View Full Version : Minarc Mig 200 ongelmaa
Hessu888
25.02.2017, 23:06
Kertokaapas viisaat että mistä voisi johtua kun otsikon kone polttaa lankaa kiinni lankasuuttimen päähän tai sitten sinne sisälle? Välillä tekee taas pelkkää räkää eikä ala polttamaan kunnolla. Langansyöttö tuntuu toimivan kuitenkin tasaisesti jos ilmaan sitä lankaa ajaa. Itse asiassa tuntuu, että aiempaan kemppiin verrattuna, ei hitsaamiseen saa mitään tuntumaa kun kone toimii miten sattuu ja lanka palaakin jopa toimiessaan ilman sellasta luotettavaa tuntumaa mitä vanhalla kempillä.
Kone on käytännössä uusi ja välillä toimii hetken ja sitten taas ei, koskematta mitenkään asetuksiin. Ei ole myöskään väliä onko automaatti- vai manuaaliasetukset, niin samaa tekee. Lankana 0,6mm uus merkkilankakerä.
Voiko tuolle tehdä sen enempiä testejä vai viedä vaan huoltoon?
Oletko koittanut toisella lankasuuttimella?
Hessu888
26.02.2017, 07:51
Oletko koittanut toisella lankasuuttimella?
Juu suuttimia tullut kokeiltua useita mutta ei mitään vaikutusta. Lanka saattaa palaa kiinni suuttimen päähän silleen että lankaa ei enää pois saa, vaan suutin joutuu roskiin. Jos lanka palaa suuttimen/kolvin sisällä, niin kolvia/letkua heiluttelemalla sen saa taas irtoamaan ja langassa näkyy jotain pientä muodonmuutosta.
Eihän sulla ole mitää erikoisii syöttöpyörii mitkä tekee jälkee lankaa.ja iha normi lanka käytössä.
Kokeile vaihtaa ketkuun sielu,halpa kokeilla.
Onhan sulla koneessa se asetus materiaalille oikein?
Veikkaan et poltin kaapelissa vikaa.oma samanlainen oireili samaan tyyliin,koko poltinkaapelin vaihdolla korjaantu
Ja tuo 0.6 lanka aika ronkelii mutkista kun vaan yhdet syöttöpyörät.
Onhan langansyöttörullat varmasti tarpeeks tiukalla.
En tunne kyseistä konetta, mutta onko siinä käännettävät lankapyörät ja kahdet eri paksuisen langan urat? Jos ura ei ole langalle sopiva, niin sutii herkemmin tyhjää. Pyörässä on varmaan joku merkintä, minkä paksuiselle langalle se on tarkoitettu.
Hessu888
26.02.2017, 09:30
Normilanka käytössä eikä lankaan tule jälkeä. Fe-asetus on koneessa ja mustaa hitsaan. 0.6 ja 0.8mm lankakoolle voi kääntää pyörän ja se tuli käännettyä oikein päin. Pyörän tiukkuuden säätö ei auta eikä jarrun säätö. Jos ei hitsaa vaan ajaa lankaa vaan ulos, niin lanka tulee nätisti. Letkun suoruuskaan ei tunnu vaikuttavan mitenkään.
Just tässä pihalla lumisateessa nauttimassa koneen kanssa ja samaa räkää vaan tulee. Ite veikkaan että koneessa on jotain oikeeta vikaa. Pitänee viedä takas liikkeeseen ja voivat sitten vaihtaa tuon koko kolvin letkuineen uuteen tai mieluummin koko koneen kun samasta liikkeestä pitäis se sielukin sitten hakea. Kemppi- Pain of welding tällä kertaa... Oisko kiva tietää mitä se Kempin laaduntarkkailu tekee kun on oikein nimimerkillä kuitattu kone testatuksi, varmaan katottu että muovikuoressa ei ole naarmuja...
1. Onko langansyöttörullat ja/tai kelajarru liian kireällä?
2. Koska olet viimeksi putsannut/vaihtanut poltinkaapelin "sielun"? Jos liian kireällä, poltinkaapeli voi olla täynnä lankamössöä. Ja jos on oikein säädetyt, voi lankamössöä olla silti, jos et ole aikoihin puhaltanut paineilmalla tai vaihtanut koko sielua.
3. Ja ehkä ihan avainkysymyksenä; onhan kontaktisuutin oikean kokoinen!? Jos liian iso, ei hyvä. Se ei ole sattumalta nimeltään kontaktisuutin. ;)
Edit: ja nyt kun palstan hitsausjumala tjl:kin näkyy olevan paikalla, niin offtopiccina kysyisin, että olisko kortissa vikaa kun MLS sähisee sytyttäessä? Ei se muuten haittaa, mutta 0.8mm rosteri ei kauheesti anna anteeksi, joten sähinät pitäis saada pois...
Hae 0.8 lankaa ja koita sillä.
Minulla ainakin Kempin 1702 valovirtakone teki samaa, kun poltinkaapeli oli mennyt huonoksi. Tuli sitten hommattua kokonaan uusi kaapeli ja hyvin on pelannut sen jälkeen.
Minulla alkoi toimimaan 0,8 suuttimella ja sitten vaihdoin langankin 0,8 ja sen jälkeen ei ole ollu ongelmia.
suutinputken eristys huono eli maadottaa loput runkoon ei syöttö vaikuta siihen jos lanka ja kaasusuutin ovat kosketuksessa toisiinsa
Itsellä on Minarc Mic Adaptive 150 ja pääasiassa hitsannut sillä 0.8mm langalla.
Yksi kerta ajattelin kokeilla 0.6mm langalla, kun peltihommia pääasiassa teen. Laitoin 0.6mm suuttimen, käänsin ne 'ajorullat' ja säädin langan tiukkuuden sopivalle. Mutta ei, tämän tästä tökki langansyöttö kun poltti langan kiinni suuttimeen. Sillä pystyi kyllä hitsaamaan kun välillä toimi ok mutta vaikka mitä kokeilin niin lopputulemana sitten vaihdoin takaisin 0.8mm langalle eikä ole ollut mitään ongelmia sillä joten 0.8mm langalla mennään jatkossakin. Tuolla pystyy aika ohutta hitsaamaan 0.8mm langallakin.
En tunne konetta, mutta onko jonkin valikon takana langan halkaisijaa määritelty? 0.6 ja 0.8 langat vähän eri arvoilla kuitenkin palaa.
