PDA

View Full Version : MAN FAE 9.136


Jarkko E.
28.11.2016, 17:25
MAN FAE 4X4
vm. 1986
5,7L Vapari diesel

Tuollainen tuli haettua iltojen ratoksi. Lähtee käyntiin, eikä jarrut olleet jumissa. Sen enempää en autosta tiedäkään :) Katsotaan mitä tästä syntyy, haaveissa olisi camper-koppa selkään.

Alusta näyttää siistiltä, hytti ei. Ruostetta löytyy lokareista ja hytin nurkista. Ainakin...

Varusteina näyttäisi olevan takalaitanostin, hydrauliikka ja hydraulinen vinssi, webasto.

Tutkitaan nyt ensin mitä sitä taas tuli hankittua, ja kirjoitellaan tänne kokemuksia.

(kuva kopioitu myyjän ilmoituksesta)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198720

KaaliG
02.12.2016, 11:05
Hienon näköinen peli! Projektisi kuulostaa sen verran mielenkiitoiselta et seurantaan meni.

vmt
02.12.2016, 14:40
Lisää kuvia ja juttua odotellessa!

lantikka
02.12.2016, 16:29
Lisää kuvia ja juttua odotellessa!

Joo kuvia lisää ja siuntiossa pääsis maastoa kokeilee jo huomenna 3.12 ;)

Jarkko E.
03.12.2016, 01:42
Joo kuvia lisää ja siuntiossa pääsis maastoa kokeilee jo huomenna 3.12 ;)

Jahas, mitäs siuntiossa?

Avaimet haettiin tänään autoon, ja vähän taas kokeiltiin laitteita. Lähtee käyntiin, huonosti kylläkin. Nafta ainakin ihan loppu, ja muutaman vuoden seissyt, niin voi olla suodattimet vaihto kunnossa.

Rattia ei kärsi kääntää, kun alkaa rutisemaan ja potkimaan käsille. Kunhan saisi hytin kipattua niin pääsisi tarkastamaan nesteet säiliöstä.

Huomenna jatkuu projekti päivänvalossa. Täytyy laitella raporttia ja kuvia tulemaan.



Jarkko E.

Jarkko E.
03.12.2016, 16:37
Tänään taas käytiin pällistelemässä MANnia... Onhan se komea :)

Parinkymmenen litran naftan lisäyksellä saatiin käyntikin normaaliksi. Hytti kippaantui ilman ongelmia, eikä uusia ruostepaikkojakaan löytynyt.

Kone näytti siistiltä, ei lainkaan öljyvuotoja. Tehostimessa oli nesteet tallella, ja ohjaus saatiin toimimaan hihnan kiristyksellä.

Koeajolla keski- ja takatasauspyörästln lukot näytti toimivan, samoin hidaspuoli jakolaatikosta. Ainoastaan pakki jäi puuttumaan.
Keppi ei mene ollenkaan pakin paikallle. Tässä vaiheessa pääsi Defenderikin oikeisiin töihin.

Kellään ajatusta mikä pakissa voisi olla? Pikaisella tutkimisella siirtäjävivusto näytti olevan kunnossa, ja liikkui oikein.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198785
Faijakin innostui ropaamaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198790
Oikein tarkkaan kun katsoo, huomaa apupojan Defenderin puikoissa

pee
03.12.2016, 19:06
Eikö mene pakin puolelle, vai viekö eteenpäin ?? Ku ei enää muista, oliko minkämoisen voimistelun takana pakkilukko ...

Swoop
03.12.2016, 19:09
Kaveri kävi tuota vuosia sitten ostoaikeissa kattomassa muttei siitä sillon kauppoja tullut. Sillonkin aiheutti se pakki jotain ihmettelyä ja se oli jossain ihan ihme paikassa. Jos nyt en ihan väärin muista ni se oli muista vaihteisto todella kaukana. Olikos se pakki tossa vitosen jälkeen vai kakkosen?

Jarkko E.
03.12.2016, 20:50
Pakki on ns. Ykkösen paikalla, ja ykkönen alarivissä. Pakki löytyi, vaatii melko paljon voimaa vain kepin alas painamiseen... Pitänee voitelua ruiskutella joka paikkaan...

Swoop
03.12.2016, 20:58
No hyvä että löytyi. Omat muistikuvat olikin näköjään vuosien takaa jotain ihan muuta.:D

vmt
03.12.2016, 21:20
Ei sitä keppiä normaalisti alas pitäisi joutua painamaan, ei ainakaan noissa kahdessa, mitkä minulla on. Enemmän vaan sivuun kuin ykköselle laitettaessa.

Toisessa minulla menee pakki päälle tosi helposti, mutta pilkkiautossa on se hytin lattiassa oleva muoviholkki huonona, niin ei kovin helposti mene päälle. Ja siinä otti vivusto kiinni jäähdytysnesteputkiin, joten vipu ei meinannut liikkua riittävästi sivulle. Tosin tuossa jatkohytin takia ja sen lisälämppärin takia putket ei tehtaan jäljiltä. Katsele kuitenkin, ottaako johonkin kiinni.

