View Full Version : KA ja lisäjakkarat
"6.3 Turvavyövaatimukset
Eteenpäin suunnattujen istuimien turvavöiden tulee täyttää turvavöitä sekä niiden
kiinnitystä koskevat vaatimukset. 1.7.1997 tai sen jälkeen käyttöönotettuun
kuorma-autoon lisätyistä turvavöiden kiinnityksistä on esitettävä testaustodistus
tai E- / e-hyväksymis- tai vastaavuustodistus. 20.10.2007 tai sen jälkeen käyttöönotetun
kuorma-auton eteenpäin suunnatulta kokoontaitettavalta istuimelta
edellytetään, että istuimet on varustettu säädösten mukaisilla turvavöillä ja niiden
kiinnityspisteillä. "
Lainaus trafin sivuilta...
Kun on tuommoinen 1.7.1997 uudempi kevytkuorma-autoksi rekisteröity vani...
Ja siihen kaipais lisää penkkejä.
MISTÄ saa turvavöille e-hyväksyntöjä tai vastaavuustodistuksia tms??
savikontero
30.12.2016, 18:24
Mulle sano konttorilla että laita vyöt vasta muutoskatsastuksen jälkeen kun sprintteriin penkkejä laittelin.. penkkien kiinnityksestä tarvis kans lappu kirjottaa ja omavalmisteisesta väliseinästä/kiinnityksestä.
Taisi nyt elokuussa muuttua niin että ei voi enää laittaa penkkejä ilman turvavöitä normi seppo. Joka tarkoittaa dsitä että semmoiselle koripajalle joka niitä tekee ja jolla riittävät hyväksynnät liimata penkit lattiaan missä kiinteet vyöt penkin rungossa. Vaikeaksi mennyt nykyään ohjaamon rakentelu kuorma-autoon.
"6.3 Turvavyövaatimukset
Eteenpäin suunnattujen istuimien turvavöiden tulee täyttää turvavöitä sekä niiden
kiinnitystä koskevat vaatimukset. 1.7.1997 tai sen jälkeen käyttöönotettuun
kuorma-autoon lisätyistä turvavöiden kiinnityksistä on esitettävä testaustodistus
tai E- / e-hyväksymis- tai vastaavuustodistus. 20.10.2007 tai sen jälkeen käyttöönotetun
kuorma-auton eteenpäin suunnatulta kokoontaitettavalta istuimelta
edellytetään, että istuimet on varustettu säädösten mukaisilla turvavöillä ja niiden
kiinnityspisteillä. "
Lainaus trafin sivuilta...
Kun on tuommoinen 1.7.1997 uudempi kevytkuorma-autoksi rekisteröity vani...
Ja siihen kaipais lisää penkkejä.
MISTÄ saa turvavöille e-hyväksyntöjä tai vastaavuustodistuksia tms??
Vanhasta ohjeesta oot lukenu, tässä voimassaoleva: http://www.trafi.fi/filebank/a/1467030248/da4f125070ab8f8baf851f90734e9acc/21957-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf
Vanhasta ohjeesta oot lukenu, tässä voimassaoleva: http://www.trafi.fi/filebank/a/1467030248/da4f125070ab8f8baf851f90734e9acc/21957-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf
Kiitos Matti.
Maahantuojan tai muu vastaava luotettava todistus...
Eli ei saa enää ite ruuvailla jakkaroita vöineen kiinni konttii ja muutoskatsastaa..?
Hankalaks on kyllä tehty ihmiselämä...
Toikin on erikoista
Mitä ite katellut kalustoa, niin ne jotka on ite penkitettyjä niissä on hitsattu rungot ja pultattu lattiasta läpi
Sit ne missä on penkin rungossa jonkun firman tarra ja jotain numeroita on ollut peltiruuveilla lattiassa kiinni ja turvavyöt 4mm vanerissa läpipultilla ilman aluslevyjä
Niijjoo ei KA, mutta poliisi transit, piti poistaa konstaappelin penkki oviaukosta, niin rivakasti nykäsemällä se loikkasi irti ja oli ihan matkustajalle tarkoitettu
Ei niitä mahottomasti ole vastaan tullut, mutta jokunen 10 ja mitä ihmisten kanssa puhunu
Onkohan missään maassa sellaista et katsuri saa käyttää järkeä ja hyväksyä istuimet jos ne vaikuttaa sellaisilta, et uskaltaa hyväksyä
muu vastaava luotettava todistus...
Eli ei saa enää ite ruuvailla jakkaroita vöineen kiinni konttii ja muutoskatsastaa..?
Saa, täähän on siis helpottunut viime kesällä. Luotettava selvitys riittää, eli lausunto miten rakenne on tehty ja että se vastaa direktiivin 76/115/ETY keskeisiä vaatimuksia. C-tapahan tarkoittaa:
C: Hakijan on hyväksynnän tai katsastuksen suorittajaa tyydyttävällä tavalla osoitettava, että säädöksen keskeiset vaatimukset täyttyvät.
Vaatimukset löytyvät täältä: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:31976L0115&from=en
Eli varsinaisia testituloksia eikä hyväksyntöjä ei tarvita, riittää että tekee sen verran ylimitoitetun kehikon tai muut kiinnikkeet vöitten pisteille että lujuus ei epäilytä selvityksen kirjoittajaa eikä katsastajaa.
Olisko helpoin tapa todistaa kiinnityksen riittävyys vöille ja penkeille kun kiinnittää ne sillain kun AKK.n sääntökirjassa on vaadittu kilpa-autoihin.
Luulis niihin vaaditut kiinnitykset olevan riittävät katuauoihin.
Saa, täähän on siis helpottunut viime kesällä. Luotettava selvitys riittää, eli lausunto miten rakenne on tehty ja että se vastaa direktiivin 76/115/ETY keskeisiä vaatimuksia. C-tapahan tarkoittaa:
Vaatimukset löytyvät täältä: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:31976L0115&from=en
Eli varsinaisia testituloksia eikä hyväksyntöjä ei tarvita, riittää että tekee sen verran ylimitoitetun kehikon tai muut kiinnikkeet vöitten pisteille että lujuus ei epäilytä selvityksen kirjoittajaa eikä katsastajaa.
Toi on taas katsurista kiinni minkä katsoo riittävän ja minkä ei...
Viimenks taistelin kuormasuojasta lähikaupungin katsurin kanssa. Toinen sano minkälai sen pitää olla ja tein sellasen. Menin sit jälkitarkastuksee ja oliki toinen ottamas vastaa. No sepä ei sit miellyttäny, ja kun mulla ei ollu tollasta todistusta lujuudesta ja kiinnityksestä, vaikka se toinen heppu sano et sen voi sit kirjottaa siin paikan päällä. No se ei kelvannu mitenkää päin tälle ja puol tuntia jaksoin vängätä asiasta ku kuitenki vartavasten ajoin 35km suuntaansa. No siihen ei auttanu ku konttorin vaihto ni kaikki oli kunnossa.
Tästälähin otan kirjallisena mitä tarvii mistäki...