Hessu888
26.02.2017, 12:57
Kone on viikon pari vanha eikä ole toiminut kuin korkeintaan minuutteja kunnolla räkimisen välissä. Pitää koittaa 0.8:lla kun sitä tuossa on, mutta 0.6 tykkäisin kyllä kun pintapeltejä mm. loksunkaaria pitäis hitsata.
Onko suutinputki sama kuin kaasusuutin? Jos on, niin sen eristys lienee se valkoinen holkki joka on kyllä ihan puhdas ja ehjä.
antti4x4
26.02.2017, 13:35
Juuri samanlaisia ongelmia uuden mallisen 170 minarcin kanssa. Appiukon samanlainen kone pelas uutena hetken aikaa sitten alko räkiminen. Ostopaikasta lähettivät huoltoon ja siellä todettiiin että vian aiheutti löysällä oleva suutin mutta tuskin, kokeiltiin ruuvata suutin niin löysälle että justiin vielä pysyy kiinni ja hitsi pelas räkimättä ja tuli kunnon saumaa jotain "salaista" siellä vissiin tehtiin koneelle. Täytys oma konekkin lähettää huoltoon niin kuulee mitä siitä sanotaan.
Hessu888
26.02.2017, 13:47
Naapurin kanssa juttelin ja sillä 170:en. 0.6:lla hitsaillut vuoden päivät ilman ongelmia. Pitääpi koittaa tuota löysää suutinta vaikka nytkin on jo sormikireydessä suutinvaihtorumban vuoksi.
Hessu888
26.02.2017, 14:18
Vain huulilla oleva suutin testattu, paloi lanka siihenkin kiinni =)
Huomasin, että suuuttimen kierteet palaneet röpelölle ja samoin sen vastakappaleen eli messinkiosan.
Noo huomenna sitten huoltoon ja jännitetään minkä bs-bingon vastauksen keksivät mulle.
1. Onko langansyöttörullat ja/tai kelajarru liian kireällä?
2. Koska olet viimeksi putsannut/vaihtanut poltinkaapelin "sielun"? Jos liian kireällä, poltinkaapeli voi olla täynnä lankamössöä. Ja jos on oikein säädetyt, voi lankamössöä olla silti, jos et ole aikoihin puhaltanut paineilmalla tai vaihtanut koko sielua.
3. Ja ehkä ihan avainkysymyksenä; onhan kontaktisuutin oikean kokoinen!? Jos liian iso, ei hyvä. Se ei ole sattumalta nimeltään kontaktisuutin. ;)
Edit: ja nyt kun palstan hitsausjumala tjl:kin näkyy olevan paikalla, niin offtopiccina kysyisin, että olisko kortissa vikaa kun MLS sähisee sytyttäessä? Ei se muuten haittaa, mutta 0.8mm rosteri ei kauheesti anna anteeksi, joten sähinät pitäis saada pois...
Vaikuttas kaasuvialta...
Tuleeks kaasuu, mittari ehjä?
3. Ja ehkä ihan avainkysymyksenä; onhan kontaktisuutin oikean kokoinen!? Jos liian iso, ei hyvä. Se ei ole sattumalta nimeltään kontaktisuutin. ;)
En tiedä muista merkeistä, mutta kempillä se ainakin on nimeltään virtasuutin. :p
Vaikuttas kaasuvialta...
Tuleeks kaasuu, mittari ehjä?
Joo tulee kaasua, tolle 0.8 rosterille oon laittanu vielä etukaasuakin. Kaasunvirtaus ok, tarkastettu rotametrillä vai mikä se pillipallosysteemi on. Toinen kone toimii samalla kaasuletkulla ihan ok.
No MLS on nyt huollossa, torstaina saapi kuulemma kysellä. Aattelin vaan arvuutella tässä sitä odotellessa. :)
En tiedä muista merkeistä, mutta kempillä se ainakin on nimeltään virtasuutin.
Kosketussuuttimesta käytetään yleisesti myös nimityksiä virtasuutin ja kontaktisuutin. Sanastostandardin mukainen varsinainen nimitys on "kosketusputki", joka on suora suomennus englanninkielisestä termistä contact tube. Tämän käyttö on kuitenkin erittäin harvinaista, vaan käytetään edellämainittuja vakiintuneita termejä.
jokke-76
26.02.2017, 22:26
Onko jatkojohdot kunnossa? Itellä teki kans ihmeitä kun oli roikassa vikaa.
Mulla oireili Evo samalla tavalla 0,6 langalla, kun oli lyhyt lankasuutin ja pitkä kaasuturpa.
Hessu888
27.02.2017, 08:01
Onko jatkojohdot kunnossa? Itellä teki kans ihmeitä kun oli roikassa vikaa.
Koitin ilman jatkojohtoa suoraan seinästä eikä ollut vaikutusta.
Pitääpi kiikuttaa kone tänään sinne huoltoon ja kertoilla sitten miten kävi. Kiitokset kaikille avusta!
Kosketussuuttimesta käytetään yleisesti myös nimityksiä virtasuutin ja kontaktisuutin. Sanastostandardin mukainen varsinainen nimitys on "kosketusputki", joka on suora suomennus englanninkielisestä termistä contact tube. Tämän käyttö on kuitenkin erittäin harvinaista, vaan käytetään edellämainittuja vakiintuneita termejä.
Niinpä, mutta edelleen se on Kempillä virtasuutin. Nykyään näkee vähän joka alalla myyjien ammattitaidon hiljalleen katoavan ja jos nyt sattuisi kohdalle se myyjä joka ei tiedä mikä kontaktisuutin on niin eihän se raukka sitä löydä tuoteluettelostakaan. Tai jos kysyy kosketusputkea...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1170&pictureid=201232
Niinpä, mutta edelleen se on Kempillä virtasuutin. Nykyään näkee vähän joka alalla myyjien ammattitaidon hiljalleen katoavan ja jos nyt sattuisi kohdalle se myyjä joka ei tiedä mikä kontaktisuutin on niin eihän se raukka sitä löydä tuoteluettelostakaan.
Totta. Sitten kun soppaan lisätään vielä se, että vanhat hitsarit puhuu vain vanhaa hitsaria, eikä oppikirja- tai myyntikatalogikieltä. Usein ne ei edes tiedä osille muita nimiä kuin tippi, kyy, jne. Toisella puolella tiskiä on se myyjä/huoltaja, joka ei osaa edes hitsata. :D
Hyvin menee. :D
Hessu888
27.02.2017, 14:36
Selvisi sitten tämäkin case. Kemppi on muuttanut uusinta erää koneista niin, että 0.6:lla ei voi enää hitsata ollenkaan vaikka 0.6 rullaura koneessa onkin. Polttaa väärässä kohtaa eikä asiaa voi muuttaa. Samalla paksujen matskujen hitsaaminen pitäisi onnistua taas paremmin kuin vanhalla erällä.
