PDA

View Full Version : Woden Hiluxi kadulle ja helppoon maastoon


wodeziki
17.02.2017, 17:17
Elikkäs ostin itselleni ensimäisen 'maastokelpoisen' autoni, joka on Toyota Hilux LN110 1989 vuosimallia. Ja tässä kun sitä on tullut tutkittua niin ehkä hieman jopa ikäväksi yllätykseksi löytyy sen verran laitettavaa, että voin hyvällä omallatunnolla kirjoitella tänne. :D

tosiaan ensimmäinen 'isohkompi' autoni ja ensimmäinen kerta kun kirjoittelen projektitopiccia joten palautetta saa antaa :)

lähdetään vaikka ostokunnosta liikenteeseen. Autoon on tehty jonkun edellisten omistajan toimesta ihan itse korin korotukset 75mm ja lava onkin aikalailla eri linjassa kuin hytti ja kurveissa ihmeteltiin pientä kolinaa ja sen syyksi selvisi että korin kiinnikkeissä on kyllä pultit mutta pyörineet auki ja kurvissa sitten aina hytti pompahtaa pois paikoiltaan ja tipahtaa takaisin.
Värinä toimi luutavasti telalla? vedetty haalistunut matta vihreä joka on rönsyillyt paikasta jos toisestakin. Nyt auto on jo maalattu, mutta siitä enemmän alempana.
Renkaat on Kumhon i'Zen 235/75r15 nastat toivottavasti pian saisi isompaa alle.
Vaihdettu bensa koneen tilalle 2L moottori josta syötöt ruuvattu varmaan niin paljon kun ruuvista irtoaa. tyhjäkäynti lähentelee luutavasti 1500 ja mustaa tulee niin paljon kun tosta mehupillistä mahtuu ja täydellä kaasulla ei jaksa enää vetää....:rolleyes: muutosta luvassa siihen.


http://i3.aijaa.com/m/00126/14335665.jpg

Lava todettiin jo osto hetkellä huono kuntoiseksi, mutta todellinen paukku tuli vasta kun saatiin auto talliin ja ruvettiin tarkemmin tutkimaan, lavan kyljet ilmeisesti vaihdettu ja liimattu pitkällä hitsillä kiinni. Pelti vääntyillyt miten sattuu ja päällä paksuimmillaan varmasti lähemmäs kymmentä milliä pakkelia joten aikamoinen kittipaketti on tuo lava.
Lava tullaan kuitenkin korjaamaan mahdollisimman hyväksi.

http://i7.aijaa.com/m/00241/14335726.jpg

Lava otettiin pois ja tehtiin väliaikainen lava alumiinilevystä, joka löytyi tallin nurkalta. Peräkärryn valot perään ja menoksi

http://i8.aijaa.com/m/00980/14335729.jpg
http://i5.aijaa.com/m/00724/14335734.jpg

No sitten rupesin kummastelemaan auton sähkö juttuja, auton oma latausmittari nousi heti käynnistettäessä tappiin ja lisävalojen polttimot paloi tiuhaan.
Yleismittarilla katsottuna latausjännite 17.8volttia :confused: viaksi paljastui rikkinäinen jännitteensäädin, vaihto auttoi sen verran että jännitteet putosi 12.2volttiin ajossa ja tyhjäkäynnillä..
Autoonhan on vaihdettu jonkin edellisen omistajan toimesta bensiini koneen tilalle 2L moottori ja sähköt oli vedetty kyllä siihen malliin, että jotain mitaleja pitäisi jaella :mad:

no sähköjä siistittiin ja epäiltiin matalan latauksen syyksi huonoja maadotuksia, vikaa ei sieltä puolelta kuitenkaan löytynyt ja sitten hokastiin sulanut laturin sulake ja sillähän ongelma sitten korjattiin. myös uusittiin laturin piuhoja. Akut myös piti uusia, kennoviathan niihen oli ylilatauksesta tullut. Nyt akkujen virkaa toimittaa Yuasa YBX3000 sarjan akut 70Ah toivotaan että niillä nyt pärjäisi jonkin aikaa.

Auto tosiaan maalattiin pikimmiten ja väriksi tuli musta joka nyt ehkä on vähän tylsä mutta vihreästä oli päästävä eroon äkkiä.. Pohjat tehtiin nopeasti ja maalipinnasta ei täydellistä tullut, mutta eiköhän se anneta anteeksi? mikä vaan parempi kun edellinen telamaali.
muutama kuva:

http://i8.aijaa.com/m/00613/14335743.jpg

valmiina maalaukselle :)
http://i10.aijaa.com/m/00234/14335746.jpg

aika paljon tuo kiiltävä sävy toi lisää lommoja autoon :D
http://i3.aijaa.com/m/00404/14335757.jpg


Ja tosiaan tehtävää autosta löytyy melko paljon että saa mieluisan kulkupelin, tulossa ainakin:
-Isommat renkaat luutavasti kaverin Landcruiserista 33/12.50 R15
-Vinssi
-Vinssipuskuri ( kuvan valoraudan saa hakea pois 50€)
-Lisä- ja työvaloja
-Lavakaari?
-sisustaan vähän vaimennusta ja muuta mukavaa
-uusi pakoputki, nykynen vuotaa aika reippaasti
ja mitäs kaikkea muuta sitten tulee matkan varrella. Ei tätä ihan hirveän vilkkaalla tahdilla rakennella kun tällä hetkellä toimittaa ainoan kulkuneuvon virkaa.

Kirjottelen aina kun jotain tapahtuu, luutavasti seuraavaksi kun saa auton maalauksen jäljiltä kasattua! Kuvia vähän hintsusti mutta eiköhän niitäkin saada lisempää tulevaisuudessa :)

Vilkutin
17.02.2017, 19:53
Turbotuksen teet ku koitat sitä ensin niillä 33" / 12.5 pyörillä... ja sen jälkeen luistaa kytkin ni seki menee sii samalla.

wodeziki
18.02.2017, 00:39
Turbotuksen teet ku koitat sitä ensin niillä 33" / 12.5 pyörillä... ja sen jälkeen luistaa kytkin ni seki menee sii samalla.

