Kirjaudu sisään

View Full Version : Volvon porttaaleiden vetoakselin suojakumi modaus


A.I
28.01.2017, 21:44
Alkaa ärsyttämään kun vähän väliä pullahtaa vetarin kumi pois paikaltaan vaikka sen kuinka hyvin olisi laittanut. eli tuo suunittelun kukkanen pitäisi korjata.

Idea joka tuli mieleen olisi yksinkertainen:

Jos akseliputken päähän sorvaisi holkin joka tuplaisi kumia vasten tulevan huulen pinta-alan ja heppaisi sen hieman kiinni.
sorvaisin myös toisen holkin porttaaliboksin päähän ja se hitsataan myös kiinni.
Tällöin tuo huulen kiinnityspinta olisi 2x isompi eikä suojakumi pullahtaisi niin helposti pois.

Näkeekö joku jotakin ongelmaa tässä?

http://www.pearman.cc/blog/wp-content/uploads/2015/01/image4.jpg
http://www.pearman.cc/blog/wp-content/uploads/2015/01/image5-300x224.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v510/Goatwerks/Volvo%20C303%20repair%20pics/IMG_0188.jpg

tapsa4x4
29.01.2017, 22:04
Voihan siihen tollasen tehä mut en nää kyl mitään hyötyä. Mä oon ajanu ny 10vuotta porttaali autolla ja purkanu ja kasannu noita kymmenia ja kymmeniä kertoja eikä mul oo ollu mitään ongelmaa pysyvyyden kanssa koskaan.

Viipo
30.01.2017, 07:19
Voihan siihen tollasen tehä mut en nää kyl mitään hyötyä. Mä oon ajanu ny 10vuotta porttaali autolla ja purkanu ja kasannu noita kymmenia ja kymmeniä kertoja eikä mul oo ollu mitään ongelmaa pysyvyyden kanssa koskaan.


Lipposen suojakumit on sen verran ohkasempia, et ne ei tykkää kunnolla kestää tuolla välissä ilman lisäshimmiä. Mutta varovasti sitten niitten lisälevyjen kanssa, ettei ne leikkaa poikki sitten kiinni pultatessa sitä kumin reunusta. Ja voihan sen lisälevyn sorvata vaikka muovista.

tapsa4x4
30.01.2017, 08:04
Lipposen suojakumit on sen verran ohkasempia, et ne ei tykkää kunnolla kestää tuolla välissä ilman lisäshimmiä. Mutta varovasti sitten niitten lisälevyjen kanssa, ettei ne leikkaa poikki sitten kiinni pultatessa sitä kumin reunusta. Ja voihan sen lisälevyn sorvata vaikka muovista.

Mä oon käyttäny noita timon suojakumeja ja niissä ei oo koskaa ollu mul mitään murhetta,porttaali patrollissa taitaa olla nyt 5 lipposen kumi menossa 10vuoden sisällä,pickuppi volvoo laitoin kanssa ja ainakin mun omistus ajan pelas ja toimi. Jpk vainaan kilpuri volvoon vaihdetiin sellaiset ja hyvin pelas.ja monelle muullekiin noita vaihdettu.
Muiden tml volvo osien kanssa on sitten murheita riittänyt=raidetangon päät väljistyyn maantie ajossakin niin nopeasti että 😂 just naureskelin uus käyttätön raidatanko ni suojakumit murentuneet itekseen pois😂

Topi1982
30.01.2017, 10:49
[QUOTE=tapsa4x4;1334577]Mä oon käyttäny noita timon suojakumeja ja niissä ei oo koskaa ollu mul mitään murhetta,porttaali patrollissa taitaa olla nyt 5 lipposen kumi menossa 10vuoden sisällä,pickuppi volvoo laitoin kanssa ja ainakin mun omistus ajan pelas ja toimi. Jpk vainaan kilpuri volvoon vaihdetiin sellaiset ja hyvin pelas.ja monelle muullekiin noita vaihdettu.

Käytätkö asennuksessa pikaliimaa tai muuta kikkaa?

ugly_hj
30.01.2017, 12:12
ei ole kyllä mullakaan irtoillu.

tapsa4x4
30.01.2017, 16:49
[QUOTE=tapsa4x4;1334577]Mä oon käyttäny noita timon suojakumeja ja niissä ei oo koskaa ollu mul mitään murhetta,porttaali patrollissa taitaa olla nyt 5 lipposen kumi menossa 10vuoden sisällä,pickuppi volvoo laitoin kanssa ja ainakin mun omistus ajan pelas ja toimi. Jpk vainaan kilpuri volvoon vaihdetiin sellaiset ja hyvin pelas.ja monelle muullekiin noita vaihdettu.

Käytätkö asennuksessa pikaliimaa tai muuta kikkaa?

En käytä. Porakoneessa teräsharja laikka millä putsaa pinnat ja jollain puhdistus aineella pesen öljyt ja rasvat pois ja sit kasaan eikä koskaan ollu pysymisen kanssa ongelmia.

Topi1982
30.01.2017, 16:56
Ei oo mullakaan irtoilleet, mutta kun vaihto tulee esiin niin hyvä tietää.:)

A.I
30.01.2017, 21:18
Ehkä tuota liimausta voisi vielä koittaa. kunnolla olen puhdistanut kyllä paikat.

tapsa4x4
30.01.2017, 22:55
Yks mitä oon nähny et porukka tehny nii uuteen kumiin kun piirtää oikeaan kohtaan maalitussilla ympyrän niin paikoileen laittaessa helppo kattoa et on yhtä paljon joka puolelta paikoilaan kun tiukkaa.sen kunnolla.

