View Full Version : Vanhojen dieseleiden leimaus muuttuu?
http://tekniikanmaailma.fi/autot/trafi-paivitti-dieselautojen-katsastusohjeita-aiheuttaa-yllattavia-hylkayksia/
Tuo ihme K-kerroin ei sano kyllä yhtään mitään, mutta kuullostaa sellaiselta, mitä yksikään auto ei vakiona varmaan läpäise. Jos tuota ei läpäise niin pitääkö sitten asennella hiukkassuodattimia?
Tuohan tarkoittaa että jatkossa nokiarvo saa olla maksimissaan valmistajan ilmoittama, kun tähän asti on menty vuosimallin määräämällä raja-arvolla.
Missä kohtaa tyyppikilpeä toi muka lukee? Ja entäs jos valmistaja ei ole kyseistä kerrointa edes ilmoittanut?
Kuulostaa taas juuri siltä, että tulen edelleenkin pysymään tyytyväisenä bensa V-8:n käyttäjänä :cool: ..ei siinä, että olisi tähänkään päivään mennessä ollut mitään hinkua siirtyä nokivasaroiden käyttäjäksi :D
Tuohan tarkoittaa että jatkossa nokiarvo saa olla maksimissaan valmistajan ilmoittama, kun tähän asti on menty vuosimallin määräämällä raja-arvolla. Tuossa vaan voi olla pieni ongelma kun ei nuo valmistajan ilmoitukset ole ihan paikkaansa pitänyt. Mitä jos et millään saa sitä arvoa täyttymään? Sit pitää alkaa investoimaan lisäsuodattimiin tms. Ja lopulta paljastuu että koko auto ei ole ikinä täyttänytkään koko alkuperäistä arvoa.
Jeep-Ukko
16.01.2017, 14:46
Ja ilmiesesti jos tehdään moottori swap, auto jossa ei tehtaalta ole kyseistä moottoria, mennään yleis arvojen mukaan?
HendriXXX
16.01.2017, 14:51
Kaikennäköistä vittuilua ne trafin torspot keksiikin, helevetti! Onneksi ei itsellä ole yhtään nokilekaa, vaan bensalla mennään niinku on menty tähänkin asti.
Vaan onhan se ihan varma saatana että ne keksii vanhoille, isokoneisille bensoillekki vielä jotakin! Ekana saavat tuon GPS vakoilu homman läpi ni siitä se alkaa sitte vanhempien autojen omistajien päähän potkiminen..
Saattaa alkaa pisnekset kukoistaa dpf pönttöjen asentajilla, ja softien koodaajilla ku +10v vanhoja merssuja ja vaginoita pomppaa leimasta. Niitä sitten hierotaan leimakuntoon joka vuosi, ku jääpi jonkun satkun päähän tyyppikilven arvoista.
Samppahj
16.01.2017, 15:21
Ku olis niin lyhyt työmatka, että vois ajella bensalla, niin olis kaikki helpompaa. Ainakin aikana ennen vakoiluboksia.
Jeep-Ukko
16.01.2017, 15:27
Kaikennäköistä vittuilua ne trafin torspot keksiikin, helevetti! Onneksi ei itsellä ole yhtään nokilekaa, vaan bensalla mennään niinku on menty tähänkin asti.
Vaan onhan se ihan varma saatana että ne keksii vanhoille, isokoneisille bensoillekki vielä jotakin! Ekana saavat tuon GPS vakoilu homman läpi ni siitä se alkaa sitte vanhempien autojen omistajien päähän potkiminen..
Saattaa alkaa pisnekset kukoistaa dpf pönttöjen asentajilla, ja softien koodaajilla ku +10v vanhoja merssuja ja vaginoita pomppaa leimasta. Niitä sitten hierotaan leimakuntoon joka vuosi, ku jääpi jonkun satkun päähän tyyppikilven arvoista.
Eikös se vanhojen bensa (ja diesel) autojen kuolemaan ajo ole alkanut muutenkin, tai alkaa viimeistään siinnä vaiheessa, jos tuo GPS homma menee läpi.
Toivottavasti joku päätöksen tekijöistä tulisi järkiinsä ja laittaisi kapuloita rattaisiin ja koko paikannus homma kuopattaisiin.
Lähinnä tuohon vanhojen takaa ajoon.
Bernerin näkemys, OBD pistokkeeseen on helppo kytkeä GPS laite. Kun OBD on lähes kaikissa autoissa.
Minunkin pihassa useampi, jossa ei OBD:tä ole.
Ja jos sen asentaisikin, niin ei -60 luvun jenkeissä paljoa tietoa saisi kulkemaan.
Hessu888
16.01.2017, 17:48
Matti varmaan kertoo meille selkokielellä onko syytä paniikkiin ja jos on, niin minkä autojen omistajat saavat panikoida.
Täytyy alkaa väsäämään eco-softaa tuohon omaan octavia TDI :)
Samppahj
16.01.2017, 18:39
Eikös se vanhojen bensa (ja diesel) autojen kuolemaan ajo ole alkanut muutenkin, tai alkaa viimeistään siinnä vaiheessa, jos tuo GPS homma menee läpi.
Toivottavasti joku päätöksen tekijöistä tulisi järkiinsä ja laittaisi kapuloita rattaisiin ja koko paikannus homma kuopattaisiin.
Lähinnä tuohon vanhojen takaa ajoon.
Bernerin näkemys, OBD pistokkeeseen on helppo kytkeä GPS laite. Kun OBD on lähes kaikissa autoissa.
Minunkin pihassa useampi, jossa ei OBD:tä ole.
Ja jos sen asentaisikin, niin ei -60 luvun jenkeissä paljoa tietoa saisi kulkemaan.
Eikös se Berneri meinannu että jos ei ole OBD:tä, niin se on helppo ja nopea asentaa vanhoihinkin autoihin
Topi1982
16.01.2017, 19:18
Yksinkertaista, kaikki vanhat nokivasarat paaliin ja ostetaan uusia.
Kaipa ne vanhat bentsiini vekottimetkin melekosia saastuttajia on?
Sama ohje niillekin.
Pieni Suomi taas koko mualimmoo pelastamassa.
t.haapala
16.01.2017, 19:33
Koskee käsittääkseni aivan kaikkia vuosimallista riippumatta.
Jos ei arvoa ole annettu niin mennään samoilla raja-arvoilla kun tähänkin asti.
Mut mitä koneelta yleisimpiä malleja kattelin niin ei montaa ollut mistä olis puuttunut.
Esim. oma hj61 k-arvo nykyään 2.
Ja tääkin laki ollut jo 1,5 kuukautta voimas, mut ei ainakaan tääl päin oo korjaamoja ohjeistettu mitenkään ko. hommasta, vasta kun tänään kun se lukee lehdissä.
