PDA

View Full Version : Valmet 565 syöttöpumppu ongelma! Kiire!


farmforest
17.11.2016, 18:00
Saiskohan moiseen kapistukseen jostain räjäytyskuvaa?? Simms P4624 on malli. Googletettu on ilman tulosta. Elementit jumiutuneet oudosti 1kk seisomisen jälkeen. Lähti hyvin käymään, kierrokset välittömästi tappiin, ei reagoinut kaasuvipuun eikä sammuttajaan. Polttoaineputket irti niin lopultakin sammui!

Avasin pumpun kyljestä laatan (lukee Simms) mistä näkee elementit. Lähtivät jotenkuten liikkeelle kun meisselillä pakotti. Nyt sammuttimen vivusta vetäessä elementit liikkuvat sammutusasentoon, joskin vähän jäykästi, mutta eivät palaudu starttiasentoon sammuttimen vivun mukana. CRC:tä ja muita liemiä on ruikittu ahkerasti vaan ei liiku niinkuin kuuluu. Piti oikein avata toisesta 565:ta kansi ja koittaa miten kuuluvat toimia.

Onko sieltä sisältä hajonnut jotain??? Onko siellä jousi vai mikä palauttaa ne starttiasentoon?? Asialla olisi kaikenlisäksi vielä kiire niin olisin enemmän kuin kiitollinen jos saisi apuja.

-Esa

Jappi
17.11.2016, 21:32
Siellä peräosastolla on se säädin, siellä todennäköisesti on vettä, ruostetta ja muuta jännää...

Bj Andy
17.11.2016, 22:04
Lisää Crc:tä ja nitkuttelua niin siitä se virkoaa...

Rölli
17.11.2016, 22:21
Tuolla joskus kyselin apuja dextran pumppuun mikä kanssa oli simms merkkinen.
Joku räjäytyskuvakin siellä on mut mallista ei hajuakaan.
Saman aikakauden laitteita kuitenkin niin josko jotain apua olis.

En nyt muista mikä siinä loppupeleissä oli ettei se tappi liikkunut kunnolla mut kyl se kuntoon tuli ilman isompaa remonttia.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=31388&page=14

BJ-40/76
19.11.2016, 04:59
Saiskohan moiseen kapistukseen jostain räjäytyskuvaa?? Simms P4624 on malli. Googletettu on ilman tulosta. Elementit jumiutuneet oudosti 1kk seisomisen jälkeen. Lähti hyvin käymään, kierrokset välittömästi tappiin, ei reagoinut kaasuvipuun eikä sammuttajaan. Polttoaineputket irti niin lopultakin sammui!

Avasin pumpun kyljestä laatan (lukee Simms) mistä näkee elementit. Lähtivät jotenkuten liikkeelle kun meisselillä pakotti. Nyt sammuttimen vivusta vetäessä elementit liikkuvat sammutusasentoon, joskin vähän jäykästi, mutta eivät palaudu starttiasentoon sammuttimen vivun mukana. CRC:tä ja muita liemiä on ruikittu ahkerasti vaan ei liiku niinkuin kuuluu. Piti oikein avata toisesta 565:ta kansi ja koittaa miten kuuluvat toimia.

Onko sieltä sisältä hajonnut jotain??? Onko siellä jousi vai mikä palauttaa ne starttiasentoon?? Asialla olisi kaikenlisäksi vielä kiire niin olisin enemmän kuin kiitollinen jos saisi apuja.

-Esa

Wanhassa huolto-ohjeessa? siis minulla kokemusta 50- luvun traktoreista ainoastaan Fordson major,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja siinä tuo simms-rivipumpun huoltoväli oli lyhyt, nyt pistetään moottoriöljyä kylessä olevaan SIMMS- alumiinipalaan koneistettuun kierteeseen noin 1-2 desilitra/vuosi, toki imastaan tuosta alkuperisestä huohottimesta öljyt pois mutta alkuperäinen.... siis olikohan majorin syötöpumpun öljytilavuus n-1-2 dL

Siis tuo syöttöpumppu pitää huoltaa "merkkiihuollossa" aika tiheään...

ps. olisko vettä syöttöpumpulla, siis vaikuttaa "leikanneen kiinni" (milloin viimmeksi vaihdettu dsl suodatin/taikka tyhjennetty veden erotin?
Ja milloinhan tuo syöttöpumppu on huollettu? taikka vaihdettu vaikka vain öljyt...

