PDA

View Full Version : Ilmastointi puhaltaa kylmää, mutta ei poista huurretta


kenni_
01.01.2017, 21:35
Otsikon mukainen vika. Autoon (2003 L200) vaihdettu kenno ja kuivan viime kesänä.
Ilmastointi oli lämpösten jälkeen varmaan 3kk pois päältä, voiko vaikuttaa asiaan? Kyllä ainakin kompura lähtee päälle nytkin vaikka on kylmää.

Timo_L
01.01.2017, 21:47
No se kuivain kuivaa vain ilmastointijärjestelmää sisältä, eli käytännössä imee kosteutta järjestelmän sisältä siihen kuivainpömpelin sisältämään sörsseliin.

Jos ilmastointi päälläkin puskee kosteutta ja/ tai huurruttaa ikkunat, niin puhallinkotelossa täytyy olla vettä. Jos ei haise jäähdytinnesteelle (eikä sitä häviä), niin luultavimmin on kondenssiveden poistoreikä- tai putki tukossa.

petroman
01.01.2017, 22:00
Yks vaihto-ehto myöskin vois olla, että ilmansuodatin totaalisen tukossa.

Mika_T
01.01.2017, 22:47
Sisäkierto päällä?

Hessu888
01.01.2017, 23:30
Edellisten lisäksi kannattaa kattoa pääseekö kostea ilma autosta ulos kunnolla alkuperäisten tuuletusreikien kautta vai parantaako tilannetta oleellisesti jos pitää ikkunaa raollaan. Lattiamatot jos on kosteena esim. kumitutti pohjasta kateissa, niin varmasti huurua riittää.

Viisaat sanovat, että ilmastointia ei talvella huurun poistoon edes tarttisi, jos pitäis välillä ikkunaa raollaan lämpärin huutaessa kuumaa jotta kuivais kunnolla ja sitten jos sitä ilmastointia käyttää, niin se pitäis sammuttaa reilusti ennen kuin ajaa parkkiin, jotta kenno ehtii kuivaa. Muutoin joutuu oravanpyörään ja seuraava reissu alkaa taas märällä kennolla lasit huurussa.

Ja kaikille huuruun kyllästyneille voin suositella tällaista parin euron ratkaisua http://www.motonet.fi/fi/tuote/605313/Kosteudenpoistaja Tuosta saa kaadella viikossa desejä vettä maahan mutta pysyypä lasit aina kirkkaina.

kenni_
02.01.2017, 20:46
Yks vaihto-ehto myöskin vois olla, että ilmansuodatin totaalisen tukossa.

Siis raitisilmasuodatin? Tässä autossa ei sellasta ole. Ei vie nestettä eikä mielestäni haise. Toi kondensiveden poisto voi ollakkin tukossa, en muista tuliko kesällä vettä..

kenni_
02.01.2017, 20:51
Ja kaikille huuruun kyllästyneille voin suositella tällaista parin euron ratkaisua http://www.motonet.fi/fi/tuote/605313/Kosteudenpoistaja Tuosta saa kaadella viikossa desejä vettä maahan mutta pysyypä lasit aina kirkkaina.

Kuinka kauan tommonen yks tabletti kestää?

Hessu888
02.01.2017, 23:10
Kuinka kauan tommonen yks tabletti kestää?

Alkusyksystä kevääseen kesti hyvin. Sitten jätin seuraavaaks kesäks autotalliin huilaamaan, niin kesän aikana oli tabletti kutistunu melkein kadoksiin.

Kokemukset juurikin tosta mallista minkä linkitin.

Vielä halvemmalla jos haluaa päästä, niin heittää tiesuolaa (ei ruokasuolaa) purkkiin. Toimii kuulemma sekin hyvin.

rane58
02.01.2017, 23:42
Kissan hiekkaa, oliko se jotain silica juttua....? :p

BJ-40/76
03.01.2017, 01:20
Ja kaikille huuruun kyllästyneille voin suositella tällaista parin euron ratkaisua http://www.motonet.fi/fi/tuote/605313/Kosteudenpoistaja Tuosta saa kaadella viikossa desejä vettä maahan mutta pysyypä lasit aina kirkkaina.