Onhan tuokin 5-vaihteisella VW:n valmistamalla laatikolla? Kun on olemassa 6-vaihteisia ZF:n laatikolla, mutta ikinä en ole sellaista nähnyt, mutta lukenut.

PS. Minulta löytyy aiheesta kirjallisuutta tehtaan korjausoppaiden muodossa, jos tarvetta ja kiinnostusta on.

Jarkko E.
03.12.2016, 23:35
Vähän epämääräisen oloinen kepin liike oli, mutta kyllä siinä selvästi ylös/alas toiminto on. Jäähdytysnesteen putket eivät ota kiinni. Vaihteisto on 5-vaihteinen, eli volkkarin tekemä?

Akut käytin laturissa, ja hilppeet paineilmapikikseen hommattu. Huomenna taas kokeilemaan, ja saa laitettua samalla yhden renkaan alareunaan lisää ilmaa.

vmt, kirjallisuus kiinnostaa kyllä. Nyt on vain ruotsinkielinen käyttöopas takavetomalliin.


Jarkko

vmt
04.12.2016, 00:25
Nämähän on ajalta ennen kuin MAN oli VAG:n omistuksessa. Yhteistyömalli G90, jossa hytti ja päävaihteisto on volkkarin valmistamia ja muut sitten MANnilta. Tosin esim akselit alihankintaa SOMA - Rockwell international (nimi vaihtunut välissä) ja niissä voi olla kumman vaan kilpi tai sitten MANnin.

Laittelen yksityisviestiä tuosta kirjallisuudesta. Mutta muillekin kiinnostuneille, löytyy nelivetomallista suomenkielinen käyttöohje, missä mm nestemäärät ja laadut.

lantikka
04.12.2016, 09:56
Nämähän on ajalta ennen kuin MAN oli VAG:n omistuksessa. Yhteistyömalli G90, jossa hytti ja päävaihteisto on volkkarin valmistamia ja muut sitten MANnilta. Tosin esim akselit alihankintaa SOMA - Rockwell international (nimi vaihtunut välissä) ja niissä voi olla kumman vaan kilpi tai sitten MANnin.

Laittelen yksityisviestiä tuosta kirjallisuudesta. Mutta muillekin kiinnostuneille, löytyy nelivetomallista suomenkielinen käyttöohje, missä mm nestemäärät ja laadut.

Joopa! Mahtipelejä. Mulla ei vaadi mitään juhlia pakin päälle saaminen! Tosin kone huutaa remppaa vieläkin, taidan vaihtaa cumpparin sinne keulille ;) Katotaan mitä tosta mun pelistä tulee.

Ajoja luvassa jälleen. Ollaanpa kuulolla!

Jarkko E.
04.12.2016, 22:43
Eipä oikein edistynyt tänään, aika meni akkuja lataillessa, ja polttoaineongelmaa ihmetellessä. Siirtopumppu osoittautui ongelmaksi. Pikaisella purkamisella näytti olevan kunnossa, mutta ei vaan pumppaa ainetta eteenpäin. Huomenna pitää perehtyä pumppuun paremmin.

"Webastoa" en ole uskaltanut vielä kokeillakkaan, täytyy ensin tarkastaa päällisinpuolin, ja tehdä uusi pakoputki. Takaseinässä käyttökytkin, ja itse laite on kuskinpenkin takana.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198846
Käyttökytkin

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198847
Lämppäri

Autossahan on takalaita nostin. Ihan asiallisen oloinen alumiinilauta langallisella kauko-ohjaimella. Siistin näköinen, sylinteritkin ovat kuivat.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198844

Hydrauliikkaa autossa on riittävästi. Voimanotto sijaitsee päävaihteistossa, josta lähtee pitkä kardaani lähelle taka-akselia. Tässä kohtaa on jakolaatikko, joka jakaa voiman kahdelle pumpulle. Rungon ulkopuolella on mekaaninen 3-tie, ja paineilmaohjattu suuntaventtiili. Lisäksi on vinssinohjausventtiilit.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198845
Säiliö ja venttiilit

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198843
Takapalkissa kaksi hydaulilinjaa

Jarkko E.
05.12.2016, 21:07
Rexbo-nettikauppa myy siirtopumppua 145€+rahdit hintaan. Raskone saa pumpun torstaiksi minulle hintaan 65€ Täytyy muutenkin antaa iso peukku Raskoneelle palvelusta. Jaksoivat köyhää harrastajaa palvella hyvin.

Asensin mekaanisen pumpun tilalle sähköpumpun toistaiseksi. Pikkuisen helpottaa ilmaamista. Pääsin pidemmän koeajon heittämään, ja kaikki näyttäisi toimivan. Nyt ajeltu muutama kymmenen kilometriä, ja auto lämpösessä hallissa tarkemmassa syynissä.

