PDA

View Full Version : Ruostekorjauksen tuoreimmat pykälät TRAFI 23.1.2017.


Pajares
22.02.2017, 15:56
https://www.trafi.fi/filebank/a/1483450909/e38d8d172d95d98be8b524c6ac63175b/23593-Ruostevaurioiden_tarkastaminen.pdf

Hessu888
22.02.2017, 18:36
Jos helmakotelon sisäpinnassa pitää olla jatkossa alkuperäistyyliset vahvistuspokkaukset, niin kelpaako suorat palkkihelmat vaikka olisivatkin kuinka paksusta tavarasta tehdyt??

Fruehauf-CJ
22.02.2017, 19:01
Jos helmakotelon sisäpinnassa pitää olla jatkossa alkuperäistyyliset vahvistuspokkaukset, niin kelpaako suorat palkkihelmat vaikka olisivatkin kuinka paksusta tavarasta tehdyt??
Eikös yleensä nuo jäykkärit ole sen paperikotelon sisällä. (sisäpinnassa)
Mikään autotehdas ei tule Trafille esittelemään ajoneuvon helmaotelon rakennetta.
Tuolta osin melko turhaa pilkun ..... Lähinnä hävettää veronmaksajana maksaa näitä uudistuksia.

Milloinkohan trafi tekisi jotakin hyödyllistä?
Esimerkiksi neuvoisi tapoja parantaa rakenteita sen sijaan, että keksisi tapoja estää itse tekeminen.

Profi
22.02.2017, 19:14
Jos helmakotelon sisäpinnassa pitää olla jatkossa alkuperäistyyliset vahvistuspokkaukset, niin kelpaako suorat palkkihelmat vaikka olisivatkin kuinka paksusta tavarasta tehdyt??

Tuossa trafin tekstissä puhuttiin jotain kantavista kori rakenteista niin tarkotettinkohan tuossa nyt, että koskee vain näitä autoja vai koskeeko myös esim. maastureita jossa on erillinen runko?

Timo_L
22.02.2017, 20:11
Miten erillinen runko liittyy kantaviin korirakenteisiin? Runko on runko, ja kori on kori on se sitten erillinen tai itsekantava. Rungollisen auton korissakin on kantavia rakenteita, ei se pyhällä hengellä kasassa pysy - tai rungossa kiinni. Eli korin pitää olla rungollisessakin autossa kunnossa..

AVRO
22.02.2017, 23:26
Ei ole koskaan tullut sanomista peltikorjauksista katsastuksessa, kun ne on tehty kunnolla. Edelleenkään en näkisi tätä kovinkaan huolettavana tiedotteena?

Ettei nyt vaan olisi ne massalla paikatut reiät, irtohitsipalloilla "korjatut" helmat ja sikapossulla liimatut pohjapaikat syynissä ja erityistarkkailussa. Vaikka eihän sellaisia kukaan tee, eihän.

Juurihan täälläkin "vaadittiin jobbaria hirtettäväksi" kun oli myynyt huonosti korjatun pakun, juuri tämmöisiä koittanevat poimia pois.
Olkoonkin että vanhoilla autoilla ajavana en voi välttyä ajatukselta että vanhojen autojen ylläpitoa tahallaan hankaloitetaan. :)

Tämä kyllä vähän huokaisutti, jos joku elämäänsä ja kaikkeen muuhunkin kyllästynyt katsurishenkilö on päättänyt olla inha:

"Ruostevaurioiden tarkastamisessa tulee hyödyntää riittävästi rengasrautaa ja ruostehakkua, koska vain kyseisten työvälineiden avulla saadaan selville onko massan alla peltiä lainkaan ja jos on, onko se tervettä."

Mikä on riittävästi?? :D

Hessu888
23.02.2017, 16:10
Tämä kyllä vähän huokaisutti, jos joku elämäänsä ja kaikkeen muuhunkin kyllästynyt katsurishenkilö on päättänyt olla inha:

"Ruostevaurioiden tarkastamisessa tulee hyödyntää riittävästi rengasrautaa ja ruostehakkua, koska vain kyseisten työvälineiden avulla saadaan selville onko massan alla peltiä lainkaan ja jos on, onko se tervettä."

