View Full Version : MT-rengas: M+S vs POR-merkinnät, ja rengaslista
EDIT 13.11:
Huomio: Jos jossakin rengasmallissa on pari vuotta sitten ollut M+S-merkintä, se ei takaa että nyt myytävissä saman mallin renkaissa tämä merkintä löytyy. Useasta renkaasta on M+S merkintä pudonnut pois POR-merkinnän myötä.
Haussa rengaslistaan on erityisesti ne renkaat jossa on sekä POR- että M+S merkinä. Sekä ne renkaat joista M+S on pudonnut pois, tai niitä markkinoidaan virheellisesti M+S-renkaina. Jos M+S merkinnällä oleva MT-rengas löytyy ilman POR-merkintää, ja se on valmistettu 2015 jälkeen, nekin halutaan listaan.
-------Edit 19.01.-17
Näissä MT-rengaissa on sekä POR-että M+S-merkinnät:
- Hankook Dynapro
- FEDERAL COURAGIA MT POR (Rengaskontin vahvistama)
- Nokian rockproof (Saatavilla alkuvuonna 2017)
- Kumho KL71
-------Edit 19.01.-17
Näissä on / on ollut M+S merkintä, mutta ei ole vahvitusta onko myös POR-merkintä = epävarmuutta että M+S merkintä löyty vielä:
- GT Radial Multirac
-------Edit 19.01.-17
Näissä on M+S mutta ei POR-merkintää
- Goodyear wrangler duratrac (M+S ja 3PMSF eli vuori ja lumihiutale -merkintä, sekä EU-luokitukset)
- GT Radial Adventuro MT
- Cooper ST Maxx
---------EDIT 13.11:
Näistä MT renkaista M+S puuttuu vaikka sitä on myyty M+S renkaana / M+S on pudonnut pois:
- Cooper Discover STT PRO POR
- Toyo Open Country MT POR (Tästä renkaasta on M+S versio, mutta ei saatavilla europpalaisilta tukkureilta tällä hetkellä)
- MAXXIS AT980 AT
- BFG KM2 MT (M+S pudonnut pois 2015)
* Tämän listan tiedot on kerätty pääosin marraskuussa 2016 mm. tämän sivuston kommenteista. Tukkuri / myyjäkohtaisia eroja voi olla, joten listan tiedot eivät välttämättä pidä 100% paikkaansa. -- Päivitetty viimeksi 19.1.2017
Professional off-road, on silloin vapautettu tietyistä EU:n rengasdirektiivin mukaisista merkinnöistä ja testeistä.
Sopiiko kysyä, miksi tällaiset haussa?
Sopiiko kysyä, miksi tällaiset haussa?
POR-merkintöjen myötä monesta MT-renkaasta on pudonnut M+S merkintä pois. Esim. päivitetystä Cooperin Discover STT renkaassa eli Pro- mallissa tätä merkintää ei ole, vaikka Cooperin sivulla mainitaan renkaan olevan M+S-reitattu. Nettikaupat myyvät monia MT-rengasmalleja M+S merkinnöillä, mutta todellisuudessa sitä merkintää ei kuitenkaan renkaan kyljestä löydy.
Nähtävästi en ole ainoa joka on joutunut virheelisten nettikauppatietojen vuoksi palauttelemaan renkaita takaisin kauppiaille.
Siksi olis kiva tietää missä MT-renkaissa vielä tuo M+S merkintä löytyy, ja mistä ei. Helpottaisi varmaan monen muunkin elämää tämä tieto.
Keskustelun pohjalta on selvinnyt että POR-merkintä ei näemmä poissulje M+S-merkintää. Siksi on hämmentävää miksi näin on kuitenkin monessa tapauksessa käynyt.
Ja sitten siihen miksi minä juuri haen tällaista rengasta: Käyttötarkoitukseeni karkeakuvioinen MT-rengas sopii parhaiten. M+S sen vuoksi että saatan autoa tarvita talvellakin esim tilanteissa jossa varsinainen käyttöauto on rikki. Mieluummin sitä laillisesti ajelee huonosti pitävällä renkaalla kuin laittomasti. Toisaalta talvella autoa käytetään niin vähän, että erillisten talvirenkaiden hommaaminen tuntuu turhalta.
Ainakin Offroadtarvikkeen maahantuomasta Multiracista tuo M+S merkintä löytyy.
M+S sen vuoksi että saatan autoa tarvita talvellakin esim tilanteissa jossa varsinainen käyttöauto on rikki. Mieluummin sitä laillisesti ajelee huonosti pitävällä renkaalla kuin laittomasti.
OK, itse olen myös pohtinut (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140690) tätä "mutikat vs lailliset talvirenkaat" -kysymystä. Missään ei ole määritelty, että pitää olla M+S tai 3PMSF -merkintä.
Tietysti se mikä on laillista on eri asia kuin mikä on järkevää. Jos kumeissa on 3PMSF tai ovat STRO:n listalla, ovat varmaan ok talvikäytössä jos eivät ole vanhat koppurat tai kuluneet ns hiihtoliiton hyväksymään kuntoon.
Goodyear wrangler duratrac. C merkintäkin löyty positiivisena yllätyksenä. Vaikea löytää, mutta ovat vaivan arvoset.
Goodyear wrangler duratrac. C merkintäkin löyty positiivisena yllätyksenä. Vaikea löytää, mutta ovat vaivan arvoset.
Näitä oli joitakin kokoja 1001renkaissa ainakin loppukesästä, itelle tilasin 31" set.
Missään ei ole määritelty, että pitää olla M+S tai 3PMSF -merkintä.
Onpa, M+S jossain kirjotusasussa vaaditaan, esim. täällä sivulla 5: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:42008X0829(01)&from=FI
Onpa, M+S jossain kirjotusasussa vaaditaan, esim. täällä sivulla 5: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:42008X0829(01)&from=FI
Kiitos korjauksesta! Ei tullut mieleenkään, että lontoon "snow tyre" käännetään asetuksessa tarkoitetuksi talvirenkaaksi. Uudempi versio UNECE 117 (https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/updates/R117r4e.pdf):stä rajaa POR renkaat soveltamisalasta pois ("1.1.8. Professional off-road tyres."), joten ne eivät voi olla "snow tyres" -tyyppiä / talvirenkaat? :eek:
GT Radialin Adventuro MT:stä löytyy M+S. Nettikaupat mainostaa sekä että.
