PDA

View Full Version : Vetoauton valinta.


MM-K
05.12.2016, 13:53
Moi,

Olisiko palstalaisilla mielipidettä maasturin valintaa ?
Pitäisi vaihtaa kotiväen mieleinen HDJ 80 kun ei paikat riitä.

Kriteereillä:
-Vetokykyä pitää olla.
-Henkilöauto mieluiten 7 paikkaa
-Diesel
-mielellään automaatti
-budjetti noin 10k€

Käytöstä suurin osa on asfaltilla ja vähän karttaan merkityillä poluilla.

Omassa mielessä käyneet: HDJ 80, LC 95, Pajero ja Discovery 2-3?

Olisko kommenttia varsinkin tuosta Discoverystä? Tästä kun ei minkäälaista tuntemusta.




Kiitoksia
Markus

-sami-
05.12.2016, 16:21
Tarkentaisitko vielä tuota vetojuttua?

Minusta kun vetoautossa pitää olla itsessäänkin massaa ettei häntä ala heiluttamaan koiraa. Millaisia massoja olet ajatellut vetää. Se että jollain saa vetää ei vielä tarkoita että se ois hyvä/mukava saatikka turvallinen vetää.

Millaiseen ajoon muuten tulee?

Äkkiä tulis mieleen jenkki pelit....

Hyvä ehdokas vois olla tuon listan jatkoksi grand cherokeet?

Just my five cent

-sami-

Luoppis
05.12.2016, 16:24
Mitähän se HDJ:n muuttaminen takaisin henkilöautoksi mahtaisi maksaa? Eikö siihen tullut joku muutos nykyään, että olisi vähän järkevämmän hintaista?

Ippe69
05.12.2016, 16:43
Mitähän se HDJ:n muuttaminen takaisin henkilöautoksi mahtaisi maksaa? Eikö siihen tullut joku muutos nykyään, että olisi vähän järkevämmän hintaista?

Jos on aiemmin ollut henkilöauto, niin maksaa vain muutoskatsastuksen.

Edit. Vaikka olisikin pakuna tuotu maahan, niin tuskin tulee niin kovia veroja että kannattaisi autoa vaihtaa jos se muuten on mieleinen.

MM-K
05.12.2016, 17:09
Tarkennusta kärryjä on kaksi pihassa 1400 ja 3500 kg, hdj on isompaakin tuonut aika kivasti.

Onko tosiaan niin että pelkkä muutos katsastus jos takaisin henkilömalliksi?
Nykyinen 2henk paku täydet verot aikanaan maksettu.
Olen ollut siinä uskossa että joka tapauksessa ajoneuvoverot tulisi maksuun, mutta eihän tämä uskon asia olekaan:D Täytynee soittaa huomenna Trafiin.

Ippe69
05.12.2016, 17:46
Tarkennusta kärryjä on kaksi pihassa 1400 ja 3500 kg, hdj on isompaakin tuonut aika kivasti.

Onko tosiaan niin että pelkkä muutos katsastus jos takaisin henkilömalliksi?
Nykyinen 2henk paku täydet verot aikanaan maksettu.
Olen ollut siinä uskossa että joka tapauksessa ajoneuvoverot tulisi maksuun, mutta eihän tämä uskon asia olekaan:D Täytynee soittaa huomenna Trafiin.

Tuolta lisätietoa => http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto
"Autoveroseuraamusta ei kuitenkaan tule jos ajoneuvo muutetaan takaisin samaan autoveroluokkaan, jossa se on jo aikaisemmin ollut."
Jossain välissä tilanne käsittääkseni oli niin, että olisi verotettu uudelleen, mutta ei enää. Maastohenkilöautotkin on ollut alennetulla verolla, mutta silläkään ei ole merkitystä jos sen muuttaa takaisin maastohenkilöautoksi. Vuotuinen ajoneuvovero nousee sitten suunnilleen 500 euroa, mutta sen joutuu maksamaan kaikissa luettelmissasi vaihtoehdoissa. Kuorma-auto olisi halpa pitää monipaikkaisena, jos esim. jenkki pick-upit kiinnostaa ja kortti riittää. Siinähän pitää olla sitten C1E vähintään tuollaisten kärryjen kanssa, jos oikein muistan nuo korttiluokat.

