View Full Version : Ristilukko?
JanneBlomgren
10.04.2017, 16:52
Niin, kertokaapa niinkuin 7-vuotiaalle että mikä on ristilukko?
Vetävän telin etummaisen vetopyörästön läpi menevän akselin lukko. Eli kun käytetään esimerkiksi kevennintä missä siirretään painoa etummaiselle vetävälle, ristilukko pitää olla päällä, muuten toisen vetävän pyörät lyövät tyhjää kun niiltä lähtee painoa.
-Captain-
11.04.2017, 08:22
Vetävän telin etummaisen vetopyörästön läpi menevän akselin lukko. Eli kun käytetään esimerkiksi kevennintä missä siirretään painoa etummaiselle vetävälle, ristilukko pitää olla päällä, muuten toisen vetävän pyörät lyövät tyhjää kun niiltä lähtee painoa.
Juuri näin. Viralliselta nimeltäänhän tuo on pitkittäislukko, ja yleensä se heikoin lenkki mikä hajoaa ensin ainakin puuautoissa kun suditellaan mäessä sillai et etummaiset vetävät on varustettu ketjuilla :D
JanneBlomgren
11.04.2017, 11:59
Sitä minä vaan ihmettelen että mikä se risti on mikä lukitaan?
Onhan se joku nimi pitäny keksiä, kun tasauspyörästön lukkoja on niin monta takapäässä. Tulisko nimi siitä, että pakottaa ristikkäiset pyörät vetämään, vaikka voihan ne vetää samankin puolen pyörät.
Sitten kun laitetaan tasauspyörästötkin lukkoon, niin on päällä könttälukko, vaikkei siellä mitään könttää lukita...
veijon-esso
12.04.2017, 09:32
Saaks siihen napalukkoi? :D
JanneBlomgren
12.04.2017, 10:27
On erilaisia selityksiä kuultu vuosien varrella.
Mitä olette mieltä "Ammattiautot"-lehden artikkelista:
http://www.lehtiluukku.fi/lehti/ammattiautot/_read/03-2017/144440.html
sivulla 14 koskien Mersun lukkoja?
Saaks siihen napalukkoi? :D
Tästä tulikin mieleen että sama lehti testasi jotain neliveto-pickuppia vuosia sitten. Kehui maastoominaisuuksia mutta toivoivat vielä napalukkoja etuakselille niin menis vielä paremmin...
Arkikielessä moni kutsuu jatkuvalla nelivedolla olevan maasturin keskitasauspyörästön lukkoa ristilukoksi, oli nimitys sanakirjan mukainen tai ei.
On erilaisia selityksiä kuultu vuosien varrella.
Mitä olette mieltä "Ammattiautot"-lehden artikkelista:
http://www.lehtiluukku.fi/lehti/ammattiautot/_read/03-2017/144440.html
sivulla 14 koskien Mersun lukkoja?
Vähän kujalla tuo toimittaja. Käsittääkseni tuossa sprintterissä on jatkuva veto kaikilla pyörillä. Jakolaatikosta pitkittäislukko päälle, jolloin edessä pyörii vähintään toinen rengas ja neljästä takapyörästä vähintään yksi. Takana on myös pitkittäislukko, kun sen kytkee niin molemmilla taka-akseleilla pyörii vähintään yksi rengas. Niiden lisäksi jokaiselle akselille oma poikittainen tasauspyörästön lukko. Näin olen ainakin lehtitiedoista ymmärtänyt, kun viidestä lukosta on puhuttu. Itselläni ei (vielä) ole tuollaista mersua.
BJ-40/76
15.04.2017, 23:17
Vetävän telin etummaisen vetopyörästön läpi menevän akselin lukko. Eli kun käytetään esimerkiksi kevennintä missä siirretään painoa etummaiselle vetävälle, ristilukko pitää olla päällä, muuten toisen vetävän pyörät lyövät tyhjää kun niiltä lähtee painoa.
Ja suomen kieli on vaikea?
Minun mielestä mekaanisista lukoista ja telistä puhuttaessa, siis noissa minun näkemissä kuorma-autoissa; telissä on ainoat lukot:
pelkästään etummainen vetää, ja sen saa lukittua; jos kardaani vie voimaa telin taka-akselille, niin sielläkin voi olla oma lukko tasauspyörästölle..
Minun mielestä mekaanisista lukoista ja telistä puhuttaessa, siis noissa minun näkemissä kuorma-autoissa; telissä on ainoat lukot:
pelkästään etummainen vetää, ja sen saa lukittua; jos kardaani vie voimaa telin taka-akselille, niin sielläkin voi olla oma lukko tasauspyörästölle..
Noitten vetävien akselien välissä on myös tasauspyörästö, eli telivetoisessa kuorma-autossa ei käytännössä vedä kun yks pyöräpari, ilman mitään lukkoja.
Nostat tunkilla minkä vetävän pyörän tahansa ilmaan, ni auto ei liiku.
Ristilukko päällä vetää jo kaks pyöräparia. Jompikumpi etummaisella akselilla ja jompikumpi takimmaisella akselilla. Tarviit kaks tunkkia, jotta auto ei liikkuisi.
Tasauspyörästön lukot sit normaalisti kummallakin akselilla. Yleensä kytkeytyy samasta napista kummallekin akseleille. Joissain vanhemmissa volvoissa oli omat napit etummaisen ja takimmaisen vetävän akselin tasauspyörästön lukoille.
