PDA

View Full Version : Jeep wrangler jk unlimited


Glutton
21.04.2017, 21:45
Hei palstalaisille.
Pitkän hiljaisuuden jälkeen aloitetaan taas uusi projekti.
Edellinen projekti oli jo harvinaisuus tällä palstalla mutta eipä näyttänyt tätäkään mallia vielä löytyvän vaikka koitin hakea. Korjatkaa jos väärässä. Mielellään lukisin....

Hommasin itselleni uuden projektin tuolta helsingistä ja ajelin sen sieltä pois. Ensimmäisen sadankilometrin jälkeen syttyi vikavalo. Siitä sitten kurvasin lähimpään autokorjaamoon kun kiireessä jäi oma obd testeri kotiin. Viaksi ilmeni että kone ahtaa liikaa eli paineet pääsee liian korkealle. No epäilin heti että auto kun oli tuotu ulkomailta ja ties minkä aikaa se lieneen seisonut niin hukka portin mekanismi jumittaa. No oliko se vai oliko sitten akulta irronut korin maadoitus piuha syypää minkä huomasin siinä samalla. Mutta joka tapauksessa auto toimi hienosti loppu matkan eikä vikavalo enään syttynyt.

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=78110&stc=1&d=1492803575

Todoo listalla taitaa olla ensimmäisenä rengas ja alustan korotus. Leimalle menee 35" ja vielä jäis parin tuuman korosarjallekkin varaa... Ebayn ihmeelliseen maailman kun uppoaa niin tähän löytyy vaikka minkänäköistä kilkettä. Saapa nähdä mihin tämä projekti etenee...

Timo_L
21.04.2017, 22:04
JK Unlimited on hieno rakennuskohde, hyvä että jollakin on hiluja alkaa tekemään tällaista.
Harmi vain ettei ole bensakoneella ja valmiiksi Rubicon, olisi vähemmän rakennettavaa ;)

Glutton
22.04.2017, 06:07
Enismmäisiä mitä piti ruveta ihmettelemään on tuo map anturi tuolta imusarjasta. nämä EGR vehkeet nokeaa imukanavat ja kaiken mitä siellä on...

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=78115&stc=1&d=1492833938

antura oli kyllä aika hyvin muurautunut mutta imukanava muuten ei sisältänyt hirveästi nokea...

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=78116&stc=1&d=1492833938

vielä pitää tutkia miten tuon EGR:n saa pois että ei sotkisi lisää...

Glutton
20.05.2017, 18:38
Tilailin Suomen maastoautotarvikkeelta renkaat ja alusta sarjan. Tähän asti on ollut melkein kaikissa Omen alusta alla mutta nyt päätin kokeilla jotain muuta välillä.
alustaksi valitsin Rough Country 3,5" alusta sarjan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=204101

Alustaan kuulu eteen alle pitemmät tukivarret kääntämään casteri kulmia korotusta varten. sarjassa tuli myös panhardien korotus palikat. kilkkeet tuntui asiallisilta ja kiinnitykset oli jämeriä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=204103

Tässä alkuperäinen ja uusi tukivarsi vertailun vuoksi.
Ihan ilman vastuksia homma ei sujunut. Olin sivuttanut sujuvasti tekstin missä lukee että alkuperäiset vanteet ei sovi enään alustan asennuksen jälkeen alle ilman spacereita. Normaali asennossa ei vakaajan pää ota renkaaseen kiinni mutta maksimi joustoissa tulee tuo tilanne vastaan...

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=204104

No toinen probleema tuli etukardaanin kanssa kun sekään ei mahdu maksimi joustoissa liikkumaan täysin ulos asti. Diesel versiossa on vaihdelaatikko paketti hieman pitempi näin ollen etukardaanikin on pitempi.

Jotta homma ei olisi helpottunut liikaa, tuli sarjan mukana myös uusi pitman armi eli siis se simpukasta lähtevä ohjaus varsi. Sitä irroittaessa, hydraulisella ulosvetäjällä ampaisi simpukan akseli läpi kotelosta ja kansi korkkas.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=204105

Simpukka nyt vuoti muutenkin ja olin siihen tiivistesarjan jo tilannut että remonttiin se menisi kuitenkin mutta hetken jo luulin että tässä tais joutua simpukan ostoon... Kansi oli alumiiniä ja sitä pystyi hitsaamaan joten korjaus onnistui. huomasin kun purin simpukan että jos ratti olisi ollut ihan missä muussa asennossa kuin keskellä ei tätä olisi päässyt tapahtumaan vaan simpukan valurauta runko olisi ottanut iskun vastaan...

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=204106

Jotta tässäkään ei olisi vielä kaikki niin sainpas sitten simpukka remontin aikana ratin pyörähtämään kierroksella pieleen ja ensimmäisellä testillä pyöräytin ratti akselilla olevan airbäkin ja vaakarin / töötin spiraalin rikki. :(
Olipa muuten ensimmäisellä kerralla vaikea purkaa sitä ratin keskiötä, vaikka katoin juutuubin videoita ja niin airbäki ei millään meinannut irrota. Myöhemmin tein kyllä sitten työkalun millä keskiön saa irrotettua helpommin. Vain vakkari ja töötti heitti pelaamastaeli airbäki yhteys toimi ja tarkemmin tutkittuani, airbäki on pitemmällä piuhalla eli katkeaa viimeisenä. siispä kolvi käteen ja spiraalin päätä tartuttamaan takaisin liittimeen. onneksi se irtosi päästä eikä katkennut keskeltä. Tinaus onnistui kohtuudella. muttakun kasasin rojut takasin mutten kaikki toimi paitsi että mittari tauluun syttyi esp/bas merkkivalo. Tämä sama komponentti sisälsi myös rattiakselin asento tunniste anturan. Järjestelmä herjasi, että ratti ei ole keskellä. Kerkesin jo kysellä uuden hintaa ja masennuin kun sen hinta haarukka oli 300-480€