Bj Andy
06.12.2016, 06:53
Jos 3.5 t koukku on kriteerinä niin vaihtoehdot alkaa olla wanhojen toitsujen ym. Lisäksi Wolsu Turakki ja Mölö Mersu. Ja 10 K€ budjetilla on molemmissa jo aika hyvin valinnanvaraakin. Ja on jo ajonvakautusta ym. Turvajuttuja.

Samsonite
06.12.2016, 10:39
Ja Tukkireessä alennusvaihteet ja keskilukko sekä aika mukava alusta.

offroadjouni
06.12.2016, 11:07
Itsellä on Pajero 3.2 DiD 2002 ja Jeep WK/WH 3.0 CRD 2007, molemmat automaatteja. Kumpaankaan ei mene sujuvasti 7 henkeä, mutta Pajerossa se on teknisesti mahdollista. Jeeppi on huomattavati pienempi sisätiloiltaan. Pajeron vetokoukku on muistaakseni 3350 kg tai jotain sinne päin ja Jeepissä täydet 3500 kg. Mitsulla olen ajanut 10 vuotta ja tällä Jeepillä 3-4 kuukautta. Jeepissä on enempi tehoa, joka tekee vetämisestä vaivattomampaa, mutta hyvin Mitsullakin liikenteen vauhdissa pysyy, vaikka täyttä 3500 kg kuormaa en monesti olekaan vetänyt. Mitsu on jämäkämpi alustaltaani ja kovaäänisempi Jeeppin verrattuna. Jeepissä on automaattilukot molemmilla akseleilla ja luistonesto lisäksi. Pajerossa on vain kytkettävä takalukko.

Mase
06.12.2016, 11:27
Jos HDJ on mieleinen auto ja kunnoltaan hyvä, pidä ehdottomasti se! Luotettavampaa maasturia ei käytännössä ole mahdollista löytää. Unohda ainakin Tuaregit, ylläpito on todella kallista ja moottorin saa nostaa jo pikkukorjauksissa pois ja varaosat maksaa älyttömiä. Hiukan samaa vikaa Mersussa, esim lämppärin moottori 800€. Kivoja autoja muuten mutta ikäviä korjata ja ikävä kyllä sitä joutuu tekemään paljon enemmän kuin Toyotassa. (toivottasti volkkari ja mese miehille mahtuu palkoja vielä nenään:D -no hard fealings:))

Toinen asia on että kannattaako henkilöautona olla diesel, äkkiä laskettuna HDJ:n painolla keskikulutuksen ollessa 12Ldieseliä ja 15Lbensaa HDJ:llä saa ajaa 11200km jotta dieselvero on kuitattu.

Hessu888
06.12.2016, 11:49
Jos on aiemmin ollut henkilöauto, niin maksaa vain muutoskatsastuksen.

Edit. Vaikka olisikin pakuna tuotu maahan, niin tuskin tulee niin kovia veroja että kannattaisi autoa vaihtaa jos se muuten on mieleinen.

Koskiko tämä ilmainen muutos myös huoltoautoja kun tuosta lakitekstistä maallikko taas mitään ymmärrä?

kippo86
06.12.2016, 14:31
Toinen asia on että kannattaako henkilöautona olla diesel, äkkiä laskettuna HDJ:n painolla keskikulutuksen ollessa 12Ldieseliä ja 15Lbensaa HDJ:llä saa ajaa 11200km jotta dieselvero on kuitattu.

Tohon varmaa vaikuttaa paljonko kärryä ylipäätään vetää. Bensankulutus kasvaa käsittääkseni enemmän kuin dieselin, kun aletaan oikeesti töitä tekeen...
Bensankulutus pomppaa äkkiä 5 litraa, kun samassa ajossa pari litraa dieseliä /100km.

Pertsi
06.12.2016, 15:22
Äkkiseltään tulis noilla kriteereillä mieleen suburban. Tilaa on vähän toiseen tapaan kuin japseissa, on diisseliä, automaattia ja kaikkia mahollisia lisähärpättimiä.

Ippe69
06.12.2016, 15:29
Osittain omien ennakkoluulojen ja osittain tuttavien kokemusten perusteella en edes miettisi ML:ää tuolla budjetilla. Alle 10k euron autot ovat kaikki yli 10 vuotta vanhoja, mutta kuitenkin senverran uusia että kallista ja vaikeasti korjattavaa tekniikkaa on paljon. Nettikirjoitusten perusteella tuaregissa on sama ongelma. Mukavia autoja kyllä toimiessaan.

