View Full Version : (City)maasturi hakusessa
Terve.
Pitäis ruveta haeskelamaan autoa päivittäiseen työmatka-ajoon, metsällä käyntiin ja satunnaisia pidempiä reissuja varten. Nelivetoa ja maavaraa pitäisi olla sen verran että pääsee talvella auraamattomia metsäautoteitä ajelemaan ilman kirosanoja, ojan toiselle puolelle ei ole tarve mennä. Vetokoukku pitää löytyä kevyen veneen kiskontaan. Mieluusti diesel mutta ei bensakaan ole poissuljettu. Budjetti ois sellanen 10-15k€, mutta mielelläni kuulen edullisemmistakin ehdotuksia jos järkeviä on. Subarun foresteria ja Rav-4:sta olen toistaiseksi harkinnut ja niistä olis kiva myös saada kuulla vähän kokemuksia, tyyppivikoja ja vinkkejä että mitä kannattaa tutkia tai tietää jos vaikka sellasesta rupeis kauppaa hieromaan. Foresterin dieselpadassa vissiin ollu joku laakerivika, mutta minkä vuotisia uskaltaa jo ostaa?
Tattis jo etukäteen! :)
Ridge Forresterissa on joissain malleissa pikkupuolikin joka ei ainakaan huononna esim.veneenlasku ja nosto hommia. Ja nelikko on keskitasurilla joka sekään ei ole huono juttu muista omituisuuksista ei ole tietoa.
Suzuki Grand Vitara. On oikee neliveto, riittävä koukkipaino, hyvät sisätilat ja ennen kaikkea luotettavaa japsitekniikkaa. Näissä siis on lukittava keskitasauspyörästö. Bensa kannattaa ottaa 2.4 litran koneella, jaksaa mennä kaksilitraista paremmin. Bensaa vie reilun kympin mutta elämä on. Dieselkin löytyy mutta se on vähän kesy, sinänsä kyllä ihan riittävä voimanlähde.
En kyllä uskaltais Subarun dieseliä ostaa jos meinaat yli 200tkm ajaa..
Niin se subarun diesel vähän epäilyttää myös, mutta tulee sen verran maileja vuodessa että se olis järkevämpi. Mites toi grand vitaran diesel, eikös se oo joku rellun tekele?
Mites toi grand vitaran diesel, eikös se oo joku rellun tekele?
Jep, Rellun moottori.
En kyllä uskaltais Subarun dieseliä ostaa jos meinaat yli 200tkm ajaa..
Kannattaa perehtyä subarufoorumin antiin noissa dieselkoneiden ominaisuuksissa. Ensimmäisen sukupolven koneissa oli systemaattista suunnittelu/valmistusvikaa (2008-2009 ja osa 2010 alkuvuoden koneista). Niitä on särkynyt jonkin verran ja tehdas osallistuu antamalla täystakuun 200tkm asti ko koneille. Silti pysyisin erossa niistä. Vuosi 2011 ja siitä eteenpäin on turvallisia, mutta ei taida mahtua tuohon budjettiin.
Itse meinasin kyllä ajaa suben dieselin jonnekkin vajaaseen 300tkm kohdalle ainakin....mukavasti ominaisuudet (varsinkin softattuna) ja kulutus tasapainossa....5-6L/100km hyvällä maavaralla ja jatkuvalla nelivedolla on ihan jees :)
Tuolla budjetilla tosiaan kannattaa aloittaa ainakin niistä Sukisuki vitaroista...
Kannattaa perehtyä subarufoorumin antiin noissa dieselkoneiden ominaisuuksissa. Ensimmäisen sukupolven koneissa oli systemaattista suunnittelu/valmistusvikaa (2008-2009 ja osa 2010 alkuvuoden koneista). Niitä on särkynyt jonkin verran ja tehdas osallistuu antamalla täystakuun 200tkm asti ko koneille. Silti pysyisin erossa niistä. Vuosi 2011 ja siitä eteenpäin on turvallisia, mutta ei taida mahtua tuohon budjettiin.
Itse meinasin kyllä ajaa suben dieselin jonnekkin vajaaseen 300tkm kohdalle ainakin....mukavasti ominaisuudet (varsinkin softattuna) ja kulutus tasapainossa....5-6L/100km hyvällä maavaralla ja jatkuvalla nelivedolla on ihan jees :)
Tuolla budjetilla tosiaan kannattaa aloittaa ainakin niistä Sukisuki vitaroista...
Niin.. ehkä paskin foorumi mihin olen tutustunu, siis tuo Subaru-foorumi..
Mutta jotaki kertoo esim nettiauton tarjonta nimittäin siellä tais olla tasan yksi yli 300tkm ajettu yksilö.
Minkälaisiin kulutuksiin tuolla bensa forella mahtaa päästä? Onko kaikki boxeribensat kovia imemään lientä? Bensakoneissa olis plussana alennusvaihde.
Eikö rav4:sta kellään mitään sanottavaa? Sähkönelivetoha n se on mutta kyllä silläkin tarpeeksi pääsee mitä tarvii.
Kyllähän se ei ravi4 oo oikein auraamattomien teiden kulkija.van tuskin on muutkaan saman luokan citikikottimet. Meillä jahtiporukassa yhellä tommonen ravi oisko -06 malline.