MAXXISisin AT980 AT:ta mainostettiin M+S renkaana mutta eipä ollutkaan.
Kiitos korjauksesta! Ei tullut mieleenkään, että lontoon "snow tyre" käännetään asetuksessa tarkoitetuksi talvirenkaaksi. Uudempi versio UNECE 117 (https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/updates/R117r4e.pdf):stä rajaa POR renkaat soveltamisalasta pois ("1.1.8. Professional off-road tyres."), joten ne eivät voi olla "snow tyres" -tyyppiä / talvirenkaat? :eek:
No mitenkäs sitten kun esim HV:n mukaan Hankook Dynaprossa on molemmat, sekä POR että M+S. Eikö tuo ole osoitus että POR ei poissulje M+S merkintää? Ja samalla osoitus että POR-merkintä ei tarkoita että renkaalla saisi ajaa talvella??
Käsittäisin niin, että POR- rengas voidaan halutessaan tyypittää/ hyväksyttää M+S renkaaksi, mutta se ei ole mitenkään pakollista - kuten se ei tietysti ole missään renkaassa. Sen sijaan POR- merkintä mahdollistaa juuri sen, että renkaasta voidaan jättää pois tiettyjä muita merkintöjä, eikä sitä tarvitse hyväksytttää ihan kaikkien normien mukaiseksi.
Onneksi nuo POR- renkaat sentään on katulaillisia, eikä mitään "off-highway"- renkaita millä ei saa ajaa yleisessä liikenteessä. Kai joku ituhippi jossain vaiheessa keksii sellaisenkin hauskuuden.. :rolleyes:
Nokian rockprooffissa on m+s.
BFG KM2 on M+S samoin nuissa jo mainituissa GT radial adventuroissa, ainakin Vianorilta ostetuissa.
Minkälainen merkki se tuo por on? Lukeeko kyljessä että por vai tä?
BFG KM2 on M+S samoin nuissa jo mainituissa GT radial adventuroissa, ainakin Vianorilta ostetuissa.
Molemmista malleilleista kysymyksiä:
-Pelkkä m+s, vai myös POR?
-Minä vuonna ostettu?
Minkälainen merkki se tuo por on? Lukeeko kyljessä että por vai tä?
Ainakin Cooperin STT Prossa se on reilu sentin korkuisin kirjaimin pelkkä POR.
Olettaisin että muihin kun Euroopan markkinoille suunnatuissa renkaissa tuon tekstin tilalla löytyy M+S.
POR teksti oli renkaan tyyppiä määrittelevän tekstin viimeinen "sana". Tässä renkaassa tuo teksti oli selkeästi toteutettu rengamuottiin vaihdettavalla palalla.
Molemmista malleilleista kysymyksiä:
-Pelkkä m+s, vai myös POR?
-Minä vuonna ostettu?
Pelkät M+S jos en nyt aivan väärin muista.
GTR 2013
BFG 2011
Goodyear wrangler duratrac. C merkintäkin löyty positiivisena yllätyksenä. Vaikea löytää, mutta ovat vaivan arvoset.
C-merkintä positiivinen ylläri? :confused: Sehän tarkoittaa kantavuusluokkaa ja samalla kertoo renkaan rakenteesta. LT-tyypin (rengaskoko alkaa tai loppuu LT), eli Light Truck, kumeissa se on C-, D- tai E.
Duratraceissa on M+S ja 3PMSF eli vuori ja lumihiutale -merkintä, ei PORria. Eli "jääkaappitarra" löytyy eli vierintämelusta ja märkäpidosta maininta.
pikku-pepe
13.11.2016, 13:15
BFG MT KM2 M+S merkintä poistui tänä vuonna.
POR-merkintöjen myötä monesta MT-renkaasta on pudonnut M+S merkintä pois.
Niin ilmeisesti pitäisi ollakin, jos POR niin M+S:ää ei saisi olla:
However, due to other European rules, POR tyres cannot also bear the M+S marking, even if they are capable of such performance. For this reason European-orientated Grabber X3 tyres will not bear both marks, but US-market models of the same line will.
Lähde: http://www.tyrepress.com/2016/09/general-tire-launches-new-grabber-at3-and-grabber-x3-tyres/
Eli suomessa ei saisi ajaa karkeammilla maastorenkailla henkilö- ja pakettiautoilla joulu- tammi- eikä helmikuussa?
Jossain kohti lakimuutoksen paikka?
Tai, no, eikös siitä tule M+S rengas jos sen nastoittaa?
Eli suomessa ei saisi ajaa karkeammilla maastorenkailla henkilö- ja pakettiautoilla joulu- tammi- eikä helmikuussa?
Jossain kohti lakimuutoksen paikka?
Tai, no, eikös siitä tule M+S rengas jos sen nastoittaa?
Mikään ei määrittele sitä talvirenkaaks, aika luistimiahan suurin osa noista onkin.
Mitäs ne nastat tähän asiaan vaikuttaa? Ei nastoitettu kesärengas ole talvirengas.
Mutta ettei asia ole näin yksinkertainen, Nokian Rockproofissa on M+S ja POR, eli ei liene kuitenkaan näin yksinkertaisesti tulkittava asia mitä tuossa pykälää ylempänä just kirjoittelin:
http://but.fi/i/5xt
Mutta ettei asia ole näin yksinkertainen, Nokian Rockproofissa on M+S ja POR, eli ei liene kuitenkaan näin yksinkertaisesti tulkittava asia mitä tuossa pykälää ylempänä just kirjoittelin:
Tuossa kuvassa on muuten M+S, POR ja vielä ML (Mining and Logging) :eek:
Fruehauf-CJ
13.11.2016, 15:40
Eli suomessa ei saisi ajaa karkeammilla maastorenkailla henkilö- ja pakettiautoilla joulu- tammi- eikä helmikuussa?
Jossain kohti lakimuutoksen paikka?
Tai, no, eikös siitä tule M+S rengas jos sen nastoittaa?
Meinaa aikamoinen soppa taas syntyä kilpailun alueellisesta rajoittamisesta.