Tässä vaiheessa tuli pieni tauko rassauksessa ja kävin töissä touhuilemassa.
Seuraavat vapaat kun tuli niin sain aamutuimaan inspiksen alkaa purkamaan spiraali irti vielä kerran.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=204108

Kuvassa pienempi hammas ratas on irti paikoiltaan kun tutkin missä asennossa tuon pitäissi olla. aikani ihmeteltyäni. huomasin että molemmissa rattaissa on nuolet ja nehän ei voi tarkoittaa muuta kuin että nuolten täytyy olla jossain välissä kohdakkain. netistä kaivoin kuvan missä näkyi kun iso ratas oli suorassa ja pikku rattaassa oleva reikä oli noin kello viidessä. asettelin rattaat kohdalleen ja pyörittelin aikani että saisin nuolet kohdalleen. kun jousen pyöritti melkein kokonaan vasempaan ääri asentoon nuolet kohtasi, sen verran oli pielessä että yhdellä hampaalla piti vielä siirtää mutta nyt anturi olisi kohdallaan. Mieletön täpinä päällä, kasasin rattiakselin hilpeet ja ei muutako testaamaan.. ei tarvinnu ajaa kuin 50m eteenpäin niin merkkivalot sammui. siinä pääsi pienet huuto naurut kun sain sittenkin ehjättyä sen mokoman vempeleen.

Glutton
20.05.2017, 19:33
Rengastus muuttui general grapperiksi 35x12,5-17

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=204113

Vanteelle laittaessa tuntui jo kumet aika jäykiltä mutta saapa nähdä minkälaiset ovat.

Zeipii
07.06.2017, 08:02
Eli tämä on diesel?

Timo_L
07.06.2017, 15:04
Mikset hommannut säädettävillä tukivarsilla, saisi hienosäädettyä alustan kunnolla?
Toinen juttu sitten on se, että jos autolla on tarkoitus ajaa metsässä niin olisi kandenut ostaa flex-jointilliset tukivarret. Tavalliset puslat tahtoo tykätä kyttyrää metsähommista. Toki jos suht kevyttä offia niin sitten ei niin väliä :)

Kyllähän Jeepin ulkonäkö muuttui heti parempaan suuntaan pikku korotuksella ja isommilla renkailla :cool:

ImacInnes
07.06.2017, 17:33
Ovat asentaneet näihin etutukivarsien takapäähän lasku sarjan jolla ovat ehkäisseet woblaamisen.

t. Ismo Ämmä

Glutton
28.06.2017, 22:01
Joo tämä on tiiseli malli 2.8 CRD...

Noh metsässä rytyyttämistä on monen moista. Minun ajot ei välttämättä ole kaikista rajuimmasta päästä mutta kyllä tätä olis ihan kunnolla tarkoitus ulkoiluttaa metsässä. ja jos nyt alkuun mennään näin niin sitähän ei taas tiedä kun homma lähtee lapasesta että mihin päädytään.

Voblaus ongelmasta sen verran että kun laitoin alle nuo 35" renkaat niin voblaus väheni miltei loppui mutta koko ajan taas paheni. no lopulta syykin selvisi. pyörän laakeri alkoi antautumaan jo toen teolla. sieltä tuli aikaimoinen välys ohjaukseen ja sai ajokäyttäytymisen näyttämään siltä että oli vähintäänkin parin romillen humalassa. suoraan ei tahtonu mennä millään..

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=205395

Siispä laakeri remontiin. laakeri löyty briteistä kohtuu hintaan mutta toimitus takkuilee. osan piti olla jo täällä mutta kun otin yhteyttä myyjään hän kertoin onnistuneensa lähettämään sen itselleen. niinpä hän lähetti sen uudelleen ja tänään se näytti olevan tulossa jo Tampereella. purkasin laakerin irti kun se jo rutinaa ja jurinaa pietti. abs valotki syttyi jo tauluu arvatenkin juuri tästä laakerista johtuen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=205396

laakeri oli aika kaput. kaikki kuulatkaan ei olleet enään pyöreitä. Absin anturakin oli ottanut vähän osumaa. oli muuten viisaasti sijoitettu se antura kun se on jarru kilven ja levyn välissä eli anturaa ei varmaan ajamalla saa rikki muuten kuin johdon poikki mutta johtoa saa uutta...

offroadjouni
29.06.2017, 06:17
Minulla on JK:n akselit omassa TJ:ssä ja olen porannut rasvanipan ABS:n reikään. Tai itseasissa siihen ABS:n muoviseen anturiin olen ne kierteet tehnyt kun itsellä ei ole ABS:iä autossa. Kerran-pari vuoteen tai aina kun vaihdan laakerit niin laitan samalla vähän lisää rasvaa kun sitä on aika vähän laakereissa alunperin. En osaa sanoa onko siitä muuta kuin henkistä apua, mutta on sekin jotain. :)

Glutton
29.06.2017, 15:53
uusi laakeri tuli ja laitoin sen paikalleen. hetki siitä niin etu vetari räjähti testi ajolla...

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=205400

jaa mistähän kannattaa hommatta vetaria ja kestääkö vakiot vai pitääkö tähä alkaa laittaan jotain super vahvoja...

JAMANT
29.06.2017, 16:07
jaa mistähän kannattaa hommatta vetaria.

