View Full Version : Ford F150 (GM vapaa rypsiporsas)
Koitetaampas saada tänne hiukan tekstiä aikaiseksi.
Tuli hommattua tallin täytteeksi tuommonen -77 vuoden Fordi. Sitä nyt aletaan ensin tutkimaan ja sitten varmaan hutkitaan.
Aikaisemmin on tullut Jeeppejä, Suzukia ja Toyota BJ:tä rakenneltua. Fordeista en tiedä juuri mitään.
Pellin alla pitäisi olla 351 kone ja sen jatkeena C6. Takana Fordin 9" ja edessä Dana 44HP. Näiden tietojen todenperäisyys selvitellään lähiaikoina.
35" tassut ja 75mm korinkorotus oli jo otteessa.
Runko vaikutti varsin terveeltä, pellit hiukan happamia. Jos jollain nurkissä terveempää peltiä oviin ja etulokasuojiin niin saa tarjota.
Nelikurkkuinen kaasutinkin kelpaisi.
Uuuuuu, nuo on kyllä hienoja!:cool:
Mites, onko tarkoitus laittaa alle neljäkasia...
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/f6/a0/2c/f6a02c42306e020192c33d4b8c235c6e.jpg
vai kuuskutosta?:D
http://image.motortrend.com/f/features/consumer/1210_top_10_scariest_monster_trucks/41240722/the-first-bigfoot-front-view.jpg
Olisko noi 66:t jo liioittelua tai rehvastelua, en tiä... ;)
Hiukan olisi liioittelun meininkiä
Nyt on kunnon peli, kunnollista punaniska touhua :)
460 pellin alle ja Mud Truck kummit alle niin johan älähtää ;)
Itsellä oli -76 jonka hölmöyksissä menin myymään jo kauan sitten, sittemmin haikeena tuotakin autoa jonkun kerran kattelut nettiautossa hiukan sillä mielellä...
Itsekkin tätä kuolasin... Hyvä että saa nyt täällä seurata mitä voortille tapahtuu
Fjordi mahtui talliin, ei ollut liikaa tilaa korkeudessa, eikä kyllä leveydessäkään.
Pari vuotta tuo on metsän reunassa seisonut. Osa lehdistä jo maatunut lavalle ja tiivisteissä kasvaa sammalta. No putsataan pois... yllättävän terveeltä vaikuttaa vaikka onkin ollut hylättynä. Etenkin runko vaikuttaa oikein hyväkuntoiselta.
Konepellin alta löytyi 351 moottori niinkuin pitikin, mallia M, joka tarkoittaa että vaihdelaatikossa isolohkolle sopiva jako, nice... ikinä ei oo projektit lähtynyt lapasesta...
Koitetaan nyt kuitenkin ensin saada tuo vanha masiina käyntiin, kone pyörii ihan nätisti kun uuden akun laittoi, mutta muuta ei sitten tapahdukaan. Happaman olosia sähköjä ja irtopiuhoja ja ja ja aletaan nyt niitä perkaamaan. Ehkä vielä tänä vuonna.
fordisti
01.01.2017, 20:53
Koitetaampas saada tänne hiukan tekstiä aikaiseksi.
Tuli hommattua tallin täytteeksi tuommonen -77 vuoden Fordi. Sitä nyt aletaan ensin tutkimaan ja sitten varmaan hutkitaan.
Aikaisemmin on tullut Jeeppejä, Suzukia ja Toyota BJ:tä rakenneltua. Fordeista en tiedä juuri mitään.
Pellin alla pitäisi olla 351 kone ja sen jatkeena C6. Takana Fordin 9" ja edessä Dana 44HP. Näiden tietojen todenperäisyys selvitellään lähiaikoina.
35" tassut ja 75mm korinkorotus oli jo otteessa.
Runko vaikutti varsin terveeltä, pellit hiukan happamia. Jos jollain nurkissä terveempää peltiä oviin ja etulokasuojiin niin saa tarjota.
Nelikurkkuinen kaasutinkin kelpaisi.
löytyisi kaasari holley 600cfm ,otettu 351 windsorin päältä 120e vois olla sopiva hinta ? jos kiinnostaa
Kaasari voisi olla passeli, palaan asiaan jahka sopivan imusarjan yms. löydän.
Virranjakajan kansi ja pyörijä tuli vaihdettua eilen jonka seurauksena kone hörähti ekan kerran käymään. Kyllähän se kasin ääni saa hymyilemään vaikkei ihan tasaseen/kaikilla käynytkään.