Kai tollanenki olisi pitäny ite kaivaa aikasemmin trafin sivuilta.
Ihan ku ei muuta tekemistä olis kun kytätä mitä ne siel on tänään keksiny muuttaa :mad:
Eiks vanhemmissa ole se mustansavun ruuvi, siitä toiseen suuntaan et just pysyy käynnissä, niin luulisi ettei k arvot ylittyisi
http://www.autotieto.net/pakokaasut/diesel.htm
Vapari k-arvo 2,5 ja turbo 3. Nämä siis vanhat rajat
Niin mistä tuo K-arvo sitten löytyy? Onko sille joku hieno nimi millä sitä etsitään? Voisi omasta pelistä katsoa tuota, koska se on joulukuussa leimattu niin näkee menikö uusien mittareiden mukaan päästöt läpi vai ei.
t.haapala
17.01.2017, 09:12
Autodata, atj, tyyppikilpi
Edelleenkään ei liene syytä vaipua masennukseen tämän asian edessä. Niin kauan kuin mitataan vain savua niin sen saa vanhoissa romuissa ruuvista pois ja uudemmista jollain muulla. Eikä mikään kunnossa oleva rousku savuta liikaa tuossa testissä muutenkaan.
Jälkiturbotetut bertat ja Hoojiit lienee oikeesti ainoita joilla tulee olemaan ongelmia mutta mitä sitten? Jos on osannu vääntää sen mutkan sinne pakosarjan jatkeeksi niin kuka kieltää ottamasta loppuakin tekniikkaa haltuun että saa sen toimimaan edes katsastuksen ajaksi ilman ylimääräistä sauhua?
Edelleenkään ei liene syytä vaipua masennukseen tämän asian edessä. Niin kauan kuin mitataan vain savua niin sen saa vanhoissa romuissa ruuvista pois ja uudemmista jollain muulla. Eikä mikään kunnossa oleva rousku savuta liikaa tuossa testissä muutenkaan.
Jälkiturbotetut bertat ja Hoojiit lienee oikeesti ainoita joilla tulee olemaan ongelmia mutta mitä sitten? Jos on osannu vääntää sen mutkan sinne pakosarjan jatkeeksi niin kuka kieltää ottamasta loppuakin tekniikkaa haltuun että saa sen toimimaan edes katsastuksen ajaksi ilman ylimääräistä sauhua?
Uudemmissa varmaan vielä helpomminkin ohjelmoitavalla boxilla, eli konttorin pihalla obd-palikka kiinni ja auto siirtyy "vw-moodiin" muuttelee ajoitusta ettei vapista ja syötöt niin pienelle että just käynnissä pysyy
Tai tekijä mies tekee sellaisen ohjelman, et polkastessa menee laihalle jolloin kierrokset nousee, mutta liikeelle on turhaa yrittää ja tasaisesti lähtemällä kuitenkin ois sen verran et jaksaa liikkua hallissa.
Mites kun mulla oli seat;issa katsastusavain (ei tippunu virtalukosta) niin ecuhan haistelee avaimen, niin miksei samalla tekisi sellaisen ohjelman et avaimella saa katsastus asetuksen
Eli periaatteessa sama juttu kuin naiskentelun kanssa. Kun letku on hanurissa niin pakokaasut on syytä olla ilman partikkeleja...
Hodarin 1HD-T koneelle autodata ainakin kertoo seuraavaa:
Savutusarvo - EU-raja m-1 (%) 3,00 (73)
Savutusarvo - ohjearvo m-1 (%) 2,50 (66)
Eli tarkottaakos toi nyt että raja tippui uuden lain myötä tosta kolmesta kahteen ja puoleen?
Tällainen löytyi googlella:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581757/c2375e87d9ee15a10586dc4ab01e81cb/15854-pakokaasupoikkeus13.pdf
Siinä joitakin savuarvoja Toyotan koneille kierroslukuineen, ihan Toyotan ilmoittamia aikanaan lapun tekstin mukaan.
Vielä liite pdf:nä, mikäli linkki sattuu "yllättäen rikkoutumaan" :D (Lähde: tuo ylläoleva nettiosoite, 17.01.2017)
Killer-Wo
17.01.2017, 20:40
No ei ainakaan toyotan koneilla ole ongelmaa tuon K-arvon kanssa.
Eli?
Ennen valmistaja on voinut ilmoittaa raja-arvoa korkeamman rajan mikä vielä on ok (mersu)
Nyt tämä sama sääntö kattaa toiseenkin suuntaan. Valmistajan arvon ollessa pienempi käytetään sitä.
Kuinkahan monessa oikeasti on ilmoitettu alempi k arvo?
Uudemmille tämä enemmän vaivaa aiheuttaa kuin vanhoille vaikkakin ei ne uudempien rajat vielä kauhean alhaalla ole.
Aika pahoin saa savuttaa että k-arvo on likellä kolmea.
Kuinkahan monessa oikeasti on ilmoitettu alempi k arvo?
Ainakin minulla tuossa 2003:ssa käyttis 320cdi mersussa näkyi olevan ovipilarissa ilmoitettu K-arvoksi 0.6
Tosin ei sekään mitään ongelmia aiheuta. Edellisessa katsastuksessa pöläytti 0.1 tauluun.
Matti varmaan kertoo meille selkokielellä onko syytä paniikkiin ja jos on, niin minkä autojen omistajat saavat panikoida.
Kyseinen k-arvo löytyy kaikista vanhoistakin (80-luvultakin) dieseleistä jostain päin autoa, valmistajankilvestä tai yleisemmin jostain muualta. Neliön sisällä joku lukema, vanhemmissa japanilaisissa alumiiniteipin palasella rintapellissä. Tämä arvo on tyyppihyväksynnässä saatu k-arvo lisättynä 0.5:llä. Eli nykyisissä hiukkasloukkuautoissa se on 0.5 tai 0.51. Niistä ei normaalisti tuu mitään, joten ei hätiä. Eniten ongelmia karstoittuneissa EGR:n pilaamissa koneissa.
Tämä vähän outo tempaus taas Trafilta, kyseinen savutusarvo kun ei ole pakollisten joukossa rekisteritiedoissa (tämän vuosikymmenen vehkeisiin kyllä tulee yleensä Trafin tyyppitiedoista) eikä tuota tarraakaan ole koskaan vaadittu mihinkään autoon.
Ei hajua minkä verran katsastuksessa jaksetaan yleisesti lähteä kaivelemaan mallikohtaisia raja-arvoja jos oletusarvoilla testi menee läpi. Mutta on tosiaan päinvastaisiakin tapauksia, esim. Fordilla ja Mersulla on Euro4-malleja, jotka saavat tupruttaa jopa yli 2, vaikka yleinen raja 1.5. Joku vanha Ooppelin Corsa on, jossa rajana 4.0 eli sama mikä ajokieltoraja. :eek: Näitä on ennenkin noudatettu. HJ61:n 12H-T:ssa 3.2, eli himpun isompi mitä normaali 3 tän ikäsissä turboissa.