Pitää siis siirtyä väkisin 0.8:aan ja kattoa miten sillä onnistuu jatkossa pintapellit.
Mä en autopeltihommissa käytä ikinä 06 lankaa.aina 08.
Hyvin toimii, ja ei yhtää nii ronkelia ku 0.6.
Se 0,6mm lanka toimii sillä 0,8mm kappaleella, mikä sitten sen nimi onkaan. Ota 0,6mm pois ja kokeile sitä 0,8mm.
Niin se Kempin nimeämä "virtasuutin" josta on tässä topikissa oiken kuvakin.
Selvisi sitten tämäkin case. Kemppi on muuttanut uusinta erää koneista niin, että 0.6:lla ei voi enää hitsata ollenkaan vaikka 0.6 rullaura koneessa onkin. Polttaa väärässä kohtaa eikä asiaa voi muuttaa. Samalla paksujen matskujen hitsaaminen pitäisi onnistua taas paremmin kuin vanhalla erällä.
Pitää siis siirtyä väkisin 0.8:aan ja kattoa miten sillä onnistuu jatkossa pintapellit.
Mitvit... Eikö minarceissa ole käsisäätömahdollisuutta?
Myös "karvainen" lanka tekee samoja ongelmia ts. jos on hapettumia tai ruostetta. Joskus siis kannattaa koittaa toista lankakelaa... Itellä oli kerran vanhempi kela mihin oli syntynyt jotain valkoisia rengasmaisia haituvia vaikkei vielä ruostetta ollutkaan ja eihän se pelannut... 0,6 lanka on kyl vittumainen - sais melki olla vetävä poltin - en tiedä auttaiskö tefloninen sisäputki poltinkaapelissa? 0,6 saa sitten kyllä ohkasempaakin hitsailtua jos/kun kaikki pelaa...
Hessu888
28.02.2017, 22:21
Mitvit... Eikö minarceissa ole käsisäätömahdollisuutta?
Myös "karvainen" lanka tekee samoja ongelmia ts. jos on hapettumia tai ruostetta. Joskus siis kannattaa koittaa toista lankakelaa... Itellä oli kerran vanhempi kela mihin oli syntynyt jotain valkoisia rengasmaisia haituvia vaikkei vielä ruostetta ollutkaan ja eihän se pelannut... 0,6 lanka on kyl vittumainen - sais melki olla vetävä poltin - en tiedä auttaiskö tefloninen sisäputki poltinkaapelissa? 0,6 saa sitten kyllä ohkasempaakin hitsailtua jos/kun kaikki pelaa...
Ei mulla ainakaan käsisäädöillä saanut toiminaan ja Kempillä sanoivat ettei tässä uusimmassa tuotantoerässä pitäiskään enää onnistua. Lankakela oli ihan uus. 0.8 suutinta ei tullu testattua 0.6-langalla, jos vaikka silleen ois onnistunu. Monguin kyllä että mites vanhoissa koneissa onnistuu, mutta ne on kuulemma ihan eri asia. No samapa tuo, pääasia että tiedän nyt että kyseessä ei ollut vika vaan ominaisuus.
Ei mulla ainakaan käsisäädöillä saanut toiminaan ja Kempillä sanoivat ettei tässä uusimmassa tuotantoerässä pitäiskään enää onnistua. Lankakela oli ihan uus. 0.8 suutinta ei tullu testattua 0.6-langalla, jos vaikka silleen ois onnistunu.
Just... Onkohan käsisäätökin sitten "käsisäätö" eli että kone kuitenkin ohittaa käyttäjän säädöt kun haistelee että mennään rajojen ulkopuolelle...
Minkämerkkistä lankaa?
Mihin tyyliin hitsailet / koitit hitsailla? Yhtenäistä saumaa vai pisteitä?
Näillä tiedoilla saa sitten unohtaa haaveet tuollaisen ostamisesta... Toimiikohan ne pienemmät 0,6 langan kanssa?
Helvetin tarkkahan tuo 0,6 lanka on muutenkin eli polttaa kyllä herkästi suuttimeen jos ei luista putkessa tai "karvoja" pinnassa...
EDIT: Silloin kun lanka ei töki niin saahan sillä pellitkin jotenkin kine eikä silti pala puhki, eikä myöskään tarvi saumoja hieroa rälläkällä liiaksi:
http://i41.photobucket.com/albums/e253/arpati/Asiakastyot/th_tn_P1090020.jpg (http://s41.photobucket.com/user/arpati/media/Asiakastyot/tn_P1090020.jpg.html)
http://i41.photobucket.com/albums/e253/arpati/Asiakastyot/th_tn_P1090028.jpg (http://s41.photobucket.com/user/arpati/media/Asiakastyot/tn_P1090028.jpg.html)
Pikaisella tutkimisella vähän ärsyttävää, että langanhalkaisijavaihtoehtoja ei kerrota noissa Kempin mainoksissa. Sanotaan vaan lankakelan koko (5kg/200mm), mutta ei kerrota mitkä kaikki halkaisijat käy.
Mun työkoneessa on muistaakseni vaihtoehdot 0.6, 0.8 ja 1.0mm. Mut se ei uusinta uutta olekaan.
En vaan ymmärrä miks joku kaipaa sitä kusista 0.6 lankaa. Saatanan tarkkaa et kulkee kivasti.
Ja itte pärjään maniosti 0.8 langalla. En edes harkitse 0.6 lankaa, jos ei 0.8 pysty hitsaa ni pelti on jo muutenki vaihtokunnossa tai hitsari on käsi.siis autopelleistä kyse.
Itte teen erittäin paljon autopeltihommia,museovehkeisiinkin paljon tullut valmistettua korjauspaloja ja ne on aina mun toimesta hitsattu 0.8 langalla. Toki pintapellit monesti tig hitsaten mutta se on eri tarina.
Toki jos harrastaa jotain katsastus virityksiä niin 0.6 voi olla kaivattu, mutta jos kunnolla korjaa niin 0.8 pärjää hienosti.
