View Full Version : Hj muutos/poikkeuslupakatsastus
Terve. Tuli kauhean hullu visio ja hinku tehdä hojosta pätkämalli joten onko mitään mahdollisuutta saada poikkeusluvalla leimattua jos pätkäsee rungosta pois noin 37cm että akselinväli muuttuu? Jos sattus olemaan jokin verrokki tai porsaanreikä kun nyt on nuita muitakin helpotuksia tullut harrasteajoneuvoihin. Lainataan täältä foorumilta yhtä kuvaa joka tämän kaunokin on joskus tehnyt niin itsekkin tuommosen ajattelin askarrella tuli sitä leimaa tai ei.
Ai saakeli tätä vastauksien määrää��
OT: mikä lie ollu ees kysymys..? :confused: Lie kiireinen asia ku ei malta edes 24h odottaa.. :eek:
OT: mikä lie ollu ees kysymys..? :confused: Lie kiireinen asia ku ei malta edes 24h odottaa.. :eek:
Liittyi HJ:n lyhentämiseen keskeltä autoa jollain tapaa laillisesti...
Taisi aiemin närkästyä jo parin tunnin vastaamattomuudesta. Yöllä.
Taisi aiemin närkästyä jo parin tunnin vastaamattomuudesta. Yöllä.
Kyllähän nyt on hyvä tulla kommentoimaan. En tässä mitään närkästtynyt vaan sain jo vastauksen asiaan trafin sivuilta kun en aijemmin meinannut löytää. Luulen kyllä vaikka asia olisi tuossa ollut vaikka seuraavat kaksiviikkos niin ei olisi vastausta tullut ;)
artsi777
21.03.2017, 21:21
Ja vielä vähän kun tutustut palstan ohjeisiin niin huomaat että täältä ei poisteta mitään :)
Ja vielä vähän kun tutustut palstan ohjeisiin niin huomaat että täältä ei poisteta mitään :)
Mikäs sitten on :eek: luulis nyt että rupiaa tukkeutunaan sivusto.
Mikäs sitten on :eek: luulis nyt että rupiaa tukkeutunaan sivusto.
Sen kaivatun vastauksen olisi voinut laittaa sen alkuperäisen kysymyksen jatkoksi, jotta kun joku joskus etsii tietoa samasta aiheesta, niin löytää myös vastauksen. Sehän näiden foorumien yks idea on, tiedon jakaminen. Se nyt on suoraan sanottuna perseestä, että kun on saatu vastaus, niin delete alkaa laulaa. Se, jos mikä on turhaa tilankäyttöä ja modejen ajan haaskausta siivota tyngäksi kutistuneita topikkeja.
Nii,oisithan sä voinu vihjasta mitä se trafi sano,ois ollu epätietosille tietoa. Seuraavalla kerralla ku joku hätähousu ois ihmetelly samaa. Eiks tää idea tässä just oo et kysytään/vastataan ja näin jaetaan tietoa?
Alkuperäinen viesti otsikoineen palautettu.
Nii,oisithan sä voinu vihjasta mitä se trafi sano,ois ollu epätietosille tietoa. Seuraavalla kerralla ku joku hätähousu ois ihmetelly samaa. Eiks tää idea tässä just oo et kysytään/vastataan ja näin jaetaan tietoa?
Kiitos ja anteeks. Eli kyllä se rungon lyhentäminen ihan laillista on tiettyjen mittojen puitteissa.
"Akselivälin muuttaminen ajoneuvon tyypin puitteissa sallittu." Tarkottaako tämä että akselivälin voi muuttaa muuhunkin kuin mallisarjan mukaiseksi? Esim pitkään K160 pateen 2700mm kun vertailumallit on 2350mm ja 2970?
"Akselivälin muuttaminen ajoneuvon tyypin puitteissa sallittu." Tarkottaako tämä että akselivälin voi muuttaa muuhunkin kuin mallisarjan mukaiseksi? Esim pitkään K160 pateen 2700mm kun vertailumallit on 2350mm ja 2970?