Varusteita löytyi taas lisää. Penkinlämmittimet, peilienlämmittimet ja lämmitettävä varustelaatikko.

Jatketaan tutkimuksia...

Tojo4wd
06.12.2016, 01:13
Kannattaa kysellä osia myös tuolta TAVOSTA http://www.tavo.fi/
Löytyy raskaankaluston osaa hyvin ja luulis tuohon ainakin koneenosat olevan samoja kuin takavetosissa joita on paljon jakeluautoina.

Jarkko E.
06.12.2016, 14:12
Sammalen alta paljastui hyvä kuntoinen valkoinen maalipinta. Lavakin paljastui kaiken ryönän ja mädän puun alta. Varustelaatikot sain auki, ja yhdessä niissä lämpöpatteri termostaatilla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198887
Lämpöpatteri ja termari.

Vinssi on Warnin 10000 hydraulinen. Ohjauksesta en päässyt vielä jyvälle. Äkkiseltään johtoja seuraillessa näytti että jonkinlainen elektroniikka boksi ohjaamassa vinssiä. En kyllä ymmärtänyt että miksi. Liittyisiköhän proportionaali venttiileihin...

Takalaita nostin HYLift, eipä ole moista merkkiä ennen tullut vastaan. Kaikinpuolin siistin näköinen, ja lähti toimimaankin kun muutti kauko-ohjaimesta johdotukset oikein.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198888
HYLift takalaitanostin langallisella kauko-ohjaimella.

Varustelaatikot varustettu kaasujousilla, ja tippakouruilla ettei luukun alla työskennellessä valu vedet niskaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198873
Varustelaatikoiden sisäosat mädäntynyt pois.

Hytissä olevan lämmitin on ebersprächer 3,2kw ilmalämmitin. Termostaatista kytkemällä laite lähti puhaltamaan, ja polttoainepumppu pyörimään. Polttoainettta näyttäisi tulevan, mutta ei vain lähde palamaan. Ilmeiseti hehku viallinen?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=198847
Ebersprächer 3,2kw hytissä.

Tänään jatketaan koeajolla, ja jatketaan hydrauliikan tutkimista.

pee
06.12.2016, 16:17
Asiallista !!

Apumiehelle sulatuskoppero :D

vmt
24.01.2017, 00:42
Kuuluukohan tälle uutta?

Jarkko E.
24.01.2017, 10:52
Kovin vähän on tapahtunut, mukamas ollut kiirettä :)

Parin viikon välein käynyt kokeilemassa käyntiin, ja ajanut pienen lenkin. Maastossakin vähän möyritty. Mukavastihan tämä menee.

Maastoajon jälkeen on aina esiintynyt moottorin puutumista. Syyksi paljastui tankin sisäinen imuputki joka menee tukkoon irtomoskasta. Täytynee tyhjentää ja huuhdella tankki.

Edellisen seisakin jälkeen oli kytkin aivan kuiva. Päällisin puolin ei mistään löytynyt vuotoa, joten ei muuta kuin uudet nesteet säiliöön, ja työsylinteristä nippa auki. Viiden minuutin valuttelulla kytkin ilmaantui, ja pääsi kokeilemaan.
Taitaa työsylinteri vuotaa läpi kytkinkoppaan?

Hyttiä tullut puunattua, ja lisävalot asensin ohjaamon yläkulmiin näyttämään suoraan sivuille.

Vinssin ohjaus näyttäisi olevan infrapuna kauko-ohjaimella. Eiköhän se pureta pois kun kerran ei kapulaakaan löydy, ja asennetaan hyttiin perinteinen vipukytkin, ja rinnalle langaton ohjaus.

Päällirakenne on tässä monena yönä nukkumaan mennessä mietityttänyt, ja siihen tulokseen olen tullut, että asuntola tuohon päälle pitäisi saada.
Täälläkin foorumilla myynnissä ollut upseerivaunu olisi oiva lähtökohta, mutta kopin yli viiden metrin pituus vähän häiritsee. Nythän lava on n. 4 metrinen.

Mites kun täällähän on muutama muukin rakennellut camperia, mutta yhtään valmista en ole nähnyt, joten olisikohan jollain hyvällä mallilla olevan sopiva koppero vaikka kaupan? Ainakin pee on rakennellut moGin päälle? Myös lantikka on jotain puuhaillut?

Ideoita, aihioita, ja aikaa tarvitaan.


Eikös vmt sinulla ollut tuossa pilkki-autossa myös etulukko? Sellaisen tämäkin tarvitsisi..

Jarkko E.

slipoveri
24.01.2017, 13:09
Moikka Samilla olis koppi sulle myydä. Soitteleppa hänelle 045kaksi07170nolla tai laita mailia Smartpenttinenätgmail.com. Valmis wc-suihku lämppäri minikeittiö yms.

vmt
25.01.2017, 12:00
...Maastoajon jälkeen on aina esiintynyt moottorin puutumista. Syyksi paljastui tankin sisäinen imuputki joka menee tukkoon irtomoskasta. Täytynee tyhjentää ja huuhdella tankki...

