View Full Version : Pakettiautosta matkailuautoksi?
Kysymys.
Jos auto on ollut matkailuauto ja muutoskatsastettu myöhemmin pakuksi, niin saako sen muutoskatsastettua takaisin matkailuautoksi ilman verottajan sivallusta?
En itse nää tähän mitään estettä, mutta miten on käytännössä?
Kiitos!
Olikohan nyt semmoinen kysymys, että suuren pöydän suuret viisaat ei osaa sanoa mitn? 😁
Todennäköisesti onnistuu ilman veroja.
Toisaalta ei välttämättä onnistu saamaan enää ollenkaan matkailuautoksi ja voi verokin tulla, mutta näistä ei voi tietää kun kysyjä ei vaivaudu kertomaan minkälaisesta autosta on kyse.
Toyotan Granvia.
Olen soitellut konttoreita läpi ja ei oikein katsastusmiehet osaa sanoa mitään. Muutama vuosi sitten katsastettu pakuksi. Viime vuonna taisi tulla uusia säännöksiä/vaatimuksia matkailuautolle.
Koita tuolta:
https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/yhteystiedot/ota_yhteytta_ajoneuvoveroneuvontaan
Kyllä ne jotain vastaa, mutta se ei ihan varmaa, saako siitä vastauksesta oikeastaan vastausta kysymykseen vai vaan siteerauksen jostain asetuksesta ilman tulkintaa aiheesta. Mutta eipä kysyminen maksa mitään.
Trafin neuvonnasta kysyin huoltoauton muutoksesta takaisin henkilöautoksi ja tuli ihan yksiselitteinen vastaus. Halutessani olisin saanut sen sähköpostiinkin, että olisi mustaa valkoisella.
Ymmärtääkseni veroja ei mene maksuun jos auton muuttaa takaisin aiempaan ajoneuvoluokkaan, mutta kannattaahan se trafilta varmistaa kun pykälät muuttuu jatkuvasti.
Toyotan Granvia.
Olen soitellut konttoreita läpi ja ei oikein katsastusmiehet osaa sanoa mitään. Muutama vuosi sitten katsastettu pakuksi. Viime vuonna taisi tulla uusia säännöksiä/vaatimuksia matkailuautolle.
Veroja ei pitäisi tulla, kun on alkujaankin varmaan ollut täyden veron matkailuauto. Enää ei välttämättä matkailuautoksi kelpaa, ne uudet ohjeet: https://www.trafi.fi/filebank/a/1467194589/dcdd82e4389cef3061ce8663952b7465/21985-Matkailuauto-ohje_2016.pdf
Koita tuolta:
https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/yhteystiedot/ota_yhteytta_ajoneuvoveroneuvontaan.
Oikeastaan kyse on autoverosta: https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero
Mutta ihan oikein, trafin kuuluu veroasioissa neuvoa, eikä katsastajien.
Kiitos. Pitääpä huomenna soittaa ja koittaa vielä saada ymmärrettävä vastaus.
No niin. Trafista osattiin kertoa, että joku oli tästä maksanut henkilöauton verot joskus, eli eipä ole enää ihmeteltävää sen suhteen.
Jes. Kiitoksia. Alanpa suunnittelemaan takapenkkejä.
On muuten mukava Hiace. 3.0TD automaatti. Kerrankin hiljainen, mukava ja hyvin vetävä Haiculi.
Onko jaappanin pojalle käyny kasaus virhe,löytyykö ratti hansikaslokerosta? Vai omalta paikaltaan
Onko jaappanin pojalle käyny kasaus virhe,löytyykö ratti hansikaslokerosta? Vai omalta paikaltaan
:D :D
Onko jaappanin pojalle käyny kasaus virhe,löytyykö ratti hansikaslokerosta? Vai omalta paikaltaan
Vääränkätinen tämä on, mutta on pervolla japanilaisella ollut mukavuudenhalu tapissaan, kun takatilan verhotkin liikkuu sähköllä.
Vääränkätinen tämä on, mutta on pervolla japanilaisella ollut mukavuudenhalu tapissaan, kun takatilan verhotkin liikkuu sähköllä.
Joskus miettiny et jos joutuisi paljon suhailemaan pitkin suomenmaata, niin ei olisi RHD auto ollenkaan pahitteeksi, sitä on ojanpuolella istuessaan paaaaljon kauempana sitä itsemurhaterroristia joka kännipäissään kattoo rekaksi ja tempasee keulaan
Kärryn peruuttaminen liittymään on kuulemma reilusti helpompaa rhd autolla, kun oot ite siellä käännöksen puolella
Niijjoo pitihän sitä aiheeseenkin sanoa, onkohan oikeesti ollut saatavilla sähkö savulaseja, eli napista niin lasit muuttuu läpinäkymättömiksi
Ajaminen noilla ei ole sen kummempaa, eikä siihen edes kiinnitä huomiota. Mutta vänkärin paikalla istuminen on melko jännittävää.
Ajaminen noilla ei ole sen kummempaa, eikä siihen edes kiinnitä huomiota. Mutta vänkärin paikalla istuminen on melko jännittävää.