Aika montaa vaihtoehtoa antaa varaosakuvat suoraan, tarvitaan valmistenumeroa, niin pääsee kiinni... Laitatko sähköpostilla, niin katsotaan...

On mulla varmaan se valkkari sähköpostissa, mutta en sitä nyt taas äkkiä löydä...

JAMANT
29.06.2017, 16:20
Löysin sen valkkarin... Ei oo tukkurillakaan heti toimittaa, tilauksesta 7-14 päivää yms...

KoniJeep
29.06.2017, 22:38
uusi laakeri tuli ja laitoin sen paikalleen. hetki siitä niin etu vetari räjähti testi ajolla...

https://forums.ofipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=205400

jaa mistähän kannattaa hommatta vetaria ja kestääkö vakiot vai pitääkö tähä alkaa laittaan jotain super vahvoja...

https://eshop.rbs-handel.de/fi/catalog/jeep/3/wrangler-jk/7/2-8-l-vm-motori-dohc/162/axles/

http://www.morris4x4center.com/rcv-ultimate-dana-30-cv-axle-set-pair-rcv-cvj30-jk.html

Glutton
29.06.2017, 22:44
kestääkö nuo RBS kaupan nivelet?
on kyllä aika huokean hintaisia..

KoniJeep
29.06.2017, 23:25
kestääkö nuo RBS kaupan nivelet?
on kyllä aika huokean hintaisia..

Samaa mehico tavaraa kuin alkuperäisetkin.. Osta hipot jos meinaat ajaa muuallakin kuin nurmikolla.
Löytyy nuita ebaysta muitakin merkkejä: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=68004081AA&_sop=15

Timo_L
30.06.2017, 09:50
Spicerin ristikot niin kestää sen mitä kestää. Jos ei se riitä, niin sitten vetareiksi RCV:t ja et tuohon akseliin enää vahvempia vetareita ja niveliä saa.

Mika_T
30.06.2017, 15:52
uusi laakeri tuli ja laitoin sen paikalleen. hetki siitä niin etu vetari räjähti testi ajolla...


No tämähän se varsin kestävältä kampeelta vaikuttaa :D

Pientä alkukankeutta havaittavissa.

offroadjouni
30.06.2017, 21:04
Kyllä ne alkuperäiset vetarit pitäis kestää ihan kohtuullisen hyvin. Oka ajeli keltaisella 35" Creepyillä TJ:llä jossa oli JK:n akselit ja kyllä se sai aika rajua kyytiä sai ilman akseliongelmia. Itse puolestani olen ajellut 8 vuotta naputtavilla RCV:n vetareilla ja 37" renkailla, mutta kilometrejä offipelille on tullut alle 1000 per vuosi.

Glutton
17.07.2017, 20:29
Noniin vetari vika korjattu ja uusi yritys metsään. Autopelasi hienosti kunnes tuli vastaan jyrkkä mäki jota piti kiikkua ylös. Epäilen että tässä on jonkin sortin mäkilähtoavustinta tai jarrut toppailee tyhjää pyörivää rengasta. Mäessä turpiini alkoi luistaa ja vaati melkein kaasun pohjaan että auto liikkuu. Sitten veto saattoi kadotavyhtäkkiä ja palautui vähintäänkin yhtä yllättäen. Laatikko ei tuntunut tietävän yhtään mitä se tekee. No kaiken tämän härdellin seurauksena auto ampaisi rinteen päälle mistä lukollisetkaan autot ei ilman vinssiä ole kiinnunu. Tässä vaiheessa rupesin tutkimaan mitä auto puuhaa ja sain vinon pinon vikakoodeja ja laatikon öljyn lämmöt oli 104°C... Atf öljyn haju puski hyttiin ja laatikko vain tuntui luistelevan. Annoin jäähtyä ehkä noin puoli tuntia. Tämän jälkeen laatikko taas pelas niinkuin ennenkin. Mutta pienen ajon jälkee tilanne taas oli sama että kaasua piti antaa rankasti ennenkuin pääsi liikkeelle.
Meinaa vähän ihmetyttää tämä jatkuva poikiminen tällä vehkeellä. Lueskelin netissä tuosta laatikosta että vissiin sekin on joku tyyppivika että kuumuu ja jossain olis jopa moparin toimesta laitettu lisä lauhuttimia... Kai se pitää alkaa semmoinen väsäämään seuraavaksi...

Glutton
17.07.2017, 20:49
Kiitos D_bar löysikin jo linkin missä kerrottiin että näissä kaikissa olis se BLD eli Brake Lock Differential

http://www.wranglerforum.com/f274/brake-lock-differentials-bld-explained-803194.html

Timo_L
17.07.2017, 21:20
Tuli tässä vaan mieleen, että menitkö jyrkkää mäkeä ylös nopealla vai hitaalla puolella? Jos nopealla, niin sillä saa useimmissa automaateissa laatikon kuumumaan äkkiä, etenkin jos siinä mäessä vielä junnaa syystä tai toisesta pidempään veto päällä.
Jos automaattivaihteisella autolla hinataan paljon perävaunua, ja/ tai ajetaan metsässä vähänkin enemmän, niin ehdottomasti lisäjäähdytin keulalle laatikon öljyjä jäähdyttämään. Se, että tehdas ei ole asentanut lisäjäähdytintä vakiona ei tarkoita etteikö sitä tarvitsisi.


