View Full Version : Kuorma-autoihin talvirengaspakko 2.1.2017
Aika hätäseen tulee tällainen voimaan, nyt enää viikonloppu aikaa hommata M+S kumia vetävälle:
http://pic.useful.fi/971-1x2l38r.jpg
Eli renkaissa pitää olla E-säännön 54 mukaan M+S-merkintä.
Talvirengas vaatimus koskee paripyörien molempia renkaita ja vain vetäviä akseleita, ei muita akseleita. Muilla akseleilla riittää kunhan on 3 mm kulutuspintaa, ei tarvitse M+S:ää.
Talvirengas ja 5 mm ei koske ohjaavia vetäviä akseleita eli etuvetoisessa riittää kaikilla akseleilla 3 mm eikä tarvitse olla talvirengas.
Kas kun eivät laittaneet takautuvasti voimaan...
Voihan se olla, että saa raskaankaluston asentajat hiukan painaa seuraavat pari viikkoa :D Myyjä vaan kiittää ja rupiaa tilailemaan matkaa Thaimaaseen helmikuulle :D
Saa poliisitkin kätevästi paikattua sakkovajettaan. Veikkauksia milloin ilmoitetaan tehotarkkailusta.
Eiköhän noissa nykyrenkaissakin ole ollu merkintä M+S?
Millimäärät ei ehkä ole kaikissa autoissa täyttyneet.
Mikä järki laittaa vain vetävälle akselille?
Tuntuis että suurempi hyöty olisi etuakselilla.
Ei tuo kuorma-autojen osalta paljoa muuta nykytilannetta. M+S merkintä löytyy lähes joka raskaankaluston renkaasta ja tuskin kukaan lähtee kuorma-autolla talvikelissä liikkeelle jos vetosissa tai ohjaavissa on alle 5mm pintaa tai edes lähelle sitä, toki hulluja aina löytyy.
Ei tuo kuorma-autojen osalta paljoa muuta nykytilannetta. M+S merkintä löytyy lähes joka raskaankaluston renkaasta ja tuskin kukaan lähtee kuorma-autolla talvikelissä liikkeelle jos vetosissa tai ohjaavissa on alle 5mm pintaa tai edes lähelle sitä, toki hulluja aina löytyy.
Kyllä lähtee. Yleensä niissä tapauksissa auton omistaja ei aja autoa. Nuorempana olin sellaisessa firmassa töissä, että sai olla tyytyväinen jos jarrut toimi. Ja täälläpäin kulkee pitkäkilpistä rekkaa kokoajan hyvinkin kyseenalaisilla renkailla. Merkinnöistä en tiedä, mutta pito niillä ainakin on hukassa.
Mikä järki laittaa vain vetävälle akselille?
Tuntuis että suurempi hyöty olisi etuakselilla.
Samaa ihmettelen. Edellisessä työpaikassa autoihin vaihdettiin etupäähän nastat ja takana oli ympärivuoden samat(hyväkuntoiset) renkaat. Ei ollu sen suhteen moittimista. Näin siis jakeluautoissa, tilanne voi olla eri jos on kärry perässä niistä mulla ei ole kokemusta.
Sinänsä muutos oikeaan suuntaan, mutta olis kyllä saanut tulla samat vaatimukset kääntyville pyörille myös. Ja aikataulu on ihan älytön, kyllä tuollaisissa muutoksissa pitäisi olla vähintään kuukauden varoaika.
vähän perkeleen hyvä asia. täysin järjettömiä kuskeja tulee esim virosta talvella meille tuomaan tavaraa. slikseillä kesäkumeilla jäävät tasamaallekkin kiinni.
yksikin puolan kuski hinattiin hallin pihaan parkkiin ja järjestettiin sille laskutus lupa eltelin kautta että sai talvikumit alle. siinä se pari päivää piti leiriä.
sen ku ois päästäny takas tien päälle ni ei se ois voinu päästä kilometriä kauemmas niillä renkailla.
Hessu888
30.12.2016, 21:13
Oiskohan ideana koko hommassa hankaloittaa edes jollain vertaa ulkolaisten rekkojen mahdollisuutta ajaa keikkaa Suomessa?
Hmm. Täyttä berneriä koko pykälä. Ainoastaan vetäviin talvikiekot. Etuset saa edelleen olla 3mm silestonet. Eli turvallisuudella ei ole paskankaan väliä kunhan rekat liikkuu ja tällähän taas saa pienennettyä tienpito kustannuksia. Pelkkä silmän kääntö temppu taas.
tekniikkamies
30.12.2016, 21:40
Hmm. Täyttä berneriä koko pykälä. Ainoastaan vetäviin talvikiekot. Etuset saa edelleen olla 3mm silestonet. Eli turvallisuudella ei ole paskankaan väliä kunhan rekat liikkuu ja tällähän taas saa pienennettyä tienpito kustannuksia. Pelkkä silmän kääntö temppu taas.
