Kirjaudu sisään

View Full Version : Mikä on hyvä C1-kortilla ajettava kuljetin harrasteautolle ja perheelle?


WinChester
18.01.2017, 18:43
Kyselin aiemmin tässä langassa https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=122007 sopivaa B-kortilla ajettavaa kuljetinta 1850kg harrasteautolle ja perheelle. Koska kokonaishinta vetoautolle ja kärrille olisi ollut kohtuullisen korkea ja koska jossain autonrakennusjumalien minulle langettamassa kirouksessa olen aina halunnut olla - edes ihan pikkasen ;) - rekkamies, niin päätin sopivan sauman vielä vallitessa päivittää kortin C1:ksi sopivampien harrastekohteiden lisäämiseksi.

Seuraava kysymys on että mikä olisi sopiva C1-kortilla ajettava auto perheelle ja harrasteautolle? Kriteereinä 4-9 istumapaikkaa, kyytiin saisi mahtua 5m hlöauto, kokonaismassa max 7500kg, hinta max 8000€ ja jotain pientä laittoa kuten esim. lavan/rampin/matkustamon/tms. rakentelua. Joku linja-autoon rakennettu köykäinen motorhome-tyyppinen ratkaisukin käy, kunhan olisi sopivat mitat tai esimerkki jostain toteutetusta aihiosta.

Tälläsiä olen vähän kattellu:
Renault S 135 Midliner (https://www.nettikone.com/renault/s-135-midliner/1571970)
Renault Midlum 180cdi (https://www.nettiauto.com/renault/mascott/8551210)
VW LT45 (https://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/8534378)
Ford Transit (https://www.nettiauto.com/ford/transit/8545728)

Näkemyksiä?

kivinen
19.01.2017, 08:36
Älä hyvä ihminen osta Rellua.

WinChester
19.01.2017, 09:05
Älä hyvä ihminen osta Rellua.
Henkilöautoa jos olisin ostamassa niin en todellakaan, mutta eikös nämä raskaan kaluston rellut, pösöt, ivecot, fiatit ja citikat sun muut nimenomaan ole ihan toisessa kestävyysluokassa kuin mitä henkilöautoissa? :confused::confused:

Mitä esim. Mersun tietyistä aika uusistakin kuorma-automalleista kuuluu, niin koneet laukee sadassa tonnissa ja hlömalleilla mennään lähes miljoona. Yks tuttu kuulemma rempannu kuorkki-Mersun koneen jo kaksi kertaa peräkkäin, kun kampura ei kestäny. Toisaalta pikku virityksellä ilmeisimmin ollu epäsuotuisa vaikutus. Henkilö-Mersua kun taas saa virittää vaikka miten eikä kone ja laatikko ole moksiskaan.

Nerd-O
19.01.2017, 11:58
Mulla on ollut tuollainen LT55. Se oli kyllä hieno peli. Ihan ok peli ajella. Koneessa oli potkua. Se ei ryytynyt mihinkään vaikka lavalla oli reilu ylikuorma. Doppeli ohjaamossa oli reilusti tilaa. Kuormurina sinne saa laittaa pehmeät penkit. Se motti on kuulemma aika paska, mut ei mulla mitään ongelmaa ollut. Mut sama motti Volvon nokalla on taas hyvä kone. Ehkä tärkeämpää on antaa sen koneen jäähtyä tovi ajon jälkeen niin ei ole kansi ongelmia. Tekniikkakin oli melko yksinkertaista. Eikä se nyt aivan valtavasti syönyt polttoainetta.

Jappi
19.01.2017, 23:30
Henkilöautoa jos olisin ostamassa niin en todellakaan, mutta eikös nämä raskaan kaluston rellut, pösöt, ivecot, fiatit ja citikat sun muut nimenomaan ole ihan toisessa kestävyysluokassa kuin mitä henkilöautoissa? :confused::confused:



Tekniikka noissa pelaa ok, sähköt ovat ranskalaiset... Pellit on surkeat jos on samaa kuin samojen valmistajien rungottomissa tavara-autoissa. Ja öljytiivisteiden materiaali on pikemminkin savannin suuntaan ajateltu kuin tänne kylmään pohjolaan.