;) Niin no 0,8 langalla nyt hitsaillaankin se vähä mitä viimeaikoina nyt on hitsailtu. Kyllä se 0,6 silti olis kiva, kun kaikkien autojen pellit ei kaikilta osin ole ehjänäkään kovin vahvoja. Onnistuu toki 0,8 langallakin.
Onko joku koittanut teflon putkella että tulisko 0,6 helpommin pihalle? Kun noihin minarcceihin sitä myydään alumiinilangan kanssa käytettäväksi.
En vaan ymmärrä miks joku kaipaa sitä kusista 0.6 lankaa. Saatanan tarkkaa et kulkee kivasti.
Ja itte pärjään maniosti 0.8 langalla. En edes harkitse 0.6 lankaa, jos ei 0.8 pysty hitsaa ni pelti on jo muutenki vaihtokunnossa tai hitsari on käsi.siis autopelleistä kyse.
Itte teen erittäin paljon autopeltihommia,museovehkeisiinkin paljon tullut valmistettua korjauspaloja ja ne on aina mun toimesta hitsattu 0.8 langalla. Toki pintapellit monesti tig hitsaten mutta se on eri tarina.
Toki jos harrastaa jotain katsastus virityksiä niin 0.6 voi olla kaivattu, mutta jos kunnolla korjaa niin 0.8 pärjää hienosti.
Mä oon millisellä langalla hitsannut autopeltiä vanhalla RA325+LISA15 yhdistelmällä ihan onnistuneesti ilman murheita, nyt PS2800 ja FU ja vielä helpommin onnistuu. 0,6mm on jopa vaikeampi kun ei saa tarvitessakaan virtaa reilummasti. Pintapelleisä pitäis itselläkin alkaa tiggaamaan kun nyt on siihen laitteet.
Tämän 200 mallin kanssa lienee edelleen niin, että 0.6mm lankaa ei voi käyttää?
Onko kellään kokemusta toimiiko 0.6mm 170 mallissa?
Kollega on ostamassa miggiä ja aprikoi tätä asiaa...
Ja kaveri ei tosiaan muuta kontetta harkitse joten sellaisten ehdottelua tässä ei kaipialla. Jos jollakin on oikesti kokemusta tuosta 0.6 langasta 170 mallisa niin olis kiva kuulla kokemuksia.
Kyllä 170 mallissa näyttäs olevan 0,6 Fe umpilanka mahdollinen - ainakin tämän linkin mukaan:
Tooloutlet - Kemppi MinarcMig 170 Evo MIG-hitsauskone+Kemppi Automaattihitsausmaski (https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuotteet/Hitsaus+ja+juottaminen/Hitsauskoneet/MIGMAG/98/Kemppi+MinarcMig+170+Evo+MIG-hitsauskone%2BKemppi+Automaattihitsausmaski/2161)
Itekin tommosta himoittin mutta sylettää ettei kolvi ole euroliittimellä ja sitten kaverin koneesta meni vielä piirikortti... Kemppimiehiä kyllä muuten olen ja tuokin kone varmasti hieno hitsata... No raahataan noita vanhoja möhköjä sitten vaan :D
Kyllä 170 mallissa näyttäs olevan 0,6 Fe umpilanka mahdollinen - ainakin tämän linkin mukaan:
Tooloutlet - Kemppi MinarcMig 170 Evo MIG-hitsauskone+Kemppi Automaattihitsausmaski (https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuotteet/Hitsaus+ja+juottaminen/Hitsauskoneet/MIGMAG/98/Kemppi+MinarcMig+170+Evo+MIG-hitsauskone%2BKemppi+Automaattihitsausmaski/2161)
Itekin tommosta himoittin mutta sylettää ettei kolvi ole euroliittimellä ja sitten kaverin koneesta meni vielä piirikortti... Kemppimiehiä kyllä muuten olen ja tuokin kone varmasti hieno hitsata... No raahataan noita vanhoja möhköjä sitten vaan :D
Minä teetätin kemppi huollossa semmosen muutoksen että saa euroliittimen. Letkun nysä lähtee koneesta ja siinä kiinni euroliitin.
Ja tuohon 0.6mm lankaan niin sehän on muutenkin niin tarkka letkun suoruudesta, ja pikkukoneessa ei ole kuin yhdet syöttöpyörät. Omaan kyllä sais, vanhempi 180malli, siis 200 edeltäjä. Tarttee duunis kattoo onko niissä uudemmissa mahollisuus.
En toki käyttäs vaik voisikin.
lepoantti
24.02.2021, 19:44
Minä teetätin kemppi huollossa semmosen muutoksen että saa euroliittimen. Letkun nysä lähtee koneesta ja siinä kiinni euroliitin.
Ja tuohon 0.6mm lankaan niin sehän on muutenkin niin tarkka letkun suoruudesta, ja pikkukoneessa ei ole kuin yhdet syöttöpyörät. Omaan kyllä sais, vanhempi 180malli, siis 200 edeltäjä. Tarttee duunis kattoo onko niissä uudemmissa mahollisuus.
En toki käyttäs vaik voisikin.
mitä maksoi euroliiton modaus? tallilla muutaman vuoden ikäinen 170 ja tuo euroliittimen puute harmittaa.
mitä maksoi euroliiton modaus? tallilla muutaman vuoden ikäinen 170 ja tuo euroliittimen puute harmittaa.
Enpä kyllä yhtään muista. Riihimäen rtp sen teki. Kannattanee soittaa sinne. On kyllä näppärä muutos
lepoantti
24.02.2021, 20:55
juu, paikaisella haulla tähän on helppo ja aika edullinen ratkaisu, joutunee hankkimaan kunhan ekan kerran poltin alkaa kiukuta.
https://webshop.industriacenter.fi/product/5594/euroliitinadapteri-kemppi-minarcmig--hitsauskoneisiin
juu, paikaisella haulla tähän on helppo ja aika edullinen ratkaisu, joutunee hankkimaan kunhan ekan kerran poltin alkaa kiukuta.
https://webshop.industriacenter.fi/product/5594/euroliitinadapteri-kemppi-minarcmig--hitsauskoneisiin
Se minun on juurikin tuollanen.