Pitää yrittää etsiä noilla spekseillä tuo K-arvo. Näkeekö jostain Trafin tiedoista tuon vai löytyykö se tieto vain autosta etsimällä? Ja toisaalta jos sitä tietoa ei ole trafin sivuilla, eikä sitä ole vaadittu autoon niin mikä estää "tuhoamasta" tätä tietoa autosta? Jos se on joku erillinen tarra niin ottaa sen pois tai jos se on tyyppikilvessä niin juuri sopivasti siihen kohtaan joku naarmu niin siitä ei saa selvää. Vai tyssääkö homma sitten siihen että tyyppikilvessä ei saa olla tälläistä naarmua?
Ja mitä tuo vaikuttaa taas peleihin missä on egr tulpattu ja dpf heivattu mäkeen?
Hessu888
18.01.2017, 08:45
Pitää yrittää etsiä noilla spekseillä tuo K-arvo. Näkeekö jostain Trafin tiedoista tuon vai löytyykö se tieto vain autosta etsimällä? Ja toisaalta jos sitä tietoa ei ole trafin sivuilla, eikä sitä ole vaadittu autoon niin mikä estää "tuhoamasta" tätä tietoa autosta? Jos se on joku erillinen tarra niin ottaa sen pois tai jos se on tyyppikilvessä niin juuri sopivasti siihen kohtaan joku naarmu niin siitä ei saa selvää. Vai tyssääkö homma sitten siihen että tyyppikilvessä ei saa olla tälläistä naarmua?
Ja mitä tuo vaikuttaa taas peleihin missä on egr tulpattu ja dpf heivattu mäkeen?
Katsastuksen arvosteluperusteissa (http://www.trafi.fi/filebank/a/1324987187/858c972b1171a45d3665e693e65b8fcb/4692-Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf) ainakin sanotaan, että valmistajan kilpi pitää olla selkeästi luettavissa, tai muuten tulee hylky. Eikös se ollut kuitenkin niin, että tyyppikilpi tulee löytyä autosta vasta 1993 lähtien. Tyyppikilven tiedoisa löytyi tällainen http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581759/233e98534116560f46ab25dc4b1f8c33/15992-Valmistajan_kilpi_ja_kokonaismassan_maaraaminen.pd f mutta tuossa ei puhuta mitään päästöistä.
Hyundain kilpi: http://www.tuulilasi.fi/uutiset/ala-riko-tyyppikilpea
Pitäis löytää julkinen lista eri malleille valmistajan päästöarvoista,autodatakin vaatii tunnukset ja mullakaan himassa ei niitä ole
No ompas taas Trafin aivoriihi ollu koolla. Varmaan etunenässä ajateltiin meitä vanhojen kotteroiden hyysääjiä. Mullakin on auto ollu alunperin pensakoneella ja sitte vaihettu vuoden -86 turbodiesel joka on autosta jota on tuotu suomeen kai 40kpl,ja siihenkin on katsastuksessa hyväksytty turbon vaihto ja cooleri,mitähän arvoa nyt sovelletaan??
t.haapala
18.01.2017, 12:54
Esimerkkinä nyt mun hoojiista
Maahantuojan lapussa 3,2, autodata sanoo euroraja 3 ja ohjeraja 2, tyyppikilven vierestä löyty tommonen tarra missä neliön sisällä 1,8.
Mitä noista neljästä nyt pitäs käyttää rajana?
Ja joo tiedän, saan ruuvista kiertämällä vaik nollat, ei o siitä nyt kyse.
www.youtube.com/watch?v=3nxgz6rOI_c
Esimerkkinä nyt mun hoojiista
Maahantuojan lapussa 3,2, autodata sanoo euroraja 3 ja ohjeraja 2, tyyppikilven vierestä löyty tommonen tarra missä neliön sisällä 1,8.
Läjässä -86 mulla samankaltainen tarra, siinä lukee neliössä 0,9... Ei siinä, etteikö tuon alle menisi, mutta aikas kireältä vaikuttaa.
O-ou, omassa -04 Ford Rangerissa konepellin alla kilvessä lukee "smoke value 0,9". No, tuohan on jo niin "moterni" kone että kai se sitten siihen pääsee? Ero vanhaan 3:een on toki suuri.
O-ou, omassa -04 Ford Rangerissa konepellin alla kilvessä lukee "smoke value 0,9". No, tuohan on jo niin "moterni" kone että kai se sitten siihen pääsee? Ero vanhaan 3:een on toki suuri.
-00 mazdarangerissa näkyy lukevan 0.69 :eek::D tosin se ei ole tulipeltiin niitatussa tyyppikilvessä, vaan lähelle liimatussa tarrassa.
Esimerkkinä nyt mun hoojiista
Maahantuojan lapussa 3,2, autodata sanoo euroraja 3 ja ohjeraja 2, tyyppikilven vierestä löyty tommonen tarra missä neliön sisällä 1,8.
Mitä noista neljästä nyt pitäs käyttää rajana?
Ja joo tiedän, saan ruuvista kiertämällä vaik nollat, ei o siitä nyt kyse.
Onks sulla siis alkuperäinen HJ61? Hyvän esimerkin heitit. Autodatan arvoilla ei oo mitään arvoo, eli se on 1.8 tai tietysti sitä maahantuojan lappua = 3.2 voidaan käyttää myös.
LandCruiser 2001 1KD-FTV, tarrassa 1.2 ? :eek:
Nyt raja ollut siis 3.0
Pannaanko laittaen uudet suuttimet :D
hiluvitkutin
19.01.2017, 07:38
Ei.
Pannaan auto paaliin, sitähän sillä haetaan.
-Captain-
19.01.2017, 08:30
Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen et onko kaikilla oikeesti syötöt käännetty tappiin vai mistä kiikastaa? Eikös kunnossa olevan dieselin luulis pääsevän valmistajan arvoihin? Osaako -Matti- sanoa että paljonko -92 chevy vanin uus raja on? Auto on 6.2dsl ja ilmeisesti tehty jo 89 eli näitä ns.veronkiertopakuja 2+3 penkeillä.. Tuo on nyt viimoset 8 vuotta ootellu kansiremppaa (osat on olemassa) ja nyt olis seuraavana menossa talliin. Tuolla ajettiin pari vuotta vaikka pahvi vuoti viimosen vuoden jo vähän enempi ja silti meni muutaman polkaisun jälkeen alle 1.0 vaikka raja oli vanhojen mukaan 2.5?