Joo voi olla että tällä kaavalla etenee :p tuttu tarjosi jo välyksetöntä turboa ja pakosarjaa yht. 200€ en noiden hinnoista tiedä, mutta omaan korvaan kuulostaa kohtuulliselta.


Alottelinkin jo tänään kasailemaan autoa maalauksen jäljiltä ja kyllä väkisin nousi hymy huulille, on tuo vaan mahottomasti paljon paremman näkönen kun edellisessä asussaan :rolleyes:
http://i8.aijaa.com/m/00797/14336036.jpg

Huomenissa asennellaan tuulilasia paikoilleen ja kasataan varmaan sisusta nippuun :)

Sattuisiko keneltäkään löytymään kulmaparkkeja tuohon autoon, molemmat halki ja molemmista taisi olla vielä polttimoiden kannatkin rikki. :(

Vilkutin
19.02.2017, 09:11
44€ motonetista tilaamalla kulmaparkit, myös puskurivilkkuja löytyy..
Onko sulla jo kirkkaat ajovalo umpiot? Maksaa muistaakseni 40€ mnetistä ja valoteho paranee aikapaljon vanhoihin ja tummuneisiin vakioihin verraten.

200€ ei kuulosta pahalta turbosta ja pakosarjasta varsinkin jos on oikein vesijohto putkesta tehty pakosarja. Jotkut tekee vakiosta vaan käyrän ylös johon urpo päähän.

wodeziki
19.02.2017, 16:19
44€ motonetista tilaamalla kulmaparkit, myös puskurivilkkuja löytyy..
Onko sulla jo kirkkaat ajovalo umpiot? Maksaa muistaakseni 40€ mnetistä ja valoteho paranee aikapaljon vanhoihin ja tummuneisiin vakioihin verraten.

200€ ei kuulosta pahalta turbosta ja pakosarjasta varsinkin jos on oikein vesijohto putkesta tehty pakosarja. Jotkut tekee vakiosta vaan käyrän ylös johon urpo päähän.


noita kirkkaita ajovaloumpioita en ole vielä ostanut, mutta tietoinen niistä olen ja tarkoituksena ne on tuohon ostaa.

Pakosarjasta en tiedä kun en ole sitä vielä nähnyt.


Mutta asiaan eli hiluxiin, latausongelmat sen kuin jatkuu. Latausjännite tällä hetkellä vähän liian paljon 15.35V akun navoista..
Ja uutta tosiaan on Laturi, jännitteensäädin, akut ja laturin sulake. Vedin myös suoraan laturilta maadoitusjohdon akunkenkään, jottei maadottaisi ainoastaan rungostaan. Täytyy tosiaan miettiä mikä siinä vielä voisi olla?

Vinkkejä otetaan vastaan ja foorumeitakin on koitettu mahdollisimman tarkasti lukea. Ei vaan tee tuo yli 15 voltin lataus akuille pidemmänpäälle hyvää :(


Jotain positiivistakin on tapahtunut ja auto on nyt kasassa lukuunottamatta astinlautoja ja seuraavana aletaan sitten katsomaan lavasta toimivaa kapinetta. Laitan nykykunnosta muutaman kuvan tuohon alas :)

http://i4.aijaa.com/m/00977/14337250.jpg
http://i6.aijaa.com/m/00383/14337251.jpg
http://i10.aijaa.com/m/00996/14337254.jpg

lepa77
19.02.2017, 17:31
komia on hilu hiukan huutaa isompaa rengasta:)

wodeziki
19.02.2017, 20:48
komia on hilu hiukan huutaa isompaa rengasta:)

Kiitokset! Ja tarkoituksena ostaa mahdollisimman pian vähän isompaa pyörää alle :cool:

eiköhän tästä auto vielä joskus saada! :rolleyes:

Nikuzai
19.02.2017, 22:17
Pystyykö porissa jo kohta kevät kynnöille lähtemään :eek:

wodeziki
19.02.2017, 22:30
Pystyykö porissa jo kohta kevät kynnöille lähtemään :eek:

joo eiköhän, ei oo paljon tuota valkoista ihmettä täälläpäin näkynyt :D

wodeziki
20.02.2017, 20:56
Noniin taas on edetty pikkusen täälläkin.
Tänään otettiin lava silmäilyn alle ja irroiteltiin etu ja takalaidat siittä.
Kyllähän se aika huonohkolta näyttää ja hommaa tulee olemaan paljon, mutta toivotaan että lopussa kiitos seisoo! :rolleyes:
huomenna hakemaan hiekkapuhallushiekkaa ja puhallellaan norjankromit ja pehmeimmät pellit pois tieltä pohjasta ja kaarista :D

onko palstalaisilla kokemuksia jostain röpelöisitä maaleista millä lavan voisi sitten sisäpuolelta maalailla, kun se joskus kunnossa on? Muutenkin kaikennäköisiä vinkkejä vastaan otetaan tuon lavan tekemisessä. Ensimmäisenä kun sitä katsoo tulee mieleen tietysti romukuorma, katsotaan nyt kuitenkin eka mitä saadaan aikaiseksi :p

http://i1.aijaa.com/m/00434/14338200.jpg
http://i2.aijaa.com/m/00439/14338201.jpg
http://i6.aijaa.com/m/00198/14338202.jpg
http://i3.aijaa.com/m/00728/14338203.jpg

tuli myös ostettua LA-puhelin :rolleyes:
http://i3.aijaa.com/m/00068/14338204.jpg

Repro
20.02.2017, 21:15
latausongelmat sen kuin jatkuu. Latausjännite tällä hetkellä vähän liian paljon 15.35V akun navoista..
Ja uutta tosiaan on Laturi, jännitteensäädin, akut ja laturin sulake. Vedin myös suoraan laturilta maadoitusjohdon akunkenkään, jottei maadottaisi ainoastaan rungostaan. Täytyy tosiaan miettiä mikä siinä vielä voisi olla?


