PDA

View Full Version : Millaista autoa ja miten kuormattuna sitä saa ajaa C1-kortilla?


WinChester
26.01.2017, 21:36
Ropsahti eilen inssi läpi ja nyt on taskussa väliaikainen C1-kortti! :D Ei muuta kuin uutta harrasteautoa eli kuorkkia heti ostamaan.

Mutta mutta. Autokoulun ekalla tunnilla opettaja sanoi, että C1:llä saa ajaa autoa, jonka suurin sallittu kokonaispaino on 7500kg. No, toinen ope sanoi että höpöhöpö, saa ajaa vaikka mitä kuormuria, jonka kokonaismassa ajotilanteessa on max 7500kg, eli esim. pelkkää nuppia tai tyhjää lavaa, oli sen suurin sallittu kokonaismassa vaikka 20000kg.

No, saatuani eilen kortin kysyin asiaa katsurilta ja näkemys oli että auton rekkarista se katotaan eli suurin sallittu kokonaismassa ja jos se on päälle 7500kg niin ei ole tielle asiaa vaikka tyhjän auton omapaino olisi niinkin vähän kuin vaikkapa 4000kg.

No tänään sitten uudelleen soittoa autokouluun, josta kehoittivat soittamaan TRAFIin. Siellä heppu tavasi samaa lakipykälää - siinähän ei puhuta mitään suurimmasta sallitusta kokonaispainosta tieliikenteessä, vain suurimmasta kokonaispainosta - ja kehoitti soittamaan poliisille! :eek:

No ei kun soittoa Helsingin poliisin palvelukeskukseen, josta yhdistetty kaveri tuumi hetken ja vastasi että hänpä laittaa tämän eteenpäin LIIKENNEpoliisille! Otti vielä numeron talteen että soittavat sitten sieltä mulle oikean tulkinnan. No, eipä soittoa kuulunut. Ehkä huomenna sitten.

On kyllä ihme pallottelua, kun eivät tiedä tai uskalla ottaa kantaa. Ei viitsis alkaa tekeen tarjouksia autoista saati ostella niitä, jos sitten tiellä napsahtaakin isompi voittolappu. Kärrihän on nyt selvä eli sen max paino on 750kg.

Onko näkemyksiä / kokemuksia aiheesta?

jmk
26.01.2017, 21:39
Kyllä se taitaa olla tuo 1-vaihtoehto kokonaispaino max 7500kg otteen mukaan

jmk
26.01.2017, 21:43
Löytyi googlella ihan suoraan ajovarman sivuiltakin ilman suurempia etsimisiä...yli 3500 ja alle 7500kg inssissä vähintään 4000kg ajoneuvo

WinChester
26.01.2017, 21:55
Löytyi googlella ihan suoraan ajovarman sivuiltakin ilman suurempia etsimisiä...yli 3500 ja alle 7500kg inssissä vähintään 4000kg ajoneuvo
Jos samaa sivua (https://www.ajovarma.fi/c-ajokortti) katsottiin, niin siellä ei puhuta mitään suurimmasta SALLITUSTA kokonaismassasta ja se on eri asia kuin suurin kokonaismassa tieliikenteessä. Inssissä on kyllä oltava se rekisterissä oleva kokonaismassaltaan väh. 4000kg, mutta muutapa ei sitten puhutakaan.

jmk
26.01.2017, 22:07
Kyllä ainakin kun kyselin tuon c1e perään niin max 7500kg oli määräävä tekijä esim.8000kg mersulla ei ole asiaa tielle kärrin kanssa ja ainakin kun katsoo samalta sivulta c1e korttivaaatimuksia niin siellä lukee rekisteröinti todistukseen mainitut max.painot

baxxter
26.01.2017, 22:14
Ajokorttilaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386

4 §

Ajokorttiluokat
...

1) C1, johon kuuluvat:

a) muut kuin D1- tai D-luokan ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;

3 §

Määritelmiä

Tässä laissa tarkoitetaan:
...
11) ajoneuvon kokonaismassalla ajoneuvon rekisteriin merkittyä ja sen rekisteröimisestä annetusta todistuksesta ilmenevää kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa;

Nikuzai
27.01.2017, 06:54
Mikähän helvetti siinäkin on, että lakia ei voida kirjoittaa selväksi vaan pitää tahallaan jättää tulkittavaksi kaikki pykälät

Puhutaan kokonaismassasta, mutta mistä kokonaismassasta siitä kokonaismassasta joka on päällä puntarilla vai joka lukee otteessa



Ja epäilisin et toi c1e sotkee kanssa asiaa kuten be;kin kärrynvetomassoja
ilman e;tä et saa vetää vaikka autossa riittää painot, mutta pikku e, niin saat vetää vaikka micralla 3500kg kokonaismassallista kärryä, kunhan se punnituksessa on painoihin menevä

WinChester
27.01.2017, 07:40
Ajokorttilaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386
Ai joo toi määritelmäkohta jäi tietysti lukematta eli rekkaripaino määrää. :mad::(:mad::(:mad::( Ei voi mitään, mutta tulipahan selväksi ja nyt tietää varmuudella mitä kannattaa lähteä etsimään. Mobile.de:ssä on aika hyvä hakukone nimenomaan tuolle painoluokalle. :)

jmk
27.01.2017, 08:58
Eiköhän se kärrikin mene otteen painojen mukaan...esim. 4wd hiace kokonaispaino 3t niin ei vedetä jarrullista kärriä edes tyhjänä ilman pikku-e kun kokonaismassat ratkaisee ja tuskin löytyy sellaista micraamihin on leimattu 3.5t koukku? Ja mistä ne miliisit tuolla tiellä pystyy mittaamaan mihin painoihin kuormattu auto on jos mentäisiin sen hetkisillä kuormilla, olen vieläkin sitä mieltä että otteeseen merkityt kokonaispainot on ratkaisevat ja ei siinä paljoa ole tulkinta mahdollisuuksia

WinChester
27.01.2017, 09:35
Eiköhän se kärrikin mene otteen painojen mukaan...esim. 4wd hiace kokonaispaino 3t niin ei vedetä jarrullista kärriä edes tyhjänä ilman pikku-e kun kokonaismassat ratkaisee ja tuskin löytyy sellaista micraamihin on leimattu 3.5t koukku? Ja mistä ne miliisit tuolla tiellä pystyy mittaamaan mihin painoihin kuormattu auto on jos mentäisiin sen hetkisillä kuormilla, olen vieläkin sitä mieltä että otteeseen merkityt kokonaispainot on ratkaisevat ja ei siinä paljoa ole tulkinta mahdollisuuksia
Tarkkaanottaen jarrullista kärriä saa vetää ilman pikku-eetä, kunhan sen kokonaismassa kuormattuna on max 750 eli esim. tyhjänä siirto onnistuu.