Hiukan olisi peltihommiakin tiedossa... joku aikaisempi omista on vissiin ollu pakkelikaupan paras asiakas
Fordin 400:sen kampiakselin voisin ostaa myös
Kaasari voisi olla passeli, palaan asiaan jahka sopivan imusarjan yms. löydän.
Virranjakajan kansi ja pyörijä tuli vaihdettua eilen jonka seurauksena kone hörähti ekan kerran käymään. Kyllähän se kasin ääni saa hymyilemään vaikkei ihan tasaseen/kaikilla käynytkään.
Hiukan olisi peltihommiakin tiedossa... joku aikaisempi omista on vissiin ollu pakkelikaupan paras asiakas
Fordin 400:sen kampiakselin voisin ostaa myös
Vaikuttaa hyvältä, 408 stroker :)
Pikkusen on aurinko näköjään virttänyt peltejä :( Se mun vanhan pickarin hytti oli Järvenpäässä myynnissä aika lähiaikoina, oli ainakin silloin joskus täysin ruosteeton ja siisti...
Gary Grand
04.01.2017, 10:47
Hiukan olisi peltihommiakin tiedossa... joku aikaisempi omista on vissiin ollu pakkelikaupan paras asiakas
On kyllä vähän päivettyneempää peltiä nyt piiloteltu..:eek::(
EDIT
Mua jäi vaivaamaan tuo lavan pituus..
Onko se pitkä vai lyhyt, vai onko taunuksissa jotain siltä väliltäkin?
Mulla vaan makaa tarpeettomana Pendalinerin lavakaukalo pitkään.
Vaikuttaa hyvältä, 408 stroker :)
Ou jea!
Lavan pituuksista en tiedä montaako sorttia on. Tuossa lava sisältä hyväkuntoinen, pintapellit vain kadonneet
Ottaa moottorin pois....
On vissiin ollu pakoputkiklemmarit kadoksissa kun on pitänyt hitsaamalla tehä koko hiton putkisto.
Korin ja rungon välissä olevat puslat lienee syytä uusia myös, näyttää metalli kadonneen paikoitellen ja kumit hapertuneet jo aikoja sitten.
Lava on sen verran hapan ettei korjaaminen innosta. Miten olis flatbed?
Mites laki tuota -77 avolavapakettiautoa kohtelee? Saako runkoa lyhentää? Onko lavalla joku minimi mitta?
Otteessa lukee lavan laitojen kokeus 49cm.
Koneen osia odotellessa on lysti tehdä mätähommia, niitä tuntuu riittävän.
Hytti ja runko on aikoinaan yhdistetty pulteilla ja kumipuslilla. Joku (varmaan sama henkilö jolla pakkelia ja uretaania varastossa) on lisänny kumipuslien päälle 75mm korottavat palikat. Ihan kiva homma, mutta olisi voinut samalla vaikka pultit uusia ja ruosteita korjailla. Ei meinaan kovin paljon metallia puslien alta löytynyt ja pultit oli kaventuneet n 4mm paksuiksi.
Tuossa kuosissa kun olisi kivikossa alkanut ryskäämään ni hytti olisi irronnut melko pian.
Sähköliimalla uutta metallia, uudet pultit ja uudet kumipuslat ni kyllä se siitä.
Hiljalleen alkaa kaikki tarvittava olla tallilla koneen kasausta varten (paitsi miljoona pikkujuttua mitä en ole muistanut).
Jännityksellä odotan hetkeä kun kasi hörähtää käyntiin betonibunkkerissa pelkkien peltisarjojen kera ja alkaa nokan sisäänajo.Tai toivottavasti hörähtää... jokunen muuttuja on matkassa. Kun ite tekee ni saa just sellasta kun sattuu tulemaan =)
Ovien korjauspalat on saapunut myöskin joten mätähommat jatkuu. Kovin nättejä peltejä tohon en ala tekemään, sen verran iso mörkö toi on, että pellit on mutkalla melko nopeasti. Kunhan pahimmat korjaan jotta saa katsastettua.
Lava on sen verran hapan ettei korjaaminen innosta. Miten olis flatbed?
Mites laki tuota -77 avolavapakettiautoa kohtelee? Saako runkoa lyhentää? Onko lavalla joku minimi mitta?
Otteessa lukee lavan laitojen kokeus 49cm.
Tollasta kuolasin King of Hammersissa, ei pöllömpi flättärinäkään kun sen näkee luonnossa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5850&pictureid=201130
Moottori on takaisin paikallaan konehuoneessa ja enää puuttuu hiukan johtoja ja letkuja sekä jäähdytin.
