PDA

View Full Version : neuvoja tarvitaan huollosta ja sen takuista?


lacrits68
19.12.2016, 10:23
moi!

Lyhyt kuvaus asiasta:

2006 SKodan 1,9tdi (220 000tkm) koneeseen vaihdettiin 16/12/2016 kannentiiviste ja jako pään hihna, vesipumppu ym kilkkeet
18/12/2016 hihna oletettavasti katkennut 400km ajon jälkeen. Kone ei pyöri ja sammui ajosta.

mites vastuut? (iahn siltä varalta jos tulee ongelmia) Hihna vaihdettu liikkeessä/korjaamolla.

//Janne

äksy
19.12.2016, 10:37
Laakkosella ainakin osille ja työlle 2 vuotta. Mulla räsähti vesipumppu 2v 3kk ja sai nuolla näppejään.. Mutta se tuli selväksi että kaksi vuotta. Vaikka valmistaja ilmoittaa 4 vuotta tai 60tkm tms..

bj45lava
19.12.2016, 10:41
Jos liikkeen tekemästä virheestä johtuu, maksavat kaikki ja ei muuta kuin laina-autoa kyselemään päälle...

lacrits68
19.12.2016, 11:12
Jos liikkeen tekemästä virheestä johtuu, maksavat kaikki ja ei muuta kuin laina-autoa kyselemään päälle...

mistäpä minä "matti meikäläinen" sen "todistan", kai tässä nyt on luotettava siihen että liike on rehellinen?
niin ja vuokra-auto alla nyt 2 päivää.

Hcet
19.12.2016, 11:19
Ei muuta kuin pajalle takaisin. Jos vaihdettu hihna tosiaan on katki niin eipä tuossa epäselvää ole maksajasta.

-Captain-
19.12.2016, 11:34
Ei muuta kuin pajalle takaisin. Jos vaihdettu hihna tosiaan on katki niin eipä tuossa epäselvää ole maksajasta.

Eikös tuo mene hihnanvalmistajan piikkiin jos tosiaan hihna katkennut valmistusvirheen takia? Mut sitten jos esim.epähuomiossa vaik kiristin laitettu huolimattomasti ja hihna pääsy löysälle ja hypänny ni sit varmaankin korjaamon vastuuvakuutus tms..

Oliks merkkikorjaamo?

lacrits68
19.12.2016, 12:00
Oliks merkkikorjaamo?

ei,mutta ei mikään "nyrkkipaja" vaan ihan "oikea" tunnettu korjaamoketjun jäsen. jääköön nimi nyt sanomatta tässävaiheessa. Annetaan pojille reilu mahdollisuus ja katotaan mitä on tapahtunut. ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan ;)


//Janne

lacrits68
19.12.2016, 12:48
päivitystä:

1s pytyssä tapahtunut jotain, hehkukin on vääntynyt ym. jakopää ok.

tuohonhan vaihdettiin samalla vuotava kansipahvi kun tuo jakopää vaihdettiin. kansi kövi koneistuksella plaanauksessa.eivät purkaneet venttiilejä verstaalla vaan koneistamolla.

hitsaa
19.12.2016, 15:58
mites vastuut? (iahn siltä varalta jos tulee ongelmia) Hihna vaihdettu liikkeessä/korjaamolla.

Oletan että olet kuluttaja-asiakas? Kuluttajasuojalaki (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038) 5. ja 8. luku määrittää myyjän virhevastuun. Ota yhteyttä heihin ja vetoa virhevastuuseen. Takuu-sanan käyttöä kannattaa välttää.

sirP
19.12.2016, 16:56
Itsellä kävi Clion, 1,8 16 venttiilinen, kanssa aikanaan että jakohihna poikki ja 3/4 osaa (12 kpl) venttiileistä otti kipeää. Uusi kansi olisi maksanut 25 000 mk + venttiilit ja työt. Merkkiliike löysi
Suomesta käytetyn kannen ja teki remontin, maksoi 12 500 mk. Auto vaihtoi hetipian omistajaa ja 3 kk remontin jälkeen meni jakohihna uudestaan poikki ja ylläty yllätys täystuho taas. Auton uusi omistaja soitteli ja kyseli remontista kuitteja. Lähetin postissa ja sitten merkkiliike laittoi tehdasuuden kannen eikä maksanut mitään. Joskus takuu toimii.

