View Full Version : Suzuki 410 käsijarrun kiristys
Moi. Itse näistä en tiedä hölkäsenpöläystäkään, mutta kysytään täältä.
Sain tehtäväkseni katsastaa vanhemman herrasmiehen Suzuki 410(?) -85 vuoden neliveto lava-auton. Eihän se läpi mennyt(käsijarrun teho liian matala ynms.) ja nyt olisi vielä käsijarrun säätö josko se auttaisi. Tapahtuuko säätö perinteisesti kahvan juuresta vai rumpujarrun sisältä?
Rumpujarrussa on reikä, mistä pääsee talttameisselillä räpeltämään kenkien säätörattaita. Noin kello viiden paikkeille pyörittelee sen rummussa olevan reiän, niin alkaa löytymään. Kardaani kannattaa ottaa irti rummusta, niin helpottaa, mutta samalla kyllä kannattaa ottaa rumpukin irti ja tarkastaa että kaikki sisuskalut on ok...
Rumpujarrussa on reikä, mistä pääsee talttameisselillä räpeltämään kenkien säätörattaita. Noin kello viiden paikkeille pyörittelee sen rummussa olevan reiän, niin alkaa löytymään. Kardaani kannattaa ottaa irti rummusta, niin helpottaa, mutta samalla kyllä kannattaa ottaa rumpukin irti ja tarkastaa että kaikki sisuskalut on ok...
Kiitos nopeasta vastauksesta. Luulin että homma olisi suitsait sukkela homma mutta tässä saa jo vähän tehdäkkin. Ei auta, täytyy tarkistella!
Kiitos nopeasta vastauksesta. Luulin että työ olisi suitsaitsukkela homma mutta tässä saa jo vähän tehdäkkin. Ei auta, täytyy tarkistella!
Mulla se säätöpala oli jossain kello seiskan ja kasin paikkeilla, liekkö erilaiset sisuskalut siellä rummussa.
Mulla se säätöpala oli jossain kello seiskan ja kasin paikkeilla, liekkö erilaiset sisuskalut siellä rummussa.
Tai sitten sen rummun saa laitettua eri asentoihin. Ei ole tarkkaa muistikuvaa, kun ei ole tullut hetkeen rassailtua.
Klo viiden kohdilt se täältäkin on löytynyt :O
Nuhapumppu
29.12.2016, 10:24
Moi. Itse näistä en tiedä hölkäsenpöläystäkään, mutta kysytään täältä.
Sain tehtäväkseni katsastaa vanhemman herrasmiehen Suzuki 410(?) -85 vuoden neliveto lava-auton. Eihän se läpi mennyt(käsijarrun teho liian matala ynms.) ja nyt olisi vielä käsijarrun säätö josko se auttaisi. Tapahtuuko säätö perinteisesti kahvan juuresta vai rumpujarrun sisältä?
Käsijarrua ei perinteisesti säädetä kahvasta,muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Kahvan juuresta kiristämällä vedetään vaan vaijeri tiukemmalla ja näin ollen tilanne on sama kuin nostaisi yhden napsun kahvaa ylöspäin,toki jos vaijereissa on löysää niin silloin voi kahvan juuresta ottaa löysät pois,mutta samalla pitää varmistaa että käsijarrun mekaniikka liikkuu 100% liikematkansa,eli rajoittajasta rajoittajaan. Hihnat vaan lähelle niin toimii varmasti.
Itsellä oli rummun sisällä osat (ei kengät) niin kuluneet että eivät liikkuneet tarpeeksi.. jouduin muistaakseni hitsaamalla lisäämään johonkin osaan lisää metallia jotta sain välykset pois ja osat liikkumaan enemmän.. en muista tarkemmin mut jos rummun irroittaa niin varmaan näkee et mihin täytettä tarvitaan.