PDA

View Full Version : Unimog U1000 424


Miikeri
04.11.2016, 11:36
Tullu tuollanen mogin poikanen hommattua ja pikkuhiljaa alkanu miete että kun tuota löytyy turbokoneella joka on sama kuin tuo vapari, että jos jostain löytäisi turbohilppeet tuohon. Onkohan kellään kokemusta mistäpäin kannattais alkaa pakosarjoja ja syöttöpumppuja ettimään...... Itselle vielä koko Moggi ihmettelyä kun ei ole talossa montaakaan kuukautta ollut..... :D

Tumi
04.11.2016, 17:13
Siellä konehuoneessa (pakko sanoa noin koska konepellin alla olisi väärin sanottu, siksi että se ei ole peltiä) on mitä ilmeisemmin om352? Josta saa maksimissaan 130hp turbotettuna.
Ehdottaisin että välikardaani pois ja tilalle automaatti jonka eteen cummins?

Miikeri
04.11.2016, 18:00
Joo om352:nenhan sielä on. Ainakin tuolla:

http://www.konedata.net/Traktorit/unimog1000.htm

On samalta turbokoneelta vakiona 150hp joten luulisi nyt ainakin sen verran tehoa saavan :D, Moottorinvaihtohomma olisi vaan aika iso projekti tai no kelle on ja kelle ei, mutta itselle kumminkin......

uralukko
04.11.2016, 20:03
Jaahas, sinne siis hävisi nhk jyväskylän pihasta tuo kampe jota itekin kävin ihastelemassa.
Onnea hankinnalle.

Tumi
04.11.2016, 20:44
om352 moottorissa ei ole turbon lisäksi niitä öljy ruiskuja kuten om352A ja om352LA koneissa (öljypumpussa jotain eroa myös).

Miikeri
04.11.2016, 21:23
Kiitos kiitos, uralukko, pitihän se sieltä pihasta pois hakea seisomasta :D Niijoo pitää siis selvitellä kanssa, että jos hilppeet löytyisi mitä muutoksia pitäisi lisäksi tehdä :eek:

sisua45
05.11.2016, 01:28
Renkaat lienee 14.00-20, merkkiä Omsk. Tuommoisen vihreän Mogin kyytiin niitä joskus nosteltiin, joten taitaa olla ne minulta kotoisin?

lepa77
05.11.2016, 07:52
onpa hieno.

Pertsi
05.11.2016, 09:53
Makee laite on kyllä! Minkähänlaisessa käytössä on alunperin ollut?

Miikeri
05.11.2016, 12:10
Vissiin Vantaalla jonkun puhelinyhtiön huolto/työ autona ainakin niin myyjä kertoi jos oikein muistan Pertsi :D, kyllä siinä 14.00-20 kumit alla on ja sillä omsk kuviolla, en oo kylestä lukenukkaan minkä merkkiset ovat, mutta hyvin voi samat kumit olla Sisua45

KaaliG
06.11.2016, 21:42
Kiitos kiitos, uralukko, pitihän se sieltä pihasta pois hakea seisomasta :D Niijoo pitää siis selvitellä kanssa, että jos hilppeet löytyisi mitä muutoksia pitäisi lisäksi tehdä :eek:

En haluaisi olla tylsä, mutta helpommalla pääset kun vaihdat suoraan turbolliseen koneeseen. Nimittäin noitten mäntien öljyruiskuttajien asennus ja öljypumpun vaihto on kohtuullisen työläitä hommia. Sit noi öljyruiskuttajat männille on tosi tarkoja asennuksestaan ja vaatii lohkomuutostöitä.

Et melkein halvemmalla pääset kun ostat vaiks täältä http://www.unimogs.co.uk/ suoraan koneen mis on kilkeet kii ja tippuu melkein bolt on paikalleen.

Mahtavan näköinen peli kyll kyseessä!