Mittari rikki? :rolleyes:

H&K
20.02.2017, 21:22
Mutta asiaan eli hiluxiin, latausongelmat sen kuin jatkuu. Latausjännite tällä hetkellä vähän liian paljon 15.35V akun navoista..
Ja uutta tosiaan on Laturi, jännitteensäädin, akut ja laturin sulake. Vedin myös suoraan laturilta maadoitusjohdon akunkenkään, jottei maadottaisi ainoastaan rungostaan. Täytyy tosiaan miettiä mikä siinä vielä voisi olla?


Mittari rikki? :rolleyes:

Ja paljonko jännite muuttuu kun laittaa kuormaa, esim ajovalot tai puhaltimen päälle?

wodeziki
20.02.2017, 21:47
Ja paljonko jännite muuttuu kun laittaa kuormaa, esim ajovalot tai puhaltimen päälle?


jännite on otettu ns. 'normikuormalla' eli ajovalot, radio ja puhallin normaalilla. Sitten kun laittaa täyden kuorman eli kaikki mitä tuosta löytyy niin jännite tippuu n.14.8V.

Ja mitattu on parillakin eri mittarilla :D

mutta katsotaan nyt vielä mitä tuleman pitää. Ainakin käyn vielä tarkemmin johdotuksia ja maadoituspisteitä läpi... :rolleyes:

veikkaaja
20.02.2017, 21:50
onko palstalaisilla kokemuksia jostain röpelöisitä maaleista millä lavan voisi sitten sisäpuolelta maalailla, kun se joskus kunnossa on?
Raptorliner.
Itsellä ei ole kokemusta, mutta muistaakseni täällä palstalla joku maalasi koko auton sillä.
Se olisi ainakin oma valinta, jos lavan sisäpuoli pitäisi pinnoittaa.

http://www.nettimaalikauppa.fi/RAPTOR-pinnoite

Ja Youtubeen kun laittaa u-pol raptor liner niin löytyy paljon videoita kyseisestä tuotteesta. Vaikka tämä https://www.youtube.com/watch?v=MKzhSHpebos

wodeziki
20.02.2017, 21:53
Raptorliner.
Itsellä ei ole kokemusta, mutta muistaakseni täällä palstalla joku maalasi koko auton sillä.
Se olisi ainakin oma valinta, jos lavan sisäpuoli pitäisi pinnoittaa.

http://www.nettimaalikauppa.fi/RAPTOR-pinnoite

Ja Youtubeen kun laittaa u-pol raptor liner niin löytyy paljon videoita kyseisestä tuotteesta. Vaikka tämä https://www.youtube.com/watch?v=MKzhSHpebos


Juu tosta oon tainnutkin jotain lukea! vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta :)

veikkaaja
20.02.2017, 21:54
Raptorliner.
Itsellä ei ole kokemusta, mutta muistaakseni täällä palstalla joku maalasi koko auton sillä.
Se olisi ainakin oma valinta, jos lavan sisäpuoli pitäisi pinnoittaa.

http://www.nettimaalikauppa.fi/RAPTOR-pinnoite

Ja Youtubeen kun laittaa u-pol raptor liner niin löytyy paljon videoita kyseisestä tuotteesta. Vaikka tämä https://www.youtube.com/watch?v=MKzhSHpebos

Hintaahan tuolla tietysti on, mutta luulisi kestävän..?
Voihan lavan tietysti maalata jollain raskaankaluston maalilla, ja "lattialle" laittaa vaikka tämän tyylistä laattaa https://www.byggmax.fi/lattiat/bergo/bergo-laatat/bergo-briq-muovinen-lattialaatta-ice-p65260
Kuitenkin lattiahan noissa yleensä kuluu, lavan reunat ei niinkään.

wodeziki
20.02.2017, 22:09
Hintaahan tuolla tietysti on, mutta luulisi kestävän..?
Voihan lavan tietysti maalata jollain raskaankaluston maalilla, ja "lattialle" laittaa vaikka tämän tyylistä laattaa https://www.byggmax.fi/lattiat/bergo/bergo-laatat/bergo-briq-muovinen-lattialaatta-ice-p65260
Kuitenkin lattiahan noissa yleensä kuluu, lavan reunat ei niinkään.

Joo tallin nurkilta löytyy kyllä alumiininen lavapohja kaverin entisestä hiluxista. Luutavasti se laitetaan, mutta maalaillaan kuitenkin jollain :)

ZeiZei
21.02.2017, 08:40
Tuollainen lasikuitusarja eteen ja taakse konepelteineen voisi olla hyvä ratkaisu loppukädessä, ratkaisisi lavan lokari ongelman. Olisi hyvä renkaiden mahtuvuuden kannalta hyvät (jotku 37" lopulta kuiten) mielestäni hyvän näköiset. Sama pätee etupäähän. Yhden norjalaisen hiluxin nähnyt Raajärvellä, oli tosin sovitettu vanhempaan ln65 malliin.

http://fiberwerx.com/listing/89-95-ivan-dan-round-hood-fender-conversion-kit/

http://fiberwerx.com/listing/89-95-toyota-bedsides/

Noita on useampi valmistaja, tuo vain esimerkki. Liekkö nuo linkit nyt eriparia etu ja taka päähän mutta kuiten , idea jotain tuollaista prerunner tyyliä :)

ZeiZei
21.02.2017, 08:50
Tuossa se norski hilux

http://laplandtrophy.1g.fi/kuvat/Lapland+Trophy+2010/Katariina+Leinonen/IMG_7327.JPG/_smaller.jpg

PERSKUTTA
23.02.2017, 21:08
jännite on otettu ns. 'normikuormalla' eli ajovalot, radio ja puhallin normaalilla. Sitten kun laittaa täyden kuorman eli kaikki mitä tuosta löytyy niin jännite tippuu n.14.8V.