104°C ei sinällään ole automaattilaatikolle vielä mikään älytön lämpötila, mutta kuitenkin 20-30°C enemmän kuin mikä on optimi pitkällä aikavälillä.
Vanhemmissa sähköhjatuissa Jeepin (Chryslerin) laatikoissa ylivaihde kytkeytyi pois päältä jos laatikon lämpö ylitti n.125°C, ja oli taas käytössä kun laatikko jäähtyi riittävästi.
Uudemmissa missä on enemmän kuin 5- portaisia, käsittääkseni laatikon ylilämpö kytkee useammankin vaihteen pois päältä kunnes loota on jäähtynyt.

Glutton
17.07.2017, 22:27
Pikkupuolesta oli kysymys koko ajan. Isoa puolta ei oikein voinut käyttää kuin siirtymissä. Ja tuo lämpötila on sieltä obd kautta katsottu. Mistä sitten liene mittaa. Auto ei kuiten hälyyttänyt missään vaiheesaa kuumuutta. Mutta kyllä se öljy palaneelle haisee, tänäänkun tikkua vielä nostelin...
Mutta voikohan se luistaminen liittyä jotenkin tuohon bld hommaan. Ainakin mersussa sprintteri 4x4 manualli käskee polkea vaan reilusti kaasua ja moottorin ohjain yksikkö hoitaa todellisen kaasun määrän. Tuntuu kyllä aika hullulta varsinkin jos lähellä on puita sun muita esteitä...

offroadjouni
18.07.2017, 06:52
Oliko tuo palaneen haju mahdollisesti aikaisemmin jo öljyssä? En usko että reilu 100 astetta riittäisi öljyn polttamiseen. Olen lämmittänyt omassa TJ-Jeepissä öljyt tuonne 120 asteen päälle enkä huomannut eroa hajussa tai toiminnassa sen jälkeen. En ole BLD-autolla ajanut, joten en tiedä kuinka nuo käyttäytyvät käytännössä. Saako sitä kytkettyä pois että voisi testata eroa päällä ja ilman?

KoniJeep
18.07.2017, 19:56
Pikkupuolesta oli kysymys koko ajan. Isoa puolta ei oikein voinut käyttää kuin siirtymissä. Ja tuo lämpötila on sieltä obd kautta katsottu. Mistä sitten liene mittaa. Auto ei kuiten hälyyttänyt missään vaiheesaa kuumuutta. Mutta kyllä se öljy palaneelle haisee, tänäänkun tikkua vielä nostelin...
Mutta voikohan se luistaminen liittyä jotenkin tuohon bld hommaan. Ainakin mersussa sprintteri 4x4 manualli käskee polkea vaan reilusti kaasua ja moottorin ohjain yksikkö hoitaa todellisen kaasun määrän. Tuntuu kyllä aika hullulta varsinkin jos lähellä on puita sun muita esteitä...

"To effectively use the BLD system the driver should slowly and gradually apply more throttle when they enter a situation where a wheel is slipping. " Eli paina kaasua lisää rauhallisesti ja asteittain.

On tainnut jokus aikaisemmin päästä kärähtämään ne öljyt?

Aika rauhatonta on meno tuolla "jarrulukolla" verrattuna lsd-lukolliseen https://www.youtube.com/watch?v=RO4DXXYBoGY

KoniJeep
18.07.2017, 20:49
Saako sitä kytkettyä pois että voisi testata eroa päällä ja ilman?


"BLD cannot be turned off, it remains on in 4H and 4L even if you turn off traction control." Tuollasta kirjoittivat Wrangler palstalla. Mutta luulisi BLD:kin olevan sulakkeen takana.

Glutton
19.07.2017, 09:26
Joo pitääpä tutkia asiaa mutta juurikin näin tuo nyt toimii eli siinävaiheessa kun lukollinen auto kaivaa tyhjää niin painaa jarruun ja kokeilee toista ajolinjaa. Niin tällä pitää antaa kaivaa tyhjää ja sitten vasta näkee meneekös se ylös vai ei. Toisaalta mulle on ihan sama miten nuo lukot toimii koska en tule laittamaan oikeita lukkoja kuitenkaan eli onhan tuo parempi kuin täysin vapaat perät. Mutta öljyn lämpenemis ongelma pitää kyllä ratkaista. Tutkiskelin tuota keulaa että taitaa olla mahdoton paikka saada sopimaan sinne mitään kennoa että joutuu varmaan lattian alle laittamaan...

KoniJeep
19.07.2017, 10:42
Joo pitääpä tutkia asiaa mutta juurikin näin tuo nyt toimii eli siinävaiheessa kun lukollinen auto kaivaa tyhjää niin painaa jarruun ja kokeilee toista ajolinjaa. Niin tällä pitää antaa kaivaa tyhjää ja sitten vasta näkee meneekös se ylös vai ei. Toisaalta mulle on ihan sama miten nuo lukot toimii koska en tule laittamaan oikeita lukkoja kuitenkaan eli onhan tuo parempi kuin täysin vapaat perät. Mutta öljyn lämpenemis ongelma pitää kyllä ratkaista. Tutkiskelin tuota keulaa että taitaa olla mahdoton paikka saada sopimaan sinne mitään kennoa että joutuu varmaan lattian alle laittamaan...

Oletko kokeillut onko käytännön eroa etenemisessä jos kytket TC:n pois päältä?
Eikös tuo kenno mahtune säleikön taakse?
http://i1036.photobucket.com/albums/a448/zerosecta/6.jpg

http://www.ausjeepoffroad.com/forum/showthread.php?t=94318&page=5

Glutton
19.07.2017, 21:16
Jostain syystä tuo kuva ei näy. Eikä näy tuolla linkissäkään nuo kuvat???

KoniJeep
19.07.2017, 21:32
Jostain syystä tuo kuva ei näy. Eikä näy tuolla linkissäkään nuo kuvat???

aargh! Photopuketti on mennyt maksulliseksi :( Päivällä vielä näkyi... ja hyvin oli mahdutettu heti maskin taakse iso jäähdytin laatikolle.