WinChester
20.01.2017, 08:33
Tekniikka noissa pelaa ok, sähköt ovat ranskalaiset... Pellit on surkeat jos on samaa kuin samojen valmistajien rungottomissa tavara-autoissa. Ja öljytiivisteiden materiaali on pikemminkin savannin suuntaan ajateltu kuin tänne kylmään pohjolaan.
Auto on tulossa harrastetoimintaan, kun ei tuo tuleva C1-korttikaan muuta mahdollista, joten kovien pakkasten ongelmat ei haittaa; sillon ei ajeta. Pelti suojaantuu maalilla/massalla. Mutta jos voimansiirto, jarrut, yms. ei kestä paljoa kilsoja tai jos se kone nyt vuotaa öljyä enemmän kuin kuluttaa naftaa, niin ei semmosella mitään tee edes harrastekäytössä.

Lähinnä kysymykseni koskee niitä merkkejä ja/tai malleja, jotka asioista tietävät mieltävät olevan käyttötarkoitukseeni nähden joko hyviä vaihtoehtoja tai sitten kartettavia. Mieluummin käytän harrasteaikaani perusteelliseen sopivan vaihtoehdon selvittelyyn, kuin oston jälkeen pommiksi paljastuneen romun pakkomyyntiin polkuhinnalla ja vasta sitten selvittelyyn. Kumpikin on luultavasti yhtä kallista - ekaa Jeeppiäkin meni vuosi etsiessä ja ajoa tuli lähemmäs 10000km - mutta potutuksen määrä on matalampi ja tietoa asioista ylipäätään tulee enemmän.

Luoppis
20.01.2017, 11:56
mutta eikös nämä raskaan kaluston rellut, pösöt, ivecot, fiatit ja citikat sun muut nimenomaan ole ihan toisessa kestävyysluokassa kuin mitä henkilöautoissa? :confused::confused:

Sain n. 6 vuotta sitten palkkaa siitä, että ajoin täysperää Renault Premiumilla. Voihan noi kevyemmät rellun kuorkit olla parempia, mutta ne 2000-luvun alun isommat kuorkit oli ainakin tosi muovisia. Tähänkään päivään mennessä ei ole selvinnyt miksi esimerkiksi tankkauksen jälkeen auto käynnistyi n. sekunniksi jonka jälkeen sammui ja sitten piti kipata ohjaamo, ilmata kone ja sitten vasta lähti taas käyntiin.

Noita 2-akselisia jakeluautorellujakin myydään mun käsittääkseni aika halvalla, jostain syystä. Niitä tosin on harvemmin pidemmällä ohjaamolla, makuuohjaamoonhan saisi käsistään kätevä tehtyä istumapaikkoja.

Hessu888
20.01.2017, 12:38
Missä mersuissa ne huonot koneet on? Hurjia lukemia näytetään ainakin Mersun 609:llä ja vastaavilla 6xx:llä sekä Variolla ajettavan kun mobile.de:tä kattoo. Oisko sellainen vähemmän muovinen ja vähemmän sähkövikoja sisältävä kuin ranskalaiset? Niissä näyttää suomen pään hinnat olevan kuitenkin inhimillisiä.

WinChester
20.01.2017, 13:09
Sain n. 6 vuotta sitten palkkaa siitä, että ajoin täysperää Renault Premiumilla. Voihan noi kevyemmät rellun kuorkit olla parempia, mutta ne 2000-luvun alun isommat kuorkit oli ainakin tosi muovisia. Tähänkään päivään mennessä ei ole selvinnyt miksi esimerkiksi tankkauksen jälkeen auto käynnistyi n. sekunniksi jonka jälkeen sammui ja sitten piti kipata ohjaamo, ilmata kone ja sitten vasta lähti taas käyntiin.