Ja mitattu on parillakin eri mittarilla :D

mutta katsotaan nyt vielä mitä tuleman pitää. Ainakin käyn vielä tarkemmin johdotuksia ja maadoituspisteitä läpi... :rolleyes:
Purkaamolta Nissan Vanetten laturi. Kaikki ongelmat poistuu sen myötä kun sen on saanu asennettua. Vähä pitää muokata sähköjä, jalkaa ja muistaakseni hihnapyörääkin jotta hihnat sai linjattua. Nyt on nykyaikainen laturi sisäisellä säätimellä. Niin se Vanetten alipainepumppukin käy suoraan. Mulla tosin Taro mutta sama se Hiluxikin varmaan on

wodeziki
25.02.2017, 11:37
Joo kirjoitellaas tännekkin nyt välillä vaikkei mitään oikein olla aikaiseksi saatu kun tuli lumisateet tännekin päin suomea niin vähän huono hiekkapuhaltaa ulkona :rolleyes:

Jotain positiivista latausongelmat selätetty! vaihdettiin alkuperäinen käytetty jännitteensäädin uuden New Eran tilalle ja toimii! lataus siellä 13.7-13.8 volttia :D

vaihdoin myös ajovaloihin LED polttimot mutta saattaa olla että lentää yhtä nopeasti pois kun meni paikoilleenkin. Ei hirveän tehokkaat olleet kiinanpojan 18euron polttimot :p

ja nuo lasikuitukyljet on ihan siistit kyllä mutta ei oikein istu budjettiin. korjaillaan mielummin nykyisiä tai tehdään jotain muita ratkaisuja :rolleyes:

wodeziki
01.03.2017, 21:42
jotain pientä on taas täälläkin tapahtunut. Lavalle tosin ei vieläkään mitään huonojen säiden vuoksi :mad:

Tuli asennettua ensimmäiset työvalot ja paikaksi valikoitui puskurin etunurkat, jotta näkee vähän edes mihin renkaat ovat menossa.
http://i1.aijaa.com/m/00484/14343881.jpg
vähän näissä on kapoinen tuo valokeila mutta näillä mennään mitä on jaettu:D
http://i10.aijaa.com/m/00397/14343882.jpg

käytiin myös kokeilemassa vähän metsässä ajelemista ja kyllähän se hauskaa oli vaikkei mihinkään mahdottomille reiteille viitsittykkään lähteä, siellä sitten kaverin kanssa tuli mieleen että tallin pihalla on hänen vanhan Pajeronsa runko (1.Gen pätkä) jossa olisi kitkalukkoperä ja hiluxiin kun sellaista ei ole siunattu niin millaisetkohan välitykset noissa pajeroiden akseleissa on ja tekeekö niillä ylipäätään mitään? kestävyys ym. ja onko kuinka paha homma vaihtaa paikoilleen :rolleyes:


myös ristikkonivel tuli vaihdeltua hiluxiin ja siinä sitten mietittiin josko pitäisi hommata ihan prässi :rolleyes:
http://i6.aijaa.com/m/00856/14343891.jpg

Tänään oli myös ohjelmassa sähköjen parantelua yllätys yllätys :D vähän hanttarin puolen lokasuojan alla olleita sokeripalavirityksiä laitettiin ojennukseen :rolleyes:

ja vähän aloiteltiin kytkinpaneelin tekemistä keskikonsoliin työvaloille ym lisärensseleille sitten kun sellasia joskus ilmestyy. :cool: alle vielä vähän kuvia

suunnittelua
http://i8.aijaa.com/m/00125/14343892.jpg

sopiva alumiinilevy veistelty
http://i10.aijaa.com/m/00355/14343897.jpg

kytkimien sovittelua
http://i2.aijaa.com/m/00158/14343900.jpg

tässä vielä aikaisemmissa viesteissä mainittu LA-radio ja sen paikka
http://i9.aijaa.com/m/00270/14343887.jpg

ja jos näistä alkaisi huomenna taikomaan hiljaisempaa tulevaisuutta :p
http://i6.aijaa.com/m/00807/14343884.jpg

hiluvitkutin
02.03.2017, 07:30
Ei maha kovin hyvä paikka olla tuo puskurin ala osa valoille.
Voivat hävitä äkkiä kun siellä metässä enemmän innostut ajamaan.
Eikö muka ole kitkaa murikassa? Kyllä siellä varmaan on, mut ei toimi.

wodeziki
02.03.2017, 09:32
Joo saa nähdä kauanko nuo lamput tossa puskurin alla pidän, sitten kun tulee lisää valoja ym muokkauksia niin paikat varmaan vaihtuu aika paljolti. :)

Ja peränkin voisi sitten aukasta ja katsoa sisälle mitä löytyy vai löytyykö mitään kun öljyt vaihtelee

veikkaaja
03.03.2017, 20:19
Joo saa nähdä kauanko nuo lamput tossa puskurin alla pidän, sitten kun tulee lisää valoja ym muokkauksia niin paikat varmaan vaihtuu aika paljolti. :)

Ja peränkin voisi sitten aukasta ja katsoa sisälle mitä löytyy vai löytyykö mitään kun öljyt vaihtelee

Mahtaisko noi valot saada tuonne "sisemmälle", eli kiinni noihin korin etummaisiin kiinnikkeisiin? Ei ainakaan ojan ylityksessä ottais niin helpolla kiinni..?
Tietysti sielläkin joutuu eturenkaiden heittämän maa-aineksen armoille..

