View Full Version : Yritys ja oma KA
Täälä kun on kaiken alan ammatti-ihmistä, niin onko tietoa:
Saako työntekijä/yrityksen osakas ajaa firman ajoja omalla henk.kohtaisella ajoneuvolla, joka on kuorma-autoksi rekisteröity ja saada siitä km-korvauksia?
Siis ilman mitään pätevyyksiä tms?
Vähän niinkuin henkilöautolla ajettaessa voi?
Eli jos ajat vaan omia tavaroita/työkaluja saat, mutta jos asiakkaalle viet tavaraa tarvitsee ammattipätevyydet ja myös liikenneluvan.
Sittenkin taisi vielä riippua alasta. Mummoja saanee hyysätä kuorkilla ilman lupia. Ja taas jos kaadat puun ja viet sen risuineen päivineen kunnan kasaan niin lupahommiksi menee...
Niin firman autolla firman tavaroita, mutta kuten kysymys kuului henk.koht autolla? Ei löytynyt äkkiseltään tietoa. Vois olettaa et luvanvaraista kun ei ole omista tavaroista kyse. Mulla oli kerran tilanne päällä kun hain rakennusmateriaalit rautakaupalta oman firman piikkiin saman firman omistamalla kuorma autolla ja tiellä pysäytettiin ja kyseltiin tarvikkeiden perään, no heitin poliisille lähetteet tarvikkeista... ei siinä muuten mitään mut kun ne o,ilaskulle ostettu niin ei ne ole silloin vielä mun omistuksessa... siinä meni pari tuntia asiaa selvittäessä ja viimein sain jatkaa matkaa huomautuksella
jokke-76
30.01.2017, 21:47
Jos kuljettaa tavaroita mitä itse työssä tarvii ei vaadita lupaa. Mutta jos kuljettaa tavaroita mitä joku muu käyttää nìin vaaditaan lupa .
Mites se kuittikauppa menee nyt lopullisesti
Eli jos heitän jonkun auton jonnekkin, niin mun pitää kuitilla ostaa se auto omaksi ja viedä ja myydä uudestaan
Liippaa lähelle tota laskulle ostettua omaa tavaraa
jokke-76
30.01.2017, 23:06
Jos kuljetettava tavara vaihtaa omistajaa on se luvanvaraista. Maanviljelijät saa jotain pieniä eriä kuljettaa ilman lupaa mutta ei tukkukauppaan .
ImacInnes
30.01.2017, 23:31
Vakuutusyhtiötkään eivät juurikaan korvaa jos ei kuljettajalla ole luvat ja paperit kunnossa jos jotain sattuu.
t. Ismo Ämmä
Pannaas tiätäen ja lainaus...
kansainvälisistä yhdistetyistä kuljetuksista annetussa laissa (440/2000).
7 §
Ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne
Lupaa ei tarvita suoritettaessa.
11) ruumiinkuljetusta;
12) kuljetusta, josta työnantaja maksaa palkansaajalle Verohallinnon verottomana hyväksymän suuruisen korvauksen työtehtäviin liittyvien tavaroiden kuljettamisesta palkansaajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla, kun mukana olevien tavaroiden kuljettaminen ei ole palkansaajan päätyö; (12.4.2013/262)
Jos kuljetettava tavara vaihtaa omistajaa on se luvanvaraista. Maanviljelijät saa jotain pieniä eriä kuljettaa ilman lupaa mutta ei tukkukauppaan .
Eli myyn traktorin tai vaikka bj;n, niin en saa viedä sitä ostajalle ilman liikenne lupaa :confused: :confused: :confused: :confused:
Eli myyn traktorin tai vaikka bj;n, niin en saa viedä sitä ostajalle ilman liikenne lupaa :confused: :confused: :confused: :confused:
Saat koska myyt sitä. Kannattaa lukea se finlexi ihan omasta vinkkelistä.
Pannaas tiätäen ja lainaus...
Ja tuohon ei vaikuta että kuljettaja on palkkaa maksavan yrityksen osakas?
Ja tuohon ei vaikuta että kuljettaja on palkkaa maksavan yrityksen osakas?
No kuka niitä omistuksia missään ratsiassa kyselee? Eli jos omistat vaikka Upm :män osakkeita, olet siellä duunissa ja saat asennuskeikan johonkin minkä heität crossipyöränkuljetusducatolla niin mitä hä?
Ja tuohon ei vaikuta että kuljettaja on palkkaa maksavan yrityksen osakas?