Hessu888
19.12.2016, 17:16
päivitystä:

1s pytyssä tapahtunut jotain, hehkukin on vääntynyt ym. jakopää ok.

tuohonhan vaihdettiin samalla vuotava kansipahvi kun tuo jakopää vaihdettiin. kansi kövi koneistuksella plaanauksessa.eivät purkaneet venttiilejä verstaalla vaan koneistamolla.

Eli hihna ei mennyt poikki vaan jotain tapahtui ykköspytyssä. Ei varmaan auta muu kuin ottaa kansi taas irti ja päätellä sitten että johtuiko vauriot remontista vai sattuiko vaan sopivasti 400km sen jälkeen. Kandee varmaan kattoa ettei hihna ole pompannut yli ja jako mennyt sekasin ellei sitten pompannut ja liike siirtänyt jaon hys hys takas kohdilleen...

Joku tavarantarkastaja tai vastaava voisi olla hyvä käyttää paikalla toteamassa tilanne jos liike väittää ettei tapahtunut johtunut remontista ja itse olet sitä mieltä että johtui.

kenppi
19.12.2016, 17:36
Kannattaa kysellä mitä siellä on tapahtunut. Rikkinäisistä osista on hyvä päätellä minkä takia se on särkynyt.

Eiköhän se selviä ja jos on asennuksessa tullut virhe niin eiköhän se huoltoliike korjaa asian rehellisesti.

Nikuzai
19.12.2016, 19:00
Voisko olla vieras esine sylinterissä, eli asennuksessa tipahtanut mutteri imariin ja uutta pulttiin onkimatta vanhaa pois, olettaen ettei se takuu aikana vielä sylinteriin ui :confused:

Siis mitä sille hehkutulpalle on käynyt?
Voisko olla et kärki ois irronnu ja se tuhonnut muutakin sylinterissä, eli käyny OHO kukaan ei huomannut vanhalla kasaan

lacrits68
19.12.2016, 19:27
torstaina kone puretaan. silloin vastauksia kuvien kera!

kenppi
20.12.2016, 18:08
Luulisi että se olisi lauennut heti ensimmäisellä käynnistyskerralla jos siellä jotakin ylimääräistä olisi. Tosin torstainahan se selviää.

lacrits68
22.12.2016, 10:24
löytyi se syyllinen

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8158&pictureid=199387

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8158&pictureid=199388

ja ei sitte kuullema johdu kansipahvin vaihdosta ja kannen purusta ja kasauksesta.

:(

//Janne

AVRO
22.12.2016, 12:09
Venttiili katki? Katkookos nämä ko. moottorit venojaan tuosta vaan vai olisko vaan huolimattomasti tarkastettu remontin yhteydessä? Kiilaurasta katkennut?

Heguli
22.12.2016, 12:23
En itse ihan tuosta vaan hyväksyisi liikkeen toteamusta, ei tuo nyt ihan normaali tilanne ole. Eli kyllä tässä tietty syy-seuraus suhde on olemassa. Joskus on parempi tyytyä kompromissiin, eli vaikkapa kustannusten jako 50/50%.

lacrits68
22.12.2016, 12:37
ajattelin käydä joulun jälkeen hyvässä hengessä juttelemassa asiasta. Samlla lukea pikkuisen asian tiimoilta ettei ne nyt kuseta mua helpommin kuin koiraa! :D

MiKo
22.12.2016, 13:25
Niin siis koneistamo käytti venttiilit pois kun kansi oikastiin? Eihän tuossa tapauksessa ole pienintäkään epäselvyyttä maksajasta..

lacrits68
22.12.2016, 13:33
moi!

ei vaan koneistamo sai puhtaan kannen. korjaamo ilmeisesti purkanut ja kasannut kannen. Jännää oli se että kaveri arpoivat autoa jätettäessä kuka purkaa kannen. lopputulos oli että koneistamo, kun korjaamolla ei ollut työkalua purkamiseen. Korjaamolle oli tosiaa kuiteskin tullut puhdas kansi!

kannesta vielä sen verran että ei ollut kiero...kuulema vain "kiiloitettiin" pinta eli mitään siitä ei otettu pois. oli ihan OK

//Janne

H_Nietu
22.12.2016, 15:30
Jotain hässäkkää ollut venttileissä, retainereissa, venttilinlukoissa tai kasaajassa. Paha mennä sanoon mistä löytyy syyllinen.......
Jonkun syyn takia vettillinlukko/lukot päässeet karkuun k.o venttiilin retainerista.
Ja pahimmassa tapauksessa rikkoo kannen lisäks myös lohkon.