Ei alennusvaihetta, ei maavaraa, ei voimaa ja luistonestokii ruksuttaa koko ajan. Niinku varmaan kaikissa uudemissa missä sitä ei saa kytkettyä pois. Ravista saa semmosella poljin/käsijarru kikkailulla mutta työläs on seki sadetanssi pitää joka startin jälkeen.
Karvapöpö
09.12.2016, 07:45
http://http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=145268 (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=145268)
Tuolla muistaakseni puitiin vähän samoja kysymyksiä.:)
Niin.. ehkä paskin foorumi mihin olen tutustunu, siis tuo Subaru-foorumi..
Mutta jotaki kertoo esim nettiauton tarjonta nimittäin siellä tais olla tasan yksi yli 300tkm ajettu yksilö.
Niin, jos ei asiaan perehdy niin herkästi tulee tuollainen tulkinta.
Ensimmäiset suben disukat tuli 2008/2009. Keskimääräisellä suomalaisella ajosuoritteella n. 20tkm/v suurin osa autoista on n. 160tkm kohdalla menossa? Okei...ehkä dieseli hankintaan kun kilsoja tulee keskimääräistä enemmän...jos lisätään vaikka se 50% päälle niin silti ollaan vasta 240tkm kohdalla. Näitä autoja on varmaan suhteellisen vähän paljon ajavilla kaupparatsuilla tai taksimiehillä....löytävät varmaan helposti mieluisempiakin pelejä ajalla pitkiä siivuja :)
Kyllähän se ei ravi4 oo oikein auraamattomien teiden kulkija.van tuskin on muutkaan saman luokan citikikottimet. Meillä jahtiporukassa yhellä tommonen ravi oisko -06 malline.
Ei alennusvaihetta, ei maavaraa, ei voimaa ja luistonestokii ruksuttaa koko ajan. Niinku varmaan kaikissa uudemissa missä sitä ei saa kytkettyä pois. Ravista saa semmosella poljin/käsijarru kikkailulla mutta työläs on seki sadetanssi pitää joka startin jälkeen.
Siinähän ne Rav4 (3. sukupolven) ongelmat tulikin. -08-mallista alkaen luistoneston poiskytkentään on tosin nappi. Mutta nelivetojärjestelmä olis paljon parempi 2. sukupolven mallissa, siis 2001-2005, siinä on jatkuva neliveto keskiviskolla/lukolla. Ravista enemmän: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=144692
Hyvinä puolina pidän vähävikaisuutta ja kulutuskin "vain" 9 litraa satasella (automaatilla).
Tosin en tiedä mitä se "auraamaton" nyt sitten aloittajan terminologiassa tarkoittaa, siis miten paljon lunta. Itellä Rav4 -06 kans ja kyllä se nyt vielä 20 cm hangessa hyvin menee. On mulla toinen auto sitten jos tarvii isompaan hankeen lähteä.
Joo kiitoksia. Auraamattomilla teillä tarkotan vaan näitä etelän 20-30cm paksua lumikerrosta metsäautoteillä. Löytyy toi hj vielä jos oikein pahat kelit tulee :D
Renegade
09.12.2016, 10:41
Kyllä tolla budjetilla kannattais myös Jeepin WH Grandeja vilkaista, kun niitä alkaa jo saamaan ihan sopivasti. Auto on kaikin puolin pätevä, eikä mersun kolmelitrasesta TD:stä paljon pahaa sanottavaa keksi.
Honda crv diesel koneella itellä,oon kyllä tykänny,menee vähällä ja luistoneston saa napista pois(vai mikä lie jäkätin).Ei tietenkään ole "oikea maastoauto"mut yllättävän hyvin menee ja tuossa dieselissä on vääntöäkin jonkinverran.
On nyt noi bensa foresterit ruvennu vähän kiinnostamaan niin tietääkös joku niiden nelivedoista jotain? Onko perus jatkuva nelikko keskitasauspyörästöllä ilman mitään lukkoja? Vai löytyykö jotain kitkalukkoa tai keskitasauspyörästön lukkoa? Vuosimalleista noin 2002-2006
Jatkuva neliveto, keskitasauspyörästössä "viskolukko". Akseleilla ei lukituksia, mutta saattaa olla "sähköisiä jarruilla" toteutettavaa voiman siirtoa pitävämmälle pyörälle (en muista missä vuosimalleissa tuli mitäkin...ehkä tuon ikäisissä ei ole). Em. ainakin manuaaleissa, automaateissa saattoi olla jotain elektroniikkaa voimansiirron jaossa eteen/taakse...
Nyt ratkesi se citymaasturin etsintä. Merkissä päädyin jo jonkin aikaa sitten subaruun ja aluksi mielessä oli pelkästään forester, mutta kävin yhtä ajamassa ja katsomassa niin tuli todettua se että on se vaan pieni. Nyt tuli taloon sitten -05 outback 2.5L automaatiolootalla. Toistaiseksi vaikuttaa jämäkältä ja asialliselta, mutta ainoo mitä oon ihmetellyt on pieni hurina "jostain takaata." nopeudesta riippuu ääni, jossain 50-70kmh on parhaiten kuultavimmillaan eikä se välttämättä kuulosta ihan rengasmelulta. Pitänee tutkia viikonloppuna tarkemmin.