Ps.onkos tuo uusi raja myös raskaassa kalustossa? Scania 92RML vuodelta 1987 näytti savutustestissä 0.1 :)
Hyundain kilpi: http://www.tuulilasi.fi/uutiset/ala-riko-tyyppikilpea Jaa se voi olla tuo tarrakin. Kaverilla oli tuosta tarralapusta oven vieressä kulmasta lähtenyt pala pois. Siinä ollut mitään tekstiä edes. Sen leima hylättiin sen takia. Uusi tarra ois maksanut muistaakseni 400€? No se otti kuvan siitä, Paintilla maalasi sen kulmapalan saman väriseksi kuin muun. Sitten firmassa värilaserilla tulosti kuvan. Leikkasi kirjanpäällystyskalvosta oikean kokoisen suojakalvon. Paperin alle vähän liimaa ja sitten tuo kalvo siihen päälle niin että se menee reunojen yli. Meni leimasta läpi :D Jos Trafilla ei tuota tietoa ole, autossa on tuollainen tarralappu niin tuon voi itse sitten fixailla vähän isommaksi arvoksi jos ei meinaa läpi mennä. Tekee tarran suoraan vanhan päälle niin ei se sieltä alta näy.
Jaa se voi olla tuo tarrakin. Kaverilla oli tuosta tarralapusta oven vieressä kulmasta lähtenyt pala pois. Siinä ollut mitään tekstiä edes. Sen leima hylättiin sen takia. Uusi tarra ois maksanut muistaakseni 400€? No se otti kuvan siitä, Paintilla maalasi sen kulmapalan saman väriseksi kuin muun. Sitten firmassa värilaserilla tulosti kuvan. Leikkasi kirjanpäällystyskalvosta oikean kokoisen suojakalvon. Paperin alle vähän liimaa ja sitten tuo kalvo siihen päälle niin että se menee reunojen yli. Meni leimasta läpi :D Jos Trafilla ei tuota tietoa ole, autossa on tuollainen tarralappu niin tuon voi itse sitten fixailla vähän isommaksi arvoksi jos ei meinaa läpi mennä. Tekee tarran suoraan vanhan päälle niin ei se sieltä alta näy.
Eli kannustat ihmisiä petokseen/väärennökseen, kai tuo sellaiseksi luokitellaan ja sitten siitä tulee vielä ympäristörikos ja mitähän muuta se syyttäjä vielä keksii, liito-oravat kuolee ym... Ja hymiöitä päälle...
Hessu888
19.01.2017, 13:35
Jaa se voi olla tuo tarrakin. Kaverilla oli tuosta tarralapusta oven vieressä kulmasta lähtenyt pala pois. Siinä ollut mitään tekstiä edes. Sen leima hylättiin sen takia. Uusi tarra ois maksanut muistaakseni 400€? No se otti kuvan siitä, Paintilla maalasi sen kulmapalan saman väriseksi kuin muun. Sitten firmassa värilaserilla tulosti kuvan. Leikkasi kirjanpäällystyskalvosta oikean kokoisen suojakalvon. Paperin alle vähän liimaa ja sitten tuo kalvo siihen päälle niin että se menee reunojen yli. Meni leimasta läpi :D Jos Trafilla ei tuota tietoa ole, autossa on tuollainen tarralappu niin tuon voi itse sitten fixailla vähän isommaksi arvoksi jos ei meinaa läpi mennä. Tekee tarran suoraan vanhan päälle niin ei se sieltä alta näy.
Tuolta saa tarroja ja kilpiä mallin/toiveiden mukaan jos vanhat ei enää miellytä
http://www.hannulat.com/entisointi/entisointikilvet
Topi1982
19.01.2017, 15:20
Tuolta saa tarroja ja kilpiä mallin/toiveiden mukaan jos vanhat ei enää miellytä
http://www.hannulat.com/entisointi/entisointikilvet
Ovat hienoja kilpiä!:)
Ovat hienoja kilpiä!:)
Hinnat kun tietäisi
Tuskin hinta on oleellinen jossain entisöinti projektissa,luulisin et isompi alle 500.
Hessu888
19.01.2017, 21:57
Tuskin hinta on oleellinen jossain entisöinti projektissa,luulisin et isompi alle 500.
Vaikea uskoa että ois noin kallis mutta sen tiedän ko firmasta että ensimmäinen tilaaja tietylle tuotteelle maksaa suunnittelusta ja seuraavat samanlaisen kilven/tarran tilaajat maksaa sitten vähemmän koska suunnittelu on jo kerran maksettu. Tarroja tuolta olen tilannut ja ne oli jokusen euron kappaleelta kun suunnittelusta en maksanut.
Muistelin tarrojen kohdalla et eka sai halvemmalla jos lähetti malliksi.No ei varmaan ole silti niin kalliita että ei voisi ostaa jos tarvii.
Ja mitä tuo vaikuttaa taas peleihin missä on egr tulpattu ja dpf heivattu mäkeen?
Testasin tavallaan ja aiheutti uuden yrityksen, mutta pienellä jumpalla kuitenkin.
Kyseinen auto on Euro V luokassa ja kun tuota K-arvoa ei tarrasta löydy, niin raja on 1,5. Olin laittanut ohjelman "vakiotasolle", mutta silti savutti 1,8 - 1,9 arvoisesti. Parin tunnin pähkäilyn jälkeen tajusin, että uusien ohjelmien parametreissa oli "low boos fueling"-parametri ja se vaikutti myös sillä "vakiotasolla". Eli pölläytti mustaa ahtopaineiden nopeammaksi nostamiseksi. Aiheutti vaan sen, että piti ajaa taas alkuperäinen ohjelma moottorinohjaukseen ja sitten K-arvo olikin 0,3. Tämänmallisissa autoissa on alkuperäismaassa hiukkassuodatin ja ureavehkeet, mutta tässä ei ikinä ole ollutkaan, kun se on tehty maahan, jossa ei rikitöntä dieseliä ole.
Pointti siis se, että menee (ainakin jotkut) alle sen 0,5, vaikka ei hiukkassuodatinta olekaan (enää), mutta voi vaatia vakio-ohjelman ja se tietty työlästä, jos sitä ei voi itse laittaa.
Jeep-Ukko
21.01.2017, 14:30
Emännän vw passat 2001 2,5 v6 tdi. 4-5 vuotta sitten ostettu. 4 kertaa meidän toimesta katsastettu.
Joka kerta 2,5-2,6 lukemia. (Vanha max 3)
En oo pelästynyt että olisi mitään vikaa, kun ei kerta muuksi muutu.
Olen vain ajatellut, että taitaa ohjelmointi olla tehty tuon mukaiseksi.