Näkyyköhän tämä? https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjJwarXi5bVAhXoJZoKHU_NCzQQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.ausjeepoffroad.com%2Fforum%2F showthread.php%3Ft%3D94318%26page%3D5&psig=AFQjCNFE5FHdoCyD5Cc9LlLCByWjknfknA&ust=1500579273883369

Glutton
19.07.2017, 21:34
Mulla on välijäähytin siinä maskintakan heti. Ei siihen oikhein sovi...

KoniJeep
19.07.2017, 21:38
Mulla on välijäähytin siinä maskitakan heti. Ei siihen oikhein sovi...

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3582&pictureid=205802

Aika outoa ettei JK mallissa ole jäähdytintä... YJ, KJ ja WH malleista löytyy. Tuleekohan vain jonkun vetokoukku paketin mukana?

Glutton
19.07.2017, 21:51
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=205805

Hieman tiukahko tuo rako tieten jos maskia kovertamalla mutta tulee aika karun näköinen...
Ja tuossa on vetokoukkukin eikä ole siltikään...

KoniJeep
20.07.2017, 08:24
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictur=205805

Hieman tiukahko tuo rako tieten jos maskia kovertamalla mutta tulee aika karun näköinen...
Ja tuossa on vetokoukkukin eikä ole siltikään...

Melkoisen ohut on tuo alkuperäinen:
http://https://www.quadratec.com/products/52160_2000_07.htm (https://www.quadratec.com/products/52160_2000_07.htm)

Glutton
20.07.2017, 08:40
Meinaatko että siellä olis jo jossain ravossa tuommonen?

KoniJeep
20.07.2017, 09:23
Meinaatko että siellä olis jo jossain ravossa tuommonen?

voip olla tai sitten "towning" optio paketilla.. https://www.quadratec.com/parts/jeep-wrangler-jk-automatic-transmission-oil-cooling-parts#nm3

Katso näkyykö lootasta lähteviä putkia..

Tuollaista sattui silmin: "Tow Package" gets you a hitch w/ 3.21 gears. "Max Tow" gets you hitch w/ 3.73 gears."

Timo_L
20.07.2017, 11:17
100- varmasti sieltä automaattilaatikolta lähtee putket jäähdyttimelle, mutta ei keulalla välttämättä silti ole laatikolle lisäjäähdytintä laitettu tehtaan toimesta. Pelkkä syylarikierto on ihan mahdollinen, jopa todennäköinen..

Autossa voi olla vetokoukku, mutta jos se on jälkiasennettu eikä autoon ole aikanaan tehtaalta tilatessa ruksittu "tow pack"- tai "tow prep. pack"- optiota, niin ko. pakettien varusteita autossa ei silloin välttämättä (todennäköisesti) ole.

Glutton
26.07.2017, 22:02
Joo laatikolta menee putket jäähdyttimelle mutta mitään erillistä kennoa siellä ei ole. ainoastaan neste syylärissä on lämmön vaihtaja.

Pikkuhiljaa alkaa hamottua tämä laatikko vika. Kävin kalassa ja paluumatkalla totesin 80 vauhdissa laatikon arpovan vaihteiden välillä koko ajan, tuntui kuin turpiini lukko ei olisi ollut päällä vaan se luisteli koko ajan. painoin OD napin päälle ja ongelma poistui, mutta kyllä se nyt näytti siltä että laatikolle on tehtävä jotain. uudet suodattimet oli jo hyllyssä ja vielä sain pari lauhdutintakin hommattua. Öljyiksi valitsin Teboilin Fluid S:n.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=205901

Imu suodatin näytti tuolta. Rakenne on saman moinen kuin pölyimurissa ja veikkaanpa että suodin on ollut aivan tukossa. kun rupesin tiukan paikan tullen poljettamaan pullistu "Pölypussi" niin että se halkaisi koko suodatin kotelon.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=205903

Tarkempi tutkiskelu osoitti että suodattimen sisälle oli kertynyt kaikki ylimääräiset liimatiivistemassatkin. Tuo massa oli ollut todella surkeaa kun se ei tiivistänyt öljy pohjaa kunnolla vaan se mahi koko ajan. muutama pultin irrotus sai sen jo tippasemaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=205900

Magneetti oli kerännyt töhnää ihan jonkun verran. tökkäsin sormella siihen että näkee todellisen koon. Joku viisaampi osaisi sanoa varmaan tuosta kannattaako huolestua.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=205902

Lisä lauharit löysi paikkansa ihan vain auton alta. koitin laittaa semmoiseen paikkaan että ei ensimmäinen risu raiskaa niitä siellä. mutta kyllä tuohon suoja verkon varmaan joutuu laittamaan päälle. letkua meni melkein 6m joten luulis senkin jo jäähdyttävän jonkin verran. normaali ajossa illalla tipahti laatikon lämmöt kymmenellä asteella mutta päivällä pysy aika normaalissa. eli 80 asteessa. se jäähdyttimessä käynti pakottaa lämmöt pysymään aikahyvin siellä. vetelin koppi kärryä mutta ei sekään saanu lämpöjä nousemaan...

Luulenpa että suurin ongelma minun lämpö ongelmista kulminoituu tuohon suodattimeen. Jos laatikko ei saa öljyä se alkaa kavitoida ja jos öljy ei kulje ei myöskään jäähdytys toimi. Toki öljykin vaikutti paljon paksummalta kuin se mitä laitoin uutta sinne.