Tuskin on yhtään tavallista ei-nelivetoista henkilöautoa, jolla saisi vetää lähellekään 3500kg. Isokoneisella E-Mersullakin jää jonnekin 2100kg, vaikka auto vetäisi joka nurkasta.

Auton kokonaismassaa tuskin henkilöautoliikennettä seuraavat poliisit saa mitattua - raskas sitten erikseen - joten esim. trailerilla autoa kuljettaessa katsotaan vetoauton vetopainot, trailerin ja sillä kuljetettavan omapainot kunkin laitteen omasta rekkarista. Jos on muuta kuormaa, niin sitten joko vaaka tai hlökohtainen arvio, joka on taas sitten jo harmaalla alueella.

Jappi
27.01.2017, 10:08
Samalla lailla ne henkilöauton kärrytkin punnitaan tien päällä jos epäillään ylikuormaa. Tuon korttihomman osalta kannattaa muistaa että kortin riittävyys katsotaan otteen kokonaispainoista, eli sillä senhetkisellä kuormauksella ei ole merkitystä. Eli tietääkseni sitä traileria ei saa vetää tyhjänäkään B kortilla jos kokonaismassa otteessa ylittää 750kg.

WinChester
27.01.2017, 10:18
...Eli tietääkseni sitä traileria ei saa vetää tyhjänäkään B kortilla jos kokonaismassa otteessa ylittää 750kg.
Joo ei saa mutta on jo melkonen järkäle se jarrukärri, joka painaa päälle 750kg tyhjänä.

f250
27.01.2017, 10:48
eikös kaikki katota rekkariotteesta painojen mukaan mitä saa vetää milläkin ja aina kokonais massan mukaan ei oma painon. näin ainakii on tien päällä mulle sanottu mut onneks korttiluokat riittää vaikka ajelis omala c1 rekatula autola

hiluvitkutin
27.01.2017, 10:50
Saa ha:lla vetää ilman e:tä enemmänkin kuin 750 kg.
Yhdistelmän kokonaispaino ei saa ylittää 3500kg ja veturin oltava painavampi kuin vedettävä. Mutta ainakin sen 750kg saa kiskoa.

Swoop
27.01.2017, 10:55
Tää on just tätä kun pitää kaikki pykälät sorvaa niin vitun hienoksi että kaikki sitä lukevat on yhtä paljon oikeassa kun väärässäkin. Sitten kohta kun poistuu otteetkin niin sithän tää vasta selkeeks menee. :mad:

Ippe69
27.01.2017, 11:00
Kortin riittävyys katsotaan ajoneuvojen rekisteriotteista kokonaismassojen kohdalta. Ajoneuvoyhdistelmän laillisuus taas todetaan punnitsemalla. On varma tieto, mutta en nyt viitsi puhelimella alkaa etsimään pykäliä. Eli tyhjääkään kärryä ei saa vetää ilman pikku-eetä jos otteen kokonaismassat menee yli 3500kg. Mutta esim. 1500kg vetävällä autolla saa hinata 3500kg kärryä, kunhan todellinen massa ei ylitä 1500kg. Näitä tuli selviteltyä kun lavettikärryn ostoa suunniteltiin.

WinChester
27.01.2017, 11:07
eikös kaikki katota rekkariotteesta painojen mukaan mitä saa vetää milläkin ja aina kokonais massan mukaan ei oma painon. näin ainakii on tien päällä mulle sanottu mut onneks korttiluokat riittää vaikka ajelis omala c1 rekatula autola


Kokonaismassasta kieltämättä noissa puhutaan, mutta aika veemäinen poliisi pitää olla jos tyhjän alle 750kg trailerin siirrosta rankaisee pelkän B-kortin haltijaa.

Saa ha:lla vetää ilman e:tä enemmänkin kuin 750 kg.
Yhdistelmän kokonaispaino ei saa ylittää 3500kg ja veturin oltava painavampi kuin vedettävä. Mutta ainakin sen 750kg saa kiskoa.
Joo niinpäs muuten onkin. Tää näköjään mikään helppo homma ollutkaan. Mulla kun oli/on (A)BE-kortti niin en tullut ajatelleeksi.

Vähän menee kyllä off-topiikiksi, mutta varsinainen asia tuli kyllä jo selväksi, joten menköön.

AH
27.01.2017, 11:15
Tarkkaanottaen jarrullista kärriä saa vetää ilman pikku-eetä, kunhan sen kokonaismassa kuormattuna on max 750 eli esim. tyhjänä siirto onnistuu.

Tuskin on yhtään tavallista ei-nelivetoista henkilöautoa, jolla saisi vetää lähellekään 3500kg. Isokoneisella E-Mersullakin jää jonnekin 2100kg, vaikka auto vetäisi joka nurkasta.

Auton kokonaismassaa tuskin henkilöautoliikennettä seuraavat poliisit saa mitattua - raskas sitten erikseen - joten esim. trailerilla autoa kuljettaessa katsotaan vetoauton vetopainot, trailerin ja sillä kuljetettavan omapainot kunkin laitteen omasta rekkarista. Jos on muuta kuormaa, niin sitten joko vaaka tai hlökohtainen arvio, joka on taas sitten jo harmaalla alueella.


Auton omamassa+kärryn kokonaismassa max 3500kg niin saa vetää b-kortilla, kunhan kytkentämassa ei ylity siitä, mitä lukee auton papereissa. Jos menee auton omamassa + kärryn kokonaismassa yli 3500kg niin vaatii pikku e:n
Esimerkiksi hj61 omamassa 2200kg + kärry kokonaismassaltaan 1400kg vaatii jo pikku e:n, kokeiltu on!
Autoon taas saa kytkeä 3500kg kokonaismassaltaan olevan kärryn jos se on vain lastattu kärryn omapaino mukaanlukien siten, ettei auton papereissa oleva max kytkentämassa ylity ja tietysti kortissa riittää virta.

hiluvitkutin
27.01.2017, 11:20
Eipä ne seriffitkään tiedä sitä välttämättä.
Kerran istuin maijassa aika pitkään ja asiasta väiteltiin, ja vaikka lakikirjaa lukivat niin ei meinannu koukerot heillekkään avautua.