Tuli mieleen miksi joka vuosi on lehdissä henkilöautoon talvirengastestejä, miksei samanlaisia testejä näy raskaankaluston renkaista toki tehtynä niin, että testattaisiin sellaisia asioita, jotka liittyy raskaankaluston rengasvalintoihin?
Ajan takaa sitä kun raskaan kaluston ajoneuvo on liiketeessä ihan yleinen näky ja niissä on kuitenkin paljon renkaita, miksi tähän asti on ollut lähinnä henkilöauton renkaat esillä?
Eiköhän ne testit pitäisi olla vaikkapa jossain Rahtarit- lehdessä tjsp. jos sellaisia tehtäisiin. Keskiverto lehdenlukija ja ostaja on varmasti enemmän kiinnostunut niistä henkilöautojen kesä- ja talvirengastesteistä, kuin siitä mitä raskaan kaluston alle laitetaan. Ehkä määräävin tekijä on kuitenkin finanssipoliittinen. Rengastestit on jo henkilöautoille aika pirun kalliita, mieti minkä hintaista on ostaa täysperään kymmenen kierrosta renkaita ja sitten testaamaan? ;)
Voihan vittu..! Äsken kävin MANnien renkaita katsomassa. Vihreässä on edessä olevissa Nokian MPT Agileissa tuo autuaaksi tekevä merkintä, mutta takana olevissa Nokia MPT renkaissa ei ole. Pilkkiauton renkaista sain vain toisen puolen katsottua ja takana ei ollut ja edessä oli.. :mad: Onneksi noissa kummassakin taitaa katsastusaika ulottua maaliskuulle..
Edit. Onneksi sentään käyttiksessä merkinnät kohdallaan. Jopa niissä renkaissa, mitkä ei kesällä märällä tielläkään mitään pidä. Tuli turvallinen olo.
tekniikkamies
30.12.2016, 22:47
Eiköhän ne testit pitäisi olla vaikkapa jossain Rahtarit- lehdessä tjsp. jos sellaisia tehtäisiin. Keskiverto lehdenlukija ja ostaja on varmasti enemmän kiinnostunut niistä henkilöautojen kesä- ja talvirengastesteistä, kuin siitä mitä raskaan kaluston alle laitetaan. Ehkä määräävin tekijä on kuitenkin finanssipoliittinen. Rengastestit on jo henkilöautoille aika pirun kalliita, mieti minkä hintaista on ostaa täysperään kymmenen kierrosta renkaita ja sitten testaamaan? ;)
Itse ainakin pitäisin luettavaa mielenkiintoisena ja jos Suomi on liian pieni alue, testi voisi olla julkaistussa muodossa englanniksi. Juttelin kaverin kanssa joka oli ruvennut ajamaan bussia ja myös pienempiä teitä mukana - liukkauden voittaminen heti vastassa.
Näen, että raskaan kaluston asioiden kehittämisellä on yhteiskunnallista merkitystä enempi kuin henkilöautojen ulkonäöltään päivitetyillä malleilla.
Jos mietin kuinka monta raskaankaluston pyörää maailmassa on, niin mielestäni testattu talvioloihin sopiva rengas voisi mennä jopa hyvin kaupaksi ja testitulokset tietysti netissä kaikkien saatavilla englanniksi.
On hullunkurista kun henkilöautot pitää olla niin hiton hienoja ja vimosen päälle uusia vaikka se ei toimisi työpaikkana, mutta raskas kalusto yleensä toimii. Kuljettajanäkökulmasta työ voisi olla mielekkäämpää jos kalusto on keliin sopivaa. Sellainenkin huomio tullut vastaan, että kaikki raskaan kaluston kuljettajat ei ole huippuluokkaa ja palkat pienet. Myös renkaista voi tulla kiusaus säästää. Raskaan kaluston ajot on kuitenkin vähän kuin yhteiskunnan verisuonet.
Oiskohan ideana koko hommassa hankaloittaa edes jollain vertaa ulkolaisten rekkojen mahdollisuutta ajaa keikkaa Suomessa?
Eipä noita oo tähänkään asti valvottu. 7000 poliisimiestä ei siihen riitä, joku fiksu kun lakkautti liikkuvan poliisinkin.
Tämä ei vissiin paljoa perävaunujenkaan rengastuksiin vaikuta? Mielellään muuttaisivat noita rengaspykäliä vaikka siihen malliin, että edessä olisi pakko käyttää lamelloituja tai jollain muulla tavalla karkeampia renkaita noi liukkaimmat kuukaudet, että asialla olisi jotain oikeata merkitystä. Vetopyörissä toi 5mm vaikuttaa lähinnä lumisella alustalla liikkeellelähtöön ja jossain määrin siihen, lähteekö teli ylhäällä ajaessa vetoauton perä tien kallistuksen suuntaan veto päällä. M+S merkintä voi löytyä jos jonkinmoisesta renkaasta, se ei tarkoita alkuunkaan sitä, että rengas olisi oikeasti pitävä liukkaalla kelillä.