Jos nyt oikein tulkitsin tuota trafin txt niin max sallittu muutos olisi 100mm ja siitä ylimenevät poikkeusluvalla liirum laarum perustein haettuna. Jos onnistuis tuon noin 330mm muuttamaan perusmuutoksilla niin olisi hyvä. Kun kuitenkin painoa lähtee noin + - 250-300kg pois, näin ollen jarrujakaan ei tarvitse alkaa päivittelemään.
Tietenkin jos täältä löytysi herra ketä olisi kyseisen homman toteuttanut moitteitta niin olisi hyvä kuulla hänen stoori asiaan :)
Jos nyt oikein tulkitsin tuota trafin txt niin max sallittu muutos olisi 100mm ja siitä ylimenevät poikkeusluvalla liirum laarum perustein haettuna. Jos onnistuis tuon noin 330mm muuttamaan perusmuutoksilla niin olisi hyvä. Kun kuitenkin painoa lähtee noin + - 250-300kg pois, näin ollen jarrujakaan ei tarvitse alkaa päivittelemään.
Tietenkin jos täältä löytysi herra ketä olisi kyseisen homman toteuttanut moitteitta niin olisi hyvä kuulla hänen stoori asiaan :)
Toi 100mm on raidevälin muutos, ei akselivälin. Ainakin aikasemmin saanut muuttaa ainoastaan vastaamaan mallisarjan sisällä olevia vaihtoehtoja. -Matti-?
Toi 100mm on raidevälin muutos, ei akselivälin. Ainakin aikasemmin saanut muuttaa ainoastaan vastaamaan mallisarjan sisällä olevia vaihtoehtoja. -Matti-?
No niimpäs olikin. Eipä taida hj:lla olla verrokkeja ellei lj ja nämä muut vastaavat voi olla verrokkeina. Joku tuossa mulle sanoi että oli hiluxin rungon pätkässyt ja ei viissiin ollut siihenkään verrokkia niin riitti että ilmoittaa miten työ on tehty ja että kestää normaalin rungon verroin niin oli sen saanut katsastettua. Mutta kai nämäkin asiat on katsureista kiinni
toyota4x4
22.03.2017, 21:50
land cruiser hzj73 olis 2310mm akseliväli.
Jokunen vuosi sitten ku Hiluksin lyhensin ni "isossa" kirjassa luki melko tarkkaan et akseliväliä ei voi jatkaa/lyhentää paitsi mallisarjan puitteissa. Eli pitää olla mittapaperit mallisarjaan kuuluvasta autosta jollaiseksi ko. auto aiotaan muuttaa,muutos tulee tehdä valmistajan ohjeiden mukaisesti mikäli(eli ei) sellaiset on saatavilla. Katsuri oli hiukan ylllättynyt,sanoi olevan suoraan lainattu kuorkki puolen jorinoista.Tietääkseni missään ei tarkemmin selitetä mikä lasketaan mallisarjaan ja mikä ei,omaan YN110 verrokkina oli LN105 jossa ei ole edes sama runko eikä etuakseli eikä raideväli. Tiedä vaikka verrokiksi olis kelvannu 4runneri (LN130) HooJii sarjaahan on ainaki HJ45,61 ja 60,onkohan sellasta kun HJ70?? Kun BJ70 ainaki on,kelpaiskohan se verrokiksi,sitä voi kysyy konttorilta ja jos menee katsurin jossitteluksi ni sano et haluut Trafin tulkinnan aiheesta,ei olis eka kerta ku katsurin tulkinta olis väärä.
toyota4x4
22.03.2017, 22:08
Jokunen vuosi sitten ku Hiluksin lyhensin ni "isossa" kirjassa luki melko tarkkaan et akseliväliä ei voi jatkaa/lyhentää paitsi mallisarjan puitteissa. Eli pitää olla mittapaperit mallisarjaan kuuluvasta autosta jollaiseksi ko. auto aiotaan muuttaa,muutos tulee tehdä valmistajan ohjeiden mukaisesti mikäli(eli ei) sellaiset on saatavilla. Katsuri oli hiukan ylllättynyt,sanoi olevan suoraan lainattu kuorkki puolen jorinoista.Tietääkseni missään ei tarkemmin selitetä mikä lasketaan mallisarjaan ja mikä ei,omaan YN110 verrokkina oli LN105 jossa ei ole edes sama runko eikä etuakseli eikä raideväli. Tiedä vaikka verrokiksi olis kelvannu 4runneri (LN130) HooJii sarjaahan on ainaki HJ45,61 ja 60,onkohan sellasta kun HJ70?? Kun BJ70 ainaki on,kelpaiskohan se verrokiksi,sitä voi kysyy konttorilta ja jos menee katsurin jossitteluksi ni sano et haluut Trafin tulkinnan aiheesta,ei olis eka kerta ku katsurin tulkinta olis väärä.
