View Full Version : bj:n korjausta
bj:ssä kaksi korjattavaa kohtaa:
1. takaperän kardaanin laippa heiluu, laakerissa väljää, valuu öljyä
2. jakolaatikossa oleva etukardaanin laippa heiluu samoin, ääntää
vaatiiko kuinka isoja purkuja että nuo asiat saa kuntoon vai pystyykö korjaamaan ns. auton alla :(
kerro helpot korjaustavat, kiitos :D
joo...helpoin tapa on olla tekemättä mittään. toiseksi helpoin on viedä korjaamoon. kolmenneksi tulee ehkä auton vaihtaminen polttopuihin :eek:
1. Kardaani pois ja kiristä ja lukitse keski mutteri. Jos auttoi niin sillä hyvä.
2. Tuo muistaakseni purkaantuu sisä kautta. Siis jakiksen sisä kautta. Ei paha vaihtaa splitcase lootaan. Tarvii muistaakseni sen paperi tiivisteen että säilyy välykset. ?
Vaan keskimutteri siinäkin on eli kokeile samaa kuin kohdassa 1.
kohta 1 korjattu noilla ohjeilla...mutteri oli ihan löysällä.
huomena kokeillaan samaa kohtaan 2
kiitos :D
Kohta 2 korjattu...keskimutteri tässäkin löysällä.
Vissiin lukitukset tehty huonosti vai miksi ne aukeilleen ittekseen.
Kohta 2 korjattu...keskimutteri tässäkin löysällä.
Vissiin lukitukset tehty huonosti vai miksi ne aukeilleen ittekseen.
Noinkin uudesta vehkeestä... Aikansa kun ne siellä väpättää niin alkaa pikkuhiljaa löysää kertymään joka tekee taas uutta löysää jne. Tuskin oli viimeinen kirraus. Itellä on noin vuoden välein takakardaanin laipan kiristys. Kai sieltä perästä laakerikin kuluu pikkuhiljaa..
Ja laakerit voi olla jo paskana jos sillä on ajeltu menemään laipat löysällä.
Onko BJ:n pinion akselilla krymppiholkkia?
Jos on niin perän laipan kiristyksessä pitäis olla vähän tarkkana. Liian tiukalle vedetty laippa vetää kartiolaakerien välykset nolliin. = pinionin laakerit hetkessä paskaksi.
Jos siellä taas on pelkästään shimmilevy säätö niin sen kiristys ei ole niin tarkkaa.
Killer-Wo
21.01.2017, 21:01
BJ:n perät on holkilla. Ei krympillä. Ei pitäis kyllä aueta jos vedetty oikeaa momenttiin ja mutteri ehyt, ja lukitus lyöty kunnolla pinjoniakselin koloon. Jos löystyy niin laakerit paskana ja antavat periksi.
Edit,empä lukenut kunnolla ja meni kohdat 1 ja 2 sekaisin. Eli perän laakeri olikin sökoö ja siksi löysällä. Ei oo normaalia että jakiksen pää löysää. Siellä on normi kuulalaakeri ja pitäisi kyllä pysyä kiinni oikealla momentilla jos ristikot ja kardaani kunnossa eikä tärise jatkuvasti.
BJ-40/76
22.01.2017, 01:38
Ja laakerit voi olla jo paskana jos sillä on ajeltu menemään laipat löysällä.
Onko BJ:n pinion akselilla krymppiholkkia?
Jos on niin perän laipan kiristyksessä pitäis olla vähän tarkkana. Liian tiukalle vedetty laippa vetää kartiolaakerien välykset nolliin. = pinionin laakerit hetkessä paskaksi.
Jos siellä taas on pelkästään shimmilevy säätö niin sen kiristys ei ole niin tarkkaa.
En jaksanut lukea koko topiikkia.....
Mutta ainakin osa BJ- sarjaa pinjoni on nimenomaan krymppiholkilla, ja silloin holkki vedetään niin "lyttyyn" että käsin tunnustaltaessa välystä ei ole yhtään, ja siitä vielä pikkasen lisää.....
Siis öljytyt laakerit ja stefa: Pinjonin mutteri pitää vetää niin tiukalle (tarvike krymppiholkilla olen kirinyt yli 500Nm voimalla) että laakeri välyksen saa niin tiukaksi, että vastustaa kunnolla.
(jokunen) Sata grammaa pinjonin laipasta, pultin reijästä vaakatasossa riiputettuna?
Jos krymppiholkin jättää, varsinkin mutterin kiristyksen momentin suhteen yhtään löysälle, niin kardaanilaippa jauhaa/kuluttaa välystä pinjonin pooriin, ja silloin tuo säätö antautuu aika äkkiä
Kyllä juuri noin kun käytössä on uusi krymppi joka pitääkin puristaa kasaan että välykset käytännössä katoaa.
Nyt oli kyseessä vanhoilla osilla nipussa oleva paketti.
Jotkuthan on momenttiavaimella ja shimmeillä säätäny krympin puristuksen kohdalleen
Eli shimmiä ja momenttiin samalla kokeillen, et välys poistuu sopivaksi
Kiristin mutterit kiinni...sopiva jatkovarsi oli apuna :D. Ei jääny väljää ja autolla ajettu kiristyksen jälkeen vajaa 100km...vielä pelaa. Jos hyvän haluaa niin kaikki purkuun ja uutta osaa sisään tonnilla per akseli...harrastekampe kun on niin ajetaan viat esiin ennenkuin puretaan enempi ja korjataan vain se mikä on pakko. Pienet ulinat perissä ja laatikoissa kuuluu tämän ikäiseen jo muutenkin.
Kiristin mutterit kiinni...sopiva jatkovarsi oli apuna :D. Ei jääny väljää ja autolla ajettu kiristyksen jälkeen vajaa 100km...vielä pelaa. Jos hyvän haluaa niin kaikki purkuun ja uutta osaa sisään tonnilla per akseli...harrastekampe kun on niin ajetaan viat esiin ennenkuin puretaan enempi ja korjataan vain se mikä on pakko. Pienet ulinat perissä ja laatikoissa kuuluu tämän ikäiseen jo muutenkin.
Voit joutua ajamaan noita vikoja ulos yllättävän pitkäään. Itellä on tuo kiristysväli ollu jotain 1-2 vuotta. Ja jos se mutteri on männää huonoksi niin marmorilta uutta tilalle ettei karkaa vauhdissa. Ei ole kallis vakuutus.
Perät ja laatikot pelaa edelleen, mutta ääntä ja mökää piisaa. Jottain pitää kohta tehdä.
Ei vaan ole ihan helppo paikallistaa äänien aiheuttajia, sen verran kumajaa tuo peltinen tuulensuoja :).