Kirjaudu sisään

View Full Version : Ostin Ooppelin. Teen remppaa.


Onegear
23.02.2017, 15:06
Keski-ikäinen mieshlö esittäytyy, jolle kävi samanlailla, kun varmaan monelle muullekin. Eli luetaan tarpeeksi paljon Offipalstaa ja todetaan, että nelkku se on saatava.
Noh, onneksi sitä tarvetta pystyi hiukan perustelemaan järkisyilläkin (niin millä?)
Taloudessahan on jo ennestään kaksi autoa. Helvetin pieni litranen bensa japski ja toinen eurooppalainen pinkeä sporttipäkkifarkku. Molemmissa oikeastaan sama ongelma, kyllä niillä henkilöt siirtyy paikasta A paikkaan F, mutta kaikenlainen tavaran siirtely se vastaa nuppiin ottaakin.
Litraseen kippanaan mahtuu kyllä henkilöt, mutta ei enää kauppakassit. Sporttipäkkiin taas menee kauppakassit, mutta jos pitäisi kuljettaa jotain muuta vähän erikoisempaa niin hermo menee.
Lisänä vielä tämä landella asuminen.
Täällä kun ei katuvalot loista muuten kuin poissaolollaan ja tienhoitokin on välillä mitä on, niin olihan se nelkun hankinta viimein perusteltu.

Monen tarkkaan harkitun asian kautta viimein päätin, että pihaan tulee Cherokee, mutta ilmenikin pari muuttuvaa tekijää ja pihaan tuli tuollainen Fronppeli, joka toimikoon jonkinlaisena kompromissi ratkaisuna tilojen ja kulujen suhteen.

Kyseessähän on siis tarkemmin Frontera 2.0L A sport ja rekkaritietojen mukaan saksantuonti joskus.

Edellisen omistajan toimesta pintaan ruiskutettu, ah! aina niin ajaton mattamusta, joten peltien kunto on täysi kysymysmerkki.
Oston jälkeen sitä sitten seuraavana päivänä päivänvalossa vähän jännittikin, että mitä sitä ollaan edellis iltana pimeessä ostettu, niin sen mitä olen nyt tuolla alla kontannu on suorastaa priima kunnossa runko ja pellit.
Helmastaan paikattu joskus, mutta muuten niin tervettä rautaa että.
Papereissa, kuin myös alla 31" Discoveryt, joissa pintaa on ihan riitävästi.
Etusissa näyttäs olevan myös ihan toimivat AVM:n lukot.

Sähköt toimii kaikki, mutta muuten tekniikkansa puolesta en uskaltanut sormia ristiin laittaa ja siitä tuleekin myöhemmin tekstiä lisää.
Vaihdelaatikko onkin nimittän tallinlattialla jo levällään.

Pahoittelen kuvan laatua. Hämärtyvässä talvi-illassa ei känny parempaan pystynyt.

Onegear
23.02.2017, 17:43
Niin, kyseessähän on siis ilmeisesti Japanilaisilla osilla, Englannissa kasattu Saksalainen auto, jossa ei ole muuta Ooppelia, kun tuo C20ne motti ja pallosalama keulalla.

Hiukan huumoria se on tuntunu olevan insinörteilläkin, kun ne on tuon kojetaulun suunnitellut.
Tyylikkäästi on lainailtu lämppärin säätimet ja kytkimet 80-luvun lopun Corollasta ja Sunnystä.
Kuin pisteenä i:n päällä on pöytälaatikosta vielä löytynyt läjä nappuloita, joille on täytynyt keksiä jotain tekemistä ja tämän seurauksena on mittariston molemmilla puolilla kunnioitettava rivi nappuloita. Vasen puoli valoille ja oikea pyyhkijän toimminnoille.
Ensimmäinen auto mulla, minkä ajaminen edellyttää osittaistakin kymmensormijärjestelmän tuntemista.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=201097

hunter x
23.02.2017, 18:11
Onnea valitsemallasi tielle...:D:D

Onegear
23.02.2017, 19:26
Onnea valitsemallasi tielle...:D:D

Däng Jou. :D
Kaverikin totesi ostokseni jälkeen, että:
-oletko nyt onneton.

macro
23.02.2017, 19:27
Rohkeasti kysymyksiä linjoille sitten ku niitä vastaan tulee.

