View Full Version : Renkaaseen kiinnitettävä vinssi
Leväinen
10.03.2017, 23:17
Onko kellään kokemusta alla olevien linkien kaltaisista vinssistä?
Vaikuttaa näppärälle, kaltaiselleni joka tarvitsee vinssiä irrottaakseen itsensä satunnaisesti pehmeältä metsäautotieltä, umpeentuiskunneelta peltotieltä tai auttaessaan kanssa autoilijaa penkasta/ojasta pois.
https://www.youtube.com/watch?v=trrEKbc6uqE
https://www.youtube.com/watch?v=_QiK_run6zM
https://www.youtube.com/watch?v=6tACC5__1Rg
Kerran olen ollut mukana kun raktori upposi pehmeään syyspeltoon ja vastaavalla systeemillä vedettiin masiina kovalle maalle. Siinä tapauksessa vanteeseen oli paikallinen kyläseppä hitsannut kiinteästi tollasen pikkurummun. Haettiin pitkä köysi ja onneksi pellolla oli puhelintolppa sopivassa paikassa niin helpollahan se raktori saatiin mudasta irti. Tässä tapauksessa ei tarvittu edes lapiota kun se köysirumpu ei ollut mudassa, normiauton ollessa kyseessä rengas olisi ollut puolessa välissä mutaa. Eli silleen toimiva systeemi satunnaiseen vinssailuun ainakin tuon yhden kokemuksen pohjalta.
Ideana aivan jees, mutta melkosesti on saaneet hintaa tuolle...
http://www.bushwinch.com.au/shop-products-2/
Leväinen
11.03.2017, 06:47
Joo hinta on ihan posketon, mutta "tein itse ja säästin" voisi tässä kohtaa olla tottakin.
Osta ennemmin normaali sähkövinssi, noitahan saa jo parinsadan pintaan. Laitat virtapistokkeet eteen ja taakse, sellaiset trukki pistokkeet. Vinssin petinä rautalevy 6mm joko sakkelikiinnityksellä tai teet eteen ja taakse neliöpalkista kiinnitykset. Noihin voi sitten sovitella muitakin keksintöjä, esimerkiksi vetokoukku, astinlauta, puskulevykiinnitys...
Esimerkiksi tuollainen:
http://www.ebay.com/itm/Winch-Mounting-Plate-For-Hitch-Receiver-Mount-Bracket-for-Truck-Trailer-SUV-4WD/351635697580/?_ul=GT
Tuolla joitain malleja:
http://forum.expeditionportal.com/threads/161657-Designing-a-complicated-power-infrastructure-seeking-inputs-on-my-inputs-and-ouputs
Joo hinta on ihan posketon, mutta "tein itse ja säästin" voisi tässä kohtaa olla tottakin.
Jaah, enpä tiedä. Jos ei sorvia ja taitoja omaa, niin jo noiden pulttien teetättämiseen menee joku jeni. Jos painon tahtoo pitää edes joten kuten kurissa, niin vanhat teräsvanteet lisä laipalla ei liene ratkaisu. Köysikään ei ilmaista. Ja toiset laittavat arvoa myös vapaa-ajalleen. Eli onko 400€ sitten kallis moisista?
Juuh kulut päälle, mutta noin muuten.
Ja äkkiä ajatellenhan tuo ei voi toimia ilman lukollista akselia, ainakaan murheitta ?
Ponssekuski
11.03.2017, 21:04
Ja äkkiä ajatellenhan tuo ei voi toimia ilman lukollista akselia, ainakaan murheitta ?
Samaa mietin ihekkii. Ja aina parempi jos veto kohdistuu runkoon.. Ei alustan osiin.
Leväinen
11.03.2017, 21:44
Itsekin aloin miettimään miten paljon se rasittaa alustan osia varsinkin jos vain yhdessä renkaassa on veto (lukko mulla on molemmilla akseleilla).
Kaikkein helpoin ratkaisu satunnaiseen vinssailuun on varmasti irrallinen vinssi, liittimet eteen ja taakse ja sit vaan vinssi liinalla kiinni edessä vetolenkkiin ja takana vetokoukkuun.