Tuli mieleen miksi joka vuosi on lehdissä henkilöautoon talvirengastestejä, miksei samanlaisia testejä näy raskaankaluston renkaista toki tehtynä niin, että testattaisiin sellaisia asioita, jotka liittyy raskaankaluston rengasvalintoihin?
Vetopyörien osalta pinnoitettujen renkaiden käyttö on niin hallitsevaa ja renkaiden kuviointi niin yksitoikkoista, että rengastesteillä ei kauheasti lukijoita kaapattaisi. Ainakaan niistä, jotka päättää kuljetusyritysten rahankäytöstä. Etupyörissä kyllä saataisiin varmasti jotain kestotestejä yms. aikaiseksi ja niitä luulisi yrittäjienkin lukevan. Ja niissä kyllä erojakin löytyy.
Meillä on onneksi työnantaja sitä mieltä että renkaat pitää olla kelin mukaan.
Linja-autoissa nastat joka renkaassa kun kuljetetaan ihmisiä ja kuorma-autoissakin ainakin edessä nastapyörät ja kunnon talvipyörät takana ja osassa on niissäkin nastat.
Onhan se melkonen homma aina syksyllä ja keväällä kun vaihdetaan ja pestään renkaita mutta on tuolla maantiellä huonollakelillä mukava mennä kun tietää että on kunnon renkaat.
tekniikkamies
31.12.2016, 00:46
tujen renkaiden käyttö on niin hallitsevaa ja renkaiden kuviointi niin yksitoikkoista, että rengastesteillä ei kauheasti lukijoita kaapattaisi. Ainakaan niistä, jotka päättää kuljetusyritysten rahankäytöstä. Etupyörissä kyllä saataisiin varmasti jotain kestotestejä yms. aikaiseksi ja niitä luulisi yrittäjienkin lukevan. Ja niissä kyllä erojakin löytyy.
Lukuhalut voisi tulla esiin jos renkaista löytyy oleellisia eroja. Yksi eroista muiden joukossa liittyy vierimisvastukseen ja sillä vaikutus polttoainekuluihin. Ainakin jyväjemmarien traktoreihin liittyen on renkaiden erilaisista ominaisuuksista kirjoiteltu alan lehdissä. Itse näen, että hyötyajoneuvoihin liittyvä kehittäminen voi olla merkityksellistä ja kehittäminen kannattaa. Raskaan kaluston vehkeet kuitenkin muuten aikamoisia hitech härveleitä.
Yksi eroista muiden joukossa liittyy vierimisvastukseen ja sillä vaikutus polttoainekuluihin.
Nuo raskaankaluston renkaat on juurikin optimoitu vierimisvastuksen/polttoainekulutuksen kannalta. Eroja tulee kulumiskestävyyden vs pidon välillä, ei vierintävastuksesta ja sen vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen. Ne erot on eri renkaiden välillä mitättömän pieniä.
Aika paljon paremmassa kuosissa on isojen autojen talvirengaspuoli nyt, kuin pari kymmentä vuotta sitten. Eipä tuo pykälä taida monenkaan asiallisen yrittäjän arkea hetkauttaa.
Eipä se noktop vetävissä paskempi olekaan. Väittäisin paremmaksi, kuin nykyisen työkalun uusia misukoita. Mitkäs olisi etupäähän hyvät tuollaiseen 19t pikkuautoon? Michelin ei ainakaan vakuuttanut. Kilometrikestolla ei ole väliä, nämä vanhenevat, ennen kuin kuluvat.
Ainakin meillä päin tääs kuusamon seulla on ollu jo nuo talvirenkaat alla jo syksystä asti. Ainakin meidän virmassa, edessä jopa nastarenkaat tukkiautoissa. Ku kelit vaihtelee parhaimmilllaan +10--30 celcciukseen niin kannattaako edes ajatella tukinajoa kesä renkailla talvella tääl päin kun sattuu jopa lunta olemaan jonkin verran. Ja jos ei mee nii onhan ne ketjut kelille kuin kelille :cool: :D
Aika paljon paremmassa kuosissa on isojen autojen talvirengaspuoli nyt, kuin pari kymmentä vuotta sitten. Eipä tuo pykälä taida monenkaan asiallisen yrittäjän arkea hetkauttaa.
Eipä se noktop vetävissä paskempi olekaan. Väittäisin paremmaksi, kuin nykyisen työkalun uusia misukoita. Mitkäs olisi etupäähän hyvät tuollaiseen 19t pikkuautoon? Michelin ei ainakaan vakuuttanut. Kilometrikestolla ei ole väliä, nämä vanhenevat, ennen kuin kuluvat.