Kannattaisi Suomen tehdä vain kansallinen päätös, että rengas on pyöreä ja siinä on reikä keskellä.
Epäilen tosin ettei selkärankaa tekemiseen löydy :(
Niin ilmeisesti pitäisi ollakin, jos POR niin M+S:ää ei saisi olla:
Lähde: http://www.tyrepress.com/2016/09/general-tire-launches-new-grabber-at3-and-grabber-x3-tyres/
Lähde on UK:sta, mutta ovatko refereeranneet suoraan Jenkkien tuottamaan materiaaliin?
Spekulaatiota vailla faktapohjaa:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Jenkit tekee samaa rengasta sekä M+S-leimalla että ilman, paikallisen hinnoittelukikkailun vuoksi. Rengasmuotit on saatettu tehdä tukemaan tätä: vaihdetaan M+S blockin tilalle ilman teksitiä oleva pala. Houkutus lienee suuri käyttää tätä rakennetta tuon POR-teksitin tekemiseen. Toisinsanoen rengasvalmistajan laiskuutta, ja sitten perustellaan markkinoille että EU-kieltää M+S merkinnän POR-merkatuissa renkaissa.
Mutta miksi Toyo tekee samaa tuon Open Country MT:n kanssa? Jos tuo Jenkkihypoteesi pitää paikkansa, niin pitäisvätkö myös Japanilaiset EU-aluetta liian pienenä markkinana, että investoisivat kalliimpiin muottimuutoksiin?
Aika kaukaa haettua ehkä...
Olisikohan tuo "POR-asetus" sitten kuitenkin kovin tulkinnanvarainen....
Federalin MT-renkaan käyttäjäkokemuksia kun Googlettaa, löytyy Youtube-pätkä, jonka kommenteissa joku saksalainen valittelee samaa asiaa. Sielläkin tarvittaisiin M+S, merkintä. Soppa kiehuu.
"I have just ordered 9x20 Tuff T07 rims with 33x12,5 R20 Cooper STTs, but I have the problem in Germany that I need to have a M+S sign on them. Maybe you cenn tell me if the Couragia Mt have a M+S sign? Would be nice to know."
https://www.youtube.com/watch?v=rIGQ9Z2nPHk
Onneksi näyttää kuitenkin löytyvän näitä "POR + M+S" luokiteltuja renkaita
Rengaslista päivitetty taas.
Nii mitäs vattua tämä POR ny meinaa? Eli jos olen ammattilainen ja hankkinu kyseiset renkaat ammatikäyttöön niin mitään jääkappi kuvia tarvita? Tai m + s merkintöjä jos nitä ei kerran saa samassa renkaassa olla?
C-merkintä positiivinen ylläri? :confused: Sehän tarkoittaa kantavuusluokkaa ja samalla kertoo renkaan rakenteesta. LT-tyypin (rengaskoko alkaa tai loppuu LT), eli Light Truck, kumeissa se on C-, D- tai E.
Duratraceissa on M+S ja 3PMSF eli vuori ja lumihiutale -merkintä, ei PORria. Eli "jääkaappitarra" löytyy eli vierintämelusta ja märkäpidosta maininta.
Tuli renkaat ostettua sen kummemmin makustelematta kun halvalla sai ja näyttivät niin hyvältä omaan käyttöön. Ei tullu tutkittua kantavuuksia ym. C oli mukava ylläri kun jeepin alla pyörivät. Selvästi jämäkämmät kuin edelliset hankookit hlö kantavuudella.
Nii mitäs vattua tämä POR ny meinaa? Eli jos olen ammattilainen ja hankkinu kyseiset renkaat ammatikäyttöön niin mitään jääkappi kuvia tarvita? Tai m + s merkintöjä jos nitä ei kerran saa samassa renkaassa olla?
Tämä on hyvä kysymys. Laitoin aiheesta kyselyn TraFin asiakaspalveluun. Katsotaanpa tuleeko sieltä vastauksia.
Tämä on hyvä kysymys. Laitoin aiheesta kyselyn TraFin asiakaspalveluun. Katsotaanpa tuleeko sieltä vastauksia.
Älä piätä hengitystä odottaessa...
Älä piätä hengitystä odottaessa...
Seitsemässä päivässä pitäisi tulla vastaus... voihan sieltä tulla "pidä tunkkis" -tyyppinenkin, mutta odotellaan.
Hessu888
14.11.2016, 17:44
Sekoitetaan pakkaa vielä vähäsen. Byrokratian luvatussa maassa Saksassa, oli joku kysynyt suoraan Toyolta näistä POR ja M+S-merkinnöistä (http://www.blacklandy.eu/blboard/forum/archive/index.php/t-128483.html) ja vastaus oli:
************************************************** ******************
MT Reifen erfüllen nicht die Umweltwerte der EU in Bezug auf Abrollgeräusche.
Dadurch besitzen die Reifen aller Hersteller keine Straßenzulassung mehr und müssten aus dem öffentlichen Straßenverkehr verschwinden.
Allerdings hat der Gesetzgeber hier eine Sonderregelung geschaffen, in dem er die „POR“ Markierung geschaffen hat.
Die POR Markierung steht für „professional offroad ride“ und macht aus dem Reifen einen Reifen für spezielle Einsatzwecke.
Alle Open Country MT Reifen ab 2015 besitzen diese POR Markierung. Allerdings besitzen diese Reifen dann keine M+S Markierung mehr.
Das benötigen Sie auch nicht, da es sich hier um einen speziellen Reifen handelt der nicht unter die Kategorie der normalen Straßenreifen fällt.
Es wurde an dem Reifen auch konstruktiv nichts verändert, so dass diese Reifen weiterhin auch ihre besagten Wintereigenschaften besitzen.
Im Anhang finden Sie eine Bescheinigung, wo wir dieses noch einmal bestätigen.
************************************************** ******************
Eli lyhyesti, MT renkaat on liian kovaäänisiä EU-vaatimuksiin verrattuna eikä ne täytä sen vuoksi katukäytön vaatimuksia, joten niistä on tehty POR-renkaat. 2015 lähtien (TOYO-) renkaissa on ollut POR-merkintä mutta ei enää M+S-merkintää. M+S -merkintää ei toisaalta tarvitakaan enää, koska POR-renkaat ovat erikoisrenkaat eivätkä kuulu katurenkaiden kategoriaan. Renkaan rakenteeseen ei ole tehty mitään muutoksia eli talviominaisuudet ovat edelleen samat kuin ennen.