Noin 10 vuotta sitten Turbotech Karalan ohjelmoima. Tehoo/vääntöä maksimi mitä kaksois massa pyörä antaa periksi.
Normaali ajossa ei pölläyttele. Rivakassa kiihdytyksessä puskee mustaa.
Ja kuormittamaton polkaisu (katsastuksen testi) pölläyttää.
Tyyppikilvessä näkyy olevan 1,30.
Täytynee ruveta opetteleen itsekin tuo ohjelmointi homma... täyden version rosstech kaapeli + vcds löytyy itseltäni.
--
Nuihin Hj61siin.
Rakentelin aikoinasn Dodge RamVanin 12H-T mootorilla.
Sinäänsä ihan perus vakio, purettaessa Toyotan mittarissa oli jotain 350 tkm, muistaakseni.
Hukkaporttiin laitoin rinnalle lisä jousta. Ja syöttöruuvia vähän syöttöä isommalleen.
Katsastuksiin en koskaan ruuvannut pienemmälle.
Arvot oli aina 0,1.
Näillä mentäisiin.. :D
https://www.youtube.com/watch?v=ygbVUEn_mHc&t
Näillä mentäisiin.. :D
https://www.youtube.com/watch?v=ygbVUEn_mHc&t
Noissa ei taida tarvita huolia pienhiukkasista, kun ne on nokeen sitoituneina :D
Onkohan koskaan missään testattu, et kumpi on vaarallisempi kunnolla savuttava dieseli vai sellainen joka ei savuta näkyvästi lainkaan.
Eli kummasta jää ilmaan enemmän haitallista hiukkasta
Kurssin penkeillä istuskellessa ja kuunnellessa kouluttajaa joka suu vaahdossa puhuu DPF SCO EGR FT4 moottoreista niin mieleen palautuu vanha ympäristöopin kirja ammoisilta ajoilta jossa oli SK sisun kuva joka työns mustaa runtua piipusta kuvan vieressä oli puhekupla jossa tuumattiin että -: Diesel on egolokinen vaihtoehto koska putkesta ei tule kuin nokea :D
O-ou, omassa -04 Ford Rangerissa konepellin alla kilvessä lukee "smoke value 0,9". No, tuohan on jo niin "moterni" kone että kai se sitten siihen pääsee? Ero vanhaan 3:een on toki suuri.
-00 mazdarangerissa näkyy lukevan 0.69 :eek::D tosin se ei ole tulipeltiin niitatussa tyyppikilvessä, vaan lähelle liimatussa tarrassa.
Kaivelin arkistosta edellisten vuosien katsatuslappuja. Näkyy olleen mitatut k-arvot 0.57-0.6 välillä. Ehkä se vielä menee läpi ilman polttoainevehkeisiin puuttumista, toivottavasti.
Noista tarrahommista tuli mieleen, että taitaa konttoreilla olla tiedossa ne tyyppikohtaiset raja-arvot ilman tarrojakin?
Kaivelin arkistosta edellisten vuosien katsatuslappuja. Näkyy olleen mitatut k-arvot 0.57-0.6 välillä. Ehkä se vielä menee läpi ilman polttoainevehkeisiin puuttumista, toivottavasti.
Noista tarrahommista tuli mieleen, että taitaa konttoreilla olla tiedossa ne tyyppikohtaiset raja-arvot ilman tarrojakin?Missähän ne olis kootusti, minäkin haluaisin nähdä niitä tarvittaessa, tosin ei savumittariin pysty toistaiseksi muuttamaan hyväksytty-rajaa, laitetoimittaja selvittää asiaa valmistajalta, että miten tapauskohtaisesti pystyy muuttamaan...
Automaattiaskilla varustettujen omistajat, trafi on antanut ohjeen n. 6 v sitten savumittauksen maksimikierroksista, valmistajan määrittämä tai ellei sitä ole ilmoitettu, 2/3 kyseisen moottorin ryntäysnopeudesta on rajana. Eli Hodarille riittää tarkalleen laskettuna 2933 rpm.
Ainakaan itsellä ei ole tarvinut tuosta muistuttaa, opastin kylläkin laittaan molemmat laatikot vapaalle varmuudeksi. Seuraavaan leimaan rajaan itse kierrokset tuohon jos sattuu joku jääräpää kohdalle. Dieselhuollossa en ole tainnu vähään aikaan käyttää sitä varten, hintaero kaventunut selvästi ainakin täällä.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4f054c74fd58a71db9f1d34c18d91521/4716-Dieselkayttoistenpakokaasupaastojentarkastus.pdf
Trafin sivulta on löytynyt myös ohje Volvoissa ja baijereissakin käytettyyn ZF 4HP22 laatikolla olevan savumittaukseen, vaan ei löydy enään. Siinä taisi olla sallittu polkaisu 1500 rpm vapaalla. Saattaa löytyä itseltä koneelta.
E : Löytyy sittenkin, Bmw:n ohje http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478508/2b4a0ce86acdc04d7d0d029b792e41fd/2706-BMVVaihteidenvaurioitapakokaasutarkastuksesta.pdf
Ja Volvon http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478514/28124d52a001fac79b034f5184b883e8/2747-VolvoDieselryntaytys200,700,900.pdf
Ihmettelinkin tuos jokuaika sitten kun kävin mersedestä katsastamas että helpostippa sieltä tuli savut ulos ku pikkusen vain painettiin kaasua... Jollain vanhemmilla vehkeillä aina huudatettu niin saatanasti :D
Tänään ihmeltiin kun -08 vuotisessa MB 200 CDI (OM 646 evo) on k-arvo 3.2
- ei hiukkaspönttöä
- joo Kat it
- euro IV tuo taitaa olla
Savut 0,97 eli aika hyvin ois vielä varaa kääntää bittejä :eek:
Koska toi laki tulee voimaan, eli milloin pitää autoja täyttää se ruudun arvo?
Koska toi laki tulee voimaan, eli milloin pitää autoja täyttää se ruudun arvo?
Tuli voimaan 1.12.2016.
Edit. Tai siis eihän tuo laki ole, vaan Trafin ohje. Toki johonkin lakiin kai perustuu kuitenkin.
Killer-Wo
24.01.2017, 08:50
Eilen vaimo käytti leimalla Audi 1.9 tdi koneen 2005 mallia ja 340tkm ajettu. K arvo oli 0.00 boschin testerillä. Voiko se olla noin pieni vai oliko testeri viallinen. No totesi katsuri että et ilmeisesti köröttele autolla😊
Eilen vaimo käytti leimalla Audi 1.9 tdi koneen 2005 mallia ja 340tkm ajettu. K arvo oli 0.00 boschin testerillä. Voiko se olla noin pieni vai oliko testeri viallinen. No totesi katsuri että et ilmeisesti köröttele autolla😊
Siinä on hiukkasloukku sitten.