Nikuzai
27.01.2017, 11:40
Kokonaismassasta kieltämättä noissa puhutaan, mutta aika veemäinen poliisi pitää olla jos tyhjän alle 750kg trailerin siirrosta rankaisee pelkän B-kortin haltijaa.



Mites se passat lavetti menikään ja punnitusmassa vetohetkellä oli alle 3500kg jonka mukaan se sen kärryn passatin perään otti

Sit ois ollut laillinen kuormaus jos se traileiri ois laitettu 750kg jarruttoman muulin päälle ja liikenteeseen


Se tosiaan on nykyään sentään viisaampi, et saan siirtää opelilla max 3,5 tonnista 800kg traileria, kun opelissa riittää jarrullisen 1400kg vetopainot, mutta vain kun mulla on pikku-e
Ja se, että saan vaikka lainassa olevalla 400kg omapainosella ansemms;illa saan vetää tonnin kuormallisena vaikka kokonaismassa oiskin 3500kg

Ippe69
27.01.2017, 12:36
Auton omamassa+kärryn kokonaismassa max 3500kg niin saa vetää b-kortilla, kunhan kytkentämassa ei ylity siitä, mitä lukee auton papereissa. Jos menee auton omamassa + kärryn kokonaismassa yli 3500kg niin vaatii pikku e:n
Esimerkiksi hj61 omamassa 2200kg + kärry kokonaismassaltaan 1400kg vaatii jo pikku e:n, kokeiltu on!
Autoon taas saa kytkeä 3500kg kokonaismassaltaan olevan kärryn jos se on vain lastattu kärryn omapaino mukaanlukien siten, ettei auton papereissa oleva max kytkentämassa ylity ja tietysti kortissa riittää virta.
Kyllä tuo
http://www.trafi.fi/autoilu/ajokortit/ajokorttiluokat
puhuu kokonaismassoista sekä auton, että kärryn suhteen.

Kaitsu67
27.01.2017, 14:05
Auton omamassa+kärryn kokonaismassa max 3500kg niin saa vetää b-kortilla, kunhan kytkentämassa ei ylity siitä, mitä lukee auton papereissa. Jos menee auton omamassa + kärryn kokonaismassa yli 3500kg niin vaatii pikku e:n
Esimerkiksi hj61 omamassa 2200kg + kärry kokonaismassaltaan 1400kg vaatii jo pikku e:n, kokeiltu on!
Autoon taas saa kytkeä 3500kg kokonaismassaltaan olevan kärryn jos se on vain lastattu kärryn omapaino mukaanlukien siten, ettei auton papereissa oleva max kytkentämassa ylity ja tietysti kortissa riittää virta.

+ että jos kärrin massa ylittää vetoauton massan, tarvii myös pikku e:n vaikka yhdistelmä olisi alle tuon 3500kg

WinChester
27.01.2017, 14:30
Johan tuli melkonen säpinä ja polemiikki aiheesta! :D Ja kyllä ihan syystä, jos ei jetsonitkaan näitä heti osaa. Olisko taas yksi esimerkki huonosti valmistellusta laista, kun ei ammattilaiset saati maallikot osaa sitä kerralla tulkita? :confused:

Hyvä että on kortissa nyt kirjaimia, niin ei ole niin tarkkaa. :p ;)

savustin
27.01.2017, 15:44
Kun hankitaan ajokortti niin yleensä tiedetään mihin käyttöön se on tarkoitettu ja mitä sillä saa ajaa vai hankitaanko nykyään ensin ajokortti ja sitten arvotaan mitä sillä saa ajaa :D . No leikkileikkinä en ollut ennen kuullut tämmöisestä välimallin kortista, mikä idea tossa on eikös normaali kuorma-auto kortti olis ajanut asiansa vai onko tämä taas joku eu kompa.

WinChester
27.01.2017, 15:48
Kun hankitaan ajokortti niin yleensä tiedetään mihin käyttöön se on tarkoitettu ja mitä sillä saa ajaa vai hankitaanko nykyään ensin ajokortti ja sitten arvotaan mitä sillä saa ajaa :D . No leikkileikkinä en ollut ennen kuullut tämmöisestä välimallin kortista, mikä idea tossa on eikös normaali kuorma-auto kortti olis ajanut asiansa vai onko tämä taas joku eu kompa.
C1-kortilla saa kuljettaa vain omia romuja. Jos meinaa ajaa työkseen (=saada ajamisestansa palkkaa) saa ajaa vain ammattipätevyyden suoritettuaan. Siitä on sitten omat pykälänsä ja korttinsa.

jmk
27.01.2017, 16:36
eiköhän tuohon pulla auto korttiin liity samalla tavalla ammattipätevyys jos työkseen ajaa... on mullakin 26tonninen auto ja ei siinä tarvi ammatti pätevyyttä. se ei ole millään tavalla ajoneuvon painoon sidottu vaatimus vaan käyttötarkoitus ratkaisee

tekniikkamies
27.01.2017, 17:58
Joo ei saa mutta on jo melkonen järkäle se jarrukärri, joka painaa päälle 750kg tyhjänä.

750 kiloa tuntuu kevytperävaunuun verrattuna suurelta kärryn painolta, mutta heti jos on vähän varustellumpi kärry vaikka joku Saris PKL-40, jolla voi kipata multaa ja polttopuita sähköhydraulisesti, näyttäs olevan 995 kiloa. Hinta myös pompsahtaa samalla kun kärry ei ole enää "ohutta peltiä" myös runkorakenteiden osalta.

turakki
27.01.2017, 18:06
Kun hankitaan ajokortti niin yleensä tiedetään mihin käyttöön se on tarkoitettu ja mitä sillä saa ajaa vai hankitaanko nykyään ensin ajokortti ja sitten arvotaan mitä sillä saa ajaa :D . No leikkileikkinä en ollut ennen kuullut tämmöisestä välimallin kortista, mikä idea tossa on eikös normaali kuorma-auto kortti olis ajanut asiansa vai onko tämä taas joku eu kompa.

Tämä c1 kortti oli ainakin tullessaan aika tavalla halvempi, kuin täysi c. Noita c1 sprinttereitä sun muita on aika paljon yksityiskäytössä, samaten jenkkilavuaareja. Itse ajoin joskus d1 kortin muistaaakseni parilla ajo- ja teoriapäivällä.

savustin
27.01.2017, 19:28
Ookei nyt tuli tämäkin selväks minä kun en näitä nyky kortteja tunne,Itse ajoin aikoinaan ABECE kortin niin ei ole ollut tarvis miettiä nykymaailman ihmeitä.Olen minäkin käynyt kaikenmaailman pellehermanni kursseja eikä niitä ole kukaan kyselly, muka ammattipätevyys pitää olla mitenkähän minäkin olen viisastunut maksamalla 150-200e per pätevyys no onhan rikas olo kun ei istua pysty rahapussi perstaskussa siellä se pätevyys on.

