View Full Version : Hiaceen napalukot ?
Mites onnistuuko vm.2000 4x4 hiaceen laittamaan napalukkoja,kun ajatus olis saada etuperä tiellä "vapaaksi".
Miksi haluat etuvedon vapaaksi? Et sinä siinä nimittäin mitään ainakaan säästä..
Mites tuon ikäisessä Hiacessa neliveto on toteutettu, onko jatkuva keskeltä avoin, vai onko valittavissa takaveto ja neliveto? Jos on jatkuva avoin neliveto, niin et edes voi ottaa etupään vetoa irti koska auto ei liikkuisi mihinkään.
Miksi haluat etuvedon vapaaksi? Et sinä siinä nimittäin mitään ainakaan säästä..
Mites tuon ikäisessä Hiacessa neliveto on toteutettu, onko jatkuva keskeltä avoin, vai onko valittavissa takaveto ja neliveto? Jos on jatkuva avoin neliveto, niin et edes voi ottaa etupään vetoa irti koska auto ei liikkuisi mihinkään.
Visko tossa taisi olla keskellä, voisi kai vetää etupää auki vähän, mutta ei kauaa?
http://japan-parts.eu/toyota/eu/2000/hiace-hiace-s-b-v/lxh28l-sbmrxw/3_713210_033_/powertrain-chassis/3610_transfer-gear#41330
Tässä jatkuva neliveto eikä ole mitään katkasioita. Tarvii kysyä kun hiasen kans ei ole aikasemmin värkänny ja nyt ollut käytössä 2 autona/metästysautona:)
Juu ei siinä kyllä varmaan säästätili millään lailla kasva.
Jeps, eipä säästä ei.. aika pientä se etuperän vastus lopulta on.
En ole omissa Jeepeissäni huomannut mitään eroa kulutuksessa jos on ollut etukardaani ja sisemmät vetarit pois (ts. vähän sama kuin olisi napalukot) vs. nelivedolla/ takavedolla ajaessa osat paikallaan.
dodge3500
27.01.2017, 20:04
Visko siä pitäs olla ja kun se leikkaa kiinni niin hajoo etuperä
Juu viskoa tarkoitinkin. Sehän taitaakin olla oiken muhreen kryyni hiacessa:D...mainaan viskon kiinni leikkaaminen.
...mainaan viskon kiinni leikkaaminen.
Onneksi sitä sattuu Toyotassakin :D Jeepin 249- jakoaskeissa viskon kiinnijumiminen on aika tyypillinen vika myös :o
Jos Hiacessa on visko, niin mahtaako jakoaski olla läpivetävä? Eli takavedolle menee veto suoraan läpi, ja etuperä tulee viskon kautta mukaan jos takarenkaat alkaa sutia? Vai onko siellä tasauspyörästö + visko ja pääakseli siis "poikki" tasauspyörästön kohdalta?
Miksi haluat etuvedon vapaaksi? Et sinä siinä nimittäin mitään ainakaan säästä..
Ei sovellu tähän mitenkään, mutta kyllä ne avonaiset napikset näkyy hiukan kulutuksessa, kylmällä selvemmin + eipähän kulus vetarin holkit ja murrokset ynnä muut riippuen rakenteesta.
Miksi haluat etuvedon vapaaksi? Et sinä siinä nimittäin mitään ainakaan säästä..
Ei sovellu tähän mitenkään, mutta kyllä ne avonaiset napikset näkyy hiukan kulutuksessa, kylmällä selvemmin + eipähän kulus vetarin holkit ja murrokset ynnä muut riippuen rakenteesta.
Hiasteesta en paljon mitään tiedä, mutta mitenkäs noin yleisemmin, jos muutetaan napalukoton napalukoille, niin silloinhan alkaa napa pyörimään vetarin tumpin ympärillä, kun napalukot on auki, eikös?
Onko se napa laakeroitu vetariin nähden niin, että siitä vetarin pysähtymisestä ei tule ylimääräistä kulumaa napaan tai vetarin tumppiin? Alkuperäisenä tai napalukko kiinni se tumppi kääntyy samaan tahtiin navan kanssa.
Hiasteesta en paljon mitään tiedä, mutta mitenkäs noin yleisemmin, jos muutetaan napalukoton napalukoille, niin silloinhan alkaa napa pyörimään vetarin tumpin ympärillä, kun napalukot on auki, eikös?