Itsellä on alla nyt Continentalit (Jos löytyy kokoja!) nykysessä GR patukassa ja on ainakin paremmat pidoltaan kun Nokialainen tai Michelini. Renkaiden iästä ei ole itselläni omassa autossa mitään tietoa mut pysähtyy ja kiihtyy niinku 1.1 bar ahtava y60 patukka menee
Raskaan kaluston vehkeet kuitenkin muuten aikamoisia hitech härveleitä.
No eipä ne sen kummempia ookku nää meijän tämän foorumin kulkineetkaan. Uuvemmat vaan vaatii enempi huoltolaitteistoa, mut silti Yleismittarilla mennään edelleen pitkälle ku tietää mitä hakee ja mistä, tai kokeilee kaikki paikat läpi :D
Aika hätäseen tulee tällainen voimaan, nyt enää viikonloppu aikaa hommata M+S kumia vetävälle:
http://pic.useful.fi/971-1x2l38r.jpg
Eli renkaissa pitää olla E-säännön 54 mukaan M+S-merkintä.
Talvirengas vaatimus koskee paripyörien molempia renkaita ja vain vetäviä akseleita, ei muita akseleita. Muilla akseleilla riittää kunhan on 3 mm kulutuspintaa, ei tarvitse M+S:ää.
Talvirengas ja 5 mm ei koske ohjaavia vetäviä akseleita eli etuvetoisessa riittää kaikilla akseleilla 3 mm eikä tarvitse olla talvirengas.
Riski pari viikoo on liian lyhyt aika asetuksen voimaantuloon......?????
Varsinkin jos se aiheuttaa toimenpiteitä kansalaisten keskuudessa.
Yleensä lain voimaantulopäivä jätetään avoimeksi pressan allekirjoituksen yhteydessä ja sen voimaantulosta päätetään myöhemmin.
Asetuksista ei mitään hajuu.....
Taitaa olla nää liikennettä ja autoiluu koskettavat asiat olla Suomaliassa vapaata temmellyskenttää jossa sorvarilla on viidakon lait käytössään.
Mikäköhän tässäkin tapaukses olisi ollut ns. säädyllinen aika toteuttaa muutos?
Mistäköhän svid#sta tämä hirvittävä kiire johtuu......?????
Meneeköhän tässäkin kohtaa lakien ja astestusten sorvaajilla vihkoon :D.
Ite kuulin tosta uutisesta jo kesällä ja mietiskelin mitehnhä lie
Kävin sitten vilkasemassa, niin volvo on ainoo jossa on sanomista pinnoissa vetävissä toi 5mm ei välttämättä täyty
Tosin siinä on regroovable pinnatut alla, niin leikkurilla lisää pintaa :p
Eikö henkilöautoissa ole niin että ei saisi pitää toisella akselilla nastoja ja toisella kitkarenkaita?
Osu silmään vaan että raskaassa liikenteessä käytetään juuri näin. Nastat edessä ja perus M+S:t takana.
Mitäköhän laki tohon sanoo? Hieman epäselkeä laki taas kyhätty.
Eikö henkilöautoissa ole niin että ei saisi pitää toisella akselilla nastoja ja toisella kitkarenkaita?
Osu silmään vaan että raskaassa liikenteessä käytetään juuri näin. Nastat edessä ja perus M+S:t takana.
Mitäköhän laki tohon sanoo? Hieman epäselkeä laki taas kyhätty.
Noinhan se menee, 17§:ssä on kerrottu: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257#Pidp4104256
Raskasta ei koske, saa olla kesäpinnat edessä ja nastat takana, tai toisinpäin, kuten yleensä, paitsi ei enää ylihuomenna ne kesäpinnat riitä vetävällä.
veikkaaja
31.12.2016, 13:00
Jaa näytti itellä sisussa olevan renkaassa m+s merkinnät, kulutuspintaakin lähemmäs 7mm..
Eipä noita kyllä voi talvirenkaiks haukkua, veinaan tuollanen kulunut kivipinta pidä mitään, pärjätty on kyllä kun tutuissa paikoissa vaan maa-aineksia kuljettelee.....?
Minkä perusteella nuo valmistajat saa noita m+s merkintöjä laittaa?
Samsonite
31.12.2016, 13:25
Itsellä on alla nyt Continentalit (Jos löytyy kokoja!) nykysessä GR patukassa ja on ainakin paremmat pidoltaan kun Nokialainen tai Michelini. Renkaiden iästä ei ole itselläni omassa autossa mitään tietoa mut pysähtyy ja kiihtyy niinku 1.1 bar ahtava y60 patukka menee
Nyt kannattas ehottomasti kokkeilla noita kummeja kuorma-autossa. Laskis vaikka vielä ahtoja niin pito paranis.