Kyllä on tullu vastaan nuita mistä on pöntön poiston ja ohjelmoinnin jälkeen päästy nollaan tai hyvin lähelle päästöissä. Sen ohjelman tekijän vain pitää tietää mitä tekee ja penkissä ajaa säädöt..
Killer-Wo
24.01.2017, 21:03
Ei siinä pitäis pönttöä olla. On vielä B6 koppainen audi eli käytännössä 2001-2005. Ihan perus pumppusuutin diesel.
Automaattiaskilla varustettujen omistajat, trafi on antanut ohjeen n. 6 v sitten savumittauksen maksimikierroksista, valmistajan määrittämä tai ellei sitä ole ilmoitettu, 2/3 kyseisen moottorin ryntäysnopeudesta on rajana. Eli Hodarille riittää tarkalleen laskettuna 2933 rpm.
Ainakaan itsellä ei ole tarvinut tuosta muistuttaa, opastin kylläkin laittaan molemmat laatikot vapaalle varmuudeksi. Seuraavaan leimaan rajaan itse kierrokset tuohon jos sattuu joku jääräpää kohdalle. Dieselhuollossa en ole tainnu vähään aikaan käyttää sitä varten, hintaero kaventunut selvästi ainakin täällä.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4f054c74fd58a71db9f1d34c18d91521/4716-Dieselkayttoistenpakokaasupaastojentarkastus.pdf
Trafin sivulta on löytynyt myös ohje Volvoissa ja baijereissakin käytettyyn ZF 4HP22 laatikolla olevan savumittaukseen, vaan ei löydy enään. Siinä taisi olla sallittu polkaisu 1500 rpm vapaalla. Saattaa löytyä itseltä koneelta.
E : Löytyy sittenkin, Bmw:n ohje http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478508/2b4a0ce86acdc04d7d0d029b792e41fd/2706-BMVVaihteidenvaurioitapakokaasutarkastuksesta.pdf
Ja Volvon http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478514/28124d52a001fac79b034f5184b883e8/2747-VolvoDieselryntaytys200,700,900.pdf
2016 päivitetyssä ohjeessakin seisoo:
Jos automaattivaihteistolla varustetun auton erityistä mittauspyörimisnopeusarvoa ei ole käytettävissä, moottorin on saavutettava 2/3 ruiskutuksen katkaisun normaalista pyörimisnopeudesta.
Trafin ohjeista löytyy:
1KZ-TE (94/12/EC) 4600rpm ± 100 K=3.0 KZJ95
( Tälläisestä vm.1998 autosta löytyy tarra: 1,3 72/306/EEC :D )
Mutta uudemalle 1KD-FTV koneelle ei?
Eli jos erillistä ohjetta ei löydy, 2/3 kierroksista riittää?
Eli esim 4500rpm -> 3000rpm
Täytyy ottaa seuraava testi kevyemmin, nyt on aina huudatettu vasten rajoitinta.. :mad:
No saas nähdä miten tuon vanhan (99) mallisen 530 baijerilaisen kanssa käypi leimalla ensi viikolla kun sen aika koittaa.
On vaihdeltu kilkkeitä ja optimoitu, sekä voimaakin on jokunen polle. Haisee wanhalle wiimalle koko paska koko ajan :D
Onhan tuo nyt onneksi automaatti, joten ei ihan täysiä saa rankaista.
Jeep-Ukko
03.02.2017, 10:44
Automaattien päästöistä.
Noin 13-14 vuotta sitten jo kun ammattikoulussa oltiin (tai oli jatko kurssi, jossa myös aikuis opiskelijoita).
Yhdellä aikuispuolen jätkällä oli Volvo, diesel automaatti.
Oliko 740 vai 940 tai joku sellanen laatikko kuitenkin.
Silloin jo höpötteli, että hänellä on maahantuojalta lappu, että katsastuksessa päästöt max. 1000 rpm.
Sanoi, että oli ekalla kertaa kun paperia oli näyttänyt, joutunut hivenen asiasta vääntämään, Trafiin oli katsuri soittanut ja sitten myöntynyt, että kyllä paperi pitää paikkaansa.
On jo maahantuojan ohjeita ollut pidempäänkin, mutta ilmeisesti ei oo katsureille mitään yleis ohjeita ollut silloin aikasemmin.
Ja nyt käytännön kysymys: millä sen kierrosmäärän sitten rajoittaa?? Kaasua painamalla vaikea joka painalluksella osua samaan kohtaan, kun pitäis kumminkin se kiihtyvyys olla myös oikein, ei varmaan kelpaa jos kiihtyvyystietona on 55 sekunttia....
pipo_esa
03.02.2017, 11:03
Mulla oli aikoinaan pikkusen viritelty tdi golfi ja sekin meni nollaan testeissä. Kattelin että ahtoi 0,5 bar testissä niin kai oli ihan ohjelmaan tehty että menee paremmin läpi testeistä
Karvapöpö
03.02.2017, 16:08
Viikko sitten kävin leimalla -99 Hiluxin kanssa ja vasta kuudennella polkaisulla läpäisi päästöt. Inssi näytti, että mitattu keskiarvo ei kyllä läpäisisi päästöjä, mutta se viimeinen polkaisu ilmeisesti riitti nippanappa. Kysyin sitten että mihin tuo perustuu tuo muuttunut arvo, niin hän sitten konehuoneesta näytti Toyotan lätkää, jossa se arvo tosiaan lukee, eli 0,5. Tiukaksi on näköjään muuttunut. Varsinkin kun kauppakassikäytössä on, niin utkossahan se on. :D
Mulla oli aikoinaan pikkusen viritelty tdi golfi ja sekin meni nollaan testeissä. Kattelin että ahtoi 0,5 bar testissä niin kai oli ihan ohjelmaan tehty että menee paremmin läpi testeistä
Volkswagen ja testiolosuhteet huomioiva ohjelma on jo käsite ;)
Noissa ei taida tarvita huolia pienhiukkasista, kun ne on nokeen sitoituneina :D
Onkohan koskaan missään testattu, et kumpi on vaarallisempi kunnolla savuttava dieseli vai sellainen joka ei savuta näkyvästi lainkaan.
Eli kummasta jää ilmaan enemmän haitallista hiukkasta
Missä mielessä vaarallisempi?
Ihmiselle on vaarallisempi nämä uudet bensa ja diesel koneet kun päästöissä tulee ulos enemmän metalleja ja nanohiukkasia. Ne ei pysähdy klyyvarin ilmansuodatukseen vaan menee keuhkoihin ja verenkiertoon asti. Kerääntyy sitten maksaan ja munuaisiin isommissa määrin, sekä voi aiheuttaa keuhkoissakin kudosmuutoksia jota voidaan verrata (ei ihan suoraan, mutta lähelle) asbestin tekemiin muutoksiin.