Liitteenä vielä todistus missä vakuuttavat edelliset tiedot (viranomaisia varten)
************************************************** ******************
Elikkäs ainakin edellisen perusteella olisi ihan sama onko renkaassa POR vai M+S, niin silti kelpaisi talvirenkaaksi.
Elikkäs ainakin edellisen perusteella olisi ihan sama onko renkaassa POR vai M+S, niin silti kelpaisi talvirenkaaksi.
Miten minusta vahvasti tuntuu, että Suomen viranomaiset eivät tulkitse asiaa näin :D
Hessu888
14.11.2016, 20:29
Miten minusta vahvasti tuntuu, että Suomen viranomaiset eivät tulkitse asiaa näin :D
Näin se varmaan on ja jos joku antaa heille ohjeet niin vasta 2045 vuonna jokainen on ne ymmärtänyt.
Oliko joskus aikanaan suomessa sellaista määräystä/lakia talvirenkaista joka velvoitti käyttämään talvella riittävän karkeaa kuviointia :confused: ja olikohan vielä sellainen, et vetävissä pyörissä
Toi oli siis siihen aikaan kun katsastusmies laitto suikan päähän ja vei kiukuttelevalta poliisilta warresta kilvet :D
33x12.50R15 GT Radial Adventuro M/T DOT4814 löytyy M+S mutta ei POR
31x11.50R15 Hankook Dynapro RT03 M/T DOT1916 löytyy molemmat merkinnät
Seitsemässä päivässä pitäisi tulla vastaus... voihan sieltä tulla "pidä tunkkis" -tyyppinenkin, mutta odotellaan.
Vastaus tuli:
"Viestisi on välitetty ajoneuvotekniikan asiantuntijoille virastossamme."
Nyt sitten odotellaan josko tuolta joskus vastaus tulisi.
Melko henkimaailman hommia nämä tuntuu olevan.
Juuri otin Pirkkalasta kyytiin otsikon mukaiset kumit koossa 31X10.5r15 ja näistä löytyy molemmat, sekä POR että M+S. Asennusta odotellessa pyörittelin samanlaista rengasta mutta koossa 285/75r16, eikä tästä löytynyt kun pelkkä M+S. Paistoleimat oli molemmisa vuoden -16 puolella.
Että ota näistä sitten selvää...
Voin vahvistaa että tänä kesänä ostetuissa st maxxeissa on m+s ja se lukee myös cooperin sivuilla, kun se oli vielä epävarmoissa tuolla ylhäällä. POR-merkintää ei ole.
Cooperin ST Maxissa kuten myös Hankook Dynapro MT:ssä on nastan-reiät, eli ne on talvirenkaat. Silloin ei tarvitse olla ääni ja vierintävastusarvoja. Ja tietysti kun on talvirengas, niin M+S löytyy.
Cooperin ST Maxissa kuten myös Hankook Dynapro MT:ssä on nastan-reiät, eli ne on talvirenkaat. Silloin ei tarvitse olla ääni ja vierintävastusarvoja. Ja tietysti kun on talvirengas, niin M+S löytyy.Ainoastaan tehdasnastoitetuissa ei tarvitse olla noita EU-arvoja eli kitkat ja tehtaalta ilman nastoja lähtevät vaativat nuo luokitukset.
Trafin vastaus oli mennyt roskapostilaatikkoon, mutta tässä se on:
Hei
Talvirenkaiden määritelmää ei ole kerrottu käyttöasetuksessa 1257/1992, siellä säädetään vain missä ajoneuvoissa vaaditaan talvirenkaat, minimi urasyvyyksistä ja milloin tulee käyttää talvirenkaita.
Talvirenkaan määritelmä tulee E-säännöstä 30 (kevyt kalusto) ja 54 (raskaskalusto). E-säännön 30 mukaan talvirenkaassa tulee olla M+S merkintä. Jos renkaassa on vain POR merkintä, ei se ole E-säännön mukaan talvirengas.
E-säännössä 30 talvirenkaat ja POR renkaat on luokiteltu eri käyttökategorioihin ja ehkä siksi E-säännön mukaista tyyppihyväksyntää ei voi antaa renkaalle, jossa olisi molemmat M+S ja POR merkinnät.
Terveisin
Trafi
E-säännössä 30 (henkilöauton renkaat) on talvirengas määritelty:
”talvirenkaalla” rengasta, jonka kulutuspinnan kuvio ja rakenne on ensisijaisesti suunniteltu
varmistamaan tavallista rengasta (maantierengasta) parempi suorituskyky mudassa ja lumessa
tai sohjossa. Talvirenkaan kulutuspinnan kuvio koostuu yleensä tavallista rengasta (maantierengasta)
laajemmalle alueelle levitetyistä urista ja/tai umpinaisista palamaisista elementeistä;
E-säännössä 30 on kerrottu renkaiden luokittelusta käyttötarkoituksen mukaan
2.1.3. Category of use (normal tyre, snow tyre, special use tyre or temporary use
tyre)
Talvirenkaan merkintä (E-sääntö 30):
3.1.5 merkintä ”M+S” tai ”M.S” tai ”M & S”, jos kyseessä on talvirengas
Erityiskäyttöön tarkoitetun renkaan määritelmät (E-sääntö 30)
"Special use tyre" means a tyre intended for mixed use both on- and off-road
or for other special duty. These tyres are primarily designed to initiate and
maintain the vehicle in motion in off-road conditions.";
"Professional off-road tyre" is a special use tyre primarily used for service in
severe off-road conditions."
Erityiskäyttöön tarkoitetun renkaan merkintä (E-sääntö 30)
The inscription "ET" and/or "POR" if the tyre is classified in the category of
use "Special use".
ET means Extra Tread and POR means Professional Off Road."
No nyt tiedämme kaiken oleellisen. Hohhoijaa.
E-säännössä 30 talvirenkaat ja POR renkaat on luokiteltu eri käyttökategorioihin ja ehkä siksi E-säännön mukaista tyyppihyväksyntää ei voi antaa renkaalle, jossa olisi molemmat M+S ja POR merkinnät.