military malli hj60 avo lyhyt lavalla
Toi 100mm on raidevälin muutos, ei akselivälin. Ainakin aikasemmin saanut muuttaa ainoastaan vastaamaan mallisarjan sisällä olevia vaihtoehtoja. -Matti-?
"Tyypin puitteissa" oletan tarkoittavan tyyppiin kuuluvia akselivälejä kuten ennenkin, ei siltä väliltä.
military malli hj60 avo lyhyt lavalla
Aika villin näköinen. :eek: Onko tästä mitään faktaa/dataa missään?
military malli hj60 avo lyhyt lavalla
Tuosta tarvis kyllä saada jotain dokumenttia kun akseliväli näyttää olevan huomattavasti lyhkäsempi.
https://forum.ih8mud.com/threads/check-out-this-fj60.262368/
"Tyypin puitteissa" oletan tarkoittavan tyyppiin kuuluvia akselivälejä kuten ennenkin, ei siltä väliltä.
Tätä mieltä itsekin olin mutta halusin varmistuksen.
"Tyypin puitteissa" oletan tarkoittavan tyyppiin kuuluvia akselivälejä kuten ennenkin, ei siltä väliltä.
Elikkä varmistukseksi vielä että itsekkin ymmärsi täysin oikein niin tämä lyhentäminen täytyy tapahtua niin että mitta vastaa täysin tämän verrokin rungon mittaa eikä niin että summamutikassa pätkäisee tiettyyn mittaan?
Elikkä varmistukseksi vielä että itsekkin ymmärsi täysin oikein niin tämä lyhentäminen täytyy tapahtua niin että mitta vastaa täysin tämän verrokin rungon mittaa eikä niin että summamutikassa pätkäisee tiettyyn mittaan?
Akselivälin mitta pitää olla se mitä tehdas ilmoittaa, mutta runkoa itseään voi lyhentää etu- ja takapäästä kunhan korin kiinnityspisteiden määrä pysyy samana. Niitä voi siirtää, mutta jos on 8 kpl alkujaan niin niitä pitää olla 8 myös sen puolen metrin lyhennyksen jälkeen
Akselivälin mitta pitää olla se mitä tehdas ilmoittaa, mutta runkoa itseään voi lyhentää etu- ja takapäästä kunhan korin kiinnityspisteiden määrä pysyy samana. Niitä voi siirtää, mutta jos on 8 kpl alkujaan niin niitä pitää olla 8 myös sen puolen metrin lyhennyksen jälkeen
Perhana, meinaa taas mennä hankalaksi. Mitäs se trafi sitten tarkoittaa tällä aksevälimuutoksella jos akseliväli pitää olla tehtaan ilmoittama. Vai onko joihinkin autoihin olemassa useammat akselimitat :D taidan kysyä katsurilta että onnistuuko jos pätkäsen x-määrän rungosta niin että akseliväli muuttuu js että antaako leiman :confused:
[QUOTE=Haggiz;1341689]Perhana, meinaa taas mennä hankalaksi. Mitäs se trafi sitten tarkoittaa tällä aksevälimuutoksella jos akseliväli pitää olla tehtaan ilmoittama. Vai onko joihinkin autoihin olemassa useammat akselimitat
No vaikka Bj:tä on ainakin kolmella akselivälillä. Nelikymppisen akseliväliä on tiettävästi useampikin jatkanut nelikolmosen mukaiseksi puuttumatta muuten runkoon/koriin.