Uazmies
27.01.2017, 20:44
Joo ei saa mutta on jo melkonen järkäle se jarrukärri, joka painaa päälle 750kg tyhjänä.

Ei mitenkään tavaton, tukevin kärry jota olen vetänyt painaa tyhjänä 1140kg. Kantavuutta paperilla siis 2360kg ja todellisuudessa paljon paljon enemmän.

baxxter
27.01.2017, 20:59
Olisko taas yksi esimerkki huonosti valmistellusta laista, kun ei ammattilaiset saati maallikot osaa sitä kerralla tulkita? :confused:

Se nyt on ihan sama mitä siinä laissa lukee, kun ei sitä kukaan lue. Pitää vaan äkkiä päästä forumille kirjoittamaan että miten sen itse muistaa kuulleensa joskus ja kuinka joku ei sitä silloin toisella kerralla tiennyt.

aika veemäinen poliisi pitää olla jos tyhjän alle 750kg trailerin siirrosta rankaisee pelkän B-kortin haltijaa
Aika veemäistä toimia kuten laissa määrätään.

JiiPee
27.01.2017, 21:08
Ropsahti eilen inssi läpi ja nyt on taskussa väliaikainen C1-kortti! :D
...
Onko näkemyksiä / kokemuksia aiheesta?

Topikin aiheena on "Millaista autoa ja miten kuormattuna sitä saa ajaa C1-kortilla?".

Eikö tätä aihetta ja autoon liittyviä kytkentäpainoja ole käyty läpi siellä C1-koulutuksessa?

WinChester
27.01.2017, 21:18
Se nyt on ihan sama mitä siinä laissa lukee, kun ei sitä kukaan lue. Pitää vaan äkkiä päästä forumille kirjoittamaan että miten sen itse muistaa kuulleensa joskus ja kuinka joku ei sitä silloin toisella kerralla tiennyt.
Pakko niitä on vähän lukea, kun joku kaikentietävä vanhan liiton autokoulun opekin väittää vastoin parempaa tietoa vaikka mitä p***aa. :mad: Hyvä että löytyi oikeat pykälät ja varma tieto, niin ei tarvitse arvuutella sopivaa ostokohdetta saati hankkia laitonta kapinetta. :)

Aika veemäistä toimia kuten laissa määrätään.
Minkäs teet. Joku pykäläpelle sen rikkomisesta kuitenkin sakottaa. :mad:

Topikin aiheena on "Millaista autoa ja miten kuormattuna sitä saa ajaa C1-kortilla?".

Eikö tätä aihetta ja autoon liittyviä kytkentäpainoja ole käyty läpi siellä C1-koulutuksessa?
Äläpäs provoile siellä! :p;) Jos malttaa lukasta ekan topiikin ajatuksella läpi, asia kyllä selviää heikommallakin sisälukutaidolla. Silloin myös selviää ettei ole kyse kytkentäpainoista. :)

Mutis
27.01.2017, 21:35
Se nyt on ihan sama mitä siinä laissa lukee, kun ei sitä kukaan lue. Pitää vaan äkkiä päästä forumille kirjoittamaan että miten sen itse muistaa kuulleensa joskus ja kuinka joku ei sitä silloin toisella kerralla tiennyt.


Aika veemäistä toimia kuten laissa määrätään.

Miksi sitten Trafin sivuilla neuvotaan näin? Eli todellisen massan mukaan?

Autolle suurin sallittu perävaunumassa on vetotilanteessa 1 500 kg (tieto löytyy pääsääntöisesti rekisteriotteesta). Perävaunun kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1 800 kg. Perävaunun vetäminen autolla on sallittua, jos perävaunun todellinen massa vetotilanteessa on enintään 1 500 kg.


Mikäli vetoauto painaa enemmän kuin 1 700 kg, tarvitaan B96- tai BE-kortti. B96-kortilla vetoauton paino saa tässä tapauksessa olla enintään 2 450 kg. BE-kortilla ajavan pitää puolestaan huomioida vain se, että vetoauto on B-luokan ajoneuvo ja perävaunun kokonaismassa on enintään 3 500 kg eli tämän esimerkin osalta 1 800 kg.

http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

JiiPee
27.01.2017, 21:41
Äläpäs provoile siellä! :p;) Jos malttaa lukasta ekan topiikin ajatuksella läpi, asia kyllä selviää heikommallakin sisälukutaidolla. :)

Luin kyllä... ...niin, sitä minä vain, että eikö lainsäädäntöön liittyvät asiat pitäisi käydä läpi siellä kurssilla, mistä he saavat maksun? Tuntuu jotenkin erikoiselta, jos yksi opettajista sanoo yhtä ja toinen samasta asiasta höpönhöpön... ;)

Mutta joka tapauksessa onnittelut uudesta kortista :cool:

WinChester
27.01.2017, 21:47
Tuntuu jotenkin erikoiselta, jos yksi opettajista sanoo yhtä ja toinen samasta asiasta höpönhöpön... ;)
No älä! :confused: Ehkä sanamuoto nyt ei ollut ihan tuo, mutta vahva näkemys kuitenkin. Asia tuli selville kunnolla; täältä kun löytyy pykälät osaavaa porukkaa toisin kuin viranomaisista taas ei! :eek:

Putiikki (Hämeenlinnan Auto-opisto) järjesti C1:n ihan yksityisopetuksena, kun muissa firmoissa olisi joutunut odottamaan ison porukan kertymistä ties kuinka kauan. Kortti tuli alle 2vkoa koulutuksen aloituksesta, joten voi olla vain tyytyväinen. :)

Mutta joka tapauksessa onnittelut uudesta kortista :cool:
Jep jep! Plastiikkista odotellessa. :)

-Captain-
27.01.2017, 23:15
Johan tuli melkonen säpinä ja polemiikki aiheesta! :D Ja kyllä ihan syystä, jos ei jetsonitkaan näitä heti osaa. Olisko taas yksi esimerkki huonosti valmistellusta laista, kun ei ammattilaiset saati maallikot osaa sitä kerralla tulkita? :confused:

Hyvä että on kortissa nyt kirjaimia, niin ei ole niin tarkkaa. :p ;)

Ootkos sie käyny ajamassa C1E:n vai pelkän C1-kortin? BE kortin E-kirjain ei siirry C kirjaimen perään....

