PDA

View Full Version : neliveto ja katsastus


eka4wd
28.12.2016, 19:33
Miten on katsastus jos nelivetoautosta ottaa pois etu kardaanin? Saako läpi vai onko pakko olla mukana kaikki mikä kuuluu.

JAMANT
28.12.2016, 19:49
Aina välillä kuulee juttuja, että on saatu leimattuu ilman etukardaanii, mutta katsuri on tehnyt silloin kyllä virheen, kun jos on merkitty rekisteriin nelivedoksi, kyllä ne kaikki voimansiirron osat pitäis olla paikoillaan, kun mikäs neliveto se sellainen on josta osia puuttuu... Ja tiedän, useampi taas perustelee, miksi kelpaa ilman etukardaania...

Miksi se kardaani pitäis ottaa irti katsastukseen??

Mase
28.12.2016, 20:18
Periaatteessa autossa kuuluu toimia kaikki toiminnot jotka tehdas siihen on laittanut. Tiedän tapauksen jossa LJ:stä oli poistettu 5 vaihde jostain syystä ja keppi oli lukittu siten ettei sitä saanut päälle. Katsastus hylkäsi auton siitä johtuen koska vaihde kepissä luki se vitonen jota ei enää ollut. Tämä tosin tapahtui aikana jolloin Suomessa ei ollut kuin yksi "firma" katsastamassa autoja.

Mika_T
28.12.2016, 20:30
Ja tiedän, useampi taas perustelee, miksi kelpaa ilman etukardaania...


Ja toisaalta... Miksi ei kelpaisi?
Varsinkin jos auto ei ole jatkuvalla nelivedolla varustettu.

Timo_L
28.12.2016, 21:19
Se on juuri vähän siitä, että se on nelivedoksi merkitty joten nelivedon pitäisi toimia.

Hieman vanhemmissa taas neliveto on ollut alennetun autiveron peruste, ja sellaisessa nelivedon poistaminen/ toimimattomuus olisi selkeä syy määrätä jäännösvero maksuun koska alennetun autoveron perustetta ei enää ole.


Mutta, olen itse katsastanut nykyisen Jeepin kertaalleen ilman sisempiä etuvetareita (lautaspyörä ja lukkomurikka oli rikki), ja kerran ilman etukardaania (oli korjattavana). Molemmilla kerroilla meni läpi, ilman huomautusta. Autossa on takavedon mahdollistava jakoaski, ja kerroin jo ennen katsastuksen aloittamista ko. puutteesta ja sen syystä.

Sellaisessa nelivedossa mistä on maksettu täysi autovero, ja jolla pystyy ajamaan pelkällä takavedolla on mielestäni aivan perseestä jos on poistanut etukardaanin ja siitä tulee hylky. Vaikka hylkäykselle on toki peruste, niin turvallisuutta siinä ei vaarannetta, eikä ajoneuvon teknistä kuntoa ole mitenkään "mukiloitu" (mahdollisuus pelkällä takavedolla ajamiseen -> ajoneuvo on siis suunniteltu niin että sillä voi ajaa pelkällä takavedolla -> etukardaanin voi poistaa).
Mutta koska Suomi on pykäläpersebyrokraattivaltio, niin pykälien mukaan niin ei saisi virallisesti toimia :D

solihull
28.12.2016, 21:35
Periaatteessa autossa kuuluu toimia kaikki toiminnot jotka tehdas siihen on laittanut. Tiedän tapauksen jossa LJ:stä oli poistettu 5 vaihde jostain syystä ja keppi oli lukittu siten ettei sitä saanut päälle. Katsastus hylkäsi auton siitä johtuen koska vaihde kepissä luki se vitonen jota ei enää ollut. Tämä tosin tapahtui aikana jolloin Suomessa ei ollut kuin yksi "firma" katsastamassa autoja.

ihan oikeastiko näin on käynyt? Missähän kasuri olisi vitosvaihteelle laittanut kun koeajalla ei paljon kakkosta isompaa ennätä laittaa???

Viipo
28.12.2016, 23:53
Minä olen nähnyt suburbanin, joka oli kolmesti leimattu ilman pakkia. Olin kuorman purussa ja siihen sit tuli nurkan takaa se suburban oottamaan, et pääsee menemään. Kävin huomauttamassa, et toista kautta pääsee kyl kiertämään pois, niin kuski valitteli, et neljään vuoteen ei oo pakki pelannu eikä oo katsastusta haitannu vielä...

rane58
29.12.2016, 04:38
Miten on katsastus jos nelivetoautosta ottaa pois etu kardaanin? Saako läpi vai onko pakko olla mukana kaikki mikä kuuluu.
...niin panehan kertoen kuin kävi? ;)

HeikkiH
29.12.2016, 15:39
ihan oikeastiko näin on käynyt? Missähän kasuri olisi vitosvaihteelle laittanut kun koeajalla ei paljon kakkosta isompaa ennätä laittaa???