Noita 2-akselisia jakeluautorellujakin myydään mun käsittääkseni aika halvalla, jostain syystä. Niitä tosin on harvemmin pidemmällä ohjaamolla, makuuohjaamoonhan saisi käsistään kätevä tehtyä istumapaikkoja.
Muovisuus ei millään ole harrasteauton este ja pikkuviat jopa toivottavia, varsinkin jos on yleisesti tiedossa oleva helposti korjattava vika. Halpuus johtunee siitä, että vanhat ja paljon ajetut ei enää kelpaa ammattiliikenteeseen ja jollain hintaa ne pitää saada pois nurkista. Onhan esim. -90-luvun isot Jeepit olleet aikanaan uutena rikkaiden leveilyn aiheena ja nyt sitten himoharrastajien rakentamina metsissä puita vasten paukuteltavina... ;)

Missä mersuissa ne huonot koneet on? Hurjia lukemia näytetään ainakin Mersun 609:llä ja vastaavilla 6xx:llä sekä Variolla ajettavan kun mobile.de:tä kattoo. Oisko sellainen vähemmän muovinen ja vähemmän sähkövikoja sisältävä kuin ranskalaiset? Niissä näyttää suomen pään hinnat olevan kuitenkin inhimillisiä.
Jotain puhetta Atecoista ja tyyppinumerosta x14, tms. Ilmeisesti virittäminen (syöttö, ahtopaine?) saa aikaan tuhoa kampurassa, mutta tieto tästä perustuu parin kolmen hepun kertomuksiin. Noita vanhempia ikiliikkujia nähtävästi tämä ei koske. Mulle nyt on melko sama kunhan täyttää käyttötarkoituksensa. Mieluummin tietysti saa olla 2000-luvun laite ja jos ei valmis niin modifioitavissa monikäyttöiseksi niin, että heilahtaa sekä auto että muuttokuorma tms. Kun en aio viedä harrastetta hautaan, niin tarttee pystyä myymään auto joskus niin että kelpaa sellaisenaan muillekin. Netti on vain pullollaan kaikenlaisia vekottimia ja kun en varmasti ole ensimmäinen aihetta pohtinut, niin juuri näitä valmiita kokemuksia ja toteutuneita projekteja otan vinkkeineen avosylin vastaan.

tekniikkamies
20.01.2017, 14:02
Ford Transit (https://www.nettiauto.com/ford/transit/8545728)
Näkemyksiä?

Omasta mielestä esim. paripyörä Transit on ihan kiva ajaa jos siinä on hyvät renkaat, mutta omaan makuun se sopisi vain jos olisi varustettu sellaisella koneella, joka vastaa auton muuten hyvää kuljetuskykyä.

Jotta kevytkuorma-autolla olisi hyvä kuljetella jotain edes henkilöautoa, epäilen, että se menee aika isoksi.
https://www.flickr.com/photos/82020712@N02/7850262112

Joskus ihaillen katselin jotain Mitsubishi Canter FH100, mutta sekin on harvinainen.
http://heavycherry.com/machineinfo/mitsubishi/-canter_fh_100_intercooler_3_670kg_payload-1993-van_or_truck_up_to_7_5t-car_carrier.html


"Tälläsiä olen vähän kattellu:
Renault S 135 Midliner"

Se vois olla hieno! :D

WinChester
20.01.2017, 14:11
Omasta mielestä esim. paripyörä Transit on ihan kiva ajaa jos siinä on hyvät renkaat, mutta omaan makuun se sopisi vain jos olisi varustettu sellaisella koneella, joka vastaa auton muuten hyvää kuljetuskykyä.

Jotta kevytkuorma-autolla olisi hyvä kuljetella jotain edes henkilöautoa, epäilen, että se menee aika isoksi.
https://www.flickr.com/photos/82020712@N02/7850262112

Joskus ihaillen katselin jotain Mitsubishi Canter FH100, mutta sekin on harvinainen.
http://heavycherry.com/machineinfo/mitsubishi/-canter_fh_100_intercooler_3_670kg_payload-1993-van_or_truck_up_to_7_5t-car_carrier.html
Joo toi Volvo varsinkin on tosi hieno, eikä koko haittaa kunhan ollaan max 7500kg kokonaispainossa, mutta jatko-ohjaamo on melkeinpä pakollinen, kun neljä paikkaa pitää olla. Ipanoiden istuimet saa tietysti kiinni vaikka heiveröisempäänkin puujakkaraan mutta katsuri tai polliisi ei tykkää, jos etupenkillä on neljä rinnakkain.

