PDA

View Full Version : takaakselin ohjaussylinderi kysymys hydraliguruille


sull45
08.11.2016, 19:55
Offivehkessa on eriksen jakajan kautta takapöyrien ohjaus yhtella sylinderilla,saisko sen yhten tilalle kaksi pienempa sylinderia ,et yks vetäää ja toinen työnta,Range roverin akselit ei mahtollista raidetangon avulla sen pöyrien camper kulma mene ihan vinon jos on ääriasennossa,jos olis kaksi erillilista sylinderia niin sais nee kulmat paremmaksi ,ja miten olis see oikea letkujen kytkenta niihin sylinderin.

Vilkutin
08.11.2016, 21:19
Nykyset letkut jaat T haaroilla ja laitat ristiin sylinterin päissä, toisella puolella männän varren puolelle ja toisella toiselle.
Oliko tarpeeks monimutkanen selitys?

J0hannes
08.11.2016, 23:29
Tavallisella sylinterillä on sisään- ja ulosliike eri nopeuksiset, ellei sisäänvetoliikkeen virtausta rajoita. Läpivetävällä sylinterillä tätä ongelmaa ei ole, koska se on symmetrinen.

Ilman virtauksen rajoituksia tapahtuu seuraavat riippuen yhden tai kahden sylinterin toteutuksesta:
Kahel sylinterillä sulla kääntyy oikea ja vasen rengas eri vauhtia
Yhdellä taas oikeaan ja vasempaan kääntäminen tapahtuu eri vauhtia.

Vilkutin
09.11.2016, 06:10
Hyvä pointti tuo nopeus

hiluvitkutin
09.11.2016, 08:30
Meinasitko säilyttää sen raidetangon kuitenki?

Topi1982
09.11.2016, 09:12
Jos raidetanko säilyy, pittääkö toisen sylinterin olla vetävä ja toisen työntävä?
Muuten tulloo noppeusero, paitsi läpivetävillä!
Iliman raidetankookin onnistunee, jos sylinterit on päinvastoin, tila tietenkin ratkaisee jotta soppiivatko.

tare
09.11.2016, 09:20
tämäkytkentä vaatii raidetangon, muuten renkaat ei käänny samaan aikaan
vaan herkemmin liikkuva kääntyy ekaksi ja sitten vasta toinen
http://www.eaton.com/ecm/groups/public/@pub/@eaton/@japan/documents/content/ct_196194.gif

sull45
09.11.2016, 13:04
Siina se asia onkin että raidetango pitais saada pois.

AVRO
09.11.2016, 13:58
Kahel sylinterillä sulla kääntyy oikea ja vasen rengas eri vauhtia


Tämä olis ollut tarpeen yhellä safarilla ojanylitysparruilla. Suunnannäyttäjiä oli kovasti, edessä näyttivät erisuuntiin. :D
Sivusta seurasin, ja tästä seurasikin varsinainen hupituokio kun asiaa kohta puitiin.

Edit: eiku siis eri suuntiin ajatukseen oli vastaus... ei prkl pitäis yrittää luurilla mitn päteä. Tyhymä.

sull45
10.11.2016, 19:23
Nykyinen toteus on semmoinen et kuvassa näkyvassa etuakselissa on see kääntövarsi oikeassa asennossa eli kulmat on oikeat http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8009&pictureid=198232 toisessa kuvassa takaakseli http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8009&pictureid=198235 takaakselissa on see kääntövarsi mihin raidetango tule 12-13 cm ylempana ,et mahtuis murikasta yli ja kulmat on ihan päin persetta,jos sais kaksi pienempa sylinderia vinon niin mun mielesta asi paranes aika paljon ,ja niita kääntöpäita on kuitetty pöyritta joka suuntaan ,tai sit luoputan koko ajatyksesta ja pistetan jäykka akseli taakse.

hiluvitkutin
10.11.2016, 19:37
Onkos sen raidetangon välttämättä oltava suora?