ImacInnes
27.01.2017, 23:17
Joo, eikä ole ainoa asia mistä ei viranomaisilta löyty faktaa ja jos löytyy jotain niin senkin voi tulkita monella tavalla???

Esim. Yhdistelmän renkaat? Kesä, M+S, kitka ja nasta???

t. Ismo Ämmä

-Captain-
27.01.2017, 23:33
Miksi sitten Trafin sivuilla neuvotaan näin? Eli todellisen massan mukaan?

Autolle suurin sallittu perävaunumassa on vetotilanteessa 1 500 kg (tieto löytyy pääsääntöisesti rekisteriotteesta). Perävaunun kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1 800 kg. Perävaunun vetäminen autolla on sallittua, jos perävaunun todellinen massa vetotilanteessa on enintään 1 500 kg.


Mikäli vetoauto painaa enemmän kuin 1 700 kg, tarvitaan B96- tai BE-kortti. B96-kortilla vetoauton paino saa tässä tapauksessa olla enintään 2 450 kg. BE-kortilla ajavan pitää puolestaan huomioida vain se, että vetoauto on B-luokan ajoneuvo ja perävaunun kokonaismassa on enintään 3 500 kg eli tämän esimerkin osalta 1 800 kg.

http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

Taas menee puurot ja vellit sekaisin!!

Auton vetopaino menee todellisen mukaan eli mitä painaa vaakalla! esim.autolla jonka vetokyky jarrullista on 1200kg ja siihen laitetaan 3500kg kokonaismassalla oleva traileri jonka omamassa 700kg, siihen saa ottaa vaan 500kg kuormaa. Sama kärry toisen auton perässä jossa vetopaino 3000kg saa ottaa kuormaa 2300kg.. Eli vetoauto määrää mitä siihen kärrin voi lastata.
Harva tietää näitä, esim monet laittaa surutta rautakaupasta 750kg kevytperävaunuun 500kg sementtiä kun kärrin kantavuus on 500kg, yllätyksenä tulee kun virkavalta antaa ylikuormasta sakot kun ei sillä uudella mersulla saa vetää kun 550kg :)

Ja mitä tulee tuohon ajokorttivaatimukseen, niin tien päällä on helpompaa katsoa että riittääkö kortti kun AJOKORTIN riittävyys katsotaan kokonaispainojen mukaan !

Ei pidä sekoittaa näitä asioita keskenään

Timo_L
28.01.2017, 00:02
Ootkos sie käyny ajamassa C1E:n vai pelkän C1-kortin? BE kortin E-kirjain ei siirry C kirjaimen perään....

Juuri näin.

Naurettavinta on se, että vaikka esim. BE- kortilla saa vetää maksimissaan 7000kg yhdistelmää (3500kg kokonaismassan vetoauto + 3500 kok.massan kärry), niin C1- sekä C- kortilla ei saa vetää kuin maksimissaan 750kg kärryä :eek: :rolleyes: Eikä auta, vaikka olisi BE- kortti taskussa.
3501-7500kg kokonaismassaisella vetoautolla mihin tahansa yli 750kg kärryyn tarvitaan siis vähintään C1E, vaikka olisi BE- kortti ja/ tai täysi C- kortti.

Eli siis tämä idioottimaisuus on se, että saat laillisesti vetää BE-kortilla riittävän isolla maasturilla/ pakulla 3500kg (esim. monet Grand Cherokeet on 3500kg vetomassalla), mutta annas olla kun perseen alla on full-size jenkki pick-up (kok.massa yli 3500kg), niin perään saa laittaa vain 750kg kärryn.
Ei pysty saatana ymmärtämään byrokraattipaskojen ajatusmaailmaa, ei niin mitenkään..

Rocker
28.01.2017, 00:33
ttu luin vain ekan sivun. Jatkakaa :D

Mutta miekään en ymmärrä miksi joku nuita välimallin kortteja ajaa. Tai vähintään luulis välimallinkortin hankkivan tietävän mitä menopeliä sillä kortillansa meinaa ajaa..?

vmt
28.01.2017, 00:47
...
Ja mitä tulee tuohon ajokorttivaatimukseen, niin tien päällä on helpompaa katsoa että riittääkö kortti kun AJOKORTIN riittävyys katsotaan kokonaispainojen mukaan !

Ei pidä sekoittaa näitä asioita keskenään...

Hyvin sanottu! Hyvä muistisääntö on, että kortin riittävyys katsotaan papereista, eli niistä kokonaismassoista ja tekniset asiat, eli vaikka sallitut vetopainot sitten vaa´alla, eli todellisen tilanteen mukaan.

Tätäkin täällä niin usein vatvottu, että vielä kertaus:

Kortin riittävyys -> kokonaismassat papereissa.

Tekniset massat, kuten vaikka autolle suurin sallittu kärryn paino -> todellinen tilanne, eli vaaka tms.

:)

WinChester
28.01.2017, 08:07
Ootkos sie käyny ajamassa C1E:n vai pelkän C1-kortin? BE kortin E-kirjain ei siirry C kirjaimen perään....
Tuleva kortti pitää sisällään kirjaimet ABEC1. Mää mitään kärriä meinaa kuorkin perässä vetää, kun 7500kg:n kokonaismassalla heilahtaa kyytiin enemmän roinaa, mitä ABE-kortilla ajettavaan kärriin.


Mutta miekään en ymmärrä miksi joku nuita välimallin kortteja ajaa.
Tarttee saada lisää uutta opeteltavaa ja harrastettavaa, mutta kun en meinaa alkaa tekeen rekkamiehen hommia työkseni suotta ajan C1:stä isompaa ja kalliimpaa korttia.


Tai vähintään luulis välimallinkortin hankkivan tietävän mitä menopeliä sillä kortillansa meinaa ajaa..?

Tämä lukee edelleenkin siinä ekassa postauksessa ja oli koko topiikin aloituksen syy. :o

Tekniset massat, kuten vaikka autolle suurin sallittu kärryn paino -> todellinen tilanne, eli vaaka tms.

:)
Jos vetää perässä kärriä, jonka päällä toinen auto, niín kuulemma sovelletaan rekkarien omapainokohtia eli otetaan trailerin omapaino + vedettävän auton omapaino kummakin rekkarista ja jos summa on max vetoauton rekkarin jarrullisen kärrin massa niin homma OK.