Kuinka kauan tommonen yks tabletti kestää?

Minäkin haluaisin tietää, paljonko noita "desejä" saa yhdestä pakkaukkauksesta?

Toki vastaavia veneessä oli viimmetalvena, ja muutaman kilo oli tuota suolaa...
En mitannut, mutta tuollaisesta 450g pussista olisi voinut tulla reilu litra suolaista vettä, siis kilo suolaa poistaa reilun kilon vettä?.

Mutta alkuperäiseen ongelmaan:

Talvella, siis jos pakkasta muutama aste, niin ilmastoinnin ei pitäisi edes lähteä päälle.

Noinkin uudessa autossa (oliko 2003?) pitäs ilman kiertää kohtuu hyvin.

Sinun autossa on varmaan sisäilman kierto päällä/läpät rikki tms, mutta ongelma on varmaan tuo sisäilmankierto.
-> jos käytät ilmastointia, ja lämppäri ottaa ilman ohjaamosta, niin se on lämmintä, ja AC lähtee käyntiin, ja jäähdyttää ilman, jonka lämppäri lämmittää..
ja kaikki vesi, joka jää tuonne ilmastointiin, niin kostuttaa ilmaa, joka kuskaa ilman ikkunoille yms painovoiman avulla...

Hessu888
03.01.2017, 13:29
Minäkin haluaisin tietää, paljonko noita "desejä" saa yhdestä pakkaukkauksesta?

Toki vastaavia veneessä oli viimmetalvena, ja muutaman kilo oli tuota suolaa...
En mitannut, mutta tuollaisesta 450g pussista olisi voinut tulla reilu litra suolaista vettä, siis kilo suolaa poistaa reilun kilon vettä?.


Ei tullut desejä mitattua kun ei ollut tarvetta, mutta useamman kerran viikossa kippasin aina kipon tyhjäksi. Noissahan tuo tabletti on ilmassa ja vesi jää pohjalle joten tabletti ei ime itteensä vettä vain yhtä kertaa.

kenni_
03.01.2017, 21:09
Sinun autossa on varmaan sisäilman kierto päällä/läpät rikki tms, mutta ongelma on varmaan tuo sisäilmankierto.


No sisäilmankierto ei _pitäis_ olla päällä, mutta eihän sitä tosiaan tiedä jos se läppä on rikki..
Missähän se tossa härvelissä on?

Heguli
04.01.2017, 06:28
Ilmastointi ei lähde toimimaan lainkaan alle n. +5 asteen lämpötiloissa, koska noilla lämpötiloilla systeemi menisi jäähän. Ilmastoinnin merkkivalo kyllä palaa mutta systeemi siis ei toimi.

veijon-esso
04.01.2017, 08:03
Buickissa ja jeepissä tuntuu kompura naksuttelevan kyllä liki nollakelissä. Voihan noissa olla eroja mihin lämpötilaraja on asetettu. Mut just noilla pahimmilla huurtumiskeleillä kun on +1 ja vettä tulee, niin ilmastointi on hyvä apu huurteen poistossa. Viis astetta kuulostaa aika korkeelta rajalta.

Mase
04.01.2017, 09:24
Hyvin monessa autossa ilmastointi menee päälle kun lämppäri on tuulilasipuhalluksella juurikin paremman huurteen poiston takia, vaikka ilmastointi olisi napista pois. En tiedä kytkeekö sen pois uudemmissa malleissa kylmällä vai käyttääkö pienemmillä paineilla. Vanhoissa ainakin toimii vaikka olisi 30 pakkasta.

Edit: opiskeltua, VAG suojelee muutenkin surkeita muuttuvatilavuuksisia jatkuvapyöritteisiä kompuroita kytkemällä järjestelmän pois +5 asteessa.

Mase
04.01.2017, 09:41
Alkuperäiseen kysymykseen palataksemme, onko autossa katolla antenneja tms. läpivientejä tai huonoja tiivisteitä, ruostereikiä tulipellissä jne mistä voi valua vettä sisälle äänieristeisiin. Varsinkin japanilaiset voi olla melkoisia hikikoppeja jos matot esim on kosteita sisään vuotavasta vedestä.