Moinen oli itelläki, menin myymään ja harmitti, ny pitkäkoppa 2.8tdi. Siihenki sai vaihteiston vaihtaa. Profiilissa jokunen kuvaki näistä.

Tähän astiset omat kokemukset, että vikoja tulee varmasti, mutta yleensä tosi halpoja korjata.

Onegear
23.02.2017, 19:45
Jesh. Luettu on tätäkin palstaa ja paaaljon.

Onegear
23.02.2017, 19:54
Jeeps. Tieto biilin tekniikkapuolen kunnosta kun oli myyjän puheiden varassa ja yhtä luotettavia, kun arvaukset ensiviikon lottonumeroista, niin tuumin, että ajellaan nyt vaan ja toimitaan sen mukaan, mitä eteen tulee.
No viikko ajeltiin ja laatikko alkoi jollottamaan.
Ajattelin ensin, että vaihdan öljyt ja kokeilen onko vaikutusta asiaan, mutta sitten tuumin, että kun ei kerran muuten rutise tai kolise, niin kai se on parasta katsoa vielä tässä vaiheessa, että mikä siellä oikein jollottaa.
Hankalampi on kuitenkin ihan totaalisesti paskana olevaa korjata.

Seuraavaksi olikin sitten laatikon poisto autosta.
Joutui siinä taas soveltamaan kepposia, kun yksin tekee, mutta suhteelisen nätisti irtosi tuollaista "luiskaa" pitkin vetämällä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=201093

Tunkkasin tuollasen telinetason toisesta päästään ylös, niin että sain laatikon poikittaistuestaan ja kytkinkopan kohdalta kannatukselleen.
Sen jälkeen vain kaikki pultit pois ja laatikko irti lohkosta ja tunkilla lasku alas.
Sitten poikittaistuki laatikosta irti ja aski auton alta pois.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=201094

Painoahan se perhana tuollakin pas... laatikolla kuitenkin oli.
Hiki tuli.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=201096

Onegear
24.02.2017, 09:16
Sairaslomapäivitykset jatkuu.

Laatikon molemmissa päissä akseleissa tuntui siis pientä klappia olevan kun käsin heilutteli ja lisäksi jollottava ääni ajaessa.
Kytkinkopan puolelta ensin päätylaippa pois hiluineen ja sieltä kun irtosi sivuakselin laakerin kummisuojakin samantien, niin selvisi jollotuksen syy.

Vikakohta laakerissa klo 10-11 kohdalla. Kuula sieltä on päättänyt antautua.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=201100

Siitä se ajatus sitten lähti.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=201098

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=201099

Onegear
24.02.2017, 09:26
Se on tämä intternetin ihmeellinen maalima niin hieno, että aikani kooklailtuani löysin ja sain latailtua osapuilleen saman askin huoltomanuskan.
https://issuu.com/ghoni/docs/sec_07b_manual_transmission
Pieniä vuosimallieroja löytyy, mutta rakenne sama. Eikä tarvinu ainakaan ampua tallin takanurkkaan niitä pieniä kuulia, mitä tuohonkin on jousien taakse laitettu.

Gary Grand
24.02.2017, 09:26
Ei käyny mielessä vähän puhistella lootaa ennen avaamista?!?:eek:
Olis ollut aika paljon helpompi putsata ulkopinnalta tuo paskakasa pois..

Onegear
24.02.2017, 09:46
Ihan kaikkia laakereita en viittiny alkaa vaihtamaan, eli käytännössä kaikki halkaistut neulat olis ollu vähän kivien ja kantojen alla.
Niimpä tyydyin päälaatikon osalta vain vaihtamaan kaikki kuulalaakerit uusiin, kuin myös pääakselin molempiin päihin tulevat harvinaisemmat neulalaakerit (löyty tamgearsilta).

Sinänsä ei ollu laakereiden hankinta ihan pala kakkua.
Ei ole noita NSK:n ajoneuvolaakereita ihan joka hyllyssä suoraan, eikä niitä ole esim. SKF vastaavina olemassa. Pari laakeria piti tilata ranskasta, kun en suomesta löytäny.
Muuten suuri kiitos paikalliselle Etralle, joka etsi suurimman osan tarvitsemistani romuista.

