiseen voisi epäillä TPS:ia, niitä ei ole kyllä kovin montaa rikkinäistä tullut vastaan.

Just keskusteltiin tosta maf:ista kaverin kanssa, se onki ainoa mihinkä ei ole puututtu. Tää on ajettu vajaan 270tuhatta, ja kyllähän tolle näkyy öljykin kelpaavan. Pitäs se maffi "lainata" jostain ja kokeilla. Jossain oli et saattaa puhdistuskin auttaa? Mikäs toi tps on? Ainii, päästöt tosta katottiin korjaamolla ja niissä ei ollut valittamista.. Ja vielä edittiä... Tämä lopettaa sen nykimisen heti ku antaa kaasua tai päästää pois. Ja kylmänä ei tee ollenkaan, saa ajaa vaikka ivaloon nii ei rupea nykimään..

kivinen
21.07.2017, 17:22
Voihan sitä koittaa Bräkleenillä ruiskutella puhtaaksi. Yariksen softa ei muuten edes tajua, jos MAF:in johto on irti. Voi tavallaan testata niinkin.;) Kun se menee muutenkin vikatilaan sen(tai muun asian) hajotessa, niin vikatilassa sen ei pitäisi nykiä.

TPS on kaasupolkimenasentotunnistin. Jos se on rikki, niin ei vastaa kaasun painamiseen, saa signaaleja mistä kohdasta sattuu ja nykii sen takia.

ärjy
21.07.2017, 17:44
Voihan sitä koittaa Bräkleenillä ruiskutella puhtaaksi. Yariksen softa ei muuten edes tajua, jos MAF:in johto on irti. Voi tavallaan testata niinkin.;) Kun se menee muutenkin vikatilaan sen(tai muun asian) hajotessa, niin vikatilassa sen ei pitäisi nykiä.

TPS on kaasupolkimenasentotunnistin. Jos se on rikki, niin ei vastaa kaasun painamiseen, saa signaaleja mistä kohdasta sattuu ja nykii sen takia.

Tämä muuten jatkaa nykimistä vikatilaan siirryttyäkin, nyt se nykiminen hävisi itsestään ku oli vähän aikaa röykkyyttänyt.. Ei sytyttänyt vikavaloa. Tuli mieleen tuo tps, onkohan se ihan perinteinen potentiometri? Jos se on siinä 2-3trpm kohdalta kuluttanut ne pinnat? Mut sekin vissiin olisi sit koko ajan vika päällä eikä vasta lämpimänä.. Sinällään outo ku se pomppiminen loppuu siihen ku antaa/löysää kaasua..

ärjy
21.07.2017, 17:45
Onkos se tps anturi kaasuläppäkotelolla vai kabiinissa?

kivinen
22.07.2017, 07:58
Läppäkotelon kyljessä.

Tuolla videolla irrottavat läppärungon, ei taida mahtua muuten vaihtamaan:

https://www.youtube.com/watch?v=wNKX1p3FbBA

ärjy
22.07.2017, 09:53
Läppäkotelon kyljessä.

Tuolla videolla irrottavat läppärungon, ei taida mahtua muuten vaihtamaan:

https://www.youtube.com/watch?v=wNKX1p3FbBA

Tuli muuten mieleen et tolle tps:lle varmaan löytyy oma koodinsa jos on viallinen? Pitää ensin nämä randomi vian aiheuttajat käydä läpi, se maf ja lambdat..
Toi kone on täysin eri päin ku mulla mut osat on samat.. Se läppä oli kans musta reunastaan mullakin, voikohan se aiheuttaa jotain häiriöitä? Jos ottas irti ja puhdistaisi senkin..

kivinen
22.07.2017, 11:04
Ei nuo minusta tunnu aina vikakoodeja osaavan antaa, vaikka osa olisikin viallinen. Olisipa kuitenkin kiva lyödä tuo ohjelma kiinni ja katsoa mitä siellä ajon aikana tapahtuu kun alkaa nykimään.

Jaa niin, varmaan videolla onkin eri moottori. En tiennyt tunnistanut moottorityyppiä.

En oikein jaksa uskoa, että likainen läppärunko mitään nykimistä aiheuttaa. Videolla puhuvat tyhjäkäyntiongelmista, sellaisia ehkä?

Yarikset tuntuu käyvän myös ilman taaemman lambdan kytkentää tai testauslambda jalkatilassa. Kannattaa muistaa, että se on lämmitettävä, ettei sitten sula mitään. ;)

ärjy
22.07.2017, 14:14
Nytpä selvisi että kaverilla on kone jolla saa livedataa koneesta, ens viikolla päästään katsomaan et mitä siellä tapahtuu nykiessä. Eikö toyotan korjaajilla ole semmoista laitetta? Kun oisivat vaan vaihtaneet osaa osan perään kokeilumielessä?

-MaTTi-
25.07.2017, 20:30
Nytpä selvisi että kaverilla on kone jolla saa livedataa koneesta, ens viikolla päästään katsomaan et mitä siellä tapahtuu nykiessä. Eikö toyotan korjaajilla ole semmoista laitetta? Kun oisivat vaan vaihtaneet osaa osan perään kokeilumielessä?
Sen livedatan saa 20€ kiinakaapelillakin ja Techstreamilla.