Nikuzai
22.12.2016, 16:05
Pitikös se paikkaansa, et kaikki venttiilit ei kestä lyömällä purkamista vaan katkoo ittensä lukko urasta?

Ja mikäs nopeempi konsti purkaa venttili kun napauttaa lukot irti ja venttiili tippuu pöydälle

MiKo
22.12.2016, 19:28
Mutta voidaan kuitenki olettaa, että ei olisi hajonnut ellei ventiileitä olis käytetty irti..
Toivottavasti korjaamokin tajuaa tämän.. vaikka koittaahan se sulta rahaa ottaa lisää.

Jos olis minun auto niin haluaisin nähä lopukki osat, niistä voi vähän päätellä syytä.

kenppi
22.12.2016, 20:12
Kaikkia osia näkemättä voisin väittää että joko huonolla työkalulla irrottaessa venttiilinlukko/retaineri on kärsinyt, tai sitten kasatessa lukko jäänyt huonosti. Tuon homman saa helposti sössittyä jos ei ole tarkkana mitä on tekemässä.

Mitäs ne sitä kantta on kiillottanu? Kyllä siitä pinta yleensä suoraksi vedetään jos tarvitsee koskea. Pelkkä puhdistus tasopinnalle onnistuu helposti vaikka ihan karhunkielellä jos se on muuten suora.

En itsekään kyllä tyytyisi maksumieheksi tuossa tilanteessa. Kyllähän kuitenkin tekijällä on viimekädessä vastuu remontin onnistumisesta. Ei nämä mitään henkimaailman vehkeitä ole, vaan jostakin syystä se venttiili on pudonnut männän päälle.

Hcet
22.12.2016, 20:50
Onko tuo venttiili katki vai pudonnut?

H&K
22.12.2016, 21:01
Onko tuo venttiili katki vai pudonnut?

Kuvan perusteella näyttäisi katkenneen heti lukituspalojen alapuolelta ja siitähän se sitten tippuu männän päälle

lacrits68
23.12.2016, 00:16
Onko tuo venttiili katki vai pudonnut?

tuohan ei ole se venttiili vaan venttiili lautanen jossa ne lukitukset! loput on konessa sisällä!

//Janne

hiluvitkutin
23.12.2016, 00:58
Lukitus sokat vielä paikallaan?
Pahapa tuossa varmaan ketään syyllistä loppujen lopuksi sormella osotella.
Vw, voi woi. Ei vaine, paska tuuri.
Osta pajero niinku minäki, ei oo venttiilit solmussa.
Mut kannet kuitenki pöydällä.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5355&pictureid=199407

Hcet
23.12.2016, 06:06
tuohan ei ole se venttiili vaan venttiili lautanen jossa ne lukitukset! loput on konessa sisällä!

//Janne

Juu ja sillä juuri kysyin, että onko lukitus ollut huonosti ja auennut vai onko venttiili katkennut ja sitten pudonnut.

Ippe69
23.12.2016, 13:26
Melko hyvä selitys pitäisi korjaamolta saada, miksi heidän ei tarvitsisi maksaa korjausta. Kiinnostaisi tietää, onko venttiili mennyt poikki vai sokat irronneet. Jokatapauksessa kokonaisuudessaan firman piikkiin! Laita nyt korjaamon nimi tänne.
Ps. Työkalusarja venttiilien irroitukseen maksaa vähän päälle satkun alvillisena, jos korjaamolla ei ole sellaiseen varaa niin ei sinne kannata autoa viedä.

Hessu888
23.12.2016, 17:07
Melko hyvä selitys pitäisi korjaamolta saada, miksi heidän ei tarvitsisi maksaa korjausta. Kiinnostaisi tietää, onko venttiili mennyt poikki vai sokat irronneet. Jokatapauksessa kokonaisuudessaan firman piikkiin! Laita nyt korjaamon nimi tänne.
Ps. Työkalusarja venttiilien irroitukseen maksaa vähän päälle satkun alvillisena, jos korjaamolla ei ole sellaiseen varaa niin ei sinne kannata autoa viedä.

Tuossa ylempänä lukee vastaus eli venttiili on mennyt poikki ja lukitukset on paikallaan.