Irrotettava vinssi peti maksaa crafteriin päälle 400 ja siihen sitten vielä asennus. Tai sitten vähän materiaalia ja omaa aikaa. Harrastuksissahan ei omalle ajalle lasketa hintaa, eihän se edes ole mikään harrastus jos siihen ei mene kaikki aika ja raha :)
Topi1982
11.03.2017, 22:17
Jos miulla ei ois Mäyriksessä vinssejä, niin mie laittaisin tuommoset jokaiseen kuuteen pyörään on se vaan niin hieno keksintö ja käytännöllinen ja halapa!
Topi1982
11.03.2017, 22:22
Vielä sellaista, että jos laittais nuo vinssirummut isommiksi kuin kumit, niin vetäis nopeammin kuin renkaat. Ei kuluis Pökkeröt kun vinssi vetäs koko jutun ja varmaan ihan suoraankin, kun ois tuo veto ikkäänkuin toislaitainen yhellä vinssillä. Kaikkiin kuuteen vinssiin kun narut sitaisis niin näyttäis enemmän pitsin nypläykseltä kuin offilta.
Ja äkkiä ajatellenhan tuo ei voi toimia ilman lukollista akselia, ainakaan murheitta ?
Mutta jos ajattelee, että tuon laittaa siihen sutivaan renkaaseen, niin sehän toimis vähän niinkuin lukkona
Topi1982
11.03.2017, 22:43
No siinäpähän vauhdissa vaihtelet vinssiä puolelta toiselle, kuin rengas siellä täällä alkaa pitämään. Voi hyvä...:rolleyes:
KoniJeep
12.03.2017, 00:04
No siinäpähän vauhdissa vaihtelet vinssiä puolelta toiselle, kuin rengas siellä täällä alkaa pitämään. Voi hyvä...:rolleyes:
pitää olla nopee apina :D
No siinäpähän vauhdissa vaihtelet vinssiä puolelta toiselle, kuin rengas siellä täällä alkaa pitämään. Voi hyvä...:rolleyes:
No en nyt ihan tuota tarkottanu tuolla lukon korvaamisella... Lähinnä ajattelin, että esim. toinen takarengas on pitävällä pinnalla, mutta veto karkaa lukottomassa sinne toiselle puolelle, joka on vaikka liukkaassa mudassa, jäällä tai vaikka ilmassa... Siinä tilanteessa hyvinki voi auttaa tilanteesta pois pääsyyn, että siihen sutivaan renkaaseen saa pitoja tuolla "vinssillä"... Toimi ainakin muutamia vuosia takaperin ihan "sitimaasturilla", kun lipsahti toinen eturengas metsätien reunassa olleeseen monttuun ja "valtavista" joustoista huolimatta toinen takarengas oli lähestulkoon ilmassa. Silloin ei tosin ollu mitään valmista systeemiä mukana, mutta kuormaliinasta sai tehtyä toiseen takarenkaaseen saman tyylisen ratkaisun, mutta liina pyöri vain renkaan ympärille.
Leväinen
12.03.2017, 14:04
Jos laittaa akselin molempiin päihin kelat ja kiinnitys pisteeseen pylpyrän jonka kautta narukiertää niin silloinhan se toimii myös lukottomassa vehkeessä. Ja silloin rasitus alustanosia kohtaankin olisi varmasti pienempi tai ainakin jakautuisi tasaisemmin molemmille puolille.
Mitä painoon tulee niin 6" leveä ja 12" halkaisialtaan oleva mönkijän vanne painaa 3,7 kg, auton teräsvanteen painoa en saanut mitattua kun ei löytynyt yhtään vannetta ilman kumia.
Silti vieläkin olen sitä mieltä vaikka linkin kaltainen vinssi takakonttiin ja tarvittaessa veto olemassa olevista hinauslenkeistä. Ja jos haluaa rakentaa niin tekee kunnolliset johdotukset valmiiksi eteen ja taakse, mutta onnistuu satunnaiskäytössä myös pitkillä kaapeleilla virran siirto.
http://www.kompi.fi/portable/28-DWP5000-siirrettaevae-vinssi.html