Mutta parempihan on, kun pitää valot siellä missä haluu. Korjaa paikkaa, jos ja kun, ottavat osumaa. Itellä on varmasti Jeepissä puskurin alareuna inasen alempana, kuin nuo sun valot, eikä ole vielä ainakaan naarmuja kummalisempaa tullut muovipuskuriin

wodeziki
05.03.2017, 12:23
Mutta parempihan on, kun pitää valot siellä missä haluu. Korjaa paikkaa, jos ja kun, ottavat osumaa. Itellä on varmasti Jeepissä puskurin alareuna inasen alempana, kuin nuo sun valot, eikä ole vielä ainakaan naarmuja kummalisempaa tullut muovipuskuriin

näinhän se on, ottaa sitten pois jos sattuu ottamaan osumaa :rolleyes:


Noniin ja vihdoin on saatu lava hiekkapuhallettua! muutaman pitkän huokaisun jälkeen päätettiin että kyllä se korjataan vaikka aika homma se tulee olemaan :D

myös tuli villi ajatus josko lavan lyhentäisi sen pykälän mukaan että pinta-alana pysyy se 2.25m2 :rolleyes:

käytiin kaverin kanssa pyörähtämässä muutamalla kuvalla myös ja kyllähän tuo HDJ80 mukavasti enemmän joustaa kuin hilux vakio alustallaan :rolleyes:

mitäköhän hilulle pitäisi tehdä että saa edes vähän enemmän joustoja, pidemmät iskarit mitä muuta? vai olenko aivan hakoteillä, jos olen antakaa anteeksi :rolleyes:

http://i10.aijaa.com/m/00122/14345446.jpg

http://i6.aijaa.com/m/00323/14345447.jpg

http://i5.aijaa.com/m/00469/14345448.jpg

http://i11.aijaa.com/m/00702/14345449.jpg

http://i11.aijaa.com/m/00743/14345445.jpg

http://i11.aijaa.com/m/00787/14345444.jpg

http://i1.aijaa.com/m/00074/14345443.jpg


Vähän oli enemmän kuvia tälläkertaa, seuraavana jatketaan lavan kunnostamista ja kytkinpaneelin valmistusta :)

Nikuzai
05.03.2017, 12:29
Miksei koko lavaa pelti puhtaaksi, eikö se samalla vaivalla ois onnistunut?

Hcet
05.03.2017, 12:42
käytiin kaverin kanssa pyörähtämässä muutamalla kuvalla myös ja kyllähän tuo HDJ80 mukavasti enemmän joustaa kuin hilux vakio alustallaan :rolleyes:

mitäköhän hilulle pitäisi tehdä että saa edes vähän enemmän joustoja, pidemmät iskarit mitä muuta? vai olenko aivan hakoteillä, jos olen antakaa anteeksi :rolleyes:

Itsellä toiminut hyvin seuraava resepti ja auttaa sinulla ainakin perän osalta
-Omen jouset+iskarit
-Takaa toiseksi alin ja kolmanneksi alin lehti pois
-Taakse pidemmät riiput

Nyt joustaa reilu 70cm kulmasta kuin kulmasta

Etupäähän saisi vielä 3-5cm lisää ulosjousto toisilla iskareilla, lehdissä olisi varoja.

Tuolla omassa projektitopicissa on kuvia.

Tuohon sinun keulaan vain ei auta samat kikat... mutta perän saat elämään

wodeziki
05.03.2017, 12:54
Itsellä toiminut hyvin seuraava resepti ja auttaa sinulla ainakin perän osalta
-Omen jouset+iskarit
-Takaa toiseksi alin ja kolmanneksi alin lehti pois
-Taakse pidemmät riiput

Nyt joustaa reilu 70cm kulmasta kuin kulmasta

Etupäähän saisi vielä 3-5cm lisää ulosjousto toisilla iskareilla, lehdissä olisi varoja.

Tuolla omassa projektitopicissa on kuvia.

Tuohon sinun keulaan vain ei auta samat kikat... mutta perän saat elämään


Kuulostaa hyvältä ja pitää mennä lukemaan topicci!

wodeziki
05.03.2017, 12:59
Miksei koko lavaa pelti puhtaaksi, eikö se samalla vaivalla ois onnistunut?

Olisi puhallettu enemmänkin, mutta hiekka otti ja loppui vähän niinkuin kesken. ja tuossa on paikoittain niin paljon pakkelia, että menee vähän hiekan tuhlaamiseksi tuolla pienellä puhallusvehkeellä. tarvii ottaa alkuun isompia pois rälläkällä ja puhdistuslaikalla :rolleyes:

wodeziki
06.03.2017, 21:34
Ja taas on ilta kulutettu lavan parissa lähinnä kauhistellen jonkin arjen sankarin kädenjälkiä lavan peltitöissä :mad:

Lava paikattu monesta kohtaa tyylillä peltilappu kiinni popniiteillä ja oli jopa kolmen peltilapun komboja jossa peltilaput oli toisissaan popniiteillä ja sitten autossa popniiteillä ja raivokerros pakkelia päällä.. No josko nyt sitten tälläkertaa korjattaisiin ihan Kempin kanssa :)

tänään nappastiin siitä sitten se pätkä pois ja katsotaan kuinka lähtee rakentumaan vähän lyhyempi hiluxi tästä :D

nyt vähän kuvia taideteoksesta :p


http://i6.aijaa.com/m/00824/14346407.jpg

http://i5.aijaa.com/m/00702/14346408.jpg

Popniitti paikkoja:rolleyes:
http://i5.aijaa.com/m/00616/14346409.jpg

http://i7.aijaa.com/m/00173/14346410.jpg

http://i7.aijaa.com/m/00552/14346411.jpg

näihin kuviin näihin tunnelmiin :)
http://i7.aijaa.com/m/00804/14346413.jpg

Sorjonen
06.03.2017, 22:28
tuo lava on kyllä ihan järkyttävässä kunnossa :O Isot tsempit korjailuun :)

wodeziki
06.03.2017, 22:43
tuo lava on kyllä ihan järkyttävässä kunnossa :O Isot tsempit korjailuun :)

onhan se joo :D mutta toivotaan että se siitä vielä kuntoon saadaan! ja kiitokset :)

Hailux
06.03.2017, 23:19
Meinasitko leimata tuolla lyhennetyllä lavalla?

wodeziki
07.03.2017, 05:53
Meinasitko leimata tuolla lyhennetyllä lavalla?