Mikä on riittävästi?? :D

Tästä tulikin mieleen tarina (urbaanilegendaa tai ei) jossa katsastusmies oli tahallaan lyönyt hakulla pintaruosteisesta helmapellistä läpi, jonka jälkeen asiakas oli etsinyt hakku kädessään katsastusmiehen oman auton ja lyönyt sen konepellistä läpi samoilla saatesanoilla "ahaa tässä olikin ruostetta".


Tuossa ohjeessa huvitti kohta jossa sanottiin, että konttorilla on oltava ruostesuoja-ainetta jotta koputtelusta ruostesuojaukseen aiheutuneet vauriot voidaan korjata kuntoon. Mahtaakohan olla spraykotelomassaa vai tiikeripensselitavaraa mitä jatkossa laittavat....

Hessu888
23.02.2017, 16:13
Eikös yleensä nuo jäykkärit ole sen paperikotelon sisällä. (sisäpinnassa)

Toitsuissa on ainakin sisähelma saman näköistä jäykistettyä tavaraa kuin vesipatterin kylki, joten se näkyy kyllä helman ulkopuolelle. Sisällä voi olla lisäks vielä paksummasta tavarasta tehtyä jäykkäriä.

Mä luulen, että tuota vesipatterijäykistettä pitäisi jatkossa saada tehtyä, eikä käyttää suoraa peltiä sen tilalla.

Alfh
23.02.2017, 18:46
Eihän tässä ohjeessa ollut mitään uutta vanhaan verrattuna?

Paitsi ehkä tuo "..vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset ”vahvistuspokkaukset”.", mikä ei nyt varsinaisesti ole ristiriidassa aiemman ohjeistuksen kanssa alkuperäisen lujuuden osalta.

Luoppis
23.02.2017, 21:48
Tästä tulikin mieleen tarina (urbaanilegendaa tai ei) jossa katsastusmies oli tahallaan lyönyt hakulla pintaruosteisesta helmapellistä läpi, jonka jälkeen asiakas oli etsinyt hakku kädessään katsastusmiehen oman auton ja lyönyt sen konepellistä läpi samoilla saatesanoilla "ahaa tässä olikin ruostetta".

Mä taas olen kuullut sellaisen version, missä katsastusmies oli lyönyt hakun läpi jostain pellistä, jonka jälkeen asiakas oli ottanut hakun käteensä ja lyönyt sen saman auton konepellistä läpi vähän saman kaltaisilla saatesanoilla :D

smgt
24.02.2017, 10:48
"mennee se terveestäki kun tarpeeksi kovaa lyö!"

sjeeppi
24.02.2017, 20:40
Tuota,
Juu sitähän minä vaan, että äläkää ny taas tehkö kärpäsestä härkästä................

sjeeppi
24.02.2017, 20:41
Mä taas olen kuullut sellaisen version, missä katsastusmies oli lyönyt hakun läpi jostain pellistä, jonka jälkeen asiakas oli ottanut hakun käteensä ja lyönyt sen saman auton konepellistä läpi vähän saman kaltaisilla saatesanoilla :D

minä taas oon kuullut urbaanista kaupunki legendasta, hah

sjeeppi
24.02.2017, 20:43
Ei ole koskaan tullut sanomista peltikorjauksista katsastuksessa, kun ne on tehty kunnolla. Edelleenkään en näkisi tätä kovinkaan huolettavana tiedotteena?

Ettei nyt vaan olisi ne massalla paikatut reiät, irtohitsipalloilla "korjatut" helmat ja sikapossulla liimatut pohjapaikat syynissä ja erityistarkkailussa. Vaikka eihän sellaisia kukaan tee, eihän.

Juurihan täälläkin "vaadittiin jobbaria hirtettäväksi" kun oli myynyt huonosti korjatun pakun, juuri tämmöisiä koittanevat poimia pois.
Olkoonkin että vanhoilla autoilla ajavana en voi välttyä ajatukselta että vanhojen autojen ylläpitoa tahallaan hankaloitetaan. :)

Tämä kyllä vähän huokaisutti, jos joku elämäänsä ja kaikkeen muuhunkin kyllästynyt katsurishenkilö on päättänyt olla inha:

"Ruostevaurioiden tarkastamisessa tulee hyödyntää riittävästi rengasrautaa ja ruostehakkua, koska vain kyseisten työvälineiden avulla saadaan selville onko massan alla peltiä lainkaan ja jos on, onko se tervettä."