Vikakoodithan tulee ja menee ilman vikavaloakin, valo syttyy yleensä jos sama vika esiintyy kahdella eri ajosyklillä peräkkäin, eli pitää olla sammutetuna välillä. Eli koodeja voi olla pending-tilassa vaikka valo ei pala.

vellihousu
26.07.2017, 07:31
Jep, suosittelen kanssa tota Techstreamiä. Tuntuu olevan ihan pirusti mahdollisuuksia siinä. Youtubesta voi kurkata miten se ohjelma toimii.

ärjy
29.07.2017, 12:25
Vaan on, nyt ku ois koneet ja pelit kiinni nii ei saada vikaa irti!! Puoli päivää ajeltu ja ei rupee nyhtämään!! On kyllä perkele vehje!! Taitaa olla naaraspuolinen laitos erittäin vahvoilla pms oireilla tämä anjovis!! Pitää huomenna kokeilla uusiks, eiköhän tuo nyt rupea nykyttämään ku lähden pajalta..

ärjy
20.09.2017, 18:45
Morjensta taas..
Kelit viileni nii taas alkoi anjovis nyhtämään.. Perjantaina katsellaan sitä livedataa, onko jotain osioo mihin pitäs extrahuomioo kiinnittää? Joku sanoi siittä lambdan karstoittumisesta? Onnistuuko se puhdistaa jollain? Maf:in kun käytin irti niin siittä ei löytynyt mitään silmämääräisesti, en nähnyt edes sitä lankaa? Tässä on vain semmoinen pyöreä putki siinä tolpan nokassa? Liekkö lähteny koko karva lipettiin vai onko eri mallinen? Vai onko se "lukija" siinä tyvessä olevat karvat? Ja koodi pysyy samana, p1315
Huomenna menee läppäkotelo puhdistukseen ihan varon vuoksi, tyhjäkäynti rumputtaa nii sen takia.. Käyköhän ihan bräckleen siihen touhuun?

-MaTTi-
20.09.2017, 23:52
Taitaa olla väärä osoite sulla nyt, eikä toi koodi mitään missfireä oo vaan enemmänkin puolan johto poikki tms. jos kerran jo ite puolan vaihtanu.
http://testroete.com/car/Toyota/celica/repair%20information/repair%20manual/05%20-%20Diagnostics/31.pdf
https://pic.useful.fi/ryhXXvejZ.png

ärjy
21.09.2017, 07:07
Taitaa olla väärä osoite sulla nyt, eikä toi koodi mitään missfireä oo vaan enemmänkin puolan johto poikki tms. jos kerran jo ite puolan vaihtanu.
http://testroete.com/car/Toyota/celica/repair%20information/repair%20manual/05%20-%20Diagnostics/31.pdf
https://pic.useful.fi/ryhXXvejZ.png

Ne johdot on käyty jo läpi ammattilaisen toimesta, samoin se boxi on jo uusi.. Mikäs se kolmas oli?

ärjy
21.09.2017, 07:37
Tosin voihan ne ammattilaisetkin erehtyä, se vain ihmetyttää et jos ois johdoista kiinni nii miten nämä kelit vaikuttaa niin paljon vian esiintymistiheyteen?

jmk
21.09.2017, 08:12
Voisiko kostealla kelillä sähkö kulkea huonossa liitoksessa tai lähes poikkinaisessa johdossa eri tavalla

ärjy
21.09.2017, 09:15
Just kävi sama mielessä, aiemmin mietin vain lämpöantureita yms...
Putsailin äsken sen kaasuläpän joka oli aika musta, samalla putsasin sen maf:inkin, työnsin bräckleeniä siittä läpi ja annoin kuivaa sisällä. Kävin koeajolla niin se pintakaasulla "nypytys" poistui kokonaan, samaten tyhjäkäynti on nyt parempi. Ei täristä yhtään ja on 50-100rpm korkeampi.. Ennen se keikkui jossain 700-750 nurkilla.. Askel parempaan.. Eikös sen johdon katkeamisen/oikosulun nää siinä livedatan seurannassa?

ärjy
08.01.2018, 16:23
Taasen avesta..
Kaikkea käyty läpi tuloksia saamatta.. Tuli mieleen et tässä on tavalliset tulpat, oli edellisetkin ja semmoset laitettiin.. Voisiko parantaa tilannetta jos vaihtaisi ne iridium tulpat tilalle? Luin jotain lämpimän maan toitsu palstoja ja siellä oli saman tyylinen vika korjautunut kyseisillä kynttilöillä? Käytin kiesin leimalla ja arvoissa ei ollut mitään sanomista, leima tuli että heilahti..

timbe
23.04.2019, 20:27
miten tuo ecun hyväksyminen sillä paperi klipsillä onnistuu oisko ihan kirjoitettua ohjetta ja missä tuo ecu sijaitsee kyse on 2002vvti avensiksesta ja tarkoitus olis vaihtaa 1,8vvti:In tilalle 1,6vvti moottori ja molemmat autot on käynti kuntoisia toinen vaan syö öljyä ihan sikana.

timbe
29.04.2019, 17:10
Nyt moottori vaihdettu eikä toimi ala kierroksilla yhtään kaikki anturit vaihdettu moottoriin sitten kun kierrättää yli 4000 tuntuu normaalisti pelaavan mites luulette et käviskö tuo 1.8ecu tuohon 1.6 oisko kellään tietoa