Päivittämätön kuva.
Muutama laakeri puuttui vielä tuossa vaiheessa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=201095

Onegear
24.02.2017, 12:36
Ei käyny mielessä vähän puhistella lootaa ennen avaamista?!?:eek:
Olis ollut aika paljon helpompi putsata ulkopinnalta tuo paskakasa pois..

No arvaas.
Kymmenen vuotta sitten olisin päästelly laatikko mukana silloiselle työmalle ja ampunu höyrykärcherillä paskan ympäri työpaikkaa, mutta ajat muuttuu ja työpaikat vaihtuu.

Kyllä mää tosta jonkun verran pois raaputtelinkin, mutta oli sen verta kovaa tatinaa, että eihän sitä raapimalla puhtaaksi saa. Ja näin kotosalla kylmissä olosuhteissa painepesu kylmällä vedellä ei olis ollu järkevää.
Tutkailin ensin netistä löytyneitä kuvia, et kuin toi laatikko purkuu ja sehän purkuu helposti.
Kytkinkoppa pois, sitten toi akselipaketti tuon välilevyn kanssa pois ja siinä se, eikä tullut sotkettua mitenkään dramaattisesti osia.
Sen jälkeen veinkin tuon kopan ja keskiosan nykyisen työpaikan pesukoneeseen.
Nyt näyttää jo paremmalta. :D

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=201120

Onegear
26.02.2017, 15:30
Edistystä tapahtunut.

Perjantaina iltapäivästä Slev merkkinen "laakerilämmitin" päälle ja laakereita paikalleen. Lauantaina sain vihdoin viimeisen puuttuvan laakerin.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=201210

Itse kasaamisessa ei mitään suurta draamaa ollut ja tänään heitin kepitkin paikalleen ja kaikki tuntuis pelaavan niinkun pitääkin.
Nyt näyttää jo tältä.
(sumentelin taustalta joutavia romuja vähän pois)

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=201211

Onegear
08.03.2017, 21:04
Päivitystä aikakirjoihin.
Koeajo huolletulla laatikolla suoritettu ja kaikki tuntuis toistaiseksi toimivan. Vaihteitakin just oikee määrä.

Onegear
21.03.2017, 21:33
Vitutuksen kirjava päivitys.
Ooppelin mottihan oli siis ihan alun alkaenkin aika öljyssä ja aika pian ajellessa selvisi, että ainakin nokan stefat vuotaa molemmat, kuin myös kampuran etupää öljypumppuineen oli aika paskassa.

Nokan takapään/virranjakajan stefa oli hiukan koominen paikka, koska etuveto ooppelissahan tämä kone on poikittain, mutta tässä pitkittäin, joten virranjakaja on päin rintapeltiä ja tilaa ruhtinaalliset 8cm ilman jakajan koppaa. Peilin kautta kyllä näki mokoman tiivisteen, mutta milläs sen sieltä kaivat.

Koska ko. stefa oli muutenkin hakusassa, pähkäilin seuraavaksi öljypumppua. Tämähän on kampuran akselilta käyttönsä saava erillinen paketti, joka on pultattu lohkoon ja öljypohjaan.
Ensin jakopää pois.
Kampuran hihnapyörän pultin kanssa meinasi mennä muutama työkalu mutkalle ja pieru päästä, kun pultin momentti on 250nm+45astetta.
Sitten pähkäilyä öljypumpun kanssa.

Tuumin, että jos öljypohjan irrottaisi, tulisi sen verta tilaa, että ö.pumpun alta saisi imuputken irti, jonka jälkeen pumppu vain pois ja uusi tilalle. Eli tuumasta toimeen ja ö.pohjan pultit pois ja kampeamaan sitä irti. Tilaahan ei ole liikaa ja etupään nurkista sain molemmilta kulmilta naputeltua talttapäämeisselit tiivisteen läpi pohjan ja lohkon väliin.
Väännettyäni meisselit mutkalle, totesin ettei pohja irtoa.