Hessu888
23.12.2016, 17:15
Oiskohan tällä sielunveljelläsi ratkaisu siihen mitä tapahtui: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?p=927336

Tuosta voikin sitten alkaa arpomaan että olisiko korjaamon pitänyt tsekata nostajat samalla vai ei. Jotenkin tuntuu ittestä siltä että kyseessä oli vaan sattumaa että hajos vähän rempan jälkeen eikä remppa ollut syynä tapahtuneeseen.

luppakorva
23.12.2016, 17:38
En mäkään hoksaa miten korjaamo olis saanut venttiilin poikki. Eikä kai kukaan venttiileitä särötarkasta.
Mutta hyvä jos tulevat vastaan.

lacrits68
23.12.2016, 19:42
tuossa kun nettiä on selannut niin ei montaa tapausta ole että venttiilit on perhe dieselissä mennyt poikki.

tällainen sattui silmään:

ENGINE VALVE BREAKAGE

Breakage, which is the other main type of valve failure, can happen to either intake or exhaust valves. Valves break in one of two places, where the head is joined to the stem, or where the keeper groove(s) are machined into the end of the stem. Either way, breakage is bad news because the pieces fall into the combustion chamber and wreak havoc on the piston and head.

Causes of head breakage include fatigue failure from valve flexing (from off-square seating that causes the stem to flex every time it seats), pounding (from excessive valvelash), stretching (from excessive heat and/or rpm), and thermal shock (sudden temperature changes as when abruptly shutting off a highly loaded engine). With two-piece valves, the junction between the stem and head is where the valve often cracks and separates, not because the valve is defective (though a poor weld could be a factor) but because this area is highly stressed due to the joining of two dissimilar alloys.

Breakage at the stem tip can result from excessive sideloading if the installed stem height is not right and causes rocker arm misalignment. It can also be caused by excessive valvelash that prevents the valvetrain from cushioning the valve as it closes. Another condition that may cause the tip of the stem to snap off is wear or scratches in the keeper groove(s) or coil bind (running a cam or rocker arms with too much lift).


ei todellakaan syytä ketään asiasta, onhan auto ajuttu jo sen 200tkm+ mutta toisaalta alla ollut autojakin joita erilailla "pahoinpidelty" ja kestäneet.
Tämäkin tapaus sattui 18000rpm ja vakkarilla jonossa ajettaessa.

kunhan kyselen ja opin, ettei nyt ihan kuseteta korjaamolla ns helpommin kuin koiraa! :)

en ole viittinyt ottaa tätä puhelimessa, käyn sitten 27/12 silmätysten juttelemassa.

mukavaa joulua kaikille....!

Ippe69
23.12.2016, 19:45
Tuossa ylempänä lukee vastaus eli venttiili on mennyt poikki ja lukitukset on paikallaan.

Joo, nyt vasta tajusin että lukitukset on edelleen paikallaan.
Onhan se tietenkin mahdollista, että vialla ei ole mitään tekemistä remontin kanssa. Se vain tuntuu epätodennäköiseltä.
Minusta on perusteltua olettaa, että kaikki osat mitä käytetään irti, niin samalla tarkistetaan. Ei tietenkään mitään särötarkastusta jos ei ole erityistä syytä. Kuitenkin silmämääräinen tarkistus venttiileille ja nostimien vikaantuminenkin on senverran yleistä että niiden tarkastamisen luulisin olevan rutiinitoimenpide jos ne käytetään irti.

vmt
23.12.2016, 19:46
Tämäkin tapaus sattui 18000rpm ja vakkarilla jonossa ajettaessa.

....!

Eikö tuossa jotain ylikierroksista puhuttu, siinä linkin jutussa? :D

No joo, harmillinen homma ja toivottavasti selviää parhain päin.

fordson
23.12.2016, 20:11
Jos siihen tehdään korjaamossa kannentiiviste remontti niin oletus on että se menee pitempään kuin 400km. En minä ainakaan kasaa konetta ilman perusteellista tutkimista ja jos vahinko sattuu sitä vartennon korjaamolla vakuutus.

Hessu888
23.12.2016, 20:28
Nythän ois hyvä sauma kattoa oliko ton katkenneen venan nostaja kivikova vai pehmeä, jos ne kivikovat katkoo venttiileitä. Se on tietysti hyvää asennustapaa että korjaamo kertois asiakkaalle jos havaitsee ongelmia remppaa tehdessään eikä kasaa risoilla osilla vain sen takia että asiakkaan kanssa sovittiin vaan pahvin vaihdosta. Jos käytit autosi merkkikorjaamolla niin luulis niiden tietävän mitä kannattaa kattoa tuollaisesta moottorista samalla kun on osina.