Ei taida homma helpottua yhtään, vaikka kaluston kantavuus lisääntyy mutta tämän helppoa pitänyt ollakaan! Maasturi + traileri olisi helpoin ratkaisu ja myös niiden hävitettävyys innostuksen laannuttua olisi helpompaa, mutta mennään nyt tällä kevyt kuorma-auton hankintasuunnitelmalla kun kerta korttikin on jo ajotuntien ja inssin päässä! :D

tekniikkamies
20.01.2017, 14:33
Ei taida homma helpottua yhtään, vaikka kaluston kantavuus lisääntyy mutta tämän helppoa pitänyt ollakaan! Maasturi + traileri olisi helpoin ratkaisu ja myös niiden hävitettävyys innostuksen laannuttua olisi helpompaa, mutta mennään nyt tällä kevyt kuorma-auton hankintasuunnitelmalla kun kerta korttikin on jo ajotuntien ja inssin päässä! :D

Kannattaa valita sitten sellanen, johon perse kestää hankkia välillä uusia renkaita kun takaveto paripyörävehkeellä voi ruveta talvella olee hankala ajaa jos renkaat on huonot.

WinChester
20.01.2017, 14:37
Kannattaa valita sitten sellanen, johon perse kestää hankkia välillä uusia renkaita kun takaveto paripyörävehkeellä voi ruveta talvella olee hankala ajaa jos renkaat on huonot.
Niitä kilsoja nyt NIIN paljoa tule, että joutus rengasvarastoa pitämään. Mutta hyvä pointti, kun voi olla ostaessa huonot.

Toi Midlineri on todellakin niin ruma että että on jo hieno! :D

tekniikkamies
20.01.2017, 15:28
Niitä kilsoja nyt NIIN paljoa tule, että joutus rengasvarastoa pitämään. Mutta hyvä pointti, kun voi olla ostaessa huonot.

Toi Midlineri on todellakin niin ruma että että on jo hieno! :D

Tollanen Dodge olis kiva, videos ei näy et etupyörät vetäis, mikä vois olla tervetullutta:

https://youtu.be/OFy0VQcSDTw

Ranee
20.01.2017, 17:35
Tollanen Dodge olis kiva, videos ei näy et etupyörät vetäis, mikä vois olla tervetullutta:

https://youtu.be/OFy0VQcSDTw

Siinähän lukee videon alla ettei ole etujordaaniaa paikalla.
Lava on äkkiseltään katottuna näppärän näköinen

vmt
21.01.2017, 00:20
MAN 8.136 malleja löytyy joitain alle 7500 kg kokonaismassalle rekisteröitynä. Tosin taitavat kaikki ne olla lyhyellä eli kolmepaikkaisella hytillä. Tuo olisi vaan tekniikaltaan oikea kuorma-auto. Toki sitten myös ilmajarrujen tuomilla riemuillakin... Niitä isoimpia LT-volkkareita varmaan tuohon painoon löytyy pitkällä hytilläkin, mutta sitten tekniikka onkin jotain muuta kuin saman näköisissä MAN-merkkisissä. Löytyisiköhän Saksasta pitkähyttisiä tuolle painolle rekisteröitynä, kun siellä 7,5 tonnin raja kai ollut pitkään olemassa. Semmoinen olisi kuitenkin hyvä :)

WinChester
21.01.2017, 03:43
MAN 8.136 malleja löytyy joitain alle 7500 kg kokonaismassalle rekisteröitynä. Tosin taitavat kaikki ne olla lyhyellä eli kolmepaikkaisella hytillä. Tuo olisi vaan tekniikaltaan oikea kuorma-auto. Toki sitten myös ilmajarrujen tuomilla riemuillakin... Niitä isoimpia LT-volkkareita varmaan tuohon painoon löytyy pitkällä hytilläkin, mutta sitten tekniikka onkin jotain muuta kuin saman näköisissä MAN-merkkisissä. Löytyisiköhän Saksasta pitkähyttisiä tuolle painolle rekisteröitynä, kun siellä 7,5 tonnin raja kai ollut pitkään olemassa. Semmoinen olisi kuitenkin hyvä :)
Ei ihan helpolla löytyny, kun jatko-ohjaamollisia ei ole paljoa mitään verrattuna lyhyisiin ja riittävän suuri lava sekä kantavuus ei ihan helppoa ollu mätsätä nekään. Tälläsiä löyty mutta MANnia ei ollu ainakaan tolla saitilla yhtään:

http://www.truck1.eu/trucks/dropside-trucks/iveco_75e14-a2094921.html
http://www.truck1.eu/trucks/box-trucks/iveco_eurocargo_80e180-a2241018.html
http://www.truck1.eu/trucks/tippers/renault_c-a2250915.html

vexi4x4
21.01.2017, 11:41
600 sarjan mersujahan ainaki saa pitkällä hytillä ja kokemusten perusteella erittäin luotettavaa tekniikkaa. Lavamallien kantavuuksista ei suoralta kädeltä tietoo mut gookle auttaa. Työhommissa ollaan ajettu tommosilla mut umpimalleilla "aina" ja on ollu hyviä.