sull45
10.11.2016, 19:43
sitakin on on oikeasti tullut miettitty et jos taivutas sita raidetankoa tai sit tekis kokonaisesti uuden,mut siltikin see ei paljon auttais ,parisen sentia sais alemmaas mut sit tule tukivarsi vastaan

Harriko
10.11.2016, 20:21
Entäs jos vaihtais kääntöpäät keskenään? Tulis toi raidetanko tonne banjon takapuolelle. Meneekö kulmat ihan vituroilleen? Mahtuuko panhardin kanssa? Onko ohjausvarsi käytössä? Nythän ton/noi sylinterit vois liikutella tota raidetankoo, niin sen ohjausvarren vois jättää pois.

sull45
10.11.2016, 20:35
On niita kääntöpäita koittetty vaihta oikealle ja vasemmalle,käännettya 360 asteita,ei oikeasti mitan ole niku hyvaa :)

JanneBlomgren
12.11.2016, 09:47
Mites jos olis muuten kuin taren kuvassa mutta ei mitään t-haaroja, orbilta letkut suoraan kummankin sylinterin työntöpäähän ja letku sylintereiden vetopäiden väliin.

J0hannes
12.11.2016, 10:14
Mites jos olis muuten kuin taren kuvassa mutta ei mitään t-haaroja, orbilta letkut suoraan kummankin sylinterin työntöpäähän ja letku sylintereiden vetopäiden väliin.

Tuossa Taren kuvassa esitetyssä ratkaisussa raidetanko pitää aurauskulman vakiona ja antaa anteeksi sen, jos toisessa sylinterissä, tai vaikka molemmissa olisi vähän vuotoa.

Jannen ehdotus toimii myös, mutta mihinkään vauhtia vaativaan ajopeliin tämmöstä ei tulisi missään nimessä laittaa, mutta jos vain ja ainoastaan hiippailua, niin miksipä ei kokeilisi. Siinä on kuitenkin pari asiaa tiedostettava / hyväksyttävä ominaisuutena.

-Yhdistettävät kammiot (männän puolet) muodostaa "säiliön", josta on saatava kaikki ilma pois, vähäinenkin ilma aiheuttaa joustoa, joka näkyy sitten siinä, että takapää voi käyttäytyä vähän arvaamattomasti, kun pyörät voi elää itsenäisesti ja esim kuopasta vaikka vasen puoli kääntää hetkellisesti.

-Kun kumpikaan sylinteri ei ole 100% tiivis, tulee aurauskulma elämään. Paha vuoto männän varren tiivisteessä on sama, kuin ilmaa, eli renkaat pääsee kääntyilemään toisistaan riippumatta.

Loppujen lopuksi ainoa tapa varmistaa että renkaat ei pääse kääntyilemään toisistaan riippumatta on mekaaninen linkki renkaiden välissä, eli raidetanko tai läpivetävä sylinteri.

Uazmies
16.11.2016, 00:13
Mites jos olis muuten kuin taren kuvassa mutta ei mitään t-haaroja, orbilta letkut suoraan kummankin sylinterin työntöpäähän ja letku sylintereiden vetopäiden väliin.

Jos ei nyt sit ihan kuitenkaan.

BJ-40/76
16.11.2016, 01:41
Ja ilman mekaanista(raidetankoa) yhteyttä?

Ei varmaan onnistu helposti/halvalla: Tuo ylempänä ehdotettu hydraulisylinterien männän/tai varren puolen yhteen letkuttaminen, ja onnistunut ilmaus, jättää vielä pari epävarmuustekijää: aurauskulma muuttuu öljyn yms. lämpötilan mukaan. (siis vaatii jatkuvaa säätämistä, eikä pelkästään ölyvuotojen suhteen)

Jos minun pitäs tehdä tuo taka-akselin ohjaus halvalla, niin olkatapin taka-kallistus nollaan (oliko nyt n. 60 astetta?) ja raidetangon tekisin alkuperäisillä nivelillä ja raidetangon paloilla, ja nuo tukivarret kiertäisin esim. 40x80x2 putkesta tehdyllä porttaalilla, toki tuo pitää nivelöidä akseliin siten, että pysyy ns. pystyssä...