Perhana, meinaa taas mennä hankalaksi. Mitäs se trafi sitten tarkoittaa tällä aksevälimuutoksella jos akseliväli pitää olla tehtaan ilmoittama. Vai onko joihinkin autoihin olemassa useammat akselimitat :D taidan kysyä katsurilta että onnistuuko jos pätkäsen x-määrän rungosta niin että akseliväli muuttuu js että antaako leiman :confused:
Riippuu autosta. Pick-upeissa on vaihtoehtoja, kuten tuo miun Dodge on pitkällä hytillä ja pitkällä lavalla, niin sen voisi periaatteessa lyhentää lyhyen hytin ja lyhyen lavan akselivällin eli 3929mm -> 3015mm :cool: Ja tuohon väliin jää vielä yks vaihtoehto. Mut sit jos mennään 3rd gen Dodgeen, ni siellä on jo yhdeksän akseliväliä valittavana :D
Riippuu autosta. Pick-upeissa on vaihtoehtoja, kuten tuo miun Dodge on pitkällä hytillä ja pitkällä lavalla, niin sen voisi periaatteessa lyhentää lyhyen hytin ja lyhyen lavan akselivällin eli 3929mm -> 3015mm :cool: Ja tuohon väliin jää vielä yks vaihtoehto. Mut sit jos mennään 3rd gen Dodgeen, ni siellä on jo yhdeksän akseliväliä valittavana :D
Jees ok. Eli rupiaa olemaan vaihtoehdot aika suppeat kun hj:lla nuita verrokkeja ei taida hirveämmin olemaan? Mistä näitä tehtaan stantardi mittoja edes ylipäätään saa tai voisi alkaa metsästämään.
Jees ok. Eli rupiaa olemaan vaihtoehdot aika suppeat kun hj:lla nuita verrokkeja ei taida hirveämmin olemaan? Mistä näitä tehtaan stantardi mittoja edes ylipäätään saa tai voisi alkaa metsästämään.
Rekisteriotteesta löytyy mallimerkinnän perästä. Taitaa olla ollut tehtaalta lähtiessään 2730mm akseliväli kaikissa 60- sarjan hj:ssa, että 60- sarjan fj:ssä.
Varmaan monessa muussa maassa lyhentämien käy helposti, mutta Suomi on byrokratian luvattu maa, niin tämäkin tehty niin hankalaksi, jollei tässä hj:n tapauksessa mahdottomaksi. Ketähän sekin haittaisi, jos moinen 30-50cm akselivälin lyhennys tehtäisiin asiallisesti?
Rekisteriotteesta löytyy mallimerkinnän perästä. Taitaa olla ollut tehtaalta lähtiessään 2730mm akseliväli kaikissa 60- sarjan hj:ssa, että 60- sarjan fj:ssä.
Varmaan monessa muussa maassa lyhentämien käy helposti, mutta Suomi on byrokratian luvattu maa, niin tämäkin tehty niin hankalaksi, jollei tässä hj:n tapauksessa mahdottomaksi. Ketähän sekin haittaisi, jos moinen 30-50cm akselivälin lyhennys tehtäisiin asiallisesti?
Ainahan voi hakea poikkeuslupaa Trafista jos oikein kovasti tekee mieli.
Ainahan voi hakea poikkeuslupaa Trafista jos oikein kovasti tekee mieli.
Näinpä, mutta jos trafin paperissa lukee: "Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen
ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua."
Saa olla varmaan aika hyvät laskelmat ja perustelut, että läpi menee hakemus trafissa. Liekkö lähiaikoina moni moista läpi saanut? Halpaa touhua poikkeuluvat ei taida olla, oli sitten päätös mitä tahansa...
Rekisteriotteesta löytyy mallimerkinnän perästä. Taitaa olla ollut tehtaalta lähtiessään 2730mm akseliväli kaikissa 60- sarjan hj:ssa, että 60- sarjan fj:ssä.
Varmaan monessa muussa maassa lyhentämien käy helposti, mutta Suomi on byrokratian luvattu maa, niin tämäkin tehty niin hankalaksi, jollei tässä hj:n tapauksessa mahdottomaksi. Ketähän sekin haittaisi, jos moinen 30-50cm akselivälin lyhennys tehtäisiin asiallisesti?
Juu varmasti onnistuu muualla paljon helpommin ja tekevätkin ulkomailla mahtavia vehkeitä sen vuoksi.
Tarvii varmaankin luovuttaa tuon katsastuksen suhteen ja rakententaa mettäpeli pelkästään erikseen. Tai voihan sillä ihan pokkana mennä konttorille eikä puhu mitään ni katotaan tuleeko leima :cool::D
Näinpä, mutta jos trafin paperissa lukee: "Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen
ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua."