Edullisesti löytyneet peltisarjat olikin yllättäen takavetoseen tarkotetut. Pelkääjänpuolinen meni hyvin paikoilleen, mutta kuskinpuoli törmäsi kardaaniin. Vanha ruosteinen pakosarja tuli korjailtua ja saa toimittaa virkaansa vielä.
130A laturi tuli laiteltua, pitäisi riittää virtaa ainakin orkkista paremmin.
Nyt viikonloppuna olisi kova tarkoitus saada savut koneesta (pakoputkista)...
Tätä seuraan mielenkiinnolla. Hyvä meininki ja tsemppiä!
Lähtihän se viimein tulille (myös ilman liekkiä)
https://www.youtube.com/watch?v=rrd4_TYfzNY
Taas on tullut tallilla ährättyä. Etupään puslia tuli vaihdeltua kun olivat hiukan hapertuneet. Vaihtokunnossa olleet jo aika kauan. Uudet iskarit laitoin myös. Kohtalaisen hyvin aukeili vanhat pultit.
Automaatille virittelin lisäjäähdytystä, kennossa pitäisi riittää pinta-ala. Taustalla vielä sähköflekti tarvittaessa puhkumaan.
Melkoinen määrä edellisten omistajien sähkövirityksiä tullut poistettua. Releet ja sulakkeet eivät ilmeisesti ole olleet tuttuja. Suoria johdotuksia akulta katkaisijan kautta laitteille. Ja tietty useita erivärisiä ja paksuisia johtoja abikoilla peräkkäin.
Auto olikin nyt ajokunnossa niin sain vihdoin käännettyä sen tallissa toisinpäin. Lava on aavistuksen hapan, vielä mietin koitanko tuon ehjätä vai laitanko flatbedin. Lava oli kiinni kahdeksalla pultilla joista kahdeksan katkesi melko helposti. Liekö ruosteisia heikkoja pultteja tai sit oon vaan niin vahva.
Runko vaikuttaa edelleen terveeltä. Ainoastaan (toistaiseksi) takaiskarien kiinnitykset joudun tekemän uusiksi. Joku ne on näköjään kertaalleen hitsannut, mutta laitetaan nyt kunnolla =)
Pakkeloinnin lisäksi edellinen omistaja näkyy olleen peto myös hitsaamisessa.
Korin alakulmassa oli melkoisen kokoinen reikä peitetty erinäisillä peltilapuilla jotka osin hitsattu ja osin pakkeloitu kiinni.
Iskarin yläpään kohdalla oli rungossa ruostunut reikä, päällä ohkanen pellin pala paikoitellen hitsattu ja toiselta puolelta oikein reilusti hitsattu ja moneen kertaan päällekkäin.
Mitähän tuolta vielä löytyy kun alkaa huonoja kohtia poistamaan...
Kävit hakemassa lisää kaasua jo? :)
Ettei homma ihan liian helpoksi kävisi niin alampa hahmottelemaan kierrejousialustaa.
Defenderin tukivarsissa riittäisi akselimassa. Saa tarjota jos löytyy ylimääräisenä järeitä tukivarsia.
Rungosta saa tuon jälkeen napsastus 50 senttiä pois akselin takaa. Nykyinen melko mittava taka-ylitys pienenee huomattavasti.
Kaasupulloa täyttämään ja lisää lankaa kemppiin...
Defenderin yläkolmio ja alatukivarret sekä jouset löysivät tiensä tallille. Kohta alkaisi niiden hahmottelu paikoilleen.
Ajankuluksi aloin parsimaan ovien pitsiksi muuttunutta peltiä hiukan kiinteämpään muotoon.
Rockautosta tuli tilattu korjauspellit alareunoihin. Ei ollut kalliit, mutta ei ne myöskään istu ihan passelisti. Eipä tuosta näyttelyautoa ole tulossakaan joten saa kelvata.
Autohan on seissut jokusen vuoden metsän reunassa ja peltien päällä kasvoi sammalta jne.
Sammaleen poistossa 60:nen hiekkapaperi tuntui olevan sopiva väline ja tulihan sieltä hieno keltainen väri esiin. Samalla tuli päätettyä auton tuleva väri, eli keltainen se saa jatkosakin olla. Telalla muutama kerros Hammar maalia päälle.
Talliaktiivisuus ei ole ollut huipussaan. Aika mennyt mopoa ropaillessa ajokuntoon ja sen jälkeen ajeluista naatiskellen =)
Kierrejousiprojekti etenee hiljalleen. Tukivarsia hahmotellut paikoilleen ja jousilautaset virkkasin vanhoista jarrulevyistä. Niitten ei luulis heti tuosta alta ruostuvan pois.