Siis onko ongelmana et kumi ei pysy paikoillaan?

Viipo
31.01.2017, 00:02
Siis onko ongelmana et kumi ei pysy paikoillaan?

Juu, Just noi TML kumit lupsahtelee tuolta välistä irti ja sit on taas peräöljyt kankaalla.

tapsa4x4
31.01.2017, 06:26
Juu, Just noi TML kumit lupsahtelee tuolta välistä irti ja sit on taas peräöljyt kankaalla.

Erikoista? En oo kuulu tollasesta ongelmasta aijemmin. Äkkiä laskin et sellain vajaan 10volvo akselista autoa pyörinyt meijän reissuissa eikä tollasia ongelmia oo ollu,ja samoja tml kumeja meilläkin ollu.meijän reissut on kyllä vähän sellaisia kevyitä retkiä😁

Kankku
31.01.2017, 07:47
Jos vetonivel ei ole navan puolella ihan perillä niin silloin kumi irtoo helposti

Kankku
31.01.2017, 07:51
Jos vetonivel ei ole navan puolella ihan perillä niin silloin kumi irtoo helposti
Onhan sulla nivelen päässä sokkarengas kunnossa?

A.I
01.02.2017, 19:52
Tänään mittailtua:


vetarin kumi halk. 116mm

Akselin päässä oleva laippa johon tulee kääntöpää kiinni, tässä oleva uloke, sisähalkaisia 100mm ulkohalkaisia 120mm -tähän tulee vetarin kumi päälle. kosketus ala teoriassa 10mm

kääntöpään puoleinen pää: ulkohalkaisia 120mm sisähalkaisia 108mm

kumi on siis puristuksissa n. 4mm matkalta. mutta jos kääntöpäänpuolelle hitsataan 4mm paksu holkki, saadaan kumille lisää kiinnityspintaa eikä akselin päähän tarvitse edes koskea.

-eli tällä pitäisi korjaantua kumien lipsumis ongelma.


Todetaan että ehkä erimekkiset kumit ovat eri leveyksisiä. jos kumi olisi tuon 120mm leveä, jäisi se paremmin puristuksiin. ilmeisesti tämä selittää myös miksi toisen valmistajan kumit pysyvät paremmin paikallaan.

sami_k
04.02.2017, 21:39
en ole itsekkään moiseen ongelmaan törmännyt
veikkaan että kumi aseteltu huonosti paikalleen
jos ei rupea pysyymään niin varmasti löytyy joku asian osaava autokorjaamo salosta

Viipo
05.02.2017, 02:56
en ole itsekkään moiseen ongelmaan törmännyt
veikkaan että kumi aseteltu huonosti paikalleen
jos ei rupea pysyymään niin varmasti löytyy joku asian osaava autokorjaamo salosta

Tuskimpa lie paikkakunnasta kiinni, kun täällä on ollut samanlaista ongelmaa.
Tietty pitäs mittailla, onko noissa volvon porttaaliakseleissa jotain eroavuuksia, missä se kiristyy tiukempaan ja missä ei niin tiukkaan?

A.I
05.02.2017, 10:04
akseleita tehty niin monella vuosikymmenellä että takuula on pientä eroa.
nämä ovat 2 akselisesta 7.55 perillä.

tapsa4x4
05.02.2017, 11:37
akseleita tehty niin monella vuosikymmenellä että takuula on pientä eroa.
nämä ovat 2 akselisesta 7.55 perillä.

Yhdellä vuosikymmenellä noita on tehty.
Mä epäilisin enenmin että eroja on noissa suojakummeissa

BJ-40/76
05.02.2017, 18:31
olisko mahdollista, että huohotin on tukossa?

ja kun paime kasvaa, niin työntää kumia ulos?

Topi1982
05.02.2017, 19:19
[QUOTE=A.I;1335271]akseleita tehty niin monella vuosikymmenellä että takuula on pientä eroa.
nämä ovat 2 akselisesta 7.55

2-akselinen 5,99
Mäyris 6x6 7,05
Pressukapelli 6x6 7,55

A.I
05.02.2017, 21:13
[QUOTE=A.I;1335271]akseleita tehty niin monella vuosikymmenellä että takuula on pientä eroa.
nämä ovat 2 akselisesta 7.55

2-akselinen 5,99
Mäyris 6x6 7,05
Pressukapelli 6x6 7,55


voipi olla 6x6 akselitkin, mistä noista tietää. popon vanhat.

Topi1982
05.02.2017, 21:27
Akseleista en tiijä, mutta perät on pressusta

A.I
06.02.2017, 21:25
Selvisi syykin miksi käänöpään puoleinen laippa on sisäreiältään 108mm eikä 100mm kuten akselin pää.

Vetoakselin suojakumin metalliholkki on 102mm ja se ei luonnollisesti mene 100mm reiän läpi..

Eli nyt vetoakselin kumin vaihtoa varten pitää irroittaa kääntöpää, tosin tämä ei iso homma ole.

nyt taisi loppua kumin lipsuminenkin.