Isommat partikkelit ja näkyvä noki on raskasta ja putoaa hyvin lähelle päästölähdettä ja sitoutuu nopeasti maaperään.
Isompi noki aiheuttaa hetkellisesti hengitettynä runsaasti ongelmia keuhkoissa mutta poistuu myös kohtuu nopeasti sieltä liman mukana, toki siitäkin siirtyy osa verenkiertoon, mutta määrällisesti se on huomattavasti pienempää.
Lisäksi nanohiukkaset voivat kulkeutua 3000km ilmateitse ympäriinsä sopivalla tuulella.
Tuolta löytyy trafin selvitystä jossa on vähän raapastu pintaa.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1321969257/5a5f23edd6aa03c1e5bd319fb07e468b/1319-AKE1208Dieseleidenymparistoystavallisyys.pdf
Huomenna olisi aikomus mennä lj katsastamaan.
Minkä k-arvo rajan mukaan siitä pitäis päästöt katsoa kun moottori ei ole alkuperäinen, paikoilla on 1kzt?
Meneekö vanhojen pykälien/arvojen mukaan eli onko se k-arvo sit 3?
Vai onko syytä ottaa tämäkin lappu mukaan, onko siitä mitään hyötyä http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...poikkeus13.pdf (http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581757/c2375e87d9ee15a10586dc4ab01e81cb/15854-pakokaasupoikkeus13.pdf)
offroadjouni
17.02.2017, 07:47
Taisi peruuntua koko tiukennus -> http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat-dieselit-lapaisevat-taas-katsastuksen-trafi-palauttaa-entiset-paastorajat-24283446/
Vähän on poukkoilevaa tämä päätöksen teko nykyään. Ensin tehdään typeriä päätöksiä, mitkä laitetaan heti voimaan ja sitten myöhemmin todetaan, että ei tätä muuten ihan loppuun asti taas mietitty ja poistetaan tämä typerä päätös voimasta. Samoinhan kävi tuon vene/mp veron. Ei ihan kauheasti näytetä miettivän mikä on se seuraus päätöksistä.
Vähän on poukkoilevaa tämä päätöksen teko nykyään. Ensin tehdään typeriä päätöksiä, mitkä laitetaan heti voimaan ja sitten myöhemmin todetaan, että ei tätä muuten ihan loppuun asti taas mietitty ja poistetaan tämä typerä päätös voimasta. Samoinhan kävi tuon vene/mp veron. Ei ihan kauheasti näytetä miettivän mikä on se seuraus päätöksistä.
Ei tosiaan oikein herätä luottamusta tämä päätöksenteko, mennään laidasta laitaan ilman kunnollisia selvityksiä. Tämä savutusjuttukin olisi vaatinut pari viisasta ihmistä vartiksi samaan huoneeseen ja koko lakiesitys olisi kuopattu sillä.
Mikäköhän tää tämmöinen tyylisuunta taas on. Kutsuisin ammattitaidottomuudeksi.
Mä haluun kans töihin missä voi touhuta ihan mitä sattuu mieleen tulemaan, eikä mitään konkreettista sanktiota tule kun menee mönkään ja hankaloitetaan ehkä ihan oikeasti tavan duunarin eloa ja oloa!!!
Taisi peruuntua koko tiukennus -> http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat-dieselit-lapaisevat-taas-katsastuksen-trafi-palauttaa-entiset-paastorajat-24283446/
Tässä uusi ohje, maanantaina tulee voimaan: https://www.trafi.fi/filebank/a/1487308858/d74c4c6af2c6c5b7248675c49127d894/24217-Dieselpaastojen_tarkastus_2017.pdf
Ja mitenhän toimitaan jos asiakas tulee päästölapun, joka on otettu tuolla tiukalla aikavälillä, kanssa katsastukseen?
Toinen on että päästömittaushan on voimassa 3kk, joka pätee myös katsastuksessa tehtyyn mittaukseen. Eli meneekö viime viikolla hylätty auto ensi viikolla läpi pelkällä tarkastuskortilla/katsastustodistuksella?
On se helppoa olla katsuri.
Onkohan Trafille tullut joku koulunpenkiltä suoraan päättämään katsastus asioista. Ensin tämä dieselien päästö höpötys. Ja nyt on sellainen ajatus tekeillä että jos on vaikka rekisterikilven lamppu pimeänä niin automaattisesti kutsu uusintakatsastukseen.....ei riittäisi korjauskehoitus... vedotaan johonkin v..un EU-direktiiviin.
nyt on sellainen ajatus tekeillä että jos on vaikka rekisterikilven lamppu pimeänä niin automaattisesti kutsu uusintakatsastukseen.....ei riittäisi korjauskehoitus... vedotaan johonkin v..un EU-direktiiviin.
Miten nopeasti porukka korjaa nyt noita huomautuksen aiheuttavia lamppuvikoja?
Miten nopeasti porukka korjaa nyt noita huomautuksen aiheuttavia lamppuvikoja?
yleensä heti jos vaan säät sallii kun pitää pihalla vaihtaa :D Kerran oli toinen rekisterkilven valo palanut ja sen vaihto kesti parisen viikkoa.
Miten nopeasti porukka korjaa nyt noita huomautuksen aiheuttavia lamppuvikoja?
Mitä sitä, seuraavalla leimalla säästyy mustetta kun se lukee jo paperissa :D
Ei luulisi olevan vaikeeta olla pari lamppua hanskalokerossa vaikka muovisessa jenkkipastilli rasiassa talouspaperiin käärästynä ja vaihtaa siinä konttorin pihassa
Sit ei hyödytä lamput matkassa jos korjaamolla pitää käydä kun umpio tarvitsee irroittaa ja tietokoneessa kertoa, et lamppu on vaihdettu, mutta moniko sen käy jos on vaan kehoitus ja maksaa rahaa?
En tiiä miten muualla, mutta ainakin paikallisella asemalla myydään järkevällä hinnalla lamppuja, ettei tartte kehoitusta valosta ottaa
Niijja vaihtamiseen helpottaa kun ei heittele niitä auton omia työkaluja ensimmäisenä roskiin, kun ovat niin paskoja ettei kestänyt ruostunutta tukivarren pulttia kiintoavaimella aukaista
Miten nopeasti porukka korjaa nyt noita huomautuksen aiheuttavia lamppuvikoja?
Minkä turvallisuusongelman esim. yhden parkkivalon, tai rekkarikilven valojen toimimattomuus aiheuttaa? Ajovalot porukka vaihtanee muutenkin suht nopeasti kun vain huomaa että on pimeänä.