Mikä on riittävästi?? :D

riittävästi on se, kun tehdään asiat oikein ja vähän paremmin kuin tehtaalla

sjeeppi
24.02.2017, 20:44
https://www.trafi.fi/filebank/a/1483450909/e38d8d172d95d98be8b524c6ac63175b/23593-Ruostevaurioiden_tarkastaminen.pdf

Eihän tässä nyt oikeastaan mitään uutta ole, turhaa panikointia ja älämölöä

sjeeppi
24.02.2017, 20:45
Eihän tässä ohjeessa ollut mitään uutta vanhaan verrattuna?

Paitsi ehkä tuo "..vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset ”vahvistuspokkaukset”.", mikä ei nyt varsinaisesti ole ristiriidassa aiemman ohjeistuksen kanssa alkuperäisen lujuuden osalta.

Olet oikeassa, ei korjauspellissäkään sitä pokkausta ole joka kerta.

Pajares
24.02.2017, 21:37
Eihän tässä ohjeessa ollut mitään uutta vanhaan verrattuna?

Paitsi ehkä tuo "..vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset ”vahvistuspokkaukset”.", mikä ei nyt varsinaisesti ole ristiriidassa aiemman ohjeistuksen kanssa alkuperäisen lujuuden osalta.

Eihän tässä nyt oikeastaan mitään uutta ole, turhaa panikointia ja älämölöä


Harhaanjohtava otsikko muutettu vastaamaan sisältöä paremmin.

Vai miellyttääkö herroja sanamuoto "tuoreimmat"???:)

RIPAX
05.03.2017, 21:37
Ei tässä nähdäkseni suuremmin ole uutta,tuskin katastus inssi ihan joka pokkaa ja pykälää muistaa/haluaa vaatia. Senhän se estää et ei voi koko lattiaa tehä suorasta pellistä,ei sihen ihan helposti kyllä alkuperäisen näköisiä ryppyjä saa mutta kelvannee kun kanttailee sen verran et voi väittää jäykistetyksi. Mig hitsi saumathan itsessään jäykistää ja kiristää peltiä,verraten vastushitsaamalla/pistehitsaamalla kasattuihin koreihin.

Nerd-O
06.03.2017, 08:29
Ettei nyt vaan olisi ne massalla paikatut reiät, irtohitsipalloilla "korjatut" helmat ja sikapossulla liimatut pohjapaikat syynissä ja erityistarkkailussa. Vaikka eihän sellaisia kukaan tee, eihän. Hyvin on aina toiminut roudarin teippi ja pakkeli :D Eräässä pelissä oli kuskin jalkatila niin mätä, että siihen vedin isomman pellin palan pop niiteillä paikalleen ja pakkelilla silotteli saumat. Hitsaaminen on niin perseestä. Eikä muutaman satasen autoon ihan kauheasti jaksa satsaa. Kummallisesti nuo jotkin jobbarit edelleen saa niitä paskoja liikenteeseen mistä ne ei edes paikkaa niitä reikiä millään tavalla.

0ltzi
06.03.2017, 16:12
Hyvin on aina toiminut roudarin teippi ja pakkeli :D Eräässä pelissä oli kuskin jalkatila niin mätä, että siihen vedin isomman pellin palan pop niiteillä paikalleen ja pakkelilla silotteli saumat. Hitsaaminen on niin perseestä. Eikä muutaman satasen autoon ihan kauheasti jaksa satsaa. Kummallisesti nuo jotkin jobbarit edelleen saa niitä paskoja liikenteeseen mistä ne ei edes paikkaa niitä reikiä millään tavalla.

tollasilta paikkaajilta pitäs ottaa munat veks! :D

Calmari
09.03.2017, 16:51
tollasilta paikkaajilta pitäs ottaa munat veks! :D
Noo, ohan noita itekkin tehny mut seuraava omistaja ollu sit kuusakoski, kyl rungollist autoo rungost iha turha millää koputella, hj:n runkokii aikanaa näytti iha hyvälle mut 3:n kerra ku 1,5 kilon pajavasaral löi ja kaik ruostelevyt irtos ni siinähän olikii reikä.