Joo eiköhän se tolla leimata kun on pykälien varjoissa rakennettu, niin ei mee vielä ha- verolle

nurtsa
07.03.2017, 15:14
Käyppä kysymässä konttorilta. On säännöt muuttunut

wodeziki
07.03.2017, 15:49
Käyppä kysymässä konttorilta. On säännöt muuttunut

Konttoriin oltu yhteydessä ja edelleen on voimassa tämä :

avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,75 metriä tai avoimen tavaratilan pinta-ala on vähintään 2,25 neliömetriä

Hailux
07.03.2017, 16:48
Konttoriin oltu yhteydessä ja edelleen on voimassa tämä :

avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,75 metriä tai avoimen tavaratilan pinta-ala on vähintään 2,25 neliömetriä

Minä joku tovi sitte tiedustelin niin ei puhettakaan että onnistuu...että niin
Mieluusti itsekkin lyhentäisin

wodeziki
07.03.2017, 17:17
Minä joku tovi sitte tiedustelin niin ei puhettakaan että onnistuu...että niin
Mieluusti itsekkin lyhentäisin

Mitä sanottiin syyksi jottei onnistu? Minulle toivotettiin ainoastaan rakentamisen iloa :confused:

Tarvii varmaan käydä kysymässä oikeen paikan päällä ja pyytää mustaa valkosella

Hailux
07.03.2017, 17:27
Mitä sanottiin syyksi jottei onnistu? Minulle toivotettiin ainoastaan rakentamisen iloa :confused:

Tarvii varmaan käydä kysymässä oikeen paikan päällä ja pyytää mustaa valkosella

En nyt tarkkaan muista mut se lava ei saa lyhentyä siitä 185cm

Nisse
07.03.2017, 17:28
Juu niin sain minäkin kieltävän vastauksen kun aikoinaan kyselin lyhennyksestä.

wodeziki
07.03.2017, 17:39
En nyt tarkkaan muista mut se lava ei saa lyhentyä siitä 185cm

Juu niin sain minäkin kieltävän vastauksen kun aikoinaan kyselin lyhennyksestä.


Nyt kyllä ihmetyttää kun tosiaan tänään soitin konttorille ja katsastuspäälikkö vai miksi mahtoi esitellä itsensä sanoi että onnistuu ongelmitta :confused:

Tais tulla vähän ' ensin hutkitaan, sitten tutkitaan ' lavaprojektista nyt :rolleyes:

No saa nähdä mitä sanovat ja kohta tässä varmaankin on flatbed:rolleyes:

Hailux
07.03.2017, 19:48
Nyt kyllä ihmetyttää kun tosiaan tänään soitin konttorille ja katsastuspäälikkö vai miksi mahtoi esitellä itsensä sanoi että onnistuu ongelmitta :confused:

Tais tulla vähän ' ensin hutkitaan, sitten tutkitaan ' lavaprojektista nyt :rolleyes:

No saa nähdä mitä sanovat ja kohta tässä varmaankin on flatbed:rolleyes:

No jos oli sitä mieltä että onnistuu niin äkkiä lava päälle ja konttorille ;)

wodeziki
07.03.2017, 19:51
No jos oli sitä mieltä että onnistuu niin äkkiä lava päälle ja konttorille ;)

joo sekin kävi mielessä, tai sitten väännetään joku 'katsastuslava' :rolleyes:

H&K
07.03.2017, 20:19
Vissiin ei ole lavan mittoihin liittyneet pykälät muuttuneet tämän jälkeen?

https://www.trafi.fi/filebank/a/1322478464/00f3ba8e06b458f590e3970f1163c352/2576-ATT42007.pdf

wodeziki
07.03.2017, 20:22
Vissiin ei ole lavan mittoihin liittyneet pykälät muuttuneet tämän jälkeen?

https://www.trafi.fi/filebank/a/1322478464/00f3ba8e06b458f590e3970f1163c352/2576-ATT42007.pdf

näin katsastussetä minullekin antoi ymmärtää

Sorjonen
07.03.2017, 21:54
näin katsastussetä minullekin antoi ymmärtää

Vissiin ei ole lavan mittoihin liittyneet pykälät muuttuneet tämän jälkeen?

https://www.trafi.fi/filebank/a/1322478464/00f3ba8e06b458f590e3970f1163c352/2576-ATT42007.pdf

itseasiassa kun muutoskatsastin oman hiluksini muutama vuosi takaperin niin silloin sovellettiin juurikin tuota pinta-alaan perustuvaa pykälää (2,25m2) vaikka tuohon hiluskin vuosimalliin (86) olisi pitänyt soveltaa lavan vähimmäispituutta (185cm)

1. Ennen 3.5.1993 ensiverotetut autoverovapaat pakettiautot
Pakettiauto on autoverovapaa, jos se on tuotu Suomeen ennen 3.5.1993 ja se on maahantuotaessa täyttänyt silloin voimassa olleet autoverovapauden edellytykset:


15.11.1967-11.5.1971 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos auto on ensisijaisesti vain tavarankuljetukseen tarkoitettu ja auton kokonaismassa on vähintään 1 700 kg.
12.5.1971-31.3.1977 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kg tai tavaratilan tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä (mitattuna silloisen LM:n päätöksen mukaisesti) tai avolavan pituus on vähintään 150 cm.
1.4.1977-14.6.1990 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kg tai tavaratilan tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä (mitattuna silloisen LM:n päätöksen mukaisesti) tai avolavan pituus on vähintään 185 cm.
15.6.1990-2.5.1993 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos se täyttää voimassa olleen auto- ja moottoripyöräverolain 6 b ja 6 c §:ien ehdot.



2. 3.5.1993-31.3.2009 ensiverotetut alennetun autoveron alaiset pakettiautot

Pakettiautosta on suoritettu alennettu autovero (35 % verottomasta maahantuontihinnasta), jos se on ensiverotettu 3.5.1993–31.3.2009 ja se täyttää autoverolain 23 ja 24 §:ssä säädetyt edellytykset:


Auto on yksinomaan tavaran kuljetukseen tarkoitettu eli siinä on vain etuistuimet.
Auton kokonaismassan ja omamassan erotus on vähintään 525 kg.
Auton tavaratila täyttää jonkin seuraavista mittavaatimuksista:

umpinainen tavaratila → yhtenäisen tavaratilan tilavuus vähintään 3 m3 ja sisäkorkeus vähintään 1,30 metriä
avolava → lavan pituus vähintään 1,75 metriä tai pinta-ala vähintään 2,25 neliömetriä
kaksoisohjaamo (ns. doppelmalli) → umpinaisen tavaratilan sisäkorkeus vähintään 1,30 metriä ja sisäpituus vähintään 0,80 metriä sekä avolavan pituus vähintään 1,50 metriä.