Nykyään saa: E-sääntöön 30 henkilö- ja pakettiautojen sekä niiden perävaunujen renkaista julkaistiin Revision 3 Amendment 5, jossa on täydennys 19 muutossarjaan 02:
http://www.unece.org//fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2018/R030r3am5e.pdf
- korjattu E-säännön sisäisiä kappaleviittauksia
- sallittu, että ET (Extra Tread)- ja POR (Professional Off Road) -renkaissa voi lisäksi olla myös talvirenkaan merkintä M+S, M.S tai M&S
No jossain on sentään oltu valot päällä! Hienoa.
Toki nyt pitäis sitten ilmaantua markkinoille renkaita joissa nuo molemmat löytyy... Taas savotta setviä missä mitäkin merkintöjä on. Aiempien kokemusten pohjalta tuo selviää tilaamalla mitä haluaa, ja palauttelemalla tilauksen vastaiset renkaat myyjälle. Varsin hidas prosessi.
Itse päädyin hommaamaan erikseen nastarenkaat talvea varten... kovin liukkaat ja pitämättömäthän ne auton primääritarkoituksessa on.
No eiköhän ne rengaslistatkin ajntasaistu paikkaansapitäviksi jo muutamassa vuodessa.
Toki nyt pitäis sitten ilmaantua markkinoille renkaita joissa nuo molemmat löytyy... Taas savotta setviä missä mitäkin merkintöjä on. Aiempien kokemusten pohjalta tuo selviää tilaamalla mitä haluaa, ja palauttelemalla tilauksen vastaiset renkaat myyjälle. Varsin hidas prosessi.
Ja ettei olis liian helppoa, niin ainaki Cooperia myydään pelkällä M+S merkinnällä, pelkällä POR merkinnällä ja molemmilla. Ei siinä ongelmaa, jos myyjän tiedot pitää paikkansa. Lieköhän noissa renkaissa mitään muuta eroa, kuin merkinnät?
Cooper Discoverer STT PRO oli ainakin nettikaupassa ihan eri hinnat m+s versiolle ja ilman sitä.
Cooper Discoverer STT PRO oli ainakin nettikaupassa ihan eri hinnat m+s versiolle ja ilman sitä.
1001renkaat.comissa 35x12,5R15 koossa molemmilla merkinnöillä oleva on muutaman euron halvempi kuin ilman M+S merkintää oleva. En ymmärrä tuota logiikkaa.
Cooper Discoverer ST Maxx löytyy POR sekä MS.
Edellistä vastaavasta lähes mt:stä eli Kumho MT51 löytyy por ja m+s.
Ja ettei olis liian helppoa, niin ainaki Cooperia myydään pelkällä M+S merkinnällä, pelkällä POR merkinnällä ja molemmilla. Ei siinä ongelmaa, jos myyjän tiedot pitää paikkansa. Lieköhän noissa renkaissa mitään muuta eroa, kuin merkinnät?
Ymmärrykseni mukaan ei. Eri merkintöjen hintaero selvittynee merkinnän oikeellisuuden todistamisesta. Tarkoittaa siis sitä että merkintää vasten pitää olla erinäisten standardien mukaiset hyväksytyt testitulokset, todistukset yms.
Tuo POR merkintä haiskahtaa lähinnä EU- tason meluvaatimusten kiertokeinolta.....
Tuli hommattua kokeeks Taiwanin halppisihmeet, eli Federal Couragia MT:t, joista näyttäis löytyvän sekä POR- että M+S-merkinnät.
1001renkaat.comissa 35x12,5R15 koossa molemmilla merkinnöillä oleva on muutaman euron halvempi kuin ilman M+S merkintää oleva. En ymmärrä tuota logiikkaa.
Nykyään varmasti painetaan molemmat merkinnät kumeihin, vanhassa varastossa voi olla sitten samaa ilman M+S:ää. Eli oletettavasti niissä missä ennen on ollut M+S, sitten pelkkä POR, jatkossa löytynee molemmat.
Raptor4x4 renkaissa on sekä por että m+s
http://www.4x4parts.fi/fi/4952-renkaat?merkki=raptor
dodge3500
13.12.2018, 06:03
Trafin vastaus oli mennyt roskapostilaatikkoon, mutta tässä se on:
Hei
Talvirenkaiden määritelmää ei ole kerrottu käyttöasetuksessa 1257/1992, siellä säädetään vain missä ajoneuvoissa vaaditaan talvirenkaat, minimi urasyvyyksistä ja milloin tulee käyttää talvirenkaita.
Talvirenkaan määritelmä tulee E-säännöstä 30 (kevyt kalusto) ja 54 (raskaskalusto). E-säännön 30 mukaan talvirenkaassa tulee olla M+S merkintä. Jos renkaassa on vain POR merkintä, ei se ole E-säännön mukaan talvirengas.
E-säännössä 30 talvirenkaat ja POR renkaat on luokiteltu eri käyttökategorioihin ja ehkä siksi E-säännön mukaista tyyppihyväksyntää ei voi antaa renkaalle, jossa olisi molemmat M+S ja POR merkinnät.
Terveisin
Trafi
E-säännössä 30 (henkilöauton renkaat) on talvirengas määritelty:
”talvirenkaalla” rengasta, jonka kulutuspinnan kuvio ja rakenne on ensisijaisesti suunniteltu
varmistamaan tavallista rengasta (maantierengasta) parempi suorituskyky mudassa ja lumessa
tai sohjossa. Talvirenkaan kulutuspinnan kuvio koostuu yleensä tavallista rengasta (maantierengasta)
laajemmalle alueelle levitetyistä urista ja/tai umpinaisista palamaisista elementeistä;
E-säännössä 30 on kerrottu renkaiden luokittelusta käyttötarkoituksen mukaan
2.1.3. Category of use (normal tyre, snow tyre, special use tyre or temporary use
tyre)
Talvirenkaan merkintä (E-sääntö 30):
3.1.5 merkintä ”M+S” tai ”M.S” tai ”M & S”, jos kyseessä on talvirengas
Erityiskäyttöön tarkoitetun renkaan määritelmät (E-sääntö 30)
"Special use tyre" means a tyre intended for mixed use both on- and off-road
or for other special duty. These tyres are primarily designed to initiate and
maintain the vehicle in motion in off-road conditions.";
"Professional off-road tyre" is a special use tyre primarily used for service in
severe off-road conditions."