Nikuzai
28.01.2017, 10:23
Mitä koulutus/hinta eroa tolla c1;dellä ja C;llä on


Jossain oli, et C kortti on monta tonnia ja c1 monta sataa, vaan onko enää noin

Ja eikös nää hemmetin mää osaan kun oon jorinaa päivän kuunnellu pykälätkin vähentänyt paikkoja joissa ison C;n saa ajaa, mutta ne missä ennen sai C;n saa ajattaa vieläkin omaan käyttöön c1;den

WinChester
28.01.2017, 10:37
C1:n kokonaishinta oli mulle n. 1100€.

-Captain-
28.01.2017, 10:40
Mitä koulutus/hinta eroa tolla c1;dellä ja C;llä on


Jossain oli, et C kortti on monta tonnia ja c1 monta sataa, vaan onko enää noin

Ja eikös nää hemmetin mää osaan kun oon jorinaa päivän kuunnellu pykälätkin vähentänyt paikkoja joissa ison C;n saa ajaa, mutta ne missä ennen sai C;n saa ajattaa vieläkin omaan käyttöön c1;den

Semmoinen käsitys itsellä on että isoa C-korttia ei pysty suorittamaan nykyisin ilman ammattipätevyyskoulutusta (voin olla väärässäkin) Ja tuo ammattipätevyyskoulutus nosti hinnan sille tasolle ettei tavan tallaaja sitä huvikseen aja... Monet autokoulut lopetti C:n ajattamisen kannattavuuden takia. Kaverilla on autokoulu ja Oma Scania on ostettu häneltä, seisoi kolmisen vuotta tyhjän panttina. Imatralla C-kortin voi nykysin ajaa vain ammattikoulussa tai aikuiskoulutuspuolella, eli nuo vanhat istutaan muutama ilta autokoulussa ja parin ajokerran jälkeen inssiin voi unohtaa :)

jmk
28.01.2017, 10:49
Tuossa taas ajovarman sivuja selailun ja siinä näytti olleen vaatimukset eri kortteihin ja käsittääkseni mikään eiestä kortin suorittamista ilman ammattipätevyyttä, ammattipätevyys vaan vähentää teoria ja ajokertoja minimiin, kun sen opinhan saa kurssipäivillä....vaikka kävisi ensiapu kurssin useammin oliko näin että ennakoiva ajo oli ainut pakollinen päivä

Timo_L
28.01.2017, 13:16
Juu, ei minun mielestäni mikään estä ajamasti pelkkää C- korttia ilman ammattipätevyttä, mutta sitä ei vaan oikein enää tarjota. Sitä en tiedä miksi, vai onko kyseessä vain se yksinkertainen syy että pelkkää C- korttia haluavia ei oikein ole, täyskokoisen C:n ajavat siis yleensä työllistyy ammattiin/ yrittäjäksi jolloin ammattipätevyys on pakollinen osa ajokoulutusta.

Onneksi sain aikanaan C- kortin armeijassa.. harmittaa vaan että minulle ei ajatettu CE:tä. C1E:n voisin toki ajaa, mutta ensinnäkin sen hinta on toista tuhatta euroa, ja samalla menisi ajokortti uusiksi ja voimassaoloaika tippuisi viiteen vuoteen C- pätevyyden takia. Nyt kortti on voimassa 2030 asti :)

ajelija
28.01.2017, 14:40
Uusitko kortin? Muuten voi päivitys olla edessä jo ennen vuotta 2030:D

hiluvitkutin
28.01.2017, 14:42
Uusitko kortin? Muuten voi päivitys olla edessä jo ennen vuotta 2030:D

Ai mitäs tämä niinku käytännössä tarkottaa?
Mistä syystä pitää uusia, millon?

ajelija
28.01.2017, 14:57
18.1.2033 olikin päivämäärä milloin pitää uusia vaikka lukisi kortissa pitempi voimassaoloaika...:(
Omasta mielestä hölmöintä kun autoilijoita ei edes informoida kunnolla.
5vuoden välein kai tuota jatkossa itse joutuu päivittelemään...

HeikkiH
28.01.2017, 19:11
Semmoinen käsitys itsellä on että isoa C-korttia ei pysty suorittamaan nykyisin ilman ammattipätevyyskoulutusta (voin olla väärässäkin) Ja tuo ammattipätevyyskoulutus nosti hinnan sille tasolle ettei tavan tallaaja sitä huvikseen aja... Monet autokoulut lopetti C:n ajattamisen kannattavuuden takia. Kaverilla on autokoulu ja Oma Scania on ostettu häneltä, seisoi kolmisen vuotta tyhjän panttina. Imatralla C-kortin voi nykysin ajaa vain ammattikoulussa tai aikuiskoulutuspuolella, eli nuo vanhat istutaan muutama ilta autokoulussa ja parin ajokerran jälkeen inssiin voi unohtaa :)

Mecomin (http://www.mecom.fi) 2016 hinnastoa kattelin, niin kyllä tuon C:n siellä voi ajaa ilman pätevyyksiä. C1 815€, C 1285€, C1E 1475€ ja CE hulppeat 4200€! CE kolme kertaa kalliimpi kuin C1E, mut on siinä ajotuntejakin kolminkertaisesti, 10 vs. 30, mut siltikin tolkuton hinta. Ja noihin hintoihin päälle vielä viranomaismaksut, lääkärintodistukset yms.

-Captain-
29.01.2017, 00:13
Mecomin (http://www.mecom.fi) 2016 hinnastoa kattelin, niin kyllä tuon C:n siellä voi ajaa ilman pätevyyksiä. C1 815€, C 1285€, C1E 1475€ ja CE hulppeat 4200€! CE kolme kertaa kalliimpi kuin C1E, mut on siinä ajotuntejakin kolminkertaisesti, 10 vs. 30, mut siltikin tolkuton hinta. Ja noihin hintoihin päälle vielä viranomaismaksut, lääkärintodistukset yms.

Ok, itselle vain jäi väärä kuva kaverin puheista... Pitäisköhän hommata liikenneopettajaluvat niin vois ruveta opetusluvilla opettamaan isoa C-korttia :) kävin trafin sivuilta vakoilemassa...

Timo_L
29.01.2017, 00:32
CE hulppeat 4200€! CE kolme kertaa kalliimpi kuin C1E, mut on siinä ajotuntejakin kolminkertaisesti, 10 vs. 30, mut siltikin tolkuton hinta. Ja noihin hintoihin päälle vielä viranomaismaksut, lääkärintodistukset yms.