Ainakin remontin jälkeen laatikko tuntui vaihtavan kivasti ja luistelua ei tuntunut.

Glutton
06.09.2017, 08:38
Laatikko ongelma näyttäisi ratkenneen ja polttoaineen kulutuskin on laskenut 15L sinne 12Litraan. Yksi vika koodi laatikossa vielä kummittelee. joku palautin jousi nähtävästi poikki mutta ei ole oireillut mitenkään niin sen vaihto jää odottamaan seuraavaa öljyn vaihtoa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=206711

Heiskan Matti laitto pakettia taas tulemaan ja tilailin tuolle samaan aikaan Ebaysta puskurin. olipas se yllätys että Masa toimitti vinssin monta viikkoa aikaisemmin...

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=206712

Odotellessani asentelin langattoman ohjaimen tuohon vinssin ja kertokaas viisaammat että miksi tuota isoa relettä ohjataan kahdella pikku releellä. itse olen aikaisemmin aina kytkenyt kaikki ohjaus virrat suoraan tuohon isolle releelle.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=206714

Niin se puskuri viimein tuli ja asentelin ensin vinssin puskuriin ja sen jälkeen vasta mallasin tuota paikalleen. eihän se mennyt ihan niinkö heittämällä. ensin piti vähän leikko runkoaisan päistä pienet palat pois että vinssi mahtu olemaan omalla paikallaan. sitten pultata puskuri paikalleen ja sitten vinssi paikalleen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=206716

Lopputulos kyllä miellytti silmää mutta en ole vielä keksinyt mihin kilven laittaisi.

Ensimmäiset metsä ryymyytykset kävin jo tekemässä ja totesin että koko keulan levyinen puskuri olisi sittenkin ollut kaikista järkevin vaihto ehto. meinaa risut rapsia lokarit irti kun puskuri on noin kapee...

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=206717

Oli muuten eka reissu ilman remonttia jos ei lasketa sitä että vinssin naru katkes (käyttäjän moka). Pitää avartaa kidan takana olevaa aukkoa puskurista ettei katkase enään narua jos vahingossa kelaa väärinpäin narua kelalle...

JAMANT
06.09.2017, 10:31
Tuosta suodattimesta näin jonkun TSB:n jossain... Tyyppivika, olikohan se niin että turbiini paineistaa väärään suuntaan ja suodatin halkeaa yms...

Swoop
06.09.2017, 12:01
Aika paljon paremman näköinen puskin.:cool: Oliko kallis rahti? Tuohan nyt kumminkin jotain painaakin...

Glutton
06.09.2017, 12:09
Ei ollut kummoinen rahti. olisiko ollut 40€
Painoa oli 38kg

Swoop
06.09.2017, 12:20
Toi kyllä jännä tuolla ebayssä, välillä maksaa rahdit ihan tolkuttomasti ja välillä ei juuri mitään. Itsellekin tuli joskus ramiin takalevyt tuohon samaan 40€ hintaan. Nekin paino kumminkin 32kg pari muistaakseni.

Glutton
12.09.2017, 15:35
Syksy alkaa painaa päälle ja piti vähän valoa hommata pimeisiin keleihin.
Jälleen kerran ebayn ihmeellisestä mailmasta huippu tuotteita halvalla kun sai.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=206882

Pitkä paneli oli tuttua ebay laatua. mutta kiinnitys rauta ja nuo pienemmöt lamput yllättivät kyllä laadussa. tuo pikku lamppujen kiinnitys jalan muokattavuus niin moneen asentoon oli todella mahtava ominaisuus tuohon sijoituspaikkaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=206884

pitkä paneeli meinasin olla himpun verran lyhyt mutta sai kun sainkin sen kiinnitettyä rautojen väliin.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=206883

Sitten kävin vähän koe ajamassa maantie nopeuksissa panelia ja totesin että jotain on tehtävä. siittä lähtee niin järkyttävä ulina että joko sitä pitää siirtää parempaan paikaan tai se lentää kuuseen tuolta katolta. eihän tuolla kohta voi olla ilman peltoreita...

hiluvitkutin
12.09.2017, 17:53
Loistaakohan konepeltikin vähä liikaa?
Tarviikohan jotain lippaa paneelin alle?

Glutton
12.09.2017, 21:14
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=206887

Minusta tuo ei loista silmiin tuosta pellistä...

hiluvitkutin
12.09.2017, 21:26
Ei pahemmin, varmaan tuo väriki vaikuttaa. Jospa ei talvellakaan, jos se sulla sillon vielä siinä on.

Glutton
27.09.2017, 20:11
Nyt kun alkaa pikkuhiljaa olemaan erinäiset pienet viat korjailtu niin voisi pureutua tähän. Laatikon vikakoodiin. Oireita en ole havainnut mutta koodinantaa välittömästi vaikka sen nollaa. P2704 - Trans Friction Element E Apply Time range/ref sanoo Torque ohjelma.
answer.jeep sivustolta luin että vika voisi olla seuraavissa paikoissa.

BROKEN 4C RETURN SPRING OR DISLODGED SNAP RING
BROKEN 4C ACCUMULATOR SPRING(S)
HYDRAULIC LEAK IN THE VALVE BODY
TRANSMISSION SOLENOID/TRS ASSEMBLY
POWERTRAIN CONTROL MODULE (PCM)

Tutkiskelin asiaa että nuo jouset ja tiivisteet voisi vaihtaa. etsiskelin korjaus sarjaa tuolle venttiili koneistolle mutta varsinaista rebuild kittiä en löytänyt mutta sitten löysin tälläisen Transgo Shift Kitin (http://www.ebay.com/itm/TRANSGO-545RFE-UPDATED-SHIFT-KIT-Durango-Grand-Cherokee-Dodge-Jeep-SK-45RFE-/191916865489?hash=item2caf22f7d1:g:iwcAAOSwux5YWew S&vxp=mtr) Sarja ei varsinaisesti ole korjaus sarja mutta sisältää tiivisteet ja jouset, ja nopeuttaa vaihtamista. En tiedä onko tuosta mitään apua käytössä mutta ainakin saisi ehkkä mahdollisen vian pois.