Onko se napa laakeroitu vetariin nähden niin, että siitä vetarin pysähtymisestä ei tule ylimääräistä kulumaa napaan tai vetarin tumppiin? Alkuperäisenä tai napalukko kiinni se tumppi kääntyy samaan tahtiin navan kanssa.
Pronssiholkeilla ne on ainakin vanhoissa toyotoissa laakeroitu. Jos meinaa napalukot laittaa, niin jotenkin se laakerointi on toteutettava. Minusta tuo pronssiholkkisysteemi ei ollu mitenkään hyvä. Niissä on uutenakin välystä jolloin vetari ravistaa napalukkojen ollessa kytkettynä. Samalla nelivedon käyttö menee hankalaksi kun pitää käydä käsin vääntämässä napalukot päälle. Se oli vanhan hiacen ärsyttävin piirre, kun piti ne vääntää päälle ja sitten heti isolle tielle mennessä pois, kun se ravistaminen häiritsi. Muutenkin hiacen ollessa kyseessä, onko sillä oikeasti väliä kuluttaako se 12l/100km vai 12,5l/100km?
Hiasteesta en paljon mitään tiedä, mutta mitenkäs noin yleisemmin, jos muutetaan napalukoton napalukoille, niin silloinhan alkaa napa pyörimään vetarin tumpin ympärillä, kun napalukot on auki, eikös?
Näin taitaa käydä näissä "retkukeuloissa"
Jäykissä akseleissa tilanne on toinen.
Oisko jossaki hyviä kuvia miten tuollainen erillisjousitettu hiacen/hilux/pajero/tms pyörännapa on toteutettu?
Onko sillä jotain merkitystä johonkin pyöriikö se napa vetarin ympärillä? Paitsi että etuvoimansiirron osat kuluu vähemmän... Samanlainen se pyörännapapaketti on periaatteiltaan ja aika pitkälle osiltaankin retkukeulassa kuin jäykässä akselissakin. Eri asia laitteet mihin ei edes optiona ole saanut napalukkoja, silloin vetonivelen tumppi pitää laakeria kasassa kuten etuvetoautoissakin. Portaalit ja muu raskas sitten erikseen.
Pronssiholkeilla ne on ainakin vanhoissa toyotoissa laakeroitu. Jos meinaa napalukot laittaa, niin jotenkin se laakerointi on toteutettava. Minusta tuo pronssiholkkisysteemi ei ollu mitenkään hyvä. Niissä on uutenakin välystä jolloin vetari ravistaa napalukkojen ollessa kytkettynä. Samalla nelivedon käyttö menee hankalaksi kun pitää käydä käsin vääntämässä napalukot päälle. Se oli vanhan hiacen ärsyttävin piirre, kun piti ne vääntää päälle ja sitten heti isolle tielle mennessä pois, kun se ravistaminen häiritsi. Muutenkin hiacen ollessa kyseessä, onko sillä oikeasti väliä kuluttaako se 12l/100km vai 12,5l/100km?
Jotakin feelua ollut sulla Hiacessa. On ollut noita nelikoita HJ, Rocky, Hiace ja nyt Hiluxi. Kaikissa manuaali napikset, ei ongelmia ravistuksen suhteen, Rocky pikkuisen jossakin 80km/h kohdilla antoi merkkiä jos oli jäänyt kääntämättä vapaalle.
Itse pärjännyt noiden kanssa, aika harvoi sitä normaaliajossa tarvii nelikkoa ja jos tarvii niin antaa ne lukot olla kytkettynä-
Jotakin feelua ollut sulla Hiacessa. On ollut noita nelikoita HJ, Rocky, Hiace ja nyt Hiluxi. Kaikissa manuaali napikset, ei ongelmia ravistuksen suhteen, Rocky pikkuisen jossakin 80km/h kohdilla antoi merkkiä jos oli jäänyt kääntämättä vapaalle.