Koskiko tämä ilmainen muutos myös huoltoautoja kun tuosta lakitekstistä maallikko taas mitään ymmärrä?

Koskee. Sen takia aloin alunperin tuota selvittämään kun itsellä on huoltoauto. Muutos tosin jäi ainakin vielä tekemättä kun olis vuotuinen ajoneuvovero noussu 1070 euroon, huoltoautona 570.

MM-K
06.12.2016, 19:44
Nykyisellä tuli viime vuonna 25tkm joten dieseliä sen pitää syödä.
Noista noin 10tkm kärry perässä, tosin näistä 500 maksimi/ylikuormalla. Joten pajeron vetopainotkin riittäisivät normi oloissa.

Ml ja tuareg ei olleet mielessä.

Ei haittaisi jos seuraava olis vähän henkilöautomaisempi ajaa kuin hdj
niin mietin tuota discoverya pärjäisikö sen kanssa tällainen itseoppinut mekaanikko? olis kaikkia härpäkkeitä ilma-alustasta lähtien.

Amerikan autot vieroksuttaa jonkin verran, mutta k-a olis halpa pitää. Minkälainen suburban on korjata ilmeisesti meren takaa osat ei ole kalliita. Näitä tuntus olevan myytävänä reilusti.
Vai onko sillä väli jos ostaa fordin?

tappokinnas
06.12.2016, 20:59
Olisko joku Fordin excursioni 7.3 litrasella kova luu? En silti tiedä millaseen rahaan niitä liikkuu..

MM-K
06.12.2016, 21:25
Juu taitaa excursio karata budjetista :(

Killer-Wo
06.12.2016, 21:51
HDJ100, ne kellä näitä ollut niin ovat kovasti kehuneet. Lähinnä ajo ominaisuuksia. Silti tekniikka melko perus settiä. Hinnatkin alkavat olemaan 10-15 välissä.

Pauli
06.12.2016, 23:03
Ei haittaisi jos seuraava olis vähän henkilöautomaisempi ajaa kuin hdj
niin mietin tuota discoverya pärjäisikö sen kanssa tällainen itseoppinut mekaanikko? olis kaikkia härpäkkeitä ilma-alustasta lähtien.

Amerikan autot vieroksuttaa jonkin verran, mutta k-a olis halpa pitää. Minkälainen suburban on korjata ilmeisesti meren takaa osat ei ole kalliita. Näitä tuntus olevan myytävänä reilusti.
Vai onko sillä väli jos ostaa fordin?

Nyt ei jokin täsmää mun mielestä, vai miten disco on mukamas henkilöautomaisempi ajaa ku hdj, molemmat aika samanlaisella alustalla varustettu ja muutenkin muistuttaa toisiaan rakenteeltaan.

Kyllä jenkki on aina jees, vai miten se menikään. Suburban löytyy myös GMC-merkkisenä ja osat niihin on kohtuu hintaisia ja saatavuus todella hyvä, korjaaminen/huolto on helppoa.

vmt
06.12.2016, 23:24
Discovery 3 on kyllä ilma-alustalla hyvä ajaa ja tosi hiljainen. Omapainoakin on reilu 2,5 tonnia, joten kyllä sillä isompaakin kärryä vetää ja riittää siihen sen 2,7 l koneen voimavaratkin, vaikkakin uudemmalla 3,0 l koneella tietty vielä paremmin. :)

Satuin kerran näkemään mutkatiellä Volvo V70 ja Discovery (taisi olla kyllä 4:n) kilvanajoa. Volvo oli jaloissa... Perässä ajellessa näki hyvin, kuinka hienosti tuo ilmajousitus toimi ja tuommoinen iso ja korkea möykkylantikka ei mutkissa juuri edes kallistellut. Tämä nyt vaan siihen henkilöäutomaisuuteen.

Tuommoisen huolloista itse tehden ei sitten kokoemusta olekaan.

Yksi vaihtoehto voisi olla Jeep Commander. Isompi kori ja siten sisätilatkin kuin Grand Cherokeessa.

Tietty paras veturi on tuommoinen joku iso ameriikkalainen ja järkeväkin ihan, jos korttiasiat ei rajoita.

maitopoika
07.12.2016, 04:21
Viitasaarella pitäs olla liikkeessä 7paikkanen hdj myynnissä jos ei oo jo menny, appiukon entinen ja ollu nätillä käytöllä

Vilkutin
07.12.2016, 06:43
Jos on aiemmin ollut henkilöauto, niin maksaa vain muutoskatsastuksen.