Sanoisin että CE- kortin kallis hinta perustuu jossain määrin sekä siihen että kysyntää ei ole kovin paljon vrt. B- tai BE- kortti, sekä ajoharjoituskaluston hankinta- ja ylläpitokulut.
Mutta helvetin kallis tuo CE- kortti siltikin on..

WinChester
29.01.2017, 08:22
Tämä siitä seuraa, kun ajetaan yliväsyneenä, -kuormalla, -nopeudella, alikoulutettuna, -palkattuna, -arvostettuna, autot huonosti huollettuna, lasti huonosti sidottuna, huonoilla renkailla, yms. ja vielä kännissä. Pitää olla pykäliä pitämään ahneus, laiskuus, sun muut paheet aisoissa. Kun kortista joutuu maksamaan paljon, rupusakki karsiutuu edes jotenkin pois alalta. Kortin menetyksen, uusinnan ja ylimääräisen rahanmenetyksen pelko pakottaa pitämään jonkun rotin päällä.

Onhan se helppo kritisoida pykäliä, niiden opastusta, tietämystä, valvontaa, jne. mutta mitä kurssilla ja muutoinkin on nyt kahteen viikkoon nähty, niin melkosta pelleilyä tämäkin touhu on. Pelkästään valokuvat tapahtuneista onnettomuuksista ja siitä miten h****tin huonosti jotkut on esim. kiinnittäneet lastinsa saa vain ihmettelemään sitä järjen köyhyyttä, joilla jotkut kuskit / niiden pomot ovat kuvitelleet saatavansa lastin saati kuskin ehjänä perille.

Nikuzai
29.01.2017, 10:34
Tämä siitä seuraa, kun ajetaan yliväsyneenä, -kuormalla, -nopeudella, alikoulutettuna, -palkattuna, -arvostettuna, autot huonosti huollettuna, lasti huonosti sidottuna, huonoilla renkailla, yms. ja vielä kännissä. Pitää olla pykäliä pitämään ahneus, laiskuus, sun muut paheet aisoissa. Kun kortista joutuu maksamaan paljon, rupusakki karsiutuu edes jotenkin pois alalta. Kortin menetyksen, uusinnan ja ylimääräisen rahanmenetyksen pelko pakottaa pitämään jonkun rotin päällä.

Onhan se helppo kritisoida pykäliä, niiden opastusta, tietämystä, valvontaa, jne. mutta mitä kurssilla ja muutoinkin on nyt kahteen viikkoon nähty, niin melkosta pelleilyä tämäkin touhu on. Pelkästään valokuvat tapahtuneista onnettomuuksista ja siitä miten h****tin huonosti jotkut on esim. kiinnittäneet lastinsa saa vain ihmettelemään sitä järjen köyhyyttä, joilla jotkut kuskit / niiden pomot ovat kuvitelleet saatavansa lastin saati kuskin ehjänä perille.


Toi on kyllä totta, mutta sitten normaaleja jotka tahtois CE;n toi hinta hidastaa hemmetisti


Olihan "tulli" ohjelmassa joku transit johon tekivät löpötarkistuksen, homma bueno dieseliä tankissa
Sitten maijalle kävellessä huomasivat, et pitkät suoketjut oli muulissa sitomatta ja sen myötä kiertelemään
Kärryssä akseli poikki autossa nastat alla ja mitä lie muuta.
Kilvet ainakin kärrystä lähti, kun valot eikä mitkään pelannut ja sakkoa kirjoittivat

Eli jos kuorma ois ollu ees jotenkin kiinni, ois muut rikkeet jääny huomioimatta


Mut ite oon sitä mieltä et autostakin kilvet, pois ja yhdistelmä hinurilla paikalta pois
Oppisi ainakin se kuski sitomaan kuorman, kun liinakin transitin kontissa oli :mad: :mad:

Liian paljon tulee vastaan sellaista kuormausta, mikä pysyy allahin tahdolla kyydissä

Heguli
29.01.2017, 10:43
Liian paljon tulee vastaan sellaista kuormausta, mikä pysyy allahin tahdolla kyydissä

Valitettavan totta. Joko ihmiset ei vaan ymmärrä tai sitten ei välitetä.

Nikuzai
29.01.2017, 11:46
Valitettavan totta. Joko ihmiset ei vaan ymmärrä tai sitten ei välitetä.

Rangaistukset on liian pieniä ja monesti se periaate, ettei ole kuin ihan pikkunen matka ja ajellaan hitaasti vaan 80

Ensimmäisestä huomautus, seuraavasta sakko ja sitten kortti pois
Ei se kuorman jotenkutenkaan sitomattomuus ole kuin laiskuutta
Itellä pyörii takakontissa useempi mini kuormaliina ja joka huoltamolta niitä saa parin muutamalla eurolla tai alle kympillä

Paljon näkee kuulemma mönkijöitä pelkkä käsijarru päällä kärryllä ja köyttä pyörii kärryn pohjalla tai sitten kuormaliinat on kauniisti kieputettu siihen mönkijän tarakkaan, et on matkassa ettei rinkat tipahtele, kun voi kossupullo hajota


Itelle on kerran poliisit huomauttanut, että vaihtolavalaitteiden vetorullat ei ole lainmukaan riittävä tuennaksi eteenpäin
Ja toisella kerralla kehtasivat kysyä *ttuilenko kun mersu oli kaikilla olevilla liinoilla kiinni :D

astalo
29.01.2017, 12:15
Toi on kyllä totta, mutta sitten normaaleja jotka tahtois CE;n toi hinta hidastaa hemmetisti

Harvalla on CE:n vaativaa kalustoa siviiliajossa. jos työkseeen meinaa ajaa, niin järkevin tie on joko ammattikoulun tai armeijan kautta hommata se kortti.

Jappi
29.01.2017, 12:43
Jos vetää perässä kärriä, jonka päällä toinen auto, niín kuulemma sovelletaan rekkarien omapainokohtia eli otetaan trailerin omapaino + vedettävän auton omapaino kummakin rekkarista ja jos summa on max vetoauton rekkarin jarrullisen kärrin massa niin homma OK.

Ja tuossa tilanteessa ratsiassa kun kiistää ylikuorman niin sakkoa ei tule ennen kuin paketti on käynyt punnituksessa. Niiden papereiden mukaan pelkästään ei sakkoja voi antaa.

Nikuzai
29.01.2017, 13:15
Harvalla on CE:n vaativaa kalustoa siviiliajossa. jos työkseeen meinaa ajaa, niin järkevin tie on joko ammattikoulun tai armeijan kautta hommata se kortti.