Eihän sillä ajaa tarvi, jos kerran kaavio lukittu niin ettei keppi mene vitoselle niin senhän huomaa kun käy kaavion läpi auton ollessa paikallaan.

viri-viri
29.12.2016, 17:43
Periaatteessa autossa kuuluu toimia kaikki toiminnot jotka tehdas siihen on laittanut.

Itse olen ollut todistamassa, kun vanha jenkkiauto katsastettiin moitteetta ilman kaasuvaijerilla, se kun sattui hajoamaan konttorin parkkipaikalle. Jarrudyno tuotti hieman vaikeuksia, kun ei tyhjäkäynnillä ollut tarpeeksi voimaa nousta rullilta ylös. Auton omistaja meni sitten konepellin alle ja väänteli sieltä kaasua samaan aikaan kun inssi ohjasi autoa, oli melko turvallisen näköistä :D

wikke
29.12.2016, 17:49
Aikanaan sain ihan mukisematta Berttaan leiman ilman etu kardaania. Jordaani oli kyllä matkassa sikaosastolla ilman toista ristikkoa, mutta eipä se katsuria tuntunut kiinnostavan.

Vähän aihetta sivuten, niin tuossa joku 4-5 vuotta sitten Konalalaisella katsastusasemalla virolais taustainen (?) inssi olisi väen´väkisin halunnut ajaa Jimpan kaksi rillaiseen jarrudynoon. Yritin kovasti kertoa että ei taida tahtoa pysyä siinä tönkkönelikko päällä, mutta hän oli kovasti sitä mieltä että nelikot tulisi testata nimen omaan neliveto kytkettynä. Selitin pointtini juurta jaksain, ja hän kävi jossain tarkistamassa jonkun jutun liittyen papereihin, ja tämän piipahduksen jälkeen aiheesta ei puhuttu ja ajokki kelpasi mittaukseen takapotkuisena.

Mase
29.12.2016, 18:31
ihan oikeastiko näin on käynyt? Missähän kasuri olisi vitosvaihteelle laittanut kun koeajalla ei paljon kakkosta isompaa ennätä laittaa???

Ihan oikeasti tapahtui kyllä. Koko tarina meni niin että vanhempi mieshenkilö osti kyseisen LJ:n autoliikkeestä josta auto myytiin nimen omaan 4-vaihteisena eli vitonen poistettuna. Asiakas ymmärsi ja hyväksyi tämän ja oli sanonut asiasta katsastuksessa jolloin insinööri oli koittanut vitosta ilmeisesti hiukan isommalla voimalla jolloin lukitus joka esti sen vaihteen päälle menon hajosi tai vääntyi. Puuttuvasta vaihteesta sitten hylky. Siitä tulikin melkoinen soppa kun autoliike ei halunnut maksaa laatikon korjausta koska asiakasta oli informoitu puutteesta kuittia myöden ja asiakas taas ei suostunut kaupanpurkuun jota autoliike tarjosi tilalle. Olisko siihen käytetty laatikko silloin vaihdettu jotta autoon saatiin leima, vai otettiinko se loota auki. Ei muista, hommasta on tosiaan yli 20v ja vain valtion laitoksia löytyi silloin.

Itse olen ollut todistamassa, kun vanha jenkkiauto katsastettiin moitteetta ilman kaasuvaijerilla, se kun sattui hajoamaan konttorin parkkipaikalle. Jarrudyno tuotti hieman vaikeuksia, kun ei tyhjäkäynnillä ollut tarpeeksi voimaa nousta rullilta ylös. Auton omistaja meni sitten konepellin alle ja väänteli sieltä kaasua samaan aikaan kun inssi ohjasi autoa, oli melko turvallisen näköistä :D

Olen henkilökohtaisesti omalla autolla ollut samalla yllämainitulla konttorilla kun mun omasta autosta hajosi startti jarrudynolle kun inssi ei saanut sitä pysymään käynnissä. Käsijarrulla onneksi hiukan autettuna nousi rullilta ja auto työnnettiin hallin läpi parin inssin avustamana nosturille ja ulos. Leima tuli ilman huomautuksia. Siellä tuli silloin töiden puolesta juostua lähes päivittäin joten ehkä se vaikutti insinöörien suopeuteen tai oli muuten hyvä päivä :D