Onko kellään kokemusta tuosta vikakoodista tai tuosta shift kitistä?

Samalla pälyilin nuita rebuild kittejä koko laatikolle ja ei nekään kovin pahan hintaisia ole. jos kaikki levyt ja tiivisteet saa 250€ niin se ei ole paha hinta.

Timo_L
27.09.2017, 20:40
Kyllä noi shift correction kitit/ shift kitit yleensä tekee laatikon toiminnalle pelkästään hyvää, ja asentaisin sellaisen joka tapauksessa vaikka tekisin laatikolle täysremontin.
Nämä tahtoo aina olla orkkiksena säädetty mukavuuspainotteisiksi, jolloinka myös kuluvat helpommin ja nopeammin. Shift kitillä saadaan yleensä vähän lisää linjapainetta, ja aavistuksen (tai reilusti, shift kitistä ja mahdollisista säädöistä riippuen) terävämmät vaihdot etenkin reilummalla kaasulla.

Jos tekee laatikkorempan itse, niin kandee hommata jostain joko FSM (factory service manual), tai sitten ATSG:n opus kyseisestä laatikkomallista. Samaten tutkii tarviiko remontissa jotain erikoistyökaluja, pystyykö niitä tehdä itse, ja jos ei niin onko kalliita.
Itse korjaussarjat ei maksa ainakaan jenkkilaatikoihin kovinkaan paljoa. Kannattaa myös varautua että joitain pikkuosia joutuu tilaamaan erikseen, kunhan laatikon saa auki ja näkee mitä on rikki.

Jeeper
13.07.2018, 21:03
Mulla on välijäähytin siinä maskintakan heti. Ei siihen oikhein sovi...

Sain mahtumaan kun siirtää välijäähyä 10mm eteenpäin...


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=855&pictureid=214142

rane58
14.07.2018, 21:30
Hienoa rakentelua, hyvät kuvat ja kertomukset.... :)

Glutton
10.05.2019, 01:48
Pitkästä aikaa pitää kirjoittaa tännekkin.

Jeeppi on muuttanut vähän näköä ja on se saanut huoltoa ja hellyyttä.
Tässä on tullut talorakennettua siitä ko olen viimeksi kirjoitellut ja siitä syystä ei oikein ole ollut aikaa edes offailuun. jeeppiin on pitänyt tehdä remonttia ja siinä samalla on laitettu uutta kilkettä.

Kesken kovimman rakennus hässäkän aloin vaihtamaan etuperälle stefaa kun perä vuoti molemilta puolin, kun sain perän auki oli pieni järkytys mitä siellä oli tapahtunut.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=220443

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=220444

Syytä en tiedä mutta epäilen että olisiko alunperin lähtenyt pikkuhampailta joku palanen marssimaan ja hajoittanut sitten myös isoa kehää.

Hintoja kun kalkuloin niin tilasin sitten molempiin päihin 4.88 välitykset jotaka sopii hyvin näille 35" renkaille. toki olisihan tuo voinun olla vielä tiuhempi mutta jotenkin hirvittää laitaa tuohon danan 30 etuperään tiuhempaa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=220442

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=220445

Laatikon kanssa tässä on kans ollut ongelmia mutta sain tilattua sen kunnostetun venttiili pöydän ja ne onglemat ovat nyt helpottanut. asensin myös Sonaxin line pressure boost kitin. Se nostaa linja paineita ja puristaa pakkoja pikkusen tiukempaan. Ainakin mainostavat että kompensoi välys vuotoja mitä vanhoissa laatikoissa alkaa tulemaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=220446

Ulkonäkö päivitystä vähän puuhattu ja ajovalot on E-bayn ihmeitä, mutta olivat positiivinen yllätys kuinka hyvä valo niissä oli lyhyillä. Pitkät valot on aika heikot mutta samapa se niille kun on lisävalot. enempi hyviä lyhyitä tarttee kun nappaa pitkät pois, tuli alkuperäisillä kynttilöillä melko pimeää.

Jeeper
11.05.2019, 06:58
Miten paljon nuo 4.88 välitykset vaikutti ihan tieajoon?
Mulla myös JKU:ssa 35" ja vitosvaihde kytkeytyy päälle vasta kun 85 km/h ja tippuu pois noin 82 km/h.....
Harkinnassa on myös välitysten vaihto, joko 4.56 tai 4.88.

caddis
11.05.2019, 10:09
Miten paljon nuo 4.88 välitykset vaikutti ihan tieajoon?
Mulla myös JKU:ssa 35" ja vitosvaihde kytkeytyy päälle vasta kun 85 km/h ja tippuu pois noin 82 km/h.....
Harkinnassa on myös välitysten vaihto, joko 4.56 tai 4.88.
Oletko muuten ihan varma, että vitonen menee päälle noissa vauhdeissa? Mulla on samat renkaat ja nopeutta pitää olla reilusti enemmän - noin 110 - ennen kuin vitonen on käytössä
Tämän alla körötellään nelosella. Tuolta olen katellut noita välityksiä. 2008 mallissa ainaskin on tuo vanhempi 545RFE.

http://www.grimmjeeper.com/gears.html

JAMANT
11.05.2019, 13:02
Oletko muuten ihan varma, että vitonen menee päälle noissa vauhdeissa? Mulla on samat renkaat ja nopeutta pitää olla reilusti enemmän - noin 110 - ennen kuin vitonen on käytössä
Tämän alla körötellään nelosella. Tuolta olen katellut noita välityksiä. 2008 mallissa ainaskin on tuo vanhempi 545RFE.

http://www.grimmjeeper.com/gears.html
545RFE on käytössä CRD:ssä 07-10, 11->Mersun laatikko...

caddis
11.05.2019, 19:50
545RFE on käytössä CRD:ssä 07-10, 11->Mersun laatikko...