Minkä perusteella nuo valmistajat saa noita m+s merkintöjä laittaa?
http://www.drivesmartbc.ca/equipment/what-does-ms-mean
Tosta päätellen heikolla tietämyksellä:
- Rengasseoksella ei ole mitään merkitystä M+S merkinnässä
- Rengaskuviossa pitää olla poikittaisuria 35-90 asteen kulmassa ja siihenkin vissiin riittäisi se, että vain reunoilla tai kuvion keskellä on jotain poikittaisia uria
- 25% kuviosta pitää olla "tyhjää" eli uritettua
Sitten onkin erikseen toi henkilöautojen talvirenkaista hyvinkin tuttu lumihiutaleen kuva, minkä pitäisi taata seoksen tarttuvuus lumeen alle +7C lämpötilassa?
tekniikkamies
01.01.2017, 17:07
Kaikissa menopeleissä, joita on ollut mahdollista ajaa, on vaikuttanut talvella paljonkin minkälaiset renkaat on. Autokoulussa tuli ajeltua jollain Volvo FL7:kalla ja vaikka siitä on jo aikaa sen verta, että renkaissa on voinut tapahtua kehitystä, ajopeliin oli valittu ilmeisesti sellaiset renkaat, että aloittelijakin pärjäsi talvella. Lavalla oli myös jotain painoa, en enää muista paljonko.
Jos itse ajelisi usein vaikka sellaisella takavetoisella kuorma-autoksi rekisteröidyllä autolla, jossa on paripyörät takana, aivan selvältä asialta tuntus, että talvella pitää olla aika hyvät vetävät renkaat jos ei halua jäädä sutimaan vähän joka paikkaan.
Olen käsittänyt niin, että renkaassa talvipito on paljon kiinni sellaisista asioista, jota ei silmällä suoraan näe. Hankin viimetalvena uudet turvasaappaat ja koska pohja näytti karkealta, toivoin tietenkin, että pitäisi jotenkin talvellakin, mutta oli varsin liukkaat. Käytettyäni saappaita kesän, ilmeisesti saappaat kuluivat jotenkin paremmin pitäviksi koska tänä talvena on menetellyt.
Traktoreihin ruuvaillaan ruuvinastoja renkaisiin. Ainakaan kaikkiin kuorma-autoihin ihan jokaisella ei varmaan ole varaa uusia renkaita kovin usein kuten henkilöautoihin joskus on tapana. En tiedä pitäisikö pitoa hakea nastojen avulla, mutta sitten kuluu tiet. Jos kuorma-auto on vaikka joku paloauto, niin sellaisessa pitäs olla parasta pitoa tarjolla.
Talvirengas ja 5 mm ei koske ohjaavia vetäviä akseleita eli etuvetoisessa riittää kaikilla akseleilla 3 mm eikä tarvitse olla talvirengas.
Ja kun kytketään kuorma-autoon O1 jarruton perävaunu, pitää talvirengaskautena olla 3mm kulutuspintaa muttei talvirenkaat. Jos on henkilö- tai pakettiauton perässä, riittää 1,6mm. Jarrullisessa O2 perävaunussa pitää olla 3mm ja talvirenkaat. Nastat pitää olla O2, jos vetävässä autossa edes yhdellä akselilla nastat, oli se veturi sitten henkilöauto tai N3 kuorma-auto? :)
Olen käsittänyt niin, että renkaassa talvipito on paljon kiinni sellaisista asioista, jota ei silmällä suoraan näe. Hankin viimetalvena uudet turvasaappaat ja koska pohja näytti karkealta, toivoin tietenkin, että pitäisi jotenkin talvellakin, mutta oli varsin liukkaat. Käytettyäni saappaita kesän, ilmeisesti saappaat kuluivat jotenkin paremmin pitäviksi koska tänä talvena on menetellyt.
Pinnoitetuissa renkaissa ainakin oli huomattava ero pidossa uusissa ja vähän käytetyissä. Aiemmalla työnantajalla renkaita ei vaihdettu talvella uusiin jos ei ollut pakko. Kun niillä ajoi kuukauden puhtaalla asfaltilla, niin pito jäällä oli ihan eriluokkaa.
Ja kun kytketään kuorma-autoon O1 jarruton perävaunu, pitää talvirengaskautena olla 3mm kulutuspintaa muttei talvirenkaat. Jos on henkilö- tai pakettiauton perässä, riittää 1,6mm. Jarrullisessa O2 perävaunussa pitää olla 3mm ja talvirenkaat. Nastat pitää olla O2, jos vetävässä autossa edes yhdellä akselilla nastat, oli se veturi sitten henkilöauto tai N3 kuorma-auto? :)
Meni yli kovaa ja korkeelta :D Olen jo aikaa sitten lakannut edes yrittämästä ymmärtää näitä ajoneuvoluokkia, ajokorttiluokkia ja näihin liittyviä miljoonaa lakipykälää. Aivan käsittämätön sotku, tässä olisi lainlaatijalle todellinen yksinkertaistuksen paikka. Tavallisella pulliaisella ei ole mitään mahdollisuutta pysyä perässä. Taikka sitten olen vaan tyhmä, se tietty on yksi vaihtoehto.....