Seuraava duunihan on sitten motin nosto ylös. Tuleehan siinä sitten vaihdettua se jakajan puoleinen stefakin sitten samalla.
Seuraavana iltana sitten koneen valmistelu nosto kuntoon ja tänään suunniteltu nosto.
Vaihdelaatikon ja motin väliin tulikin nätisti rako, mutta sitten matka tyssäsi. Perhanan öljypohja ottaa etuakseliin kiinni, eikä yli nouse.
Siinä vaiheessa sitten vitutuskäyrä nousikin, kun tajusin, että v.laatikko on tiputettava taas alas tai ainakin koitettava jotenkin vetää auton alla taakse päin, että saa kytkinakselin asetelmasta irti ja koneen suoraan ylös.
Sitten katsoin parhaaksi lähteä tallista ulos ennenkuin alkaa tavarat lentelemään. Nyt juon kaljaa.
Näihin kuviin (joita tulee myöhemmin) ja tunnelmiin.

Repro
22.03.2017, 09:50
Mikä moottori tuollaisessa on?
8 venttiilinen OHC eli C20NE?

Onegear
22.03.2017, 13:22
Mikä moottori tuollaisessa on?
8 venttiilinen OHC eli C20NE?

Sehän se. Ooppelin perus maamoottori.

Repro
22.03.2017, 13:53
Sehän se. Ooppelin perus maamoottori.

Eikös siinä ole sitten kampuran hihnapyörä niillä neljällä M8 kuusiokolopultilla kiinni, kiila saattaa vähän kanittaa mutta yleensä hihnapyörä irtoaa ilman suurempaa väkivaltaa.
Onko öljypohjan kaikki pultit varmasti irti, lohkon etu- ja takapäässä olevat M6 pultit on vähän piilossa ja saattaa helposti jäädä huomaamatta.
Jakajan pyörijä + aluslevy ei sitten mene kuin yhdessä asennossa paikoilleen, stefan vaihto saattaa kyllä olla melko tuskainen operaatio moottori paikoillaan.
Omassa autossa oli kanssa tuollainen 8V OHC niin on valitettavan paljon tullut kokemusta sen ruuvaamisesta. :D

hitoy
22.03.2017, 14:15
Sehän se. Ooppelin perus maamoottori.

Pellin alle XE tai LETti kone. Itellä oli 2.4cih ja se on MAAMoottori jos mikä.

Onegear
22.03.2017, 14:40
Eikös siinä ole sitten kampuran hihnapyörä niillä neljällä M8 kuusiokolopultilla kiinni, kiila saattaa vähän kanittaa mutta yleensä hihnapyörä irtoaa ilman suurempaa väkivaltaa.
Onko öljypohjan kaikki pultit varmasti irti, lohkon etu- ja takapäässä olevat M6 pultit on vähän piilossa ja saattaa helposti jäädä huomaamatta.
Jakajan pyörijä + aluslevy ei sitten mene kuin yhdessä asennossa paikoilleen, stefan vaihto saattaa kyllä olla melko tuskainen operaatio moottori paikoillaan.
Omassa autossa oli kanssa tuollainen 8V OHC niin on valitettavan paljon tullut kokemusta sen ruuvaamisesta. :D

Juu. Siis laturin ja tehostajan kiilahihnapyörä oli ihan piis of kake, mutta se samassa pötkössä keskellä oleva jakohihnan pyörän pultti oli se "hiukan" kireessä oleva.
Kyllä moneen kertaan katselin, että kaikki ruuvit on ö.pohjasta pois, mutta hyvin istuu paikallaan.
Syy ö.pumpun vaihtoonhan on lähinnä se, että öljynpainemittarin viisari vaeltaa hyvin tarkkaan moottorin kierroksien mukaan.
Kylmänä menee jonkun aikaa ennenkuin paineet yleensä nousee. Tasakaasulla mentäessä on mittarin viisari keskellä asteikkoa, siinä missä pitääkin, mutta heti kun jalan ottaa pois kaasulta niin viisari tippuu asteikon alaviivalle.
Eihän tuo auton oma mittari mikään eksakti analyysiväline ole, mutta mielestän kertoo jo vähän väljästä pumpusta ja onhan tuolla jo 360thkm takana.
Toinen yleinen ongelmahan näissä pumpuissa on, joko auki, kiinni tai sille välille jumittava paineventtiilin "mäntä", mikä kanssa aiheuttaa monenlaisia kuvioita.