Miikeri
09.11.2016, 12:08
Sekin voisi olla, tai sitten tyytyy tuohon vaparikoneeseen ja pitää sen sellaisenaan :D Pääseehän sitä tuollakin eteenpäin ��

tekniikkamies
11.11.2016, 22:37
Sekin voisi olla, tai sitten tyytyy tuohon vaparikoneeseen ja pitää sen sellaisenaan :D Pääseehän sitä tuollakin eteenpäin ��

Minkämoiset on tommosen vehkeen välitykset, että rupeisko se sysii oleellisesti paremmin turbokoneel? Luulis, että siinä kuitenkin on niin lyhyitä vaihteita, että möyriminen onnistuu sen verta maltillisilla kierroksilla, ettei turboa tarvi.

Miikeri
12.11.2016, 14:57
8 vaihteinen vaihdeloota, samat pykälät eteen ja taakse, perus myörimisessä kyllä 2 vaihe on menovaihteena, tiukemmissa paikoissa 1 vaihteella, että ihan hyvät välitykset kyllä....

pee
12.11.2016, 16:01
8 vaihteinen vaihdeloota, samat pykälät eteen ja taakse, perus myörimisessä kyllä 2 vaihe on menovaihteena, tiukemmissa paikoissa 1 vaihteella, että ihan hyvät välitykset kyllä....


Eikö tosiaan mitään alennusvaihteistoa:eek:

Miikeri
12.11.2016, 16:04
Ei ole ei tai no �� Periaatteessa kaksi H kaaviota vierekkäin jolloin muuttaa 4-->5 siirtäessä välityksen paineilmalla..... Mutta mitään alueen vaihto keppejä ei ole.

Miikeri
14.11.2016, 10:19
Käytiin eilen Isänpäivän kunniaks pienet ajot ajelemassa, hyvinhän tuo mokki eteni :):rolleyes:

JiiPee
14.11.2016, 12:18
Eikö tosiaan mitään alennusvaihteistoa:eek:

Ei ole ei tai no �� Periaatteessa kaksi H kaaviota vierekkäin jolloin muuttaa 4-->5 siirtäessä välityksen paineilmalla..... Mutta mitään alueen vaihto keppejä ei ole.

Se on sitten 4+4, kun vanhemmissa on 2+4. Vanhemmissa kepin sivuliike 1-2 linjalta 3-4 linjalle vaihtaa mekanisesti aluetta isommalle ja lukitsee suunnanvaihtajan. Siis vakiona.

KaaliG
14.11.2016, 14:26
Se on sitten 4+4, kun vanhemmissa on 2+4. Vanhemmissa kepin sivuliike 1-2 linjalta 3-4 linjalle vaihtaa mekanisesti aluetta isommalle ja lukitsee suunnanvaihtajan. Siis vakiona.

Jos soppaa haluaa sotkea lisää niin ei näissä "isoissa" oo tainnut olla enää mitää muita kiinni kun noita kasikkoja. Noissa 416,406,etc oli niitä 6 vaihteisia (6 eteen,2 taakse) tai 2x4 (8 eteen ja 4 taakse).

Mutta onko sulla siellä kiinni UG 3/40-8/9.35 vai UG 3/40-8/13.01?

Ainiin hyvän näköstä möyrintää mogilla!

Miikeri
14.11.2016, 22:42
Ei kyllä mitään tietoa mikä siellä on, ei sano nuo luvut nimittäin mitään :D

KaaliG
15.11.2016, 01:04
Ne on noita vaihteiston malleja oikeastaan. Lyhyesti oikeastaan noi on UG = unimogin tunnus 3= mallisarja 40=sisääntulo vääntö 8=eteenpäin vaihteita 9.35= ykkösvaihteen välitys.

Tumi
15.11.2016, 16:01
Jo tässä esille tulleisiin, noh jos ei puhuttaisi ongelmista vaan vaikka, ominaisuuksista. Ehdotan että aiempaa ehdotusta voisi vielä harkita. Ehdottaisin että välikardaani pois ja tilalle automaatti jonka eteen cummins?