Oiskohan ideana koko hommassa hankaloittaa edes jollain vertaa ulkolaisten rekkojen mahdollisuutta ajaa keikkaa Suomessa?
Sitäpä juuri,ehkä tulli saa niitä hiukan pidettyä rajojen ulkopuolella.
Sitäpä juuri,ehkä tulli saa niitä hiukan pidettyä rajojen ulkopuolella.
Luultavasti joku pykälä kieltää ulkomaalaisilta vaatimasta suomenlainmukaista rengastusta, eihän ne EU-direktiivi päivätkään ulkomaisia toimitsijoita koske
Samalla tavalla se kortin ostanut bulgaari suhaa tänään kuin ennen direktiivien vaatimista
Volvon myynyt kertoili et
Suomalainen toimitsija joutu lopettamaan toimintansa, kun pykälät meni niin mahdottomaksi, oli polakit sitten hakeneet loput räjähteet ja panokset, niin olivat katelleet, et kyyllä polandiassa on pikkasen eripykälät, kaikki takakonttiin kasaan, mitään räjähdevaroitus kilpiä ei laitelleet, lokasuojista näki ulos ja sisemmät pariset oli kuulemma sibeliuskaljut ollut toisessa ulommassa sentään näki et kuvio oli talvisempi ja edessä näki et kuviota oli ainakin joskus ollut, mutta viikon vanhat paprut autossa, että saa kuljettaa vaarallisia aineita.
Siitä ite tykkään, että kuormureissa saa olla sekarengastus, otetaan esim. joku cargo 4500kg massalla, siihen selkään 3000kg jeeppiä ja karkeet renkaat taakse, ei varmaankaan ole pahemmin merkitystä nastoilla vai ei, mutta laillisesti saa laittaa eteen talvirenkaat ihan nastoilla, ei tartte luottaa kitkaan tai arvella pitääkö se 3rivinen m+s muuallakin kuin tallin pihassa avosoralla
Riski pari viikoo on liian lyhyt aika asetuksen voimaantuloon......?????
Varsinkin jos se aiheuttaa toimenpiteitä kansalaisten keskuudessa.
Yleensä lain voimaantulopäivä jätetään avoimeksi pressan allekirjoituksen yhteydessä ja sen voimaantulosta päätetään myöhemmin.
Asetuksista ei mitään hajuu.....
Taitaa olla nää liikennettä ja autoiluu koskettavat asiat olla Suomaliassa vapaata temmellyskenttää jossa sorvarilla on viidakon lait käytössään.
Mikäköhän tässäkin tapaukses olisi ollut ns. säädyllinen aika toteuttaa muutos?
Mistäköhän svid#sta tämä hirvittävä kiire johtuu......?????
Meneeköhän tässäkin kohtaa lakien ja astestusten sorvaajilla vihkoon :D.
No ainakin itsellä oli kyllä tietoa että tälläinen laki on suunnitteilla ja varmasti tulisikin voimaan. Siitä on ollut juttua jo yli vuoden takaa :)
pööpöilijä
05.01.2017, 09:05
Ammatti kuskeille tämä ei ole kyllä voinut yllätyksenä tulla, jos ei ole eristäytynyt mediasta. Ruotsissa tämä kaltainen vaatimus ollut käytössä jo hyvän aikaa. Käytännössä laillinen tapa hallita/hillitä kapotaasi liikennettä, kun EU pykälät estää tietyt rajoitukset. Estetään myös itä-blokin autojen ulos ajoja ja kiinni juuttumisia joka ramppiin kun tulevat kovilla palapyörillä liukastelee. Ruotsin tulli on käännyttänyt huono renkaisia autoja rajalla. Polakille turhan kova kustannus ruvetä vetäjiä vaihdattaa rajalla. Suomalaiselle yrittäjälle ja kanssa autoilijoille tervetullut uudistus.
Luultavasti joku pykälä kieltää ulkomaalaisilta vaatimasta suomenlainmukaista rengastusta
Pitihän noi kuormatilatkin kaventaa viidellä senttimetrillä ihan vaan sitä varten, että olisi eurooppalaisille samat mahdollisuudet kilpailla meidän markkinoilla. Nytkin kampitetaan kilpailua EU:sta päin ihan huolella talviaikaan! :D
Joo, no nytpä on sakkorenkaat sitten alla, vaikka olis kuinka pintaa ja poikittaiskuviota.
Joo, no nytpä on sakkorenkaat sitten alla, vaikka olis kuinka pintaa ja poikittaiskuviota.
No lukaseppa tuo ekan sivun aloitus niin epäilen et siitä saattaa löytyä vastaus. Tuo koko mikä sulla oli kuvassa niin on varmasti sellainen että sille ei löydy vastaavaa talvirengasta. Ainakaan samoilla merkinnöillä :cool: Mut jos on mallia SA-INT niin sit voi löytyä :D Mutta epäilen että tuo on sellainen koko että tuohon ei kannata kiinnittää sen kummempaa huomiota. Onhan siinä ohjeessaki maininta niistä koista joille ei löydy vastaavaa talvirengasta.