Erityiskäyttöön tarkoitetun renkaan merkintä (E-sääntö 30)
The inscription "ET" and/or "POR" if the tyre is classified in the category of
use "Special use".
ET means Extra Tread and POR means Professional Off Road."
Eli pitääkö auton olla huoltoauto et saa ajaa por merkinnällä talvella
Eli pitääkö auton olla huoltoauto et saa ajaa por merkinnällä talvella
Tuo teksti liittyy renkaan luokitteluun. Tietääkseni huoltoauto ei ole vapautettu talvirengaspakosta, eli ei saa ajaa silläkään.
Eli pitääkö auton olla huoltoauto et saa ajaa por merkinnällä talvella
Tuo sun viittaama Radiksen saama Trafin vastaus ei enää ole voimassa.
Ruotsissa on joku esitys meneillään että POR-renkaat tulkittaisiin talvirenkaiksi: https://www.akeri.se/sites/default/files/2018-09/Remissvar_2018_Sveriges_%C3%A5kerif%C3%B6retag_TSF 2018-20-F%C3%B6reskifter_om_nya_krav_p%C3%A5_vinterd%C3%A4 ck_p%C3%A5_tunga_fordon.pdf
dodge3500
13.12.2018, 17:55
Tuo sun viittaama Radiksen saama Trafin vastaus ei enää ole voimassa.
Ruotsissa on joku esitys meneillään että POR-renkaat tulkittaisiin talvirenkaiksi: https://www.akeri.se/sites/default/files/2018-09/Remissvar_2018_Sveriges_%C3%A5kerif%C3%B6retag_TSF 2018-20-F%C3%B6reskifter_om_nya_krav_p%C3%A5_vinterd%C3%A4 ck_p%C3%A5_tunga_fordon.pdf
Jep. Eli tällä hetkellä ei saa ajaa por-renkailla millään autolla
Eli pitääkö auton olla huoltoauto et saa ajaa por merkinnällä talvella
Sun pitää olla ammattilainen joka tarvii offirenkaat...:D
Jos M+S tarkoittaa talvirengasta niin mitä se sitten vaatii että sen saa lätkäistä renkaaseen? Ja mitä se vuorenhuippu-lumihiutale sitten tarkoittaa? minä oon ymmärtäny että tuo jälkimmäinen nimenomaan vaatii jonkun hyväksynnän suorituskyvystä kun taas M+S riittää että kuvio ei mene mee heti tukkoon mudasta tai lumesta, millä nyt ei ole juuri mitään tekemistä keskiverto talvikelillä maantieajon kanssa. Kuten varmaan moni on M+S mutikoilla liukastellessaan huomannut.
Sitten taas trafin vastauksesta (ainakin osittain vanhentuneesta) ymmärtäisi että just ei tartte muuta kun M+S.
M+S ei vaadi mitään testejä, valmistajan moraalista kiinni eli kiinalaisista kesärenkaistakin löytyy. Mut se on sen jälkeen laillinen talvirengas täällä. 😝 Lumihiutalesymboli vaatii testejäkin.
Omituista että tämän päivän direktiivimaallmassa kaikenmaailman vierintävastukset, märkäpidot ja melut pitää olla kesärenkaasta E-hyväksytty, mut talvirengas saa olla mikä korppu tahansa.
Jep. Eli tällä hetkellä ei saa ajaa por-renkailla millään autolla
Miksi ei saisi? Eihän ne mitään laittomia renkaita ole.
Miksi ei saisi? Eihän ne mitään laittomia renkaita ole.
Talvikäytöstä oli puhe...
dodge3500
18.12.2018, 06:36
Juu talvi aikaa tarkoitin
No se selventää :D Toivottavasti noiden POR- renkaiden kohdalla hommaan tulee muutos, niin saa liukastella paskoilla renkailla talvella sen mitä tarvitsee. 95% omista ajoista sellaista että nastoilla tai kitkoilla ei tee mitään, niin ei tod. huvittaisi sen takia hommata oikeita talvirenkaita..
Toki jos nyt on alkanut ilmestymään renkaisiin sekä POR että M+S merkintä niin aina parempi.
Toki jos nyt on alkanut ilmestymään renkaisiin sekä POR että M+S merkintä niin aina parempi.
Parempi olisi vielä että POR marginaalikumina kävisi suoraan talvellakin :rolleyes:
Talvirengaspakkohan on poistumassa ja tilalle tulossa tämä, voimaantulo tapahtuu 1.6.2020:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729#Pidp446474304
105 §
Talviaikana käytettävät renkaat
Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:
1) henkilöauto, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;
2) pakettiauto;
3) erikoisauto, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;
4) moottoripyörä, mopo, kolmipyörä, nelipyörä, raskas nelipyörä ja kevyt nelipyörä;
5) 1–4 kohdassa tarkoitetulla ajoneuvolla vedettävä perävaunu, jonka luokittelu- tai kytkentämassa on yli 0,75 tonnia ja enintään 3,5 tonnia.
Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on kuorma-autossa, linja-autossa ja kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin henkilö- tai erikoisautossa sekä sellaisessa traktorissa, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, käytettävä vetävillä akseleilla, lukuun ottamatta ohjaavia vetäviä akseleita, talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 5,0 millimetriä. Muilla akseleilla sekä mainitulla ajoneuvolla vedettävän perävaunun ja hinattavan laitteen kaikilla akseleilla on tällöin käytettävä renkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä. Vaatimusta ei sovelleta traktorin ja perävaunun tai hinattavaan laitteen muodostamaan ajoneuvoyhdistelmään silloin, kun ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus tiellä on enintään 60 kilometriä tunnissa.