Heikki L
23.12.2016, 22:04
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun asiakkaan kanssa on sovittu ns pahvin vaihto ja pelkkä plaanaus. Niin työnjohtaja on joutunut soittamaan asiakkaalle että menee vielä kostajat tai muuta sälää Parilla sataa uusiksi jatketaanko vai mitä tehdään.
Ja plaanauskin ns pakotettu, eli sanottu että rempalla takavalotakuu jos ei oikasta.
Niin suostuttu, kyllä sen itsekin ymmärtää että 2t autoon on ikävä laittaa 1t remppaan.

Eikä mielellään tehdä ylimääräisiä kuluja ellei ole selvää että ilman uusimista remppa täysin turha.
Vastuu vakuutukset varmaan on isommilla korjaamoilla mutta omavastuuta 1500€ luokkaa.
Ei niitä ihan huvikseen kukaan pistä siihen.
Tää on paskanakki kaikille, toivottavasti saatte sovittua edes jotain vanhan asiakkuuden nimissä vaikka.

Muutaman tapauksen olen nähnyt missä vagin pumpparin kokeen hihna hypännyt koska kiristimen kierretanko mennyt poikki. Aikalailla täystuho ollut venoilla mutta ei koskaan katkennut yhtään.

hiluvitkutin
23.12.2016, 22:06
Pariin pumppusuutin koneeseen oon vaihtanu osia.
Nokka akseli kulunut sekä venttiilin nostimet kulunut kuopalle, jopa puhki. Aj.n 300 tkm
Tulikos siihen uudet nostimet?
Jos tuli niin voisiko se ollut viallinen? Vastaako valmistaja? Vai oliko vaan se paska mäihä?

lacrits68
23.12.2016, 22:38
moi!

meillä diili oli "Lämpöä" kabiniin. tehdään se mitä tarvii tehdä ( plaanaus, koeponnistus ym) mitään hinta kattoa ei sovittu kun auto on tarpeellinen ja pitää toimia. vaikka olis tullut 500 lisälasku niin kuntoon vaan. elämä kun pyörii auton ympärillä ja sen toiminnasta. eli ei säästelty!

eli korjaamolle jäi aika vapaat kädet saataa auto toimintakuntoon. oli kuulema niin hyvässä kunnossa ettei mitään tarvittu. ainut mistä oli "sanomista" oli "karstaa" EGRssä. mutta mahtaa olla normaalia?


//Janne

ImacInnes
24.12.2016, 08:45
Nää on pahoja ja ikäviä tapahtumia. Tälläistä ei halua korjaamo eikä asiakas.

Asiakkaasta tuntuu että kun auto ollut juuri korjattavana ja jos siihen sen jälkeen tulee vika niin syy on korjaamossa.
Kuitenkin voi myös syy olla auton iässä ja osa hajonnut sattumata juuri remontin jälkeen vaikka osassa ei mitäään ole näkynyt jonka takia se olisi pitänyt vaihtaa eikä asiakas ollut pyytänyt vettiileiden vaihtoa.

Jos taas korjaamolla on remontin yhteydessä tehty jotain mikä on edesauttanut hajoamiseen niin sitä on vaikea ja ehkä mahdotonta toteen näyttää.
Korjaamon vaihtamat osat kun olivat edelleen virheettömästi ja ehjinä paikallaan joten näyttää että oikeudessa korjaamo olisi vahvoilla.

t. Ismo Ämmä

lacrits68
29.12.2016, 18:30
asia ei ole varsinaisesti edennyt, mutta korjaamo ottanut koneen alas ja aukaissut sen: :(

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8158&pictureid=199711

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8158&pictureid=199712


aika lohduton näky...! :(

Heikki L
29.12.2016, 19:47
Ai helvettiä :(

H_Nietu
29.12.2016, 20:24
Että on aika alkaa haeskeleen vaihtomoottoria....
Varsinkin jos ton männänlaen alla on varsi vaurioittanut sylinterinseinämän
tai jopa mennyt siitä läpi. Ja tuskin on veivikään enää suora tai käyttökelpoinen.
Luultavasti halvin vaihtoehto. Silti noista käytettyinä myytävistä kaikki ei ole 100%:sti iskussa. Eli korpee vaihdella usseempaan otteeseen jos tulee huono yksilö.