Edellisen seisakin jälkeen oli kytkin aivan kuiva. Päällisin puolin ei mistään löytynyt vuotoa, joten ei muuta kuin uudet nesteet säiliöön, ja työsylinteristä nippa auki. Viiden minuutin valuttelulla kytkin ilmaantui, ja pääsi kokeilemaan.
Taitaa työsylinteri vuotaa läpi kytkinkoppaan?

...Eikös vmt sinulla ollut tuossa pilkki-autossa myös etulukko? Sellaisen tämäkin tarvitsisi..

.

Tuttuja ongelmia. :)
Luulin kanssa puutumisen johtuvan tuon putken tukkeutumisesta ja pesinkin tankin. Se tosin osoittautui ihan puhtaaksi sisältä. Nyt ei enää muista, löytyikö jostain joku liitos, mistä veti ilmaa kovemmassa kuormituksessa, mutta muistaakseni ei enää tuota ongelmaa.

Tuo kytkimen säiliönkin tyhjeneminen on kerran kaynyt ja ulospäin ei vuotoa minullakaan löytynyt. Olenpa sittemmin vaan muistanut välillä nestetason tarkistella.

On joo pilkkiautossa etulukkokin. Se aikomuksissa joskus siirtää maastomalliin, mutta aika pitkä jonohan noita aikomuksia aina on.. :) Akseleita vaihtamalla kun ei onnistu, kun noissa on eri välitykset.

Jarkko E.
29.01.2017, 10:33
MANnia käyty ulkoiluttamassa punkalla. Tapahtuma tuli aivan yllättäen, ja päätinkin vasta samana aamuna lähteä perheen kanssa kokeilemaan MANnin maastoominaisuuksia.

Puuhakilvet konttorilta, ja kaupasta uudet hihnat varalle. Kurkkaus tankkiin(mittari ei toimi) ja matkaan.

Täytyy sanoa että hienosti tuollainen menee, vaikka maa oli paikoin luminen, ja rengaspaineet oli katutasolla. Punkan mäkisenmaaston aiheuttamat kallistelut tuntuivat MANnin kopissa, ja päättyipä yksi jyrkkä alaslasku apparin istumiseen kuskin sylissä :p

Oma vinssi kun ei vieläkään toimi, niin päätettiin testata Jeepin vinssiä. Ajo virheen seurauksena jäi taka-akseli kantamaan kiven päälle. Hyvin Jeepin naru kesti nykäisyn. Kiitos siitä.


Kerran jouduttiin voiman puutteen takia avaamaan polttoaineletkut. Tällä kertaa halusin varmistaa asian, ja vedinkin tankista imuputken ulos. Se oli aivan täynnä moskaa. Samaten kun irrotin siirtopumpun päästä letkun, ja puhalsin tankkiin päin, niin sitten vasta tukos aukesi.

Lyhensin imuputkea sentin verran. Toiminta ehkä jopa parani hiukan, mutta kotimatkalla piti kerran vielä puhaltaa siirtopumpulta tankille päin.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=200500

Kaitsu67
29.01.2017, 14:28
, ja päättyipä yksi jyrkkä alaslasku apparin istumiseen kuskin sylissä :p


Eikös MANnissa ole vöitä :D :p

Mutta autoissa pitää olla:

-Turvavyöt kaikille kyydissä "olioille"

vmt
29.01.2017, 22:11
...Täytyy sanoa että hienosti tuollainen menee, vaikka maa oli paikoin luminen, ja rengaspaineet oli katutasolla. Punkan mäkisenmaaston aiheuttamat kallistelut tuntuivat MANnin kopissa, ja päättyipä yksi jyrkkä alaslasku apparin istumiseen kuskin sylissä :p



Tuntuu muuten tosiaan ne kallistelut, kun tuossa sen verran korkealla istutaan verrattuna semmoisiin kuorkkeihin, missä kone ei ole hytin alla. Pari kertaa olen ollut varma, että oma auto kaatuu, mutta vielä on pyörillään pysynyt.. :)

Eikös MANnissa ole vöitä :D :p

Ei varmaan tuon ikäisessä ole, kun mullakaan toisessa, vuotta nuoremmassa ei ole. Saattaa puuttua joistain muistakin maastokuorkeista... Mutta ovat kyllä ihan tarpeelliset.

Jarkko E.
13.02.2017, 19:21
Mitään taaskaan tehnyt tälle, paitsi kokeillut käyntiin kahden viikon seisomisen jälkeen. Kivasti lähti, vaikka -11C ja ilman lohkolämmitintä.