Alennetun autoveron alaisen pakettiauton tavaratila mitataan autoverolain 23 §:n 2–4 momentissa säädetyllä tavalla.

tässä vielä linkki:https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto

onneksi katsastusmies teki "kämmin" ja tämä on laillinen lyhennys:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6583&pictureid=201214
lavan sisämittoja en muista ulkoa mutta sillä on leveyttä enemmän kun pituutta :D

wodeziki
07.03.2017, 22:02
No ei tässä oikein auta muu kun mennä kysymään katsurin näkökanta ja katsoa kuin tässä käy. :(

Tuo sun hilux on kyllä pirun komia! :cool:

Sorjonen
07.03.2017, 22:08
No ei tässä oikein auta muu kun mennä kysymään katsurin näkökanta ja katsoa kuin tässä käy. :(

Tuo sun hilux on kyllä pirun komia! :cool:

thänks! :) tuli vielä mieleen että on olemassa ehkä yksi porsaanreikä tuossakin lavan lyhentämisessä mitä ainakin flatbedissä on käytetty. eli pedin perässä on kääntyvä taso joka on katsastuksessa sekä tieliikenteessä lavan jatkona, mutta metsässä käännetään ylös jolloin pituus muuttuu. Samaa periaatettahan voidaan käyttää myös oman lavan takalaidalla? näin ainakin teoriassa (kaikkihan se riippuu sitten katsastusmiehestä) :D

Hailux
07.03.2017, 23:50
eli 93> onnistuu lyhentää tuon mukaan vai ymmärsinkö oikein?

wodeziki
08.03.2017, 07:31
eli 93> onnistuu lyhentää tuon mukaan vai ymmärsinkö oikein?

No kyllä se näin on suoraan trafin tekstistä luettuna ainakin

wodeziki
08.03.2017, 13:51
Nyt se on monen pitkän keskustelun jälkeen niin katsastusmiesten ja trafin virkailijoiden kanssa selvinnyt.

Saa lyhentää lavan mittoihin 175cm/ 2.25m2 MUTTA auton veroluokka tms. Muuttuu joka tarkoittaa sitä että joutuu maksamaan muutospäivänä kertaluontoisen autoveron joka määräytyy nykyisen keskimääräisen myyntihinnan ja menneiden vuosien veroprosenttien mukaan.

(Vuotuinen ajoneuvovero ei muutu koska luokka edelleen Pakettiauto)

Virkailija sanoi esimerkin jolla saa suuntaa antavan summan : auton tämänhetkinen keskimääräinen myyntihinta 5000€ maksettava veroprosentti 25% maksettavaksi tulisi muutoskatsastuksen yhteydessä 1250€

Vähän kallista mutta käytännössä mahdollista. Mutta tätä ei ainakaan lyhennetyllä lavalla katsasteta :rolleyes: vähän turhan kallista omalle kukkarolle.



Ja tästä eteenpäin katsotaan mitä tapahtuu, palautetaanko lava alkuperäisiin mittoihin vai rakennetaanko putkirunkoinen flatbed. mitä säädöksiä noissa laidattomissa lavoissa on??
Vai pitäisikö periaatteesta vaan rakentaa sen suurempia miettimättä jonkin näköinen ja todeta että ketuiksihan se meni :rolleyes:

No ei sovi lannistua, kantapään kautta tuli tämäkin opittua:D

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä vai miten se meni :rolleyes:

wodeziki
08.03.2017, 20:26
nyt alkaa olemaan vihat nielty pikkuhiljaa ja lava hitsuuteltu takaisin alkuperäisiin mittoihin. Myös isoimpia paikkoja laitettiin tuosta hunommassa kunnossa olevasta kyljestä.. Kyllä siinä työtä vielä riittää että kunnossa on :rolleyes:

http://i2.aijaa.com/m/00114/14347297.jpg

konekin sen jo kertoo :cool:
http://i3.aijaa.com/m/00994/14347298.jpg

wodeziki
13.03.2017, 21:09
Noniin tänään oltiin tallilla taas hääräilemässä!

tuli myös käytyä viikonloppuna katsomassa paikallinen talvisota ja olikin ensimmäinen offitapahtuma minkä olen ollut katsomassa ja hauskaa katsottavaa oli, josko vielä joskus itsekin pääsisi ajamaan! :D
kelit ei paljon paremmat olisi voineet olla ja osallistujiakin riitti!

mutta hiluxiin. nyt alkaisi olemaan pahempi kylki heppailtu kasaan! alkaa olemaan aikamoinen tilkkutäkki ja alkuperäisen pellin määrä on aika pieni tuossa kyljessä :rolleyes:

seuraavaksi hitsataan vähän enemmän saumoja, hiotaan tasaseksi ja sitten alkaa muotojen hakeminen pakkelilla. tuntuu väärältä sanoa että se minkä pelti heittää, niin kitti peittää. Ikävä kyllä tässä se niin tulee menemään, mutta ei oikein muita vaihtoehtoja ole. pysyy niin kauan kun pysyy ja sitten korjataan lisää :o

myös lavan pohjalle suunniteltiin että lyötäisiin kaverin entisen hiluxin alumiininen lavan pohja jolle tehdään neliöprofiilista runko mihin kiinnitetään alumiini ja poistetaan kokonaan alkuperäinen mätä pohja :rolleyes:

kyllä tää tästä lähtee rakentumaan :)

Ja pikkuhiljaa alkaa rengaskuviotkin selkeytymään :p



http://i10.aijaa.com/m/00033/14350129.jpg

http://i3.aijaa.com/m/00141/14350130.jpg

http://i10.aijaa.com/m/00833/14350128.jpg

mogggeli
26.03.2017, 18:01
Itte viime syksynä kävin tuon saman verorulianssin läpitte nl65 kanssa ja hintaa jäi viivan alle maksettavaski n.230€

wodeziki
26.03.2017, 19:14
Itte viime syksynä kävin tuon saman verorulianssin läpitte nl65 kanssa ja hintaa jäi viivan alle maksettavaski n.230€

Halvalla selvisit:)

wodeziki
26.03.2017, 20:18
Täälläkin on jotain tapahtunut eteenpäin!