savustin
30.12.2016, 07:26
Kyllä se melkein uuden koneen haettaa kun vanhasta on tullut sekaventtiili kone eli vapaastihenkittävä malli,Tuossa tulee mieleen venttiilin väsyminen ei oikein muuta selitystä.Itse tein viimekesänä kaivinkoneeseen remontin kun venttiili katkes ohjurin alapuolelta,Siinä meni kaikki paskaks Siitä tuli aito sekaventtiili kone imuvena kannessa ja pakovena männässä pystyssä.

Hessu888
30.12.2016, 11:42
Suht edullisesti pitäis moottori löytää että moottorinvaihto on taloudellisesti parempi vaihtoehto kuin auton myyminen konevikasena vaikka purkuun. Vaihtokoneeseen pitää varmaan varmuuden vuoksi tehdä jakopää uusiks ja maksaa tietysti xxx€ jollekin moottorin vaihdosta. Saksan pään vaihtokoneet kannattaa kartottaa kun sieltä rahteineen voi olla paljonkin halvempia kuin Suomesta ostettuna.

AVRO
30.12.2016, 21:43
Suht edullisesti pitäis moottori löytää että moottorinvaihto on taloudellisesti parempi vaihtoehto kuin auton myyminen konevikasena vaikka purkuun. Vaihtokoneeseen pitää varmaan varmuuden vuoksi tehdä jakopää uusiks ja maksaa tietysti xxx€ jollekin moottorin vaihdosta. Saksan pään vaihtokoneet kannattaa kartottaa kun sieltä rahteineen voi olla paljonkin halvempia kuin Suomesta ostettuna.

Eikö joku tuttu/kaveri tekis jos ei itse pysty, jos siis auto muuten on mieleinen ja järkevässä kunnossa??
Tälleenhän meilläkin tehtiin kun pitkäkatosta räjähti automaatti, ja käytetty halpislootakin hyytyi 10tkm jälkeen jolloin auto manualisoitiin. Ainut keino edes jotenkin perustella itelleen, jos ja kun omalle työlle ei tarvia laskea hintaa. Eikä ollu tulipalokiire.
Vaihtokone ja joku edullinen taho vaihtais?? Korjaamolla ei varmaan kannata tämmöisiin kotteroihin ruveta?

Ippe69
30.12.2016, 21:54
Eikös tuosta ole jo kone irti. Luulis tuollaisessa tapauksessa saavan vaihtokoneen paikalleen hyvin edullisesti, jos ei ilmaiseksi.

BJ-40/76
31.12.2016, 01:51
Tuo pumpparin (Mikä kone koodi) venttiilien katkominen ei ole kovin yleistä.
Ja nuo venttiilit on ehkä keskimääräistä 8 venttiilistä vaikeampi purkaa pois.

Nuo nostin, nokka ja pumppusuutin vika- sulkisin pois jo tuolla kuvamateriaalilla, saispa vielä kuvan tuon katkenneen venttiilin "nostimesta" siis tuosta Painin kupista.

Itse olen "hakannut/puristellut" noita nostinkuppien muodostaman reijän sisällä olevia venttiililautasia jo -80 luvulla, ja helpoin tapa saada venttiililautasen lukot irti on lyödä lautasen laidalta; Iskun jälkeen lautanen kimpoaa ylös venttiilin vartta, ja yleensä vähintään toinen lukko irtoaa, ja toinen lähtee seuraavalla..

Ja kun noita -80 dohc (toyota g-sarja) venttiilejä oli vaikea saada, niin venttiilit piti saada ehyenä irti: Niin piti yrittää iskeä suoraan venttiilin varren suuntaan hylsällä tms, ja magneetit yms ei yleensä saaneet noita lukkoja irti.
Jos venttiilin jousilautanen oli kierossa(venttiili mutkalla), niin ei kuulemma kestänyt kierrättää.
Hitsailin k.o venttiilin irroitus työkalun, ja se mahtui ns. asiakirjasalkkuun.

Olisko joku purkanut kannen tuolla yllämainitulla "lyömällä lautasen reunaan" tavalla?

lacrits68
01.01.2017, 20:21
moi!

tässäkohtaa voin kertoa että, kun jätin auton sinne niin työn vastaanottja ja mekaanikko ihmetteli keskenään että "kuka purkaa kannen? No varmaan koneistamo, kun meillä ei ole siihen työkalua".