Asuntola homma ilmeisesti nytkähti eteenpäin, ja jonkinlainen koppi taitaa MANnin selkään kiivetä... Tästä lisää kun kerkiää :)

Mutta, nyt siis jää ylimääräiseksi tuo takalaitanostin. Siitä voi kiinnostuneet kysyä lisää.

Suunnitelmat on suuret, ja matkakuumettakin alkaa jo olemaan. Eniten ehkä mietityttää näiden lyhyet välitykset. Suuremmilla fillareilla olisi helpoin pidentää välityksiä, mutta loppuuko voima kesken? VMTllä ainaskin on isot pyörät, onko peräti 14.ooR20?

vmt
21.02.2017, 22:31
... Suunnitelmat on suuret, ja matkakuumettakin alkaa jo olemaan. Eniten ehkä mietityttää näiden lyhyet välitykset. Suuremmilla fillareilla olisi helpoin pidentää välityksiä, mutta loppuuko voima kesken? VMTllä ainaskin on isot pyörät, onko peräti 14.ooR20?

On joo. Tuo on 6,9x (eli lyhyimmillä) akselin kokonaisvälityksillä. Napavälitykset kaikissa samat, mutta perät voi olla joissain hiukan pidemmät, kuten tuossa mun pilkkiautossa on. Noilla 14.00R20 renkailla voi ihan hyvin pitää 90 km/h matkavauhtia ja huiput on 104 km/h :D Eihän tuota voimaa kauheasti ole, mutta tosi harvoin tarvii kopperon kanssakaan pienemmälle vaihteelle ylämäissä pudottaa. Lähinnä maastossa sais olla pienempiä vaihteita tai vaikka jakiksen välitys pikkupuolella lyhyempi.

MLu
01.03.2017, 23:23
Hieno peli! Onko maantiellä yhtään siedettävä, vai puutuuko korvat ja aivot ja perse?

Camper-ajatuksesta tuli mieleen kun just sain käsiini tämän kirjan:
https://www.selfbuildmotorhome.com/Bookstore.html

Nopean lukaisun perusteella voin suositella... on selkeästi kattavampi kuin esim. Haynesin vastaava isojen campereiden rakennuskirja. Kategoriaan "ideat".

sisua45
02.03.2017, 01:52
VMT:n puolesta vastaan jotain, omaan kokemukseen pohjaten...

14.00R20 (ja 14.00-20) renkaissa on hirveästi eroja.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3278&pictureid=117345

Kamalin maantiellä, ja paras maastossa on 14.00-20 Uralin rengas. Merkkiä yleensä Omsk, ja malli on OИ-25 renkaassa, eli Suomeksi OI-25.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3278&pictureid=151679

Paras maantiellä on mielestäni Michelin XZL ja Nokian Agile.

Tutullani on edellä mainitut Misukat alla Proto-Sisussa, ja ne ovat kuulemma hyvät.

Herra VMT:llä on Nokian Agilet MANissa edessä, ja ne ovat käsittääkseni ihan ok renkaat? ;)

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=181518

Siihen väliin sijoittuu Nokia MPT, perinteinen Masin rengas, ja sen ristikudos versio 14.00-20. Tämä viimeksi mainittu on omassa Sisu A-45:den alla, ja niillä kestää ajaa niin paljon kuin sielu sietää. Alamäkeen 100 km/h on ihan ok. Tämä rengaskuvio kuluu helposti "palalle" tai "laukalle", jolloin niillä ei enää hurjastella. Silloin ajaminen on yhtä pomppimista.

Sitten on tietysti keski-euroopan, ja lähinnä Saksan armeijan renkaat. Continental, Uniroyal, Pirelli, Good-Year, Michelin XL, jne. Näitä on myös monella eri pintakuviolla, jotka ovat tilaajan keksimiä, eivät valmistajan. Eli samalla kuviolla löytyy eri valmistajan kummeja.

Eri valmistajia on monta ja pintakuviota. Mutta suurin merkitys on rengas yksilön kunnolla, kuinka vanha se on, ja erityisesti, kuinka pintakuvio on kulunut...!? Palalle kulunut rengas ei enää suoraksi kulu, se pompottaa täältä iäisyyteen.

Kaikkia noita edellä mainittuja olen myynyt, poislukien Pirelli ja Good-Year.

KaaliG
02.03.2017, 19:34
Juu voin kokemuksesta kompata Sisua45 tuossa OI-25 asiassa. Maastossa ei pito meinaa loppua ja hienosti kulkevat, mutta maantiellä pienoinen Venäläisille renkaille ominainen pystyheitto yms tekee niistä no veikeät ajaa.

Kyllähän niillä tielläkin rullaa, mutta jos aijot olla enemmän tien päällä kuin ojassa kannattaa ostaa jotkin muut.

vmt
02.03.2017, 22:39
Juu voin kokemuksesta kompata Sisua45 tuossa OI-25 asiassa. Maastossa ei pito meinaa loppua ja hienosti kulkevat, mutta maantiellä pienoinen Venäläisille renkaille ominainen pystyheitto yms tekee niistä no veikeät ajaa.