Kyllä 170 mallissa näyttäs olevan 0,6 Fe umpilanka mahdollinen - ainakin tämän linkin mukaan:
Tooloutlet - Kemppi MinarcMig 170 Evo MIG-hitsauskone+Kemppi Automaattihitsausmaski (https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuotteet/Hitsaus+ja+juottaminen/Hitsauskoneet/MIGMAG/98/Kemppi+MinarcMig+170+Evo+MIG-hitsauskone%2BKemppi+Automaattihitsausmaski/2161)
No Kempin esitteiden mukaan myös 200 malli toimii 0.6mm langalle, mutta 2017 jälkeen niin tämän treadin, kuin esim. Overdrive-keskustelupalstan mukaan kone on toimitettu vain 0.8/1.0mm syöttöpyörällä, ja sen lisäksi on softa kuulema muutettu niin että vaikka 0.6mm syöttöpyörän vaihtaa, ei hitsaaminen suju. Lanka kuulema palaa kiinni suuttimeen ja jäki on huonoa. Tämän oli joku vissiin ihan Kempiltä varmistanut ja saanut vahvistuksen asialle. Noin vuosi sitten joku oli pettynyt kun ei 0.6 toiminut 200 mallissa, joten on syytä olettaa että malli on myös nyt tuollainen.
Pari päivää olen googletellut löytyykö 170 mallista tuoreita käytännön kokemuksia 0.6mm langalla, mutta en ole vielä löytänyt kuin 200 mallin toimimattomuuteen viittaavia kommentteja.
0.6mm puolesta puhuu vähäisempi lämmöntuonti. Tämä on ihan kiva kun hitsaa esim. takakaaria. Ei vetele ihan niin lommoille... tykkään itse myös tästä langasta kun hitailen pierunkuorimaisia ohuempia peltejä.
No Kempin esitteiden mukaan myös 200 malli toimii 0.6mm langalle, mutta 2017 jälkeen niin tämän treadin, kuin esim. Overdrive-keskustelupalstan mukaan kone on toimitettu vain 0.8/1.0mm syöttöpyörällä, ja sen lisäksi on softa kuulema muutettu niin että vaikka 0.6mm syöttöpyörän vaihtaa, ei hitsaaminen suju. Lanka kuulema palaa kiinni suuttimeen ja jäki on huonoa. Tämän oli joku vissiin ihan Kempiltä varmistanut ja saanut vahvistuksen asialle. Noin vuosi sitten joku oli pettynyt kun ei 0.6 toiminut 200 mallissa, joten on syytä olettaa että malli on myös nyt tuollainen.
Pari päivää olen googletellut löytyykö 170 mallista tuoreita käytännön kokemuksia 0.6mm langalla, mutta en ole vielä löytänyt kuin 200 mallin toimimattomuuteen viittaavia kommentteja.
0.6mm puolesta puhuu vähäisempi lämmöntuonti. Tämä on ihan kiva kun hitsaa esim. takakaaria. Ei vetele ihan niin lommoille... tykkään itse myös tästä langasta kun hitailen pierunkuorimaisia ohuempia peltejä.
No saman kaupan 200 mallin sivulla ei ole lainkaan mainintaa langoista... Kantsii varmaan saapastella johonkin kauppaan ja kysyä - jollei kukaan tunnusta tommosta ostaneensa lähiaikoina ja käyttäny 0,6 lankaa...
Pitäs kans joskus koittaa viritellä joku kone 0,6 langalle pitkästä aikaa... Poltin ei kyllä parane olla pitkä ja langanohjainspiraali tai muoviputki tarttis varmaan olla aika pienellä sisäreiällä ja silleen ettei putki ja lanka pääse meneen yhtään mutkalle suhteessa poltinkaapeliin...
lepoantti
25.02.2021, 07:00
No saman kaupan 200 mallin sivulla ei ole lainkaan mainintaa langoista... Kantsii varmaan saapastella johonkin kauppaan ja kysyä - jollei kukaan tunnusta tommosta ostaneensa lähiaikoina ja käyttäny 0,6 lankaa...
Pitäs kans joskus koittaa viritellä joku kone 0,6 langalle pitkästä aikaa... Poltin ei kyllä parane olla pitkä ja langanohjainspiraali tai muoviputki tarttis varmaan olla aika pienellä sisäreiällä ja silleen ettei putki ja lanka pääse meneen yhtään mutkalle suhteessa poltinkaapeliin...
Kauppaan marssiminen taitaa harvassa tapauksessa auttaa mitään, valitettavan usein sellaisissa kohtaa myyjän joka vain myy ymmärtämättä speksejä ja koneen toimintaa kovinkaan tarkasti. On toki poikkeuksiakin olemassa, että myyjällä on oikeasti asiantuntemusta......
Varminta että jos joku on kokeillut jotta kuinka 0.6 lanka toimii. Ja jos on puodissa palvelualttiutta niin anelee koehitsausmahdollisuuden ohuella langalla.
Meidän 170 evon en muista polttaneen 0.8 lankaa kertaakaan suuttimeen kiinni.
Kauppaan marssiminen taitaa harvassa tapauksessa auttaa mitään, valitettavan usein sellaisissa kohtaa myyjän joka vain myy ymmärtämättä speksejä ja koneen toimintaa kovinkaan tarkasti. On toki poikkeuksiakin olemassa, että myyjällä on oikeasti asiantuntemusta......
Varminta että jos joku on kokeillut jotta kuinka 0.6 lanka toimii. Ja jos on puodissa palvelualttiutta niin anelee koehitsausmahdollisuuden ohuella langalla.
Meidän 170 evon en muista polttaneen 0.8 lankaa kertaakaan suuttimeen kiinni.
Soitto HR-service lahti ja harri ruponen. Tietää taatusti
HJ60_Jussi
26.02.2021, 22:03
Nyt kun täällä on todellisia asiantuntijoita niin voisiko joku paljastaa nuo loputkin namikat mitä tuossa minun Kempissä on?
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8940&pictureid=235491
Olipas jotenkin tekemätön paikka saada tuo kuvana ipadillä.
Asiantuntija en ole, enkä ole ihan tuollaisella Superilla hitsannut, vaan karvalakkimallilla. Päätelty siis muiden kemppiläisten vastaavista ratkaisuista, ja arvailuja vain...
Vasemmalla ylhäällä on jakso-/pistehitsausajastimen säätö. Toimintatapakytkin on sen alla, jossa on jakso/jatkuva/piste. Sen alla on langannopeus ja kaarijännitteen säätö. Tässä on siis varmasti elektroniikalla ohjattu, säädettävä tasasuuntaaja.
Mittarin luona näyttäisi olevan säätö akkulaturina ja starttiapuna käyttämistä varten (SB200).