508, 609, 614, 612 malleja ollu käytössä ja laiskojahan ne on, mut vie luotettavasti eteenpäin

vexi4x4
21.01.2017, 11:42
Ainut mikä noissa on tuottanu enemmälti päänvaivaa niin tuoreempien mallien paineilmakäsijarru. Renkkas lähes vuosittain ja osat stanan kalliita

Jappi
21.01.2017, 14:59
600 sarjan mersujahan ainaki saa pitkällä hytillä ja kokemusten perusteella erittäin luotettavaa tekniikkaa. Lavamallien kantavuuksista ei suoralta kädeltä tietoo mut gookle auttaa. Työhommissa ollaan ajettu tommosilla mut umpimalleilla "aina" ja on ollu hyviä.

508, 609, 614, 612 malleja ollu käytössä ja laiskojahan ne on, mut vie luotettavasti eteenpäin

Nuo on kyllä perustekniikaltaan idioottivarmoja kamppeita ja jos vikaa tulee niin perustyökaluilla pärjää pitkälle. Eikä ole ihan niin hirveitä ruostumaan kuin uudemmat mersut. 508 löytyy jo tarvittava kantavuus

VeeWee
21.01.2017, 15:04
Missä mersuissa ne huonot koneet on? Hurjia lukemia näytetään ainakin Mersun 609:llä ja vastaavilla 6xx:llä sekä Variolla ajettavan kun mobile.de:tä kattoo. Oisko sellainen vähemmän muovinen ja vähemmän sähkövikoja sisältävä kuin ranskalaiset? Niissä näyttää suomen pään hinnat olevan kuitenkin inhimillisiä.

Vanhat vapaastihengittävät kestävät kummasti,mutta on ne aika hengettomiäkin.

tappokinnas
21.01.2017, 15:59
Eikö traileri olis kans helppo ratkaisu? :)

Edit. No olihan sitä jo alotuksessa mietitty

Hessu888
21.01.2017, 19:10
Vanhat vapaastihengittävät kestävät kummasti,mutta on ne aika hengettomiäkin.

Onko 4-litraset kans ihan liian laiskoja vai sitten ne 2.4-litraset?

WinChester
21.01.2017, 19:40
Onko 4-litraset kans ihan liian laiskoja vai sitten ne 2.4-litraset?
Samaa pohdin itse. Langan alussa olevat molemmat linkatut n. 4L mottiset Rellut on TRAFIn tietojen mukaan vapareita ja periaatteessa voisi luulla, että ovat hengettömämpiä kuin ahdetut 2,5-3L myllyt. Jotenkin outoa, että raskaassa kalustossa edes on ahtamattomia, kun polttoainetalous on niillä väistämättä heikompi.

Jappi
21.01.2017, 21:26
Onko 4-litraset kans ihan liian laiskoja vai sitten ne 2.4-litraset?

Mersun koneissa kannattaa ehdottomasti valita se nelilitrainen. Suoraruisku ja suunniteltu alunperinkin raskaaseen kalustoon. Ihan kohtuullisen hyvävetoisia nuo on olleet mitä on tullut 70-80-lukuisilla ajettua.

Jos se alkaa liian nuhaiselta tuntua niin turbo pakosarjan jatkoksi.

vexi4x4
21.01.2017, 23:24
Tai sitte laittaa suoraan 612 tai 614. On ahtomoottoreita ja 614 jopa "tehokas kokoluokassaan". 612 on 2.9l ja 614 on 4.0 vai olino 4.2.