Onegear
22.03.2017, 14:42
Pellin alle XE tai LETti kone.

No kyllä tässä jo mielessä on jotain sellaistakin käynyt. :)

Repro
22.03.2017, 15:25
mutta se samassa pötkössä keskellä oleva jakohihnan pyörän pultti oli se "hiukan" kireessä oleva.

Laadukas pulttimopo jos on vaan käytettävissä, yleensä lähtee.

Onegear
14.04.2017, 10:13
Meinasin jo kuluneella viikolla vähän elvistellä, että kolmen viikon rempan jälkeen taas auto kulkee ja piha hommiakin päästiin tekemään (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1343841#post1343841)niin eikö perkele toissa aamuna töihin mennessä sellanen ulvonta voiman siirrosta, että slaagin meinas saada.

Kotona sitten mietin, että mikäs se nyt syynä ja muistin, että perähän se on tiputellut hiukan öljyä.
Sieltä sitten tyhjennys proppu auki ja öljyä valuttaen, jota tulikin peräti puoli litraa. Oikea määrähän on jossain vajaan parin litran paikkeilla, että öljyä se taisi huutaa.

Vuodon syy löytyi täältä. Edellinen offailija on kolistellu kivien yli just se verran, että kilven alareuna on saanut osumaa.
Tiivistys pettänyt ja öljyä alkanut vuotaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=202603

Ja toinen vuoto paikka löytyi sitten kilven yläpuolelta kun rapsutteli teräsharjalla ruosteet pois. Pistehitsattu jarruputken kiinnitysrauta oli hävinnyt jo aikaa sitten.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=202604

Onegear
28.11.2018, 19:05
Do dii. Nyt kun sitä kerran myymässä ollaan niin täytyy vähän purkaa vanhoja kuvatiedostoja puhelimelta.

Jostain syystä ne ajatukset lähtee liikkumaan siinä vaiheessa, kun päivänvalo lisääntyy. Niimpä viime maaliskuussa tuli ajatus opelin korottamisesta.

Homma oli netin mukaan kohtuullisen simppeli toimitus.
10 pulttia pois, kori ylös, palat väliin, uusilla ruuveilla kiinni ja that´s it.
Tässä vehkeessä korin kiinnityspulteista kuusi on normaalit pultit muttereilla ja takimmaiset neljä on koriin kiinni hitsatuilla muttereilla.
Totta maar nämä neljä takimmaista sitten aiheuttivat ongelmia.
Mutterit oli kiinni takaloosterin pohjaan hitsatussa umpipalkissa, joten ei niitä päässyt liuotusöljylläkään suihkimaan, joten katkihan ne sitten avatessa meni.
Sekään ei mikään suuri ongelma sitten ollut, koska reikäsahalla sai muttereiden kohdille kontinpohjaan reijät, mistä sai sitten porattua mutterit auki.
Sitä ennen täytyi kuitenkin ottaa katto pois, että sai turvakaaren pois, koska kaksi koripulttia oli suoraan turvakaaren kiinnityksen kohdalla, vasta sitten pääsi reikäsahailemaan.

Tuli siinä sitten fiilisteltyä rantamoodissa. https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217516

Turvakaarta irrotellessa ihmettelin, kun tuntui olevan kovin tiukassa.
Oli sitten edellinen sankari hitsaten paikannut lokareita niin innokkaasti, että oli hitsannut vahingossa turvakaarenkin kiinni lokariin. Ja mätäähän sieltä alta löytyi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217515

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217519

Seuraavat mätäpaikat löyty sitten etupenkkien takan olevien korin kiinnityspisteiden alta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217521

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217522

Ja välillä niitä pääsi paikkaamaankin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217518

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217523

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217520

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217524

Onegear
03.12.2018, 17:54
Nyt on myynti-ilmoitustakin editoitu nettilinkillä ja tosiostajan kaupantekijäisillä.