Talvirenkaita ei kuitenkaan tarvitse käyttää:
1) ajoneuvon valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen, katsastukseen tai liikenteeseen hyväksymiseen liittyvissä tilapäisissä, enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;
2) museoajoneuvossa järjestetyn ajotapahtuman aikana;
3) sellaisessa 1 tai 2 momentissa tarkoitetussa ajoneuvossa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa; tällaisessa ajoneuvossa tulee käyttää talvikäyttöön soveltuvia karkeakuvioisia renkaita.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä eri ajoneuvoluokkiin kuuluvien ajoneuvojen talvirenkaista.
Onko sen jälkeen noilla POR ja M+S merkinnöillä mitään väliä...? :o
Talvirengaspakkohan on poistumassa ja tilalle tulossa tämä, voimaantulo tapahtuu 1.6.2020:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729#Pidp446474304
Kuten aiemmin pähkitty ( https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=157504 ) vituiks menee...
Kuten aiemmin pähkitty ( https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=157504 ) vituiks menee...
Miten tuo käytännössä muuttaa nykytilannetta? Muuten kuin siltä osin, ettei plussakeleillä ole pakko ajaa talvirenkailla.
Hyvinhän se menee jos tuollaisenaan tulee menemään talvirengasasia läpi. Tai on se ainakin parannus nykyiseen, ettei ole mikään pakko päristelä kuivilla sulilla teillä nasta- tai kitkarenkailla.
Idiootin hommaahan tämä on ollut, ja jos liikenneturvallisuuden esikuvamaassa Ruotsissa homma toimii, niin eiköhän tääläkin.
Vielä kun menisi läpi se mistä Matti ylempänä mainitsi että Ruotsissa pähkäillään jos POR- merkintä olisi riittävä siihen että voi käyttää talvirenkaana, ja saataisi se vielä tänne Suomeenkin.
Hyvinhän se menee jos tuollaisenaan tulee menemään talvirengasasia läpi. Tai on se ainakin parannus nykyiseen, ettei ole mikään pakko päristelä kuivilla sulilla teillä nasta- tai kitkarenkailla.
Se on jo läpi ja hyväksytty aikaa sitten:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2020
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L7P194
Samana päivänä saa raaputella 80-lätkän pois ja ajella muiden mukana. Rikesakkokin halpenee 100 euroon jos ei yli 10 km/h ylity.
Jos vetoautossa on nastarenkaat, luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on käytettävä talvirenkaita
Ja tämmönen hyppäsi silmään. Hyvä.
Mites se muuten nykyään menee noiden kärryn renkaiden kanssa? Millaset renkaat saa/pitää olla jos vetoautossa on kitkat?
Mites se muuten nykyään menee noiden kärryn renkaiden kanssa? Millaset renkaat saa/pitää olla jos vetoautossa on kitkat?
Saa olla nastat, ja pitää olla talvigummit eli ämplusäsät....
Ja tämmönen hyppäsi silmään. Hyvä.
On voimassa nytkin, mutta sanamuodolla "kokonaismassaltaan" eli 825 kg O1:ssäkin (jonka luokittelumassa on 750 kg) pitää olla talvirenkaat vielä pari viikkoa nyt ja sitten vielä ensi talvella.
On voimassa nytkin, mutta sanamuodolla "kokonaismassaltaan" eli 825 kg O1:ssäkin (jonka luokittelumassa on 750 kg) pitää olla talvirenkaat vielä pari viikkoa nyt ja sitten vielä ensi talvella.
Tätä tarkoitin. Eli nykyinen §17
2. Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset
Se on jo läpi ja hyväksytty aikaa sitten:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L7P194
Samana päivänä saa raaputella 80-lätkän pois ja ajella muiden mukana.
Tämä olikin mennyt minulta ohi.
Pitäisi löytää pariin pakuun vaihde lisää, niin kehtaisi oikeasti ajellakin yli 80km/h. Tuohon vaniin olisi helpoin, kun löytäisi TH2004R:n TH350:n tilalle mutta toyoon se ei ihan helpolla onnistu.
Mentiin ohi aiheen ja jatketaanpa vielä vähän, kun tuossa oli noista peräkärryistä puhe.
C-kortilla saa ajaa kuorma-autoa, johon voi kytkeä enintään 750kg peräkärryn, se on vielä laillista.
Mutta onko nämä "uudet" 825kg jarruttomat luokitukseltaan kuitenkin 750kg kärryjä vai ei?
Eli saisiko C-kortillinen vetää semmoista kärryä kuorma-autolla?
Samana päivänä saa raaputella 80-lätkän pois ja ajella muiden mukana.
Oman ketjun paikka? Asintuntian aloittamana vähentäisi ehkä "tietämistä" ja arvailuja & juoruja.
Ja sitten ystävänpäivän (juuh, tiedän kyllä sen historian...) muistutuksena: Tuo -MaTTi- on kyllä ollut aika ISO ystävä kaikille palstallamme. Pyyteettömästi.
KIITOS HÄNELLE!
Se on jo läpi ja hyväksytty aikaa sitten:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L7P194
Samana päivänä saa raaputella 80-lätkän pois ja ajella muiden mukana.
Löytyy tuolta linkin tekstistä:
102 §
Nopeuskilpi
Autoon, jonka nopeus on rajoitettu alemmaksi kuin 80 kilometriä tunnissa, on kiinnitettävä taakse näkyvä, suurinta sallittua nopeutta kilometreinä tunnissa osoittava nopeuskilpi.
Oman ketjun paikka? Asintuntian aloittamana vähentäisi ehkä "tietämistä" ja arvailuja & juoruja.
Ja sitten ystävänpäivän (juuh, tiedän kyllä sen historian...) muistutuksena: Tuo -MaTTi- on kyllä ollut aika ISO ystävä kaikille palstallamme. Pyyteettömästi.
KIITOS HÄNELLE!
x2
Nimim. -Matti- mitalli tai ainakin pinssi... :D
Vuori- ja lumihiutalesymboli (3PMSF) tulossa pakolliseksi talvirenkaisiin, nyt tosin vasta lausuntokierroksella (Käyttömääräys): https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/lausuntopyynto-tieliikennelain-alaiset-maaraykset
Talvirengas
2.1 Henkilö-, paketti- ja erikoisauton sekä O2-luokan perävaunun talvirengas
Tieliikennelain 105 §:ssä tarkoitetuksi, luokittelumassaltaan enintään 3500 kg olevan henkilö-, paketti- ja erikoisauton sekä O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi katsotaan rengas, joka on hyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin tarkoitetuksi talvirenkaaksi E-säännön n:o 117, 109 tai 108 mukaisesti ja merkitty mainitussa E-säännössä säädetyn mukaisesti 3PMSF-symbolilla https://snowtyres.com.au/wp-content/uploads/2018/07/3MPSF_symbol-300x300.jpg taikka joka on tieliikennelain 106 §:ssä tarkoitettu nastarengas.