612 2.9l sama 5pyttynen raksuttaja ku sprinttereissä ja väyrysissä

vmt
21.01.2017, 23:30
Epäilemättä on laiskoja nuo kuorkissa, oli ahdin tai ei. Itsellä nuo kuorkit 5,7l vaparilla ja tosi laiskoja ovat! 136 hv niissä pitäisi olla. Tai voihan olla vaan, mihin vertaa, kun käyttiskevytkuorkissa n 600 hv:D.

Jos kuitenkin asiaan, niin hyvä olisi löytää 6-syl koneella oleva, varsinkin, jos vapari.

WinChester
27.01.2017, 10:16
Tuolla toisessa langassa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=148838) kävi ilmi, että auton ostoa rajoittaa rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa (max. 7500kg), ei tien päällä punnittu lastin määrästä riippuva kokonaismassa niin kuin oli ensioletus. Toisaalta valinta helpottuu vaihtoehtojen pakollisesta vähenemisestä johtuen, eikä tartte niin jännittää auton kuormausta. Ajolupa tuli toissapäivänä, joten nyt vain sopiva vekotin kun vielä löytyisi. :D

vexi4x4
27.01.2017, 11:11
https://m.nettikone.com/mercedes-benz/spriner/1581769?vifAdCount=33&vifNav=Y#2

Oisko tommosessa ainesta

A-P
27.01.2017, 11:22
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/vario/8427742

Nikuzai
27.01.2017, 11:42
Mites pitääkö se paikkaansa, mutta mun käsittääkseni painojen alentaminen on sellainen ilmoitusmuotoinen muutoskatsastus vielä nykyäänkin :confused:

Eli joku 8800kg kuormurin vois katsastaa vain 7500kg massalliseksi???

WinChester
27.01.2017, 13:35
Mites pitääkö se paikkaansa, mutta mun käsittääkseni painojen alentaminen on sellainen ilmoitusmuotoinen muutoskatsastus vielä nykyäänkin :confused:

Eli joku 8800kg kuormurin vois katsastaa vain 7500kg massalliseksi???
Mitä kysyin konttorilla, niin valmistajan suosittamalla maksimipainolla mennään eli ei (enää) onnistu painon alennus.

Toi Hämeenlinnan Mersu alkas vaikuttaa hyvältä, tarttee vielä käydä kattoon se. Mitenhän noi Mersun ikiliikkujan maineessa henkilöautoissa olevat 2,7L TD:t kestää raskaan kaluston käyttöä?

Laukaan vekotin on reilusti yli budjetin.

tekniikkamies
27.01.2017, 14:26
Epäilemättä on laiskoja nuo kuorkissa, oli ahdin tai ei. Itsellä nuo kuorkit 5,7l vaparilla ja tosi laiskoja ovat! 136 hv niissä pitäisi olla. Tai voihan olla vaan, mihin vertaa, kun käyttiskevytkuorkissa n 600 hv:D.

Jos kuitenkin asiaan, niin hyvä olisi löytää 6-syl koneella oleva, varsinkin, jos vapari.

Tollasta kutoskonetta oli käsittääkseni siinä törkeän isossa Mersu pakussa. Harvoin on myynnissä nähnyt.
https://www.flickr.com/photos/zappadong/14183580003

Vaikka toisaalla jenkkipickup keskustelussa tuumin, ettei hirveitä tehoja tarvi, mutta olis kyllä hauska näky nähdä joku 508 Mersu 600 hevosvoimasena.

Itse omistin puolet 508:sin näköisestä 406:sesta ja se oli kyllä kumma vehje kun ei soveltunut kuin taajamanopeuksiin siinä oli vieläpä aika iso lava.

Jappi
27.01.2017, 23:32
Mites pitääkö se paikkaansa, mutta mun käsittääkseni painojen alentaminen on sellainen ilmoitusmuotoinen muutoskatsastus vielä nykyäänkin :confused:

Eli joku 8800kg kuormurin vois katsastaa vain 7500kg massalliseksi???

Ei ole enää vuosiin onnistunut.

Nikuzai
28.01.2017, 10:28
Ei ole enää vuosiin onnistunut.