No lukaseppa tuo ekan sivun aloitus niin epäilen et siitä saattaa löytyä vastaus. Tuo koko mikä sulla oli kuvassa niin on varmasti sellainen että sille ei löydy vastaavaa talvirengasta. Ainakaan samoilla merkinnöillä :cool: Mut jos on mallia SA-INT niin sit voi löytyä :D Mutta epäilen että tuo on sellainen koko että tuohon ei kannata kiinnittää sen kummempaa huomiota. Onhan siinä ohjeessaki maininta niistä koista joille ei löydy vastaavaa talvirengasta.
Kyllä siihen löytyy. Tiedän, kun itsellä 2/4 renkaassa se merkintä on.
Kyllä siihen löytyy. Tiedän, kun itsellä 2/4 renkaassa se merkintä on.
Ja silloinhan se ei ole ongelma sen kun laittaa kesägummit eteen.
Ei olisikaan, mutta kun toimii noin paljon paremmin. Eturenkaissa tuo vanha mpt alkoi kulua tosi nopeasti hampaille ja tuo uudempi taas ei sitä tee.
Mitenhän menetellään siinä tilanteessa, kun vetävillä on kaikki renkaat pinnattuja, pintana on se vanhemman mallin nokian noktop pinta. Eli eikös tämä pintamalli ole jo alusta alkaen tehty m+s renkaisiin.? Mutta rengas rungoistahan ei tainut kuin yhdestä löytyä se m+s merkintä.
Miten miliisi suhtautuu tienpäällä ko. tilanteeseen renkaita tutkiessaan?
Pinnoitusmerkissä pitäisi olla m+s merkintä, paistetaan pinnoituksen yhteydessä renkaan kylkeen. Remmihän on voitu vetää vaikka kesäfillarin runkoon.
Pinnoitusmerkissä pitäisi olla m+s merkintä, paistetaan pinnoituksen yhteydessä renkaan kylkeen. Remmihän on voitu vetää vaikka kesäfillarin runkoon.
Jaa, niin pernale... Empä huomannut mulkaista sitä paistomerkkiä, että mitä siinä sanotaan pinnasta. Paistofirman merkithän niissä on, mutta tarkemmin pitää vielä tutkia...
Jaa, niin pernale... Empä huomannut mulkaista sitä paistomerkkiä, että mitä siinä sanotaan pinnasta. Paistofirman merkithän niissä on, mutta tarkemmin pitää vielä tutkia...Ainakin uudemmissa noktopeissa on siinä ulommaisen palan kyljesssä se M+S-merkintä. Ei joka palasssa mutta riittävästi että löytyy kyllä
Joo niin lukee, joissakin renkaissa lukee vielä paistoleimassakin m+s. Ja samaa nt 21 kuviota saa kuitenkin myös muinakin kuin nokiana. Kaikki ne pitäis olla m+s.
Mikähän siinä on ettei sitä rengaspintaajan merkintää osata oikeestaan koskaan laittaa oikeaan kohtaan
Sen ymmärtää missä se valmis lätyskä nakataan sinne paistimeen, mutta miksi sillä käsimerkitsimellä parhaimmillaan paistetaan rengasmerkintä 3cm viereen siihen missä kohdassa lukee "brand tire here"
Tosin venäläiset näkyy osuvan oikeaan kohtaan jopa niillä paistimessa olevilla lätkillä :eek:
Niijjoo siihen pinnoistusmerkitsimeen ei kuulemma kannata peruuttaa, palaa persaus ja farkuissa lukee teksti :D
Tän tiesi kertoilla asentaja joka aikanaan paisteli pintoja renkaisiin
Oli sekin, kun paikallisella varaosaliikeellä oli pinnoitus vehkeet autoihin ja raskaaseen kalustoon, sit taidettiin yksityinen pinnoittaminen kieltää ja ne vehkeet meni romuksi.
Nyt ois varmasti kysyntää jo taas pinnoitetuille, etenkin jo kivoja kokoja ois säästyny ne muotit kuten 33" :(
Hessu888
07.01.2017, 15:13
Ja kohta kiinalaiset alkaa myymään puolalaisille m+s-paistomerkkejä kesärenkaita varten...
Ei siinä nyttenkään ole mitään muuta, kuin tuo rengasvalmistajien keskenään sopima "standardi".
Ja kohta kiinalaiset alkaa myymään puolalaisille m+s-paistomerkkejä kesärenkaita varten...Tullimiehillä on olemassa ihan lista niistä M+S hyväksytyistä renkaista, ei auta vaikka kuinka ite polttelis merkkejä kylkeen
Mitäs mieltä olette tuosta merkistä. Tarkoittaako tuo sanaa Winter ?