Jaa miksi. No jos minulla ei olisi tarvetta mekaaniselle ja hydrauliselle ulosotoille eteen sekä taakse, saati nostolaitteille, kipille ja vaihteita ei olisi kuin 8 per suunta. Ja silti haluaisin omistaa Unimogin, esim 424 sarjalaisen, niin olisin totuttanut voimalinjan alkupään päivittämisen hyvin suurella todennäköisyydellä jo aiemmin esitetyllä tavalla.

Topi1982
15.11.2016, 16:47
Rajua möyrintää, vanteen alareuna miltei peittyy.:)

KaaliG
16.11.2016, 12:47
Rajua möyrintää, vanteen alareuna miltei peittyy.:)

Onhan siinä jo noin 35 senttiä kuraa alle kertynyt tuossa kohtaa, jos nopeasti laskeskelee rengaskoosta=)

Gary Grand
16.11.2016, 13:15
Onhan siinä jo noin 35 senttiä kuraa alle kertynyt tuossa kohtaa, jos nopeasti laskeskelee rengaskoosta=)

Perus jäykkäakselisen murikka kyntäis jo mukavasti..:D

kabbi
16.11.2016, 14:36
Eikö tätä unimog projektia voisi pitää projektina ja antaa kaverin kysyä ja kertoa autosta niin kauan kun on kiinnostus eikä pilata sitä turhilla kommenteilla. jos hän kävi ajelulla niin kävi kohta ei kerro mitään mistään eikä olisi ensimmäinen pilattu projekti kertomus.

Topi1982
18.11.2016, 09:58
Hieno Moggi ja varmaan paremmaksi tulee! Tsemppiä rakenteluun.:)

Miikeri
18.11.2016, 11:01
Joo kyllähän tuossa liejussa perus jäykkäakselisilla ja 35" kumeilla kiinni oltiin..... Ei tätä sen kummemmin ole ajatus rakennella kun kumminkin hydraulikalle tarvetta vinssin muodossa...Mutta ainahan sitä pieniä muutoksia saattaa tulla :):D

vuorimies
28.11.2016, 13:10
Seurannassa on, kuten muutkin moggi ja gee projektit.. On se kyllä komee peli!

petr
28.11.2016, 14:11
Oletko käyttänyt puntarilla....mitäs tuollainen "pikkumoggi" painaa?

Miikeri
02.12.2016, 22:57
En oo käyttäny, pitäisi kyllä käyttää ihan mielenkiinnolla niin tietäisi mitä se todellisuudessa on :D Kumminkin kun se noin "pikkainen" on niin kyllä sitä painoa varmasti löytyy XD Tuossa verrannointi kuvaa pätkän kanssa..... https://s13.postimg.org/4c51lwtlz/IMG_20160917_WA0007.jpg

Tumi
03.12.2016, 16:11
Tässähän ei taida olla kumpaankaan suuntaan mekaanista voimanulosotonakselia paikallaan?
Onko hydraulipumppu alkuperäisellä paikallaan?

Ajattelin vaan miten helppo olisi laittaa reilummin tuottava pumppu ulosottoon ja hydraulivinssi keskelle autoa, jos kipin sylinterikään ei ole tiellä.

Miikeri
04.12.2016, 11:05
Mekaaninen ulosottohan tuossa on ei ole siis missään käytössä tällä hetkellä, hydralipumppu luultavasti on ihan vakiopaikallaan (en ole kylläkään kovin paljon tutkiskellut)
Tuollainen reippaammin tuottava pumppu olisi varmasti aika helppokin homma lisäillä ulosottoon kun tuossa ei ole kippiä niin ei ole sylinterikään tiellä :D

vuorimies
16.10.2024, 07:19
Olikos tämä vielä naapurikylällä olemassa? Itse ostin viime talvena U1000 mogin ja siinä kyllä on alennusvaihteisto, kulkee about 100m/t.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8335&pictureid=245951

Iteltä puuttuu juuri kippisylinteri ja mekaaninen ulosotto, joita tarviis. PTO pumpulle on kyllä onneks.