Alin, SC100-merkitty liittyy kaukosäätimeen, josta on varmaankin saanut säädettyä sekä kaarijännitteen että langan nopeuden (kaksi parametria). Jotakin synergisiä, eri kaasuille sopivia säätöjä on varmaankin niissä eri kaasuille varatuissa asennoissa, jollekin tietylle langan paksuudelle. Niissä todennäköisesti toinen parametri säätyy tietyn kaavan mukaan automaattisesti toista säädettäessä. Tai sitten niistä tulee jotakin korjausarvoja kaukosäätimen suosittelemiin nopeus&jännite-yhdistelmiin. Rattaan kuvaan liittyvä asento, eli toiseksi alin taitaa olla kaukosäätimellä tehty manuaalisäätö, eli kumpikin parametri säätyy sieltä. Alin sen kiertokytkimen asennoista tarkoittaa manuaalisäätöä niillä etupaneelin nopeus- ja lankanupeilla, eli käyttö ilman kaukosäädintä.
Näyttäisi olevan tavallaan esimerkiksi Trigger-1000:n edeltäjä, jossa säätö oli kokonaan synerginen ja hallinta poltinkahvan liipaisimessa. Siinä tosin ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin 0.6 lanka, 80%/20% Ar/CO2 seoskaasu ja normaali teräs.
HJ60_Jussi
27.02.2021, 18:13
Minä kiitän ja kumarran hyvästä tietämyksestä. Tuo SC100 on ollut täys arvoitus minulle.
No toivottavasti meni edes sinne päin :D
BJ-40/76
27.02.2021, 21:02
Nyt kun täällä on todellisia asiantuntijoita niin voisiko joku paljastaa nuo loputkin namikat mitä tuossa minun Kempissä on?
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8940&pictureid=235491
Olipas jotenkin tekemätön paikka saada tuo kuvana ipadillä.
Tuohon sinun Super Kempomaattiin (150A?) on varmaan jälkikäteen laitettu euroliitin?
Minulla molemmissa koneissa (toinen varaosina) on kiinteä kaapeli, joka on lyhyehkö; mutta hitsaa mukisematta terässpiraali lankajohtimella 0,6 lankaa (nyt ollut varmaan 5 vuotta 0,8).
Kuten -JiiPee- jo kirjoitti, tuo -80 luvun superkempomat oli aikaansa edellä monessa suhteessa; Ulkomuistista: Elekrtoniikalle ja vetomoottorille oma verkovirtamuuntaja, täysin elektonisesti ohjattu hitsausvirta, ja jotain takaisinkytkentääkin: 0,6 ja 0,8 langalla voit hitsata niin pienellä jännitteellä, että muilla samanikäisillä "valovirtakoneilla" ei onnistu.
Ja toimii pitkillä jatkojohdoilla, ainoastaan maksimi virta kärsii.
Jonkin verran olen hitsannut puhtaalla argonilla sekä hapokasta että alumiiniä (teflon?lankaputki, 1,0 almg-lanka, napaisuuden kääntö puuttuu) ja tehot loppuu alumiinissä yllättävän äkkiä....
Ja minun koneessa on sellainen vika/ominaisuus, että molemmat lisälaite paneelit ei voi olla kytkettynä yhtäaikaa, siis kaukosäädin paneeli on kytkemättä, liitin koneen sisällä tuossa SB200 modulissa.
Molemmista koneistani puuttuu tuo 12v/24v +kaapeli, ja aina kun käytän virtasuutinta akun lataamiseen tms. niin nostan langan vetorullan vastinkappaleen ylös. (siis tämähän on varustettu yhdellä vetorullalla, johon lankaa painaa vapaasti pyörivä pyörä.)
Latausvirtaa antaa täysillä maksimissaan muistaakseni noin 80 Amppeeria/15+ volttia, 24v/30+ volttia. apuvirtatoiminnolla paljon enemmän, katossa hehkulamput himmeni huomattavasti....
Tuo kaukosäädin tosiaankin mahdollistaa langan ja jännitteen/virran säädön lähes nollasta maksimiin. (kätevä, kerran olen kokeillut kaverin koneessa)
Toinen lisävaruste, mikä olisi kannattanut hankkia, on hiilen pidin: pystyy lämmöllä kutistamaan peltiä, ja antamaan "kuumia"
siis Super Kempomat painaa n.50 kg ja on -80 luvun tekniikkaa, ja vasta nämä vuosikymmeniä uudemmat invertteri mig:it tuovat merkittävää parannusta 230v ("valovirta") koneisiin.
HJ60_Jussi
27.02.2021, 21:27
Tarkkasilmäinen setä näköjään hoksasi tuon EURO konversion. Jouduin laittamaan semmoisen kun omasta alkuperäisestä kaapelista meni se kuparipunos niin huonoksi että ei voinut enään hitsata.
Oon tuolla käyttänyt 0.6 ja 0.8 lankoja ja toimii ihan ok niillä.
Uudella Minarcmig 200:lla veetty 15 cm saumaa onnistuneesti 0,6mm langalla. Sen jälkeen vain palaa lanka kiinni eikä hitsuu onnistu enää mitenkään. Lähtö myyjäliikkeeseen het huomen aamulla sen kanssa. Ja vielä onko kukaan uuden koneen omistajista onnistunut rekisteröimään konetta saadakseen laajennetun takuun. Mulla vaan sivut herjaa että ei tunne sarjanumeroa.
Uudella Minarcmig 200:lla veetty 15 cm saumaa onnistuneesti 0,6mm langalla. Sen jälkeen vain palaa lanka kiinni eikä hitsuu onnistu enää mitenkään. Lähtö myyjäliikkeeseen het huomen aamulla sen kanssa. Ja vielä onko kukaan uuden koneen omistajista onnistunut rekisteröimään konetta saadakseen laajennetun takuun. Mulla vaan sivut herjaa että ei tunne sarjanumeroa.
Voisiako samalla kysellä toimiiko 170 malli paremmin 0.6:sella?
Kempin sivuilta kun lataa esitteen, niin kyllä siellä 0.6mm Fe lanka löytyy yhteensopivien "lisävarusteiden" listalta sekä 170 että 200 malleille...
HR-servicen myyntiin laitoin sähköpöstilla kyselyn, mutta ei ole kuulunut vastausta...
Sain vastauksen:
"Evo200 mallin automaattisäätö ei ole ihan kohdallaan 0,6 langalla,mutta käsi säädöllä ok
Evo170 emme ole kuulleet ongelmista.