Nämä merkit löytyvät kaikista pinnoitetuista vetävien renkaista, -renkaat ovat jo melko iäkkäät. Ja kaikki ovat noktop pinnoilla.
http://pic.paa.li/aXgpp.md.jpg (http://paa.li/image/aXgpp)
http://pic.paa.li/aXsIt.md.jpg (http://paa.li/image/aXsIt)
Mitäs mieltä olette tuosta merkistä. Tarkoittaako tuo sanaa Winter ?
Nämä merkit löytyvät kaikista pinnoitetuista vetävien renkaista, -renkaat ovat jo melko iäkkäät. Ja kaikki ovat noktop pinnoilla.
http://pic.paa.li/aXgpp.md.jpg (http://paa.li/image/aXgpp)
http://pic.paa.li/aXsIt.md.jpg (http://paa.li/image/aXsIt)
TWI tread wear indicator
Eli ton kolmion kohdalta löytyy nappuloiden välistä se 1,6 tai 3mm korkee nyppylä
Tullimiehillä on olemassa ihan lista niistä M+S hyväksytyistä renkaista, ei auta vaikka kuinka ite polttelis merkkejä kylkeen
Eipä paljon listat auta, jos on eri runkoon pinnattu ja sitten noihin pintaremmien kylkiin polttelee M+S merkkejä. Ei maha olla tullimiehillä listaa kaikista maailman pintaremmikuvioista, ja mitkä niistä on oikeesti m+s?
Ja varmasti tuo merkintä puuttuu vanhemmista nokialaisistakin remmeistä, kun ei sitä oo mihinkään ennen tarvittu.
2015 kun Norjaan tuli talvirengaspakko ei ollut lista kovin pitkä. Listalla ei ollut pinnattuja. Seuraavalle talvelle listaan tuli myös pitkä lista pinnattuja malleja. Kyllä sen listan jostain netistäkin varmaan saa. Tuolloin meille tulostettiin lista mistä tarkastettiin ennen asennusta.
Jos haluaa ettää on runko ns samaa settiä ku pinta niin ostakaa Misukan Remix renkaat.
2015 kun Norjaan tuli talvirengaspakko ei ollut lista kovin pitkä. Listalla ei ollut pinnattuja. Seuraavalle talvelle listaan tuli myös pitkä lista pinnattuja malleja. Kyllä sen listan jostain netistäkin varmaan saa. Tuolloin meille tulostettiin lista mistä tarkastettiin ennen asennusta.
Jos haluaa ettää on runko ns samaa settiä ku pinta niin ostakaa Misukan Remix renkaat.
Löytyykö siitä listasta kanssa kirjaimellisesti wanhoja malleja?
Ois varastossa 80 luvulla alta otetut nastalliset pinnatut talvirenkaat siis sellaiset joilla vaarit ja enot on ajanu ammatikseen 60 luvulla :D
Nimim. saakos ne laittaa alle talveksi :confused:
Nyt en pysty tuohon vastaamaan kun en tee renkashommia enää työkseni. :D
Eikaitse pelkkä M+S riitä!?
Pelkkä M+S-merkintä ei enää takaa renkaan talviominaisuuksia. “Viime vuosina
markkinoille on ilmestynyt henkilöauton renkaita, joita myydään talvirenkaina, vaikka
niiden tekninen suorituskyky on kesärenkaan tasolla. Esimerkiksi Saksassa talvirenkailta
vaaditaan 3PMSF-merkintä tästä talvesta alkaen. Vastaava vaatimus pitäisi pikaisesti
ottaa käyttöön myös Suomessa”, Mustakangas esittää.
Eikaitse pelkkä M+S riitä!?
Pelkkä M+S-merkintä ei enää takaa renkaan talviominaisuuksia. “Viime vuosina
markkinoille on ilmestynyt henkilöauton renkaita, joita myydään talvirenkaina, vaikka
niiden tekninen suorituskyky on kesärenkaan tasolla. Esimerkiksi Saksassa talvirenkailta
vaaditaan 3PMSF-merkintä tästä talvesta alkaen. Vastaava vaatimus pitäisi pikaisesti
ottaa käyttöön myös Suomessa”, Mustakangas esittää.
Mutta entäs vanhat renkaat, joihin ei ole moista vielä paistettu?
Mutta entäs vanhat renkaat, joihin ei ole moista vielä paistettu?
Kyllä mull on vanhoissaki nastoissa tuo merkinä eli lumihiutaleen kuva..
Eipä pitkäkilpisissä ainakaan näy olevan semmosia pyöriä alla
Kyllä mull on vanhoissaki nastoissa tuo merkintä eli lumihiutaleen kuva..
Miten luokitellaan vanha :confused:
Toisille 3v renkaat on ikäloput ja toiset työntää protoa tyytyväisenä 90 luvulla intin vanhasta varastosta poistetuilla menemään