Itellä hidastaa mielusan auton laittamista ja mieluisaa matkailua CE;n puute :mad:

Ja sit se paska ettei huvittaisi maksaa monta sataa 5v välein viranomaiselle ja lekurille, et saa pitää kortin
Siihen paskaan kun ei edes mitää koetta liity, pelkkää rahan menoa vaan

WinChester
29.01.2017, 13:29
...Siihen paskaan kun ei edes mitää koetta liity, pelkkää rahan menoa vaan
Näkötesti on nyt kuitenkin. Näiden tarkoitushan ei ole estää kelvollisten kuskien ajamista, vaan poistaa kelvottomat ajoissa ilikenteestä, kun eivät sitä kuitenkaan itse tee.

JiiPee
29.01.2017, 14:14
...Siihen paskaan kun ei edes mitää koetta liity, pelkkää rahan menoa vaan
Näkötesti on nyt kuitenkin. Näiden tarkoitushan ei ole estää kelvollisten kuskien ajamista, vaan poistaa kelvottomat ajoissa ilikenteestä, kun eivät sitä kuitenkaan itse tee.
Viimeksi kun piti C:n säilyttämiseksi käydä ikääntymisen vuoksi lääkärintodistusta hakemassa, niin oli monta muutakin testiä kuin näkö. Siinä oli lisäksi tasapainotestiä, kuulotutkimusta ja muistikoe (dementiatesti). Dementikot siis karsitaan pois, mutta pääsin sentään vielä läpi testeistä ;)

Nikuzai
29.01.2017, 14:15
Näkötesti on nyt kuitenkin. Näiden tarkoitushan ei ole estää kelvollisten kuskien ajamista, vaan poistaa kelvottomat ajoissa ilikenteestä, kun eivät sitä kuitenkaan itse tee.


Omenan älykkyysosamäärä ja vuonna nakki ja vasara ajettu kortti, ei välttämättä ole kelvollinen kuski liikenteeseen vaikka näössä ei oiskaan vikaa

Eli rahastusta koko paska

Sit ois jees jos kortin jatkamiseen pitäis olla hoitsulta todistus että pysyy hereillä ees vartin ja osaa piirtää ympyrän paprulle
Sekä pari tuntia kertaamista autokoulusta jossa kerrotaan laki muutoksista, esim ajoajat ja painot ja tentti, että tunnistaa ajokielto kyltin ja enimmäiskorkeudesta kertovan kyltin

Mutta nykysellään vaaditaan viranomaiselta lupa, no se irtoaa jossei koppalakit ole jo vieny sun korttia ja sopiva lääkäri, niin sokeakin saa näkötestin läpi

JiiPee
29.01.2017, 15:07
Mecomin (http://www.mecom.fi) 2016 hinnastoa kattelin, niin kyllä tuon C:n siellä voi ajaa ilman pätevyyksiä. C1 815€, C 1285€, C1E 1475€ ja CE hulppeat 4200€! CE kolme kertaa kalliimpi kuin C1E, mut on siinä ajotuntejakin kolminkertaisesti, 10 vs. 30, mut siltikin tolkuton hinta. Ja noihin hintoihin päälle vielä viranomaismaksut, lääkärintodistukset yms.

Ok, itselle vain jäi väärä kuva kaverin puheista... Pitäisköhän hommata liikenneopettajaluvat niin vois ruveta opetusluvilla opettamaan isoa C-korttia :) kävin trafin sivuilta vakoilemassa...

Kun meillä alkoi jälkikasvu olemaan ajokortti-iässä, niin käytiin keskustelua siitä, että autokouluun vai B-opetusluvalla. Sanoin sillon esikoiselle, että autokouluun ja siellä C-kurssille. Se oli sitä "vanhaa aikaa" C-korttien suhteen. Hänellä on nyt BC ilman ammattipätevyyttä.

Kun seuraava tuli ajokortti-ikään, oli laki jo muuttunut ja C oli autokoulussa kallistunut huomattavasti. Monet autokoulut oli lopettaneet kokonaan C:n opettamisen. Koulutin hänelle opetusluvalla B-kortin. Hän nosti sen sitten myöhemmin BECE:ksi muine lisälupineen armeijassa, mikä onkin ollut sittemmin töissä tarpeen.

Nuorimman kanssa käytiin läpi B-kortti opetusluvalla. Tämä sijoittui aikaan ennen nykyistä ajokorttilakia, mikä muutti mm. ajokortin opetuksen vaiheistusta ja toi mukaan niitä välivaiheen pakollisia autokoulussa suoritettavia ajokertoja.

Käytin opetusautona mazdarangeria takavedolla, ilman ABSää, ajonvakautusta yms. uusia hienouksia. Ajankohta ei ollut syntymäpäivään kytketty, vaan ihan tarkoituksella talvella, kun olosuhteet on ajamiseen vaativammat.

Oma kortti on ABEC1EC.

astalo
29.01.2017, 16:58
Kun meillä alkoi jälkikasvu olemaan ajokortti-iässä, niin käytiin keskustelua siitä, että autokouluun vai B-opetusluvalla. Sanoin sillon esikoiselle, että autokouluun ja siellä C-kurssille. Se oli sitä "vanhaa aikaa" C-korttien suhteen. Hänellä on nyt BC ilman ammattipätevyyttä.


Hänellä on ammattipätevyys, mutta se ei ole voimassa. 5 direktiivipäivää niin sen saa taas voimaan.

-Captain-
29.01.2017, 20:52
Ite oon kans hommannu oman B-kortin opetusluvilla, äiti istuskeli tarvittavan määrän -97 syksyllä kyydissä ja autona vanha Peugeot 305... Tuon maksamiseksi myin mopon pois. Sen jälkeen kesätöillä yms hanttihommilla hommailin lisää kirjaimia : nyt löytyy ABECEDE. 15-vuotta täysperäl ajellu ammatikseen..

Ja mitä tulee noihin rikkomuksiin liikenteessä niin kyllä raskaankaluston kuljettajilla hommat on paremmin hallussa kuin kevyen kaluston kuljettajilla, enempi vaaratilanteita ja piittaamattomuutta aiheuttaa pienemmällä kalustolla kulkevat. En väitä etteikö isollakin puolella olisi laiminlyöntejä mutta joka päivä näkee henkilöautoja jotka kaahailee reilua ylinopeutta valottoman kärrin kanssa, kuorma sidottu jollain paalinaruun verrattavalla liinalla tyyliin ensimmäinen kunnon jarrutus ja lasti on vetoauton perässä...