Noitten vetävien akselien välissä on myös tasauspyörästö, eli telivetoisessa kuorma-autossa ei käytännössä vedä kun yks pyöräpari, ilman mitään lukkoja.
Nostat tunkilla minkä vetävän pyörän tahansa ilmaan, ni auto ei liiku.
Ristilukko päällä vetää jo kaks pyöräparia. Jompikumpi etummaisella akselilla ja jompikumpi takimmaisella akselilla. Tarviit kaks tunkkia, jotta auto ei liikkuisi.
Tasauspyörästön lukot sit normaalisti kummallakin akselilla. Yleensä kytkeytyy samasta napista kummallekin akseleille. Joissain vanhemmissa volvoissa oli omat napit etummaisen ja takimmaisen vetävän akselin tasauspyörästön lukoille.
Juuri näin.
Ja mitä tulee tuohon BJ-40/76 kommentin otsikkoon, niin nelivetoisen auton kiinteä neliveto kun keskilukko on kiinni on nimenomaan 50/50. Koska silloinhan väännöstä jakaantuu pakosti puolet eteen ja puolet taakse, ja 100% jaettuna kahdella on 50%... aika selkeää :rolleyes:
Ja mitä tulee tuohon BJ-40/76 kommentin otsikkoon, niin nelivetoisen auton kiinteä neliveto kun keskilukko on kiinni on nimenomaan 50/50. Koska silloinhan väännöstä jakaantuu pakosti puolet eteen ja puolet taakse, ja 100% jaettuna kahdella on 50%... aika selkeää :rolleyes:
Jos nyt oikein pilkkua viilataan, niin ei se niin mene. Kun lukko on kytketty, niin tasauspyörästö ei jaa vääntöä tasan. Eli molemmat päät kyllä vetää samaa tahtia, mutta vääntö voi olla hyvinkin erilainen pidosta riippuen. Lukko auki se vääntö jakaantuu, tasauspyörästöstä riippuen missä suhteessa.
Jos nyt oikein pilkkua viilataan, niin ei se niin mene.
Juu, jos pilkkua viilataan niin ei tietenkään. Voimanjaossa kun on kuitenkin ollut aikalailla aina tapana puhua siitä miten voima jakaantuu, ja keskilukko päällä se voimanjakosuhde on teoriassa 50/50. Käytännössä sitten tilanteesta riippuen voimasta vain muutama prosentti menee toiseen päähän, ja suurin osa toiseen (esim. keskilukko ja akselilukot päällä eturenkaat on ilmassa ja takarenkaat kuivalla kalliolla, niin väännöstä menee taakse ylivoimaisesti suurin osa).
BJ-40/76
16.04.2017, 21:21
Juuri näin.
Ja mitä tulee tuohon BJ-40/76 kommentin otsikkoon, niin nelivetoisen auton kiinteä neliveto kun keskilukko on kiinni on nimenomaan 50/50. Koska silloinhan väännöstä jakaantuu pakosti puolet eteen ja puolet taakse, ja 100% jaettuna kahdella on 50%... aika selkeää :rolleyes:
Kaikille ei ole selkeää....
Juuri tuota en ymmärrä, siis jos esim. auto on siten, että etuset on jäällä, ja takaset puhtaalla asfaltilla, ja siitä sitten lähdetään vedättämään siten että auto ei pääse liikkeelle:
Jos keskilukko on auki, niin silloin menee puolet vääntömomentista sutiville etupyörille, ja toinen puolikas paikallaan oleville takapyörille.
Ja sitten kun keskilukko on kiinni, niin takapyörille menee enemmän vääntöä kuin etupyörille, ennen kuin takaset alkaa pyöriä sutia.
Siis jos jään kitkakerroin olisi esim. 1/7 osa asfaltin vastaavasta, niin eteen menisi 14% vääntömomentista ja taakse 86%
Ja jos eturenkaat olisi ilmassa, siis vaikka etuakselin alla olisi puu/kivi kanto tms. niin lukko auki eteen menee puolet väännöstä samoin taakse.
Toki vääntömomentti olisi huomattavan pieni...
Ja keskilukko kiinni eteen menisi käytännössä 0% ja taakse 100%
--------------------------------------------------------------
Oli jo näköjään tullut selvennös, ei näköjään selain päivittänyt....
Ja suomen kieli on vaikea?
Onhan se ulkomaalaisille. Mitä tarkoitat tuolla?
BJ-40/76
16.04.2017, 23:09
Onhan se ulkomaalaisille. Mitä tarkoitat tuolla?
Huono sanavalinta, ei liittynyt tuohon sinun viestiin...
Siis voima, momentti, ja vääntömömentti; samoin kuin työ ja teho jne. ei oikein taivu suomen kielelle, kun esim. noita "nelivedon"/"jokapyörävedon-" tms. salaisuuksia käännetään "mainoksesta toiseen" suomen kielelle.
p.s minä en ole ulkomaalainen, olen koko ikäni asunut keskellä suomea, viimmeiset vuosikymmenet toki länsilaidalla... siis sekä pohjoiseen että etelään riittää suomea saman verran....
p.s.s näköjään noissa kuorma-autoissa tekniikka kehittyy....