Oletko tullut huomanneeksi, että vastaan tulevat hivuttautuu keskemmälle kun yrittävät kuljettajan läheltä ohi ja sitten jossain vaiheessa siirtyvät takaisin omalle kaistalle
Sitten kun on kaveri matkassa, niin eivät hivuttaudu keskelle
En ole huomannut tai tullut ajatelleeksi. Alkuun autolle käveli aina väärälle puolelle , mutta siinäpä se.
Onnistuuko nykyyän enää katsastamaan granviaa matkailuautoksi, jos kyseinen auto on rekisteröity suomeen tuodessa henkilöautoksi? Konttorilta kysäisin joku aika sitten, ja kuulemma enää ei onnistuisi :confused:
Oletko tullut huomanneeksi, että vastaan tulevat hivuttautuu keskemmälle kun yrittävät kuljettajan läheltä ohi ja sitten jossain vaiheessa siirtyvät takaisin omalle kaistalle
Sitten kun on kaveri matkassa, niin eivät hivuttaudu keskelle
Ei noista kokemusta, mutta ilmeisesti "vararengas takaovessa" syndrooman kaltainen efekti. Ajat ihan reippasti mutta rajoitusten mukaan, niin pakko päästä ohi, ja jäädä eteen nussimaan...
Onnistuuko nykyyän enää katsastamaan granviaa matkailuautoksi, jos kyseinen auto on rekisteröity suomeen tuodessa henkilöautoksi? Konttorilta kysäisin joku aika sitten, ja kuulemma enää ei onnistuisi :confused:
Verovapaa matkailuauto tuskin onnistuu, kun pitäs olla riittävästi sisälkorkeutta yms, mutta täyden veron matkailuauto (retkeilyautoko se oli se termi?) voisi onnistua, jos autosta on maksettu täysi vero.
Mutta jos granvia on tuotu maastohenkilöautona (eikös ne nelivetosia olleet?) niin mahollisesti tuotu alennetun autoveron alaisena.
Selvittelin tota pakusta matkailuautoa -asiaa viime kesänä, ja mulla oli apuna kaveri joka on katsastusmies ja kiinnostonutkin asioista eikä 'vaan töissä täällä'.
Matalistakin vehkeistä pystyy tekemään matkailuauton jos ne on henkilöautoja (esim pikkubussi jotka henkilöautoja, maksettu vero sen mukaan), mutta kevyemmin verotetusta pakettiautosta tehtäessä tarttee olla riittävästi sisäkorkeutta että verovapaus säilyy.
Mulla oli sillon suunnitelmissa vuosimalli ~2002 joten siihen keskityttiin, voi olla että eri aikakausien vehkeitä (henkilöautot/pakut) on rekisteröitäessä verotettu eri tavoilla eikä ylläoleva päde.
Ja sellasta retkeilyautoahan ei missään pykälissä ole, se on joko matkailuauto joka täyttää tietyt vaatimukset tai sitten se on ha/pa/ka/whatever. Retkeilyauto on vaan yleistynyt termi niistä reissuautoista jotka ei oo valkosia kusenhajusia lasikuitukoppeja.
Se tuo meidän pirssi on tosiaan vm. -96 m1 luokan ajoneuvo ja takaveto. Tällä hetkellä käyttövoimavero on vissiinkin jotain reilu 800e, ja riittäisi hyvin vaikka puoletkin tuosta saisi pois. :D
https://www.trafi.fi/filebank/a/1467194589/dcdd82e4389cef3061ce8663952b7465/21985-Matkailuauto-ohje_2016.pdf
1. Yleiset vaatimukset
Matkailuauton tulee olla ensisijaisesti henkilöiden kuljetukseen valmistettu erityiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo, jossa on majoitustila. Sen tulee olla sisustuksen, verhoilun, kulkuaukkojen, ikkunoiden ja ilmanvaihdon osalta selkeästi majoitustilaksi valmistettu. Tyypillistä N-luokan ajoneuvon tavaratilaa tai M1-luokan tila-auton matkustamotilaa ei voida pitää majoitustilana.
Majoitustilan tulee olla tiloiltaan niin iso, että sinne mahtuvat kaikki matkailuauton määrittelyyn kuuluvat varusteet ja niitä pystytään käyttämään ongelmitta. Jos majoitustila on jaettu osioihin, tulee niiden välillä olla kulkuyhteys sisäkautta.
Majoitustilan kulkureittien ja varusteiden sijoituksen tulee olla järjestetty siten, että majoitustilasta on turvallinen ja helppo poistua hätätilanteissa.
Tuo edellinen saattaa rajoittaa granvian(kin) tapauksessa sitä matkailuautoksi muuttamista.
Eli se sitten pysyy henkilöautona. :) Pitäisi seuraavaksi koittaa laihduttaa autosta 85kg että saisi yhden istumapaikan lisää otteeseen. :eek:
Toi selvittää miksi mersuun on laitettu "soliferin" ovi kylkeen :D
Onkohan kukaan laittanu sivu liukuoveen erillistä vaunun ovea :p
Se tuo meidän pirssi on tosiaan vm. -96 m1 luokan ajoneuvo ja takaveto. Tällä hetkellä käyttövoimavero on vissiinkin jotain reilu 800e, ja riittäisi hyvin vaikka puoletkin tuosta saisi pois. :D
Ompas kovat verot :eek:
Omassa granviassa oli 400€ kaikki verot vuodessa. M1 matkailuauto ja takaveto myös.