Kyllähän niillä tielläkin rullaa, mutta jos aijot olla enemmän tien päällä kuin ojassa kannattaa ostaa jotkin muut.

Pelkästään jo rättimallin Nokia MPT:t (14.00-20) oli tarpeeksi pystyheittävät, että menivät minulla vaihtoon...

Ja komppaan tuota sisua45 kommenttia, että helposti kuluu nuo MPT:t hampaille. Niin kävi omassakin eturenkaissa. Ne tosin oikeni takana ja siellä toimivat hyvin. Noissa Agile MPT:ssä kun tiheämpi kuvio, niin eivät näköjään ala niin hammastamaan.

Ei kai tämä ihan täysin OT:tä sentään ole..? :)

PS. Löytyykö otsikon MANnista alb-venttiilin kilpeä?

Jarkko E.
23.03.2017, 16:44
PS. Löytyykö otsikon MANnista alb-venttiilin kilpeä?

Täytyypä katsoa onko kilpi tallella.


Pääasiallinen käyttö autollahan tulee olemaan kadulla, joten niistä ominaisuuksista en kauheasti halua tinkiä.


Asuntola tuohon päälle tulikin tosiaan jo hankittua. Jospa sen vielä joku päivä kerkeisi omalle tontille hakemaan :)

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=202006

Kovat on suunnitelmat päästä jo tulevana kesänä tienpäälle.. saa nyt nähdä.

Vararenkaan tuo tarvitsee, joten jos löytyy vanne, tai jopa valmis rengas/vanne paketti joltain, niin ostan pois kuleksimasta.

Jarkko E.
24.05.2017, 17:29
Homma etenee!

Pientä huoltoa autolle annettu, ja tarkasteltu paikkoja. Eberinkin sain toimimaan. Vanha lava nostettu pois, ja suoritettu kunnollinen alusta pesu autolle.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=204206

Samin tontilta haettu viimeinkin asuntola talteen, ja koe sovitettu MANnin päälle.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=204207

Jarkko E.
27.05.2017, 09:09
Jopas nyt on meillä vauhti päällä. Asuntola on pultattu autoon kiinni. Kiinnitys hoidettiin kahdella saranalla, ja kahdella kumityynyllä/pultilla. Eli noinniinkun salmiakin muodossa kiinnityspisteet.

Pystyputkesta jouduttiin toistaiseksi luopumaan. Sekä auton tankkauksesta =) Asuntolan lattia tuli tosiaan hieman liian lähelle tankinkorkkia.

Vaimo saa toteuttaa sisustuksen oman mielensä mukaan, ja eilen asuntolaan ilmeistyikin jo laminaattilattia, sekä alkuperäiset seinät kaivettiin esiin verhoilukankaiden alta...

jatketaan hommia...

Jarkko E.
30.05.2017, 18:43
Koppi maalattu sisältä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=204629
Laminaatti lattialla
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=204625

Jarkko E.
30.05.2017, 18:58
Sähköjä tässä koittanut mietiskellä, tai lähinnä sen kulutusta.. Tässähän ei kaasuja tule olemaan, vaan kaikki hoituu sähköllä. Webasto tietenkin syö dieseliä, mutta kuluttaa se sähköäkin...

Kirjastosta on nyt haettu kulutusmittari lainaan. Tarkoitus nostaa katolle jokunen aurinkopaneeli varmistamaan. Lisäksi hätävarana mukana kulkee pieni aggregaatti.

Mika_T
30.05.2017, 20:40
Rakenna auton omat sähköt erilleen niin saat aina auton käyntiin vaikka asuntopuolen akun pääsisikin tyhjäksi.

Asuntopuolen akuthan kannattaa kuitenkin ladata ajon aikana auton omista sähköistä, tai koneen kylkeen rakennetulta erilliseltä laturilta.

vmt
31.05.2017, 23:52
Sähköjä tässä koittanut mietiskellä, tai lähinnä sen kulutusta.. Tässähän ei kaasuja tule olemaan, vaan kaikki hoituu sähköllä. Webasto tietenkin syö dieseliä, mutta kuluttaa se sähköäkin...

Kirjastosta on nyt haettu kulutusmittari lainaan. Tarkoitus nostaa katolle jokunen aurinkopaneeli varmistamaan. Lisäksi hätävarana mukana kulkee pieni aggregaatti.

Hieno näyttää asunnosta tulevan!

Millaisia sähkölaitteita meinasit?

Itsellä ainakin ongelmana ollut se, että akkujen jännitteen laskiessa invertteri menee alijännitteestä "seis-tilaan", kun jääkaappi käynnistyy. Kompressori kun ottaa virtaa sen verran paljon käynnistyessään. Muiden laitteiden kanssa ei ole ollut ongelmia ja tuostakin tietty pääsisi 24 V jääkaapilla, mutta eipä ole raaskinut. Tai pääsisi isommilla akuillakin.. Mutta ne taas ei mahdu.