Saa olla varmaan aika hyvät laskelmat ja perustelut, että läpi menee hakemus trafissa. Liekkö lähiaikoina moni moista läpi saanut? Halpaa touhua poikkeuluvat ei taida olla, oli sitten päätös mitä tahansa...
Tämäpä juuri. 400e luokkaan taisi olla poikkeuslupa ja siihen vielä muut kulut päälle.
Ainakin ennen renkaille lupaa hakiessa oli että maksetaan joka tapauksessa oli loppu tulos kumpi tahansa
Poikkeus toki vahvistaa säännön, koska jos on asiallisesti liikenteessä ja miettinyt asiaa vähän pidemmälle voi myös Trafista saada asiallisen vastauksen: Minäkin mietin muutama vuosi sitten poikkeusluvan hakemista moottorimuutokselle omaan autooni. Ajattelin että kysyminen ei maksa mitään. Muutaman kuukauden (!) sähköpostiviestittelyn jälkeen Trafin kanssa, sain vastauksen ilman poikkeusluvan hakemista (ja turhaa maksua siitä). Kerrottiin että perusteita poikkeusluvan myöntämiselle ei ole kyseisessä tapauksessa, joten siis turha laittaa hakemusta sisään ja maksaa siitä.
Olin selvittänyt asian jo etukäteen todella perusteellisesti ja esitin myös heille asian riittävän yksiselitteisesti, joten siihen oli heidän helppo vastata. Toki tuo vei aikaa joten kärsivällinen piti olla.
Muuten kyllä hieman mietin tätä asiaa. Kannattaako tuo muutos suosiolla jo unohtaa HJ:hin jos ei ole valmis maksamaan tuota poikkeuslupamaksua? Jos rakentaa kunnon autoa niin tuo tuollainen 380e on pisara meressä kokonaisbudjetissa. Minä olin tuon maksun valmis maksamaan jos olisin heiltä saanut myöntyvän vastauksen.
Poikkeus toki vahvistaa säännön, koska jos on asiallisesti liikenteessä ja miettinyt asiaa vähän pidemmälle voi myös Trafista saada asiallisen vastauksen: Minäkin mietin muutama vuosi sitten poikkeusluvan hakemista moottorimuutokselle omaan autooni. Ajattelin että kysyminen ei maksa mitään. Muutaman kuukauden (!) sähköpostiviestittelyn jälkeen Trafin kanssa, sain vastauksen ilman poikkeusluvan hakemista (ja turhaa maksua siitä). Kerrottiin että perusteita poikkeusluvan myöntämiselle ei ole kyseisessä tapauksessa, joten siis turha laittaa hakemusta sisään ja maksaa siitä.
Olin selvittänyt asian jo etukäteen todella perusteellisesti ja esitin myös heille asian riittävän yksiselitteisesti, joten siihen oli heidän helppo vastata. Toki tuo vei aikaa joten kärsivällinen piti olla.
Muuten kyllä hieman mietin tätä asiaa. Kannattaako tuo muutos suosiolla jo unohtaa HJ:hin jos ei ole valmis maksamaan tuota poikkeuslupamaksua? Jos rakentaa kunnon autoa niin tuo tuollainen 380e on pisara meressä kokonaisbudjetissa. Minä olin tuon maksun valmis maksamaan jos olisin heiltä saanut myöntyvän vastauksen.
Enpä tuossa nyt maininnut että olisi liian kallis tai en olisi sitä valmis maksamaan? Lähinnä juuri tuota paperi helvettiä hirvittelen mitä kaikkea lippua lappua tuonne trafiin tarvis kirjotella. Jokatapauksessa meinaan tuon lyhennyksen tehdä meni sitten syteen tai saveen. Jos en siihen mitenkään leimaa enää saa niin sitten ajetaan vain metsässä. Se tässä hommaa hieman helpottaisi jos joku ketä nuiden poikkeushakemusten kanssa on pelannut nii opastaisi ja kertoisi hieman että mitä tarvii ja kannattaa tuonne trafiin loruilla jos vaikka saisi vihreää valoa.