2.2 Luokittelumassaltaan yli 3500 kg auton sekä linja-auton talvirengas
Tieliikennelain 105 §:ssä tarkoitetuksi, kuorma-auton, linja-auton ja luokittelumassaltaan yli 3500 kg olevan henkilö- tai erikoisauton talvirenkaaksi katsotaan rengas, joka on hyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin tarkoitetuksi talvirenkaaksi E-säännön n:o 117 tai 109 mukaisesti ja on merkitty mainitussa E-säännössä säädetyn mukaisesti 3PMSF-symbolilla. Tässä tarkoitetuksi talvirenkaaksi katsotaan myös tieliikennelain 106 §:ssä tarkoitettu nastarengas sekä ensisijaisesti maastokäyttöön E-säännön n:o 117 tai 109 mukaisesti hyväksytty rengas, joka on merkitty mainitussa E-säännössä säädetyn mukaisesti POR-merkinnällä (Professional Off Road).
2.3 Talvirengas traktorissa, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa
Traktorin, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, talvirenkaaksi katsotaan talvikäyttöön soveltuva karkeakuvioinen rengas taikka nastarengas tai lumiketjuin varustettu rengas.
2.4 Talvirengas moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä
Kolmipyörän, nelipyörän, raskaan nelipyörän ja kevyen nelipyörän talvirenkaaksi katsotaan rengas, joka on hyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin tarkoitetuksi talvirenkaaksi E-säännön n:o 117 tai 108 mukaisesti ja merkitty mainitussa E-säännössä säädetyn mukaisesti 3PMSF-symbolilla taikka joka on tämän määräyksen 2 kohdassa tarkoitettu nastarengas. Jos tässä tarkoitettuun ajoneuvoon soveltuvia edellä tarkoitettuja renkaita ei ole yleisesti saatavissa, talvirenkaaksi katsotaan muu talvikäyttöön soveltuva karkeakuvioinen rengas taikka nastarengas tai lumiketjuin varustettu rengas.
Moottoripyörän ja mopon talvirenkaaksi katsotaan talvikäyttöön soveltuva karkeakuvioinen rengas.
2.5 Siirtymämääräys
Poiketen siitä, mitä määrätään 2.1 ja 2.2 kohdassa, voidaan talvirenkaana käyttää rengasta, joka on talvikäyttöön soveltuva ja varustettu merkinnällä M+S, M.S, M & S, M-S, MS tai "Mud and Snow" 30 päivään marraskuuta 2024. Ajoneuvoluokan O2 perävaunun talvirenkaana voidaan käyttää tällaista rengasta 30 päivään marraskuuta 2029.
Off-roadausko voisi siis harrastaa talvella POR-renkailla ilman vuorihiutalemerkkiä mikäli kulkine on yli 3500kg?
Olishan se kiva jos nuo köykäsemmillekin kävisivät. Sääntö-Suomen päämääränä tuntuu tosin usein olevan harrastusmahdollisuuksien maksimaalinen ja johdonmukainen minimointi. Ollaan me kyllä kummallinen kansa...
Off-roadausko voisi siis harrastaa talvella POR-renkailla ilman vuorihiutalemerkkiä mikäli kulkine on yli 3500kg?
Olishan se kiva jos nuo köykäsemmillekin kävisivät. Sääntö-Suomen päämääränä tuntuu tosin usein olevan harrastusmahdollisuuksien maksimaalinen ja johdonmukainen minimointi. Ollaan me kyllä kummallinen kansa...
Ostat 3PMSF sertifoidut maastorenkaat, tai nastoitat renkaat josta se puuttuu. Ei siis aiheuta mitään ongelmia.
Nyt on tuo yllämainittu käyttömääräys julkaistu: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/TRAFICOM_420043_03_04_03_00_2019_FI_Ajoneuvojen%20 k%C3%A4ytt%C3%B6%20tiell%C3%A4.pdf
Eli POR-renkailla saa ajella jatkossa talvirenkaana ilman M+S-merkkiä. Ja toisaalta pelkällä M+S-merkillä olevia ei saa käyttää talvirenkaana enää 30.11.2024 jälkeen.
Tilanne kääntyi siis toisinpäin.:eek: POR on arvokkaampi merkintä kuin M+S.
Mites tuo POR nyt sitten, saako sen kuka vain valmistaja laittaa lähes mihin vaan renkaaseen, niinkuin M+S merkinnänkin?
"POR is an abbreviation for Professional-Off-Road: Tyres for commercial use. The tyres are designed especially for poor roadconditions. Please note: POR Tyres do not have an EU-Label, as they do not conform with EU tyre label guidelines."
Eli jos Euroopassa on joku maa jossa tieliikennekäyttö vaatii tuon EU-merkinnän, mutta samassa renkaassa ei voi olla sekä POR että EU-merkintää, niin joutuuko rengasvalmistaja valitsemaan jomman kumman, tai tekemään kahdet erit mutta samat renkaat, että niitä saa käyttää laillisesti joka maassa :confused:
Eli jos Euroopassa on joku maa jossa tieliikennekäyttö vaatii tuon EU-merkinnän, mutta samassa renkaassa ei voi olla sekä POR että EU-merkintää, niin joutuuko rengasvalmistaja valitsemaan jomman kumman, tai tekemään kahdet erit mutta samat renkaat, että niitä saa käyttää laillisesti joka maassa :confused:
EU-label tarkoittaa tätä "jääkaappitarraa" eli missä on vierintämelun ja märkäpidon kirjainkoodit paremmuudelle ja sateenkaaren värit.
E-merkintöjä on sitten myös näille molemmille ja lisäksi ylipäätään itse renkaalle.
Eli renkaassa voi olla kaikki mahdolliset merkinnät ja lisäksi myös tuo M+S, 3PMSF ja P.O.R.