Edit. Vaikka olisikin pakuna tuotu maahan, niin tuskin tulee niin kovia veroja että kannattaisi autoa vaihtaa jos se muuten on mieleinen.

Itse muutin vm.81 gmersun pakusta takaisin hlö.autoksi muutoskatsastuksen hinnalla. Tuotu suomeen aikanaan hlö autona ja verot hoidettu sillon ni nyt ei mitään ihmeitä.
Mutta noissa hommissa kannattaa AINA soittaa trafiin ja varmistaa asia sieltä eikä konttorilta.

JV73
11.12.2016, 21:37
Niin kuin Killer-wo sanoi, HDJ-100, ajelin 4 vuotta ko. pelillä on henkilöautomainen ja 3500kg saa vetää. normi kulutus tiellä n.9,5. Kärry perässä riippuu tietysti kuormasta.

Uazmies
12.12.2016, 19:45
Henkilöautomaisuudesta en tiedä, mutta kyllä hdj100 on ihan leikkikalu vetokoneena verrattuna ameriikanpikuppiin. Tästä on useampi omakohtainen kokemus kun ollaan peräkanaa lähdetty ja hopearaadon kanssa joka taukopaikalla odoteltu hodaria. Toki letukka on painavampi, pidempi akseliväliltään ja voimaa huomattavasti enemmän kuin jojotassa, mut kyllä se ero tuli siitä kokonaisuudesta. Iso asuntovaunu tai korkealla autolla lastattu traikku, siinä missä hodarilla ajeltiin varovasti rajoitusten mukaan mentiin seevyllä 110 cruisessa.

Jos vetämistä paljon on niin ero on todellanmerkittävä. Ja mä olen vetänyt, ihan pelkästään Dino260xtd henkilönostinta (3495kg) liki kakssataa päivää ja pienempiä kärryjä paallljon.

Mts2
19.12.2016, 00:20
Mulla on vastaavan Dinon veturina Pathfinder kolmilitraisella V6-koneella ja oon enemmän, kuin tyytyväinen. Isompi laite ei tulis kysymykseen, kun pitää kaupungissakin mahtua jonnekin, mutta omamassa ja suorituskyky riittää maantielläkin hyvin.

Samaa konetta vedellyt myös nykyisin offikäytössä olevalla Discovery kakkosella ja toisinaan vetelen 125hv neliveto transitilla (tiedän, 700kg ylikuormaa) ja Transitti toimii kyllä tuon edessä hienosti. Disco ei, suorituskyky ei riittänyt alkuunkaan vakiona.

Uazmies
19.12.2016, 01:22
Pakko sen verran mainita tuosta mahtumisesta, että tuon ison dinon kanssa mun työkohteet oli mm. Kasarmikadulla, Tehtaankadulla, Laivurinkadulla ja Tarkk´ampujankadulla.

Sinne Tarkkiksen mäkeen piti kelillä kuin kelillä Viiskulmasta nousta, ja vaikka itseäni kohtuullisen hyvänä peruuttajana pidänkin niin siinä rännissä en halua persliukuja ottaa, siksi valitsin painavan veturin ja siihen hyvät nastat.

Ja mitä siihen voimapuoleen tulee, niin se on kovin subjektiivista mihin kukin tyytyväinen on.

Mts2
19.12.2016, 01:38
Pakko sen verran mainita tuosta mahtumisesta, että tuon ison dinon kanssa mun työkohteet oli mm. Kasarmikadulla, Tehtaankadulla, Laivurinkadulla ja Tarkk´ampujankadulla.

Sinne Tarkkiksen mäkeen piti kelillä kuin kelillä Viiskulmasta nousta, ja vaikka itseäni kohtuullisen hyvänä peruuttajana pidänkin niin siinä rännissä en halua persliukuja ottaa, siksi valitsin painavan veturin ja siihen hyvät nastat.

Ja mitä siihen voimapuoleen tulee, niin se on kovin subjektiivista mihin kukin tyytyväinen on.