Alettiin vääntämään uudelle alumiiniselle lavanpohjalle runkoa 25x25 neliöputkesta ja aika vankan oloinen rakennelma siitä tuleekin.. 12metriä putkea käytettiin tuohon runkoon.
eli siihen sitten tullaan niittaamaan se aikaisemmassa kirjoituksessa nähty alumiinipohja kiinni. :)

http://i8.aijaa.com/m/00623/14357317.jpg

http://i2.aijaa.com/m/00177/14357316.jpg

http://i11.aijaa.com/m/00766/14357318.jpg


Käytiin myös paikallisilla metsäreiteillä ajelemassa ja hauskaa oli kunnes kaverin HDJ:stä paukkui vetonimel tuhannen kappaleiksi kun meinasi vähän olla kiinni :rolleyes: no onneksi saatiin hodari ja hiluxi pois metsästä ilman sen suurempia kikkailuja :p

http://i11.aijaa.com/m/00036/14357319.jpg


Kaveri tilasi samaiseen hdj:hinsä uudet renkaat ja päästiin sitten hänen vanhoista vanteista ja renkaista kauppoihin eli hiluxiin istui alle 33/12.5/15 koossa olevat Cooper Discoverer STT renkaat ja vanteet jotkin perus kolmioreikäiset joihin laitettu lukkokehät, jotka olivat saaneet vähän osumaa ja ne tuli samantien sitten maalattua uudelleen keltaisiksi.

http://i3.aijaa.com/m/00788/14357320.jpg

onhan noilla 33 ja 37 renkailla hieman kokoeroa :o
http://i4.aijaa.com/m/00221/14357321.jpg

kyllähän tuokin alkaa jo autolta näyttämään, vielä kun lavan saisi paikoilleen
http://i2.aijaa.com/m/00830/14357327.jpg


Tänään aloitettiin lavan kylkien kittaileminen ja kyllähän siitä pikkuhiljaa alkaa muotoa löytymään.. Ehkä tämäkin joskus on siinä kunnossa että saa istuttaa hiluxin perään :rolleyes:

http://i8.aijaa.com/m/00494/14357323.jpg

http://i7.aijaa.com/m/00051/14357324.jpg

http://i6.aijaa.com/m/00951/14357325.jpg

http://i11.aijaa.com/m/00609/14357326.jpg

pikkuhiljaa pikkuhiljaa.... :p


Sitten pienen pieni kysymys loppuun. Miten on, jos aion ahtaa tuon hiluxin 2L moottorin, onko porukka yleensä laskenut puristussuhdetta, jos on niin miten? Ja toimiiko ilman puristuksien laskemista vai lentääkö ensimmäisessä kiihdytyksessä kansi kadotukseen :rolleyes: Varmasti löytyy tietoa tältäkin palstalta jos vain etsii mutta tottakai koitetaan ensin sieltä mistä aita on matalin :D

hiluvitkutin
26.03.2017, 20:38
Ei tiisselissä puristusta puotella.

wodeziki
17.04.2017, 20:40
Nyt aletaan olla mukavassa vaiheessa tässä projektissa eli lava on saatu kuntoon ja paikoilleen autoon. Oikeastaan mitään muuta autoon ei juuri ollakkaan tehty viimeaikoina kuin laitettu lavaa kuntoon.


http://i3.aijaa.com/m/00196/14370212.jpg

http://i11.aijaa.com/m/00927/14370213.jpg

http://i6.aijaa.com/m/00096/14370214.jpg

http://i9.aijaa.com/m/00298/14370215.jpg

Vedettiin levikkeiden saumoihin liimamassat niin tuli vähän siistimpi :cool:

http://i6.aijaa.com/m/00309/14370216.jpg
http://i7.aijaa.com/m/00471/14370217.jpg

Tuli jälleen todettua että musta on todella anteeksiantamaton väri ja pölyinen talli ei paras mahdollinen maalaustila. vähän roskaa ja lommoja tuli näkyviin kun pintaväri vedettiin, mutta ei tätä lähdetty näyttelyvehkeeksi rakentamaan ja itse olen lopputulokseen todella tyytyväinen kun miettii mitkä oli lähtökohdat! :D


Sitten ei kun asentelemaan :p
http://i11.aijaa.com/m/00506/14370223.jpg


lopputulos kyllä miellyttää ainakin omaa silmää
http://i4.aijaa.com/m/00894/14370224.jpg
http://i9.aijaa.com/m/00054/14370225.jpg

Kuva ostohetkeltä ja tältäpäivältä :rolleyes:
http://i4.aijaa.com/m/00305/14370226.jpg


Seuraavaksi sitten nokka kohti uusia operaatioita.
Seuraavana varmaan edessä kylkiputkien kiillotus ja paikoilleen asennus

Sitten olen alkanut suunnittelemaan sitä ahtimen hankintaa se voi toki olla ajankohtaisempi kesällä sitten.. tarvisi varmaan vähän miettiä että minkä turbon koneen kylkeen sitten istutta kun sen aika tulee :rolleyes:

ja kaikkea pientä näprättävää tästä nyt löytyy muutenkin ohjaustehostimen remmi tarvisi vaihtaa, lava maalata loppuun sisäpuolelta, uudet takavalon lasit pitäisi hankkia kun vanhat vähän haalistuneet, työvaloja, lavakaarta, kopin vaimennusta ymym :rolleyes:

ei tämän kanssa tylsää kerkeä tulemaan. :D

Karvapöpö
18.04.2017, 06:17
Oo, kyllä tulee hienoa jälkeä. :)

wodeziki
18.04.2017, 19:39
Oo, kyllä tulee hienoa jälkeä. :)

Minä kiitän :p

ISE
19.04.2017, 08:14
kyllä on siisti.