Eli omassa kopperossa sille omat akut ja ei syö auton akkuja, kun sammuksissa ne erotettuna auton sähköistä. Tai niin, että jos kumpi vaan latautuu, niin sitten latautuu toisetkin akut.

Jos saat kopin akut (tuossa muistaakseni ne erikseen?) kovin tyhjäksi ajettua, niin eivät ihan hetkessä lataudu ajossa täyteen.. Ks. kuvasta laturin teho

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5594&pictureid=204648

Omaan vaihdoin 55 A laturin, oli tuo 27A , niin latautuu sitten paremmin nuo kopperonkin akut.

Mutta siis mitä sähkölaitteita meinasit akkujen perään laitella ja minkä tyyppisiä (esim tuo jääkaappi)?

Jarkko E.
04.06.2017, 12:21
Sähkölaitteet kopista löytyykin jo. Eli siellä on verkkojännitteellä toimivat liesi, jääkaappi sekä lämminvesivaraaja. Nämä saa virtansa 1500W invertterin kautta.

Lisäksi on 24v puoli, jolla hoidetaan LED-valaistus.

Kopissa on omat akut, 2kpl n.180Ah? 1500W invertteri, ja verkkolaturi. Kopin ja auton välillä on akkuja yhdistävät + ja - kaapelit. Välissä on pääkatkaisin.

Nyt siis homma toimii järkevästi kunhan muistaa käyttää tuota pääkatkaisijaa. Tilalle täytyy laittaa irroitusrele.

Jos on verkkovirtaa saatavilla, saadaan laturilla ladattua sekä koppi, että auto.

Mittailin tuossa kulutusmittarilla sähkönkulutusta invertterin jälkeen.
Jääkaappi ottaa käynnistyessä~550w muutaman sekunnin ajan, tämän jälkeen jäähdyttäessään 70W. Tämä vaihe oli noin 15C ulkolämpötilasta maksimi jäähdytykseen noin puolisen tuntia. Joutokäynnilä olleessaan kulutus käytännössä 0W, ainoastaan sillointällöin hörähtää alle minuutiksi.

Tilavuudeltaan 10l lämminvesivaraaja ottaa 650W lämmittäessään. Aikaa kylmänvvesijohtoverkon lämmittämiseen maksimi lämpöön en mitannut.
Joutokäynnillä varaaja käynnistyy ehkä 45min välein pariksi minuutiksi.

2-levyinen liesi. Tehot 1500/1200?. Portaittain alkaen noin 300W.


Vuorokauden aikana käytin hellaa n.20min. Jäähdytin jääkaapin ulkolämpötilasta maksimiin ja jätin päälle. Sekä lämmitin varaajassa veden kylästä maksimi lämpöön välillä käyttäen kuumaa vettä.

Vuorokaudessa mittariin oli kertynyt 2.0kWh.


Nyt jää raportti kesken, pitänee kuulemma kaupoille kiirehtiä... katselempa samalla aurinkopaneeleja...

Jarkko E.
06.06.2017, 21:40
Leimalla käyty. Lavarakenteen muutoskatsastus herätti itsessä pieniä epäilyksiä, mutta ilmeisesti huomenna saadaan paperit kuntoon.

Teknisesti auto oli yllättävän hyvässä kunnossa seistyään kuitenkin kahdeksan vuotta.

Huomautettavaa tuli ainoastaan rekisterikilven valosta, sekä takajarrujen tehottomuudesta.
Jarrut käytin jo auki, ja kengät olikin pahasti kiillottuneet. Huomenna selviää oliko kenkien karhennuksesta apua.

Jarkko E.
07.06.2017, 20:10
MAN sai leiman, viimeinkin.

Nyt pikku testilenkki Tallinnan eteläpuolelle.https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=204854

Jarkko E.
08.06.2017, 09:55
Tallinnasta jatkettu yöllä muutama kymmenen kilometriä etelään. Hyvä on MAN ajoltaan. 75 oli mukava pitää nopeutena. Isommat renkaat välityksien pidentämisen kannalta olisi kyllä poikaa, mutta taitaa loppua pikkuisesta puhti kesken.

Rekisteriotteeseen kirjattiin uusi paino 6450kg, ja kun leveys kasvoi kahteen ja puoleen metriin, ja korkeus 3,2 metriin, niin on tuota tuulipintaakin :)

Akkujen varassa oltu nyt 10 tuntia. Tänä aikana juoksutettu vettä, pidetty jääkaappi kylmänä, sekä lämmitetty vesivaraaja. Toitaiseksi näyttäisi riittävän hyvin.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=204859

Mika_T
08.06.2017, 14:54
Isommat renkaat välityksien pidentämisen kannalta olisi kyllä poikaa, mutta taitaa loppua pikkuisesta puhti kesken.