Tokihan massa vakauttaa ja nimenomaan estää persliukuja mäessä. Pari kertaa samalla koneella on tullut mäkeä takaperin silloin kun vielä kevyemmällä Terranolla veteli ja ei se hyvältä tunnu. Mulla on nostinhommat suurimmalti osin alle puolen tunnin hommia useita peräkkäin ja taajamassa/keskustassa taloyhtiöiden porttikongeissa/sisäpihoilla, niin auton pitää mahtua mielellään kapeammasta ja matalemmasta lävestä, kuin Dinon. Subjektiivista juu. En minäkään pienemmällä koneella tykkäisi. Audin Q7 veekutosella oli laina-autona pari päivää veturina ja melko "rimpula" omasta mielestä siihen hommaan. Nissanin 240hv ja 500Nm automaattilootan kanssa on riittänyt ripeään liikkumiseen mukavasti itselle.

Eihän noita isoja jenkkipikkareita voi oikein verratakaan näihin euro- ja japsilaitteisiin vetohommissa, mutta kompromissejahan suuntaan ja toiseen kaikki on. Itsellä suurin se, että kuorma-autolla ei riitä kortti vetää ja tykkään, että kesällä voi ajaa motaria tiekohtaisen rajoituksen mukaan.

tekniikkamies
19.12.2016, 12:56
Henkilöautomaisuudesta en tiedä, mutta kyllä hdj100 on ihan leikkikalu vetokoneena verrattuna ameriikanpikuppiin. Tästä on useampi omakohtainen kokemus kun ollaan peräkanaa lähdetty ja hopearaadon kanssa joka taukopaikalla odoteltu hodaria. Toki letukka on painavampi, pidempi akseliväliltään ja voimaa huomattavasti enemmän kuin jojotassa, mut kyllä se ero tuli siitä kokonaisuudesta. Iso asuntovaunu tai korkealla autolla lastattu traikku, siinä missä hodarilla ajeltiin varovasti rajoitusten mukaan mentiin seevyllä 110 cruisessa.

Jos vetämistä paljon on niin ero on todellanmerkittävä. Ja mä olen vetänyt, ihan pelkästään Dino260xtd henkilönostinta (3495kg) liki kakssataa päivää ja pienempiä kärryjä paallljon.

Kysehän on siitä onko yhdistelmä toimiva. Pickupissa on yhtenä etuna myös, että siihen voi lisätä painoa. Viimetalvena vedin kuorman japsipickupilla, joka oli saamarin pitkä ja leveä muttei älyttömän painava. Jouduin ajaa liikennetraktorivauhtia kun kuorma meinasruveta vaaputtamaan. Pickupissa oli lava täynnä romua eikä se tuntunut liian kevyeltä kuormaan nähden vaan kuorman ulkomitat olivat ilmeisesti se, josta vaappumisvoimaa tuli.

Kaipa paino ja rakenteen jäykkyys on hyvää vedettäessä esim. jäykähkö takapää. Yksi logiikka ajatella on, että vedettävä ei sais olla kovin paljoo veturia painavampi paitsi menee se jos hidastaa vauhtia.

Uazmies
19.12.2016, 23:15
Tämä vaappuminen on juuri se mitä ei oikeassa vetokoneessa saa tapahtua.

Sinänsä tuollainen henkilönostin ei ole kuin painava, painopisteeltään se on hyvinkin rauhallinen vedettävä.

Suurin keskiakselikärry mitä tuli chevyllä kiskottua oli 6,5x2,2mm kapelli- lavettikärry 13" pyörillä ja pelkästään omamassaa tuhannen kiloa, kantavuutta se 2,5tn ja tehty tuo oli 4tn kramerin kuljettamiseen...

Itselläni oli siinä kuormaa n. 2tn ja nyt voi tunnustaa kun rikos on vanhentunut että cruisessa oli 100-110 kun maantietä ajelin.

tekniikkamies
20.12.2016, 02:09
Tämä vaappuminen on juuri se mitä ei oikeassa vetokoneessa saa tapahtua.

Siinä oli tilanne missä olisi ollut jämerämmästä veturista apua esim. jenkkipickupista. Tosin kuljetuskin oli jo auton kokoon nähden ainakin omaan silmään jo hiukan pistävä.

Ite siirtelen tarpeettomia moottoreita romukuormaan ja valitsin keinoksi, vien vaikka yhden kerrallaan siirtolavaan, joka kauempana kun olen valinnut käyttöön todella kevyen kevytperävaunun, josta moottorit metallikuormaan. On mulla vahvempaakin välinettä, vaan nyt pääsen helpoimmalla kevyellä välineellä, eikä tämäntyyppistä roudausta ole usein.