0ltzi
09.03.2017, 22:48
Noo, ohan noita itekkin tehny mut seuraava omistaja ollu sit kuusakoski, kyl rungollist autoo rungost iha turha millää koputella, hj:n runkokii aikanaa näytti iha hyvälle mut 3:n kerra ku 1,5 kilon pajavasaral löi ja kaik ruostelevyt irtos ni siinähän olikii reikä.

joo no puoli vitsillä sanoin.. kyllähän jokanen omalleen saa tehä mitä lystää, jos se seuraavaks menee paaliin..

aina ei vaan ymmärrä miks tehä jotai ihme kitti viritelmiä tai hitsata laput kulmista kiinni, kun melkeen samassa ajassa tekis ihan kunnollakin. eikä tarvi konttorilla olla paskat housussa korjauksiensa kanssa.

Calmari
10.03.2017, 13:22
aina ei vaan ymmärrä miks tehä jotai ihme kitti viritelmiä tai hitsata laput kulmista kiinni, kun melkeen samassa ajassa tekis ihan kunnollakin. eikä tarvi konttorilla olla paskat housussa korjauksiensa kanssa.
No hitto jos sisustan purkuun ja kasaukseen menee enempi aikaa kun paikkaan, kattomassaa pohjalle, pelti päälle ja lisää massaa ja valmis, vähä ku kipsilevyjen saumaus :-) tosin en nyt mitään koteloita oo tolleen juur korjannu

0ltzi
10.03.2017, 16:38
No hitto jos sisustan purkuun ja kasaukseen menee enempi aikaa kun paikkaan, kattomassaa pohjalle, pelti päälle ja lisää massaa ja valmis, vähä ku kipsilevyjen saumaus :-) tosin en nyt mitään koteloita oo tolleen juur korjannu

ei niit tarvi purkaa ku piste kerrallaa hitsaa ja jäähdyttää ilmalla.

33SD
15.03.2017, 20:18
Mä taas olen kuullut sellaisen version, missä katsastusmies oli lyönyt hakun läpi jostain pellistä, jonka jälkeen asiakas oli ottanut hakun käteensä ja lyönyt sen saman auton konepellistä läpi vähän saman kaltaisilla saatesanoilla :D

No kyllähän katsastustapahtumat on huomattavasti asiallisempi nykyään verrattuna -70-80 lukuun. Isäni ajoi taksia ja käytti uudehkoa mersua katsastuksessa. En muista oliko se jo melkein pari vuotta vanha. Ei kuitenkaan paljon kahta vuotta vanhempi koska silloin taksit vaihdettiin uusiin noin parin vuoden välein. No paikallisen konttorin ja koko kaupungin tiedetysti tiukin inssi sattui hakun varteen ja hakkasi väkisin pohjapellistä läpi. Tapauksen yksityiskohtia en muista mutta sen muistan että terveestä pellistä mentiin läpi.

Kaitsu67
16.03.2017, 12:54
No kyllähän katsastustapahtumat on huomattavasti asiallisempi nykyään verrattuna -70-80 lukuun. Isäni ajoi taksia ja käytti uudehkoa mersua katsastuksessa. En muista oliko se jo melkein pari vuotta vanha. Ei kuitenkaan paljon kahta vuotta vanhempi koska silloin taksit vaihdettiin uusiin noin parin vuoden välein. No paikallisen konttorin ja koko kaupungin tiedetysti tiukin inssi sattui hakun varteen ja hakkasi väkisin pohjapellistä läpi. Tapauksen yksityiskohtia en muista mutta sen muistan että terveestä pellistä mentiin läpi.

Hiljakkoin kolme autoa kastastanut eri paikoissa, kaikissa ihan asiallinen tutkinta.

Ei mitään kolojen tongintaa ja väkisin hakkaamista. En usko että toi muutos vaikuttaa asiallisen ja ammattitaitoisen katsastusinssin toimintaan. Poikkeuksia sitten tietysti voi olla ja konttoreita on monia.

rane58
19.03.2017, 02:57
Eipä ollut tavat muuttuneet kun Jeepin äsken katsastin. :cool:
-Mitä nyt käsijarrusta mumisi jotain, aiheellisesti kylläkin....:o