Itse pärjännyt noiden kanssa, aika harvoi sitä normaaliajossa tarvii nelikkoa ja jos tarvii niin antaa ne lukot olla kytkettynä-
Pitkään sitä tärinän aiheuttajaa etittiin ja kaikki holkit vaihdoin. Sillä väheni, mutta ei loppunu. Kardaaninkin vaihdoin se kun on myös tuettu samantyyppisesti holkilla ja oli sitte menny aika huonoksi. Pahimmillaan se tärinä oli siten, että navat oli kytketty, mutta veto ei. Nelivedon kytkentä hieman vaimensi sitä. Pärjäähän noiden kanssa kyllä, mutta ei niitä kannata laittaa autoon jossa niitä ei alunperin ole. Varsinkaan hiaceen joka takavetoisena jää kiinni märälle nurmikolle.
Pitkään sitä tärinän aiheuttajaa etittiin ja kaikki holkit vaihdoin. Sillä väheni, mutta ei loppunu. Kardaaninkin vaihdoin se kun on myös tuettu samantyyppisesti holkilla ja oli sitte menny aika huonoksi. Pahimmillaan se tärinä oli siten, että navat oli kytketty, mutta veto ei. Nelivedon kytkentä hieman vaimensi sitä. Pärjäähän noiden kanssa kyllä, mutta ei niitä kannata laittaa autoon jossa niitä ei alunperin ole. Varsinkaan hiaceen joka takavetoisena jää kiinni märälle nurmikolle.
Juurikin noin se Rocky sen purautuksen tekikin siellä 80 paikkeilla.
Silti vaikka et vikaa löytänyt niin sellainen sinun autossasi on ollut.
On noita kun on automaattinapiksen vaihtanut manuaaliin ja toimii, olen useammalla itse ajanut napalukot kiinni ja takavedolla kun joskus ne vaan unohtuu eikä ole ollut murheita.
BJ-40/76
03.02.2017, 21:41
Nuo värinät johtuu yleensä kuluneista/kuivista kardaanin ristikoista.
toki jos laakerit pinjoniakselilla taikka jakiksessa on väljät, niin sieltäkin voi johtua.
Ja nuo pronssiholkit, JOS OVAT (onko?) vastaavat kuin jäykkäakseliset cruiserit/-hilux, on kulutustavaraa: ne kestää vain muutaman sata tkm. Toki jos on voitelu on unohtunut/uitettu paljon suossa tms, niin voi mennä aikaisemminkin. (Rimpulakeulassa lujemmilla, kun aina kulmaa enemmän, siis jos ajetaan jäykällä nelivedolla... ja lika pääsee suoraan holkkiin...)
Ja jos tykkät remontinteosta, niin älä osta alkuperäisiä vetarin pronssiheloja.
Minulle on nuo huonot tarvikeholkit tulleet tutuiksi, yhdestä hodarista meni uusi (tarvike-)murros ja vetoakseli paskaksi....
Minä en enää laita k.o tarvikeholkkia... en omaan enkä kenenkään muunkaan autoon. (profiilissa kuvia hdj-80 pronssiheloista)
Tuo kardaani kannattaa käyttää irti, ja kokeilla irrallaan, että eihän ristikoissa todellakaan tunnu pykäliä tai jumittamista laipasta kierrettynä ja kallistettuna.
(kun ristikko jumii/hakkaantuu; se alkaa lämmetä, ja silloin rasvat lähtee liikenteeseen, ja voivat voidella paskan ristikkokupin, mutta vahinko on jo tapahtunut)
Jos toyotan ristikot tuntuu väljiltä paikallaan heiluttelemalla, niin ne on olleet rikki jo pitkään.
Ja jos kardaanin liuku on väljä, niin se saa kardaanin epätasapainoon ilman kuormitusta, ja se täristää todella pahasti.
Jäykällä etuakselilla, kuten bj-hj-hdj jne, tuo ravistaminen VOI johtua jakolaatikon akselin ja perän pinjoniakselin kulma erosta, mutta sitä ei risukeula hiacessa voi olla, jos joku ei ole todella pahasti rikki...
Allekirjoittaneella SOA -BJ-40 takakardaani on perän päästä suora, siis ristikko ei ei tiiku ollenkaan.... jakiksen päässä on paljon kulmaa, oliskohan suuruusluokkaa 15-25 astetta, ja vapaalla rullatessa tuntuu joskus pieni vibra, kun oikein keskittyy....
550tkm taitaa olla mittarissa, kertaakaan ei ole mitään hokkkeja tuohon omaan vaihdeltu, retkukeulainen vielä.:D