No joo ompa taas kivaa :mad: :mad:
Joku pikkuinen volvo tai rellu joka omikseen painaa jonkun karvan päälle 3000kg ja kokonaismassa tais olla ovi tolpassa 15000kg, ois ollu kiva lipsauttaa tonnin keveämmäksi ja maksaa puolet vähemmän veroa kantavuuden käytännössä kärsimättä yhtään

Mites jos mennään valmistajan suurimmalla, niin nouseeko sisu kontiossa uudelleen rekatessa panot 18tonniin entisen 16t;n sijaan, kun sellaiset painot valmistajan kilvestä löytyy??

tekniikkamies
28.01.2017, 13:06
Siinä on kätevän näkönen Canter joskaan kätevyyttä ei niinkään auton kuljettamisessa:

https://www.nettikone.com/mitsubishi/canter-doppel-kerroslava-hiab/1588712

WinChester
28.01.2017, 21:39
Siinä on kätevän näkönen Canter joskaan kätevyyttä ei niinkään auton kuljettamisessa:

https://www.nettikone.com/mitsubishi/canter-doppel-kerroslava-hiab/1588712
Hieno laite ja vielä nostin mukana, vaan on aivan liian hintava mulle. Tartteis vielä hommata joku kuskattava laitekin - nähtävästi kiihdytyspeli mutta ehkä esim. putkirunkoinen offarikin voisi käydä - ja pitää kokonaisbudjetti alle kympin.

Jappi
29.01.2017, 20:25
Mites jos mennään valmistajan suurimmalla, niin nouseeko sisu kontiossa uudelleen rekatessa panot 18tonniin entisen 16t;n sijaan, kun sellaiset painot valmistajan kilvestä löytyy??

Ei jos auto on suomessa ollut rekisteröitynä. Silloin mennään niillä painoilla mitä papereissa on, ellet halua nostaa, se onnistuu jos valmistaja sallii suuremmat painot. Paitsi jos tieliikennelaki tulee eteen akselimäärien kanssa.

jokke-76
30.01.2017, 15:06
Ite oon miettiny jos tekis vanhasta paloautosta. Tai sit Saksasta pikku hinausauto niitä on ollu pitkällä hytillä.

WinChester
11.06.2018, 11:50
Aikaa on vierähtänyt edellisestä postauksesta ja aina välillä on tullut katseltua sopivaa kohdetta. Nyt kun viimeinen - vai pitäisikö sanoa toistaiseksi viimeisin? :p - Jeeppi on myyty ja kärrinvetoauto poistunut pihasta, niin makustelin vähän tälläistä Iveco ML75E14 (https://www.nettiauto.com/iveco/75e15/9416430). On mahis laittaa rampit, vinssi ja joku pieni Hiabbikin, jolloin lähes mikä vaan max 3000kg rompe ja pikkuporukka kulkee mukavasti samalla kertaa C1-kortilla.

Masinistipalstalla pitivät pientä 100kW moottoria alitehoisena mutta on se sentään turbo ja tässä on vakiota isommat 17.5" pyörät. Naftaa menee kuulemma vähemmän kuin vastaavilla. Onkos tämmösistä kellä mitä muuta kokemusta?

jmk
11.06.2018, 19:45
Fiat mikä Fiat mutta kyllä sillä varmaan sen kuljettaa mitä tarvii, tehot aika lailla samat kuin muissa tuon kokoluokan kuljettimissa, toki Mersulla ja Mannilla on noita parisataa heppasia mut hinnat lähes tuplat noihin pikkukoneisiin ja aikapaljon vaikuttaa välitykset/ rengaskoko tuohon tehon tuntemukseen. Itsellä oli joskus vanhanliiton mb 814 vaihdettiin sit parikokoa leveämmät renkaat että saa matkakierroksia vähän alas...no loppui se veto sit aika hyvin, ahti ois varmaan jelpannu paljon mut ei tullu laitettua

Ukri
23.03.2020, 23:06
Mites Dyna tai Canter? Ainakin Cantereita näkee autonkuljettajina. Taitaa vaan olla aika kalliita.

WinChester
24.03.2020, 19:58
Mites Dyna tai Canter? Ainakin Cantereita näkee autonkuljettajina. Taitaa vaan olla aika kalliita.
Tuolla jo aiemmin käsiteltiin näitä autoja ja todettiin ettei ole ihan sopivia. Toi Iveco olisi ollut, mutta nyt toistaiseksi moisen kaluston tarve loppui kokonaan ja kärrinkin möin, vaikka oli ensin meininki pitää se. Mutta voihan muut jatkaa keskustelua.