Ei kai se ole kuin kävästä vähän syöttöruuvilla pyörähtämässä. :)
Tuossa ei tainnu olla välijäähdytintä?

-MaTTi-
08.06.2017, 19:17
Tuossa ei tainnu olla välijäähdytintä?
Puuttuu koko turbo. ;)

lantikka
08.06.2017, 19:46
Joo se ruuvi tekee vähä lisää mut ahdin reilusti:)

Hyvä että koppi pelittää, ja tosissaan onnea retkeen ja 4x4 messuille keksii lisää ;)

Mika_T
08.06.2017, 19:54
Puuttuu koko turbo. ;)

Haha. No joo. Ei taida syötön lisääminen tuollasessa vapaastihengittävässä paljoa auttaa.
Mutta turbo kylkeen niin alkaa löytymään menohaluja... Jos alakerta sen kestää.

ps. Miksi foorumisoftan multiquote ei toimi???

Jarkko E.
09.06.2017, 08:47
Kyllähän se turbo on ylämäessä sillointällöin valahtanut mieleen :) Katsotaan millaiseksi meno muuttuu kun alkaa etelämmästä hieman mäkeä tulemaan.

Eilen päästiin Pärnun kautta Riikaan. Olisi voinut jättää keskustan läpiajon väliin...


Pikkuhiljaa alkaa tulemaan tutuksi itse autolla ajaminen, sekä kopissa eläminen. Katsotaan mihin asti tämä retki meidät vie...

Jarkko E.
12.06.2017, 21:48
Testiajo jatkuu. Viro, Latvia, Liettua, Puola ja tällä hetkellä Ukrainassa.

MAN osoittanut kyntensä Ukrainan teillä. Tänään saatiin mittariin 150 km, ja aikaa kului koko päivän. Tiet uskomattpman huonoja... Enpä olisi lähtenyt matkaan Fiat alustaisella Soliferilla :)

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=205145

Mika_T
12.06.2017, 22:57
Paljonko on painetta takarenkaissa?

Näyttää olevan vähän läjässä, vai hämääkö kuva. Kumi lämpenee pitkissä siirtymissä melkoisesti jos noin läjässä pyörii, ja voi murentua alle.
En haluais kokea turhaa rengasrikkoa tuolla.

Jarkko E.
19.06.2017, 01:35
Paljonko on painetta takarenkaissa?

Näyttää olevan vähän läjässä, vai hämääkö kuva. Kumi lämpenee pitkissä siirtymissä melkoisesti jos noin läjässä pyörii, ja voi murentua alle.
En haluais kokea turhaa rengasrikkoa tuolla.

Näyttää kuvassa hurjalta, mutta kyllä siellä tarpeeksi ilmaa on ollut.


Testiajo jatkuu. Ukrainaista selvittiin Romaniaan, sieltä Bulgariaan ja edelleen Makedoniaan. Albanian vuoristo todettu hurjaksi, ja käyty uimassa Montenegrossa Adrianmeressä. Nyt pieni huoltopaussi Kroatian Dubrovnikissa ennen Bosniaa.

Mittarissa vajaa 5000km ja vielä on matkaa kotiin...

Jarkko E.
02.07.2017, 10:21
Kotona! MANnin ja asuntokopin testiajo saatu päätökseen. Matkalla selvittiin todella vähäisillä murheilla, ainoastaan hihnoja sai alkumatkasta kiristellä, sekä invertteri lakkasi toimimasta loppumatkasta.

Matkasaldoksi kertyi; 9000 kilometriä, ~2000 litraa dieseliä, 18 maata.

Pienien muutosten/parannusten jälkeen tällä kyllä uskaltaa lähteä vähän pidemmällekin. Nyt on vähän jo selvillä mihin suuntaan asuntokoppia lähdetään kehittämään. Autoon ei muutoksia tarvitse juurikaan tehdä, hienosti toimi, ja hyvä oli ajaa kovemmissakin nopeuksissa.

Muistaakseni Monte Negrossa:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8140&pictureid=205420

Jarkko E.
26.04.2018, 13:57
Tämä herätelty talven jäljiltä.

Syksyllä/talvella tuli avattua asuntolan etuseinä, ja siihen rakenneltiin puolen metrin jatko. Nyt mahtuu sisällä järjestelemään tilat uuteen uskoon, ja tulevaisuudessa mahdollisuus teh crawl trough kulku hytin ja asuntolan välille.

Jarkko E.
20.05.2018, 23:29
Projekti taas edennyt. Ulkokuori alkaa (toivottavasti) olemaan säänkestävä, ja sisätiloja alettu hahmottelemaan. Tavaratilaan tuli tehtyä uusi luukku toiselle kyljelle, ja autosta kytkin ja paineilmat elvytetty.

Muutaman viikon päästä olisikin tarkoitus olla taas tien päällä kohti Kaukasusta...

Yritän huomenna lisäillä kuvia projektista.