Jatketaan kuvien purkua.
Kesällä sai pikkuhiljaa parsittua autoa kasaankin päin. Sisäkatosta oli joku päättänyt joskus joutessaan repiä ilmeisesti roikkuvan verhoilun pois.
Tuloksena oli tupakinkellertävä lasikuitupahvi, josta irtosi koskiessa jotain superloonihöttöä.
Irrotin pahvin ja laskin painepesurilla varovasti moskan pois.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217585

Sen jälkeen kittipakkelia ja mustaa-maalia pintaan.
Yllättävän hyvä tuli, mutta kuva on huono.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217526

Helmat kohtuullisen terveet sisältä päin kuvattuna. Ilmeisesti joku tyyppivika paikka, kun oli sama kohta joskus aikaisemmin paikattu toiselta puolelta.
Nyt on suojaöljyt ruiskittu tuonnekin.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217527

Leimaa edeltävänä päivänä tuli vielä jostain syystä ahaa elämys, että tankin "pohjakin" on paikattava. Puukko meni läpi niin monesta kohtaa, että hetken pelkäsin, että multa loppuu pelti, mutta riitti se tähän versioon. Tuon kaukalon vois periaatteessa koittaa rakentaa uusiksikin, koska nyt kun kori on korotettu niin tankkiakin voisi nostaa samassa suhteessa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217528

Onegear
07.12.2018, 20:14
Kootut selitykset jatkuu. Tankin korjausta 2017 kesällä.

Mielestäni vuotava tankki ei kuulunut ostohekellä diiliin, mutta sellainen sieltä kuitenkin tuli.
Täyttöyhteen ja tankin välinen sauma oli pettänyt ja edellisen project vice managerin ratkaisu on ollut silikoni, pultti ja prikka patentti. Toimii myyntihetkellä, mutta ei sen jälkeen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217633

Askartelin HST DN-kauluksesta tuollaisen yhteen ja sille vastakappaleen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217636

ja sen mukaan tankkiin sopivasti oikeanlaisia reikiä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217635

Koska tuollaseen muoviin on hankala saada mitään liimattua. Laittoin pulttikehän ulkopuolelle varmuuden vuoksi ptfe-nauhaa ja sisäosan tursottelin täyteen wurtin rtv-silikonia.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217637

Sitten paketti apulaite reijästä sisään, ulkopuolelta laippa ja mutterit paikalleen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217639
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=217638

Reilun vuoden kokemuksella sanoisin, että pitää.

Ranee
07.12.2018, 21:10
Asiallinen korjaus. Kyllähän vuotova tankin seutu on kamala asia.

Onegear
05.01.2019, 18:15
Hyvin pitkälti alkoi näyttämään siltä, ettei ooppeli kelpaa kenellekkään, eikä hyvistä vaihtotarjouksistakaan lötynyt oikein sopivaa tilalle, niin päätin vetää kärryn pois myynnistä.
Päätöstä tuki myös se, että talouden muut kulkineet alkoivat sopivasti kiukuttelemaan molemmat niin eipä tässä vaihtoehtoja ole, kun kulkeminen täytyy jollain varmistaa.

Noh, joulupukkihan se sitten yllätti, vähän myöhässä tosin.
Siitä syystä opeliksi on tässä lomapäivien ratoksi joutunut vinssin alustaksi.
Syystä että jonkinlainen lumentyönninkin on valmistumassa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=218186

Ja appiukko kultainenkin yllätti.
Lahjoitti ooppeliin ka-nastoilla tuunatut ja nappuloista leikellyt Insan saharat.
Nyt pitää hiukan paremmin tassut tiessä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=218185

-MaTTi-
05.01.2019, 21:28
Hiukanko pätevä tankin lähtö, ehket 100x parempi mitä omansa.

Onegear
25.01.2019, 16:56
Nyt kun on kerinnyt taas päivänvalossa räpsytteleen puhelinta, niin voi avautua tuotoksistaan taas kerran.

Ennenkun minkäänlaista maasturia talouteen oli hankittu, oli takaraivossa ollut (ainakin jollain tasolla) se ajatus, että jos jonkunlaisen maasturin joskus hankkii, niin kyllä sillä täytys pystyä sitten vähän luntakin kolaamaan.
Siitä se sitten tämä ajatus lähti. Itse asiassa jo vuosia sitten.