Tuostahan oli jo juttuakin, että liikenneonnettomuustutkinnoissa ei ole todettu että palanut rekkarikilven polttimo tai jokin yksittäinen polttimo ylipäätään olisi ollut onnettomuudessa aiheuttavana tekijänä.
Nämä Trafin sekoilut on taas jotain ihan käsittämätöntä pelleilyä. Tuntuu että yrittävät pönkittää tarvettaan olla olemassa, ettei ylipöhöttynyttä ja sikakallista virkamieskoneistoa vain tarvitsisi karsia..
-Captain-
20.02.2017, 11:24
Jos liikenneturvallisuutta halutaan parantaa niin nuo takavalot voitas laittaa joko kokonaan palamaan tai sitten pakottaa valmistajat tekemään valoautomatiikka joka sytyttää oikeat ajovalot/takavalot kun hämärtyy. Luulis euroautoihinkin saavan jos 15v. vanhassa chevyssä on :D
Vasta oli juttua viikko sitten yhen katsastusmiehen kanssa, et siinä uudessa trafin ehdotuksessa toimimaton käsijarru aiheuttaisi ajokiellon. Eli jos esim toinen käsijarruvaijeri olisi jumissa/jäässä, niin se on punanen tarra tuulilasiin ja soitteleppa hinuria...
Vasta oli juttua viikko sitten yhen katsastusmiehen kanssa, et siinä uudessa trafin ehdotuksessa toimimaton käsijarru aiheuttaisi ajokiellon. Eli jos esim toinen käsijarruvaijeri olisi jumissa/jäässä, niin se on punanen tarra tuulilasiin ja soitteleppa hinuria...
Pitäähän sitä nyt naiset kosteiksi saada ja eihän se ilman kässärikäännöstä onnistu:rolleyes: (pahoittelen offtopicia)
Eikse oo kohtalaisen fiksua laittaa auto kuntoon ENNEN katsastukseen menoa... Tai jopa heti ku vikaa tulee.
Rikkinäisestä lampusta ny on kohtalaisen tyhmä itkeä jos tulee uusintakatsastus, kyl mä ainakin katon autosta lamput läpi aina ennen katsastusta...
Turhaan jännitin päästörajojen muutosta ton käyttiksen kans (vaikkakin ne jo poistui)
Ei oo ees dpf..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=201025
Mutta jos huhut tulevista säännöistä pitää paikkansa, niin tosta käsijarrusta ois tullu ajokieltoa, ei pelkkää hylsyä :P
Heikki L
21.02.2017, 11:37
Mulla Oli hj sä eilen 1,28 lukema ja vuosi ajoaikaa tuli laakista!
Mutta jos huhut tulevista säännöistä pitää paikkansa, niin tosta käsijarrusta ois tullu ajokieltoa, ei pelkkää hylsyä :P
https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/4666/lausuntopyynto_ajoneuvon_maaraaikaiskatsastuksen_t arkastuskohteet_ja_tarkastusmenetelmat_katsastukse ssa_havaittujen_vikojen_ja_puutteellisuuksien_luok ittelu_seka_katsastustodistuksen_sisalto
Käsijarrusta ei äkkiseltään katsottuna tule ajokieltoa, muutamasta muusta jutusta kylläkin. Perustelumuistion sivu 6 ne oleellisimmat muutosehdotukset..
Ja kuten Matti oli jo linkittänyt, jos kukaan sattui lukemaan, niin tuota savumittausuudistusta ei täysin peruttu, vaan tarkennettiin koskemaan vain uudempia:
Valmistajan ilmoittamaa k-arvoa sovelletaan päästöluokan EURO 5 (V) ja EURO 6 (VI) ajoneuvoissa. Jos valmistaja ei ole k-arvoa ilmoittanut,
sovelletaan arvoa k ≤ 0,5 m-1
https://www.trafi.fi/filebank/a/1487308858/d74c4c6af2c6c5b7248675c49127d894/24217-Dieselpaastojen_tarkastus_2017.pdf
Jeep-Ukko
23.02.2017, 10:12
Just tuossa käytin -04 turbo dieselin.
Valmistajan ilmoittama 0.6
Mitattu 0.99
Sallittu 3.00
Katsuri mainitsi että just viime viikolla pari hylkyä tuli valmistajan rajojen takia.
Asiakas palvelu toimii heillä.
Olivat tiistaina soitelleet asiakkaille, että tulkaa nyt uudestaan.
Se hylky lappu oli hyväksyttävissä ilman erillistä mittausta, koska päästö mittaus on 3 kk voimassa ja nyt ne oli sallituissa rajoissa.
Turhaan jännitin päästörajojen muutosta ton käyttiksen kans �� (vaikkakin ne jo poistui)
Ei oo ees dpf..
Jompikumpi ei pidä paikkaansa. 0,00 tulosta ei voi tulla ilman hiukkaspönttöä, tai sitten on putki poikki tai mittaletku irti.
Jompikumpi ei pidä paikkaansa. 0,00 tulosta ei voi tulla ilman hiukkaspönttöä, tai sitten on putki poikki tai mittaletku irti.
Sitä en tie mitkä reikään se muija on sen letkun lykänny :D
O-ou, omassa -04 Ford Rangerissa konepellin alla kilvessä lukee "smoke value 0,9". No, tuohan on jo niin "moterni" kone että kai se sitten siihen pääsee? Ero vanhaan 3:een on toki suuri.
-00 mazdarangerissa näkyy lukevan 0.69 :eek::D tosin se ei ole tulipeltiin niitatussa tyyppikilvessä, vaan lähelle liimatussa tarrassa.
Kaivelin arkistosta edellisten vuosien katsatuslappuja. Näkyy olleen mitatut k-arvot 0.57-0.6 välillä. Ehkä se vielä menee läpi ilman polttoainevehkeisiin puuttumista, toivottavasti.
Käytin tänään "leimalla", k=0.34.
Pengoin kansiota pidemmälle. Olisi jäänyt "leima" saamatta niillä vähäksi aikaa kiristyneillä ohjeilla muutamana vuotena. Viime vuotisen lapun ehdin pahus tässä välissä jonnekin hukkaamaan, mutta muuten oli ollut 0.52, 0.59, 1.00, 1.01, 0.77, 0.37, ...
Kysyin konttorilla, että oliko paljon hylkyjä sillä aikaa, kun oli vanhemmallakin kalustolla ne valmistajan ilmoittamat rajat. Oli niitä kuulemma ollut enemmän ja lähimmän diesel-huollon piha oli kuulemma ollut aika täynnä asiakkaiden autoja.
karvanoppa
30.03.2017, 20:24
Aika eko chevy vani se mullakin on, k-arvo oli 0.72.
Ja vuosmallia 1981. :rolleyes:
Ei taida noihin ilmoitettuja arvoja löytyäkään.