Jos rivipumpulla oleva diesel "ryntää" niin silloin on syöttöpumppu remonttia tarjolla. ja jos kerkiää sammutta koneen joko liiallisella kuormituksella, taikka sulkemaan dieselin, niin kone voi säästyä... mutta syöttöpumppu kaipaa remonttia...

JiiPee
19.11.2016, 08:34
Jos rivipumpulla oleva diesel "ryntää" niin silloin on syöttöpumppu remonttia tarjolla. ja jos kerkiää sammutta koneen joko liiallisella kuormituksella, taikka sulkemaan dieselin, niin kone voi säästyä... mutta syöttöpumppu kaipaa remonttia...

Paras keino ryntäävän sammuttamiseen on tukkia ilman saanti. Siihen vaan pitää varautua, eli ilmanputsari irti ja nahkarukkanen käteen valmiiksi, kun kaveri starttaa. Jos ryntää, niin rukkaskouralla vaan ilman saanti kiinni. Varsinkin pidempään seisseitä koneita käynnistäessä kannattaa varautua siihen ryntäämiseen. Varautumalla voi säästyä koneremontilta.

Säikäyttäähän se, ryntääminen. Siinä täytyy vaan pitää hermot kurissa ja toimia nopeasti.

https://www.youtube.com/watch?v=vbiNndfNNKI&t=110

Nikuzai
19.11.2016, 09:36
Rukkanen saa olla sit oikeeta ja paksua nahkaa


Oon jossain nähny kuvan kun vaneerista oli lähteny säleitä, eli ei kannata olla käsi sisällä kiinalaisessa kananahka hanskassa



Tai sit käytää vaneeria tai valmiiksi tehtyä puutappia missä on reikä kierrosten laskemiseen ja sit tappi siihen reikään niin sammuu

Täydestä huudosta ei kannata läpätä mitään siihen imarin päälle joko imasee reiän tai imariin sen tukkeen tai sit jotain voi hajotakkin



Bolinderissa muuten on imarissa perhosventtiili joka ohjaantuu kaasun mukana

Sit jossain oon nähny sellasen läppäventtiilin joka sulkeutuu alipaineella kun sammutin on vedetty
Eli ensin naftat pois ja imari tukkoon

Jappi
19.11.2016, 10:00
Bolinderissa muuten on imarissa perhosventtiili joka ohjaantuu kaasun mukana



Siinä on varmaankin alipainesäädin pumpussa, siihen systeemiin tuo läppä kuuluu.

farmforest
19.11.2016, 13:54
Vika selvisi, kiitos Akaan Diesel. Annettiin seikkaperäiset ohjeet kun taas toisalla varoiteltiin tekemästä yhtään mitään. Eli syöttöpumpusta rohkeasti kansi irti. Vähän tuli jousia, prikkoja ja tappeja vastaan. Yksi elementti oli jämähtänyt totaallisesti jumiin, eikä näinollen säätötanko päässyt liikkumaan kunnolla. Kunnon huolto-operaatio, kun kaikki kilkkeet oli putsattu ruosteesta ja paskasta niin päinvastainen järjestys kasattaessa, ja johan alkoi taas toimia!

Jotenkin kuvitellu ettei tommoseen pumppuun paranis koskea pitkällä tikullakaan mut tämmösen vanhan simmsin huoltaa kotioloissa näköjään kuka vaan! :)

Ps. Jos joku moiseen hommaan aikoo ryhtyä, niin mäntien välissä on sitten jotkut pienet levyt, meinas yksi pudota pumpun syövereihin niin niissä sitten tarkkuutta. Huollon pystyy tekemään pumpun ollessa paikallaan!