12) kuljetusta, josta työnantaja maksaa palkansaajalle Verohallinnon verottomana hyväksymän suuruisen korvauksen työtehtäviin liittyvien tavaroiden kuljettamisesta palkansaajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla, kun mukana olevien tavaroiden kuljettaminen ei ole palkansaajan päätyö; (12.4.2013/262)
Eikös tämä tarkoita arkikielessä kilometrikorvausta oman auton käytöstä työtehtävissä? Ei kai siihen osakkuus mitään vaikuta. On ihan tavallista, että pienemmässä yhtiössä on suhteellisen isonkin osan omistavat osakkaat normaalisti palkkatöissä, joten päivärahat ja km-korvaukset laitetaan matkalaskun mukaan palkan lisäksi. Verottaja vahvistaa vuosittain noiden korvausten verottomat maksimiarvot.
jokke-76
31.01.2017, 13:38
content://com.sec.android.app.sbrowser/readinglist/0131131438.mhtml
jokke-76
31.01.2017, 13:44
Ei näköjään onnistunut puhelimella. Mutta trafi/ammattipätevyys niin löytyy.
Ei mikään ihme jos tämä maa on menossa konkurssiin kun tavaroiden kuskauskin on tehty aivan vitun vaikeaksi :D
tekniikkamies
31.01.2017, 17:26
Ei mikään ihme jos tämä maa on menossa konkurssiin kun tavaroiden kuskauskin on tehty aivan vitun vaikeaksi :D
Mielestäni Suomessa on omatoimisesti vaikeutettu laillista työntekoa ja varsinkin pienen mittakaavan yrittämistä.
En tiedä onko suomalaisissa vähän myös sellasta vikaa, että kaikilla tasoilla hyväksytään hankala toimintatapa vaikka helpompiakin vaihtoehtoja on olemassa?
USA:ssa on tullut politiikan saralla aikamoinen ryminä vaihteeksi. Toivottavasti Suomen asioita ei päästä niin huonosti toimiviksi, että käy vähän samoin kuin USA:ssa.
Minun mielestä jos Suomessa on työvälineitä kuten kuorma-autoja ja traktoreita, niillä kuuluu saada tehdä laillisesti töitä. Kaikille ei kuukausipalkkaisia "herrojen hommia" riitä, on mielestäni vähintään kohtuullista, että jos itse on valmis panostamaan omaan ammattiinsa, työn tekoa ei tehdä sellaisten toimesta liian vaikeaksi, joille liksa juoksee vaikkei paljon tuloksia syntyisikään. Tulokset työssä tulisi olla jotain sensuuntaisia, että yhteiskunta tai ympäristö tulee paremmaksi jos kokonaisuutta katsotaan.
Yhteiskunta ei ole silloin tullut paremmaksi jos on hankittu kuorma-autoja ja traktoreita seisomaan, ympäristöä on jo pilattu niitä valmistamalla tai hommaamalla rahaa niihin, mutta ei oteta hyviä puolia hyötykäyttöön. Kuorma-auto tykkää siitä, että sitä käytetään!
Mielestäni Suomessa on omatoimisesti vaikeutettu laillista työntekoa ja varsinkin pienen mittakaavan yrittämistä.
En tiedä onko suomalaisissa vähän myös sellasta vikaa, että kaikilla tasoilla hyväksytään hankala toimintatapa vaikka helpompiakin vaihtoehtoja on olemassa?
USA:ssa on tullut politiikan saralla aikamoinen ryminä vaihteeksi. Toivottavasti Suomen asioita ei päästä niin huonosti toimiviksi, että käy vähän samoin kuin USA:ssa.
Minun mielestä jos Suomessa on työvälineitä kuten kuorma-autoja ja traktoreita, niillä kuuluu saada tehdä laillisesti töitä. Kaikille ei kuukausipalkkaisia "herrojen hommia" riitä, on mielestäni vähintään kohtuullista, että jos itse on valmis panostamaan omaan ammattiinsa, työn tekoa ei tehdä sellaisten toimesta liian vaikeaksi, joille liksa juoksee vaikkei paljon tuloksia syntyisikään. Tulokset työssä tulisi olla jotain sensuuntaisia, että yhteiskunta tai ympäristö tulee paremmaksi jos kokonaisuutta katsotaan.
Yhteiskunta ei ole silloin tullut paremmaksi jos on hankittu kuorma-autoja ja traktoreita seisomaan, ympäristöä on jo pilattu niitä valmistamalla tai hommaamalla rahaa niihin, mutta ei oteta hyviä puolia hyötykäyttöön. Kuorma-auto tykkää siitä, että sitä käytetään!
No se osittain kuopattu Bernerin liikennekaari on vastaus tähän.