View Full Version : RAV4 Laatikko
Ihmeellinen kysymys jälleen liittyen tuohon lelumaasturiin. Mahtaakos näissä vaihteistot olla yhtä lailla heikkoja kuin joissain avensis malleissa? Tässä hiljattain on ilmennyt vika, jotta kolmos vaihde pomppii pois vaunua vedettäessä mutta ei vielä tyhjillään ajettaessa.
Vaunu perässä pomppaaminen voi tapahtua ihan tasamaalla tasaisella vedolla, eikä niinkään kuormituksen muuttuessa kuten monesti näissä tapauksissa. Laatikkoremppaahan tuo kaiketi enteilee, mutta saako näihinkin tamgearsilta rojua kuten isoveljiin vai mistä?
Ihmeellinen kysymys jälleen liittyen tuohon lelumaasturiin. Mahtaakos näissä vaihteistot olla yhtä lailla heikkoja kuin joissain avensis malleissa? Tässä hiljattain on ilmennyt vika, jotta kolmos vaihde pomppii pois vaunua vedettäessä mutta ei vielä tyhjillään ajettaessa.
Vaunu perässä pomppaaminen voi tapahtua ihan tasamaalla tasaisella vedolla, eikä niinkään kuormituksen muuttuessa kuten monesti näissä tapauksissa. Laatikkoremppaahan tuo kaiketi enteilee, mutta saako näihinkin tamgearsilta rojua kuten isoveljiin vai mistä?
Poikittain on koneet eli vaihteistot sen mukaan. Minkä vuosimallin Rav4? Bensa/diesel? Neliveto nyt varmasti ainakin. :)
Siirtohaarukka kulunut, hampaat taipunut veikkaan, jos pomppaa pois päältä. Oletko öljyjä vaihtanut?
Onko vaihdekepissä mitään liikettä, kun veto päälle/pois?
Kuormitus kai sitten vaikuttaa silti tilanteeseen, jos siis vaunun vedossa pomppaa pois muttei tyhjänä.
Mulla meni vm 06sta viitonen, varaosat tuli merkkitavaraa.
Diesseli on ja eihän näitä nyt olekaan kuin nelivetoja :)
04 mallia tämä.
Juuri muun asian takia oli nosturilla ja huomasin laatikon olevan märkä.
Öljyä lisättiin ja puuttui noin puolet.
Öljy vuotanut laatikon etupuolella olevasta ihmeellisestä letkulenkistä, joka siis on 20 sentin letkunpätkä jonka
molemmat päät vierekkäin laatikossa kiinni. Onko näissä ollut alunperin jotain laatikkoöljyn lauhduttajaa, joka
olisi jossain vaiheessa poistettu ja pantu tuolainen letku tilalle?
Autollahan on ajettu 250tkm ja kyllä kaikenmoista murhetta piisaa, jopa ruoste alkaa vaivaaman pikkuhiljaa.
Edittiä vielä, keppi ei liiku ajossa mihinkään paitsi silloin kun tuo kolmonen hyppää.
Diesseli on ja eihän näitä nyt olekaan kuin nelivetoja :)
Eli mallikoodi kaiketi CLA21L-AWMNYW jos vielä 5-ovinen.
2. sukupolven bensamanuaali oli saatavissa etuvetoisenakin muttei ollut täällä myyntivalikoimassa. Niitä on tuotu muualta Euroopasta tuliaisina.
04 mallia tämä. Juuri muun asian takia oli nosturilla ja huomasin laatikon olevan märkä. Öljyä lisättiin ja puuttui noin puolet.
Eiköhän tuo ole jo vaikuttanut laatikon kulumiseen. Etkö vaihtanut loppujakin pois? Näkisi onko öljyssä paljon sattumia.
Öljy on kuitenkin sen verran halpaa että minusta kannaattaa vaihtaa kaikki ja kokeilla kokonaa tuoreilla onko mitään vaikutusta vaikkei automaatti siis olekaan.
Öljy vuotanut laatikon etupuolella olevasta ihmeellisestä letkulenkistä, joka siis on 20 sentin letkunpätkä jonka molemmat päät vierekkäin laatikossa kiinni. Onko näissä ollut alunperin jotain laatikkoöljyn lauhduttajaa, joka olisi jossain vaiheessa poistettu ja pantu tuolainen letku tilalle?
Onhan ton mukaan siinä juurikin putki/letkulenkki, jäähtyyhän se siinäkin? Varsinkin jos kahlataan eli vesi pääsee jäähdyttämään :)
http://japan-parts.eu/toyota/eu/2004/rav4/cla21l-awmnyw/3_662220_029_/powertrain-chassis/3308_oil-pump-oil-cooler-pipe-mtm
Veikkaan että olisi jonkilaisena lisävarusteena ollut saatavissa, tai jossain muussa mallissa missä ko. laatikko käytössä.
Autollahan on ajettu 250tkm ja kyllä kaikenmoista murhetta piisaa, jopa ruoste alkaa vaivaaman pikkuhiljaa. Edittiä vielä, keppi ei liiku ajossa mihinkään paitsi silloin kun tuo kolmonen hyppää.
No siltä osin erioireinen mitä mulla oli, mutta tuskin mikään vaihteensiirtäjän vika tossakaan voi olla, hyppisi kaiketi pois kuormasta riippumatta.
Tyyppivika noissa ainakin 5. kohdalla. Vaati rattaiden vaihdon. Vitosen saa vaihdettua ilman laatikon räjäytystä, mutta kolmosta ei.