Vinssin asennus alkoi taas meikäläisen projekteille tyypilliseen tapaan ja niinkuin varmaan monelle muullekin, eli homma ja toteutustapa perustuu siihen, mitä nurkista löytyy.
Tässä tapauksessa vinssipeti rakentui kappaleesta U-palkkia, kulmarautaa ja lattarautaa. Homma rakentui yhden viikonlopun aikana tähtisen tallissa sitä vauhtia, ettei tekovaiheista kerinnyt juurikaan enempiä välikuvia napsimaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=218436

Johtuen edellä mainitusta, "mitä nurkista löytyy" menetelmästä, tuli lumilevystä hiukan kirjava.
Täytyy kuitenkin ymmärtää, että tuo koostuu materiaaleista, jotka ovat peräisin kolmelta eri työpaikalta n. 15:sta vuoden ajalta ja lisäksi romusta, joka on peräisin asuttamamme talon edellisiltä ja sitä edellisiltä asukkailta.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=218438

Levy on Hst 323,9x2,6 putkesta pitkittäin leikattu vajaa puolikas.
Tuon korkeutta en muista, mutta jonkun verranhan tuo putki leviää, kun sen pitkittäin leikkaa ja koska tuo levy itse ei kestä mitään, niin taakse on alaosaan hitsattu kulmarautaa, joka myös osaltaan vetää kourua hiukan auki päin.
Koska tuosta levystä, vaikka mitenkä asemoiden, tuli väkisinkin hiukan ottava, on alareunassa neljässä kohtaa sukset, jotka estää maahan kaivautumisen.
Aisa on A:n muotoon hitsattua 40x40x5 rhs:ää, näyttää hiukan hintelältä, mutta on kestänyt ja ei muutenkaan mopolla mahdottomia.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=218439

Aisan kiinnitys autoon ja aisan päät täytyy vielä muokata, kun materiaalia kertyy.
Nyt tuli tuollaset maavaraa syövät tornit, kun tuli kiinnityspisteet etuakselin taakse niin levy ei nouse edessä muuten tarpeeksi, kun aisat osuu auton alla kaikkeen rojuun mm. vaihdelaatikon kannatin palkkiin.
Täytyy tehdä sellaiset aisan päät, missä on mutkaa ylöspäin niin saa nuo punaiset hässäkät pois ja kiinnityksen lähemmäksi runkoa.
Mutta hyvin ovat nuokin tässä pihalla ja pihatiellä asiansa ajaneet.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8204&pictureid=218437

macro
30.01.2019, 00:37
Ehdotus: Jostakin ku löydät fronteran orkkiksen karjapuskurin, niin siinä on vetolenkit/korvakkeet semmoset, että kestää lumia puskea. Kahdessa eri fronterassa itellä ollu ja monen vuoden lumityöt tehty. Korvakkeiden väliin sopiva vaakaputki, ja lenkkien läpi sisäputki. Ei rakenne enää yksinkertaisempi voi olla. Helppo kiinnittää ja ottaa pois. Ja asennusvara ku jää, niin samalla jää levyyn pieni pelivara sivuttaissuunnassakin, eikä haittaa käytössä. Lumiauran aisoja on vahvisteltu, auton kiinnikkeitä ei ole tarvinnu.

Tuossa puskulevyn ensimmäisen version kuva, jossa auton kiinnikkeenä pienemmäksi silvottu Fronteran alkuperäinen karjarauta: http://matkajoki.com/muut/puskulevy/IMG_0009.JPG

Ja itse puskulevy niin hahmottuu kiinnike rakenne yksinkertaisuudessaan:
http://matkajoki.com/muut/puskulevy/IMG_0003.JPG

Niin tuo kuvien puskulevy, se on halkaistua kaukolämpöputkea, ei siis ihan kevyt.

Onegear
30.01.2019, 20:41
^
No ite asiassa kyllä tuotakin paikkaa pyörittelin mielessä.
Jostain syystä vaan mielessä kummitteli, että työntö olis hyvä tulla taaempaa, kun ihan puskurin alta.
Mutta hyvä jos on toiminut. Karjarautaahan mulla ei tosiaan ole, mutta onhan siellä rungossa reijät sille, että niihinhän sitä askartelee paikat aisalle.