View Full Version : K1500 5.7 tbi öljynjäähdyttimen lähtöjen tulppaus
mattiluoto
09.04.2017, 20:50
Elikkä vinkkelimallisesta öljynsuodattimen jalasta lähtee putket jäähdyttimelle. Voiko putket irroittaa ja lähdöt tulpata ilman ongelmia? Moottorina siis 5.7 tbi vm 1989
tapsa4x4
09.04.2017, 20:52
Voihan ne tulpata mut kannattaako? Oon nähny useita chevy dieseleitä josta ne on tulpattu ja alakerran laakerit on loppu kun öljy käy liian kuumana.
mattiluoto
09.04.2017, 21:10
Ok. Vähän pohtinut että onko tuo jäähdytin tuolla tarpeen kun monta bensakasia liikenteessä ilman sitä eikä ongelmia öljyn lämpöjen suhteen normaali ajossa, tietty jos kovassa rasituksessa ja painava kärri perässä kokoajan.. ehkä se on vaan parempi vaihtaa sinne kunnon hytikkaletkut alkuperäisten tilalle ja joku irtomallin jäähdytin keulalle.
En tiä, kyllähän noita putkia hajoaa mutta useimmiten kuitenkin kyseessä 20 vuotta vanhat osat joten en ihan ymmärrä miksi ne tarvis poistaa, uudet letkut nyt ei laakeriremonttiin nähden mitään maksa laittoit ne sitten orkkismalliset eikä hytikkaliikkeessä teetetykään paljo kalliimaksi tule
mattiluoto
10.04.2017, 15:25
Juu, enköhän sinne jonkin jäähdyttimen virittele keulille uusilla kunnon letkuilla.
Jos käytät hydrauliliittimiä, niin katso ettei ne tule liian pienillä rei'illä, jolloin ne ahdistaa öljynkiertoa.
mattiluoto
10.04.2017, 19:11
Jep, täytyy ottaa huomioon! An liittimillähän tulisi myös hyvä..
Jep, täytyy ottaa huomioon! An liittimillähän tulisi myös hyvä..
An liittimet on pop, taitaa vaan kolme hyvää maksaa saman ku ne orkkisletkut rokkiautossa mutta hommaa semmosen jäähynkin missä on valmiiksi jenkapäät lähdössä niin tulee "ikuinen"
Elikkä vinkkelimallisesta öljynsuodattimen jalasta lähtee putket jäähdyttimelle. Voiko putket irroittaa ja lähdöt tulpata ilman ongelmia? Moottorina siis 5.7 tbi vm 1989
Oman -89 TBI:n letkut vuotivat svenssonin korjausten jälkeenkin mahdottomasti, joten tuli selviteltyä.
Juttua oli ison maan foorumeilla ja suurin kiista vaikutti olleen siitä, suodattuuko öljy ollenkaan kun lähdöt tulpataan.
Muutama valokuva oli eräällä omatoimi-insinöörillä esittää asian puolesta ja itsekin päädyin uskomaan, ettei menettely aiheuta suodattimen ohitusta.
Öljynpaineet tallella ja ihan putsia lientä tuhansien kilsojen jälkeen. En ole huolissani.
US-partsista muistelivat varsinkin Detroiteihin myydyn satoja letkuja silloin kulta-aikana, kun eivät kestäneet tärinää.
Lämpöihin liittyen öljynlauhdutin tulee Z82 Towing Packagen mukana johon kuuluu (oleellisesti) myös koukku ja sähköt.
Itse en hinaa mitään joten päätös pissaavien letkujen eliminoimisesta näin lamakaudella oli helppo. Varminta olisi kai vaihtaa suodatinjalka tavalliseen, niin ei tarvitse spekuloida paineventtiilien toimintaa.