Kun vaihtaa lankakokoa myös virtasuutin on vaihdettava vastaavaan kuin lanka.
Markkinoilla on myös kopio virtasuuttimia joiden toleranssit on aivan mitä sattuu.
Suosittelemme käyttämään alkuperäisiä osia parhaan hitsauskokemuksen saavuttamiseksi"
Noniin onko kokemusta toimiiko 200 malli 0.6 kanssa manuaalisäädöillä?
Hessu888
02.03.2021, 23:04
Mulla ei toiminut manuaalisäädöilläkään ja mulla oli se virtasuutin kiinni mikä koneen mukana tuli.
En kyllä ymmärrä miten se virtasuutin voi estää sen, että lanka palaa kiinni siihen lankasuuttimeen (vai mikä sen virallinen nimi onkaan).
Voihan se kyllä olla että 2021 ostettu kone poikkeaa esim. 2017 ostetusta ja nykyään se olisikin mahdollista manuaalisäädöillä.
Mr_Peace
03.03.2021, 12:08
Uudella Minarcmig 200:lla veetty 15 cm saumaa onnistuneesti 0,6mm langalla. Sen jälkeen vain palaa lanka kiinni eikä hitsuu onnistu enää mitenkään. Lähtö myyjäliikkeeseen het huomen aamulla sen kanssa. Ja vielä onko kukaan uuden koneen omistajista onnistunut rekisteröimään konetta saadakseen laajennetun takuun. Mulla vaan sivut herjaa että ei tunne sarjanumeroa.
Tuo MinarcMig Evo 200 on hyvin kranttu 0,6mm langalle ja vaikka se periaatteessa toimisi, ei sitä voi suositella, mielummin 0,8mm lanka jolla pitäisi toimia kuin junan vessa.
Tuo takuun rekisteröinti pitäisi onnistua heti kun myyjäliike on rekisteröinyt koneen Kempin järjestelmään. Kun myyjä on rekisteröinyt koneen, pitäisi rekisteröinnin onnistua tuolla olevan linkin kautta: https://www.kemppi.com/fi-FI/tuki/lue-lisaa/takuu/
Mr_Peace
03.03.2021, 12:26
Mulla ei toiminut manuaalisäädöilläkään ja mulla oli se virtasuutin kiinni mikä koneen mukana tuli.
En kyllä ymmärrä miten se virtasuutin voi estää sen, että lanka palaa kiinni siihen lankasuuttimeen (vai mikä sen virallinen nimi onkaan).
Voihan se kyllä olla että 2021 ostettu kone poikkeaa esim. 2017 ostetusta ja nykyään se olisikin mahdollista manuaalisäädöillä.
Koneen mukana taitaa tulla 0,8 langalle virtasuutin (eli se pieni suutin suutin jonka läpi lanka tulee) ja 0,6mm lanka taas tarvitsee sille sopivan 0,6mm virtasuuttimen jotta kontakti lankaan on mahdollisimman hyvä (huono kontakti aiheuttaa kiinnipalamisia). Se isompi kirkas suutin, joka lähtee käsin irti taas on kaasusuutin, ja sillä ei ole vaikutusta langan kokoon.
Lisäksi tosiaan 0,6mm koossa kone on todella tarkka langan laadusta, joten halppislangoilla tulee varmasti ongelmia. Myös kaasuna kannattaa ehdottomasti käyttää seoskaasua.
Ja tosiaan sen 0,6mm langan toiminta muutenkin on vähän niin ja näin, eli kannattaa käyttää mielummin sitä 0,8mm lankaa jolla pääsee huomattavasti helpommalla.
En kyllä ymmärrä miten se virtasuutin voi estää sen, että lanka palaa kiinni siihen lankasuuttimeen (vai mikä sen virallinen nimi onkaan).
Tässä hieman spekulaatiota:
Perinteisissä muuntajakoneissa 0.8 suutin 0.6 lagalle voinee toimiakin, koska näissä koneissa virtasuuttimen tehtävänä on vain syöttää virtaa lankaan.
EVO 170/200 koneet on toteutettu puolijohdetekniikalla. Tällainen teholähde tarvitsee ainakin virtamittauksen kuorman yli toimiakseen. Hitsauskoneen kuormana toimii valokaari, joka on hitsattavan kappaleen ja langan välissä. Kyseinen mittaus tapahtuu maakaapelin ja langan välityksellä. Lanka on sähköisesti kytkettynä vain virtasuuttimen kautta kyseiseen mittapiiriin. Mikäli suutin on suurempi kuin mitä langalle on speksattu, on mahdollista, että lanka värähtelee suuttimessa, jolloin virtamittaus häiriintyy / pätkii. Tässä tilanteessa teholähde näkee virtamittauksessa katkoja, ja se pyrkii kompensoimaan tilannetta nostamalla jännitettä. Hitsausprosessin säätö ei siis tällöin pysy koneen hallinnassa, huolimatta siitä oliko kyseessä automaattimoodi vain manuaalisäätö. Tällöin lanka todennäköisesti palaa kiinni suuttimeen ja jälki on huonoa.
Vastaavanlainen ilmiö voinee ilmaantua näillä koneilla myös tilanteessa, jossa käytetään 1.0mm virtasuutinta 0.8 langan kanssa.
Tuo MinarcMig Evo 200 on hyvin kranttu 0,6mm langalle ja vaikka se periaatteessa toimisi, ei sitä voi suositella, mielummin 0,8mm lanka jolla pitäisi toimia kuin junan vessa.
Onkos sulla tietoa toimiiko 170 malli paremmin 0.6mm koneen kanssa, vai onko myös se yhtä kranttu?
Hessu888
03.03.2021, 17:58
Korjataas vielä suutintermejä, eli mulla oli Kempin omia 0,6mm virtasuuttimia (mistä lanka tulee läpi) koneessa eikä toiminut niillä.
Kaasusuutin oli se mikä koneen mukana tuli, mutta sillähän ei ollut merkitystä tässä tapauksessa.
Eikös mig-hitsissä kuitenkin puhuta kaarijännitteestä, joka on tietyllä tasolla? Perinteisessä koneessa se valittiin muuntajan ensiökäämin pituutta valintakytkimellä säätäen, uudemmissa elektroniikalla. Virta säätyy sen mukaan, millä vauhdilla lankaa valokaareen tai sulaan lykätään. Eikö tämä toimi noissa uusissa koneissa enää tähän tapaan, eli säädetäänkö niissä tosiaan langan läpi kulkevaa virtaa?