Koneistamolle oli kuiteski tullut puhdas kansi, eli korjaamolla purettu ja kasattu.
Huomenna ( toivottavasti) taas selviää enemmän....!

//Janne

lacrits68
06.01.2017, 08:48
moi!


eli pikku neuvvotelua pidetty, ja he myöntävät että virhe sattunut, ja ehdottivat että hommaan ite vaihtokoneen ja he laittavat auton kasaan, samalla kun kaikki levällään niin laitetaan sammalla uusi kytkin.

joku kyseli kuvia...tästäkö lienee kysymys?

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8158&pictureid=199865

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8158&pictureid=199866


ja jos jollakin olisi gemmassa edullinen BKC kone niin saa tarjota tai jos tietää mistä sellaisen edullisesti löytäis? kiitos :)

//Janne

Hessu888
06.01.2017, 10:36
Mikä se virhe oli minkä olivat tehneet?

hiluvitkutin
06.01.2017, 11:12
Kannattaa sitte uutta hommatessa ainaki venttiilikoppa aukasta.
Ja tietysti jakopää laittaa kone irrallaan.
Siellä voi näyttää tältä https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5355&pictureid=199871
Paininkuppi kulunut niin paljon että mennyt puhki.
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5355&pictureid=199870
Nokka akseli kulunut melkein pyöreäksi.
Näistä yleensä johtuu puputtava käyntiääni.

Tuossa vielä vehje millä sain venttiilin varren kumit vaihettua kone kasassa.
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5355&pictureid=199869
Kumma kun korjaamo ei ollu ruennu tämmöseen hommaan. Kuulema tartteis erikoistyökaluja...

lacrits68
06.01.2017, 11:38
moi!

no niitä lukituksia pomo epäili.....varmuuttahan ei saa koskaan...! Muttayllättävän "helposti" homma meni...olin jo maalaillut piruja seinälle. Sitten tuo ratkaisu oli ihan OK, ymmärränhän minälin sen että auto ajettu 200tkm ja se on 10v vanha.

Juu uusi jakopää kilkkeineen, kytkin ja jotain muuta pientä sovittiin vaihdettavaksi. Vaihtokone ehdokan löytyi Ruåttinmaalta 100tkm ajettu vastaava kone.pitää vielä rahti sopia!

juu hyvähän se uusikin kone on käyttää auki!

//Janne

lacrits68
06.01.2017, 11:43
yksi kysymys:

miten tollasessa tapauksessa on turbolle käynyt? en huomannyt katsoa verstaalla? riski että sekin on kaput?

hiluvitkutin
06.01.2017, 11:58
yksi kysymys:

miten tollasessa tapauksessa on turbolle käynyt? en huomannyt katsoa verstaalla? riski että sekin on kaput?

Riski on. Eipä sitä osaa sanoa ennen ku katsoo. kerrastahan se kone on pysähtyny, mutta ei tiijä enko romua päässy sinne asti.

Mase
06.01.2017, 14:56
Kyllähän se aika monta tahtia on venttiiliä ja mäntää nuijinut joten turbon siivet täytyy tarkkaan tarkistaa ettei uusi moottori mene turbon hajoamisen myötä uudestaan.

hiluvitkutin
06.01.2017, 18:19
Joo, eihän se kerrasta oo tainnu pysähtyä kun kuvia katoin uudestaan. Onhan se takonu...

lacrits68
06.01.2017, 19:05
sitä tämäkin ihmetyttää....miksi sitä ei ajettassa kuulunut tai tuntenut?

AVRO
06.01.2017, 19:23
Ei tarvi ku eka kolahdus kuulua niin voi olla jo täystuho. Tuskin on niin nopeaa kytkinjalkaa tai neutraalikättä kenelläkään ettei ehtis kone pyöriä hetken silput sisässään. Turbokin taitaa saada osuutensa kun sinne kuitenkin menee ainakin sekunnin puolikkaan vielä kaasuvirtaus ja ropellikin pyörii lujasti.

lacrits68
16.01.2017, 22:40
turbo ei ollut ottanut siipiinsä :) ja uusi/vaihtokone konekin jo matkalla Kuusamoon.

jos vaikka sais taas kulkineen alla jossa ei tarvi palella...!