Heguli
04.01.2017, 10:37
Buickissa ja jeepissä tuntuu kompura naksuttelevan kyllä liki nollakelissä. Voihan noissa olla eroja mihin lämpötilaraja on asetettu. Mut just noilla pahimmilla huurtumiskeleillä kun on +1 ja vettä tulee, niin ilmastointi on hyvä apu huurteen poistossa. Viis astetta kuulostaa aika korkeelta rajalta.

Aikanaan Pösössä raja oli +6 astetta ja jos oikein muistan niin Suzukissa se oli +4 astetta.

veijon-esso
04.01.2017, 10:48
Aikanaan Pösössä raja oli +6 astetta ja jos oikein muistan niin Suzukissa se oli +4 astetta.

Juu tommosista ei ookkaan kyl kokemusta eikä ihan helpolla tulekkaan. :D

Ja alkuperäinen ongelma voi tosiaan olla jo mainittukin kondenssivedenpoisto ilmastoinnin kotelolta. Helppo tarkistaa, auto käyntiin vaan ilmastointi päällä ja auton pitäis pissiä vettä allensa. Jos ei pissi, ni varmana huurtuu.

Ton pissimisen takia jengi toi aikanaan autoja korjaamolle ihan jatkuvasti. Kun oli vihdoin saatu se Almera Cool ostettua jossa sai samaan hintaan ilmastoinnin... (varmaan halvempaa tehtaalle tehä kaikki ilmastoinnilla kuin pohjosen köyhiä varten yks malli lisää)

Sisäilmankierto pitäis huomata siitä kun vipua tai nappia käyttää puhallus täysillä, niin ääni muuttuu niin kabiinissa kuin ulkonakin jos malttaa kuunnella korvat höröllään. Jos mitään ei tapahdu niin noilla oireillahan se vois olla juuttunu sisäkierrolle.

kenni_
04.01.2017, 17:15
Joo kyllä sisäilmakierto tuntuis toimivan kun melki heti alko mennä näilläkin pakkasilla huuruun kun laitto päälle, samaten ääni ja puhallusteho muuttu. Eli ehkä vois olla se vedenpoisto. Missäs osassa se on?

veijon-esso
05.01.2017, 10:05
Riippuu vähän autosta missä tarkalleen, mutta lämppärin ja ilmastoinnin kennothan on samassa muovisessa kotelossa ja sen kotelon pohjalle valuvan kondenssiveden poistosta on kyse. Eli koelaudan alle möyrimään ja lämppärinkotelon alanurkkia tiirailemaan, jostain sieltä pitäis poistoletku lähteä ja mennä ulos hytistä. Autossa kuin autossa rakenne on suunnilleen tollanen, poikkeuksia lukuunottamatta. :D

kenni_
07.08.2017, 19:53
Tääkin alko toimimaan itestään kun piti ilmastointia vaan päällä. Oli talven ajan pois päältä ja varmaan vaan niin paljon kosteutta kennossa..

Luoppis
08.08.2017, 16:46
Siis raitisilmasuodatin? Tässä autossa ei sellasta ole.

Eikö muka kaikissa ilmastoiduissa vehkeissä ole raitisilman suodatin, kun se kylmästöinnin kenno kerää muuten kaiken muhjun tuloilmasta itteensä ollessaan pinnasta kostea?

Ranee
08.08.2017, 20:21
Eikö muka kaikissa ilmastoiduissa vehkeissä ole raitisilman suodatin, kun se kylmästöinnin kenno kerää muuten kaiken muhjun tuloilmasta itteensä ollessaan pinnasta kostea?

Ei ainakaan 245 Volvossa tai W250 Dodgessa ole.

Timo_L
08.08.2017, 23:47
Eikö muka kaikissa ilmastoiduissa vehkeissä ole raitisilman suodatin, kun se kylmästöinnin kenno kerää muuten kaiken muhjun tuloilmasta itteensä ollessaan pinnasta kostea?

Ei ole.

On itse asiassa aika paljonkin 80-90- luvun tuotoksia missä niitä ei ole ainakaan vakiona, tai sitten ei saa ollenkaan.