Eikös mig-hitsissä kuitenkin puhuta kaarijännitteestä, joka on tietyllä tasolla? Perinteisessä koneessa se valittiin muuntajan ensiökäämin pituutta valintakytkimellä säätäen, uudemmissa elektroniikalla. Virta säätyy sen mukaan, millä vauhdilla lankaa valokaareen tai sulaan lykätään. Eikö tämä toimi noissa uusissa koneissa enää tähän tapaan, eli säädetäänkö niissä tosiaan langan läpi kulkevaa virtaa?
Disclaimer: En tiedä näiden koneiden kytkennästä mitään. Tarkastelen aihetta tässä treadissa tehtyjen havaintojen, kommenttien sekä yleisesti puolijohdeteholähteen toiminnan kannalta. Tämä on siis puhdasta spekulaatiota kysymykseen miksi virtasuuttimen kontakti voi aiheuttaa ongelmaa hitsausprosessiin puolijohdeteholähteeseen perustuvassa laitteessa.
Puhumme JP samasta asiasta mutta hieman eri sanoin.
Puolijohdeteholähteen kaarijännitteen säätö, esimerkiksi jos sitä säädetään jostain nupista, voi joko perustua esiasetettuihin parametreihin powerin kontrollerissa, tai asetusarvoon, jonka toteutumista kontrolleri mittaa powerin lähdöstä.
Mikäli kone on toteutettu esiasetetulla parametreilla ilman mittausta, tällöin koneessa ei hyödynnettäisi puolijohdetekniikan tuomia hyötyjä ja kone vastaisi vain tavallista muuntajakonetta. Pidän tätä epätodennäköisenä.
Todennäköisempää on siis, että lähtöä mitataan, ja koneen jännitettä ja virtaa säädetään mittausten perusteella.
Kontrollerin controll loop voi perustua: virta-, jännite- tai molempien mittausten tuomaan virta- ja jänniteohjeeseen, jota teholähde sitten pyrkii toteuttamaan.
Virtamittaus pitänee joka tapauksessa olla, jotta teholähde pystyy ylipäätään toimimaan käyttötarkoituksessaan. Koska en tiedä mitä kone säätää mittatietonsa perustella en voi ottaa myöskään kantaa säädetäänkö koneen tehoa pelkästään kaarijännitteen, vai pelkästään virran, vai molempien avulla.
Ottamatta nyt enempi kantaa mitä tämän koneen kontrolleri mittaa lähdöstään (eli tapahtumasta maakaapelin ja langan välillä), kone ei voi toimia stabiilisti, mikäli mittaustapahtumassa on häiriöitä.
Analogisesti tilannetta voisi kuvitella seuraavanlaiseksi muuntajakoneen kanssa:
Henkilö 1 yrittää hitsata koneella samanaikaisesti, kun henkilö 2 on kaarijännitteen säätönupissa kiinni ja pyörittelee sitä jatkuvasti ihan mihin sattuu random-arvoihin...
Joo, kyllä niitä teholähteitä voidaan eri tavoin ohjata. Tarkka säätö saadaan takaisinkytkennällä sieltä virtasuuttimelta asti, koska sehän viime kädessä lähinnä kaarijännitteessä on. Jännitten ja lankanopeuden välillä vallitsee riippuvuus, eli tietyllä jännitteellä tarvitaan tietty langan nopeus, jotta kaari palaa tarkoitetulla tavalla.
Voi sähköpuolen ohjata virtaakin säätämällä, kunhan kaarijännite pidetään sopivana langan nopeuteen nähden. Tietyllä virralla saadaan aikaan tietty kaarijännite, kun langan paksuus ja nopeus tiedetään.
Minulla on aiemmin tässä ketjussa mainittu Trigger 1000, joka on poltinkahvan liipaisimella säädettävä synerginen kone. Siinä kaarijännitteen ja lankanopeuden suhde on ohjelmoitu kiinteästi piirikortille, parametreina 80%/20% seoskaasu, 0.6 lanka ja perus musta rauta. 90-luvun alun tekniikkaa. Liipaisimella säädetään lankamoottorin nopeutta tai jännitettä. En tiedä kumpaa siinä säädetään, mutta toinen parametri lasketaan jonkun kortille ohjelmoidun yhtälön mukaan siitä säädetystä.
Muutin aikoinaan sen koneen erilaiselle langalle. Piti hieman peukaloida lankamoottorin ohjausta niin, että sen sai pyörimään hitaammin. Tuli ihan toimiva, ja on hyppylangalla palautettavissa alkuperäiseksi.
Minulla on aiemmin tässä ketjussa mainittu Trigger 1000, joka on poltinkahvan liipaisimella säädettävä synerginen kone. Siinä kaarijännitteen ja lankanopeuden suhde on ohjelmoitu kiinteästi piirikortille, parametreina 80%/20% seoskaasu, 0.6 lanka ja perus musta rauta. 90-luvun alun tekniikkaa. Liipaisimella säädetään lankamoottorin nopeutta tai jännitettä. En tiedä kumpaa siinä säädetään, mutta toinen parametri lasketaan jonkun kortille ohjelmoidun yhtälön mukaan siitä säädetystä.
Mielenkiintoista. Olisin olettanut että synerginenen prosessi nimenomaan olisi takaisinkynkennän ansiosta mahdollistunut prosessi. Tästähän päästäänkin mielenkiintoiseen kysymykseen mitä termi "synerginen" ylipäätään tarkoittaa tässä yhteydessä?
Voihan se sitten olla ettei näissä EVOissakaan ole takaisinkytkentää... Silloin toki kranttuus virtasuuttimen toleranssia kohtaan pitäisi selittyä jonkin muun syyn vuoksi.
Jollakin sekin selityy miksi 200 malli on kranttu 0.6mm langalle. Langan ja virtasuuttimen välisen kontaktin tärkeyteen täälä aiemin viitattiinkin. Toki mainittiin myös se että kone ei toiminut oikealla suutinkoollakaan.
Joku tässä jutussa nyt kuitenki mättää kun sekä markkinointimateriaalissa ja käyttöojeessakin puhutaan 0.6mm langaata. Tästä huolinatta käytännökokemukset viittaavat siihen että homma ei kyseisellä koneella onnistu.
Tässäpä se synerginen prosesi selitetään:
https://m.youtube.com/watch?v=z7xWYmVd3EA