Juu, en tiiä mitä vuosimalleja nuo yllä olevat JK:t on

Glutton
21.08.2019, 02:17
Hei Laatikko murheet kulminoitui siihen että yksi kaunispäivä ajelin kylälle ilman ovia kun laatikko alkoi sekoilla. ensin katosi pakki ja sitten katosi kaikki vaihteet. Vaihteen valinta valo vilkui taulussa millon mitäkin vaihdetta näyttäen. Illalla laatikko lattiaan ja ihmettelemään mitä se on syönyt.
laatikko hajosi mukavasti juuri viikko ennen kesäloman alkua ja näin sain pyhittää koko loman remontille.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=222788

Sain purettua laatikon ja vikaa löytyi overdriven ja underdriven välistä. Sieltä hajos laakeri joka toi tullessaan kitkapinnat ulos. clutch hub otti turpaan ja siitä katosi yksi lukkorenkaan ura. Myös lukkorengas hajosi.

Aluksi etsin osia jenkkilän puolelta mutta sitten löytyi Latvialainen RECRO paja jotka pienen selvittelyn jälkeen osoittautui aika kuuluisaksi automaattien korjaajiksi. Sieltä löysin kaikki tarvitsemani osat ja lähetin vielä momentin muuntimen heille huoltoon. Anoa ongelma asioidessa RECROlle oli sähköpostin vastaaminen, itselläni olisi ollut kiire saada asiat etenemään ja osat postiin mutta puhelimessa ei osia voinut tilata ja sähköpostiin vastattiin kerran päivässä. jos tätä ei lasketa niin hyvän palvelun kuitenkin sain. Vihdoin kun osat saapuivat ne tulivat vasta kesäloman viimeisenä päivänä :mad:

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=222781

Sitten vertailemaan osia ja huomasin että uusi clutch hub oli erimallinen.
Mistään ei löytynyt tietoa että oliko osa sopiva. kerkesin jo tilata toisesta paikasta uuden kun selvisi että osa on nähätävästi uudistunut ja on vähän erillaine.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=222782

Armotonta näpertämistä ja laatikon huoltokirja pläräystä ja Youtube videoiden katselua. Harmi että paras kasaus video minkä löysin oli espanjan kielinen ja kun se ei ole kaikisata vahvimpia osaamisiani niin piti vain tuijottaa silmä kovana. niin siitä pikkuhiljaa alkoi osat vaihtumaan uusiin ja laatikko alkoi kasautua.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=222786

Työpistettä koitin pitää mahdollisimman puhtaana ja kaikki osat kiilottelin kasauksen yhteydesä. kaikkien osien paikat piti varmistaa moneen kertaan. kaikista ilkein homma oli varmistella onko kaikki lukkorenkaat oikeilla paikoillana kun niitä oli useamman mallisia ja pituisia. osa oli suora pintaisia ja osa kiilamaisia jotka kiristyi uriin todella tiukkaan. Johan se auto kerkesi seisoa 7 viikkoa ennenkuin pääsin kasailemaan joten ei haluttanut enään kiirellä sössiä tätä savottaa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=222787

Tässä huollossa tarvitsi yllättävän paljon prässiä että sai puristeltua jousiviritteiset pakat kasaan ja nippuun. no eihän mulla semmoista ollut mutta luova hulluus pelasti tästä ongelmasta. vanhasta rasiaporasta sain kätevästi sopivan kokoisen prässäys työkalun.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=222783

Sitten kun tässä nyt tuli pakostakin autolle seisokkia niin päätin samaan syssyyyn huoltaa turponkin kun se on nikotellut jo jonkin aikaa. ahtopaineet on ollut hieman korkeat ja auto vislaili jopa tyhjäkäynnillä. Pikän matkaajon jälkeen kun lähti voimakkaasti kiihdyttämään niin moottori meni vikatilaan ja vikakoodi kerto liian kovasta ahtopaineesta. Tässähän on tuo turbo muuttuva tuottonen joten oli ihan selvää että siitä oli tullut juuttuva tuottoinen. Finturbon käsittelyn jälkeen Solmu oli kuin uusi.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8288&pictureid=222789

Sain vihdoin kaikki vikakoodit pois ja laatikko pelaa nyt niinkuin uusi. ainoa vain että laatikon paluukierron suodatin tuli vanhan mallinen kun tähän laatikkoon on vaihtunut päivitetty malli mikä ei päästä öljyjä valumaan pois pitempään seisoessa. nyt aamulla liikkeelle lähtiessä pitää odottaa vähän pitempään ennen kuin voi kytkeä vaihteen. mutta se on pieni murhe enään näiden isompien ongelmien rinnalla. Pakkojen luistaessa kulutus oli ennen remonttia noin 13-15L/100km mutta nyt mittailin matkaajossa 10.8L/100km. minusta ihan kohtuullinen siihen nähden jos alla on vielä karkeat 35"

Tämä remontti olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten.

Ehkä jonain päivänä vielä sais laitettua optimoinnin moottorille.