Eiköhän tuo vielä ennen lumien tuloa ole jollain tavalla ajossa (ellei Suomen kesä yllätä).
Saako jarrulevyä miten hyvin hitsattua, tai lähinnä kuinka vahva hitsauksesta tulee, levyhän on jonkin sorttista valua? Toisin sanoen sauma näyttää hyvälle mut levy lohkeaa sauman vierestä.
Saatan olla täysin väärässäkin.
Jaa-a, hyvin tuo tuntui käryävän kiinni. Pitää lekalla kolauttaa kunnolla notta pysyykö. Uskosin että tuossa alalautasen paikalla on ihan hyvät noin.
Fordi taas ajokunnossa, ajoin hetkeksi aurinkoa ottaamaan, niin sai tallin lattiankin välillä lakaistua.
Väriä hetken tuumailtua alkoi auton nimi hahmottumaan "GM vapaa rypsiporsas".
Nyt keulalle valot, vinssi ja puskuri, sen jälkeen flatbedia ja kaaria virkkaamaan...
Niin se aika rientää kun on lystiä. Talven kuluessa alkoi Fordi jo kummasti valmistumaan. Lavaan ilmestyi kaaret, valot yms. sähköhimmelit sain toimimaan. Tuulilasi oli laittamatta ja oikeastaan moottorin säätöjä vaille valmis katsastuskonttorilla käyntiä varten. Tyhjäkäynti alkoi olla kohdallaan kun moottori kuumeni liikaa. Sammutin, uudestaan käyntiin hetken päästä ja helv*tillinen kolkotus koneesta ja sitten ei edes käynnistynyt enää. Tuumasin että siinä on varmaan jotain vikaa =)
Purin sitten koneen keulalta pois ja atomeiksi. Varsinaista kolinan aiheuttajaa en löytänyt. Laakerit oli ehjiä, työntötangot suoria, venttiilikoneisto paikoillaan, eikä öljypohjassakaan ollut metallia tms. Liekö edellinen koneen kasaus mennyt jotenkin pieleen? Kokeillaan kasata nyt uudestaan huolellisemmin.
Koneistamolla siipastiin lohkosta millit kansitasoista jotta saadaan männän lähemmäs dekkitasoa, tuossa koneessa kun männät on YKK niin syvällä sylintereissä että kaikuu. Samalla kansien pinnat oikaistiin ja kampura hiottiin. Nyt alkaa koneen kasaus, jospa siitä nyt tulisi hyvä...tai edes toimiva.
veijon-esso
06.03.2018, 10:42
Miksi se ylikuumeni?
Hankala sanoa. Veden kierrossa ongelma kenties. Puhalluksen luulisi olevan riittävä, alkuperäinen mekaaninen ropelli kun pyörii koko ajan. Koska kone ei enää suostunut käymään niin tilanteen uusiminen ei onnistunut.
Sytkä ja seokset varmaankin oli vielä sekaisin joka käsittääkseni voi kuumentaa melkoisesti.
Olisko kenelläkään lahjottaa motivaatiota? Ei vaan jaksa innostaa tällä hetkellä rakentaminen
Projekti saattaisi olla myytävänä....
Viimeisin kuva ei ihan ole nykytilanne. Lavakaaret yms on tehty
Tämän hetkinen tilanne. Voimansiirto irti ja uusi kone rakenteilla
Moottori alkaa hiljalleen valmistumaan ja automaattilaatikonkin sain kiikutettua rempattavaksi. Vielä voisi jakolaatikonkin purkaa ja huoltaa kun kerran on irti. On tuo 203 jakis melkosen raskas kapistus...
Automaatti palautui rempattuna ja viimeiset osat moottoriin saapuu rapakon takaa tämän viikon aikana. Vielä jakolaatikon kunnostus jajajjajjajjajajjaja...
Lähdetääkös pikkujoulusafarille jonnekin kun autokin on jo valmis "melkeen"
Alustavia ajatuksia on heitetty josko tammikuun lopulle saataisiin safaria aikaiseksi
Kone hujahti paikoilleen ja joulun pyhinä voisi askarrella pakosarjoja...
Automaatti ja jakis on nyt huollettu ja laitettu takaisin autoon. Samoin Kardaanit uusilla ristikoilla.
Pakosarjojen virkkaus vielä kesken, jahka ne saa hoidettua niin alkaa olla taas ensikäynnistyksen aika rempan jälkeen.
Komee voorti tulee kyllä, näissä vaan on sitä jotain! Mielenkiinnolla odotellaan "valmistujaiskuvia" :cool: